Connect with us

Actualitate

Polițiștii din operativ, evaluați o dată la trei ani. Noi proceduri de evaluare psihologică introduse de MAI

Publicat

Publicitate

Regulile privind evaluarea psihologică a polițiștilor au fost modificate, odată cu intrarea în vigoare, din 4 octombrie, a unui ordin MAI. Acesta prevede, printre altele, că evaluarea polițiștilor operativi va fi făcută la interval de trei ani, nu la cinci ani, ca până acum, scrie alba24.ro.

În ceea ce privește misiunile sau activitățile cu caracter operativ, acestea sunt definite ca ansamblu de acțiuni în domeniul ordinii, siguranței publice și securității naționale, efectuate în condiții de solicitare psihică intensă și cu un grad ridicat de periculozitate, de natură a aduce atingere vieții și integrității fizice și/sau psihice a individului, potrivit OMAI 161/2023.

Sunt evidențiate condițiile de solicitare psihică intensă și gradul de periculozitate.

Evaluarea psihologică efectuată cu ocazia avizării personalului pentru îndeplinirea de sarcini, atribuții și misiuni în condiții de solicitare psihică intensă se realizează, printre altele, la executarea de misiuni/activități cu caracter operativ, altele decât cele speciale.

Încadrarea în condițiile de mai sus se realizează de către inspectoratele generale/similare și instituțiile de învățământ ale MAI, potrivit atribuțiilor stabilite prin reglementări specifice de organizare și funcționare.

Evaluare psihologică la 3 ani și suport psihologic
Evaluarea psihologică periodică se realizează la intervalele de timp indicate de medicul de medicina muncii, în cazul personalului prevăzut de legislația privind supravegherea sănătății lucrătorilor, precum și la 3 ani pentru personalul care execută activitățile cu caracter operativ, altele decât cele speciale.

Publicitate

La solicitarea șefilor/comandanților unităților, în situații temeinic justificate, psihologii asigură, potrivit competențelor, suportul psihologic în desfășurarea misiunilor operative cu grad ridicat de risc, prin măsuri specifice de asistență psihologică.

Contestarea rezultatelor de inaptitudine
Se instituie un mecanism excepțional de contestare a rezultatelor de inaptitudine, pentru situații cu caracter de unicitate care rezultă din motivațiile invocate ca posibile argumente ale acordării avizului de inaptitudine.

”Art. 20.1. În situații temeinic justificate, fără a aduce atingere prevederilor art. 20, pentru persoanele cărora li s-a menținut avizul psihologic de inaptitudine după încheierea procedurilor prevăzute de acestea, ministrul afacerilor interne analizează și poate dispune o reevaluare psihologică în mod excepțional, condiționată de o solicitare motivată a persoanei evaluate, susținută de indicii temeinice, care pun în mod vădit la îndoială integritatea procedurii de evaluare.

În cadrul demersului de analiză a solicitării, ministrul afacerilor interne va consulta și alte părți implicate în acest proces, inclusiv Centrul și psihologii angrenați în toate etapele de evaluare.

În eventualitatea în care se impune reevaluarea psihologică dispusă în mod excepțional, aceasta va fi realizată de către o comisie alcătuită din cinci psihologi din cadrul MAI, numiți prin ordin al ministrului afacerilor interne, la propunerea directorului Centrului.

Comisia emite un aviz psihologic, acesta producând efecte de la data înregistrării, iar cel anterior își încetează valabilitatea.

În situația în care nu se dispune o reevaluare psihologică în mod excepțional, refuzul se motivează”.

Valabilitatea rezultatelor evaluării
Valabilitatea documentelor cuprinzând rezultatele evaluărilor psihologice este de 6 luni de la data emiterii.

Pe durata de valabilitate titularii nu pot participa la o nouă evaluare psihologică în același scop cu evaluarea inițială, cu excepția cazului în care a fost admisă contestația în condițiile art. 20 sau a fost dispusă o reevaluare psihologică în mod excepțional potrivit art. 20^1

Dacă persoana evaluată a obținut un aviz psihologic de inaptitudine, poate fi susținută o nouă evaluare, în vederea avizării pentru desfășurarea respectivelor activități. Noua evaluare poate fi susținută după minimum 6 luni de la emiterea documentului cuprinzând rezultatul evaluării, cu excepția cazului în care a fost admisă contestația în condițiile art. 20 sau a fost dispusă o reevaluare psihologică în mod excepțional potrivit art. 20^1.

Raport de evaluare a comportamentului simulat prin tehnica poligraf
Evaluarea comportamentului simulat prin tehnica poligraf poate fi realizată și în alte situații, având ca scop investigarea sincerității personalului MAI, în cadrul activităților privind securitatea națională, potrivit normelor interne specifice emise la nivelul MAI. Aceasta se realizează de către psihologi din cadrul MAI, potrivit competențelor.

Rezultatul evaluării comportamentului simulat prin tehnica poligraf se consemnează într-un raport de evaluare a comportamentului simulat prin tehnica poligraf.

Răspundere disciplinară sau administrativă a personalului MAI
Se mai instituie, în sarcina personalului MAI, a elevilor şi studenţilor din instituţiile de învăţământ ale MAI, obligația de a susține evaluarea psihologică periodică în situaţii speciale, la reluarea activităţii și de a participa la activităţile de monitorizare psihologică.

De asemenea, se dispune angajarea răspunderii disciplinare sau administrative, după caz, a personalului MAI, elevilor şi studenţilor din instituţiile de învăţământ ale MAI, în situația nerespectării obligației

”Susținerea de către personalul MAI și de către elevii și studenții din instituțiile de învățământ ale MAI a evaluării psihologice periodice, în situații speciale, la reluarea activității, a evaluării psihologice clinice, potrivit prezentului ordin, precum și participarea la activitățile de monitorizare psihologică sunt obligatorii.

Nerespectarea acestei obligații angajează răspunderea personalului MAI, elevilor și studenților din instituțiile de învățământ ale MAI, potrivit reglementărilor aplicabile”.

Procedura de evaluare a comportamentului infracțional, în anchete
Elaborarea profilului psihocomportamental al autorului necunoscut și elaborarea profilului personalității sunt dispuse de către organele de urmărire penală și vor fi realizate de către psihologii structurilor specializate ale Poliției Române împreună cu personalul cu atribuții în desfășurarea activității de urmărire penală privind infracțiuni grave împotriva persoanei sau patrimoniului.

Rezultatul activității se consemnează într-un Raport de Analiză Comportamentală

Se include astfel analiza psihicomportamentală.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Judecător din Dorohoi, eliberat din funcție printr-un decret semnat de președintele României

Publicat

Publicitate

Președintele României, domnul Nicușor Dan, a semnat vineri, 1 august 2025, o serie de decrete care vizează eliberări din funcție în sistemul judiciar, la nivelul întregii țări.

Printre acestea se regăsește:

  • Decret privind eliberarea din funcția de judecător a doamnei Oanea Lenuța, de la Judecătoria Dorohoi, delegată în funcția de președinte al acestei instanțe, ca urmare a pensionării, la data de 1 august 2025.

Măsurile adoptate prin aceste decrete se înscriu în demersul constant de asigurare a bunei funcționări a justiției și de respectare a cadrului legal referitor la cariera magistraților.

Citeste mai mult

Eveniment

Arafat: Reorganizarea Serviciului de Ambulanță vizează comasarea serviciilor din mai multe județe la nivel teritorial

Publicat

Publicitate

Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a declarat că, potrivit programului de guvernare, Serviciul de Ambulanță urmează să fie reorganizat, la nivel de instituție, prin comasare la nivel teritorial a acelorași servicii din mai multe județe.

El a fost întrebat dacă ar vedea Serviciul de Ambulanţă în subordinea de DSU.

„Niciun moment nu s-a pus problema. Deci, hai să ne înţelegem: legislativ, legal, Serviciul de Ambulanţă este sub coordonarea noastră din 2014, pe linie operaţională. Pe linie administrativă, este în subordinea Ministerului Sănătăţii. Şi aşa s-a lucrat, fără nicio problemă. Acum, reorganizarea care va avea loc nu priveşte trecerea unui serviciu sub altul sau mutarea unuia în altă parte, ci schema de reorganizare, pe care o regăsiţi în programul de guvernare, despre comasarea unor judeţe, să zicem, pentru a crea servicii teritoriale care să aibă un management unic pe trei judeţe, de exemplu, 2-3 judeţe, să aibă un management unic, să aibă un serviciu administrativ unic. Pe judeţe nu va fi niciun impact care să schimbe ceva pentru angajaţi, pentru personal. Nu se dă afară nimeni din personalul medical, personalul operativ; toţi rămân acolo. Se gestionează partea administrativă, într-adevăr: în loc să ai, în trei judeţe, trei manageri, o să ai un manager pe teritoriu, un inspector-şef la pompieri pe teritoriu”, a declarat Raed Arafat, vineri, într-o conferinţă de presă la Palatul Victoria.

El a precizat că pentru viitor se poate gândi o formulă de dispecerizare teritorială, dând Finlanda ca exemplu unde se aplică acest sistem.

„Dispecerizarea va rămâne, la acest moment, activă în toate judeţele. În viitor ne putem gândi la dispecerizare teritorială, aşa cum s-a făcut şi în alte ţări – şi dau exemplul Finlandei mereu, care de la 21 de dispecerate integrate, acum sunt vreo cinci dispecerate integrate; în câţiva ani au ajuns la acest număr. Deci, astea sunt lucruri testate. Iar la noi nu e prima dată în care comasăm două servicii, pentru că dacă vrem să luăm Bucureşti şi Ilfov, Ambulanţa Bucureşti cu Ambulanţa Ilfov au devenit un singur serviciu în 2011, Pompierii Bucureşti cu Pompierii Ilfov au devenit un inspectorat în 2014. Şi rezultatele au fost foarte pozitive şi a beneficiat mai mult, bănuiesc, judeţul Ilfov de faptul că s-au comasat şi s-a întărit imediat şi judeţul Ilfov prin această comasare”, a spus Arafat.

În altă ordine de idei, şeful DSU a subliniat că nu se pune problema comasării între Serviciul de Ambulanţă şi SMURD, întrebat şi cum vede, în perspectivă, această variantă.

Publicitate

„Intenţia este comasare pe linie de instituţie, adică Ambulanţa împreună, Pompierii împreună. (…) SMURD este parte din ei pe partea de prim ajutor şi include UPU-rile pe partea de terapie intensivă. Nu se pune problema de o combinaţie, la acest moment. (…) Pot să spun că nici nu va avea un efect benefic pentru niciuna dintre instituţii. Dar este pusă problema de reorganizare, aşa cum scrie exact în programul de guvernare. Este foarte clar programul de guvernare şi vorbeşte despre reorganizare prin comasarea aceloraşi instituţii la nivel teritorial. Şi asta va scădea costurile administrative semnificativ, va scădea funcţiile de conducere şi funcţiile de comandă, dar nu va slăbi judeţele respective”, a afirmat Arafat.

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul pune lacăt pe serbările câmpenești: Adio bani de la stat

Publicat

Publicitate

Serbările câmpenești nu vor mai fi subvenționate de către stat. Mai exact, ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare a declarat că Guvernul va tăia fondurile din care se subvenționează serbările câmpenești. 

Declarația a fost făcută joi seara, 31 august, la postul TV Antena3 CNN.

„Pentru multe alte cheltuieli care pot fi evitate, care nu sunt neapărat necesare şi care, din nefericire, au ajuns un fel de obişnuinţă în ultimii ani. Pentru că făcând deficite mari în fiecare an, 9%, 8%, ne-am obişnuit să fie nişte bani la dispoziţie.

Aceşti bani din nefericire, ca să fie la dispoziţie, noi trebuie să îi împrumutăm. Şi îi împrumutăm cu cele mai scumpe dobânzi din Uniunea Europeană”, a declarat ministrul Nazare.

Nu ne mai permitem festivaluri și serbări câmpenești

„Nu ne mai putem permite să facem tot felul de festivaluri, tot felul de sărbări câmpeneşti în diverse locuri prin ţară. Nu ne mai permitem să facem investiţii care nu sunt neapărat necesare sau care nu au un factor de multiplicare atât de mare.

Şi, bineînţeles, risipa. În sectorul public acest lucru a fost de multe ori exemplificat în media. Trebuie să revenim într-o zonă de prudenţă şi de echilibru. Bine, aici vorbim şi de companii de stat şi de cheltuieli din companii de stat.

Publicitate

Pe de-o parte noi se ne chinuim să găsim cele mai bune soluţii, să scădem cheltuiele şi în acelaşi timp auzim că în Consiliul de Administraţie dintr-o companie sau alta s-au dublat, s-au triplat indemnizaţiile. Adică asta e o sfidare”, a mai declarat Nazare la Antena3CNN.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Ceremonial de avansare în grad la Jandarmeria Botoșani: Un nou pas în cariera militară pentru 18 jandarmi

Publicat

Publicitate

În fiecare an, pe 1 august, jandarmii care au îndeplinit stagiul minim în grad sunt avansați în gradul următor.

Este un moment special în cariera unui militar, când pe epoleți se adaugă încă o tresă la cele deja existente.
Doi ofițeri și 16 subofițeri și-au primit în această dimineață noile trese, în cadrul unui ceremonial desfășurat la sediul inspectoratului, împreună cu felicitările conducerii și ale celorlalți colegi participanți la acest moment festiv.
Conform prevederilor Statutului cadrelor militare, gradul militar este un drept al titularului şi reprezintă recunoaşterea în plan social a calităţii de cadru militar, un semn de prețuire a devotamentului față de arma din care face parte.
La ceremonial au participat, pe lângă cadrele în activitate, elevii de la Școala Militară de Subofițeri Jandarmi Fălticeni și studenții Academiei de Poliție ,,Alexandru Ioan Cuza” București care astăzi au încheiat stagiul de practică în cadrul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending