Connect with us

Actualitate

Programul „Săptămâna verde” în școli. Ce activități pot organiza profesorii pentru elevi, din 27 februarie. Regulament

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației a publicat metodologia pentru derularea programului ”Săptămâna verde” în școli, aplicat în premieră din acest an școlar. Detaliile au fost oferite oficial din 2 februarie, cu trei săptămâni înainte de perioada în care se pot organiza aceste activități.

Potrivit calendarului anului școlar 2022-2023, Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe nu se planifică în acelaşi interval de cursuri (modul de învăţare).

De asemenea, tot în februarie este vacanța de o săptămână decisă la nivel de inspectorat. În Alba, aceasta este în perioada 20-24 februarie.

În Suceava și Ilfov, elevii sunt în vacanță în perioada 6-10 februarie; în 13-17 februarie este vacanță în Argeș, Bihor, Bistrița-Năsăud, Călărași, Cluj, Dâmbovița, Gorj, Hunedoara, Teleorman, Prahova. Tot în 20-24 februarie au vacanță și elevii din: Sibiu, Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Satu Mare, Sălaj, Maramureș, Arad, Timiș, Constanța, Tulcea, Giurgiu, Ialomița, Olt, Dolj, Mehedinți, Caraș-Severin, Vâlcea, Buzău, Brăila, Galați, Vrancea, Bacău, Vaslui, Neamț, Iași, Botoșani.

 
”Săptămâna verde” –  ce activități pot fi organizate

Potrivit metodologiei de organizare a programului, aprobată prin Ordinul ME 3.629 din 2 februarie, în „Săptămâna verde” se organizează activităţi educaționale care contribuie la prevenirea schimbărilor climatice şi la protejarea mediului.

Publicitate

”Se creează contexte pentru activități în comun – preșcolari, elevi, cadre didactice, părinți, iar aceste contexte sunt nu doar mijloace de învățare, ci și căi de formare a unei culturi școlare bazate pe încredere, respect, colaborare, susținere reciprocă și comunicare nonviolentă”, anunță ministerul.

Se urmărește dezvoltarea capacității elevilor de a:

înțelege și utiliza noțiuni elementare referitoare la mediu și la schimbările climatice pentru a conștientiza faptul că schimbările climatice sunt o problemă emergentă a omenirii, precum și a înțelege măsurile de combatere a acestora
înțelege legislația de mediu și rolul autorităţilor, instituţiilor, companiilor, organizaţiilor nonguvernamentale și altor actori în combaterea schimbărilor climatice și protejarea mediului
înțelege schimbările climatice în context global, sistemic și în conexiune cu alte domenii/ probleme/ teme precum: exploatarea iresponsabilă a resurselor naturale, poluarea, risipa alimentară, managementul deșeurilor, consumul și producția sustenabile, biodiversitatea, pădurile și viața terestră, apele și viața acvatică, catastrofele naturale, energia verde, justiția socială
explora/investiga mediul înconjurător și a relaționa pozitiv cu mediul natural
lua decizii și de a acționa zi de zi ținând seama de impactul asupra planetei, adoptând un comportament de protejare și îmbunătățire a calității mediului, inclusiv de utilizare responsabilă a resurselor natural
se adapta la fenomene meteo extreme și a răspunde la potențiale dezastre natural
iniția și desfășura acțiuni civice individuale şi/sau în echipă, de combatere a schimbărilor climatice și protecția mediului
participa, în viitor, la elaborarea de politici publice și la dezvoltarea de noi tehnologii care să contribuie la combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului.

Mai exact, școlile organizează activități precum:

lecții în natură
dezbateri
jocuri de rol
fotografie vorbită
exerciții de construcție participativă a unor scenarii de viitor
vizionări de documentare
experimente, biblioteci vii, teatru forum, teatru legislativ
proiecte de servicii în folosul comunității
voluntariat
expediții și excursii în parcuri naturale și arii protejate
Activităţile cuprinse în programul „Săptămâna verde” sunt implementate/ facilitate de cadre didactice în colaborare cu antepreșcolari/preșcolari/elevi, părinţi/reprezentanți legali, reprezentanţi ai instituţiilor, autorităţilor, companiilor sau organizaţiilor nonguvernamentale locale, ţinând cont şi de resursele disponibile în unitatea de învăţământ.

Săptămâna verde – reguli de organizare
Participarea elevilor la activitățile din ”Săptămâna verde” este obligatorie. Absențele sunt înregistrate în catalog.

”Directorul unităţii de învăţământ în colaborare cu echipa coordonatoare monitorizează prezenţa antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor şi a cadrelor didactice la activităţile programului „Săptămâna verde”. Activităţile educative aprobate se înscriu în condica de prezenţă a cadrelor didactice, absenţele antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor se înscriu în mod corespunzător în catalog”, prevede metodologia.

În perioada alocată programului „Săptămâna verde” nu se organizează cursuri conform orarului obişnuit al unităţii de învăţământ. Programul se desfăşoară în conformitate cu un orar special, în fiecare dintre cele 5 zile.

Prin excepţie, la clasele din învăţământul liceal – filiera tehnologică, din învăţământul profesional şi din învăţământul postliceal, în perioada dedicată programului „Săptămâna verde” se organizează activităţi de instruire practică.

Orice deplasare în afara unităţii de învăţământ trebuie să aibă un caracter educativ. Nu sunt permise deplasări ale antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor pe durata întregului program (5 zile sau mai mult).

Cadrele didactice și partenerii implicați au acces la o platformă dedicată educației pentru schimbări climatice și pentru mediu. Platforma cuprinde o bibliotecă digitală cu resurse educaționale pe teme de mediu și climă, exemple și oferte de activități, o hartă interactivă a disponibilităților de cazare gratuită din ariile naturale protejate, precum și exemple cu privire la orarul și proiectarea activităților, se mai arată în metodologie.

În perioada alocată programului „Săptămâna verde” cadrele didactice proiectează, desfășoară și evaluează activități educaționale având una sau mai multe dintre următoarele caracteristici:

sunt inter- și transdisciplinare
implică antepreșcolarii/preșcolarii/ elevii în explorarea/investigarea mediului natural
presupun colaborarea dintre antepreșcolari/preșcolari/elevi și familiile lor
contribuie la rezolvarea unor probleme locale de mediu și la informarea/sensibilizarea membrilor comunității locale privind schimbările climatice și protecția mediului
sunt desfășurate în parteneriat cu alte unități de învățământ, instituţii, organizaţii nonguvernamentale şi/sau operatori economici
sunt inovatoare și/sau relevante pentru contextul în care sunt derulate
sunt bazate pe constatările unor cercetări și pe bune practici recente din domeniul educației privind schimbările climatice și de mediu.
Activitățile educaționale desfășurate în cadrul parcurilor naturale și ariilor protejate trebuie să respecte normele și regulile de conduită specifice acestora.

Implicarea părinților
Anumite activități pot fi deschise către participare și părinților/reprezentanților legali ai antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, precum și membrilor comunităților locale, caz în care unitatea de învățământ asigură o modalitate de înscriere a acestora.

Educatorul/ învăţătorul/ dirigintele prezintă antepreșcolarilor/ preşcolarilor/ elevilor şi părinţilor/reprezentaților legali ai acestora oferta de activităţi a programului „Săptămâna verde” elaborată la nivelul unității de învățământ şi centralizează înscrierile individuale ale antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor sau, după caz, ale părinților/reprezentanților legali ai acestora, privind activitățile la care vor să participe, dintre cele prezentate în ofertă.

Programul este stabilit de o echipă constituită la nivel de școală din care pot face parte și reprezentanți ai părinților, alături de conducerea școlii, reprezentanți din consiliul profesoral (responsabil de mediu, pentru întocmirea orarului) și reprezentanți ai elevilor.

Activitățile propuse pentru „Săptămâna verde” trebuie să se poată desfășura fără contribuții financiare din partea antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor, a părinților/reprezentanților legali, a cadrelor didactice și a unităților de învățământ preuniversitar.

Profesorii sunt responsabili de supravegherea antepreșcolarilor/ preșcolarilor/ elevilor şi a securităţii acestora pe parcursul desfăşurării activităţilor. Inspectorii şcolari oferă consiliere cadrelor didactice şi echipelor de coordonare în proiectarea și desfășurarea activităţilor,

Unele abordări din cadrul acestui program vor putea fi integrate în procesul de predare-învățare-evaluare, pe parcursul anului şcolar.

Activităţile din programul „Săptămâna verde” la care sunt înscriși antepreșcolarii/preșcolarii/elevii trebuie să însumeze cel puţin numărul de ore la care aceştia ar fi participat într-o săptămână obişnuită de şcoală

Antepreșcolarii/preșcolarii/elevii pot participa la activități atât cu cei din grupa/clasa lor, cât și în grupe combinate cu antepreșcolari/preșcolari/elevi din alte grupe/clase.

Orarul detaliat al programului „Săptămâna verde” este elaborat de către echipa de coordonare şi aprobat prin decizia consiliului de administraţie.

Activități monitorizate de inspector școlari
În săptămâna planificată pentru desfăşurarea programului „Săptămâna verde” inspectoratele şcolare deleagă inspectori școlari/metodiști/membri ai Consiliilor Consultative pentru a monitoriza activităţile organizate de unităţile de învăţământ în cadrul programului „Săptămâna verde”.

În cadrul inspecţiilor şcolare se evaluează participarea cadrelor didactice şi a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor la programul „Săptămâna verde”, calitatea activităților derulate şi respectarea prevederilor metodologiei.

La cel târziu trei săptămâni după încheierea programului „Săptămâna verde”, în fiecare unitate de învăţământ, în cadrul primului consiliu profesoral, se analizează:

gradul de apreciere al cadrelor didactice privind activităţile realizate şi rezultatele observate
aşteptările, motivaţia şi atitudinile manifestate de către antepreșcolari/preşcolari/elevi, în cadrul acţiunilor/activităţilor realizate
nevoile şi dificultăţile identificate în rândul antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor şi măsurile de prevenire, sprijin sau remediere necesare pentru buna desfăşurare a activităţii didactice
soluţii de adaptare a activităţilor experimentate în cadrul programului „Săptămâna verde”, pentru a putea fi folosite pe tot parcursul anului şcolar, în cadrul proceselor educaționale organizate pe discipline școlare
soluții de îmbunătățire a modului de organizare a programului „Săptămâna verde” în următorul an școlar, identificând acțiuni la nivelul unității de învățământ orientate spre ecologie și protecția mediului, eventual cu relevanță în oferta asociată curriculumului la decizia școlii, cu parteneriate la nivelul comunității locale

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Deputatul Marius Budăi: PSD susține investițiile în oameni

Publicat

Publicitate

România are nevoie de tineri pregătiți și de mame sprijinite pentru a construi o economie solidă și durabilă. PSD vine cu un program ambițios, axat pe locuri de muncă, formare profesională și integrarea celor mai vulnerabile categorii pe piața muncii.

Unul dintre pilonii programului este „Primul loc de muncă”, care vizează tinerii NEET – cei care nu urmează niciun program școlar sau de formare profesională și care, în România, au o rată a șomajului de aproximativ 24%. Prin acest program, 28.000 de tineri anual vor avea șansa să fie angajați pentru prima dată pe perioadă nedeterminată. Aceștia vor beneficia de o primă de stabilitate de 1.000 de lei/lună în primul an și de 1.250 de lei/lună în al doilea an, finanțarea provenind fie din fonduri europene nerambursabile, fie din bugetul asigurărilor sociale. „De asemenea, HUB-urile regionale de formare profesională, prevăzute în Programul de Relansare Economică propus de PSD, vor oferi tinerilor între 16 și 35 de ani acces la programe dezvoltate împreună cu mediul privat. Astfel, 5.000 de tineri anual vor beneficia de sprijin pentru cazare, masă și transport, pregătindu-se pentru integrarea pe piața muncii”, a declarat deputatul Marius Budăi, prim-vicepreședinte al PSD Botoșani și unul dintre specialiștii care au lucrat la Programul PSD.

Pe lângă tinerii aflați la început de drum, PSD sprijină și companiile să-și recalifice angajații și să dezvolte competențe în domenii digitale și verzi, esențiale pentru economia viitorului. Programul poate fi finanțat din fondurile europene disponibile și poate pregăti 60.000 de români pentru meserii care includ inteligența artificială, securitate cibernetică, agricultură durabilă, audit de mediu și energie regenerabilă.

Programul PSD nu uită nici de mame. Prin subvenții pentru angajatorii care încadrează mame cu cel puțin trei copii, acestea vor avea șansa de a se reintegra pe piața muncii. Beneficiile includ o subvenție de 2.250 de lei/lună timp de 12 luni, scutire de contribuții sociale, formare profesională și sprijin pentru îngrijirea copiilor. În total, 5.000 de mame vor fi astfel sprijinite anual.

„România trebuie să fie o țară a muncii și a oportunităților. Programul PSD oferă șanse reale tinerilor și mamelor, sprijinind în același timp economia să se adapteze la provocările viitorului digital și verde”, a conchis Marius Budăi.

Cu aceste măsuri, PSD demonstrează că investiția în oameni este investiția în viitorul României.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Bănuit că a furat o mașină de 20.000 € din curtea unui botoșănean și a rupt porțile ca să fugă

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au reținut pentru 24 de ore, un bărbat, de 35 de ani, din județul Galați, după ce a furat o mașină, care era parcată în curtea locuinței persoanei vătămate.

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că în seara de 14 septembrie a.c., bărbatul ar fi pătruns fără drept, prin escaladarea gardului, în curtea locuinței persoanei vătămate, un bărbat, de 72 ani, din municipiul Botoșani, de unde ar fi sustras un autoturism care era parcat în curtea și avea cheile în interior.

Ulterior, pentru a putea ieși din curte, ar fi rupt mecanismul electric de închidere a porților, trecând cu autoturismul prin acestea.

În urma verificărilor efectuate de către polițiștii de investigații criminale, la data de 15 septembrie a.c., autoturismul respectiv a fost depistat abandonat, în județul Vaslui.

Autoturismul în valoare de aproximativ 20.000 de euro a fost recuperat și restituit persoanei vătămate. Aceasta prezenta câteva avarii la partea din față.

Tânărul bănuit de comiterea faptei a fost identificat în aceeași localitate în care a fost identificat și autoturismul, fiind condus la sediul poliției din municipiul Botoșani, unde, ulterior, față de acesta a fost dispusă măsura reținerii.

Publicitate

Cercetările sunt continuate sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Botoșani, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de furt calificat și distrugere, urmând ca astăzi să fie să fie prezentat instanței de judecată cu propunere de arestare preventivă.

Pentru prevenirea furturilor din auto, Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani vă recomandă:

– Nu lăsaţi la vedere, în interiorul maşinii, obiecte de valoare (genţi, poşete, borsete, îmbrăcăminte, staţii de emisie-recepţie, sisteme GPS, casetofoane auto, camere video, telefoane mobile etc.)!

– ⁠Evitaţi să păstraţi în autoturism acte de identitate, permis de conducere, documente de înmatriculare a maşinii, documentele firmei, cărţi de credit, ordine de plată sau orice alte înscrisuri de valoare!

– ⁠Închideţi complet geamurile când părăsiţi autoturismul, chiar pentru scurt timp!

– Montaţi un sistem de alarmă antifurt!

Citeste mai mult

Eveniment

Polițistul Gabriel Ilie, eroul unui copil de 3 ani. Poveste cu final fericit, la Săveni

Publicat

Publicitate

În timpul misiunii de asigurare a ordinii și siguranței publice, la un festival din Săveni, Gabriel Ilie, colegul nostru de doar 21 de ani, din cadrul Postului de Poliție Mitoc, a observat o femeie alergând disperată cu un copilaș în brațe, rănit la nivelul capului.

Băiețelul, de doar trei ani, se lovise grav la cap de o statuie din beton, în timp ce se juca.

Fără să stea pe gânduri, Gabriel a preluat copilul din brațele mamei și împreună cu aceasta, l-a transportat cu autospeciala de poliție, în regim de urgență, la cea mai apropiată unitate spitalicească.

În câteva minute Alex, băiețelul de trei ani, a primit îngrijiri medicale, apoi a fost transferat la o unitate medicală din Botoșani. Acum este în afara oricărui pericol.

Gestul colegului nostru a arătat încă o dată că a fi polițist înseamnă mai mult decât a purta o uniformă, înseamnă să fii alături de oameni, exact atunci când au cea mai mare nevoie de tine.

Felicitări, Gabriel! Suntem mândri de tine!

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Lipsa domiciliului de pe noile CI împiedică studenții să beneficieze de reducerea la transport. ANOSR cere modificarea normelor

Publicat

Publicitate

Lipsa domiciliului de pe noile CI împiedică studenții să beneficieze de reducerea la transport. Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) propune modificări ale Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenți, ca urmare a eliminării informațiilor cu privire la domiciliu de pe noua carte de identitate, scrie alba24.ro

ANSOR a înaintat marți, 16 septembrie, către Ministerul Educației, solicitări de modificare a Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenţi, ca urmare a eliminării informațiilor cu privire la domiciliu de pe noua carte de identitate.

„Pe fondul adoptării O.U.G. nr. 156/2024 care limitează aplicarea reducerii de 90% pentru transportul intern feroviar și auto destinat studenților exclusiv pe ruta dintre centrul universitar și localitatea de domiciliu, au fost aduse modificări prin H.G. nr. 535/2025 ale Normelor metodologice privind acordarea facilităților de transport intern feroviar şi cu metroul pentru studenţi, adoptate prin H.G. 811/2023, în acest moment fiind nevoie, pentru a beneficia de reducerea de 90%, ca studenții să prezinte la casele de bilete cartea de identitate, pentru a face dovada localității de domiciliu, alături de legitimația de transport, pentru a fi identificat centrul universitar.

Având în vedere faptul că noile cărți de identitate nu mai prezintă informații referitoare la localitatea de domiciliu, actuala formă a cadrului normativ împiedică studenții care posedă noul document de identitate în procesul de achiziționare a biletelor de transport cu reducerea de 90%, neputând face dovada localității de domiciliu, întrucât aceste date nu mai există în formă scrisă pe respectivul act”, au transmis reprezentanții studenților.

ANSOR a solicitat astfel introducerea unei alternative pentru verificarea domiciliului studenților care posedă o carte de identitate nouă, precum certificatul privind domiciliul și reședința, eliberat pe baza datelor înregistrate în Registrul Național de Evidență a Persoanelor, fiind o variantă facilă, acest certificat putând fi eliberat în format digital.

Totodată, ANOSR subliniază necesitatea accelerării procesului de actualizare a normelor și solicită integrarea cu celeritate a amendamentelor propuse până la începutul anului universitar, pentru a preveni apariția oricăror dificultăți.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending