Connect with us

Actualitate

Procurorul general propune măsuri mai dure pentru a combate propaganda legionară și incitarea la violență

Publicat

Publicitate

Procurorul general propune înăsprirea legislației privind incriminarea persoanelor care promovează organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, având în vedere creșterea radicalismului în spațiul public, scrie alba24.ro..

Potrivit acestuia, legislația privind sancționarea incitării la violenţă, ură și discriminare împotriva unor persoane trebuie schimbată în contextul în care discursul public a fost marcat în ultima vreme de astfel de manifestări.

 

Într-o postare pe pagina de Facebook a Ministrului Public, procurorul general Alex Florența a transmis că, în contextul creșterii manifestărilor caracterizate prin discurs instigator la violență, ură sau discriminare, Parchetul General face „demersurile necesare pentru tragerea la răspundere penală a tuturor celor care se fac vinovați de săvârșirea unor infracțiuni”.

„Parchetul General monitorizează semestrial situația dosarelor având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, precum și a infracțiunilor prin care se instigă la acte de violență, la ură sau discriminare, ocazie cu care s-au constatat mai multe aspecte.

În primul rând, numărul scăzut de sesizări vizând comiterea acestor infracțiuni, care să provină de la organele de poliție, alte instituții cu atribuții în combaterea discriminării sau persoane fizice ori juridice. Astfel, în intervalul 2018-2022 la nivelul întregului Minister Public s-a înregistrat o medie de 21 de astfel de sesizări pe an.
Urmare a constatării acestor aspecte, au fost luate măsuri în vederea dinamizării activității pe linia combaterii acestui fenomen, în cursul anului 2024 fiind demarate mai multe acțiuni având ca obiect infracțiuni prevăzute de OUG nr.31/2002, atât la nivelul Parchetului General, cât și la nivel național.

Publicitate

Ca regulă generală, Parchetul General nu are însă o competență proprie în investigarea acestor infracțiuni, care sunt date în competența de soluționare a parchetelor de pe lângă judecătorii”, a precizat procurorul general Alex Florența.

Potrivit acestuia, în situația particulară în care autori ai acestor infracțiuni au fost persoane cu o calitate specială, dintre cele care să atragă competența Parchetului General, procurorii s-au sesizat din oficiu și au demarat anchete, conform propriilor atribuții. Astfel, doar în cursul anului 2024 au fost constituite mai multe dosare penale în care se efectuează cercetări față de persoane având calitatea de parlamentar sau europarlamentar.

Se constată însă că există în continuare zone din țară în care unitățile de parchet nu au primit în cursul acestui an nicio sesizare sau maxim una în baza OUG 31/2002, care să provină de la o autoritate sau instituție cu atribuții în monitorizarea și combaterea comportamentelor incitatoare la ură sau discriminare, ca exemplu în zona de competență a PCA Bacău, Constanța, Galați, la Iași, Oradea sau Suceava, scrie alba24.ro.

„În al doilea de rând, în lumina evenimentelor recente și a manifestării tot mai exacerbate în mediul online a unor comportamente ilegale, constând în îndemnarea publicului la săvârșirea de infracțiuni sau incitarea la violenţă și discriminare împotriva unor persoane, se constată necesitatea urgentă de adaptare a legislației existente, pentru a corespunde realităților faptice și noilor forme de manifestare a acestor infracțiuni.

Din această perspectivă, Parchetul General a solicitat crearea unui grup de lucru, din care să facă parte reprezentanți ai instituțiilor din sistemul judiciar și MAI, cu scopul de a promova cât mai rapid mai multe modificări legislative, care să ofere organelor de urmărire penală instrumente actualizate și apte de a combate eficient fenomenul. Cu concursul direct al Ministerului Justiției, o primă întâlnire a acestui grup de lucru a avut loc în data de 18 decembrie”, a mai explicat procurorul general.

În cadrul acestui demers, Parchetul General a formulat mai multe propuneri de modificare a legislației incidente.

O primă problemă identificată o reprezintă faptul că anumite prevederi legale sunt de strictă interpretare și limitează drastic situațiile pentru care poate interveni tragerea la răspundere penală a celor care se fac vinovați de săvârșirea acestor infracțiuni.
Cu titlu de exemplu, OUG nr. 31/2002 incriminează fapta persoanei care promovează, în public, cultul persoanelor vinovate de săvârșirea unor infracțiuni de genocid, contra umanității și de crime de război. Din această perspectivă, infracțiunea menționată are ca premisă existența unei hotărâri de condamnare prin care să se fi stabilit anterior vinovăția persoanelor al căror cult este în prezent promovat.

Or, aceste condiții prevăzute de norma de incriminare limitează semnificativ sfera persoanelor a căror apologie în discursul public poate întruni elementele constitutive ale unei infracțiuni, de cele mai multe ori simplele referințe generale la personaje istorice care nu au suferit astfel de condamnări penale neîntrunind condițiile prevăzute de textul incriminator.

De aceea, Parchetul General propune amendarea textului de lege, prin incriminarea faptei de a promova, în public, cultul persoanelor care au făcut parte din conducerea unei organizații fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, independent de existența unei hotărâri de condamnare față de acea persoană, modificare care ar fi aptă să acopere toate situațiile de acest tip pe care le constatăm azi în mediul public.

De asemenea, conduite publice nocive, cu un conținut vădit jignitor sau defăimător, ori anumite acte de amenințare implicită, nu îmbracă în prezent forma ilicitului penal, neregăsindu-se între modalitățile alternative de săvârșirea ale unor infracțiuni precum ultrajul.
De aceea, Parchetul General propune anumite modificări legislative care să permită tragerea la răspundere penală inclusiv a acelor situații în care nu sunt proferate ameninţări exprese la adresa unei persoane, dar prin forma de manifestare, imaginile postate, recuzita folosită, ele reprezintă forme de amenințare implicită, dar cu un puternic efect intimidant.

Totodată, prevederea unor limite de pedeapsă reduse pentru aceste infracțiuni nu permite utilizarea unor metode speciale de cercetare, aspect apt să afecteze negativ demersul investigativ în astfel de cauze, și nici luarea unor măsuri preventive mai severe, în funcție de gravitatea faptei. Ca exemplu, infracțiunea de tulburare a ordinii și liniștii publice este sancționată cu o pedeapsă maximă de 2 ani sau amendă, iar infracțiuni ca instigarea publică sau incitarea la ură sau discriminare cu o pedeapsă maximă de 3 ani sau amendă. În mod similar, e cazul infracțiunilor prevăzute în OUG nr.31/2002.
De aceea, Parchetul General propune creșterea limitelor maxime de pedeapsă pentru aceste infracțiuni, demers care ar oferi organelor de urmărire penală posibilitatea utilizării unui spectru mai larg de metode de cercetare și ar avea, în același timp, un efect descurajant mult mai pronunțat.

Se constată totodată o deficiență majoră în faptul că anumite comportamente ilegale, cum este discursul instigator la ură, sunt sancționate deopotrivă atât ca și contravenţie, cât şi ca infracțiune.
Problematica care derivă din această situație o constituie riscul incidenței principiului ne bis in idem, astfel cum este interpretat în jurisprudența CEDO, în sensul că, odată aplicată o sancțiune contravențională, rămasă definitivă, aceasta are semnificația unei acuzații în materie penală, putând fi un impediment la punerea în mișcare a acțiunii penale și dispunerea unei soluții de condamnare pentru aceeași faptă ca și infracțiune.

Există astfel riscul ca în majoritatea situațiilor de acest tip dispozițiile penale să rămână fără aplicare, întrucât fapta care a determinat sancțiunea mai ușoară, respectiv contravenția, a fost soluționată anterior cauzei penale. Făptuitorul are interes să accelereze procedura administrativă și să tergiverseze procedura penală. Or, scopul contravenției nu poate fi exonerarea de răspundere penală pentru săvârșirea unei infracțiuni.

În acest sens, Parchetul General a propus o serie de modificări ale Ordonanței de Guvern nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea formelor de discriminare. Acestea vizează situația când persoana împuternicită să aplice sancţiunea contravențională apreciază că fapta a fost săvârşită în astfel de condiţii încât, constituie infracţiune, moment în care are obligația de a sesiza imediat organele de urmărire penală competente, fără a aplica sancțiunea contravențională.

Prescripţia aplicării sancţiunii contravenționale nu va curge pe tot timpul în care cauza s-a aflat în faţa de urmărire penală ori în faţa instanţei de judecată.

Nu în ultimul rând, încă din cursul lunii iulie a acestui an, la nivelul Parchetului General s-a constituit un Grupul de lucru pentru implementarea unei proceduri unitare de cooperare cu ANCOM, care să permită unităților de parchet transmiterea în timp real, printr-un canal de comunicare directă a tuturor solicitărilor de eliminare a conținutului ilegal din mediul online, precum și identificarea tuturor categoriilor de conținut ilegal care pot face obiectul unei astfel de măsuri.

„Parchetul General asigură pe această cale, pe toți cetățenii, că acțiunile pe linia combaterii violenței în mediul online și a tragerii la răspundere penală a persoanelor care incită la acte de violență sau la săvârșirea unor infracțiuni vor continua în perioada următoare, la nivelul unităților de parchet din întreaga țară fiind demarate mai multe anchete având acest obiect.

De asemenea, Parchetul General va asigura și pe viitor comunicarea la timp către spațiul public a tuturor demersurilor pe care le întreprinde în limita competențelor ce i-au fost atribuite”, a mai explicat procurorul general.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Bolojan: Titularii din Educație nu-și pierd locurile de muncă, nu li se taie din salarii. Se reorganizează bursele

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan a declarat luni că titularii din Educație nu își pierd locurile de muncă și nu li se taie din salarii. De asemenea, bursele nu dispar, dar sistemul se reorganizează pentru ”a deveni sustenabil și meritocratic”,scrie alba24.ro.

Iar bursele nu dispar, dar sistemul se reorganizează pentru a deveni sustenabil și meritocratic. Bursele vor fi acordate doar pentru merit real (minim nota 9, maxim 15% dintr-o clasă), iar burse sociale – pentru nevoi reale. Se elimină, așadar, anomalia prin care aproape o întreagă clasă primea bursă de merit fără performanță.

Gândiți-vă că am avut clase la Bacalaureat care o bună parte erau cu burse de merit, dar unii dintre cei care au dat Bacalaureatul au căzut. Se pune problema când a fost evaluarea corectă”, a spus Bolojan, în plenul reunit al Parlamentului, potrivit Agerpres.

El a adăugat că ”o altă anomalie” a fost aceea că de trei ani valoarea burselor pentru elevi ”a crescut de peste 25 de ori, de la 188 de milioane la 4,7 miliarde”.

”Norma didactică va crește cu două ore, ajungând în felul acesta aproape de norma medie europeană”, a menționat premierul.

Pachetul de măsuri fiscale. Amendamente în Educație

În ceea ce privește domeniul educației, Guvernul a adoptat următoarele amendamente:

Publicitate
  • Mamele minore reintegrate într-o unitate de învățământ vor beneficia în continuare de o bursă lunară în cuantum de 700 de lei pe perioada desfășurării activităților didactice, cu condiția frecventării orelor de curs.
  • Personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control va putea fi degrevat de norma didactică de predare, după cum urmează:
    • Personalul didactic de conducere al unităților de educație extrașcolară, casele corpului didactic, centrele județene de resurse și asistență educațională/Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională și centrele de excelență, cu până la 30% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu prevederile normelor metodologice aprobate prin hotărâre a guvernului, inițiată de Ministerul Educației și Cercetării  în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a actului normativ.
    • Personalul didactic de conducere din unitățile de învățământ preuniversitar, personalul didactic de conducere, de îndrumare şi control din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, cu până la 50% din norma didactică de predare-învățare-evaluare, în conformitate cu aceleași norme metodologice
    • Parțial, pentru persoanele desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, ca urmare a participării acestora la procesul de monitorizare şi evaluare a calităţii sistemului de învăţământ. Numărul persoanelor desemnate de federaţiile sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învăţământ preuniversitar, degrevate de norma didactică, precum și  atribuţiile acestora se stabilesc prin hotărâre de guvern.

Pachetul de măsuri fiscale. Numărul de elevi din clase

În contextul obligației Guvernului de a asigura dreptul constituțional privind păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţii etnice, culturale, lingvistice şi religioase și principiile de egalitate şi de nediscriminare, numărul de copii pentru formațiunile de studiu (grupe sau clase) în ceea ce privește învățământul cu predare în limbile minorităților naționale, precum și învățământul cu predare în limba română organizat în unități administrativ-teritoriale în care o minoritate națională constituie majoritatea populației  se organizează astfel:

  • unități de învățământ cu personalitate juridică, cu un număr minim de antepreșcolari/preșcolari/elevi echivalent cu 60% din numărul standard
  • formaţiunile de studiu, grupe sau clase cuprind un număr de antepreșcolari/ preșcolari/elevi echivalent cu 80% din numărul standard.

Citeste mai mult

Eveniment

Polițiștii botoșăneni, alături de cei mici, în tabăra de vară organizată de Parohia „Învierea Domnului” din Dorohoi

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității, împreună cu colegii din cadrul Serviciului Criminalistic și Serviciului Rutier, au participat la o activitate preventiv-educativă organizată în tabăra de vară desfășurată de Parohia „Învierea Domnului” din municipiul Dorohoi.

Evenimentul a reunit aproximativ 250 de copii și adolescenți, cu vârste cuprinse între 6 și 18 ani, care au avut ocazia să interacționeze direct cu polițiștii și să participe la ateliere interactive gândite special pentru vârsta și nivelul lor de înțelegere.

Atelierul de prevenire a fost coordonat de polițiștii din Compartimentul de Analiză și Prevenire a Criminalității, care au purtat discuții deschise cu participanții despre siguranța în mediul online și offline, anturaje, responsabilitate și gestionarea situațiilor de risc. Tinerii au fost încurajați să adreseze întrebări, să împărtășească opinii și să înțeleagă cât de important este să facă alegeri corecte.

Serviciul Criminalistic a stârnit curiozitatea celor prezenți printr-o prezentare interactivă a modului în care se ridică urmele de la locul unei fapte și cum sunt folosite mijloacele tehnice în activitatea polițienească. Copiii au avut ocazia să-și lase propriile amprente și să vadă cum sunt acestea analizate.

Cel mai așteptat moment al zilei a fost demonstrația susținută de Chapo, câinele polițist specializat în detectarea drogurilor. Totodată a fost realizat un exercițiu demonstrativ care a captat întreaga atenție a publicului, oferind un exemplu concret de profesionalism și colaborare om-animal în lupta împotriva criminalității.

Activitatea a avut un puternic caracter educativ și a urmărit consolidarea parteneriatului cu comunitatea, în special cu tinerii, prin metode moderne de comunicare, implicare și prevenție.

Publicitate

Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani mulțumește Parohiei „Învierea Domnului” din Dorohoi pentru invitație și deschidere și reafirmă angajamentul de a fi alături de comunitate nu doar în misiuni operative, ci și în acțiuni menite să educe și să protejeze.

Citeste mai mult

Eveniment

Lângă noi: Moarte violentă pe șosea! O femeie a murit într-un accident între un autoturism și o autobasculantă, în Suceava

Publicat

Publicitate

O femeie a murit, luni, într-un accident produs în localitatea Doroteia, în care a fost implicată o autobasculantă și un autoturism, a informat Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Suceava.

În urma coliziunii dintre cele două vehicule, conducătoarea autoturismului a rămas încarcerată, fiind extrasă din mașină în stare de inconștiență de către pompierii militari.

Aceasta a fost preluată de echipajele medicale și paramedicale aflate la fața locului, dar cadrele medicale au constatat decesul victimei.

La fața locului au intervenit pompierii militari, cu o autospecială de descarcerare și o ambulanță SMURD, cu sprijinul unui echipaj al Serviciului de Ambulanță Județean, a mai transmis sursa citată. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

RAR publică un ghid actualizat despre consumul de carburant și emisiile de CO2 pentru autoturismele înmatriculate în România

Publicat

Publicitate

Registrul Auto Român (RAR) sprijină cumpărătorii de autoturisme prin publicarea „Ghidului privind consumul de carburant și emisiile de CO2”. Potrivit reprezentanților instituției, documentul oferă informații actualizate despre vehiculele de tip omologat, înmatriculate în România, care respectă normele de poluare aflate în vigoare, scrie alba24.ro.

Sunt prezentate valorile de consum de combustibil şi emisiile de CO2 în parcurs combinat, conform ciclului WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) – date foarte apropiate de cele din parcursul real al autoturismelor.

  • DOCUMENT: Ghidul poate fi consultat AICI

Ghidul privind consumul de carburant şi emisiile de CO2 prezintă informații tehnice despre fiecare marcă și versiune de autoturism în parte, în funcție de cod motor, putere, cilindree și multe altele.

 

Pentru vehiculele electrice (cu propulsie bazată exclusiv pe un motor electric sau mai multe de acelaşi gen), având în vedere natura propulsiei, nu se pot oferi valori de CO2, însă se măsoară consumul de energie (Wh) necesar deplasării per unitatea de distanţă (km) şi autonomia de deplasare a acestuia.

Drept urmare, potrivit RAR, aceste vehicule fac obiectul unui tabel separat în Ghid, nefiind posibilă compararea nici cu vehiculele echipate exclusiv cu motoare cu ardere internă şi nici cu cele hibrid (motor termic + motor electric, cu sau fără încărcare externă).

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending