Connect with us

Eveniment

Popas duhovnicesc emoționant la Răchiți. Protopopul Petru Fercal: Trebuie să lucrăm în echipă ca să formăm oameni plini de milă

Publicat

Publicitate

Clipe emoționante pentru credincioșii în Parohia „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” Răchiți, unde duminică după-amiază s-a săvârșit Paraclisul Maicii Domnului, de către părintele protopop și părintele paroh Popa Marcel. Nu au lipsit de la slujbă primarul comunei, Florin Bulgaru, secretarul, numeroși elevi, profesori.

Răspunsurile la strană au fost date de Corul misionar „Sfântul Ioan Botezătorul” Botoșani, care nu este la prima misiune de acest gen, de fiecare dată reușind să creeze un liant între Altar și sufletele credincioșilor peste care se revarsă iubirea lui Dumnezeu.

La finalul popasului duhovnicesc, părintele protopop Petru Fercal a citit o rugăciune de dezlegare credincioșilor prezenți, extrem de binevenită în contextul în care, peste două zile, creștin-ortodocșii intră în Postul Crăciunului.

După slujbă, toți cei prezenți au fost invitați la o agapă frățească pregătită de enoriașii Parohiei Răchiți, timp în care Corul misionar venit de la Botoșani a intrat din nou în inimile credincioșilor printr-un buchet de cântări patriotice.

Părintele protopop Petru Fercal a ținut un cuvânt emoționant în care a amintit de pericopa evanghelică din ziua de duminică, al cărei conținut îl regăsim în zilele noastre mai actual ca niciodată. „Astăzi, societatea noastră trăiește și astfel de realități și atunci ce am putea face ca oamenii să fie buni, ca oamenii să fie smeriți, milostivi, pentru Dumnezeu este milostiv. Am putea spune că sunt trei izvoare importante în educație. Copilul trebuie educat, dacă vrem să aducă roade bune. Primul izvor este familia. Mai târziu apare al doilea izvor, școala, unde copilul are posibilitate să se desăvârșească sub aspect cultural. Apoi urmează biserica și alte instituții ale statului, care ar putea contribui. Ne rugăm Bunului Dumnezeu ca să dăm importanță și să luam aminte, dacă vrem un popor binecuvântat, dacă vrem să avem copii miloși, buni la suflet. Și mai cu seamă să îi creștem cu dragoste de țară. De aceea , trebuie să lucrăm în echipă ca să formăm oameni plini de milă. Dacă vom avea fapte bune, izvorâte din milă, cu drag Dumnezeu ne va primi în slava Sa. Iată de ce trebuie să ne rugă, să postim, să facem fapte bune”, a spus celor prezenți protopopul Petru Fercal.

Cuvântul său a fost întărit de o scurtă intervenție a primarului Florin Bulgaru, care a promis că se va dedica întotdeauna vieții religioase din comună. „Într-adevăr, evanghelia de astăzi ne vorbește despre noi toți, pentru că toți avem nevoie și de ajutor, dar și să oferim ajutor. Îmi trec prin minte cuvintele bunicilor noștri. Bunica avea o vorbă foarte înțeleaptă: Cu ce pahar dai, cu acela primești. Încă o țâră mai plin. Câtă înțelepciune în cuvintele ei. DE aceea trebuie să ne implicăm cu toții să facem bine, de multe ori cu o vorbă, de multe ori cu o faptă, fiecare cu ce are la îndemână. Trebuie să ne dăm mână cu mână să ne fie bine, pentru că dacă noi între noi ne-am ajuta mai mult, ne-am ierta mai mult, poate nu ar mai fi războaie în lume. Eu cred că am fost alături de biserică de câte ori mi s-a cerut ajutorul și voi fi, promit tuturor, atât cât voi fi și nu voi mai fi la primărie, alături de biserică”, a spus primarul Florin Bulgaru.

Publicitate

„O zi frumoasă, un balsam duhovnicesc prin săvârșirea acestei sfinte slujbe a paraclisului. Avem nădejde, așa cum Maica Domnului se pregătește să meargă în Betleem ca să nască pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ne vom pregăti și noi în perioada care urmează”, a spus și părintele Marcel Popa.

Istoricul bisericii cu hramul „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” din Răchiți

În partea nordică estică a oraşului Botoşani se află satul Răchiţi, cu o vechime de aproximativ 300 de ani. Numele i se trage de la numeroasele răchiţi ce creşteu odinioară pe malurile iazurilor de peşte din imediata apropiere a satului. Primii locuitori au fost de origine slavă la care s-a adăugat apoi populaţia autohtonă moldoveni. În prezent satul numără 285 capi de familie din care 253 de religie ortodoxă.

Biserica parohială din acest sat cu hramul „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” se află situată în partea de nord-est a satului, pe un loc mai ridicat. Biserica are împrejur o curte de 1610 m.p. care probabil a ţinut şi loc de cimitir atunci când a luat fiinţă satul. În imediata apropiere a bisericii, în partea de apus, se află casa parohială, construită din daniile credincioşilor la îndrumarea preotului Gr. Hatman, prin anul 1924. Aceasta a fost reparată integral în anul 1996 în timpul părintelui Ştefan Grădinaru, an în care a fost şi acoperită cu tablă nouă, zincată. În anul 1997 s-a construit o clădire anexă a acesteia, în curtea ei ce cuprinde bucătărie, baie, magazie şi alte facilităţi. În ceea ce priveşte ctitorii bisericii, precum şi data precisă a zidirii ei, nu se află nici un document, nici o inscripţie. Mărturii tradiţionale, ce au fost transmise din generaţie în generaţie, atestă că biserica ar fi fost în jurul anului 1800, de către enoriaşi la îndemnul şi stăruinţa preotului Toader Maxim. Biserica este zidită din cărămidă pe fundaţie de piatră, acoperită cu tablă zincată, având forma de navă, în stil neo-bizantin. Suprafaţa clădită a bisericii este de 100 m.p., iar turnul clopotniţei atinge 20 m. Acesta, turnul clopotniţei, se presupune a fi fost construit ulterior restului bisericii, întrucât nu se leagă prin zidărie de zidul bisericii şi nu numai; la capătul naosului, spre clopotniţă există un toc puternic de uşă, din stejar, o uşă mare care a fost iniţial uşa bisericii, până la construirea turlei. Biserica are aşadar trei încăperi: pridvor, naos şi altar, iar clopotniţa prin alipire, face parte din corpul bisericii, deasupra pridvorului. Ferestrele sunt de formă dreptunghiulară, în număr de şase. Uşa de la intrarea în pridvor este în două canate, din stejar, precedată de o uşă de siguranţă, metalică. Pridvorul este de formă pătrată cu plafonul drept, din scândură. Din pridvor o scară de lemn urcă spre clopotniţă. Printr-o uşă în două canate, din lemn şi sticlă, se intră în naosul bisericii., care este de formă dreptunghiulară. În anul 1997, pereţii au fost decopertaţi până la cărămidă, retencuiţi, pregătiţi pentru pictură în frescă. În faţa catapetesmei, tavanul este boltit semicircular, iar altarul este în formă semicirculară cu plafonul drept. Catapeteasma cu toate icoanele par să fie făcute odată cu biserica, deci în jurul anului 1800. Icoanele de pe catapeteasmă sunt foarte frumos executate, cu stil neo-bizantin şi păstrate bine. Numele pictorului care le-a executat nu se cunoaşte, dar din felul executării lor se deduce că au fost executate de un pictor de valoare. Obiectele de valoare istorică sau artistică biserica nu posedă. Biserica a fost reparată în decursul vremii de mai multe ori, bătrânii satului îşi amintesc de reparaţia din 1900, pe când era paroh preotul Gheorghe Gaşparş dar foarte probabil că de la anul 1800 până la anul 1900 a mai fost reparată de enoriaşi. Alte reparaţii consemnate în interiorul bisericii sunt acelea din 1931 şi 1940 pe când era paroh preotul Grigore Hatman. Mai recent biserica a fost reparată în anul 1954, fiind paroh preotul Ilie Avasiloaie şi epitrop Petru Bulgaru şi în anul 1966 fiind paroh preotul Mihai Ciobanu iar epitrop Ilie Luchian. Cum am amintit, în anul 1997 interiorul bisericii a fost retencuit pentru pictură în frescă. Dintre preoţii ce au slujit s-a făcut referire la preotul Gheorghe Gaşpar, anii 1900, preotul Grigore Hatman, de numele cărora se leagă ctitoria casei parohiale, preotul Ilie Avasiloaie ce a păstorit 25 ani până în anul 1964 când a urmat preotul Mihai Ciobanu până în anul 1991. Pentru o perioadă scurtă 1991-1993 a păstorit parohia preotul Gicu Busuioc, iar din 1994, septembrie este preotul Ştefan Grădinaru, ce face această consemnare.

Din 11 decembrie 2002 este instalat ca preot paroh Popa Marcel, absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă Iași.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

George Simion nu s-a prezentat la dezbaterea prezidențială cu Nicușor Dan, organizată de România TV. Este a patra în ultimele zile

Publicat

Publicitate

George Simion nu s-a prezentat la dezbaterea prezidențială organizată miercuri seară de România TV. Este a patra dezbatere consecutivă de la care candidatul AUR lipsește în ultimele zile și a doua pe ziua de miercuri, după ce nu s-a prezentat nici la podcastul lui Micutzu. 

Jurnaliștii RTV au precizat că el a confirmat că va fi prezent și au prezentat și o mică filmare în care acesta confirmă. Totuși, nu s-a prezentat.

A trimis însă un video înregistrat în care își prezintă ”regretul” că nu poate fi prezent.

Simion a lipsit și de la o altă dezbatere la care confirmase că participă, tot miercuri, la un podcast. Ulterior a negat că a confirmat prezența. Micuztu, respectiv actorul Cosmin Nedelcu, a prezentat o înregistrare audio în care Simion spune că este interesat de participare.

Este a patra întâlnire cu Nicușor Dan pe care George Simion o evită în ultimele zile. El a participat la o singură dezbatere organizată de Euronews, după care a refuzat să mai discute cu Nicușor Dan față în față.

 

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

Două spectacole în acest sfârșit de săptămână, la Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani

Publicat

Publicitate

Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani invită botoșănenii în acest sfârșit de săptămână, la spectacolele „Bani din cer” de Ray Cooney și „Watch dogs” de Lucian Băleanu.

Iubitorii de teatru sunt așteptați, sâmbătă, 17 mai, de la ora 1900, la Teatrul „Mihai Eminescu” la spectacolul „Bani din cer” de Ray Cooney, în regia lui Alexandru Vasilachi.

Regia artistică şi coloana sonoră: Alexandru Vasilachi

Scenografia: Mihai Pastramagiu

Distribuția:

Jean Perkins – Dana Bucătaru

Publicitate

Henry Perkins – Sorin Ciofu

Bill – Ioan Crețescu

Davenport – Gheorghe Frunză

Betty Johnson – Lorena-Petronela Chiribuță

Vic Johnson – Răzvan Amitroaei

Slater – Vali Popa

Un trecător – Petruț Butuman

„Orice situaţie de acest fel te învaţă ceva, te reface!”

Ray Cooney, autorul textului este, în primul rând, actor. El ştie ce înseamnă pentru un actor o situaţie foarte incitantă, explozivă. El ştie ce înseamnă replica. A scris un şir de piese ştiind toate cele spuse şi „Bani din cer” nu face excepţie de la „regulă”. Este o piesă scrisă pentru actori. Textul aduce la rampă, în primul rând, actorii. Situaţiile se schimbă din trei în trei minute, dacă nu şi mai repede. Şi actorul şi personajul sunt puşi în situaţii limită. Este vorba de limita comediei, să ne înţelegem, nu de limita umanului! Iar echipa de actori de la Botoşani a probat reacţii deosebite, evident, în situaţii cu totul şi cu totul deosebite!

Orice situaţie de acest fel – când capeţi, surprinzător – o sumă mare de bani – te învaţă ceva, te reface! Chiar dacă, până la urmă, nu vei avea parte de acei bani!

Duminică, 18 mai de la ora 1900, va fi pus în scenă spectacolul „Watch Dogs” de Lucian Băleanu, în regia lui Alexandru Vasilachi, scenografia Mihai Pastramagiu. Din distribuție fac parte actorii: Gheorghe Frunză, Răzvan Amitroaei, Sorin Ciofu și Gina Patrașcu-Zamfirache.

Incinta unui aeroport. Un culoar lăuntric, interzis călătorilor. Nimic ieșit din comun. Un cotidian aproape dureros de banal și plictisitor. Și totuși… În acest spațiu al întâlnirilor și al despărțirilor se intersectează destine. Sunt niște întâlniri aparent ocazionale, nevinovate. Așa cum ni se întâmplă cu miile pe parcursul unei vieți și cărora nu le acordăm nici cea mai minimă atenție. Aceste atingeri ale sorții, însă, nu sunt deloc accidentale. Ele ne marchează existența. A noastră , a celor din preajma noastră, a tuturor celor cu care intrăm ulterior în contact. O întâlnire, o întâmplare, o vorbă spusă de cineva sau o privire aruncată anume spre noi, ne pot determina și modela viața, ne pot direcționa parcursul drumului, numit destin. Nimic întâmplător, cum spun bătrânii înțelepți, dar, în același timp, și o uriașă doză de responsabilitate.

Biletele se găsesc la Agenția teatrală din Teatrul „Mihai Eminescu”, intrarea din strada Cuza Vodă.

Preț bilet – 𝟰𝟬 𝗹𝗲𝗶 – balcon; 𝟱𝟬 𝗹𝗲𝗶 – stal; 𝟲𝟬 𝗹𝗲𝗶 – lojă

Preț bilet elevi – 2𝟬 𝗹𝗲𝗶 ; pensionari – 25 lei

Tel. 0735.779.821 ▪marți-vineri: 10°°-18°° ▪ sâmbătă, duminică: 13°°-19°°
𝒃𝙞𝒍𝙚𝒕𝙚 𝙤𝒏𝙡𝒊𝙣𝒆 https://eventbook.ro/program/teatrul-mihai-eminescu-botosani

Citeste mai mult

Eveniment

Angajatorii care încheie contracte de ucenicie cu șomeri primesc sprijin financiar. Condiții în cadrul unui proiect ANOFM

Publicat

Publicitate

Angajatorii care încheie contracte de ucenicie cu șomeri primesc sprijin financiar. Printr-un proiect derulat în țară de ANOFM, se urmărește creșterea oportunităților de încadrare a 5.546 de șomeri înregistrați la Serviciul Public de Ocupare, relatează alba24.ro.

Bugetul total al proiectului este de 313.440.922 lei, majoritatea sumei fiind din fonduri nerambursabile (Fondul Social European).

Prin acest proiect se urmărește stimularea ocupării șomerilor înregistrați la Serviciul Public de Ocupare (SPO). Obiectivul este realizat prin acordarea sprijinului financiar angajatorilor, aferent încadrării prin ucenicie la locul de muncă a 5.546 de persoane.

Condiții pentru angajatori

Angajatorii pot primi sprijin financiar de 2250 lei aferent contractului de ucenicie la locul de muncă pentru:

  • șomeri, tineri cu vârsta de peste 30 ani
  • șomeri de lungă durată
  • șomeri cu un nivel redus de competențe
  • persoane cu dizabilități
  • persoane din comunități marginalizate
  • persoane din zone rurale
  • persoane cu vârsta peste 55 de ani
  • persoane reîntoarse în țară
  • persoane aparținând minorităților
  • persoane eliberate din detenție, refugiați, persoane beneficiare ale unei forme de protecție internațională.

Proiectul se va implementa de către ANOFM prin agențiile județene pentru ocuparea forței de muncă din regiunile Centru, Sud-Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Nord-Est, Nord-Vest, Sud-Est, Vest, București – Ilfov.

Persoanele care participă la programe de ucenicie pot obține calificări în baza căreia, ulterior, se pot angaja cu contract de muncă.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (351)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

DIN CAIETUL MEU DE ÎNSEMNĂRI

 

Poetul, eseistul şi criticul literar spaniol Juan Carlos Abril, în „Observator cultural” nr. 978 din 2019, despre poezie, într-un interviu acordat Doinei Ioanid: „Da, poezia este o necesitate de expresie, deşi, ca limbaj vorbit, trebuie să o învăţăm. Ne este dificil atunci când nu cunoaştem codul, ne încarcă cu semnificaţiile şi complexitatea sa şi avem tendinţa să abandonăm lectura poeziei dacă nu suntem specialişti. Poezia este precum matematica, trebuie să o înveţi pas cu pas. Poezia – fie că e verbală sau nu – este forma artistică prin care obiectivăm lumea, iar fiinţa umană întotdeauna a dorit să arate lucrurile aşa cum sunt, în perplexitatea şi uluirea de a fi viu, cu toate contradicţiile sale.”;

 

Publicitate

Citesc „Pâlpâiri” (Editura „Polirom”, 2018), un roman scris de Dan Lungu. Reţin: 1. „Am fost educaţi să privim tot înainte, în monitoare, să nu întoarcem capul”; 2. „Dincolo de monitoare este jungla. Capătul lumii e acolo unde eşti offline”; 3. „O altă epistemologie înseamnă alt stil de viaţă”; 4. „Suprafaţa apei şi ecranele au mult mai multe în comun decât pare la prima vedere”; 5. „Orice speranţă e o fantă prin care se întrezăreşte o lume mai bună, o altă realitate”; 6. „Nici un apelativ nu este absolut întâmplător, ci e o atribuire identitară”; 7. „Ai sentimentul unei violenţe subtile atunci când lucrezi cu numere mari şi al unei trădări a umanului”; 8. „Mereu am avut sentimentul că toţi consilierii sunt oamenii sistemului şi tot ce-i mai bun pentru tine lasă la urmă, e ultima ofertă”; 9. În sat „până şi mirosurile se separă: în faţă te întâmpină mireasma de trandafiri sau regina nopţii, iar în spate cea de balegă sau de găinaţ”; 1o. „Întreaga realitate a satului se sprijină pe suveicile cuvintelor care ţes încontinuu”;

 

Pavel Şuşară despre femeie: „În literatură (artă în general) există o metaforă a feminităţii, chipul ei nu apare explicit, el este subînţeles în logica interioară a discursului. Tipuri de femei: a) femeia solitară (apăsată de vagi melancolii); b) femeia multiplicată (îşi caută febril o identitate); c) femeia astrală (cu chip rece şi animată subtil de nostalgia cuplului); d) femeia angelică; e) femeia demonică (ambele aspirante unice către absolutul feminin)”;

 

Valeriu Nicolae, în „Dilema veche” nr. 804 din 2019: „Havel scria că intelectualii ar trebui să prevadă şi să discute diversele ameninţări, orori sau catastrofe, iar politicianul ar trebui să îi asculte, să se gândească la cum ar putea acestea să fie evitate şi să acţioneze în consecinţă. În acest moment, rolurile în societate sunt aproape inversate: intelectualii şi jurnaliştii caută soluţii politice, iar politicienii sunt preocupaţi de a discuta ameninţările şi ororile datorate adversarilor lor politici. Partea de acţiune este elegant ignorată de toată lumea. Cele de mai sus le-am scris în 2012. Dan Diaconescu a fost înlocuit de Liviu Pleşoianu, Gigi Becali de Rareş Bogdan, iar Adrian Năstase de doamna Viorica Dăncilă.”;

 

În „Ramuri” nr. 7 din 2019, un poem de Adrian Popescu şi intitulat „Poeţii”: „Poeţii sunt defuncţii pentru care, / Cu ochii roşi, tulburi şi sticloşi, / Îmi mai luam o carte la culcare. / O terminam în cântec de cocoşi. // Dormeam, sfios, cu ea sub pernă, / Credeam că ei deţin secretul, / Prin care poţi avea, eternă, / O viaţă plină cu buchetul…// Nu semănau cu cei din cărţi, / Boemi notorii, ţara îi cinsteşte. / Traşi de dorinţe-n două părţi, / Maeştri în prisosul ce lipseşte. / De unde versurile minunate? // Îi alăptase vreo zeiţă? Cine? / Că nu au sângele de om în vine. / Şi dacă-l au de unde vine?”;

Farkas Jeno, în „Ramuri” nr. 7 din 2019, publică articolul „Cerchişti în mărturii inedite”.  În conţinutul acestui articol, autorul prezintă cele trei abordări despre exil ale lui Nicolae Balotă: a) cea a lui Cioran („ce se caracterizează prin traumatism lingvistic, renegarea limbii şi fuga de condiţia de exilat”); b) cea a lui Ionescu („ce s-a dovedit a fi o reuşită invenţie, o virtute literară: absurdul, adică perfecţiunea maşinăriei lingvistice care funcţionează de minune…în gol”); c) cea a găsirii unei limbi ideale în exilul terestru biblic („parte a condiţiei noastre umane”);

Sever Voinescu, în „Dilema veche” nr. 802 din 2019, despre răspântie: „În toate mitologiile lumii, răspântiile stârnesc fiori. La intersecţia drumurilor se petrec mereu lucruri care scapă de sub control pentru că ceea ce, în general, era ordonat şi previzibil pe o cale se dezordonează şi se bulversează la impactul cu o altă cale. Direcţiile, clare pe orice drum, se relativizează la intersecţii şi paşii celui care străbate drumul nu mai merg inexorabil înainte. Pot fi la dreapta sau la stânga. Direcţia paşilor nu mai este dusă de drum. Voinţa călătorului devine decisivă. Şi de câte ori bietul om e pus să aleagă, el e pus, de fapt, într-o încurcătură. Drumul nu te încurcă; răspântia, însă, da. Şi mai adaug că, la intersecţie, nu se pune doar problema mea – „Pe unde o iau?” -, ci şi problema întâlnirii mele cu altul – „Cine are prioritate?”. Şi nu-i de glumă. Din aşa ceva se iscă războaie”;

Mark Twain: „Când te trezeşti făcând parte dintr-o majoritate, e timpul să faci o pauză şi să reflectezi”;

Rainer Maria Rilke despre poezie: „Totul este să preamăreşti. În poezie noi vorbim de cele mai multe ori despre creaţia lui Dumnezeu. În momentul în care ştii să preamăreşti smerit un om, un copac, o floare, o întâmplare din viaţă, o taină, se naşte poezia. Noi trăim din uitare în uitare, dar poezia înseamnă a-ţi aminti cumva ceea ce nu ai trăit încă”;

Cosmin Ciotloş, în „Dilema veche” nr. 802 din 2019, scrie despre ultima carte  a botoşăneanului Dan Sociu, intitulată „Uau”. Aprecierile sunt pozitive, zic eu că „eXcesiv” de pozitive. Interesant este faptul că recenzentul îi găseşte şi o linie pe care ar continua-o: Arghezi – Stănescu – Cărtărescu;

 

Winston Churchill către Stalin la Yalta, când a fost tranzacţionată România: „Hai să nu ne împiedicăm de nimicurile astea…”;

 

 

Calinic Botoşăneanul, în „Ziarul Lumina” din 23 august 2019: „În cartea neamului se spune că Adam a trăit 930 de ani, Set 912 ani, Enos 905 ani, Cainan 910 ani, Maleleil 895 de ani, Iared 962 de ani, Enoh 365 de ani – el fiind luat la Domnul în cer -, Matusalem a trăit 969 de ani, el devenind simbolul longevităţii, în sfârşit, Lameh a trăit 753 de ani şi Noe 950 de ani. Începând cu această perioadă, vârsta omului scade gradual. (…) După potop apare un declin brusc al mediei de viaţă, aşa că are loc şi o scădere semnificativă a vârstei oamenilor: Sem a trăit 600 de ani, Arfaxad 465 de ani, Şelah 460 de ani, Terah 205 ani, Sarra 127 de ani, Avraam 175 de ani, Isaac 180 de ani, Iosif 110 ani şi Moise 120 de ani”;

 

Reţin din Gabriela Glăvan:

  1. „În faţa bisturiului, orice stomac începe să vorbească”;
  2. „Un cerc hermeneutic încolăcit în jurul unui picior de lemn”;
  3. „Fericirea stomacului e o istorie cu un singur adevăr”;
  4. „Femeile mioape nu mor în rochii celebre”;

 

Dan Lungu, în romanul „Pâlpâiri” (Editura „Polirom”, 2018), despre sat: „Lucrurile au simplitatea unui echilibru reglat de generaţii într-o lume aproape neschimbată. Numai că de vreo trei generaţii lumea a început să se schimbe – iute, uneori indigest de iute. Din vechiul echilibru a rămas o poveste frumoasă, de spus nepoţilor şi în filmele documentare” (p. 30);

 

Poetul spaniol Juan Carlos Abril, într-un interviu acordat Doinei Ioanid ( vezi „Observator cultural” nr. 978 din 2019), despre poezie: „În mod clar, poezia se poate dezvolta pornind de la vocaţie, în sensul etimologic de chemare. Poezia care ne atinge cu adevărat, care ne mişcă profund face apel la inteligenţă emoţională, iar dacă un text reuşeşte să creeze o punte de legătură cu cititorul, are loc un transfer, un act de solidaritate care este actul poetic, prin care celălalt primeşte un conţinut, un sens, o vibraţie. În acest punct se creează acel lucru care ne marchează şi ne face să simţim”;

 

Andrei Pleşu, în „Dilema veche” nr. 809 din 2019, despre romanul „Don Quijote”: „…nu e romanul unui singur destin, al unei singure căi: calea lui Don Quijote. E şi calea lui Sancho Panza. Două drumuri poate urma omul pentru a se mântui: drumul eroului, dar şi drumul scutierului, al celui care slujeşte şi însoţeşte eroul. Nu toţi putem fi „eroi”. Nu oricine e făcut să răstoarne lumea întreagă cu pârghia duhului său. Dar e dată oricui şansa de a intra în serviciul celor care o pot face. Şansa de a sluji un destin mare poate fi începutul unui destin la fel de mare”;

 

 

 

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending