Connect with us

Actualitate

Programul Masă Caldă, care rămâne și în 2023 la stadiul de proiect, include același număr de școli și grădinițe: 450

Publicat

Publicitate

Programul Masă Caldă, care rămâne și în 2023 la stadiul de proiect, include același număr de școli și grădinițe: 450, potrivit unui proiect de ordonanță de urgență publicat în dezbatere publică de Ministerul Educației pe edu.ro. Masa zilnică a unui elev va costa tot 15 lei. Deși mai e doar o lună până la începutul anului școlar 2023-2024, (n. red prima zi de școală este 11 septembrie) în proiect se precizează faptul că “programul trebuie să fie implementat începând cu data de 1 septembrie 2023, dată de referință pentru începerea noului an școlar 2023-2024, dată până la care primăriile trebuie să finalizeze procedurile de achiziție publică a suportului alimentar și să încheie contractele de prestări servicii”. Amintim, în noile legi ale Învățământului Preuniversitar, publicate în Monitorul Oficial, Ministerul Educației își asumă un număr de un milion de elevi care vor beneficia de un program denumit Masă Sănătoasă în școli, relatează edupedu.ro.
Limita valorică zilnică pentru masa caldă a unui elev rămâne tot 15 lei, ca și anul școlar trecut, potrivit proiectului de Ordonanță de Urgență, publicat în consultare publică de Ministerul Educației.

Acolo unde nu se poate livra masa caldă sau nu există cantine, pachetul alimentar trebuie să conțină: o pâine feliată sau chiflă, produse din carne şi/sau brânzeturi/derivate din lapte, legume – roşii, castraveţi, salată sau alte produse similare și un fruct.

Același număr de școli și grădinițe vor fi incluse în programul Masă caldă, ca și anul trecut: 450, iar suma alocată de Guvern în anul acesta prin bugetele locale va fi de 195.000 mii lei.

“Finanțarea Programului-pilot în anul 2023, în perioada desfășurării cursurilor preșcolarilor și elevilor din 450 de unități de învățământ preuniversitar de stat, corespunzătoare anului școlar 2023-2024, se alocă bugetelor locale ale unităților/subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor pe raza cărora se află unitățile-pilot, din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București suma de 195.000 mii lei”.

Totuși, nu este precizat în proiect numărul elevilor care vor beneficia de masa caldă. Anul trecut, ministrul Educației preciza atunci când a extins numărul școlilor beneficiare de la 350 la 450, că ar fi în plus 38.000 de elevi.

Se menționează că selecţia unităţilor de învăţământ preuniversitar care beneficiază de prevederile programului-pilot se va realiza în complementaritate cu şcolile care beneficiază de suport alimentar masă caldă prin Programul naţional pentru reducerea abandonului şcolar – PNRAS. Inspectoratele şcolare judeţene/Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti îşi
asumă atât selecţia unităţilor de învăţământ preuniversitar beneficiare ale programului pilot, cât şi prioritatea acestora.

Publicitate

Ministerul Educației justifică datele din proiectul de Ordonanță de urgență, fără să precizeze și date concrete despre numărul elevilor aflați în abandon școlar din cauza condițiilor de viață, menționând doar că “un număr mare de elevi sunt în situație de abandon școlar, generată de condițiile socioeconomice și geografice defavorabile precum și că multe familii sunt în imposibilitatea materială de a susține participarea copiilor la activitățile școlare”.

Potrivit proiectului de ordonanță, elevii ar trebui să primească masa caldă sau pachetul alimentar din toamnă 2023: “Programul trebuie să fie implementat începând cu data de 01 septembrie 2023, dată de referință pentru începerea noului an școlar 2023-2024, dată până la care unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale trebuie să finalizeze procedurile de achiziție publică a suportului alimentar și să încheie contractele de prestări servicii, astfel încât un număr însemnat de preşcolari şi elevi vulnerabili aflați în situaţie de abandon şcolar, să nu fie descurajaţi de un cadru legal neadaptat nevoilor reale ale acestora”.

Normele de aplicare și ce conține masa caldă sau pachetul alimentar acolo unde nu există cantină
Pachetul alimentar trebuie să conțină:

produse de panificaţie din făină integrală – pâine feliată sau batoane/chifle – 80 g – maximum 50% din greutatea totală a pachetului,
produse din carne şi/sau brânzeturi/derivate din lapte 40 g – minimum 25% din greutatea totală a pachetului
legume – roşii, castraveţi, salată sau alte produse similare – 40 g – maximum 25% din greutatea totală a pachetului.
La acestea se va adăuga un fruct, potrivit proiectului.

Produsele alimentare sunt livrate zilnic din unităţi autorizate/înregistrate sanitar-veterinar şi pentru siguranţa alimentelor şi sunt păstrate până la servire, dacă hrana nu este servită într-un interval de 60 de minute de la livrare, în unităţile de învăţământ preuniversitar, în condiţii igienico-sanitare şi de siguranţa alimentelor, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare.

În vederea asigurării condiţiilor igienico-sanitare, pentru unităţile de învăţământ care
nu au cantină, produsele care fac obiectul suportului alimentar trebuie însoţite de
ustensile sigilate, care permit consumul în condiţii optime de igienă.

În situaţia desfăşurării cursurilor prin intermediul tehnologiei şi al internetului,
conform scenariilor de organizare şi desfăşurare a cursurilor prevăzute de legislaţia în
vigoare, produsele alimentare sunt livrate şi distribuite zilnic elevilor care nu participă
la cursuri în unitatea de învăţământ, conform deciziei la nivel local şi cu respectarea
prevederilor legale în vigoare.

Pe baza datelor centralizate din rapoartele finale transmise de către inspectoratele
şcolare, Ministerul Educaţiei elaborează raportul final, care se publică pe site-ul propriu.

Un raport privind stadiul implementării Programului – pilot „Masă caldă” în anul școlar 2021-2022 publicat de Ministerul Educației, consultat de Edupedu.ro arată că lipsa cantinelor este principala problemă în desfășurarea programului “Masă caldă în școli”.

Potrivit principiilor care trebuie respectate în pregătirea mesei pentru preșcolari și
elevi, conform recomandărilor Institutului Național de Sănătate Publică, suportul alimentar
este livrat zilnic din unităţi autorizate/înregistrate sanitar–veterinar şi pentru siguranţa
alimentelor şi sunt păstrate, până la servire, dacă hrana nu este servită într-un interval de
60 de minute de la livrare, în unităţile-pilot, în condiţii igienico-sanitare şi de siguranţa
alimentelor, potrivit prevederilor legislaţiei în vigoare.

Produsele alimentare preambalate trebuie să prezinte înscrise prin etichetare următoarele elemente obligatorii:
a) denumirea produsului; de exemplu: sandvici cu şuncă şi roşii, sandvici cu unt,
caşcaval şi salată;
b) lista ingredientelor;
c) substanţe care provoacă alergii sau intoleranţe: sunt puse în evidenţă printr-un set
de caracteristici grafice care le diferenţiază de restul ingredientelor;
d) cantitatea din anumite ingrediente sau categorii de ingrediente: şuncă x%; caşcaval y%;
e) cantitatea netă;
f) data-limită de consum, sub forma: “expiră la data de”, cu înscrierea necodificată a
zilei, lunii şi anului;

g) condiţii de depozitare – se menţionează inclusiv intervalele de temperatură pentru
menţinerea parametrilor de calitate şi siguranţă ai produselor alimentare;
h) declaraţie nutriţională.

Etichetarea nutriţională trebuie să conţină următoarele elemente: valoare energetică,
grăsimi, acizi graşi saturaţi, glucide, zaharuri, fibre, proteine, sare.

Pentru produsele preparate în regim propriu, respectiv masă caldă, lista meniului afişată
la loc vizibil va conţine denumirea produsului, ingredientele componente şi substanţele
care provoacă alergii sau intoleranţe.

Normele minime obligatorii care trebuie respectate în pregătirea mesei pentru
preşcolari şi elevi

Nu se adaugă aditivi alimentari, conservanţi sau orice alt tip de potenţiatori de
arome şi gust în cazul mâncărurilor calde, preparate la nivelul cantinelor din incinta
unităţilor de învăţământ sau la nivelul unităţilor de tip catering şi care urmează a fi
servite preşcolarilor şi elevilor; de asemenea, produsele de origine animală sau
nonanimală din care se prepară aceste mâncăruri nu trebuie să conţină aditivi sau alte
substanţe acceptate peste limitele stabilite de legislaţia în vigoare.
Uleiul necesar preparării se utilizează o singură dată, fiind un ulei de calitate
superioară.
Ceapa pregătită în prima fază a etapei de gătire nu se prăjeşte, ci se înăbuşă cu apă.
Sarea iodată utilizată nu trebuie să conţină antiaglomeranţi sau orice alt aditiv.
Evitarea asocierii alimentelor din aceeaşi grupă la felurile de mâncare servite, de
exemplu, la masa de prânz nu se vor servi felul 1 şi felul 2 preponderente cu glucide –
cereale, ca de exemplu, supa cu găluşti şi friptura cu garnitură din paste făinoase, ci din
legume.
Evitarea mâncărurilor care solicită un efort digestiv puternic sau care au efect
excitant ori a căror combinaţie produce efecte digestive nefavorabile, cum ar fi iahnie de
fasole cu iaurt sau cu compot.
Nu se vor permite mâncărurile precum tocături prăjite. Ouăle se recomandă a fi
servite ca omletă la cuptor şi nu ca ochiuri româneşti sau prăjite.
Se recomandă îmbogăţirea raţiei în vitamine şi săruri minerale prin folosire de
salate din crudităţi şi adăugare de legume-frunze în supe şi ciorbe.
Interdicţia folosirii cremelor cu ouă şi frişcă, a maionezelor, indiferent de anotimp,
precum şi a ouălor fierte, nesecţionate după fierbere.
Mâncarea livrată trebuie gătită în dimineaţa zilei în care se serveşte, păstrându-se
în condiţii sanitar-veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, precum şi în condiţii
igienico-sanitare şi la temperaturi corespunzătoare, conform legislaţiei în vigoare.
Unităţile de învăţământ în care se desfăşoară programul-pilot au obligativitatea
de a păstra 48 de ore probe din alimentele servite copiilor, conform legislaţiei în vigoare.
NOTĂ:
Variante orientative de meniu care includ sugestiile Institutului Naţional de Sănătate
Publică:
ciorbă de legume;
supă de pui cu legume;
ciorbă de văcuţă cu legume;
legume cu piept de pui la grătar;
mâncare de mazăre cu piept de pui;
pilaf cu legume şi ficăţei de pui;
piure de morcov cu grătar de pui;
piure de cartofi cu piept de curcan;
mâncare de varză dulce cu friptură la cuptor;
ghiveci de legume cu pui;
orez cu legume şi pui la tavă;
sufleu de broccoli cu brânză;
cartofi gratinaţi cu piept de pui la grătar;
tocană de legume cu orez brun;
piure de cartofi cu sfeclă şi chifteluţe de legume;
omletă cu legume – ardei, ciuperci, ceapă verde şi brânză telemea;
sufleu de conopidă, broccoli şi brânză la cuptor;
dovlecel umplut cu brânză la cuptor;
ciuperci la cuptor umplute cu brânză, pentru copiii cu vârsta mai mare de 7 ani;
macaroane cu brânză;
cartofi franţuzeşti, la cuptor, cu brânză şi ou;
quinoa cu legume;
sandvici cu unt, şuncă, caşcaval şi legume – roşii, castravete, salată;
sandvici cu piept de pui la grătar sau pulpă de pui dezosată la grătar cu legume
crude – gogoşar, varză, morcov;
un fruct întreg
Informații de context
În noile legi ale Învățământului Preuniversitar, publicate deja în Monitorul Oficial, Ministerul își asumă un număr de un milion de elevi care vor beneficia de un program denumit Masă Sănătoasă în școli.

Articolul 77, alineat 4: “Începând cu anul școlar 2023-2024, la nivelul sistemului național de învățământ se derulează Programul național „Masă sănătoasă“, denumit PNMS, pentru cel puțin 1.000.000 de beneficiari direcți, în scopul sprijinirii participării la educație a tuturor copiilor”.

Iar potrivit alineatului 8, “PNMS va fi generalizat la nivelul întregii țări pentru toți beneficiarii primari până la debutul anului școlar 2029-2030″.

Programul național „Masă sănătoasă“ nu face referire la programul Masă caldă, dar există mai multe programe de reducere a abandonului școlar.

De exemplu, Programul pentru școli prin care elevii ar trebui să primească lapte, produse lactate, fructe și legume și produse de panificație, cu bani de UE.

Pe hârtie ar trebui să beneficieze circa 1,9 milioane de preşcolari şi elevi, dar în fiecare an licitațiile încep prea târziu, agenții economici fie nu sunt interesați fie nu reușesc să se încadreze în cerințele caietului de sarcini. De exemplu, aproape 400 de mii de elevi nu au primit deloc lapte și produse lactate în școli în 2021-2022, prin “Programul de școli al României”, finanțat cu bani europeni, potrivit Ministerului Agriculturii. Și situația este similară și în privința fructelor și legumelor.

Reamintim că Programul Masa caldă în şcoli a fost înfiinţat în perioada Guvernului Cioloş, în 2016, acesta fiind pilotat pe 50 de şcoli. Următorul Guvern, Grindeanu, a decis continuarea programului pilot tot în 50 de şcoli, după care a urmat o decizie similară şi a Guvernului Dăncilă. Acesta din urmă a adoptat şi publicat în Monitorul Oficial cu întârziere de un semestru normele de aplicare, astfel că în multe şcoli autoritățile locale, responsabile de aplicarea programului, nu au derulat procedurile de implementare, după cum Edupedu.ro a scris la acea vreme.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Minivacanță de Rusalii 2025: Angajații din România vor beneficia de trei zile libere, la începutul lunii iunie

Publicat

Publicitate

Angajații din România se vor bucura de o minivacanță de trei zile la începutul lunii iunie. Sărbătoarea Rusaliilor are loc la 50 de zile după Paște și comemorează Pogorârea Sfântului Duh asupra apostolilor. În 2025, prima zi de Rusalii va fi celebrată duminică, 8 iunie, iar a doua zi, luni, 9 iunie, va fi zi liberă legală.

Pentru angajații din România, a doua zi de Rusalii (luni, 9 iunie) este declarată zi liberă legal prin lege, ceea ce înseamnă că aceștia vor putea să se bucure de un weekend prelungit, în perioada 7 – 9 iunie.

Semnificația religioasă a sărbătorii

Cunoscută și sub denumirea de „Cincizecime”, sărbătoarea Rusaliilor reprezintă unul dintre cele mai vechi și importante praznice creștine. Aceasta comemorează momentul în care Duhul Sfânt s-a pogorât asupra apostolilor lui Iisus Hristos, la 50 de zile după Înviere, eveniment care marchează, în mod simbolic, și întemeierea Bisericii creștine.

Potrivit tradiției biblice, după ce Duhul Sfânt s-a pogorât asupra lor, apostolii au început să vorbească în limbi diferite și să predice cuvântul lui Dumnezeu, răspândind astfel învățăturile creștine în întreaga lume.

Minivacanță de Rusalii. Calendarul zilelor libere rămase în 2025

În anul 2025, românii vor beneficia de un total de 17 zile libere oferite de stat, datorită sărbătorilor legale. Dintre acestea, 13 zile libere vor fi în timpul săptămânii, în timp ce 4 zile libere vor cădea în weekend.

Iată lista completă a zilelor libere legale rămase pentru anul 2025:

Publicitate
  • 1 iunie – Ziua Copilului (duminică)
  • 8 iunie – Prima zi de Rusalii (duminică)
  • 9 iunie – A doua zi de Rusalii (luni) – zi liberă legal
  • 15 august – Adormirea Maicii Domnului (vineri) – zi liberă legal
  • 30 noiembrie – Sfântul Andrei (duminică)
  • 1 decembrie – Ziua Națională a României (luni) – zi liberă legal
  • 25 decembrie – Prima zi de Crăciun (joi) – zi liberă legal
  • 26 decembrie – A doua zi de Crăciun (vineri) – zi liberă legal

Este important de menționat că Ziua Copilului (1 iunie) cade într-o zi de duminică în 2025, suprapunându-se peste weekendul obișnuit.

Citeste mai mult

Cultura

„Noaptea Muzeelor” 2025 la Muzeul Județean Botoșani

Publicat

Publicitate

Conform tradiției ultimilor ani, Muzeul Județean Botoșani va lua parte și în 2025 la „Noaptea Muzeelor”, eveniment cultural de anvergură națională care mobilizează numeroase instituții de profil muzeal din întreaga țară într-o binevenită celebrare a culturii. Astfel, în data de 17 mai 2025, în intervalul orar 16.00-22.00, intrarea va fi liberă la următoarele muzee botoșănene:

  • Muzeul de Etnografie (Bd. Mihai Eminescu, nr. 50, Botoșani), unde, pe lângă expoziția permanentă care pune în valoare arealul etnografic al Botoșaniului, vizitatorii vor putea contempla expoziția de artă comparată „Zbor printre rădăcini”, încorporând atât piese din patrimoniul Muzeului de Etnografie, cât și lucrări de artă vizuală ale artistei Ioana Gina Poleac;
  • Casa Memorială „Nicolae Iorga” (Str. Nicolae Iorga, nr. 14, Botoșani), cu expoziția permanentă care omagiază opera și activitatea istoricului;
  • Muzeul „Ștefan Luchian” (Str. Ștefan Luchian, nr. 92, Ștefănești), cu expoziția permanentă dedicată vieții și creației artistului.

Citeste mai mult

Eveniment

Arhiepiscopia Iașilor sprijină formarea consilierilor vocaționali în rândul profesorilor de religie

Publicat

Publicitate

Cu binecuvântarea Înaltpreasfințitului Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, în perioada 9 mai – 6 iunie 2025, un număr de 22 de profesori de Religie cu gradul I didactic din județul Iași participă la un program dedicat formării viitorilor consilieri vocaționali pentru elevi, organizat de Sectorul Învățământ al Arhiepiscopiei Iașilor, prin Centrul de Formare Continuă, în cadrul parteneriatului cu Inspectoratul Școlar Județean Iași și Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” din Iași.

Împreună cu formatorul psih. Daniela Corneștean, profesorii vor parcurge 5 module de învățare experiențială, totalizând 180 de ore, în cadrul cursului de „Consilier vocațional”. Aceștia vor aprofunda teme precum fundamentarea procesului de consiliere vocațională, dezvoltarea carierei, procesul din spatele consilierii, precum și diferite metode, instrumente și strategii de lucru.

Consilierul vocațional oferă servicii de identificare a vocației tinerilor și adulților aflați în căutarea unei identități profesionale, a unui loc de muncă sau într-un moment de răscruce în carieră.

Cei care doresc să se înscrie la un astfel de curs o pot face prin email, la adresa: cfc@mmb.ro  (oferind următoarele informații: 1. Menționarea cursului „Consilier vocațional”; 2. datele de facturare; 3. numele complet al participantului, inclusiv adresa de domiciliu, e-mail, telefon și CNP – necesare pentru emiterea certificatului acreditat), prin telefon, la numărul 0756.725.948, sau prin completarea formularului online: https://forms.gle/AxvrrVUSpwkezovA8.

Puteți afla mai multe informații accesând site-ul Centrului de Formare Continuă.

Vă invităm să urmăriți și materialul video dedicat cursului de formare „Consilier vocațional”, din luna ianuarie organizat program dedicat formării viitorilor consilieri vocaționali – un demers menit să sprijine călăuzirea tinerilor pe drumul vocației și al discernământului profesional.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Evaluare Națională 2025, clasele a Il-a, a IV-a și a Vl-a: Când vor avea loc testările. Precizările Inspectoratului Școlar Botoșani

Publicat

Publicitate

În anul școlar 2024-2025, evaluările naționale la clasele a Il-a, a IV-a și a Vl-a sunt organizate la nivel național, în conformitate cu prevederile Legii învățământului preuniversitar și a OME nr. 6595/2024 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2024-2025

Toate probele se susțin în sălile în care elevii își desfășoară în mod obișnuit activitatea. La clasele primare, proba începe la ora 10,00 și durează 45 de minute la cl. a II-a și 60 de minute la cl. a IV-a, iar la cl. a VI-a proba începe la ora 13,00 și durează 60 de minute.

Rezultatele individuale obținute la aceste evaluări nu se afișează/ nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Rezultatele vor fi valorificate strict la nivelul unității de învățământ prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, acolo unde este cazul, respectiv informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

Probele se desfășoară conform calendarului aprobat, astfel:

  1. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a II-a – EN II:

13 mai 2025 – scris – Limba română

14 mai 2025 – citit – Limba română

Publicitate

15 mai 2025 – Matematică și Explorarea mediului

  1. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a IV-a – EN IV:

20 mai 2025 – Limba română

21 mai 2025 – Matematică și Științe ale naturii

  1. Evaluarea rezultatelor învățării elevilor la finalul clasei a VI-a – EN VI:

27 mai 2025 – Limbă și comunicare – Limba română

28 mai 2025 – Matematică și științe ale naturii

La nivelul județului Botoșani, în această perioadă, susțin evaluări naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a aproximativ 10.679 de elevi, după cum urmează:

  • a II-a: 3.532 elevi
  • a IV-a: 3.484 elevi
  • a VI-a: 3.663 elevi

„Începând de astăzi, elevii claselor a II-a, a IV-a și a VI-a din județul nostru vor susține evaluările naționale, un moment important în parcursul lor educațional. Aceste teste sunt concepute pentru a oferi o imagine clară asupra nivelului de pregătire al elevilor și pentru a identifica eventualele aspecte ce necesită îmbunătățire în procesul de predare și învățare. Aceste evaluări nu trebuie privite ca un motiv de stres pentru elevi, ci ca o oportunitate de a demonstra ceea ce au învățat.

Adresez mulțumiri tuturor cadrelor didactice implicate în organizarea și desfășurarea acestor teste, precum și părinților pentru sprijinul oferit copiilor. Mult succes!” a declarat Bogdan Gheorghe SURUCIUC, inspector școlar general.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending