Connect with us

Eveniment

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, după 1 iulie

Publicat

Publicitate

Prețul poliței de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendința este de majorare continuă, atrage atenția Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).

Potrivit reprezentanților transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine ‘asigurat cu risc ridicat’ și plătește mai mult pentru asigurarea obligatorie a mașinii.

‘Unde în lume, în afară de România, o poliță RCA – care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 – devine mai scumpă la reînnoire, după așa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberații, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de polițe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancționează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în fața situației care arată și lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiți?’, se întreabă Vasile Ștefănescu, președintele COTAR, într-un comunicat al organizației, transmis marți.

În context, COTAR susține că majoritatea companiilor de asigurări își optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, ‘râzând’ de ANAF, de Guvern și de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaționalelor. ‘Asiguratorii își externalizează liniștiți costuri și își mută marjele în afara țării, pentru a plăti cât mai puțin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara țării’, subliniază comunicatul.

COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, și, practic, din 100 de lei colectați din RCA de la șoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere și achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: ‘Comparația între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăților de asigurare, de 56% (în anul 2020)’, explică documentul citat.

Organizația susține că, la polul opus, există țări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăților de asigurări este de patru ori mai mică, așa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

Publicitate

‘Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasați din RCA-ul plătit de șoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări’, se mai arată în comunicat. Și în acest caz documentul citează raportul European Insurance Overview – 2021, potrivit căruia România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite și primele câștigate, aferentă activității de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.

Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceștia din vânzarea de polițe RCA.

Comunicatul prezintă și un exemplu de autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut același proprietar, cu același domiciliu și același istoric de daune (clasă de bonus maximă – B8). Dacă în 2021 pentru acesta RCA pe 12 luni era de 358 lei, tariful a crescut constant astfel că în 2025 a ajuns la 1.240 lei.

‘Această creștere alarmantă de aproape 300% în cinci ani – cu o dublare în 2024 – s-a produs fără o justificare economică validă, în absența unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, prețurile au crescut în continuare la polițele RCA și continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârșit în fața complicității ASF la abuzurile asigurătorilor’, precizează COTAR.

În aceste condiții, transportatorii cer, din nou, destituirea de urgență a vicepreședintelui ASF, Sorin Mititelu, inițierea unor anchete ale autorităților (inclusiv DNA) privind majorările abuzive ale prețurilor RCA și reorganizarea ASF și trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanțe. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Lovitură pentru proprietari: Impozitele pe case, terenuri și mașini ar putea crește cu până la 70%

Publicat

Publicitate

Impozitele locale pe clădiri, terenuri și autoturisme ar putea crește cu până la 70%, potrivit unui set de măsuri discutat marți de Guvern cu primarii de municipii. Propunerile fac parte dintr-un nou val de reforme fiscale, denumit “pachetul doi”, prin care autoritățile încearcă să aducă mai mulți bani la bugetul de stat și, implicit, în bugetele locale, scrie alba24.ro.

Premierul Ilie Bolojan a avut, marţi, la Palatul Victoria, o primă rundă de consultări cu reprezentanţii Asociaţiei Municipiilor din România, în contextul întâlnirilor de lucru organizate cu autorităţile locale pe tema reformei administraţiei publice locale.

„Suntem la jumătatea anului 2025 într-o situaţie dificilă, atât pe componenta de deficit bugetar, cât şi pe cea de investiţii aflate în derulare. Am început implementarea primului pachet de măsuri pentru reducerea cheltuielilor bugetare şi corectarea unor dezechilibre. Datele Ministerului Finanţelor ne arată că trebuie să continuăm această direcţie. Aşadar, pregătim cel de-al doilea pachet guvernamental care va cuprinde reforma administraţiei publice. Ţinta noastră este să reducem cheltuielile cu personalul din administraţia publică, să îmbunătăţim încasarea impozitelor locale, să creştem eficienţa serviciilor publice şi să continuăm descentralizarea”, a transmis Ilie Bolojan.

Reprezentanţii Guvernului şi cei ai Asociației Municipiilor din România au analizat propunerile privind reforma impozitării proprietăţilor, angajament asumat de România prin PNRR, reducerea numărului de angajaţi din administraţia publică locală şi creşterea performanţei profesionale, activarea clauzei potrivit căreia bugetele de echilibrare a bugetelor locale se vor stabili proporţional cu nivelul de încasare a impozitelor.

Impozitul pe clădiri, terenuri și mașini ar urma să crească cu până la 70%

„Se vor mări cu 70%. Asta e ideea din acest moment. La un moment dat exista un soft. Nu putea fi aplicat în localitățile din zona rurală și în localitățile mai mici, orase. Probabil în marile municipii se putea aplica”, a declarat primarul municipiului Buzău, Constantin Toma, la Digi24.

Publicitate

Potrivit acestuia, se are în vedere creșterea veniturilor încasate de către primării, după 1 ianuarie 2026.

Până în prezent, era deja propusă o dublare a impozitului pe proprietate, însă acest plan nou adaugă o povară financiară asupra cetățenilor.

Reduceri de personal de până la 20% în administrația locală

În ceea ce privește tăierile de 20% din posturile ocupate în primării, în cadrul întâlnirii dintre reprezentanții Guvernului și primari s-ar fi ajuns la un consens. Mai exact, va urma o analiză pentru fiecare primărie și se va lăsa la latitudinea administrațiilor locale cum își gestionează banii și câți oamenii vor pleca.

Urmează o analiză pentru fiecare funcționar și în funcție de eficiență vor vedea care sunt oamenii care pleacă. Practic, fiecare primărie va trebui să se descurce cu bugetul.

Discuțiile Guvernului cu reprezentanții de la nivel local vor continua.

Ședința coaliției, anulată după ce PSD a anunțat că nu va mai participa

Ședința coaliției PSD-PNL-USR-UDMR care urma să aibă loc miercuri dimineața a fost anulată, după ce PSD a anunțat că nu va mai participa, în semn de protest față de USR.

După anunțul deceselui fostului președinte Ion Iliescu, USR i-a cerut lui Ilie Bolojan să nu decreteze doliu național și nici să nu organizeze funeralii de stat pentru acesta.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Tânăr din Vorniceni, prins băut la volanul unui utilaj neînmatriculat și fără permis, după ce a dărâmat gardul unei bătrâne

Publicat

Publicitate

Un tânăr de 34 de ani, din comuna Vorniceni, s-a ales cu dosar penal după ce, în timp ce conducea un utilaj agricol pe drumul public, a intrat cu acesta în gardul unei femei de 68 de ani, din aceeași localitate. Incidentul s-a petrecut marți, 5 august 2025, iar polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au fost sesizați de urgență.

La fața locului, oamenii legii au constatat că bărbatul nu deține permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule, iar utilajul pe care îl conducea nu era înmatriculat. În plus, în urma testării cu aparatul etilotest, acesta avea o alcoolemie de 1,24 mg/l alcool pur în aerul expirat.

Tânărul a fost condus la o unitate medicală pentru prelevarea de mostre biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei. Polițiștii continuă cercetările sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de conducere a unui vehicul sub influența alcoolului, conducerea fără permis și punerea în circulație a unui vehicul neînmatriculat.

Citeste mai mult

Eveniment

Vitezomanii, în vizorul polițiștilor: 17 permise reținute în Flămânzi și Câmpeni

Publicat

Publicitate

Polițiștii Serviciului Rutier au desfășurat marți, 5 august 2025, o amplă acțiune pentru combaterea excesului de viteză, pe raza localităților Flămânzi și Câmpeni, zone cunoscute cu risc ridicat de accidente rutiere.

În doar câteva ore, polițiștii au aplicat 22 de sancțiuni contravenționale, valoarea totală a amenzilor depășind 35.000 de lei. Nu mai puțin de 17 șoferi au rămas fără permis de conducere după ce au fost surprinși depășind limita legală de viteză.

Polițiștii rutieri atrag atenția că viteza excesivă rămâne una dintre principalele cauze ale accidentelor grave, iar astfel de acțiuni vor continua în perioada următoare.

Citeste mai mult

Eveniment

Fără permis, la volan prin comuna Corni: Bărbat de 48 de ani, depistat de polițiști

Publicat

Publicitate

Un bărbat de 48 de ani, din comuna Corni, s-a ales cu dosar penal după ce a fost surprins conducând un autoturism fără a deține permis de conducere. Incidentul a avut loc marți, 5 august 2025, când polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 1 Botoșani l-au oprit pentru un control de rutină.

În urma verificărilor, s-a constatat că bărbatul nu a deținut niciodată permis de conducere pentru nicio categorie de autovehicule. Cu toate acestea, a ales să urce la volan, expunându-se pe sine și pe ceilalți participanți la trafic la riscuri majore.

Polițiștii au întocmit pe numele acestuia un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere”, iar cercetările sunt în desfășurare

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending