Connect with us

Actualitate

Prezidențiale2025/AEP: Începe campania pentru turul 2. Competitorii să contribuie la desfășurarea unei campanii corecte, integre, transparente

Publicat

Publicitate

Autoritatea Electorală Permanentă a precizat că vineri începe campania electorală pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale și îi îndeamnă pe competitorii electorali să contribuie la desfășurarea unei ‘campanii corecte, integre și transparente, care să răspundă așteptărilor democratice ale cetățenilor’.

Potrivit unui comunicat al AEP, de la începerea campaniei electorale pentru turul al doilea al alegerilor prezidențiale, respectiv 9 mai – data validării și aducerii la cunoștință publică a rezultatului primului tur de scrutin de către Curtea Constituțională a României – și până la încheierea acesteia, în data de 17 mai, ora 7:00, trebuie respectate toate prevederile legale în vigoare.

AEP precizează că în această perioadă sunt permise doar anumite tipuri de activități și materiale de publicitate politică (materiale de propagandă electorală), precum afișele electorale, materialele de propagandă electorală audio sau video difuzate de mass-media audiovizuală în condițiile legii, publicitatea în presa scrisă, materialele de propagandă electorală online, broșurile, pliantele și alte materiale tipărite din aceeași categorie.

‘Competitorii politici au obligația înlăturării, până la data începerii campaniei electorale, a tuturor materialelor de propagandă utilizate până la acel moment și care nu respectă regulile premise de legislația în vigoare’, mai transmite AEP.

De asemenea, Autoritatea Electorală Permanentă reamintește competitorilor electorali că în campania electorală este interzisă folosirea mesajelor sau a sloganurilor discriminatorii, a mesajelor de incitare la ură și intoleranță și a oricăror forme, mijloace, acte și acțiuni de defăimare și învrăjbire religioasă sau etnică.

În același timp, potrivit legii, este interzisă utilizarea vehiculelor inscripționate sau colantate cu sloganuri de campanie sau cu imagini ale candidaților, precum și cu alte referiri la competitorii electorali, utilizarea vehiculelor care difuzează materiale audio, în mers sau staționar, organizarea de spectacole, serbări, focuri de artificii, utilizarea de bannere, mesh-uri, corturi publicitare, pavilioane publicitare, panouri publicitare mobile, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, mijloace de publicitate, panouri publicitare, proiecte publicitare speciale, publicitate luminoasă.

Publicitate

Totodată, pe durata campaniei, materialele publicitare politice distribuite de actorii politici trebuie să conțină următoarele informații (eticheta):

a) o indicație privind faptul că reprezintă un material publicitar politic;

b) candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia sau în numele căreia este pregătit, plasat, promovat, publicat, distribuit sau difuzat materialul publicitar politic, respectiv numele și adresa de e-mail, precum și adresa poștală a candidatului, atunci când aceasta este dezvăluită public de către acesta, sau adresa sediului, în cazul formațiunilor politice;

c) o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unor tehnici de vizare a unui public-țintă sau de distribuire a materialelor publicitare, în sensul art.3 pct.11 și 12 din Regulamentul (UE)2024/900 al Parlamentului European și al Consiliului din 13 martie 2024 privind transparența și vizarea unui public-țintă în publicitatea politică, atunci când este cazul;

d) o mențiune că sumele cheltuite pentru pregătirea, plasarea, promovarea, publicarea, distribuirea sau difuzarea materialului publicitar politic provin exclusiv din sursele permise de Legea nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;

e) după caz, o mențiune că materialul publicitar politic a făcut obiectul unei promovări electorale sau al unei promovări electorale plătite;

f) codul unic de identificare a mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.

Conform Autorității Electorale Permanente, regulile de etichetare a acestor materiale publicitare politice au fost stabilite prin Hotărârea AEP nr. 9/2025, care clarifică modul de promovare, distribuire, publicare sau editare a materialelor publicitare politice utilizate în campania electorală la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.

AEP mai precizează că plângerile cu privire la campania electorală prin intermediul platformelor online foarte mari se adresează Biroului Electoral Central pentru alegerea Președintelui României din anul 2025 (BEC).

Modelul orientativ al plângerii, lista platformelor online foarte mari conform prevederilor Regulamentului (UE) 2024/900, precum și lista birourilor electorale competente să soluționeze plângerile cu privire la campania electorală, altele decât cele care vizează platformele online foarte mari, pot fi regăsite în Anexele Deciziei BEC nr. 54D/26.03.2025, disponibile la următorul link: https://prezidentiale2025.bec.ro/decizii-in-aplicarea-unitara-a-prevederilor-legii/.AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Sfântul Mucenic Ermie

Publicat

Publicitate

Sfântul Mucenic Ermie a trăit în vremea împăratului Antonim Piul (138-161) care pornise o puternică persecuție împotriva creștinilor. Soldații săi mergeau din oraș în oraș obligând lumea să aducă jertfă zeilor, iar cei care nu se supuneau erau chinuiți și uciși. Sfântul Ermie din orașul Comani, aflat în cetate, era soldat în armata împăratului și a refuzat să se supună poruncii guvernatorului Sebastian de a aduce jertfă zeilor. Ca urmare a refuzului său guvernatorul a poruncit să fie torturat, în speranța că se va lepăda de credința creștină și va aduce jertfă zeilor.

Cum răul judecător a încercat în van să-l înduplece pe Ermie să se lepede de Sfânta Credință și să jertfească idolilor, el a poruncit să fie aruncat într-un cuptor de foc, dar harul lui Dumnezeu l-a păzit, și Sfântul Mucenic Ermie a ieșit nevătămat din văpaie. Apoi guvernatorul a chemat un vrăjitor vestit al vremii, care i-a dat otravă Sfântul Mucenic Ermie, însă prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu acesta a supraviețuit. Văzând aceasta, vrăjitorul a rămas uluit și de îndată L-a mărturisit și el cu glas mare pe Hristos, fapt pentru care a fost decapitat pe loc.

După aceea chinuitorii i-au scos ochii mucenicului, iar el a răbdat fără plângere. Sfântul Ermie i-a strigat judecătorului: „Ia-ți ochii aceștia ai mei trupești, judecătorule, care mie nu-mi mai trebuie; ci ochii mei cei adevărați sunt în inimă, și cu ei văd lumina adevărului”. Atunci Sfântul Mucenic Ermie a fost spânzurat de picioare, timp de trei zile, iar apoi toți cei care erau de față au orbit și au început să umble împiedicându-se și căzând. Sfântul Ermie le-a cerut să se apropie de el, și-a pus mâinile peste ei și le-a redat vederea, cu rugăciunile către Dumnezeu.

Văzând acestea, judecătorul s-a umplut de mâine și a scos sabia, apoi i-a tăiat capul. Sfântul Mucenic Ermie a primit astfel mucenicia câștigând cununa biruinței, din Cer. Creștinii au luat în taină trupul Mucenicului și l-au îngropat cu cinste. Sfintele lui moaște îi vindecă pe bolnavi și se arată grabnic ajutătoare în nenorocirile de tot felul. Sfântul Ermie a luat mucenicia la anul 166, în timpul domniei împăratului Antonin.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Copil de 4 ani, găsit de polițiști pe stradă, după ce ar fi căzut de la etajul 1

Publicat

Publicitate

Polițiștii rutieri din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Botoșani au intervenit prompt astăzi, după ce au observat, pe o stradă din municipiu, un copil de aproximativ 4 ani, dezorientat și parțial îmbrăcat.

Din discuțiile purtate cu minorul, polițiștii au aflat că acesta ar fi căzut de la etajul 1 al blocului în care locuiește, iar ulterior, speriat, a plecat de acasă și nu mai știa cum să se întoarcă.

Copilul nu prezenta leziuni grave, având doar câteva zgârieturi vizibile. Polițiștii au solicitat de urgență intervenția unui echipaj medical, pentru a-i fi acordate îngrijiri de specialitate.

Între timp, aceștia au reușit să identifice familia copilului, urmând ca împrejurările exacte ale incidentului să fie verificate de polițiști, în colaborare cu specialiști din cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului.

Citeste mai mult

Eveniment

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, TikTok, YouTube, vizate de o nouă lege la Senat. Amenzi uriașe

Publicat

Publicitate

Restricții pentru minori pe rețelele sociale: Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, vizate de o nouă lege la Senat. Platformele sociale cu milioane de utilizatori vor fi obligate să protejeze minorii de conținutul nociv distribuit online, potrivit unui proiect legislativ depus recent la Senat.

Platformele care nu respectă noile reguli riscă amenzi de până la 3% din cifra de afaceri globală.

Restricții pentru minori pe rețelele sociale

Propunerea legislativă privind protecţia minorilor sub 18 ani în faţa conţinutului nociv distribuit pe platformele online de tip very large online platforms (vlop) a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 29 mai. Unul dintre inițiatorii proiectului este deputatul PNL de Alba, Florin Roman.

„Deşi marile platforme online au implementat politici declarative pentru protecţia minorilor, studiile şi investigaţiile recente evidenţiază lacune semnificative în aplicarea şi eficienţa acestor măsuri. Această discrepanţă subliniază necesitatea unei intervenţii legislative ferme pentru a asigura un mediu digital sigur pentru copii şi adolescenţi”, se precizează în nota de fundamentare a proiectului.

Potrivit inițiatorilor, protecţia minorilor în mediul digital reprezintă o urgenţă legislativă în contextul actualei dinamici informaţionale, unde platformele online mari (VLOP) joacă un rol central în fomarea comportamentului, valorilor şi percepţiilor minorilor.

Publicitate

Potrivit Raportului EU Kids Online 2023, peste 72% dintre minorii europeni cu vârsta sub 16 ani petrec zilnic mai mult de 3 ore pe platforme online. Studiile efectuate de Organizaţia Mondială a Sănătăţii (2022) indică o creştere semnificativă a simptomelor de anxietate, depresie şi tulburări de alimentaţie, asociate cu consumul de conţinut nociv în mediul digital.

Ce este considerat conținut dăunător pentru minori

Scopul proiectului este protejarea minorilor cu vârsta sub 18 ani de conţinutul nociv distribuit pe platfomele online de tip VLOP (Very Large Online Platforms).

Prin „conţinut nociv” se înţelege orice material care:

instigă la violenţă sau comportamente autodistructive;
promovează tulburări de alimentaţie, ură de sine sau idei suicidare;
conţine nuditate, pornografie sau exploatare sexuală;
conţine scene de cruzime, agresiune sau violenţă extremă;
promovează comportamente ilegale, consum de droguri sau alcool;
afectează dezvoltarea emoţională şi cognitivă a minorului.

Potrivit proiectului, platfomele VLOP vor avea obligaţia de a implementa un mecanism verificabil de vârstă pentru toţi utilizatorii noi şi existenţi, cu scopul de a restricţiona accesul minorilor la conţinutul menţionat.

Platformele trebuie să trimită lunar rapoarte părinților
Potrivit proiectului, platformele VLOP vor fi obligate să asigure control parental activ şi personalizabil pentru conturile minorilor, precum şi rapoarte lunare automate către părinţi/tutori privind activitatea online a minorului.

De asemenea, se va interzice monetizarea conţinutului live în care sunt implicaţi minori, fără consimţământul scris al reprezentantului legal.

Platfomele VLOP vor avea obligaţia de a oferi acces la un serviciu de mediere digitală în limba română şi în limbile minorităţilor naţionale recunoscute oficial.

De asemenea, platformele trebuie să răspundă în temen de maximum 2 ore la orice notificare emisă de o autoritate competentă privind conţinutul nociv accesat de un minor.

Ce amenzi riscă platformele care nu respectă regulile

Platfomele care vor încalca prevederile legii vor putea fi sancţionate cu amendă între 0,5% şi 3% din cifra de afaceri anuală globală.

Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Supravegherea Comunicaţiilor (ANCOM), în colaborare cu Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), va fi responsabilă cu aplicarea
legii.

Program național de educație media și alfabetizare digitală pentru elevi
De asemenea, Ministerul Educaţiei, Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) şi Departamentul pentru Relaţii interetnice, împreună cu ONG-urile acreditate în domeniul protecţiei copiilor, vor elabora, implementa şi promova un program naţional de educaţie media şi alfabetizare digitală adresat elevilor cu vârste între 8 şi 18 ani.

Programul naţional va include:

module obligatorii în curriculumul şcolar privind educaţia digitală, discernământul critic, protecţia datelor personale şi identificarea conţinutului nociv
campanii publice naţionale pentru părinţi şi cadre didactice
materiale educaţionale disponibile şi în limbile minorităţilor naţionale
În cazul minorilor aparţinând minorităţii maghiare sau altor minorităţi naţionale, toate materialele informative şi educaţionale vor fi traduse integral în limba maternă, în parteneriat cu organizaţiile reprezentative.

Citeste mai mult

Cultura

Zeci de adolescenți din Botoșani, Suceava și Brăila au participat la proiectul Capsule „Exprimă ce ești. Ideo Ideis”

Publicat

Publicitate

Proiectul ‘Exprimă ce ești. Ideo Ideis’ a adus la finalul lunii aprilie o parte din Ideo Ideis la Suceava, Botoșani și Brăila. 90 de adolescenți au fost selectați în urma înscrierilor pentru participarea la un program intensiv de dezvoltare personală prin teatru și arte alăturate.

La Suceava, atelierele au avut loc între 22 și 27 aprilie, adolescenții fiind îndrumați de formatorii Mara Oprea (regizor, trainer de teatru tânăr), Tudor Platon (trainer atelier de film) și Theodora Dumitrică (atelierele In a Relationship with Love).

La Botoșani, adolescenții au lucrat cu Carla Oncescu (trainer de teatru tânăr), care i-a încurajat să fie mai încrezători și curioși prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Șteff Chelaru (trainer atelier de reinterpretare a costumelor), care le-a stimulat creativitatea și expresivitatea, și Silvia Ciubotaru, care a susținut atelierele In a Relationship with Love, concentrându-se pe modele de relaționare sănătoasă și înțelegerea primelor relații de dragoste.

La Brăila, în aceeași perioadă, 22-27 aprilie, liceenii au participat la o experiență artistică complexă alături de Elena Tudorache (trainer de teatru tânăr), care a lucrat cu ei prin exerciții inspirate din artele spectacolului, Danina Arsene (coordonatoarea atelierelor In a Relationship with Love), care a deschis discuții despre relații și comunicare, și Lavinia Cioacă, care a completat experiența cu un atelier de fotografie documentară dedicat explorării personale și autenticității.

Fiecare Capsulă s-a încheiat cu susținerea unor spectacole pe scenele Teatrului ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrului Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava și a Teatrului ‘Maria Filotti’ Brăila!

‘Am încercat să comprimăm experiența festivalului într-o capsulă de 5-7 zile și să replicăm acest model de bune practici în mai multe comunități din țară. Avem deja experiența anilor trecuți, așa că ne dorim să ajungem în cât mai multe orașe din România și să intrăm în contact cu cât mai mulți liceeni. În felul acesta creștem impactul în societate și punem bazele unor grupuri de dezvoltare prin artă. ‘ declară Bogdan Bogdănoiu, Coordonatorul Capsulelor Ideo Ideis.

Publicitate

Festivalul Ideo Ideis ajunge în acest an la ediția cu numărul 20 și va avea loc la Alexandria între 31 iulie și 5 august.

Mai multe detalii despre toate proiectele Ideo Ideis se regăsesc pe platforma online a fenomenului.

***

Proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția administrației fondului cultural național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Parteneri: Teatrul ‘Mihai Eminescu’ Botoșani, Teatrul Municipal ‘Matei Vișniec’ Suceava & Teatrul ‘Maria Filotti’ Brăila, Colegiul Național A. T. Laurian Botoșani și Colegiul Național Petru Rareș Suceava

Parteneri media: LiterNet.ro, Zile și Nopți, Revista BIZ, Haute Culture, Happ.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending