Connect with us

Eveniment

Problemele persoanelor vârstnice din Botoșani, aduse în atenția prefectului

Publicat

Publicitate

Miercuri, a avut loc la Instituția prefectului,  ședința Comitetului consultativ de dialog civic pentru problemele persoanelor vârstnice.

La întâlnire au participat, alături de primul reprezentant al Guvernului în teritoriu, Sorin Cornilă, subprefectul județului Botoșani, Tiberiu Manolache, directorul executiv al Casei Județene de Pensii, Ioan Buzilă, Președintele – director executive al Casei de Asigurări de Sănătate, Responsabil activități pensionari, Ioan Brînzei de la Sindicatul Județean al Pensionarilor, Responsabil activități pensionari, Corneli Popa de la Sindicatul Județean al Pensionarilor, Gheorghe Avram de la Asociația Județeană a Medicilor Pensionari ”Sf. Luca” Botoșani, Constantin Grădinaru de la Asociația Cadrelor Militare în Rezervă și Retragere – Ministerul Administrației și Internelor – filiala Botoșani, Dionisie Brădățan de la Asociația Națională a Cadrelor Militare în Rezervă și Retragere ”Alexandru Ioan Cuza” – filiala Botoșani, Mihai Ifrim de la Asociația Națională a Cadrelor Militare în Rezervă și Retragere ”Alexandru Ioan Cuza” – filiala Botoșani.

În cadrul ședinței s-au discutat și analizat problemele cu caracter socio-economic care privesc persoanele vârstnice, au fost discutate probleme ridicate de reprezentanţii asociaţiilor de pensionari din judeţ și s-a făcut o informare privind cuantumul pensiilor și celorlalte forme de ajutor acordate persoanelor vârstnice de la data de 1.01.2023.
Informare privind cuantumul pensiilor si celorlalte forme de ajutor acordate persoanelor vârstnice de la data de 01.01.2023:
I. Referitor la drepturile de pensie din sistemul public
• Potrivit dispozițiilor OUG nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal- valoarea punctului de pensie la data de 1 ianuarie 2023 este de 1.785 lei
• Începând cu data de 1 ianuarie 2023, nivelul indemnizației sociale pentru pensionari, prevăzută de OUG nr. 6/2009 privind instituirea indemnizației sociale pentru pensionari, aprobată prin Legea nr. 196/2009, este de 1.125 lei.
• Potrivit art. 77 din Legea nr. 263/2010, cu modificările și completările ulterioare, cuantumul indemnizației pentru însoțitor în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate reprezintă 80 % din valoarea unui punct de pensie.
în anul 2023, indemnizația pentru însoțitor este de 1.428 lei.
• În anul 2023, indicele de corecție prevăzut la art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările și completările ulterioare, se menține la 1,41 .
II. Referitor la majorarea indemnizațiilor prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr, 49/1991, cu modificările și completările ulterioare:
Începând cu data de 1 ianuarie 2023, invalizilor de război, veteranilor de război și văduvelor de război li se acordă o indemnizație după cum urmează:
a) invalizilor de război:
– 1.950 de lei lunar, pentru marii mutilați și cei încadrați în gradul I de invaliditate;
– 1.300 de lei lunar, pentru cei încadrați în gradul II de invaliditate;
– 1.170 de lei lunar, pentru cei încadrați în gradul III de invaliditate;
b) veteranilor de război:
– 780 de lei lunar;
c) văduvelor de război, dacă nu s-au recăsătorit:
– 780 de lei lunar.”
Ajutorul financiar prevăzut de OUG nr. 168/2022, acordat începând cu data de 01.01.2023
În anul 2023 se acordă un ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii și beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special plătite de casele teritoriale de pensii, care au domiciliul în România (persoanele care au locul de ședere/ reședință obișnuință în străinătate nu beneficiază de ajutorul financiar) și ale căror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 de lei, astfel:
a) în cuantum de 1000 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este de până la 1.500 lei, inclusiv;
b) în cuantum de 800 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 1501 lei și 2.000 lei, inclusiv;
c) în cuantum de 600 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 2.001 lei și 3.000 lei, inclusiv.
Ajutorul financiar se plătește în două tranșe egale, în lunile ianuarie 2023 respectiv, octombrie 2023, astfel:
a) în cuantum de 500 lei, dacă nivelul veniturilor lunare este de până la 1.500 lei, inclusiv;
b) în cuantum de 400 lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 1501 lei și 2.000 lei, inclusiv;
c) în cuantum de 300 de lei, dacă nivelul veniturilor lunare este între 2.001 lei și 3.000 lei, inclusiv.
Prin termenul „venituri lunare” se înțelege:
a) venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii, plătite în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
b) venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii, plătite în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023;
c) venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, cu excepția veniturilor din indemnizațiile acordate persoanelor prevăzute la art. 4 alin. (2) și art. 18 alin, (1) lit, c) din Legea recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004 și a veniturilor din drepturile acordate persoanelor prevăzute de Legea nr. 49/1991privind acordarea de indemnizații și sporuri invalizilor, veteranilor și văduvelor de război, cu modificările și completările ulterioare, și plătite în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, prin casele teritoriale de Pensii.
d) venituri din indemnizația socială pentru pensionari acordată în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 6/2009, cu modificările și completările ulterioare;
e) venituri din salarii și asimilate salariilor, astfel cum sunt definite la art. 76 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.
La verificarea condițiilor de eligibilitate pentru acordarea ajutorului financiar prevăzut la art. X alin. (1) din O.U.G. nr. 168/2022 nu se iau în calcul:
– indemnizațiile acordate în temeiul art. 4 alin. (2) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, respectiv soțului supraviețuitor al eroului martir, părintelui eroului martir, copilului eroului martir;
– indemnizațiile acordate în temeiul art. 18 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare, respectiv soțului supraviețuitor, copiilor și părinților celui decedat în urma revoltei muncitorești anticomuniste de la Brașov din noiembrie 1987;
– indemnizațiile, indemnizația de gratitudine și sporul de participare la război acordate în temeiul Legea nr. 49/1991, cu modificările și completările ulterioare, invalizilor de război, veteranilor de război, văduvelor de război, pensionarilor I.O.V.R. accidentați de război în afara serviciului ordonat.
Ajutorul financiar prevăzut in OUG 168/2022 se acordă numai în situația în care veniturile lunare cumulate precizate anterior (lit a)-e)) realizate de aceeași persoană sunt mai mici sau egale cu 1.500 lei, 2.000 lei respectiv, 3.000 lei.
Ajutorul financiar prevăzut de ordonanță se plătește, din oficiu, în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 prin casele teritoriale de Pensii.
Conform prevederilor OUG nr. 168/2022, în cazul pensionarilor și beneficiarilor de drepturi prevăzute de legi cu caracter special:
– care beneficiază de pensie de urmaș, ajutorul financiar se acordă fiecărui urmaș în parte;
– cărora li se plătesc în luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 venituri aferente unei fracțiuni de lună ajutorul financiar se acordă în cuantum integral;
– care în luna luna ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023 încasează diferențe de drepturi cuvenite și neîncasate aferente unor perioade anterioare lunii ianuarie 2023, respectiv octombrie 2023, la determinarea plafonului de venituri prezentat mai sus nu se iau în considerare aceste drepturi.
Situatia biletelor de tratament acordate in anul 2022 la CJP Botosani:
În anul 2022 au fost organizate 18 serii de tratament balnear, fiecare a câte 16 zile ( 12 zile de tratament) cu bilete puse la dispoziţie, prin sistemul de asigurări sociale.
In anul 2022 au fost inregistrate un numar de 4.370 de cereri privind acordarea de bilete de tratament.
CJP Botosani a primit pentru acordare un numar de 1.953 de bilete.
Au fost valorificate, in total, 1.847 de bilete din care 292 de bilete au fost acordate in mod gratuit persoanelor beneficiare de legi cu caracter special.
În finalul întâlnirii, prefectul județului #Botoșani le-a mulțumit participanților pentru disponibilitate și implicare.
”Sunt lecții pe care ni le oferiți, sunt multe lucruri pe care le învățăm de la dumneavoastră. În momentul de față cred că facem prea puțin pentru a valorifica experiența dumneavoastră. În ceea ce mă privește, voi susține orice demers care vă asigură dreptul la un trai decent și orice demers care vă implică în activitățile sociale. Vă mulțumesc pentru buna colaborare pe care am avut-o în acest an. Sunt convins că și în 2023 vom face o echipă bună și împreună vom reuși să dezvoltăm județul Botoșani. Sărbători fericite împreună cu cei dragi!”, a spus prefectul.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

 

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

O nouă creșă în Botoșani: Lucrările din zona fostului Obor, aproape de final. Investiție de 11,8 milioane lei prin PNRR

Publicat

Publicitate

Municipiul Botoșani se pregătește să deschidă o nouă creșă modernă, în zona fostului Obor, investiția fiind realizată prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), Componenta 15 – Educație. Lucrările se apropie de final, iar unitatea urmează să fie predată spre folosință în perioada următoare.

Noua creșă va avea o capacitate de 40 de locuri, fiind prevăzute patru dormitoare, camere de joacă, spații verzi și locuri de joacă exterioare. Proiectul are o valoare totală de 11,8 milioane lei și a fost gândit pentru a răspunde cererii crescânde din partea părinților botoșăneni, care reclamau de mai mulți ani lipsa locurilor disponibile pentru antepreșcolari.

Primarul municipiului Botoșani, Cosmin Andrei, a subliniat că aceasta este a doua creșă construită recent, după finalizarea celei din cartierul ANL Cișmea, care este deja pregătită să își primească primii copii. „Am spus mereu că Botoșaniul are nevoie de mai multe locuri pentru copiii botoșănenilor. Astăzi suntem foarte aproape de a oferi comunității nu una, ci două creșe moderne și bine dotate”, a explicat edilul pe pagina sa de socializare.

În prezent, municipiul dispune de o singură creșă funcțională, insuficientă pentru a acoperi numărul mare de solicitări venite din partea părinților, dar adminsitrația publică locală speră că noile obiective, construite prin fonduri europene, vor contribui semnificativ la creșterea accesului copiilor la servicii educaționale timpurii în condiții moderne și sigure.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de joi, 18 septembrie 2025

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, joi, 18 septembrie 2025, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase joi, 18 septembrie 2025:

Loto 6 din 49: 5, 8, 4, 14, 42, 39

Loto 5 din 40: 3, 13, 20, 33, 12, 5

Noroc: 5 4 6 0 3 8 2

Noroc Plus: 6 2 5 9 3 8

Publicitate

Super Noroc: 2 2 7 8 5 9

Joker: 22, 38, 32, 24, 5 + 13

 

Citeste mai mult

Bucecea

Parohia Sfântul Nicolae din Călinești reface Casa Praznicală. Credincioșii sunt chemați să sprijine lucrările

Publicat

Publicitate

Parohia „Sfântul Nicolae” din Călinești a demarat în această săptămână lucrările la Casa Praznicală, un proiect așteptat de comunitate și desfășurat cu binecuvântarea și sub ocrotirea sfântului ocrotitor al bisericii.

Preotul paroh Ciprian a adresat un apel către enoriași și către fiii satului, îndemnându-i să sprijine, fiecare după putere, continuarea lucrărilor. Printre etapele prevăzute se numără aplicarea de var și glet, montarea de gresie în sala de mese, amenajarea bucătăriei cu chiuvetă, aragaz și mobilier necesar.

„Cu ajutorul lui Dumnezeu și sub ocrotirea Sfântului Nicolae am început lucrările la Casa Praznicală. Vă rugăm să fiți alături de noi în acest demers important pentru comunitatea noastră”, a transmis preotul Ciprian.

Cei care doresc să contribuie o pot face atât la biserica parohiei, cât și prin donații în contul bancar deschis pe numele Parohiei „Sf. Nicolae” Călinești, IBAN: RO59RNCB0042012608040001.

Un apel pentru sprijinirea lucrărilor a fost făcut și de primarul orașului Bucecea, Angel Gheorghiu, care a încurajat comunitatea să se implice activ în finalizarea acestui obiectiv important pentru viața parohială.

Casa Praznicală urmează să devină un spațiu esențial pentru organizarea de evenimente religioase, sociale și comunitare, consolidând rolul bisericii în viața credincioșilor din Călinești.

Publicitate

Citeste mai mult

Economie

Începe Rabla Auto 2025: A fost anunțată data pentru înscrierile persoanelor fizice în program. Condiții de participare

Publicat

Publicitate

Administrația Fondului pentru Mediu anunță lansarea sesiunii de înscriere în cadrul Programului Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice începând cu data de 30 septembrie 2025, ora 10:00. Sesiunea va rămâne deschisă până la data de 25 noiembrie 2025, ora 23:59 sau până la epuizarea bugetului alocat, relatează alba24.ro.

Rabla Auto 2025. Buget

Suma alocată sesiunii de înscriere este 200.000.000 lei, din care:

  • 80.000.000 lei pentru achiziționarea autovehiculelor noi cu sisteme de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a motocicletelor și autovehiculelor cu sistem de propulsie hibrid;
  • 120.000.000 lei pentru achiziţionarea autovehiculelor noi plug-in hibrid sau a motocicletelor electrice și autovehiculelor pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.

Rabla Auto 2025. Condiții și valoare ecotichet

Programul Rabla Auto 2025 oferă persoanelor fizice posibilitatea de a accesa finanțare nerambursabilă pentru casarea autovehiculelor vechi, poluante, și achiziționarea de autovehicule noi, mai puțin poluante și mai eficiente energetic.

Programul oferă o procedură simplificată și acces rapid la finanțare, solicitanții înscriindu-se direct în aplicația informatică disponibilă pe site-ul AFM, www.afm.ro.

Valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla Auto pentru persoanele fizice este următoarea:

  • 18.500 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou plugin hibrid sau a unei motociclete electrice;
  • 12.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid;
  • 10.000 lei pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete.

Cuantumul ecotichetului se scade de către producătorul validat din preţul de comercializare, cu TVA, al autovehiculului nou, diferenţa fiind asigurată de către beneficiar din surse financiare proprii şi/sau surse financiare complementare: credite ori finanţare în baza unui contract de leasing financiar.

Publicitate

Valoarea finanţării nu poate depăşi 50% din preţul de comercializare al autovehiculului nou-achiziţionat prin program.

Vezi integral: Ghid_finantare_rabla_autovehicule_2025

Rabla Auto 2025: ce autovehicule pot fi cumpărate prin program

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, motociclete, care au sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau hibrid:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 60.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează maximum 145 g CO_2/km în sistem WLTP
  • care generează maximum 120 g CO_2/km în sistem WMTC, pentru motocicletă.

Autoturisme, autoutilitare uşoare sau autospeciale/autospecializate uşoare, cvadricicluri sau motociclete electrice care au sistem de propulsie plug-in hibrid, pur electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen:

  • care nu au fost înmatriculate niciodată
  • a căror valoare de achiziţie nu depăşeşte suma de 70.000 euro, cu TVA inclus
  • care generează mai puţin de 80 g CO_2/km în sistem WLTP, pentru autovehicul nou plug-in hibrid
  • prin excepţie, autovehiculul DRIVE-TEST/DEMO care:
    • este înmatriculat pentru prima dată cu cel mult 6 luni în urmă inclusiv faţă de data vânzării şi care nu depăşeşte 6.000 km inclusiv
    • înmatricularea este pe numele producătorului validat, respectiv al punctului de lucru/agentului/partenerului autorizat, iar autovehiculul a fost utilizat pentru activităţi de DRIVE-TEST/DEMO
    • este comercializat de către producătorul validat, respectiv de către punctul de lucru/agentul/partenerul autorizat, declarat în cererea de validare, în calitate de prim proprietar.

AFM nu finanţează achiziţionarea autovehiculelor alimentate cu combustibil motorină.

Rabla Auto 2025: condiții persoane fizice

Poate beneficia de finanţare solicitantul care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:

  • are domiciliul/reşedinţa în România
  • are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, amenzilor şi contribuţiilor către bugetul de stat şi bugetul local unde are domiciliul/reşedinţa, conform prevederilor legale în vigoare
  • nu a fost condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă
  • se angajează să predea către un colector autorizat un autovehicul uzat aflat în proprietatea sa ori a cedentului
  • se angajează să radieze din evidenţa circulaţiei autovehiculul uzat

Rabla Auto 2025: acte necesare

Înscrierea solicitantului se realizează prin încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:

  • cererea de finanţare, descărcată din aplicaţie, completată prin tehnoredactare şi, ulterior, încărcată fără a fi semnată
  • actul de identitate care atestă identitatea şi domiciliul/reşedinţa în România, eliberat de către autorităţile române, în termen de valabilitate la momentul înscrierii
  • document suplimentar care să ateste domiciliul solicitantului, în situaţia în care acesta are carte de identitate electronică. Acest document poate fi, după caz: un certificat de atestare a domiciliului, emis de direcţia de evidenţă a persoanelor, un act notarial sau contractual, cum ar fi un contract de utilităţi, un extras de carte funciară ori un contract de închiriere
  • certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor, nu mai vechi de 90 de zile la momentul înscrierii în program
  • certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul/reşedinţa, nu mai vechi de 30 de zile la momentul înscrierii în program.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending