Clipe emoționante pentru credincioșii în Parohia „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” Răchiți, unde duminică după-amiază s-a săvârșit Paraclisul Maicii Domnului, de către părintele protopop și părintele paroh Popa Marcel. Nu au lipsit de la slujbă primarul comunei, Florin Bulgaru, secretarul, numeroși elevi, profesori.
Răspunsurile la strană au fost date de Corul misionar „Sfântul Ioan Botezătorul” Botoșani, care nu este la prima misiune de acest gen, de fiecare dată reușind să creeze un liant între Altar și sufletele credincioșilor peste care se revarsă iubirea lui Dumnezeu.
La finalul popasului duhovnicesc, părintele protopop Petru Fercal a citit o rugăciune de dezlegare credincioșilor prezenți, extrem de binevenită în contextul în care, peste două zile, creștin-ortodocșii intră în Postul Crăciunului.
După slujbă, toți cei prezenți au fost invitați la o agapă frățească pregătită de enoriașii Parohiei Răchiți, timp în care Corul misionar venit de la Botoșani a intrat din nou în inimile credincioșilor printr-un buchet de cântări patriotice.
Părintele protopop Petru Fercal a ținut un cuvânt emoționant în care a amintit de pericopa evanghelică din ziua de duminică, al cărei conținut îl regăsim în zilele noastre mai actual ca niciodată. „Astăzi, societatea noastră trăiește și astfel de realități și atunci ce am putea face ca oamenii să fie buni, ca oamenii să fie smeriți, milostivi, pentru Dumnezeu este milostiv. Am putea spune că sunt trei izvoare importante în educație. Copilul trebuie educat, dacă vrem să aducă roade bune. Primul izvor este familia. Mai târziu apare al doilea izvor, școala, unde copilul are posibilitate să se desăvârșească sub aspect cultural. Apoi urmează biserica și alte instituții ale statului, care ar putea contribui. Ne rugăm Bunului Dumnezeu ca să dăm importanță și să luam aminte, dacă vrem un popor binecuvântat, dacă vrem să avem copii miloși, buni la suflet. Și mai cu seamă să îi creștem cu dragoste de țară. De aceea , trebuie să lucrăm în echipă ca să formăm oameni plini de milă. Dacă vom avea fapte bune, izvorâte din milă, cu drag Dumnezeu ne va primi în slava Sa. Iată de ce trebuie să ne rugă, să postim, să facem fapte bune”, a spus celor prezenți protopopul Petru Fercal.
Cuvântul său a fost întărit de o scurtă intervenție a primarului Florin Bulgaru, care a promis că se va dedica întotdeauna vieții religioase din comună. „Într-adevăr, evanghelia de astăzi ne vorbește despre noi toți, pentru că toți avem nevoie și de ajutor, dar și să oferim ajutor. Îmi trec prin minte cuvintele bunicilor noștri. Bunica avea o vorbă foarte înțeleaptă: Cu ce pahar dai, cu acela primești. Încă o țâră mai plin. Câtă înțelepciune în cuvintele ei. DE aceea trebuie să ne implicăm cu toții să facem bine, de multe ori cu o vorbă, de multe ori cu o faptă, fiecare cu ce are la îndemână. Trebuie să ne dăm mână cu mână să ne fie bine, pentru că dacă noi între noi ne-am ajuta mai mult, ne-am ierta mai mult, poate nu ar mai fi războaie în lume. Eu cred că am fost alături de biserică de câte ori mi s-a cerut ajutorul și voi fi, promit tuturor, atât cât voi fi și nu voi mai fi la primărie, alături de biserică”, a spus primarul Florin Bulgaru.
Publicitate
„O zi frumoasă, un balsam duhovnicesc prin săvârșirea acestei sfinte slujbe a paraclisului. Avem nădejde, așa cum Maica Domnului se pregătește să meargă în Betleem ca să nască pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos, ne vom pregăti și noi în perioada care urmează”, a spus și părintele Marcel Popa.
Istoricul bisericii cu hramul „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” din Răchiți
În partea nordică estică a oraşului Botoşani se află satul Răchiţi, cu o vechime de aproximativ 300 de ani. Numele i se trage de la numeroasele răchiţi ce creşteu odinioară pe malurile iazurilor de peşte din imediata apropiere a satului. Primii locuitori au fost de origine slavă la care s-a adăugat apoi populaţia autohtonă moldoveni. În prezent satul numără 285 capi de familie din care 253 de religie ortodoxă.
Biserica parohială din acest sat cu hramul „Sf. Apostoli Petru şi Pavel” se află situată în partea de nord-est a satului, pe un loc mai ridicat. Biserica are împrejur o curte de 1610 m.p. care probabil a ţinut şi loc de cimitir atunci când a luat fiinţă satul. În imediata apropiere a bisericii, în partea de apus, se află casa parohială, construită din daniile credincioşilor la îndrumarea preotului Gr. Hatman, prin anul 1924. Aceasta a fost reparată integral în anul 1996 în timpul părintelui Ştefan Grădinaru, an în care a fost şi acoperită cu tablă nouă, zincată. În anul 1997 s-a construit o clădire anexă a acesteia, în curtea ei ce cuprinde bucătărie, baie, magazie şi alte facilităţi. În ceea ce priveşte ctitorii bisericii, precum şi data precisă a zidirii ei, nu se află nici un document, nici o inscripţie. Mărturii tradiţionale, ce au fost transmise din generaţie în generaţie, atestă că biserica ar fi fost în jurul anului 1800, de către enoriaşi la îndemnul şi stăruinţa preotului Toader Maxim. Biserica este zidită din cărămidă pe fundaţie de piatră, acoperită cu tablă zincată, având forma de navă, în stil neo-bizantin. Suprafaţa clădită a bisericii este de 100 m.p., iar turnul clopotniţei atinge 20 m. Acesta, turnul clopotniţei, se presupune a fi fost construit ulterior restului bisericii, întrucât nu se leagă prin zidărie de zidul bisericii şi nu numai; la capătul naosului, spre clopotniţă există un toc puternic de uşă, din stejar, o uşă mare care a fost iniţial uşa bisericii, până la construirea turlei. Biserica are aşadar trei încăperi: pridvor, naos şi altar, iar clopotniţa prin alipire, face parte din corpul bisericii, deasupra pridvorului. Ferestrele sunt de formă dreptunghiulară, în număr de şase. Uşa de la intrarea în pridvor este în două canate, din stejar, precedată de o uşă de siguranţă, metalică. Pridvorul este de formă pătrată cu plafonul drept, din scândură. Din pridvor o scară de lemn urcă spre clopotniţă. Printr-o uşă în două canate, din lemn şi sticlă, se intră în naosul bisericii., care este de formă dreptunghiulară. În anul 1997, pereţii au fost decopertaţi până la cărămidă, retencuiţi, pregătiţi pentru pictură în frescă. În faţa catapetesmei, tavanul este boltit semicircular, iar altarul este în formă semicirculară cu plafonul drept. Catapeteasma cu toate icoanele par să fie făcute odată cu biserica, deci în jurul anului 1800. Icoanele de pe catapeteasmă sunt foarte frumos executate, cu stil neo-bizantin şi păstrate bine. Numele pictorului care le-a executat nu se cunoaşte, dar din felul executării lor se deduce că au fost executate de un pictor de valoare. Obiectele de valoare istorică sau artistică biserica nu posedă. Biserica a fost reparată în decursul vremii de mai multe ori, bătrânii satului îşi amintesc de reparaţia din 1900, pe când era paroh preotul Gheorghe Gaşparş dar foarte probabil că de la anul 1800 până la anul 1900 a mai fost reparată de enoriaşi. Alte reparaţii consemnate în interiorul bisericii sunt acelea din 1931 şi 1940 pe când era paroh preotul Grigore Hatman. Mai recent biserica a fost reparată în anul 1954, fiind paroh preotul Ilie Avasiloaie şi epitrop Petru Bulgaru şi în anul 1966 fiind paroh preotul Mihai Ciobanu iar epitrop Ilie Luchian. Cum am amintit, în anul 1997 interiorul bisericii a fost retencuit pentru pictură în frescă. Dintre preoţii ce au slujit s-a făcut referire la preotul Gheorghe Gaşpar, anii 1900, preotul Grigore Hatman, de numele cărora se leagă ctitoria casei parohiale, preotul Ilie Avasiloaie ce a păstorit 25 ani până în anul 1964 când a urmat preotul Mihai Ciobanu până în anul 1991. Pentru o perioadă scurtă 1991-1993 a păstorit parohia preotul Gicu Busuioc, iar din 1994, septembrie este preotul Ştefan Grădinaru, ce face această consemnare.
Din 11 decembrie 2002 este instalat ca preot paroh Popa Marcel, absolvent al Facultății de Teologie Ortodoxă Iași.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist
POLITICIANUL, O ÎNTRUCHIPARE A DIAVOLULUI
Între miile de pagini de critică scrise de-a lungul timpului despre clasici, romantici, moderni și neomoderni, sesizăm de fapt sindromul neputinței acestora. Stăpâni pe zona …ACOLO, ei n-au putut crea o breșă semnificativă în P2 (poarta dintre …ACOLO și… DINCOLO) ca deschidere spre orizont. Chinuindu-și simțurile la nivelul lui „a vedea”, aspect important totuși, Dumnezeu l-a creat pe Nichita Stănescu din momentul în care în poezia lui „CUVINTELE AU ÎNCEPUT SĂ SE VADĂ”, ocupând definitiv orizontul. Nu-i reușește la nivelul la care i-a reușit lui Brâncuși, însă îl putem considera un salvator al clasicilor, romanticilor, modernilor și neomodernilor.
În muzică, un echivalent al lui Nichita Stănescu a fost găsit în Johnny Răducanu. Aspectul a fost sesizat de Alex Ștefănescu, obligat de evidențe să afirme: „În momentele lor de inspirație când nu le mai ajung SUNETELE / CUVINTELE, apelează la NESUNETE / NECUVINTE”. Lucian Blaga stabilește o lege a LUMII ROMÂNEȘTI (L.R.). Aceasta s-ar defini ca o pendulare între două planuri: LUMEA ORGANICULUI (L.O.) și LUMEA TRANSCENDENȚEI (L.T.). Ca orice lege ce se poate exprima exprima printr-o formulă matematică, ecuația ar fi: (L. R.) = (L. O.) + (L. T.). Pentru Blaga ar exista un… AICI și un …DINCOLO. Între ele s-ar găsi o singură poartă (Pz) pe care o numește „ZARIȘTE”. Lucian Blaga observă că trecerea din L.O. în L.T. se face prin „înălțarea în ortodoxie”. Observația are, într-adevăr, caracter de generalitate, pentru că e aplicabilă și oamenilor simpli, fără prea multă carte. Cei școliți mai au și altă cale de trecere în L.T. decât calea „înălțării în ortodoxie”. Mai au calea „înălțării prin poezie”. Să n-o fi observat-o Blaga, măcar el? Ce fac cei care nu reușesc pe propria speță „trecerea” prin una dintre cele două căi? Apelează la alții, la un fel de punte, cum ar fi sectele, grupările de idei sau chiar prin politică. Politicienii sunt întruchiparea diavolului. Lor li se potrivesc vorbele „Scripturii”: „OCHI AU ȘI NU VĂD”. Nicolae Steinhardt spunea: „Oamenii politici sunt plini de cunoaștere, au material informativ mult, dar n-au discernământ, clarviziune”. (din Georgică Manole, „Eseu despre antigeometrie”, Editura „Agata”, Botoșani, 2002)
Învățătorii vor putea face cu elevii ore de educație remedială, precizează ministrul Educației, Daniel David. Se referă la o formă de meditații la clasă, astfel încât să înțeleagă mai bine materiile predate la școală, scrie alba24.ro.
„Un efect secundar pozitiv al acestor măsuri de criză, nu a fost intenționat, dar este un efect secundar pozitiv, faptul că la nivelul învățământului primar vom avea cele două ore de educație remedială pentru copii.
Noi întotdeauna ne-am dorit să avem program național remedial, dar nu am avut buget. Ei, uite că vom avea două ore pe săptămână la nivelul învățământului primar, în care învățătorul va lucra cu copii să-și consolideze și să-și fixeze competențele dobândite, să corecteze competențele pe care ar fi vrut să le formeze și copii n-au reușit să le asimileze”, a declarat, la RFI, Daniel David, citat de Mediafax.
Întrebat dacă aceste ore remediale sunt un fel de meditații la clasă oferite de învățător, Daniel David a răspuns: „Dacă vreți, da, puteți să le spuneți așa, dar eu prefer să le spun ore remediale”.
Testări pentru elevi
Întrebat ce presupune asta pentru învățători, ministrul Educației a precizat: „Înseamnă cele două ore din normă. De exemplu, pe săptămână ai 40 de ore norma de lucru. Până acum, să presupunem, în medie, din cele 40 de ore aveai 18 ore de predare. Acum, din cele 40 de ore norma de lucru vei avea 20 de ore de predare, iar din cele două ore în plus în zona învățătorilor, cele două ore se vor focaliza pe componenta de învățare remedială”.
Publicitate
Daniel David spune că „testările pe care le facem, clasele a II-a, a IV-a, a VI-a, am introdus pentru prima dată să avem și itemi în logica PISA, că până acum aveam itemi legați direct de programe”. Este vorba, potrivit ministrului, despre „cum utilizezi conținuturile, competențele dobândite la Științe, la Matematică, în viața de zi cu zi, adică pentru probleme de viață”.
Schimbări la gimnaziu și liceu
Daniel David anunță de asemenea unele schimbări la gimnaziu și liceu: „Am reglementat că 25% din timpul alocat fiecărei discipline, un lucru care este prins în lege, dar am spus ce aș aștepta să facem acolo, 25% din timpul alocat fiecărei discipline, la nivel de gimnaziu și la nivel de liceu să fie din nou alocat unor activități remediale, ca în învățământul primar.
Pentru că noi avem o zonă de analfabetism funcțional foarte mare, avem olimpici, ne lăudăm cu ei, dar când vezi că 50% dintre copii se află în zonă de analfabetism funcțional, este clar că trebuie să investești în zona de învățământ remedial.
Și atunci la fiecare disciplină, 25% din timp nu o să mai fie lecția și ora, ci activități care merg pe consolidare, corectarea competențelor pe care nu le-au dobândit copiii, utilizarea în viața de zi cu zi și sigur, dacă vor dori profesorii și pregătirea pentru performanță”.
Polițiștii locali vor putea utiliza dispozitive portabile de înregistrare audio-video de tip Bodycam, în timpul exercitării atribuțiilor de serviciu, potrivit unei propuneri legislative depuse la Senat, scrie alba24.ro.
Proiectul, inițiat de 30 de parlamentari PNL, completează în acest sens Legea nr. 155/2010 privind poliția locală, transmite AGERPRES.
Actul normativ prevede crearea unui cadru juridic expres și adecvat pentru utilizarea camerelor audio-video portabile de tip Bodycam de către poliția locală, ”în scopul eficientizării activităților acesteia și al protejării atât a cetățenilor, cât și a polițiștilor locali”, arată inițiatorii în expunerea de motive.
Conform proiectului, ”polițiștii locali pot efectua înregistrări audio-video și pot realiza fotografii cu mijloacele tehnice din dotare, privind acțiuni desfășurate în spațiul public, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, fără consimțământul persoanelor vizate, în scopul prevenirii și combaterii faptelor ilegale, al menținerii ordinii publice și pentru protejarea propriilor intervenții, în condițiile prezentei legi”.
”Poliția locală este autorizată să efectueze înregistrări audio-video sau fotografii, cu mijloacele din dotare, cu privire la acțiuni ori evenimente desfășurate în locuri publice, fără consimțământul persoanelor vizate, atunci când există motive verosimile să se bănuiască pregătirea sau săvârșirea de infracțiuni ori alte fapte ilegale sau o posibilă tulburare a ordinii și siguranței publice”, mai prevede actul normativ.
De asemenea, datele cu caracter personal obținute prin intermediul înregistrărilor foto, audio sau video se prelucrează exclusiv în scopurile de menținere a ordinii publice, prevenire a și combatere a faptelor ilegale sau cercetarea infracțiunilor – cu respectarea prevederilor Legii nr. 363/2018 și ale Regulamentului (UE) 2016/679.
Publicitate
Este interzisă utilizarea acestor date în alte scopuri decât cele pentru care au fost colectate, cu excepția situațiilor expres prevăzute de lege și numai sub condiția implementării garanțiilor necesare protejării drepturilor persoanelor vizate.
Actul normativ mai prevede că polițistul local are obligația de a activa dispozitivul audio-video portabil Bodycam și de a înregistra audio-video intervenția în situațiile de legitimare și stabilirea identității unei persoane, de conducere a unei persoane la sediul poliției locale sau al altei autorități competente, pe durata oricărei intervenții ce implică utilizarea forței fizice, a mijloacelor de constrângere ori a materialelor din dotare, cum ar fi cătușele, bastoanele sau sprayurile iritant-lacrimogene, în timpul constatării unei infracțiuni ori contravenții și al aplicării sancțiunilor sau măsurilor legale corespunzătoare.
De asemenea, polițiștii vor trebui să activeze Bodycam-ul și în cursul oricărei acțiuni sau intervenții desfășurate în spațiul public, în care există riscul tulburării ordinii și siguranței publice sau al apariției unor situații violente.
‘Polițistul local mai are obligația ca, în măsura în care circumstanțele permit, să informeze persoana vizată că aceasta este înregistrată audio-video sau că urmează să fie fotografiată.
De asemenea, instituția de poliție locală aduce la cunoștința publicului faptul că utilizează mijloace portabile de înregistrare, inclusiv prin afișarea unor semne vizibile pe uniformele sau echipamentele polițiștilor și prin publicarea informațiilor relevante’, se mai arată în proiect.
Înregistrările audio-video vor fi păstrate cel mult 6 luni de la data producerii, cu excepția cazului în care acestea fac obiectul unei proceduri judiciare sau disciplinare.
Polițiștii locali vor putea utiliza Bodycam, dar cu limite
Actul normativ mai prevede interzicerea utilizării în scop personal a acestor înregistrări realizate de poliția locală cu ajutorul camerelor audio-video portabile Bodycam, iar cele colectate nu vor putea fi făcute publice, distribuite sau puse la dispoziția unor persoane neautorizate.
Totodată, accesul la aceste înregistrări va fi permis numai persoanelor autorizate, în condițiile legii, și exclusiv în scopurile prevăzute de prezenta lege.
”Este strict interzis orice acces neautorizat ori divulgarea neautorizată a acestor înregistrări către terți. Ștergerea sau distrugerea înregistrărilor se efectuează cu respectarea termenelor și a procedurilor stabilite de lege, fiecare astfel de operațiune fiind consemnată într-un registru special, pentru a asigura posibilitatea de audit și control”, mai prevede actul normativ.
În termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a legii vor fi elaborate normele de aplicare. În termen de cel mult 12 luni de la intrarea în vigoare a legii, fiecare autoritate publică locală poate elabora un plan de implementare a sistemului Bodycam, poate dota și operaționaliza acest sistem.
Proiectul va intra în dezbaterea Senatului, Camera Deputaților fiind for decizional.
Ctitoria părintelui Patriarh Teoctist Arăpașu, Biserica cu hramul ,,Nașterea Maicii Domnului” din satul Victoria, comuna Stăuceni, județul Botoșani, a îmbrăcat luni veșmânt de sărbătoare, în cinstea ocrotitoarei acestui sfânt lăcaș. Biserica a fost împodobită cu trandafiri albi și crizanteme, dar de departe cele mai frumoase flori au fost enoriașii, care au venit în număr mare pentru a primi binecuvântare divină în ziua hramului.
Sărbătoarea a început duminică seară, cu slujba Vecerniei cu Litie, oficiată în sobor. Din soborul de preoți a făcut parte și părintele Nicolae Cărăușu, de la biserica din Stăuceni care a ținut și cuvântul de învățătură. Slujba a fost înfrumusețată de un grup de tineri la strană, care a oferit răspunsurile liturgice. Printre enoriași s-a rugat cu evlavie și primarul comunei Stăuceni, fiu al satului Victoria, un apărător al credinței strămoșești în zonă, dar și păstrător al tradițiilor lăsate de înaintași.
„ Acum, acum, slobozeşte pe robul Tău, Stăpâne, după cuvântul Tău, în pace, că văzură ochii mei mântuirea Ta, pe care ai gătit-o înaintea feţei tuturor popoarelor…” a răsunat în lăcașul de cult închinat Maicii Domnului, din glasurile preoților și a enoriașilor prezenți la popasul duhovnicesc de sâmbătă seară.
La finalul slujbei, prin rugăciunea Litiei, au fost binecuvântate pâinea, grâul, vinul și untdelemnul, elemente folosite în cultul divin public de către părintele Nicolae Cărăușu care a pus la sufletul credincioșilor prezenți un cuvânt de învățătură electrizant.
Sărbătoarea a continuat luni, 8 septembrie, de la ora 7:30, cu slujba Utreniei și Acatistul Nașterii Maicii Domnului. Apoi, începând cu orele 9:00 s-a săvârșit Sfânta și Dumnezeiasca Liturghie, în sobor de preoți, urmată de parastasul pentru ctitorii bisericii și pentru toți cei adormiți.
La sfârșitul Sfintei Liturghii s-au citit rugăciunile de binecuvântare pentru copiii care au început un nou an școlar.
Enoriașii au ținut să o omagieze la final și pe prezbitera Ana-Maria Azamfirei, care prin blândețea sa, vocea blândă și spiritul de sacrificiu a reușit să atragă simpatia copilașilor care vin cu drag la slujbele bisericii și participă numeroși la activitățile organizate în pridvorul sfântului lăcaș.
Publicitate
„Dumnezeu, pentru rugăciunile Preacuratei Maicii Sale să ne miluiască și să ne mântuiască pe noi cu al Său Har și cu a Sa iubire de oameni! Amin”, a spus părintele Bogdan Azamfirei, parohul comunității din Victoria.