Connect with us

Actualitate

Programul Rabla 2025: Calendarul înscrierilor, condiții, documente și valoarea ecotichetelor

Publicat

Publicitate

Rabla Auto 2025: Înscrierile pentru persoane fizice încep pe 19 iunie

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a anunțat că sesiunea de înscriere pentru persoanele fizice în cadrul Programului Rabla Auto 2025 va începe pe 19 iunie 2025, de la ora 10:00. Înscrierile se vor face exclusiv online, pe site-ul oficial al instituției – www.afm.ro.

„Am pus la dispoziția cetățenilor acum trei săptămâni un model demonstrativ al cererii de finanțare, iar astăzi completăm cu un clip video informativ cu pașii de urmat în vederea înscrierii persoanelor fizice în aplicația programului.

Este pentru prima dată când persoanele fizice se înscriu direct pe site-ul instituției prin intermediul unei aplicații informatice, iar un astfel de material video devine cu atât mai util.

Prin această inițiativă, ne-am propus să asigurăm tuturor solicitanților un acces transparent și simplificat la programele de finanțare, în beneficiul întregii comunități. Transparența sporită susține cetățenii în parcurgerea corectă și eficientă a procedurilor, promovând astfel o participare activă și responsabilă în cadrul programelor de finanțare ale AFM”, a declarat Florin Bănică, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

AICI, instrucțiuni înscriere persoane fizice prin aplicație.

Publicitate

Rabla auto 2025 persoane fizice: bugetul programului și acte pentru înscriere

Suma alocată sesiunii de înscriere care se va desfășura în perioada 19 iunie – 27 noiembrie 2025, sau până la epuizarea bugetului alocat, este de:

  • 210.000.000 de lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hybrid
  • 400.000.000 de lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Înscrierea persoanelor fizice se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată (AICI, cererea de finanțare)
  • actul de identitate, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Rabla auto 2025 persoane fizice

Valoarea ecotichetelor Rabla Auto 2025

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto este următoarea:

  • 37.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 de lei pentru un autovehicul plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
  • 12.000 de lei pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 de lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (benzină, GPL/GNC) sau o motocicletă;
  • 120.000 de lei pentru achiziția unui autovehicul nou plug-in hibrid sau pur electric de către instituțiile publice și UAT-uri.

Vezi Ghidul de finanțare Rabla Auto 2025 (în format .pdf). 

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

O măsură deschide larg calea românilor către băuturile contrafăcute. Creșterea accizei închide producătorii locali

Publicat

Publicitate

Creșterea accizei propusă de Guvern închide producătorii locali, ruinează importatorii și deschide larg calea românilor către băuturile contrafăcute, cele făcute din spirt medicinal și alcool metilic, avertizează reprezentanții Spirits România, asociație patronală ce reunește producătorii și importatorii de băuturi spirtoase din România.

‘Nu înțelegem cum este posibil ca în contextul existenței unui program de creștere a accizelor fixat anul trecut în Codul Fiscal, să ne trezim din nou la mijlocul exercițiului financiar 2025 cu o nouă creștere majoră a accizelor, de fiecare dată explicația fiind că este nevoie de și mai multe fonduri la bugetul de stat. În ultimii doi ani, acciza la băuturi spirtoase a crescut în patru perioade, iar acum se propune o nouă creștere de acciză agregată de 24% într-o perioadă de doar 13 luni. Este o situație de dezechilibru pe care noile măsuri preconizate o vor accentua lovind o dată în plus în cei care, de-a lungul anilor, s-au dovedit a fi cei mai semnificativi și importanți plătitori’, a explicat Florin Rădulescu, președintele Spirits România, într-un comunicat.

În acest context, Spirits România reamintește că, deși potrivit statisticilor oficiale spirtoasele reprezintă cea mai mică pondere în volumul total al consumului de alcool din România, datele ANAF arată că industria băuturilor spirtoase a virat aproximativ 62% din totalul accizelor aplicate băuturilor alcoolice în 2024, contribuind cu 1,22 miliarde lei la bugetul de stat.

Conform asociației, industria băuturilor spirtoase susține un număr semnificativ de locuri de muncă, aproximativ 46.000 de locuri de muncă directe și indirecte, și contribuie anual cu o valoare adăugată de peste 850 milioane de euro la produsul intern brut.

Potrivit comunicatului, creșterea accizelor nu ține cont de nivelul acestora în statele vecine cu România, încurajând comerțul transfrontalier, și nici de puterea medie de cumpărare a românilor. În prezent, aproximativ 85% din consumul local de băuturi spirtoase este reprezentat de produse românești, care sunt mai ieftine, iar majorarea accizelor îi va pune pe producătorii locali în situația de a-și închide afacerile în timp ce importatorii vor fi, la rândul lor, grav afectați. Consecința directă va fi crearea unui mediu mai favorabil pentru comerțul cu băuturi alcoolice contrafăcute.

De altfel, conform unui sondaj realizat de ivox.ro la solicitarea Spirits România în octombrie 2024, 34% dintre români admit că au consumat băuturi alcoolice din surse necunoscute, iar dintre aceștia, 20% au indicat prețul scăzut drept principal motiv.

Publicitate

‘Proliferarea pieței negre va genera un pericol major nu doar pentru securitatea economică a producătorilor locali, dar și pentru sănătatea fizică a consumatorilor care vor recurge la alcool medicinal, băuturi contrafăcute sau produse fără controlul calității, ceea ce va presupune, pe termen mediu și lung, cheltuieli mai mari pentru sistemul de sănătate aflat deja sub presiune. O abordare mult mai eficientă ar fi combaterea evaziunii fiscale și a comerțului cu produse contrafăcute, pentru a asigura atât stabilitate fiscală, cât și protecția industriei românești’, a mai atras atenția Florin Rădulescu.

Spirits reamintește că, în anul 2013, majorarea cu 42% a accizei în 2013 a determinat în intervalul 2013-2014 o scădere a pieței fiscalizate a băuturilor spirtoase de 30%. În schimb, reducerea cu 30% a accizei în 2016 a avut ca rezultat, în perioada 2016-2021, scăderea pieței nefiscalizate cu aproximativ 25% și dublarea veniturilor colectate la bugetul de stat, care au înregistrat 1,22 miliarde lei în anul 2024 pentru piața băuturilor spirtoase.

Spirits Romania este o asociație patronală care reunește principalii producători și importatori de băuturi spirtoase din România.

Potrivit pachetului de măsuri fiscale lansat joi în dezbatere de Ministerul Finanțelor, nivelul accizei pentru alcool etilic crește la 5316,81 lei/hl de alcool pur în 2025, de la 4629,75 lei în 2024, urmând ca în 2026 să ajungă la 5848,49 lei/hl de alcool pur. Pentru alcoolul etilic produs de micile distilerii, accize crește de la 2314,87 lei în 2024, la 2658,39 lei în acest an și 2924,23 lei anul viitor. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Din octombrie, apa se plătește altfel în blocuri: Nova Apaserv anunță noi reguli de facturare

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani aduce la cunoștință utilizatorilor săi din municipiul și județul Botoșani că, începând cu data de 01 octombrie 2025, intră în vigoare modificările aprobate prin Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr. 141/27.06.2025 privind Metodologia de defalcare și facturare a cantităților de apă potabilă în condominii.

Precizăm că, Metodologia de defalcare și facturare a cantităților de apă potabilă în condominii, aplicabilă începând cu data de 01 octombrie 2025 respectă prevederile legislației naționale din domeniul serviciilor publice de alimentare cu apă și canalizare, prin prezenta, fiind aduse modificări la Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr. 142/09.12.2015.

Conform art. 36 alin. (2) din Legea nr. 51/2006 a serviciilor comunitare de utilităţi publice, operatorii serviciilor de utilităţi publice asigură furnizarea/prestarea serviciilor de utilităţi publice la limita de proprietate (care este căminul de branșament) și asigură montarea, funcţionarea şi verificarea metrologică a echipamentelor de măsurare a consumului la branşamentul utilizatorului.

Până la implementarea modificărilor menționate, în cazul condominiilor, procedural, diferențele de consum apărute între contorul general de branșament și consumurile individuale din condominiu nu au fost integral facturate, o parte din diferență fiind suportată de operatorul regional.

Din data de 01 octombrie 2025, întreaga diferență dintre consumul total înregistrat pe contorul de branșament și suma consumurilor individuale va fi:

  • repartizată în mod egal tuturor unităților imobiliare;
  • facturată integral conform art. 17 alin. (16) lit. b) din Legea 241/2006;

Recomandări pentru utilizatori:

Publicitate
  • verificarea și întreținerea instalațiilor comune împreună cu Asociația de Proprietari;
  • întreținerea instalațiilor interioare și identificarea rapidă a avariilor și remedierea acestora;
  • montarea, întreținerea și verificarea metrologică a contoarelor individuale;
  • transmiterea lunară a consumului înregistrat pe repartitoarele de costuri.

 

Atât Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr.142/09.12.2015, cât și Hotărârea Consiliului Județean Botoșani nr.141/27.06.2025 care reglementează facturarea în cadrul unui condominiu se regăsesc  în format electronic pe site-ul Consiliului Județean Botoșani la rubrica Monitorul Oficial a Județului Botoșani pentru consultare.

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani, în calitate de Operator Regional Unic, recomandă tuturor persoanelor fizice și agenților economici care locuiesc sau își desfășoară activitatea într-un condominiu să își ia din timp măsurile tehnice și organizatorice necesare funcționării corespunzătoare a instalațiilor interioare de apă pentru a evita situațiile neplăcute în care consumul  facturat de apă va fi foarte mare.

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune pentru siguranța cetățenilor, la Dorohoi

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi, împreună cu cei ai Secțiilor de Poliție Rurală nr. 4 Dorohoi, nr. 5 Mihăileni, nr. 6 Pomârla și au organizat, joi, o acțiune pentru prevenirea și combaterea oricăror fapte de natură antisocială, menținerea unui climat de ordine și siguranță publică și prevenirea accidentelor rutiere.

 

În cadrul activităților desfășurate au fost controlate aproximativ 60 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 36 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 12.000 de lei.

 

Cele mai multe dintre sancțiuni au fost aplicate pentru nerespectarea regimului legal de viteză, totodată fiind reținute și 8 permise de conducere.

 

Publicitate

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Poliţiştii de frontieră botoșăneni au îndepărtat de pe suprafața râului Prut, aproximativ 1200 metri de plase de pescuit.

Publicat

Publicitate

Joi, pe timpul executării unei misiuni specifice în cooperare cu reprezentanți ANPA, poliţiştii de frontieră botoșăneni au descoperit pe suprafața râului Prut patru plase de pescuit, cu lungime totală de 1200 de metri.

Polițiștii de frontieră au îndepărtat plasele de pescuit din apă, fiind ridicate în vederea cercetărilor, și au întocmit lucrare penală sub aspectul săvârşirii infracțiunii de deţinerea sau folosirea la pescuit de către persoanele neautorizate a setcilor, năvoadelor, voloacelor, prostovoalelor, vârşelor, vintirelor, precum şi a altor tipuri de unelte de pescuit comercial.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending