Compania Națională de Căi Ferate Române investește peste 600.000 de euro în construcția unei gări moderne într-un sat aparent fără importanță, din nordul Moldovei. În plus, linia ferată va fi electrificată. Țăranii cred că nouă gară le va schimba definitiv viața, scrie ADEVĂRUL.
Satul Leorda, din comuna cu același nume, se află la 15 kilometri de municipiul Botoșani și este o comunitate cu aproximativ 1000 de locuitori, de care puțini români au auzit. Cu toate acestea, în satul uitat de lume din nordul extrem al României, CFR va investi nu mai puțin de 600.000 de euro. Cu acești bani va fi construită una dintre cele mai moderne stații de tren din nordul Moldovei. În plus, linia de tren care trece prin Leorda va fi complet electrificată. Aparent, toate aceste investiții par ciudate având în vedere locația și populația deservită. În realitate, Leorda are o tradiție feroviară de peste un secol și există și rațiuni economice care ar putea transforma zona într-un adevărat hub al transporturilor agricole.
Gară de peste 600.000 de euro, la țară
Comuna Leorda, aflată la marginea drumului național care face legătura dintre Botoșani și vama de la Racovăț, are o rețea de cale ferată veche de mai bine de un secol. Tot atunci a fost construită și prima gară. După venirea comuniștilor la putere investițiile în clădirea gării de la Leorda au fost minime. Au fost amenajate peroane și mărit numărul de linii de cale ferată. În rest mai nimic. De peste trei decenii, clădirea gării a fost lăsată în paragină. În momentul de față, gara din Leorda este aproape imposibil de reabilitat din cauza structurii de rezistență prea șubrezite. Peroanele sunt într-o stare deplorabilă. Tocmai de aceea, CFR a decis să investească peste 600.000 de euro în demolarea actualei gări și construirea unei clădiri moderne. „Compania Națională de Căi Ferate „C.F.R.” S.A. – Sucursala Regională C.F. Iași a lansat o licitație pentru reparații capitale la Stația CF Leorda, proiect ce include atât serviciile de proiectare, cât și execuția lucrărilor. Licitația va avea loc pe 28 aprilie 2025, iar valoarea estimată a contractului se ridică la 3,2 milioane de lei”, arată reprezentanții CFR.
În cadrul proiectului, noua clădire a gării Leorda va dispune de sală modernă de așteptare, grupuri sanitare dotate inclusiv cu facilități pentru tinerele mame, dar și pentru persoanele cu dizabilități, spații administrative adecvate, spații tehnice, un cabinet medical, dar și case moderne de bilete. În cadrul proiectului va fi amenajată și o parcare corespunzătoare, peroanele vor fi reabilitate, la fel și spațiile verzi. Va fi una dintre cele mai moderne gări rurale din România. Modernizarea va dura aproximativ șase ani. Totodată, așa cum arată CFR, calea ferată care trece prin Leorda va fi electrificată. În acest sens este scos la licitație studiul de fezabilitate.
Reînvierea unei tradiții feroviare vechi de un secol
Autoritățile locale spun că Leorda are o tradiție aparte în domeniul feroviar. În primul rând, este singurul nord feroviar din județul Botoșani și punctul de legătură dintre nordul Moldovei și implicit zonele de vamă și frontieră cu restul țării. Toate trenurile care pleacă din Botoșani către Timișoara, București, Cluj, Iași sau Suceava trec prin gara Leorda. Linia de cale ferată din satul botoșănean a fost construită la finele secolului al XIX lea, odată cu primele magistrale feroviare amenajate vreodată în România. Și asta fiindcă târgul Botoșaniului era una dintre cele mai dezoltate zone urbane din Moldova acelor vremuri. Pe această linie ferată, și implicit prin Leorda, ar fi plecat și poetul Mihai Eminescu în ultima sa călătorie către București. Gara din Leorda a fost amenajată la dorința moșierilor din zonă. Pe de o parte, trebuia să deservească protipendada locală, formată din boieri și moșieri din ținuturile Cerviceștiului și până la cele ale Dorohoiului, iar de cealaltă parte avea un scop economic precis.
În gara Leorda, moșierii încărcau cerealele cultivate în puternicul bazin agricol din zonă și le transportau cu ajutorul căii ferate până în porturile sudice, în vederea comercializării. Acest comerț intens s-a menținut până la începutul anilor ’30. Propriu-zis, odată cu această reabilitare are loc reînvierea zonei de tranzit feroviar Leorda. „Prin această investiție, Stația CF Leorda va deveni un punct de tranzit modern, confortabil și funcțional, atât pentru călători, cât și pentru personalul feroviar. Modernizarea va contribui la creșterea siguranței și a calității serviciilor oferite de C.F.R., aliniindu-se astfel la standardele europene în domeniul transportului feroviar”, precizează reprezentanți CFR. În plus, autoritățile locale speră ca noua gară să-și găsească și funcționalitatea economică de altădată. „Încă se produc cantități mari de cereale în această puternică zonă de câmpie. O rampă de încărcare ar fi ceva de dorit pentru fermierii din zonă”, spune Ștefan Dulgheru, primarul din Leorda.
„O gară nouă ne-ar face și pe noi oameni, ne-ar scoate în lume”
Investiția i-a uimit până și pe săteni. Nu se așteptau ca cineva să mai investească în vechea lor gară. „Noi i-am pus cruce, așa, în gândul nostru. Ne-am împăcat cu ideea”, spune Maricel, un sătean din cătunul Dolina. Vestea reabilitării i-a făcut însă pe localnici să viseze. În primul rând, mărturisesc că vor beneficia de transport mai ieftin, mai rapid și mai sigur. În al doilea rând, se gândesc că vor apărea și trenurile încărcate cu grâne care vor scoate zona din sărăcie. „Cred că este ceva necesar și oportun ca Leorda să aibă totuși o gară. Linia va fi electrificată, sperăm să ne învățăm să circulăm pe calea ferată. Este o deschidere extraordinară pentru comună. Oamenii vor putea face naveta mai ușor, mai ieftin. În felul acesta pot să se angajeze la oraș, în județele vecine. Asta înseamnă venituri. În plus, nu trebuie să uităm că suntem un mare producător de cereale, noi județul Botoșani, iar transportul feroviar ar putea reprezenta soluția. Un investitor din zonă intenționa să construiască o rampă de încărcare a cerealelor. Sperăm că acesta este momentul să ne relansăm economic”, spune edilul din Leorda.
Oamenii sunt fericiți fiindcă pot călători mai ușor. Sunt mulți elevi care merg la liceele din Dorohoi și Botoșani, dar și studenți care pleacă la Suceava și Iași. La aceștia se adaugă și navetiștii care muncesc la Botoșani sau în Suceava. „Fata mea face facultatea la Suceava. Trenul este extraordinar pentru că are reducere”, spune o săteancă din Leorda. Dan Tănase, un alt leordean, muncește în construcții la o firmă din Suceava. Spune că trenul l-ar ajuta să ajungă mai ieftin și mai sigur la muncă. „Îți scoți abonament și nu mai cheltui cu mașină, cu motorină, oboseală, risc pe drum. Stau în vagon, trenul mă duce. Mă aduce firma de la gară și asta este. Așteptăm cu nerăbdare. Sunt mulți care abia așteaptă să aibă transport să meargă la muncă. Le-ar schimba viața”, spune localnicul. Alții speră în relansarea economică a gării. „Vă dați seama să fie punct de încărcare cereale aici? Câți ar scăpa de sărăcie? Ar veni la încărcat, s-ar dezvolta fermierii, dau loc de muncă. Pâiniță la oameni”, adaugă un alt sătean.
Sursa: ADEVĂRUL