Primaria comunei Mihai Eminescu va anunta ca in baza Reglementarii tehnice „Normativ privind prevenirea şi combaterea înzăpezirii drumurilor publice”, indicativ AND 525-2013, elaborată de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România – S.A. din 17.06.2013, incepand cu data de 15.11.2022 Unitatea Administrativ Teritoriala a inceput pregatirea activitatilor specifice sezonului rece.
Asadar, toti locuitorii comunei sunt rugati sa nu obstructioneze drumurile publice cu diverse materiale (lemne, materiale de constructii, resturi vegetale, etc) sau cu utilaje ori autovehicule.
In conformitate cu art.9.2., pct. 6 din Regulamentul privind stabilirea unor masuri pentru gospodarirea comunei Mihai Eminescu, aprobat prin H.C.L. nr 26/12.03.2018, ocuparea sau parcarea pe domeniul public (drumuri) a autovehiculelor de orice fel, care impiedica procesul de deszapezire in sezonul rece (15 noiembrie – 15 martie) se sanctioneaza cu amenda cuprinsa intre 700 lei – 1.200 lei pentru persoanele fizice si 900 lei – 1.500 lei pentru persoanele juridice.
Parcarea se va face in curtile sau garajele proprietarilor acestora.
De asemenea, ocuparea sau parcarea pe domeniul public (drumuri) a autovehiculelor de orice fel, care impiedica procesul de deszapezire, poate crea situatii in care utilajul de deszapezire sa nu poata proceda la curatarea aleii/strazii/drumului in cauza sau de a va deteriora autovehiculul datorita spatiului insuficient.
Primaria comunei Mihai Eminescu va reaminteste ca Regulamentul privind stabilirea unor masuri pentru gospodarirea comunei Mihai Eminescu, aprobat prin H.C.L. nr 26/12.03.2018 il puteti gasi pe site-ul oficial al Primariei – http://comunamihaieminescu.ro/.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Pașaportul românesc este unul dintre cele mai puternice din lume și se afla înainte de aprobarea scoaterii vizelor pentru SUA între primele 15 locuri de pe mapamond potrivit clasamentului publicat de Henley & Partners. Românii pot călători fără viză în 2025 în 178 de țări, iar după intrarea în vigoare a programului Visa Waiver, pașaportul românesc va fi valabil fără viză în 180 de țări, informează alba24.ro.
Cu toate acestea înainte de a pleca într-o călătorie este necesar să te informezi cu privire la accesul în statul pe care vrei să îl vizitezi și regulile privind șederea sau tranzitul.
În cazul călătoriilor în SUA, deși vor fi eliminate vizele și birocrația aferentă obținerii acestora, românii vor avea totuși nevoie de o autorizare electronică în sistemul „Electronic System for Travel Authorization” – ESTA.
Costul unei autorizații de călătorie este de 21 de dolari americani, a anunțat Ambasada României la Washington.
Autorizația de călătorie, care va înlocui vizele actuale, va fi valabilă timp de doi ani, are număr nelimitat de intrări/ieșiri din SUA în acest interval și poate fi utilizată pentru vizite cu o durată de cel mult 90 de zile, doar pentru turism sau afaceri.
Aplicațiile ESTA pot fi completate AICI sau prin descărcarea aplicației „ESTA Mobile” din iOS App Store sau Google Play Store.
Publicitate
Ce este ESTA
„ESTA este un sistem automat care determină eligibilitatea vizitatorilor de a călători în Statele Unite în cadrul Programului Visa Waiver (VWP).
Autorizarea prin ESTA nu determină dacă un călător este admisibil în Statele Unite. Ofițerii Serviciului Vamal și de Protecție a Frontierei din SUA determină, la sosirea călătorilor, dacă aceștia pot intra sau nu pe teritoriul SUA.
Aplicația ESTA colectează informații biografice și răspunsuri la întrebările de eligibilitate în Programul Visa Waiver.
Cele mai puternice pașapoarte din lume pentru anul 2025
Firma de consultanță Henley & Partners a publicat clasamentul celor mai puternice pașapoarte din lume pentru anul 2025. O țară asiatică deține cel mai puternic pașaport din lume. SUA s-au clasat pe locul nouă.
Pașapoartele sunt clasificate în funcție de numărul de destinații pe care le pot accesa fără viză sau viză electronică, bazându-se pe datele Autorității Internaționale de Transport Aerian (IATA).
Indicele include 199 de pașapoarte și ia în considerare ușurința de acces la 227 de destinații.
Țările care împart primele locuri sunt Singapore, Japonia, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Corea de Sud, Spania.
Statele Unite, care au fost pe primul loc în index în 2006 și 2014, se clasează pe locul nouă în 2024, alături de Estonia.
Pașaportul românesc – cât de puternic este în lume în 2025
Românii pot călători cu pașaportul, fără a avea nevoie de viză, în 180 de țări. Pașaportul Românesc se află pe locul 13 în lume ca putere, la același nivel cu Bulgaria și Croația.
În 2023 pașaportul românesc a oferit acces fără viză în 175 de țări din lume, pașaportul românesc situându-se pe locul 17 în clasamentul Henley Passport Index, care clasifică documentele în funcție de numărul de state care sunt accesibile fără o viză prealabilă.
Țările cu cele mai puternice pașapoarte în anul 2025
1. Singapore – 195 de destinații
2. Japonia – 194 de destinații
3. Finlanda, Franța, Germania, Italia, Corea de Sud, Spania – 193 de destinații
4. Austria, Danemarca, Irlanda și Țările de Jos, Luxembourg, Norvegia, Suedia – 192 destinații
5. Belgia, Portugalia și Regatul Unit, Noua Zealandă – 190 destinații
După ce SUA a ridicat vizele pentru români, pașaportul românesc a urcat pe locul 13 in topul celor mai puternice pașapoarte din lume. Pașaportul românesc ne dă acces la 180de țări unde putem călători fără viză și la încă 25 de state în care putem călători cu formalități minime.
Albania
Andorra
Angola
Anguilla
Antigua and Barbuda
Argentina
Armenia
Aruba
Australia E-VISA
Austria
Azerbaijan E-VISA
Bahamas
Bahrain VOA
Bangladesh VOA
Barbados
Belarus
Belgium
Belize
Benin E-VISA
Bermuda
Bolivia VOA
Bonaire; St. Eustatius and Saba
Bosnia and Herzegovina
Botswana
Brazil
British Virgin Islands
Brunei
Bulgaria
Burundi VOA
Cambodia VOA
Cameroon E-VISA
Canada ETA
Cape Verde Islands
Cayman Islands
Chile
China
Colombia
Comoro Islands VOA
Cook Islands
Costa Rica
Croatia
Cuba E-VISA
Curacao
Cyprus
Czechia
Denmark
Djibouti VOA
Dominica
Dominican Republic
Ecuador
Egypt VOA
El Salvador
Equatorial Guinea E-VISA
Estonia
Ethiopia VOA
Falkland Islands
Faroe Islands
Fiji
Finland
France
French Guiana
French Polynesia
French West Indies
Gabon E-VISA
Georgia
Germany
Gibraltar
Greece
Greenland
Grenada
Guatemala
Guinea E-VISA
Guinea-Bissau VOA
Haiti
Honduras
Hong Kong (SAR China)
Hungary
Iceland
India E-VISA
Indonesia VOA
Iran VOA
Iraq
Ireland
Israel ETA
Italy
Jamaica VOA
Japan
Jordan VOA
Kazakhstan
Kenya ETA
Kiribati
Kosovo
Kuwait VOA
Kyrgyzstan VOA
Laos VOA
Latvia
Lebanon VOA
Lesotho E-VISA
Liechtenstein
Lithuania
Luxembourg
Macao (SAR China)
Madagascar
Malawi VOA
Malaysia
Maldives VOA
Malta
Marshall Islands
Mauritania VOA
Mauritius
Mayotte
Mexico
Micronesia
Moldova
Monaco
Mongolia
Montenegro
Montserrat
Morocco
Mozambique VOA
Myanmar VOA
Namibia VOA
Nepal VOA
Netherlands
New Caledonia
New Zealand ETA
Nicaragua
Niue
North Macedonia
Norway
Oman
Pakistan E-VISA
Palau Islands
Palestinian Territory
Panama
Papua New Guinea E-VISA
Paraguay
Peru
Philippines
Poland
Portugal
Qatar VOA
Reunion
Russian Federation E-VISA
Rwanda
Samoa
San Marino
Sao Tome and Principe
Saudi Arabia VOA
Senegal
Serbia
Seychelles ETA
Sierra Leone VOA
Singapore
Slovakia
Slovenia
Solomon Islands
Somalia VOA
South Africa E-VISA
South Korea ETA
Spain
Sri Lanka ETA
St. Helena VOA
St. Kitts and Nevis
St. Lucia
St. Maarten
St. Vincent and the Grenadines
Suriname
Sweden
Switzerland
Syria E-VISA
Taiwan (Chinese Taipei)
Tajikistan
Tanzania
Thailand
The Gambia
Timor-Leste
Togo E-VISA
Tonga
Trinidad and Tobago
Tunisia
Türkiye
Turks and Caicos Islands
Tuvalu
Uganda E-VISA
Ukraine
United Arab Emirates
United Kingdom
United States
Uruguay
US Virgin Islands
Uzbekistan
Vanuatu
Vatican City
Venezuela
Vietnam E-VISA
Zambia
Zimbabwe VOA
E-VISA: este un sistem electronic de viză care permite cetățenilor străini să solicite și să obțină o viză pentru a intra într-o anumită țară printr-un proces online, eliminând necesitatea unei vizite fizice la o ambasadă sau consulat. Acest tip de viză este frecvent utilizat de țări care doresc să simplifice procesul de obținere a vizelor și să atragă mai mulți turiști, oameni de afaceri sau alte categorii de vizitatori.
VOA înseamnă Visa On Arrival (Viză la Sosire) și reprezintă un tip de viză care poate fi obținută direct la punctul de intrare în țara de destinație, cum ar fi un aeroport, un port sau o frontieră terestră. Acest sistem permite călătorilor să aplice pentru viză fără a o solicita în avans de la o ambasadă sau un consulat.
ETA înseamnă Electronic Travel Authorization (Autorizație Electronică de Călătorie) și este un sistem digital care permite călătorilor să obțină permisiunea de a intra într-o țară fără a avea nevoie de o viză tradițională. ETA este de obicei valabil pentru șederi pe termen scurt în scopuri turistice, de afaceri sau de tranzit.
Sâmbătă dimineața, la Mănăstirea Zosin, un sobor impresionant de preoți au slujit sfânta și dumnezeiasca Liturghie, în cinstea Sfântului Teodosie. În fruntea părinșilor veniți și din afara județului, a fost preacuviosul părinte arhimandrit Teodosie (Constantin) Pleşca, care își sărbătorește onomastica câștigând timp prețios pentru veșnicie.
Părintele Teodosie s-a născut în data de 16 august 1977 în oraşul Darabani, judeţul Botoşani. Este un duhovnic îndrăgit de un număr mare de credincioşi care au fost atrași de viaţa liturgică frumoasă care se desfăşoară în mănăstire și de povățuirile care îi ajută să treacă peste situațiile dificile.
Părintele Teodosie este el însuși un exemplu de dăruire şi jertfelnicie, dar este și un administrator iscusit. A ridicat din temelii actualul ansamblu monastic compus din biserica mare de cărămidă, clopotniţa care adăposteşte pangarul mănăstirii şi un paraclis de iarnă, casa monahală ce cuprinde chiliile, trapeza, bucătăria, stăreţia şi un agheasmatar. Are de partea sa susținerea necondiționată a ucenicilor săi și a credincioșilor obișnuiți să participe la slujbe, dar în primul rând are parte de purtarea de grijă a Maicii Domnului, dar și a sfinților la care are evlavie deosebită.
Arhimandritul Teodosie a devenit stareț la doar 22 de ani, la câțiva ani de când a răspuns chemării lăuntrice de a îmbrăţişa viaţa monahală. A intrat în data de 26 octombrie 1992 ca vieţuitor în obştea Mănăstirii Pângăraţi, judeţul Neamţ, unde a dat dovadă de ascultare şi statornicie. În luna mai a anului 1993 a fost tuns rasofor pe seama Mănăstirii Pângăraţi, primind numele Cleopa, iar în luna august a anului 1995 a fost tuns în monahism pe seama aceleiaşi mănăstiri, primind numele Teodosie. În luna aprilie a anului 1997 a primit ascultarea de a intra în obştea Mănăstirii Popăuţi, judeţul Botoşani, pentru a ajuta la reorganizarea vieţii de obşte a acestei mănăstiri, care fusese redeschisă, amintește doxologia.ro. Aici a dovedit pricepere şi maturitate duhovnicească în ascultările ce i-au fost încredinţate. În luna ianuarie a anului 2008 a fost hirotonit de către actualul Părinte Patriarh Daniel întru ierodiacon şi mai apoi ieromonah, pe seama aceleiaşi mănăstiri. Rangul de protosinghel l-a primit pe data de 9 ianuarie 2008. În luna august a anului 1999 i s-a încredinţat ascultarea de stareţ al Mănăstirii „Adormirea Maicii Domnului“ – Zosin din judeţul Botoşani.
Arhimandritul Teodosie a primit de la mama și bunica sa zestrea spirituală și dragostea profundă de cele sfinte. După primul contact cu slujbele religioase a fost nelipsit de la biserică și în inima sa dorința de a-I sluji lui Dumnezeu se amplifica cu fiecare an și cu fiecare popas duhovnicesc. La terminarea ciclului gimnazial, viitorul călugăr Teodosie, intenţiona să dea examen la Seminarul Teologic ca să devină preot de mir. Imediat după Revoluţie, mai mulţi tineri din Darabani au mers în pelerinaj la mănăstirile din Bucovina şi din judeţul Neamţ. Au ajuns şi la Mănăstirea Pângăraţi, unde l-au cunoscut pe părintele stareţ Luca Diaconu, în prezent stareţ al Mănăstirii Bistriţa, ctitoria lui Alexandru cel Bun. Părintele s-a oferit să facă pregătire cu Teodosie pentru Seminar.
Publicitate
Rămâne o taină a sufletului său ce a simțit timp de două săptămâni cât a stat acolo la final hotărând să devină ostaș al lui Hristos. Atunci, în 1991, concurenţa la Seminar era foarte mare: 800 de candidaţi pe 60 de locuri. Între timp, a mers la Mănăstirea Neamţ şi s-a rugat la Icoana Maicii Domnului făcătoare de minuni să nu ia examenul. A fost respins la prima probă, cea medicală. A fost lucrarea lui Dumnezeu. A stat cinci ani la Pângăraţi, iar în anul 1996 a mers împreună cu părintele stareţ Luca şi încă un călugăr la Popăuţi, Mănăstirea voievodală ctitorită de Ştefan cel Mare și Sfânt. După doi ani a fost numit stareţ al Mănăstirii Zosin, ascultare de la care nu s-a abătut până astăzi, sporind duhovnicește, fiind un călăuzitor neobosit al sufletelor debusolate care își găsesc liniștea în cuvântul său stăruitor și blând.
Cu prilejul sărbătoririi zilei onomastice a Sfinției Voastre, colectivul redacțional al Botoșani24.ro vă transmite alese urări de sănătate și belșug duhovnicesc, dimpreună cu doriri de ajutor sfânt de la Dumnezeu în activitate pastorală, misionară și socială.
O casă din localitatea Coștiugeni a fost în pericol, seara trecută, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.
Pompierii militari de la Garda de Intervenție Trușești au intervenit prompt și au stins flăcările înainte de a produce pagube materiale însemnate.
Pentru prevenirea unor situații similare, ISU Botoșani vă reamintește:
– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);
– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;
– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);
– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;
Publicitate
– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.
Material de informare preventivă: https://youtu.be/ixUc6UmdzHY
Acest articol prezintă o analiză a opțiunilor pe care le are un angajator din domeniul construcțiilor în ceea ce privește salariile angajaților, în contextul modificărilor fiscale de la 1 ianuarie 2025. După apariția la finalul anului 2024 a așa-numitei Ordonanțe-trenuleț (care a elimina facilitățile fiscale pentru sectoarele construcții, IT, agricultură și industria alimentară), angajatorii din sectorul construcțiilor sunt nevoiți să analizeze profund impactul creșterii fiscalității salariale asupra activităților lor, informează alba24.ro.
Este vorba despre aproximativ 82492 de întreprinderi, cu un număr mediu de 484032 salariați, conform Institutului Național de Statistică (Ordonanţa de urgenţă nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 1334/31.12.2024).
Salariile în construcții din 2025
Începând cu data de 1 ianuarie 2025, pentru sectorul construcții, salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată se stabilește la suma de 4.582 lei lunar (fără a include indemnizațiile, sporurile şi alte adaosuri), pentru un program normal de lucru în medie de 165,334 ore pe lună, reprezentând în medie 27,714 lei/oră.
Îngrijorările deținătorilor de afaceri din domeniu au apărut pe fondul modificărilor fiscale care nu mai acordă angajaților din acest domeniu anumite facilități fiscale: scutirea de impozit pe veniturile din salarii și asimilate (10%), precum și cota redusă de contribuție la asigurările sociale (care era 20,25% față de 25% cota generală).
De la începutul anului 2025, aceste facilități nu mai sunt valabile, chiar dacă Guvernul României, prin acordul încheiat cu Federaţia Patronatelor Societăţilor din Construcţii, declara începând cu 1 ianuarie 2019 sectorul construcţiilor sector prioritar, de importanţă naţională pentru economia românească pentru următorii 10 ani.
Facilități fiscale anulate
Pare că, deși trebuiau să fie menținute aceste facilități fiscale până în anul 2029, “pereții” guvernamentali fiscali care au susținut salariile s-au surpat și o privire atentă asupra pieței construcțiilor din România ne arată un mediu vulnerabil la schimbările fiscale. Discutăm despre un domeniu confruntat deja cu o mare fluctuație a forței de muncă și cu marje de profit ale afacerilor din ce în ce mai scăzute, pe fondul inflației ridicate, a costurilor materialelor, costurilor mari ale îndatorării bancare, birocrației excesive din domeniul autorizărilor, termenelor de finalizare dificil de respectat etc.
Publicitate
Ultimele statistici ale Institutului Național de Statistică, din decembrie 2024, ne arată că în perioada 1.01-31.10.2024, volumul lucrărilor de construcţii a scăzut, faţă de perioada 1.01-31.10.2023, ca serie brută, cu 4,1%.
Un comunicat din noiembrie 2024 al Institutului Național de Statistică arată că 12,1% dintre întreprinderile din România activează în domeniul construcțiilor și 11,4% dintre salariații din România lucrează în construcții (ultimele date disponibile, aferente anchetei anului 2023, AICI)
Salariile din construcții: comparație cu decembrie 2024
Calculele de mai jos arată situația comparativă a salariilor din domeniul construcțiilor în decembrie 2024, față de ianuarie 2025.
A fost analizat un salariu brut lunar de 4582 lei (minimul), precum și câteva valori brute cu titlu de exemplu – 6000 lei, 8000 lei, 10000 lei și 12000 lei. Se observă din analiza aferentă lunii decembrie 2024, că la salariul minim brut de 4582 lei, un angajat obținea o sumă netă de 3196 lei, în timp ce, în luna ianuarie 2025, prin creșterea fiscalității, un salariat va obține salariul net de 2739 lei (pentru același salar minim brut lunar de 4582 lei), cu 457 de lei mai puțin (14,3% scădere salariu net).
Sumele nete pierdute de salariații din construcții cresc pe măsura creșterii salariului brut analizat (spre exemplu, salariatul cu un salariu brut de 10000 lei va pierde 1125 lei, 16,13% din salariul net).
Scăderea salariilor din construcții. Efecte
Dacă facem un exercițiu de analiză a acestei situații de scădere drastică a salariilor nete din construcții din perspectiva angajaților, înțelegem că moralul și productivitatea acestora vor fi afectate în perioada imediat următoare. Pe de altă parte, analiza situației trebuie să fie efectuată și din perspectiva angajatorilor din construcții.
Ca să mențină salariile nete la niveluri atractive, angajatorii din construcții vor fi nevoiți să analizeze dacă afacerile lor se pot menține pe “linia de plutire” a profitabilității(și așa fragile din domeniu) și dacă aleg să aloce mai mult buget pentru salarii. O analiză a unei asemenea alternative, în care angajatorii din construcții pot să suporte creșterea taxelor aferente salariilor, arată că dacă optează să acorde salariatului un salariu net lunar de 3196 lei – echivalent minimului din decembrie 2024 – cheltuielile angajatorului cresc din ianuarie 2025 cu 18,31%, iar taxele încasate de stat cu 57,62%.
Cheltuielile suplimentare ale angajatorului se majorează chiar și cu 19,24% pentru un salar net de 5580 lei (echivalent vechiului brut de 8000 lei), iar taxele încasate de stat în acest caz cresc cu 60,54%.
Opțiuni pentru angajatori
Ce opțiune au angajatorii ? Fie să suporte ei această creștere a cheltuielilor cu forța de muncă din profit (cu riscul de a nu mai fi profitabili), fie să le recupereze de la clientul final (dacă este posibil), ceea ce va conduce la o creștere generalizată a prețurilor în domeniul construcțiilor – care și așa erau prohibitive pentru populația generală.
Evident, angajatorii din toate sectoarele afectate de eliminarea facilităților fiscale vor întâmpina aceleași probleme, fiind nevoiți să regândească și să bugeteze foarte atent toată structura de costuri specifică fiecărui business.
În concluzie, problemele deficitului fiscal uriaș și ale îndatorării publice fără precedent a României, pe fondul cărora au crescut de la 1 ianuarie 2025 taxele fiscale pentru angajații din construcții, par să genereze în cascadă efecte puțin prezentate detaliat în spațiul public, referitoare la situația generală a profitabilității și continuității afacerilor din domeniul construcțiilor. Este posibil ca numeroși angajatori din construcții să nu aibă posibilitatea să suporte taxele fiscale suplimentare și salariații să piardă sume considerabile din salariile nete – aceasta pare a fi opțiunea generală a angajatorilor din construcții, care nu își permit să majoreze cheltuielile salariale nete din propriile profituri, deja fragilizate de credite bancare semnificative cu dobânzi în creștere, prețuri majorate ale materialelor în condiții de inflație mare, fluctuații de personal, activitate sezonieră și adesea îngreunată de dificultăți administrative birocratice publice etc.
Profesor universitar dr. Adela Socol – contributor Alba24