Connect with us
Publicitate

Cultura

Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” Opera Omnia

Publicat

Primăria Municipiului Botoşani, în parteneriat cu Consiliul Local Botoşani și Fundaţia Culturală Hyperion – Caiete Botoşănene, cu sprijinul Uniunii Scriitorilor din România, organizează cea de-a XXXI-a ediție a Premiului Național de Poezie „Mihai Eminescu” Opera Omnia.

Programul include mai multe manifestări organizate în condiții de pandemie.

Pe 14 ianuarie 2022, la ora 14,30 va avea loc Șezătoarea literar artistică la Căminul Cultural Vorona, cu participarea membrilor Societății Culturale „Raluca Iurașcu” Vorona și scriitorii invitați.

Pe 15 ianuarie 2022, de Ziua Culturii Naționale, la ora 9,30, în Sala de şedinţe „Mihai Eminescu” va avea loc ședinţa Consiliului Local Botoşani, în care vor fi acordate titlurile de Cetăţean de Onoare al Municipiului Botoşani poeţilor laureaţi la ediţiile XXX şi XXXI ale Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” – Opera Omnia, pe anii 2020 şi 2021.

Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu” Opera Omnia

Juriul, alcătuit din Daniel Cristea – Enache, Răzvan Voncu, Mircea Mihăeș, Ioan Holban, Gabriela Gheorghișor și Vasile Spiridon, va alege prin vot secret, într-o şedinţă specială, laureatul actualei ediţii.

În acest an au fost propuși următorii poeți: Adrian Alui Gheorghe, Leo Butnaru, Magda Cârneci, Daniel Corbu, Nichita Danilov, Marian Drăghici, Bogdan Ghiu, Emil Hurezeanu, Ioan Moldovan, Marta Petreu, Ion Pop, Ioan Es. Pop, Nicolae Sava, Octavian Soviany, Cassian Maria Spiridon, Arcadie Suceveanu, Eugen Suciu, Traian Ştef, Elena Ştefoi, Grete Tartler, Doina Uricariu, Lucian Vasiliu, Matei Vişniec, Vasile Vlad, Călin Vlasie și George Vulturescu.

Anunțarea laureatului ediției a XXXI-a va fi făcută de către preşedintele juriului, Nicolae Manolescu (înregistrare video).

Evenimentul va continua cu un laudatio poetului laureat, susținut de Vasile Spiridon, membru al juriului, un cuvânt de mulţumire al poetului laureat şi recitalul acestuia (înregistrare video).

Ulterior, Vasile Spiridon va prezenta cartea „O cartografie a invizibilului” de Vasile Dan, în colecția Poeți laureați ai Premiului Național de Poezie “Mihai Eminescu”, apărută la Editura Rocart.

Evenimentul va fi transmis live pe  pagina de Facebook a Primăriei Municipiului Botoşani.

Tot pe 15 ianuarie 2022, la ora 10,15 vor avea loc depuneri de jerbe de flori şi coroane la statuia poetului Mihai Eminescu din curtea Bisericii Uspenia – lăcaș de cult unde a fost botezat, urmate de un Te Deum, de la ora 10,30.

Programul zilei va continua cu pelerinaj la Ipoteşti, unde Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu a organizat numeroase activități dedicate aniversării nașterii lui Mihai Eminescu și Zilei Culturii Naționale.

Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Câți ani trebuie să muncești pentru pensia minimă. Ce valoare are indemnizația minimă socială

Publicat

Potrivit noii legi a pensiilor, care se aplică din luna septembrie 2024, pensia pentru limită de vârstă se acordă la împlinirea vârstei standard de pensionare, în condițiile realizării unui stagiu de cotizare contributiv de minimum 15 ani.Ministerul Muncii a publicat normele de aplicare a noii legi a pensiilor care prevede printre altele și care este stagiul minim de cotizare, adică perioada de vechime necesară pentru pensia minimă, informează Adevărul.

Legat de aceste norme, fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, a declarat câți ani trebuie să muncească un român pentru a beneficia de indemnizația minimă socială, în valoare de 1.281 de lei.

Este stagiul minim de cotizare, un lucru prevăzut în toate legislațiile naționale ale statelor membre din Uniunea Europeană, este o prevedere pe care noi am avut-o și în legea actuală, pentru că atunci când contribui într-un sistem ai nevoie de o anumită perioadă de contribuție minimă pentru a putea avea beneficii ulterior din acel sistem.

Acum la noi este 15 ani, am păstrat acest stagiu minim, nu am crescut nici stagiul minim, nici stagiul standard, și pentru mame am introdus această noutate care a mai fost discutată și în Legea 127 și am discutat foarte clar cu Comisia Europeană și cu Banca Mondială și am ajuns la această prevedere cu șase luni pentru fiecare copil”, a explicat Marius Budăi în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Potrivit noii legi a pensiilor, care se aplică din luna septembrie 2024, pensia pentru limită de vârstă se acordă la împlinirea vârstei standard de pensionare, în condițiile realizării unui stagiu de cotizare contributiv de minimum 15 ani. La calculul stagiului de cotizare contributiv de 15 ani nu se au în vedere perioadele asimilate respective, studiile superioare, stagiul militar, sporul pentru condiții deosebite/speciale de muncă –fostele grupe a II- a si I de muncă (de 4 luni sau 6 luni la an), perioadele necontributive, anterior datei de 01 aprilie 2001, perioada recunoscută în baza DL 118/1990.

Aceeași condiție de stagiu de cotizare contributiv este valabilă și pentru persoanele care solicită pensie anticipată, în condițiile impuse prin Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii respective, 35 de ani stagiu de cotizare contributiv – fie că vorbim de pensionare anticipată sau pensia pentru limită de vârstă cu reducerea vârstei standard de pensionare, pentru condiții superioare de muncă respective pensii pentru limită de vârstă reglementată de art. 56 din Legea nr. 360/2023.

Se va ține cont și de acordul global, premii sau al 13-lea salariu
Valorificarea tuturor veniturilor brute realizate pentru care s-au datorat contribuțiile de asigurări sociale : acord global, plata cu ora, al treisprezecelea salariu, premii, etc.. În situația în care din diverse motive nu se poate face dovada acestor venituri brute cu adeverințe, la calculul punctajelor se utilizează ca și in prezent salariile din carnetul de muncă și sporurile permanente.

Egalizarea vârstelor standard de pensionare dintre bărbați și femei la 65 de ani, eșalonat până în anul 2035.

Femeile care au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare astfel: 6 luni pentru primul copil, un an pentru doi copii mergând cu reducerea până la 3 ani si 6 luni, pentru 7 copii. Reducerea vârstei de pensionare de lege se aplică şi pentru copiii adoptaţi şi crescuţi pe o perioadă de cel puţin 13 ani.

Persoanele care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv prevăzut în anexa nr. 5 cu cel puţin 5 ani de stagiu de cotizare pot solicita pensie pentru limită de vârstă cu cel mult 5 ani înaintea împlinirii vârstei standard de pensionare prevăzute în anexa nr. 5. Reducerea vârstei standard de pensionare nu poate fi cumulată cu nicio altă reducere reglementată de prezenta lege sau de alte acte normative.

La calculul numărului total de puncte se adaugă un număr de puncte suplimentare pentru fiecare an realizat peste stagiul de cotizare contributiv de 25 de ani, astfel:

– 0,50 puncte pentru fiecare an realizat peste 25 de ani;

– 0,75 puncte pentru fiecare an realizat peste 30 de ani;

– un punct pentru fiecare an realizat peste 35 ani.

Numărul de puncte de stabilitate se acordă proporţional şi pentru fracţiunile de an.

Aceste puncte reprezintă stimulente pentru prelungirea vieții profesionale și se acordă pentru stagiile de cotizare contributive.

Numărul de puncte de stabilitate nu se acordă pentru perioadele în care se cumulează pensia din sistemul public sau, după caz, pensia de serviciu acordată în baza unor legi cu caracter special, cu venituri asigurate conform legii.

În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii noi se recalculează din oficiu toate dosarele care au adeverințe cu sporuri nepermanente si nevalorificate conform vechii legislații.

Citeste mai mult

Eveniment

Noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate de Registrul Comerțului

Publicat

Trei ordine emise recent de Ministerul Justitiei impun noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate de Registrul Comerțului sau serviciile de asistență prestate de ONRC prin oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale, informează alba24.ro.

Astfel, ordinul ministrului Justiției Nr. 380/C privind aprobarea tarifului pentru eliberarea de informații și documente din registrul comerțului a fost publicat luni, 19 februarie, în Monitorul Oficial.

Prin document se aprobă tariful, structurat pe nivele de tarifare, pentru eliberarea de informații și documente din registrul comerțului, după cum urmează:

  • certificate constatatoare despre datele înregistrate în registrul comerțului, precum și certificate constatatoare că un anumit act sau fapt nu este înregistrat,
  • copii și/sau copii certificate de pe toate actele înregistrate sau prezentate ori ale oricărei părți a acestora, în forma în care au fost depuse în susținerea cererilor de înregistrare,
  • raport istoric despre o firmă, date statistice și informații pentru serii de firme grupate în funcție de un criteriu.

Tariful se poate achita în numerar, prin POS, prin virament bancar în conturile deschise la Trezoreria Statului și prin portalul de servicii online al Oficiului Național al Registrului Comerțului. De asemenea, tariful se poate achita și prin abonament electronic constituit la Oficiul Național al Registrului Comerțului.

Noi tarife pentru informațiile și documentele eliberate de Registrul Comerțului

  • Eliberare certificat constatator – 30 lei
  • Eliberare raport istoric despre o firmă – 250 lei / firmă
  • Eliberare date statistice și informații pentru serii de firme grupate în funcție de un criteriu* – 9 lei / criteriu / firmă
  • Eliberare de copii certificate – 10 lei + 1,50 lei / pagină certificată
  • Eliberare de copii – 1,50 lei  / pagină copie

* Pentru serii de firme grupate în funcție de un criteriu se vor furniza informații privind denumirea, numărul de ordine în registrul comerțului, sediul social, starea firmei și informația utilizată drept criteriu de selecție. Nivelul de tarifare se reduce în funcție de numărul de firme despre care se solicită informații:

  • între 101 și 1.000 de firme: reducere 30%;
  • între 1.001 și 10.000 de firme: reducere 60%;
  • peste 10.000 de firme: reducere 80%.

Tot luni, 19 februarie, în Monitorul Oficial a fost publicat Ordinul nr. 379/C privind aprobarea tarifelor pentru serviciile de asistență prestate de Oficiul Național al Registrului Comerțului prin oficiile registrului comerțului de pe lângă tribunale.

Tarife pentru serviciile de asistență prestate de ONRC prin oficiile de pe lângă tribunale

  • Redactarea actului constitutiv inițial/completarea formularului-tip de act constitutiv sau în forma actualizată al persoanelor juridice supuse obligației de înregistrare în registrul comerțului, redactarea statutului pentru societățile cu răspundere limitată cu asociat unic inițial ori în forma actualizată, a statutului și/sau a contractului de societate inițial sau în forma actualizată pentru persoane juridice, dacă sunt înscrisuri separate, a acordului de constituire a întreprinderilor familiale, ce include procura specială pentru reprezentantul întreprinderii familiale – 136,13 lei fără TVA / act
  • Redactarea actului modificator, a actului adițional ori, după caz, a hotărârii adunării generale a membrilor sau asociaților ori acționarilor, a deciziei consiliului de administrație/asociatului unic privind modificări ale actului constitutiv/statutului/contractului/acordului de constituire referitoare la: sediul social/profesional; denumirea firmei; durata de funcționare; forma juridică; domeniul principal de activitate și activitatea principală; obiectul de activitate sau codificarea ori recodificarea acestuia în conformitate cu clasificarea activităților din economia națională — CAEN; administratori, împuterniciți, directori, reprezentanți și/sau cenzori; primirea, retragerea de membri sau asociați; majorarea sau reducerea capitalului social ori declararea/modificarea patrimoniului de afectațiune; înființarea sau desființarea de puncte de lucru ori alte sedii secundare; divizare sau fuziune; dizolvare ori lichidare; alte elemente ale actului constitutiv/statutului/contractului de societate/acordului de constituire (date de identificare, participare la profit/beneficii și pierderi, suspendarea sau reluarea activității etc.); actul adițional la acordul de constituire a întreprinderilor familiale – 41,60 lei fără TVA + 10%/ element suplimentar
  • Darea de dată certă pentru actele redactate de serviciile de asistență – 9,08 lei fără TVA / act

Ordinul nr. 381/C privind aprobarea tarifelor pentru informațiile și documentele eliberate din Buletinul procedurilor de insolvență a fost publicat luni, 19 februarie, în Monitorul Oficial.

Tarife pentru eliberarea de informații și documente din Buletinul procedurilor de insolvență de către ONRC și oficiile de pe lângă tribunale

  • Eliberare certificat constatator – dacă un act de procedură este sau nu este înregistrat și publicat în Buletinul procedurilor de insolvență – 30 lei
  • Eliberare raport istoric despre un debitor (de la deschiderea procedurii de insolvență până la data solicitării raportului sau pe anumite perioade) – 30 lei
  • Eliberare date statistice și informații pentru serii de debitori grupate în funcție de un criteriu*) – 3 lei / criteriu / debitor
  • Eliberare copii de pe Buletinul procedurilor de insolvență – 1,50 lei / pagină copie
  • Eliberare copii certificate de pe actele de procedură publicate 10 lei / debitor + 1,50 lei / pagină certificată

* Pentru seriile de debitori grupate în funcție de un criteriu se vor furniza informații privind identificarea debitorului (denumire, număr de înregistrare din registrul în care este înmatriculat/înregistrat, cod unic de înregistrare fiscală, sediul social pentru debitorul persoană juridică, nume, prenume și județul/localitatea în care este stabilit domiciliul pentru debitorul persoană fizică) și informația utilizată drept criteriu.

Nivelul de tarifare se reduce în funcție de numărul de debitori despre care se solicită informații:

  • între 11 și 100 de debitori/creditori: 30%;
  • între 101 și 1.000 de debitori/creditori: 60%;
  • peste 1.000 de debitori/creditori: 80%.

Citeste mai mult

Eveniment

Lucian Trufin: Aducțiunea de apă Prut-Bașeu va fi realizată

Publicat

Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF) a demarat demersurile pentru punerea în aplicare a unei investiții de o importanță majoră pentru sectorul agricol al județului Botoșani: realizarea aducțiunii de apă Prut-Bașeu, care va asigura alimentarea cu apă a trei amenajări de irigații. Prin această inițiativă, peste 10.000 de hectare de teren agricol vor beneficia de irigații.

Una dintre amenajările de irigații vizate a fost deja reabilitată cu suportul financiar al ANIF și se află în prezent în funcțiune. Celelalte două amenajări, Săveni-Sârbi și Hănești-Dângeni, au fost selectate pentru finanțare prin Programul Național de Investiții, cu scopul reabilitării lor. Alocarea fondurilor pentru aceste proiecte este rezultatul direct al eforturilor susținute de senatorul Lucian Trufin, care a militat activ pentru dezvoltarea infrastructurii de irigații din județ.

În cadrul Consiliului Tehnic Economic al ANIF și al Ministerului Agriculturii, a fost aprobată nota conceptuală pentru acest proiect, marcând un progres semnificativ în direcția implementării lui. Urmează inițierea procedurii de achiziție pentru realizarea studiilor de fezabilitate, finalizarea documentației necesare, procedura de achiziție pentru elaborarea proiectului tehnic și, în final, execuția lucrărilor.

La solicitarea colegilor primari și a fermierilor din zona vizată de proiect, am intervenit și am obținut sprijinul necesar din partea ministrului Florin Barbu și a directorului ANIF Cornel Popa pentru demararea acestui proiect ambițios, care la un moment dat părea doar o aspirație îndepărtată”, a declarat senatorul social-democrat Lucian Trufin.

Având alocată suma necesară conform legislației actuale, se anticipează că lucrările pentru realizarea aducțiunii de apă Prut-Bașeu vor începe în vara acestui an, marcând un moment istoric pentru agricultura din județul Botoșani.

Am solicitat o întâlnire între ministrul agriculturii, reprezentanții ANIF și viitorii beneficiari ai acestui proiect în județul nostru, întâlnire care va fi programată imediat după finalizarea documentației de fezabilitate”, a adăugat Lucian Trufin.

Proiectul va fi derulat în baza colaborării dintre autoritățile locale, ministerul de resort și agențiile guvernamentale. Prin această investiție, se vor crea premisele pentru o agricultură modernă și competitivă, capabilă să facă față provocărilor climatice și să contribuie la securitatea alimentară a regiunii.

Citeste mai mult

Eveniment

O clădire din curtea unei biserici din județul Botoșani a ars din temelii, noaptea trecută

Publicat

Un incendiu violent a izbucnit, seara trecută, pe raza localității Drislea. O clădire, aflată în curtea bisericii, unde era amplasată o centrala termică, a luat foc, cel mai probabil, de la un coș de fum neprotejat termic față de materialele combustibile.

La caz, s-au deplasat pompieri din cadrul Gărzii de Intervenție Trușești și Serviciul Voluntar pentru Situații de Urgență Trușești. Aceștia au constatat faptul că anexa ardea în totalitate și exista pericolul de propagare a flăcărilor și la celelalte construcții din apropiere.

Incendiul a fost stins în limitele găsite.

Pentru evitarea unor incidente similare, ISU Botoșani recomandă respectarea următoarelor reguli:

– curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare;

– verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grunzi, astereală etc.);

– tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn: grinzi, bârne, suport acoperiş etc.);

– îngrășați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului;

– păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate
Publicitate

Trending