Connect with us

Eveniment

Programul Rabla 2025 se lansează marți. Condiții pentru achiziționarea mașinilor prin program, cu propulsie termică sau hibride

Publicat

Publicitate

Programul Rabla 2025 se lansează marți și are un buget de 200 de milioane de lei. Înscrierea în program a fost programată să înceapă de la ora 10:00, scrie alba24.ro. Sesiunea de înscriere va rămâne deschisă până pe 25 noiembrie sau până la epuizarea fondurilor de 200 milioane lei.

„Știu că în alți ani s-au dat rapid voucherele. Asta a fost problema. În câteva secunde se dădeau zeci de mii de voucherele. De anul viitor trebuie să gândim programe care să rezolve probleme structurale.

Mă aștept să fie date rapid anul acesta, poate nu la electrice. Bugetul este de doar 200 milioane lei buget. Anul acesta doar atât s-a putut.

E soluția de compomis pentru a putea lansa programul. Bugetul nu mai putea să suporte 600 milioane de lei.

O să avem discuții ca în viitor din să fie disponibili bani din fonduri europene pentru masini electrice și hibride”, a spus ministrul la Euronews.

Rabla Auto 2025: valoarea ecotichetului

Valoarea ecotichetului este:

Publicitate
  • 18.500 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen
  • 15.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice
  • 12.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou hibrid
  • 10.000 lei – pentru achiziționarea unui autovehicul nou cu propulsie termică (inclusiv GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Rabla Auto 2025: sesiunea pentru persoane fizice

La finalul lunii septembrie urmează să fie lansată și sesiunea pentru persoane fizice în cadrul Programului, potrivit AFM.

“Administrația Fondului pentru Mediu își exprimă angajamentul ferm pentru demararea, în cel mai scurt timp, a unuia dintre cele mai așteptate programe de finanțare, destinat sprijinirii persoanelor fizice în vederea achiziționării de autovehicule noi, cu un impact redus asupra mediului.

Prin alocarea unui buget de 200 de milioane de lei, se pot aduce pe piață aproximativ 15.000 autovehicule noi reducând emisiile poluante și îmbunătățind calitatea vieții prin protejarea mediului înconjurător.”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Programul Rabla 2025. Condiții de finanțare

Solicitantul poate obține în cadrul unei sesiuni de înscriere unul sau două ecotichete, în schimbul predării spre casare a unui număr echivalent de autovehicule uzate. Nu se pot cumula două ecotichete pentru achiziționarea unui autovehicul nou.

Persoana fizică poate solicita cel mult două ecotichete în cadrul unei sesiuni de înscriere, câte unul pentru fiecare autovehicul nou care urmează a fi achiziționat, se precizează în Ghidul de finanțare Rabla Auto 2025.

Casarea se face pentru un autovehicul cu vechime de cel puțin 8 ani.

Finanţarea acordată în cadrul programului nu se cumulează şi/sau nu este complementară cu alte

programe care finanţează achiziţionarea autovehiculelor noi.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar. Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Rabla Auto 2025. Condiții pentru achiziționarea mașinilor prin program – propulsie termică sau hibride

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • generează maximum 145 g CO2/km în sistem WLTP
  • generează maximum 120 g CO2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Rabla Auto 2025. Condiții pentru achiziționarea mașinilor electrice

Sunt considerate eligibile cheltuielile propuse a fi realizate cu achiziţionarea de autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • generează mai puţin de 80 g CO2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • Prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care, cumulativ, respectă următoarele condiţii:
  • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
  • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
  • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.
AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025. Condiții de înscriere în program – persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat.

Rabla Auto 2025: procedura de înscriere în program – persoane fizice. Acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Rabla Auto 2025: procedura de înscriere în program – persoane fizice. Acte după obținerea numărului de înregistrare

În termen de 10 zile de la obţinerea numărului de înregistrare, solicitantul completează seria de şasiu a autovehiculului uzat şi încarcă în aplicaţie următoarele documente:

  • certificatul de înmatriculare a autovehiculului uzat
  • cartea de identitate a autovehiculului uzat
  • actul doveditor eliberat de către serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent teritorial, pentru cazul în care din certificatul de înmatriculare sau din cartea de identitate a autovehiculului uzat nu rezultă anul fabricaţiei, anul primei înmatriculări în România şi/sau categoria autovehiculului uzat
  • declaraţia cedentului, după caz
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele cedentului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program, după caz
  • certificatul de căsătorie sau orice act administrativ eliberat de către autoritatea competentă material şi teritorial, care atestă schimbarea/modificarea numelui şi/sau prenumelui, după caz
  • documentul care atestă schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă, eliberat de către autoritatea competentă material şi teritorial, după caz; sau prezentarea unei declaraţii pe propria răspundere care atestă schimbarea/modificarea adresei de domiciliu sau de reşedinţă, semnată de către solicitant sau de cedent, după caz

Situații speciale

În cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat prin moştenire, solicitantul încarcă în aplicaţie:

  • certificatul de moştenitor
  • sentinţa civilă definitivă
  • împuternicirea notarială prin care persoana reprezentantă este expres mandatată să acţioneze şi să încheie acte juridice în cadrul programului, în numele, pe seama şi în interesul tuturor comoştenitorilor, în vederea:
  • casării autovehiculului uzat, radierii autovehiculului uzat din evidenţa circulaţiei şi achiziţionării autovehiculului nou, atunci când certificatul de moştenitor ori sentinţa civilă atestă existenţa mai multor moştenitori.

În cazul proprietarului care a dobândit autovehiculul uzat ca urmare a unei decizii judecătoreşti, partaj sau donaţie, după caz, solicitantul încarcă în aplicaţie documentul doveditor.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Tragedie la Hlipiceni! Un bărbat a fost găsit mort în beciul unei case de pompierii chemați să stingă incendiul

Publicat

Publicitate

Un incendiu s-a produs, în această dimineață, într-o gospodărie din localitatea Victoria, comuna Hlipiceni.

 

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Hlipiceni, cu două autospeciale de stingere cu apă și spumă, un echipaj aparținând Serviciului Județean de Ambulanță, dar și echipaje de poliție. Primii care au ajuns la fața locului au fost pompierii voluntari.

 

Aceștia au constatat faptul că incendiul se manifesta în podul unei anexe. În urma verificărilor efectuate, proprietarul, un bărbat de 57 de ani, a fost găsit decedat în beciul anexei, încăpere care nu a fost afectată de incendiu.

 

Publicitate

Pentru stingerea incendiului și înlăturarea efectelor s-a intervenit mai bine de o oră. A ars acoperișul anexei pe o suprafață de aproximativ 50 de metri pătrați. S-au degradat bunurile din interiorul clădirii.

 

Cauza probabilă a incendiului a fost stabilită ca fiind acțiunea intenționată.

 

Cazul a fost preluat de Poliție.

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr de 31 de ani, din Vorona, reținut după ce a condus fără permis și și-a incendiat mașina

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui tânăr, de 31 ani, din comuna Vorona, cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducerea unui vehicul fără permis de conducere și distrugere.

 

În urma probatoriului administrat, s-a stabilit faptul că acesta la data de 28 septembrie 2025, în timp ce conducea autovehiculul, pe drumul public din localitatea Vorona, ar fi lovit un mal de pământ, și, ulterior, ar fi incendiat autovehiculul respectiv.

 

Totodată, în urma verificărilor efectuate de către polițiști s-a constatat faptul că acesta nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de vehicule.

 

Publicitate

Față de tânăr a fost dispusă măsura reținerii pentru 24 de ore și a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani.

Citeste mai mult

Economie

Rectificarea bugetară, publicată de Ministerul Finanțelor. Precizările premierului Ilie Bolojan despre alocarea banilor

Publicat

Publicitate

Rectificarea bugetară, publicată de Ministerul Finanțelor. Premierul Ilie Bolojan a declarat, luni seara, că România are posibilitatea să plătească pensii și salarii până la finalul anului. Rectificarea bugetară va fi aprobată miercuri sau joi și va asigura fluxurile de plăți, scrie alba24.ro.

Bolojan a fost întrebat, luni seara, dacă sunt bani de pensii și salarii în România.

„Sunt (bani de pensii și salarii – n .r.) și această rectificare de buget care a fost propusă astăzi (luni – n.r.) și va fi aprobată zilele următoare, miercuri sau joi, asigură fluxurile de plăți pentru ca salariile și pensii în România să fie achitate până la sfârșitul anului”, a spus Bolojan la Digi 24, potrivit Mediafax.

Rectificarea bugetară pe ministere

Întrebat de ce primește Ministerul Muncii, la rectificare, 5,5 miliarde de lei, Ilie Bolojan a spus că un miliard sunt pentru facturile consumatorilor casnici, respectiv subvenția pe care o primesc consumatorii din categoriile defavorizate.

Bolojan a explicat că cealaltă parte din sumă este pentru achitarea restanțelor către companiile de energie pentru prețurile plafonate în cursul anilor trecuți. Potrivit premierului, pentru consumatorii casnici, Ministerul Muncii achită această diferență cu plafonarea, iar pentru consumatorii non-casnici achită diferența Ministerului Energiei.

Premierul a mai spus că pe componenta de pensii o sumă relativ mică este la rectificare la Ministerul Muncii, iar pe componentele de salarii, pe câteva ministerii au fost niște alocări suplimentare în așa fel încât să poată să asigure fluența plăților în următoarele luni.

Întrebat de ce primește Ministerul Energiei, 1,2 miliarde de lei, Bolojan a spus că e vorba despre plăți restante sau despre plăți pe care Ministerul Energiei le are pe diferite programe.

Publicitate

„O parte din această rectificare de buget s-a dus către asigurarea fondurilor în așa fel încât să putem asigura cofinanțarea la fondurile europene pe care trebuie să le absorbim până la finalul anului și în mod evident să închidem programul PNRR, care trebuie finalizat până în toamna anului viitor și în așa fel încât să absorbim din acest moment și până în toamna anului viitor 10 miliarde de euro, care vor fi o infuzie importantă în economia românească, atât pentru proiecte din energie, dar și pentru proiecte care țin de eficiența energetică a clădirilor, a școlilor, de exemplu, în spitale, în infrastructură și așa mai departe”, a explicat Ilie Bolojan.

Bani pentru programul ”Anghel Saligny”

La rectificare merg bani și către Programul Anghel Saligny.

„Anul acesta au fost alocați inițial 9,9 miliarde, s-a alocat această suplimentare de peste 2 miliarde, în așa fel încât facturile care au fost emise până în vara acestui an să poată fi achitate în lunile următoare. Nu mai avem spații bugetare pentru a continua alte plăți pe programul Anghel Saligny anul acesta și practic cu această suplimentare se vor închide plățile pe care le poate face Guvernul României pe programul de investiții din bugetul național pentru autoritățile locale”, explică premierul.

Întrebat dacă a luat bani de la investiții ca să aveți pentru cheltuieli precum pensiile și salariile, premierul a spus că nu au fost luați bani de la investiții, ci au fost suplimentate sumele pe aceste programe, având în vedere că volumul de lucrări derulate de companiile de construcții a fost mult mai mare decât cel programat la începutul anului.

Vezi integral: proiect OUG Rectificare buget de stat 2025

Rectificarea bugetară 2025. Bani pentru administrații județene

Sumele defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru finanțarea cheltuielilor bugetelor locale se majorează per sold cu suma de 502,1 milioane lei.

Se majorează sumele defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul județelor cu suma de 85,8 milioane lei, după cum urmează:

  • plus 88,8 milioane lei pentru finanțarea Programului pentru școli al României (diferenţa per sold între sumele alocate prin Legea nr. 9/2025, perioada ianuarie-iunie 2025, rămase neutilizate, şi necesarul stabilit, perioada septembrie-decembrie a anului şcolar 2025 – 2026)
  • minus 3 milioane lei destinate finanţării drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale care frecventează învăţământul special (art. 70 alin. (5) lit. b) din Legea nr. 198/2023, în cuantumurile stabilite HG nr. 838/2022); stabilirea cuantumului limitelor minime de cheltuieli aferente drepturilor la îmbrăcăminte, încălţăminte, materiale igienico-sanitare, rechizite/manuale, jucării, transport, materiale cultural-sportive, precum şi sumele de bani pentru nevoi personale, pentru copiii şi tinerii pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială într-un serviciu public de tip rezidenţial, precum şi pentru mamele protejate în centre maternale

Rectificarea bugetară 2025. Bani pentru administrații locale

Se majorează sumele defalcate din TVA pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București cu suma de 209,0 milioane lei, după cum urmează:

  • plus 130,7 milioane lei pentru finanțarea drepturilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav și a indemnizațiilor lunare, potrivit datelor comunicate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale
  • plus 15,1 milioane lei pentru finanțarea drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale integraţi în învăţământul de masă, potrivit datelor comunicate de unitățile/subdiviziunile administrativ-teritoriale;
  • plus 75,3 milioane lei pentru finanțarea gratuităţii acordate elevilor prevăzuţi la art. 83 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, la transportul public local şi metropolitan rutier
  • minus 12,1 milioane lei destinate Programului pentru școli al României implementat la nivelul municipiului București

Se majorează sumele defalcate din TVA pentru echilibrarea bugetelor locale ale unităților administrativ-teritoriale cu suma de 194,2 milioane lei, urmare a aplicării mecanismului de echilibrare, utilizând o nouă estimare a impozitului pe venit, pentru lunile iulie și august 2025

Se majorează sumele defalcate din TVA pentru finanțarea învățământului preuniversitar particular și confesional, acreditate, cu suma de 13,1 milioane lei.

Bugetul instituțiilor/activităților finanțate integral şi/sau parțial din venituri proprii se majorează atât la venituri, cât și la cheltuieli, cu suma de 178,9 milioane lei.

Rectificarea bugetară 2025. Bani în plus pentru ministere

Sunt suplimentate creditele bugetare la:

  • Ministerul Finanțelor +20.074,6 milioane lei
  • Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale: +5.516,0 milioane lei
  • Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației: +2.473,0 milioane lei
  • Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale: + 1.222,1 milioane lei
  • Ministerul Energiei: +1.198,8 milioane lei
  • Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor: +859,8 milioane lei
  • Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului: +416,9 milioane lei
  • Ministerul Educației și Cercetării: +140,5 milioane lei
  • Serviciul Român de Informații: +92,8 milioane lei
  • Ministerul Justiției: +85,9 milioane lei

Rectificarea bugetară 2025. Bugete diminuate

Credite bugetare reduse la:

  • Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene: – 3.246,5 milioane lei, per sold
  • Ministerul Sănătății: -2.661,2 milioane lei per sold (economii, în principal, la cheltuieli cu proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile, potrivit economedia.ro)
  • Ministerul Transporturilor și Infrastructurii: -1.849,2 milioane lei, per sold; sume suplimentare pentru cheltuieli de personal (+2,6 milioane lei), asistență socială (+100,0 milioane lei) și proiecte cu finanțare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR (+2.000,0 milioane lei)
  • Ministerul Finanțelor: -668,3 milioane lei per sold
  • Ministerul Afacerilor Interne: -164,8 milioane lei per sold (economii la cheltuieli de personal, bunuri și servicii, proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile)

Citeste mai mult

Economie

ITM Botoșani: În atenția angajatorilor! Obligativitatea înscrierii în platforma digitală REGES-ONLINE până la data de 31 decembrie

Publicat

Publicitate

În contextul înlocuirii aplicației REVISAL cu platforma digitală REGES-ONLINE și ținând cont de faptul că termenul de înscriere în Reges-Online s-a prelungit până la data de 31 decembrie 2025 la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, tocmai pentru ca niciun angajator să nu fie pus în situația de a primi sancțiuni, reprezentanții Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani îndeamnă toți angajatorii să ia din timp măsurile necesare, astfel încât la data de 1 ianuarie 2026 să utilizeze în mod exclusiv platforma REGES ONLINE.

Reamintim răspunderea contravențională pe care o generează neconformarea, respectiv nerespectarea obligației privind înregistrarea în Registru, în termenul legal, se sancționează cu amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei, iar necompletarea tuturor elementelor contractelor individuale de muncă active la data înrolării în noul sistem, care nu se regăsesc în REVISAL, se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei .

 

În prezent, doar 36% dintre angajatorii din județul Botoșani au reușit să finalizeze tranziția, iar menținerea termenului inițial, până la 30 septembrie 2025, ar fi generat un risc major de blocaj operațional, cu potențiale sancțiuni aplicate angajatorilor care nu au avut acces complet la resursele tehnice sau suportul necesar. Prin urmare, această perioadă suplimentară este un semn de respect față de mediul de afaceri și față de cei care creează locuri de muncă.

Toți angajatorii sunt invitați să finalizeze înrolarea în REGES-ONLINE până la sfârșitul acestui an, având în vedere că termenul limită stabilit nu va mai fi prelungit.

Facem apel către angajatori, să se înregistreze fără întârziere în REGES-ONLINE, pentru a evita aglomerarea la finalul perioadei de tranziție și pentru a beneficia în cel mai scurt timp de avantajele digitalizării.

Publicitate

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending