Connect with us

Economie

Proiect: 50.000 de lei AMENDĂ pentru fermierii care nu respectă regulile în sectorul de agricultură ecologică

Publicat

Publicitate

Fermierii care nu respectă regulile în sectorul de agricultură ecologică riscă amenzi de până la 50.000 de lei, potrivit unui proiect de hotărâre publicat în dezbatere de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

MADR a publicat marți, 16 august, o hotărâre privind stabilirea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor în sectorul de agricultură ecologică.

Documentul creează cadrul instituțional pentru stabilirea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor în sectorul de agricultură ecologică.

Ce sancțiuni riscă producătorii care nu respectă reglementările agriculturii bio

Conform horărârii publicată de MADR, constituie contravenţii următoarele fapte ale operatorilor/grupurilor de operatori care produc, pregătesc, distribuie sau depozitează produse ecologice ori în conversie, care importă astfel de produse dintr-o ţară terţă sau exportă astfel de produse spre o ţară terţă, sau care introduc astfel de produse pe piaţă:

„a) utilizarea fără drept a termenilor ecologic, biologic, organic, a cuvintelor derivate şi a diminutivelor acestora, precum bio și eco, singure sau în combinație, pe etichetă, pe materialele publicitare, în mediul electronic sau în documentele comerciale ale unui produs, inclusiv termenii utilizați în mărci comerciale sau nume de societăți, sau practici dacă ar putea induce în eroare consumatorul sau utilizatorul sugerând natura ecologică a produsului şi care nu respectă prevederile art. 30, 32 şi 33 din Regulamentul (UE) 2018/848.

Publicitate

b) nerespectarea de către operatori/grupurile de operatori a normelor privind producţia, pregătirea, distribuția, depozitarea, importul, exportul, introducerea pe piață a produselor ecologice sau în conversie, prevăzute în:

(i) capitolul III – Norme de producție, art. 9-19, 21, 23, 27-28, 39, 44, alin. (1), Anexele II-III la Regulamentul (UE) 2018/848;

(ii) art. 1-9 din Regulamentul (UE) 2021/1165 de autorizare a anumitor produse şi substanțe pentru utilizarea în producţia ecologică şi de stabilire a listelor acestora;

(iii) art. 1 din Regulamentul (UE) 2021/279 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/848;

c) lipsa documentelor/registrelor pe care le ţin operatorii/grupurile de operatori cu privire la activitățile desfăşurate sau neactualizarea acestora în scopul asigurării trasabilității produselor conform prevederilor cadrului legislativ aplicabil producţiei ecologice, prevăzute la:

(i) art. 9, alin. (10), lit. (c), art. 34, alin. (5), art. 39, alin. (1), lit. (a), (b) și (d), Anexa II – partea III, pct: 3.1.5.8, 3.2.1., lit.(c), Anexa II – partea IV, pct. 1.5., lit. (d), Anexa III, pct. 2.2., lit. (d), 3., lit. (b), pct. (i) şi (ii), 4.4., 5., 6., 7.3., 7.4., lit. (c) din Regulamentul (UE) 2018/848;

(ii) pct. 1-7 din Anexa la Regulamentul delegat (UE) 2021/1691 de modificare a anexei II la Regulamentul (UE) 2018/848 în ceea ce priveşte cerinţele referitoare la ținerea de registre aplicabile operatorilor din sectorul producției ecologice;

(iii) art. 2 şi 3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/2119 de stabilire a unor norme detaliate privind anumite registre şi declarații solicitate de la operatori şi grupuri de operatori şi privind mijloacele tehnice pentru eliberarea de certificate în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/848 al Parlamentului European şi al Consiliului și de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/1378 al Comisiei în ceea ce priveşte eliberarea certificatului pentru operatori, grupuri de operatori şi exportatori din ţări terțe;

d) desfăşurarea activităţilor de introducere pe piață/distribuţie, import, export de produse ecologice sau în conversie de către operatori economici care nu şi-au notificat activitatea la direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului Bucureşti şi/sau activitatea acestora nu face obiectul sistemului de control, conform prevederilor art. 7, alin. (1) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 34/2000, aprobată prin Legea nr. 38/2001, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2, alin. (1) – (3) şi alin. (6)-(7) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 45/2022 pentru aprobarea regulilor privind înregistrarea activității operatorilor/grupurilor de operatori în agricultura ecologică;

e) desfăşurarea activităţilor de introducere pe piață/distribuţie, import, export de produse ecologice sau în conversie de către operatori economici care nu deţin certificatul prevăzut la art. 35 din Regulamentul (UE) 2018/848 şi/sau dacă acesta a făcut obiectul unei măsuri de suspendare/retragere.

f) introducerea pe piață/distribuţia, exportul, utilizarea în producția ecologică a unor produse ecologice sau în conversie pentru care organismul de control a dispus o măsura provizorie de interzicere şi/sau o măsură de suspendare/retragere a certificării în conformitate cu prevederile art. 29, alin. (1), lit. (b), art. 41, alin. (1), lit. (b) din Regulamentul (UE) 2018/848 și ale Anexei nr. 4 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 312/2021 privind organizarea sistemului de control şi certificare, de aprobare a organismelor de control şi de supraveghere a activităţii acestora în agricultura ecologică;

g) comercializarea de produse ecologice în afara teritoriului României, de către operatori/grupuri de operatori care nu au obţinut certificatul de tranzacție prevăzut la art. 9, alin. (1), lit. r) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 312/2021;

h) nerespectarea de către operatori/grupuri de operatori a uneia sau mai multor obligații ce privesc:

(i) comunicarea imediată către organismul de control a unei suspiciuni de neconformitate probată sau care nu poate fi exclusă, conform prevederilor art. 27, lit. (d), art. 28, alin. (2), lit. (d) din Regulamentul (UE) 2018/848;

(ii) cooperarea cu organismul de control în cadrul verificării și identificării motivelor de nerespectare, conform prevederilor art. 27, lit. (e), art. 28, alin. (2), lit. (e) din Regulamentul (UE) 2018/848;

(iii) informarea clienților cu privire la o suspiciune de neconformitate probată sau o neconformitate care afectează integritatea produselor ecologice, prevăzută la art. 39, alin. (1), lit. (d), primul paragraf de la pct. iii) din Regulamentul (UE) 2018/848;

(iv) informarea imediată a direcței pentru agricultură judeţene şi a municipiului Bucureşti cu privire la retragerea din producția ecologică prevăzută la art. 39, alin. (1), lit. (d), al treilea paragraf de la pct. iii) din Regulamentul (UE) 2018/848, la art. 9, alin. (1) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 45/2022;

(v) asigurarea accesului reprezentanților autorității competente de la nivel central şi/sau judeţean pentru efectuarea verificărilor în cadrul controalelor oficiale, în conformitate cu prevederile art. 15, alin. (1) şi (2) din Regulamentului (UE) 2017/625, art. 20, alin. (3) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 312/2021;

(vi) respectarea termenului de păstrarea a documentelor justificative înregistrărilor și a tuturor documetelelor eliberate de organismul de control, conform prevederilor art. 20, alin. (15) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 312/2021 şi art. 9, alin. (2) din Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 45/2022;

(vii) îndeplinirea condițiilor de scutire de la obligația de înregistrare în agricultura ecologică prevăzute la art. 34 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2018/848 şi a obligaţiilor stabilite în Anexa nr. 10 la Ordinul ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 45/2022.

(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancționează după cum urmează:

a) faptele prevăzute la lit. a), d), e), cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei şi măsura complementară de oprire temporară de la comercializare a produselor în cauză, până la remedierea deficiențelor constatate;

b) faptele prevăzute la lit. b) cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;

c) faptele prevăzute la lit. c), f), g) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei;

d) faptele prevăzute la lit. h) cu amendă de la 5.000 lei la 20.000 lei”, se arată în documentul publicat pe site-ul MADR.

Vezi AICI proiectul (.pdf). 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

sursa: madr.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Luna străbate zona de cer în care se află Pleiadele. Fenomenul poate fi urmărit cu ochiul liber, dacă e senin

Publicat

Publicitate

Luna traversează, în noaptea de vineri spre sâmbătă, zona de cer în care se află roiul stelar Pleiade, informează dr. Adrian Șonka, astronom la Observatorul „Amiral Vasile Urseanu”, scrie alba24.ro.

„În doar șase ore, Luna va trece peste cele mai strălucitoare stele din roi, iar noi vom putea observa cu ochiul liber, prin binoclu sau telescop, numeroase dispariții și reapariții de stele. Fenomenul nu se va mai repeta în 2025. (…)

Eu vă propun să stați comod și să priviți timp de câteva ore această trecere, începând cu ora 22:30, când Luna se află spre răsărit.

Nu trebuie să știți unde sunt Pleiadele: căutați Luna, pentru că se va afla chiar în dreptul lor”, a scris Adrian Șonka pe pagina sa de Facebook, potrivit Agerpres.

Într-o declarație pentru Radio România Actualități, astronomul a explicat că, prin trecerea Lunii în fața roiului stelar Pleiade, se produc mai multe ocultări succesive ale stelelor.

„Luna se mișcă pe cer și acoperă stelele din roi, care dispar și apoi reapar; și dispar, și reapar. Se numesc ocultații. Și se văd frumos, dacă e senin”, a precizat el.

Publicitate

De asemenea, Șonka a atras atenția asupra unui alt fenomen ce va putea fi observat doar prin telescop, în luna noiembrie, când inelele lui Saturn nu vor mai fi vizibile.

Astronomul a subliniat că fenomenul are loc o dată la 15 ani și a mai putut fi urmărit ultima dată în 2009.

„Saturn se va vedea fără inele. Acestea se vor observa doar din muchie – fiind foarte subțiri, nu se mai disting prin telescop. Deci, veniți la observator”, a precizat Adrian Șonka.

Citeste mai mult

Eveniment

DSU dezminte afirmațiile BNS privind concedierile: Măsurile propuse nu au niciun impact asupra personalului operativ

Publicat

Publicitate

Departamentul pentru Situații de Urgență (DSU) dezminte, vineri, afirmațiile Blocului Național Sindical (BNS) potrivit cărora s-ar pregăti concedieri în serviciile de ambulanță și creșterea costurilor de funcționare prin reorganizarea acestora, susținând că măsurile propuse nu au niciun impact asupra personalului operativ din cadrul serviciilor de ambulanță.

DSU a clarificat că nu se va face nicio concediere în rândul personalului operativ, care include pompierii și medicii SMURD. Măsurile propuse de DSU vizează doar posturile de conducere și pe cele din administrație, în vederea unei optimizări a structurii organizatorice.

DSU susține că prin aceste măsuri se dorește o mai bună eficiență a sistemului, fără a fi afectată activitatea de intervenție.Blocul Național Sindical susține că DSU vizează o restructurare care va duce la concedierea unui număr de 5.000 de angajați din sistem, inclusiv a celor operativi.

Agerpres

Citeste mai mult

Eveniment

ANCOM: Utilizatorii de servicii de telefonie și internet trebuie informați la depășirea abonamentului. Obligații pentru furnizori

Publicat

Publicitate

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM) remintește că utilizatorilor de servicii de telefonie și de acces la internet au dreptul de fi informați atunci când consumă integral resursele incluse în abonament.

Același drept îl au și când acumulează costuri suplimentare de 250 lei (50 euro), fără TVA, peste valoarea abonamentului.

ANCOM a impus furnizorilor aceste obligații pentru a spori transparența și pentru a le permite utilizatorilor să își controleze mai bine costurile rezultate din utilizarea serviciilor de comunicații electronice, transmite autoritatea.

ANCOM: obligații pentru furnizorii de servicii de telefonie și internet

Furnizorii de servicii de comunicații electronice au obligația legală de a informa utilizatorii în două situații critice de consum:

la epuizarea resurselor incluse în abonament – când volumul de servicii (minute, SMS, date mobile etc.) inclus în planul tarifar este consumat în totalitate
la atingerea unui prag de consum suplimentar de 250 lei (50 euro), fără TVA – atunci când utilizatorii depășesc valoarea abonamentului și acumulează costuri suplimentare în cuantum de 250 lei (50 euro), fără TVA, furnizorii sunt obligați să emită o notificare clară și promptă. În funcție de politica comercială a furnizorilor, acest cost suplimentar poate include și costurile înregistrate la accesarea serviciilor cu valoare adăugată.

Publicitate

Aceste obligații se aplică și utilizatorilor finali microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații nonprofit dacă aceștia nu au convenit în mod explicit să renunțe în tot sau în parte la aplicarea lor.

În cazul în care există neclarități cu privire la serviciile facturate, utilizatorii au posibilitatea de a consulta facturile detaliate, pe care furnizorii sunt obligați să le remită la cerere. Acestea trebuie să conțină o serie de informații minime, care să permită identificarea serviciilor utilizate și a tarifelor percepute.

Ce, cum și unde se poate reclama

Dacă aceste obligații de informare nu sunt respectate, utilizatorii se pot adresa ANCOM, urmând pașii descriși aici.

Prevederile legale în vigoare nu abilitează ANCOM să efectueze verificări cu privire la corectitudinea înregistrării traficului de către centrala operatorului.

În cazul în care furnizorii nu respectă clauzele din contract, consumatorii pot sesiza Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), iar utilizatorii finali care sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau organizații non-profit se pot adresa mediatorilor autorizați sau instanțelor de judecată. ANCOM poate oferi consiliere, dar nu are atribuții cu privire la sancționarea furnizorilor în astfel de situații.

Citeste mai mult

Eveniment

Restricții de circulație sâmbătă, la inaugurarea noului sediu ISU Botoșani

Publicat

Publicitate

Mâine, 13 septembrie, traficul rutier din municipiul Botoșani va fi restricționat temporar pentru buna desfășurare a activităților prilejuite de inaugurarea noului sediu al Inspectoratului pentru Situații de Urgență.

Potrivit autorităților, restricțiile se vor aplica astfel:

  • între orele 08:00 – 12:00, pe strada Ștefan cel Mare;

  • între orele 11:00 – 12:00, pe strada Uzinei.

Șoferii sunt sfătuiți să circule cu prudență în zonă și să respecte indicațiile polițiștilor rutieri prezenți la fața locului pentru fluidizarea traficului.

Reprezentanții instituțiilor de ordine și siguranță publică transmit că măsurile sunt necesare pentru a asigura protecția participanților la eveniment și desfășurarea acestuia în condiții optime.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending