Connect with us

Actualitate

Prețul la carburanți ar putea fi compensat din nou. Măsura ar putea intra în vigoare din februarie 2023

Publicat

Publicitate

Guvernul ia ua în calcul reintroducerea compensării la benzină și motorină. Măsura ar putea intra în vigoare în săptămâna 6-10 februarie, potrivit unor surse alba24

Motivul este acela al scumpirii carburanților în perioda de după ce s-a renunțat la compensarea de 50 de bani pe litrul de carburant.

Deocamdată nu s-a stabilit valoarea subvenției pe litru, dar cel mai probabil va fi menținută suma de 50 de bani.

Deocamdată executivul nu a anunțat oficial măsura, care este la nivelul discuțiilor.

În cea de-a doua jumătate a anului 2022, Guvernul a compensat cu 25 de bani prețul pe litrul de motorină sau benzină, în timp ce companiile din domeniu au suportat alți 25 de bani.

Măsura a funcționat timp de câteva luni, pe fondul prețurilor foarte mari la pompă.

Publicitate

Ce spune ministrul de Finanțe despre compensarea prețului la carburanți

Ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, a precizat că se ia în calcul această compensare doar în momentul în care „lucrurile intră într-o zonă mult prea volatilă sau o zonă care nu poate fi sustenabilă pentru economie și cetățeni”.

Adrian Câciu a declarat că Guvernul României a intervenit în momentul în care lucrurile au ajuns la limită. El a precizat că Guvernul va interveni și de această dată dacă va fi nevoie.

„Dacă vă aduceți aminte la începutul lunii februarie, când a crescut prețul la combustibil, s-a intervenit atunci când lucrurile au ajuns la o limită de suportabilitate.

Pot să vă spun un singur lucru, că acest Guvern va interveni dacă lucrurile intră într-o zonă mult prea volatilă sau o zonă care să nu poată fi sustenabilă pentru economie și cetățeni. În acest, lucrurile nu sunt în acea zonă”, a spus ministrul de Finanțe.

De asemenea, ministrul de Finanțe a mai spus că există mari comparații între luna februarie a anului 2022 și luna ianuarie a acestui an.

„Putem să ne uităm, am văzut, comparaţiile se fac cu începutul anului, hai să ne uităm să facem comparaţii cu luna februarie 2022, să avem un termen de comparaţie când au început preţurile să crească foarte sus”, a mai adăugat el.

Adrian Câciu: se vor găsi soluții pentru a interveni

Întrebat dacă există bani în bugetul României pentru susținerea reintroducerii compensării prețurilor la carburanți pe o perioadă de trei sau șase luni, ministrul de Finanțe, Adrian Câciu, a declarat că „se vor găsi soluții pentru a interveni”.

La sfârșitul lunii decembrie 2022, Nicolae Ciucă, premierul României, a anunțat că această decizie este doar una de suspendare.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO&VIDEO: Sute de credincioși au participat la slujba de Bobotează, la Biserica „Sfântul Gheorghe” Botoșani

Publicat

Publicitate

Românii creștin-ortodocși prăznuiesc în fiecare an pe 6 ianuarie Botezul Domnului sau Boboteaza, o sărbătoare care reprezintă botezul în apa Iordanului a Mântuitorului Iisus Hristos de către Sfântul Ioan Botezătorul. În ajunul și în ziua de Bobotează în toate bisericile ortodoxe se sfințesc apele.

La Biserica „Sfântul Gheorghe”, din inima din municipiului Botoșani, sute de credincioşi au venit, cu mic cu mare pentru a celebra marele praznic al Botezului Domnului în apele Iordanului. În cadrul Sfântei Liturghii, oficiate în sobor, din care au făcut parte părintele paroh Dumitru Mateciuc  și preoții co-slujitori Grigore Diaconu și Ștefan Holban, a fost oficiată slujba Sfinţirii mari a apei sau a Aghesmei Mari. A urmat predica părintelui paroh Dumitru Mateciuc (VIDEO), în care a amintit de momentul în care Hristos s-a arătat lumii.

Agheasma de la Bobotează este denumită Mare deoarece are o putere deosebită. Efectele sunt arătate chiar de textul rugăciunii: „Și-i dă ei harul izbăvirii și binecuvântarea Iordanului. Fă-o pe dânsa izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, diavolilor pieire, îndepărtare a puterilor celor potrivnice, plină de putere îngerească. Ca toți cei ce se vor stropi și vor gusta dintr-însa să o aibă spre curățirea sufletelor și a trupurilor, spre vindecarea patimilor, spre sfințirea caselor și spre tot folosul de trebuință…”.

Agheasma mare se bea înainte de a lua anafura. Deci pe stomacul gol, în primele opt zile începând cu Boboteaza și până pe 14 ianuarie. Opt zile, pentru că cifra opt simbolizează veșnicia. Doar în această perioadă se ia agheasma mare fără post și spovedanie. Au voie să o bea chiar și cei opriți de la Împărtășanie, ca întărire spre nădejdea pocăinței, a mângâierii și îndreptării lor pentru viitor. După 14 ianuarie, agheasma mare se ia numai cu post și cu spovedanie și cu binecuvântarea preotului duhovnic.

Într-o ordine desăvârşită, creştinii au luat apa sfințită.

Boboteaza sau Epifania este sărbătorită la 6 ianuarie de către Biserica Ortodoxă și Biserica Catolică. Boboteaza încheie ciclul celor 12 zile ale sărbătorilor de iarnă care încep în Ajunul Crăciunului.

Publicitate

În grecește, cuvântul Bobotează este numit Teofanie sau Epifanie care se traduce prin „Arătarea Domnului”, adică a Sfintei Treimi.

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Globurile de Aur 2025: Premiu câștigat de actorul român Sebastian Stan. Lista completă a premiilor acordate la a 82-a ediție

Publicat

Publicitate

Globurile de Aur 2025: Sebastian Stan, actorul american de origine română, a câștigat Globul de Aur pentru cel mai bun actor într-un film de comedie/musical, la cea de-a 82-a ediție a premiilor, scrie alba24.ro.

El a fost premiat pentru rolul din A Different Man și a concurat cu Jesse Eisenberg (A Real Pain), Hugh Grant (Heretic), Gabriel LaBelle (Saturday Night), Jesse Plemons (Kinds of Kindness) și Glen Powell (Hit Man), potrivit agerpres.ro.

Sebastian Stan a câștigat, în 2025, primul său Glob de Aur. A fost nominalizat în 2023 pentru rolul din miniseria Pam & Tommy.

Performanța sa în lungmetrajul A Different Man i-a adus și premiul Ursul de Argint pentru interpretare masculină la Festivalul Internațional de Film de la Berlin din 2024.

În acest film, actorul americano-român interpretează un aspirant la actorie cu tumori faciale, care trece printr-o procedură estetică radicală pentru a-și transforma complet înfățișarea. Cu toate acestea, noul său chip, la început ideal, devine rapid un coșmar.

„Acest premiu este și pentru mama mea (n.r. Georgeta Orlovschi), care a plecat din România în căutarea unei vieți mai bune și care a făcut totul pentru mine, și pentru tatăl meu vitreg Tony (n.r. Anthony Fruhauf). (…) România, te iubesc”, a spus actorul în timpul ceremoniei, potrivit adevărul.ro.

Publicitate

Globurile de Aur 2025: Lista completă a premiilor acordate la cea de-a 82-a ediție

CINEMATOGRAFIE

  • Cel mai bun film – dramă: „The Brutalist”
  • Cel mai bun film – comedie/musical: „Emilia Perez”
  • Cel mai bun regizor: Brady Corbet („The Brutalist”)
  • Cel mai bun actor într-un film – dramă: Adrien Brody („The Brutalist”)
  • Cel mai bun actor într-un film – comedie/musical: Sebastian Stan („A Different Man”
  • Cea mai bună actriţă într-un film – dramă: Fernanda Torres („I’m Still Here”)
  • Cea mai bună actriţă într-un film – comedie/musical: Demi Moore („The Substance”)
  • Cel mai bun actor în rol secundar: Kieran Culkin („A Real Pain”)
  • Cea mai bună actriţă în rol secundar: Zoe Saldana („Emilia Perez”)
  • Cel mai bun scenariu: Peter Straughan („Conclave”)
  • Coloană sonoră: „Challengers” (Trent Reznor şi Atticus Ross)
  • Cel mai bun cântec original: „El Mal” („Emilia Perez”)
  • Cel mai bun film străin: „Emilia Perez” (Franţa)
  • Cel mai bun lungmetraj de animaţie: „Flow”
  • Performanţă în domeniul cinematografiei şi în box-office: „Wicked”
  • Premiul onorific Cecil B. DeMille: Viola Davis

TELEVIZIUNE

  • Cel mai bun serial TV – dramă: „Shogun”
  • Cel mai bun serial TV – comedie/musical: „Hacks”
  • Cel mai bun actor într-un serial TV – dramă: Hiroyuki Sanada („Shogun”)
  • Cel mai bun actor într-un serial TV – comedie/musical: Jeremy Allen White („The Bear”)
  • Cea mai bună actriţă într-un serial TV – dramă: Anna Sawai („Shogun”)
  • Cea mai bună actriţă într-un serial TV -comedie/musical: Jean Smart („Hacks”)
  • Cea mai bună miniserie/lungmetraj TV: „Baby Reindeer”
  • Cel mai bun actor în rol secundar: Tadanobu Asano („Shogun”)
  • Cea mai bună actriţă în rol secundar: Jessica Gunning („Baby Reindeer”)
  • Cel mai bun actor într-o miniserie/lungmetraj TV: Colin Farrell („The Penguin”
  • Cea mai bună actriţă într-o miniserie/lungmetraj TV: Jodie Foster („True Detective: Night Country”)
  • Cea mai bună interpretare de stand-up comedy în televiziune: Ali Wong („Ali Wong: Single Lady”)
  • Premiul onorific Carol Burnett: Ted Danson.

foto: captură video youtube/Observator News

Citeste mai mult

Eveniment

IPJ Botoșani: Serviciul de eliberare a certificatelor de cazier judiciar va funcționa, în mod excepțional, marți, 7 ianuarie

Publicat

Publicitate

Având în vedere numărul mare de zile libere acordate de stat în această perioadă, in care a fost suspendată temporar activitatea la ghișeele pentru eliberarea certificatelor de cazier judiciar, Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani a decis să vină în sprijinul cetățenilor.

Astfel, serviciul de eliberare a certificatelor de cazier judiciar va funcționa, în mod excepțional, marți, 7 ianuarie 2025, în intervalul orar 09:00 – 13:00.

Citeste mai mult

Eveniment

Agheasma Mare, apa sfinţită la slujba de Bobotează. Credinţe populare şi semnificaţii religioase

Publicat

Publicitate

Slujba numită „Sfinţirea cea mare a apei” se săvârşeşte de două ori pe an: mai întâi, în ajunul Bobotezei, iar mai apoi, pe 6 ianuarie, în ziua de Bobotează.

Sfințirea cea mare a apei, săvârșită de preoți în ziua în care Mântuitorul Iisus Hristos a sfințit firea apelor, botezându-Se în râul Iordan, este oficiată numai în biserica sau lângă o apă curgătoare curată.

În cadrul acestei slujbe, spre deosebire de cea in care se sfinteste aghiasma mica, apa este sfintita printr-o dubla invocare a Duhului Sfant. Astfel, agheasma mare are o putere sfintitoare deosebit de mare, ea purtand in sine darurile minunate ale Duhului Sfant cu mult mai mult decat aghiasma cea mica.

Agheasma, apa sfinţită prin slujba bisericească, se face când preotul cheamă asupra ei puterea Duhului Sfânt, pentru ca ea să aibă puterea de a sfinţi viaţa oamenilor şi a naturii înconjurătoare, pentru ca ele să capete binecuvântarea Domnului. Apa este simbolul curăţirii sufletesti, a promovării şi a sfinţirii vieţii.

La Botezul Domnului, se face agheasma mare; aceasta se ia înainte de anaforă; se dă şi celor ce sunt opriţi de la Împărtăşanie, ca întărire spre nădejdea pocăinţei, a mângâierii şi îndreptării lor pentru viitor (Constituţiile Apostolice VIII, 29).

Cu agheasma mare se pot stropi şi casa, curtea, grădina, vitele, ogoarele şi livezile, spre a fi păzite de lucrările necurate ale diavolului (doar de Bobotează sau periodic).

Publicitate

De asemenea, cu pocăinţa şi cu binecuvântarea duhovnicului, agheasma mare se poate lua şi în cazuri de boli grele. Fiind încărcată cu darurile dumnezeieşti ale Duhului Sfânt, agheasma mare a săvârşit adesea minuni, tămăduind bolnavi, apărând de rele şi izbăvind din primejdii pe cei credincioşi.

Agheasma nu trebuie să fie înmulţită

„Fiind folosită numai în cantităţi mici, agheasma nu trebuie să fie înmulţită;

o sticlă de agheasmă mare este suficientă pentru un an, fiind folosită mai rar decât cea mică;
în ce priveşte agheasma mică, slujba pentru sfinţirea acesteia poate fi săvârşită oricând în an, atât în biserică, cât şi în casele credincioşilor;
când facem sfeştanie în casă, preotul poate sfinţi o cantitate mai mare de apă, în funcţie de dorinţa şi nevoile fiecăruia.
Agheasma nu se strică niciodată, datorită prezenţei în ea a harului lui Dumnezeu, nu a altor motive precum intrarea în contact a apei cu argintul sau pentru asocierea ei cu busuiocul (superstitie).

Dacă agheasma capătă însă un miros neplacut, din pricina vasului in care a fost pastrată si nu mai poate fi folosita, aceasta se varsa intr-o apa curgatoare curata sau la radacina unui copac.Agheasma adunată la un loc din mai mulți ani sau de la mai multe biserici și mănăstiri nu este mai puternică decât aghiasma sfințită la oricare biserică de rând.

Harul lui Dumnezeu și darurile Duhului Sfânt nu se adună matematic, după mintea noastră, ci se dăruiesc fiecăruia din mila lui Dumnezeu, rodind după măsura credinței fiecăruia.

Astfel, unul care bea aghiasma de la biserică de care aparține poate fi mai folosit decât unul care bea aghiasma adunată de la mai multe mănăstiri.

Agheasma nu se învechiește și nu se alterează

Agheasma se păstrează curată și proaspătă vreme îndelungată, fără a da semne de învechire sau alterare. Deși acest lucru este unul dintre cele mai mici semne ale prezentei harului în această apă sfințită, el ar fi de ajuns singur să-l nască întru credința pe cel necredincios.

Fiind sfințită numai la începutul anului, agheasma mare este păstrată cu multa grijă în Sfântul Altar, ea fiind folosită de preot la multe rugaciuni săvârșite peste an:

agheasma mare este folosită în slujba Botezului, la sfințirea bisericilor, a antimiselor și a Sfântului și Marelui Mir;
cu ea se stropesc și obiectele liturgice și icoanele ce urmează a fi sfințite;
cu ea se stropesc demonizații si cei vrăjiți, atunci când li se citesc rugăciunile de dezlegare și molitfele;
ea se folosește și la unele dintre rugăciunile din Molitfelnic, precum cele de deochi și de curatire a fântânii, holdelor etc.
Credincioșii beau agheasma mare vreme de opt zile, începând din ziua Bobotezei și încheind în ziua de odovanie a praznicului (14 ianuarie); numai în aceasta perioadă se poate bea agheasma mare făra post și spovedanie.

Cum se ia agheasma după data de 14 ianuarie

După data de 14 ianuarie, aghiasma mare „se ia numai cu post si cu spovedanie, întotdeuna înainte de anfură, cu binecuvântarea preotului duhovnic”.

Unii preoți obișnuiesc să dea agheasma mare, după post și spovedanie, acelora care nu au binecuvantarea de a se împărtași cu Sfintele Taine. Cu binecuvântarea duhovnicului, postind măcar în ajun, aghiasma mare se poate bea și în zilele de sărbătoare.

Apa are o semnificaţie specială în această zi; se spune că apa sfinţită luată are puteri miraculoase, astfel, în ziua de Bobotează nu se spală rufe.

În satele de pe malul unei ape, în timpul slujbei de Bobotează, s-a împământenit obiceiul ca preotul să arunce o cruce de lemn în apa rece, uneori îngheţată, iar câţiva feciori curajoşi sar după ea şi o aduc înapoi.

În ziua de Bobotează are loc sfințirea apei, în timpul slujbei de Iordan. Pregătirea acestui moment se face, și astăzi, cu multă atenție, în fiecare comunitate.

Locul de desfășurare a slujbei se alege împreună cu preotul satului, de obicei într-un spațiu mai larg – unde să fie cel puțin o fântână -, în imediata vecinătate a unei ape curgătoare, în gospodăria unui om sau în curtea bisericii.

Tradiţii şi superstiţii de Bobotează

Pentru acest moment se aduce apă, care se pune în vase mari de lemn și, tot acum, se taie, la râu, o cruce mare de gheață. În jurul acestei cruci sau în jurul crucii care se află în mod normal în curtea bisericii, se desfășoara întreg ceremonialul religios, la care participă toată suflarea comunității.

După slujba de sfințire a apei, transformată în agheasmă, fiecare sătean își ia apă sfințită în vasele de lemn sau de sticlă cu care a venit de acasă.

Odată ajunși acasă, oamenii sfințesc cu agheasmă șura, grajdul, animalele din grajd, pomii din livadă, casa și interiorul casei.

În Ajunul Bobotezei se purifică oamenii şi gospodăriile

În Ajunul Bobotezei se purifică oamenii şi gospodăriile, prin stropirea lor cu apă sfinţită, se desfăşoară practici de stimulare a rodului pământului (colindul cu Chiraleisa), dar sunt impuse şi interdicţii pentru a asigura bunăstarea şi sănătatea credincioşilor în noul an.

Totodată, în ajun, fetele mari postesc ca să aibă bărbaţi buni şi cuminţi, iar femeile fac piftie ca să le fie tot anul faţa fragedă ca piftia.

La sfinţirea caselor şi creştinilor de către preot, fetele încearcă să fure fire de busuioc din găleata cu agheasmă, ca să le pună la cap şi să-şi viseze ursitul, în acelaşi scop, fetele, văduvele şi flăcăii tomnatici iau un fir de busuioc de la preot, îl leagă cu aţă, lână sau mătase roşie şi îl poartă cu ei pentru a fi ocrotiţi.

Obiceiul specific acestei zile este colindatul cu Chiraleisa, în care grupuri de băieţi înconjurau casele, grajdurile şi anexele sătenilor sunând din clopoţei, tălăngi ori fiare vechi, rostind în cor versurile: „Chiraleisa,/ Spic de grâu / Până-n brâu, / Roade bune, / Mană-n grâne”.

Fiind şi ultima zi a ritualului de peţire a fetelor, Boboteaza reprezenta în conştiinţa populară apogeul practicilor referitoare la întâlnirea ursitului şi a dragostei adevărate.

Practici magice prin care fetele puteau sa își își ghicească sau sa își vadă alesul
În această noapte, fetele recurgeau la numeroase practici mai mult sau mai puţin magice pentru a-şi ghici sau vedea alesul, precum:

numărau parii de la gard, ghiceau în oglindă şi chiar în apă, puneau fire de busuioc sub pernă, scoteau diferite obiecte simbolice de sub farfurii ori scormoneau focul din vatră spunând: „Cum sar scânteile din jăratic, aşa să scânteie inima lui, şi nu inteţesc focul, ci inteţesc inima lui”.

Boboteaza cumulează elemente specifice de reînnoire a timpului calendaristic, la riturile creștine adăugându-se practici populare de purificare a spațiului și de alungare a spiritelor malefice. În anumite regiuni ale țării, purificarea aerului se făcea, cândva, prin focuri și fumegații.

Această manifestare avea loc imediat după sfințirea apei când tinerii se retrăgeau pe locuri mai înalte, având asupra lor cărbuni aprinși ce fuseseră folosiți anterior la aprinderea secalușelor, și aprindeau focurile de Bobotează. Rugul era făcut din vreascuri și frunze uscate strânse de feciori cu o zi înainte.

Tinerii cântau și dansau în jurul focului și săreau peste foc, atunci când acesta se mai potolea, în credința că vor fi feriți, astfel, de boli și de pacate.

La plecare, fiecare lua cărbuni aprinși cu care, odată ajunși acasă, afumau pomii din livadă în scop fertilizator.

De asemenea, înconjurau casa cu pulberea folosită ca încărcătură pentru secălușe crezând că, în acest fel, casa va fi ferită de primejdii, mai ales de trăsnete.

Fetele îşi visează ursitul

Fetele care doresc să își viseze ursitul trebuie să “fure” sau să accepte de la preot un firicel de busuioc sfințit. Se spune că dacă îl vor ține în sân sau îl vor pune sub pernă înainte de a adormi, dar și dacă postesc și se roagă Sfântului Ioan în ajun de Bobotează, îl vor vedea în vis pe cel cu care le este hărăzit să se căsătorească.

Se spune că cei care reușesc să nu mănânce și să nu bea nimic în această zi vor avea parte de noroc, sănătate și binecuvântare de la Dumnezeu pe tot parcursul anului.

După ce iau agheasmă de la preot, fetele tinere obișnuiesc să se îmbăieze de trei ori în râu sau să-și toarne apa pe cap simbolic. Precum s-a adunat poporul la malurile Iordanului, tot așa se vor strânge pețitorii la ușa fetei respective.

Boboteaza este, simbolic şi o sărbătoare a purificării naturii de forţele răului, prin apa sfinţită. Tot acum, în anumite zone ale ţării, se fac previziuni despre condiţiile meteorologice din acest an, dacă acestea vor fi sau nu favorabile recoltei.

Dincolo de obiceiurile creştine din această zi, în tradiţia românească se practică şi unele ritualuri păgâne de purificare, de alungare a spiritelor rele din gospodării şi animale.

Unii îşi afumă grajdurile şi vitele pentru a alunga duhurile rele din acestea, alţii aprind focuri pe câmp sau cântă melodii însoţite de strigături şi zgomote.

Toate acestea au, în esenţă, rolul de curăţire şi de îndepărtare a răului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending