Connect with us

Economie

Prețul mediu al locuințelor a trecut de 1.700 euro/mp

Publicat

Publicitate

Românii care vor să cumpere o locuinţă în această perioadă trebuie să plătească, în medie, cu 14% mai mult decât cei care au făcut acest pas la finele lui 2023, reiese dintr-o analiză de specialitate. Scumpirea caselor și apartamentelor se explică prin numărul tot mai restrâns de proprietăţi disponibile, în paralel cu cererea mare din partea potenţialilor cumpărători. Preţul mediu solicitat pentru apartamentele aflate la vânzare a depăşit, pentru prima oară, pragul de 1.700 euro/mp util, scrie ziarullumina.ro.

Pe de altă parte, arată ana­liza Imobiliare.ro, ofertele de cre­ditare, cu dobândă fixă, de care beneficiază acum persoanele care vor să facă o achiziţie imobiliară sunt mai avantajoase decât cele la care au avut acces cumpărătorii în 2023, în perioada Crăciunului. În prezent, cea mai bună ofertă de dobândă fixă disponibilă este de 4,9%, față de 5,89% și 5,75% în trimestrele III și, respectiv, IV ale anului trecut.

„Într-un context socio-economic stabil, ne aşteptăm ca, în 2025, preţurile apartamentelor să continue aceeaşi tendinţă din 2024, de consolidare, dar într-un ritm mai puţin accelerat”, a declarat Daniel Crainic, director Imobi­liare.ro, citat de Agerpres.

Studiul remarcă, pentru ultimele 12 luni, un avans al prețurilor la ­imobiliare cu 14%, în medie, la nivel naţional și depășirea pragului de 1.700 euro/mp util. Având în vedere că preţul mediu solicitat era de 1.000 de euro/mp la sfârşitul lui 2017, rezultă o scumpire cu 70% în doar 7 ani.

Evoluţii mai spectaculoase s-au înregistrat în marile oraşe, pe segmentul locuințelor noi. În Cluj-Napoca, pentru apartamentele mai noi de 4 ani, cumpărătorii trebuie să achite 3.114 de euro/mp, cel mai ridicat preț din țară, scumpirea în acest oraş fiind cu 11% în ultimul an. În București, apartamentele nou construite costă în medie 2.142 euro/mp (+28%). La Brașov, pentru apartamentele noi proprietarii și dezvoltatorii cer un preţ mediu de 2.406 euro/mp (+18%), iar la Iași 1.733 euro/mp (+14%).

În cazul apartamentelor vechi, cea mai mare scumpire a fost în ultimul an la Braşov, cu un avans cu 20%, până la preţul mediu de 1.960 euro/mp. Însă nu apartamentele vechi din Braşov sunt cele mai scumpe, ci cele din Cluj-Napoca, unde un apartament cu 2 camere costă cu circa 50.100 de euro mai mult decât la Brașov. În Timișoara, un apartament vechi costă 1.638 euro/mp (+10%), în Constanța 1.720 euro/mp (+12%).

Majorări au putut fi observate şi pe pieţele imobiliare secundare. În Craiova (1.776 euro/mp) şi în Sibiu (1.750 euro/mp), locuințele sunt cu 17% mai scumpe decât acum un an, iar la Oradea (1.644 euro/mp), cu 13%, potrivit Imobiliare.ro.

Publicitate

Analiza indică și că volumul cre­ditelor imobiliare noi în primele zece luni din 2024, de aproape 40 de miliarde de lei, a depăşit valoarea întregului an 2023, de 31,2 miliarde de lei, creștere explicată prin ofertele cu dobândă fixă avantajoasă cu care au venit băncile.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Polițiștii din Dorohoi au pus ochii pe pirații auto. Un șofer a rămas fără mașină șase luni

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi – Biroul Rutier au oprit pentru control, pe drumul public, din orașul Dorohoi, un autoturism condus de un bărbat, din aceeași localitate.

 

În urma verificărilor efectuate, s-a stabilit faptul că acesta transporta patru persoane, în regim taxi, fără a fi autorizat în acest sens.

 

Față de conducătorul auto a fost dispusă măsura sancționării contravenționale, cu amendă în valoare de 2.000 de lei, totodată, fiindu-i suspendat dreptul de a conduce autovehicule, pentru o perioadă de 6 luni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Dosar penal pentru un bărbat din Frumușica, care a refuzat prelevarea de mostre biologice de sânge pentru stabilirea alcoolemiei

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au oprit pentru control, pe drumul public, din comuna Frumușica, un autoturism condus de un tânăr, de 31 de ani, din aceeași localitate.

 

Întrucât emana halenă alcoolică, i s-a solicitat să se supună testării cu aparatul etilotest, însă acesta a refuzat. Totodată, conducătorul auto a refuzat și prelevarea de mostre biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

În cauză, cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de refuz de prelevare de mostre biologice de sânge.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bărbat din Flămânzi, reținut de polițiștii după ce a fost prins la volan beat criță și fără permis

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Flămânzi au emis ordonanță de reținere pentru 24 de ore, pe numele unui bărbat, din orașul Flămânzi,  cercetat sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducere a unui vehicul neînmatriculat, conducere fără permis și conducere sub influența alcoolului.

 

Din cercetări, a reieșit faptul că acesta, la data de 8 martie 2025, ar fi condus un autoturism pe drumul public din orașul Flămânzi, fără a deține permis de conducere pentru vreo categorie de autovehicule și fiind sub influența alcoolului, respectiv 0,96 mg/l alcool pur în sânge.

 

Mai mult decât atât, autoturismul pe care îl conducea avea montate plăcuțe cu numere de înmatriculare false, emise de două state diferite.

 

Publicitate

Bărbatul a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă al I.P.J. Botoșani, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor menționate mai sus.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Cât le trebuie autorităților să înmatriculeze un microbuz școlar. Mașinile prezentate cu fast în campania electorală stau în garaj

Publicat

Publicitate

Peste 26 de microbuze școlare electrice stau pe dreapta, de jumătate de an. Acestea au fost cumpărate prin Consiliul Județean Botoșani și date primăriilor din județ. Microbuzele nu au fost însă însoțite de actele necesare iar procedura se dovedește a fi un adevărat coșmar, scrie ADEVĂRUL

Prezentate cu mare fast în campania electorală

Cele 26 de microbuze sunt electrice și au fost achiziționate, anul trecut, de Consiliul Județean Botoșani prin PNRR. Suma totală a fost 7.2 milioane de euro. O parte a microbuzelor au fost aduse în luna octombrie a anului 2024, în fața clădirii Consiliului Județean, în plină campanie electorală pentru Parlamentare, și prezentate ca o realizare a executivului de la aceea vreme. În mod festiv, cele nouă microbuze din parcarea Consiliului Județean (celelalte 17 microbuze au fost aduse ulterioare), au fot predate primarilor. S-au făcut poze, s-au rostit discursuri și au fost formulate mulțumiri.

Din luna octombrie a anului trecut și până aproape de jumătatea lunii martie, au trecut aproape șase luni. În tot acest timp, în microbuze nu a călcat picior de elev. Și asta în condițiile în care, în mediul rural, acestea erau esențiale pentru transportul școlarilor din sate către școlile de la centru. Mai ales în sezonul rece. Microbuzele au fost predate autorităților, dar multe dintre ele au stat pe dreapta. Și încă stau pe dreapta în curțile școlilor sau ale Primăriilor.

Autobuze trase pe dreapta de birocrație și demersuri în pas de melc

Motivul pentru care aceste microbuze nu sunt pe traseu și nu duc elevii de la școală, acasă și invers, este lipsa documentelor necesare. După ce au primit microbuzul, autoritățile locale s-au trezit cu o uriașă bătaie de cap. Microbuzele aveau numere roșii dar nu aveau cărți de identitate, procese verbale necesare și nici licențe de transport. Totul a căzut în sarcina Primăriilor. Între timp s-a schimbat și administrația la Consiliul Județean. Unii s-au grăbit prea tare, ceilalți se plâng că graba a fost degeaba. Cert este că actele au ajuns cu mare întârziere la Primării.

Publicitate

„Am primit microbuzul dar nu și cartea de identitate. Am primit-o mult mai târziu. Pe la jumătatea lui februarie abia am primit cartea de identitate. Fără ea nu am putut să o înmatriculăm. După ce înmatriculăm microbuzul, trebuie să scoatem licența de transport. Deci mai durează. Încă sunt destule demersuri. Am primit microbuzul dar documentele au venit mult mai târziu. Încă nici nu este înmatriculat”, spune Constantin Cucoreanu, primarul din comuna Tudora, beneficiarii unui astfel de microbuz.

În comuna Lozna, situația a stat la fel. „Am primit microbuzul dar fără actele necesare. Cum să-l înmatriculezi dacă nu ai carte de identitate. A venit mai târziu, cred că după câteva luni și am început și noi demersurile”, spune spune Viorel Lozneanu, edilul comunei.

„Microbuzele nu avea carte de identitate când le-am primit”, a precizat un alt edil. În plus, primăriile au fost nevoite să facă și stații de încărcare electrice pentru microbuze. „A fost pe cheltuiala noastră stațiile de încărcare. Ne-am conformat”, a precizat primarul din comuna Stăuceni.

În multe cazuri stațiile de încărcare au fost o problemă fiindcă primăriile nu aveau încă votate bugetele și investițiile nu puteau fi realizate. Pe lângă cele 26 de microbuze deja predate vor mai fi aduse încă 10 microbuze electrice cumpărate din economiile făcute la prima licitație. Acestea vor ajunge prin luna mai. Microbuzele sunt esențiale în mediul rural. Și asta în condițiile în care multe școli sătești au fost desfințate iar puțini elevi rămași mutați la școlile de centru. Unii străbat și câte 5 kilometri pentru a ajunge acasă. Este vorba despre aproximativ 2000 de elevi în această situație.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending