Connect with us

Eveniment

Povestea tezarului de la Rădeni, care a stat 10 ani pe holurile unei școli, aurul fiind confundat cu alama

Publicat

Publicitate

Artefacte din aur, vechi de aproape 3.000 de ani, parte a unui tezaur de mare valoare materială și de o valoare istorică inestimabilă, au stat zece ani pe holurile unei școli dintr-un sat, până când au fost remarcate de un specialist care a făcut demersuri pentru a fi introduse în patrimoniul național, susține dr. Vasile Diaconu, cercetător în cadrul Complexului Muzeal Național Neamț, relatează Agerpres.

Piesele au ajuns în vitrina școlii, care se pare că nu avea nici măcar geamuri, după ce persoanele care le-au analizat la momentul respectiv au crezut că sunt din alamă și de dată recentă.

Diaconu a relatat acest episod în contextul evenimentelor de la Muzeul Drents din Assen, Olanda – furtul coifului de aur de la Coțofenești și a unor brățări dacice, arătând că discutarea unor astfel de cazuri poate fi de interes pentru public.

Arheologul Vasile Diaconu a explicat că multe dintre obiectele de tezaur care se află acum în muzeele României au fost descoperite întâmplător.

Un astfel de caz este întâlnit și în județul Neamț, unde, acum jumătate de veac, a fost scos la lumină un tezaur compus din câteva recipiente de aur, vechi și foarte rare.

‘Pe baza datelor cunoscute în prezent știm că depozitul de vase din aur a fost identificat în anii 1965-1966, cu prilejul unor lucrări agricole efectuate în partea de vest a satului Rădeni. Deși a existat informația că au fost descoperite opt recipiente din metal prețios, întregi și fragmentare, doar cinci dintre aceste piese au putut fi recuperate. Din acel moment începe o adevărată poveste, consemnată și în presa vremii, care putea avea ca deznodământ pierderea definitivă a acestor artefacte excepționale. Fără ca la momentul respectiv să le fie intuită valoarea materială și cea istorică, vasele întregi au fost duse la școala din sat și au fost așezate într-o vitrină de pe holul instituției de învățământ, alături de artefacte arheologice comune. Timp de un deceniu nu au atras atenția nimănui, fiind considerate obiecte de dată recentă. Abia în 1977, arheologul Virgil Mihailescu-Bârliba, în timpul unei vizite la școala din Rădeni, observă prețioasele vase din aur și, conștientizând importanța lor, a făcut demersuri pentru ca acestea să ajungă în patrimoniul muzeului județean. Fără această intervenție este foarte posibil ca respectivele obiecte să fi dispărut în anii următori’, a declarat, pentru AGERPRES, Vasile Diaconu.

Publicitate

Trei vase întregi din tezaurul de la Rădeni se află în colecțiile Complexului Muzeal Național Neamț, iar fragmente de la alte două recipiente au ajuns, încă din anii ’70, în colecțiile Muzeului Național de Istorie și ale Băncii Naționale a României.

‘Dincolo de valoarea materială, depozitul de vase de aur de la Rădeni este foarte important tocmai prin raritatea tipologică a recipientelor. Din punct de vedere morfologic este vorba despre cești cu una sau două toarte ușor înălțate, având dimensiuni medii, iar greutatea lor variază între aproximativ 200 – 450 grame. Fiecare recipient a fost confecționat dintr-o singură foaie de tablă din aur, iar forma s-a obținut prin baterea la cald pe un calapod, în timp ce toartele s-au obținut prin laminare, fiind fixate de corpul vaselor prin nituri. Doar unul dintre cele cinci vase prezintă elemente decorative, pe toarte având gravate forme geometrice’, a explicat cercetătorul nemțean.

Din punct de vedere cronologic, depozitul de vase de aur este datat în secolele XII – XI î. Hr., la limita dintre Epoca bronzului și Epoca fierului.

Diaconu a precizat că până în momentul de față, singurele analogii pentru aceste vase sunt cunoscute în Bulgaria, la Valcitrăn și în Ucraina, la Krizovlin.

‘În mod cert, spectaculosul tezaur de la Rădeni a aparținut unor membri ai elitei sociale de acum aproape 3.000 de ani și nu este exclus să fi fost adus dintr-un alt spațiu geografic’, a spus arheologul nemțean.

În ultimii ani, arheologii de la Complexul Muzeal Național Neamț au efectuat intense cercetări de teren în zona satului Rădeni, cu scopul identificării unor noi situri arheologice, care ar putea fi puse în legătură cu comunitățile ce puteau să dețină și vasele de aur din tezaurul amintit.

Totuși, arheologii nu s-au limitat doar la repertorierea așezărilor preistorice, ci au folosit noile tehnologii pentru scanarea unor zone cu potențial arheologic.

‘Printr-o colaborare cu specialiști de la Institutul Național pentru Fizica Pământului, au fost realizate scanări LiDAR, de mare precizie, care au oferit date senzaționale, ce arată că în zona satului Rădeni, în perioada Epocii bronzului și poate chiar a Epocii fierului, erau concentrate comunități de adevărați războinici care au construit fortificații temeinice. Ne aflăm în fața unei situații cu totul deosebite care constă într-un ansamblu de trei fortificații cu trăsături diferite și care au putut fi observate în detaliu numai datorită colaborării cu specialiștii de la Institutul Național pentru Fizica Pământului. Chiar dacă aceste fortificații sunt mai timpurii decât datarea vaselor de aur și fără să existe o legătură direct între acestea, nu putem trece cu vederea că în epoca bronzului, în această zonă, erau concentrate niște elite războinice, care au depus eforturi considerabile ca să își facă aceste mici ‘cetăți’. Același tip de elite ar fi putut să dețină și tezaurul descoperit în anii ’60’, a afirmat Vasile Diaconu, arheologul implicat în mod direct în cercetările din zona Rădeni.

Potrivit acestuia, două cești de aur, parte a tezaurului de la Rădeni, au fost expuse în expoziția de la Muzeul Drents din Assen, de unde, pe 25 ianuarie, a fost furat coiful de aur de la Coțofenești, datat în secolele V-IV î.Hr., precum și trei brățări dacice din aur de la Sarmizegetusa Regia.

AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Construirea solarelor și a serelor în grădină, exceptată de la autorizația de construire. Aviz favorabil în Camera Deputaților

Publicat

Publicitate

Conform unui proiect de lege care completează Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, s-a primit aviz favorabil în Camera Deputaților pentru a introduce, ca excepţie, lucrările de construire a solarelor şi serelor de legume amplasate pe terenurile aferente casei de locuit, curţi şi grădini, astfel încât să nu mai fie necesară autorizaţia de construire în acele cazuri. Anunțul a fost făcut de deputatul PSD de Alba, Voicu Vușcan, scrie alba24.ro.

„Astăzi, Comisia de Agricultură din Camera Deputaților a avizat favorabil că solariile de legume, fructe și flori amplasate pe terenurile casei de locuit, precum și curți și grădini din jurul acesteia, NU vor mai avea nevoie de autorizație de construire.

O măsură bună, care vine în sprijinul oamenilor care doresc să desfășoare această activitate” a transmis Voicu Vușcan.

Proiectul, care a trecut de Senat, completează Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.

Inițiatorii precizează, în expunerea de motive a proiectului, că Legea nr. 50/1991 ”reglementează foarte dur activitatea pe care o desfășoară gospodarii în propria grădină”.

Construirea solarelor și a serelor în grădină realizată fără autorizație de construire reprezintă contravenție și atrage sancțiuni cuprinse între 1.000 și 100.000 de lei, în funcție de gravitatea faptei, potrivit formei actuale e legii amintite.

Publicitate

Concret, în prezent, gospodarii pot primi amenzi serioase dacă nu au autorizație de construire.

Camera Deputaților, care a avizat favorabil modificările, este decizională, ceea ce înseamnă că dacă trece de plen, modificarea devine aplicabilă.

Citeste mai mult

Cultura

Filmul „Jaful secolului”, propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026, prezentat la Alter-Native

Publicat

Publicitate

Filmul ‘Jaful secolului’, regizat de Teodora Ana Mihai, propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026 la categoria ‘Cel mai bun film internațional’, va fi prezentat la ediția a 33-a a Festivalului Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native Târgu Mureș, care se va desfășura în perioada 5-9 noiembrie, alături de alte filme premiate internațional, unele prezentate în premieră în țara noastră.

‘Între 5 și 9 noiembrie, cea de-a 33-a ediție a Festivalului Internațional de Scurtmetraje Alter-Native va depăși din nou granițele filmului de scurtmetraj: unul dintre punctele forte ale evenimentului de la Târgu Mureș este faptul că, pe lângă competiția oficială, oferă spațiu și filmelor de lungmetraj maghiare și românești. Publicul festivalului va putea viziona anul acesta o selecție deosebit de bogată de producții din țară și din străinătate – inclusiv premiere în România, discuții profesionale și întâlniri cu realizatorii. În ofertă figurează ‘Jaful secolului’, regizat de Teodora Ana Mihai, a fost desemnat drept propunerea oficială a României pentru Premiile Oscar 2026 la categoria ‘Cel mai bun film internațional’. Filmul, care explorează, prin drama unui jaf real de opere de artă, relațiile complexe dintre Est și Vest a obținut deja numeroase premii importante, fiind distins cu Marele Premiu la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia, premiul pentru Cea mai bună actriță în rol principal la Festivalul de Film de la Tokyo (pentru interpretarea actriței Anamaria Vartolomei), precum și cu alte premii la festivalurile de la Sofia și Shanghai’, au anunțat organizatorii, miercuri, într-un comunicat de presă.

De asemenea, la Alter-Native va fi prezentă și creația lui Radu Jude, ‘Kontinental ’25’, filmat la Cluj-Napoca cu actrița Eszter Tompa, originară din Târgu Mureș în rolul principal, film care a câștigat Ursul de Argint pentru cel mai bun scenariu la cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Berlin.

O altă peliculă ce va rula la Târgu Mureș este drama ‘Pădurea de molizi’, regizat de Tudor Giurgiu, care reconstituie tragedia de la Fântâna Albă din 1 aprilie 1941, pe baza mărturiilor supraviețuitorilor.

‘Regizorul a documentat timp de zece ani aceste evenimente, cu scopul de a readuce memoria istorică în conștiința colectivă prin intermediul filmului’, au menționat organizatorii Alter-Native.

Capul de afiș al programului de lung-metraje îl reprezintă filmul ‘Prieten tăcut’ al regizoarei Ildikó Enyedi, care a câștigat mai multe premii la Festivalul de Film de la Veneția, precum și Premiul cel mare al juriului Cine+ la Festivalului Internațional de Film La Roche-sur-Yon. Filmul va fi proiectat pentru a doua oară în România, premiera în cinematografe fiind programată pentru primăvara lui 2026.

Publicitate

O altă avanpremieră – cu cinci zile înaintea premierei oficiale din România – o reprezintă proiecția noului film artistic al regizorului maghiar laureat cu Oscar, Deák Kristóf, ‘Tot un drac’, care prezintă reîntâlnirea după zece ani a patru foști colegi de cămin.

‘Noul film al lui Attila Till, ‘Dar cum rămâne cu Tomi?’, care explorează consecințele sociale ale alcoolismului printr-o abordare sensibilă și profund umană, va fi prezentat pentru prima dată publicului din România. Pentru prima dată va fi inclus în programul festivalului Alter-Native un lungmetraj american: ‘Lumea va tremura’, în regia lui Lior Geller. La proiecție, care reprezintă premiera în România a filmului, va fi prezent și regizorul, însoțit la festival de către tatăl său care se întoarce în țara natală după 70 de ani’, se subliniază în comunicatul de presă.

Festivalul Alter-Native oferă și anul acesta documentare și filme de aventură precum ‘Emma și generalul cap-de-mort’, regizat de Iveta Grófová, câștigător al marelui premiu la Karlovy Vary, precum și documentarul lui Csibi László, ‘Libertate pe munte’, despre tradiția răspândită în centrul României de a viziona meciurile de fotbal pe munte în anii 80.

La Alter-Native 2025 va putea fi vizionat și filmul mut ‘Moartea lui Dracula’, primul film Dracula regizat și produs de transilvăneni, care va avea acompaniament muzical live.

‘Partitura scrisă special pentru acest eveniment va fi interpretată de către compozitorul Tibor Cári (clape), Attila J. Szabó (violoncel), Patricia Marchiș (saxofon) și Petra Pál (pian). O altă noutate a acestei ediții este prima proiecție de noapte a festivalului Alter-Native: vineri seara, în organizarea Asociației Growth Reaktor, vor fi proiectate filme horror destinate publicului de peste 18 ani, precum ‘Good Boy: Loial până la capăt’ de Ben Leonberg sau ‘Noapte de coșmar’ de David Moreau, considerat unul dintre cele mai palpitante filme de groază ale acestui sezon de toamnă’, se mai arată în comunicatul de presă.

În urma vizionării celor 959 de filme înscrise la cea de-a 33-a ediție a Festivalului Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native, care se va desfășura la Palatul Culturii din Târgu Mureș, juriul de preselecție a selectat 41 de scurtmetraje care vor intra în finala pentru marele premiu.

Festivalul Internațional de Film de Scurt-metraj Alter-Native este organizat de Uniunea Democrată a Tineretului Maghiar, co-organizator este Asociația Growth Reaktor, în parteneriat cu Consiliul Județean Mureș, Universitatea de Arte din Târgu Mureș și Teatrul Național Târgu Mureș.

Finanțatori principali sunt Primăria Municipiului Târgu Mureș, Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii, Fundația Communitas, Fondul Bethlen Gábor (Ungaria). AGERPRES

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (397)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

România literară nr. 43 din 10 octombrie 2025. Gellu Dorian publică cinci poeme. Rețin poemul „Vreme de beție”: „Când plouă, cerul devine lichid/ și Bacovia iese în oraș fără/ umbrelă,/ e vesel și nimeni nu-l vede că e trist/ în țara lui plină de umor,/ nimeni nu știe că se îndreaptă/ spre nord/ unde ploile sunt mai dese și/ plumbul mult mai greu,/ numai el vede sicriele ca pe niște/ bărci în care/ îndrăgostiți se iubesc ca pe/ canalele din Veneția,/ numai el aude cum cântă barbar/ femeia din burta clavirului,/ în timp ce noi privim pe fereastră/ ochiul imens prin care Dumnezeu/ plânge/ în timp ce femeile îi șterg lacrimile/ născându-l pe Isus,/ mâine cu toții vom fi la masa lui la/ care/ picurii de ploaie se vor face vinul/ din care va bea numai el,/ ascuns în husa unei viori,/ iar noi ne vom face mangă într-o/ bodega/ de la marginea lumii.”

„Apostrof” nr. 7 din 2025. Gellu Dorian participă cu câteva punct de vedere pertinente la ancheta revistei care vizează librăriile, traducerile și scăderea numărului de cititori. Rețin: 1) „…deși librăriile acum sunt pline de tot felul de cărți, nici pe departe adevărata difuzare de carte nu atinge acele cote, de acoperire a fondului de carte în primul rând în biblioteci și apoi în gondolele librăriilor și în al doilea rând în bibliotecile personale”; 2) „Din punct de vedere al raportului literaturii române contemporane și cel al traducerilor prezente în librării, aici strategia editurilor merge pe psihoza cititorului care crede că literature străpină este mai bună decât cea română”; 3) „În orașul în care locuiesc, Botoșani, unde până în 1989 exista o Casa Cărții, existau patru librării mari, acum nu mai e decât o librărie mixtă, rămasă din rețeaua fostelor librării, precum și o librărie „Alexandria” la Uvertura Mall, unde, de asemenea, găsești doar carte agreată de această rețea de difuzare, adaptată noilor forme de comerț mixt, unde deverul, se presupune, este unul mare, iar cartea trebuie să stea în calea cititorului, eventual, interest și de acest obiect de consum”.

„Apostrof” nr. 8 din 2025. Vasile Filip, sub semnul Centenarului Slavici, publică eseul „Ioan Slavici – între două lumi”. Evidențiem paragraful privind relația lui Slavici cu Eminescu: „La Viena, prietenia cu Eminescu s-a întemeiat pe atracția contrariilor, respectiv cea dintre un temperament clasic, echilibrat, și unul romantic, dezlănțuit. „Se izbeau în noi amândoi – notează Slavici în AMINTIRI – una de alta, două lumi pornite din aceeași obârșie, dar desfășurate fiecare în felul ei, una largă și luminoasă, iar cealaltă strânsă și neguroasă”. Evident că ultima este cea pe care Slavici și-o atribuie, nu pentru că ar fi fost nefericită, ci pentru că, dimpotrivă, ar fi fost „înspăimântător de fericită”, în raport cu cea tumultuoasă a prietenului mult mai umblat, mai citit și mai experimentat, deși mai tânăr. Deocamdată, la Viena, Eminescu și Slavici cad de accord că „între popoarele pe care le cunoșteam(…) nu e niciunul care se poate asemăna cu românii în ceea ce privește bogăția vieții sufletești”. Iar ca persoane, fiecare tinde spre dominant celuilalt: Eminescu („om de rară disciplină intelectuală”) își dorea disciplina și stăpânirea de sine a lui Slavici inclusiv în viața practică”;

 

Publicitate

Ziarul „Lumina” din 7 octombrie 2025. Arhim. Mihail Daniliuc publică o cronică la volumul Angelei Paveliuc Olariu, „Ratoșele din Moldova”. Extragem din articol: 1) „Angela Paveliuc Olariu se impune ca una dintre cele mai importante personalități ale etnografiei contemporane, prin bogăția cercetărilor, rigoarea științifică și sensibilitatea de scriitor cu care a valorificat patrimonial spiritual și material al poporului roman. Născută în anul 1938 în Basarabia și formată intelectual la Iași, absolvind Facultatea de Filologie a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, și-a dedicate întreaga viață descoperirii, conservării și transmiterii tradițiilor românești. A desfășurat o amplă activitate muzeografică, aflându-se succesiv la conducerea Muzeului din Câmpulung Moldovenesc, a Muzeului Județean Botoșani și a Muzeului Etnografic al Moldovei din Iași, instituții pe care le-a transformat în centre vii de cultură, unde memoria satului a fost prezentată cu autenticitate și demnitate. Prin inițiativele sale a reorganizat colecții, a pus bazele unor muzee și case memorial de referință precum Casa memorial „Nicolae Iorga” din Botoșani, Casa memorial „George Enescu” din Liveni”;

Citeste mai mult

Eveniment

Asigurare obligatorie pentru trotinete și biciclete electrice. Legea RCA, adoptată de Parlament, fără amendamente. Noile reguli

Publicat

Publicitate

Legea RCA a fost adoptată, miercuri, de plenul Camerei Deputaților. Aceasta prevede că asigurarea RCA devine obligatorie și pentru trotinetele electrice, bicicletele electrice și alte vehicule similare.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare transpunerea prevederilor Directivei (UE) 2021/2118 a Parlamentului European și este inițiat de Guvern.

În expunerea de motive, Executivul precizează că prin acest proiect se extinde definiția vehiculului, astfel încât obligația de asigurare se va raporta la anumite criterii de natură tehnică.

În consecință, vor intra sub incidența asigurării obligatorii și vehicule care, potrivit legislației naționale actuale, nu sunt supuse înmatriculării sau înregistrării – precum trotinetele electrice, bicicletele electrice și alte vehicule similare, potrivit Agerpres.

Legea RCA, adoptată de Parlament. Noi reguli

Alte modificări aduse prin acest proiect de lege sunt:

  • reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat în directivă
  • reglementarea limitelor minime de despăgubire și stabilirea referinței acestora în lei la cursul indicat în directivă
  • modalitatea de control a asigurării RCA.

”Proprietarul sau utilizatorul unui vehicul care staționează în mod obișnuit în România încheie și menține în valabilitate o asigurare RCA pentru a acoperi riscurile care decurg din utilizarea acestuia.

Publicitate

Sunt exceptate de la obligativitatea încheierii unui contract RCA persoanele fizice și juridice care utilizează vehicule exclusiv în cadrul evenimentelor și activităților sportive cu motor, inclusiv al curselor, al competițiilor, al antrenamentelor, al testărilor și al demonstrațiilor care se desfășoară în România într-o zonă cu acces restricționat și demarcată, atunci când organizatorul evenimentului sportiv sau o altă parte a încheiat o asigurare facultativă sau dispune de un instrument de garantare alternativ care acoperă prejudiciile provocate de către vehicule oricărei părți terțe, inclusiv spectatorilor și altor persoane prezente, dar care nu acoperă neapărat prejudiciile produse conducătorilor auto participanți și vehiculelor acestora”, se arată în proiect.

Proiectul a fost adoptat în forma venită de la Guvern. Au fost eliminate toate amendamentele adoptate de Senat, iar amendamentele depuse de deputați au fost respinse.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending