Connect with us
Publicitate

Eveniment

Polițiștii botoșăneni au oferit refugiaților aflați la volan cafea și recomandări pentru a ajunge în siguranță la destinație

Publicat

Publicitate

Polițiști din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au acționat pentru prevenirea accidentelor rutiere,  care au ca principala cauză de producere oboseala la volan, însă, având în vedere faptul că în această perioadă traficul rutier a crescut, județul nostru fiind tranzitat și de vehicule ale cetățenilor ucraineni, polițiștii au desfășurat o acțiune preventivă pentru combaterea oboselii la volan.

Polițiștii au oprit în trafic vehicule care parcurg o distanță considerabilă, ocazie cu care au oferit conducatorilor auto, dar și pasagerilor, cafea și recomandări pentru a ajunge în siguranță la destinație, a aunțat IJP Botoșani.

În continuare, echipajele mixte polițist-jandarm desfășoară misiuni de menținere a ordinii și siguranței publice în proximitatea celor două puncte de trecere a frontierei, de fluidizare a traficului rutier și pietonal, precum și de îndrumare a cetățenilor ucraineni către spații de cazare.

Pentru siguranța cetățenilor din Ucraina, care ajung sau tranzitează județul nostru, polițiștii și jandarmii verifică identitatea persoanelor care se oferă să îi transporte spre diferite locații (cazări temporare, gări, autogări, aeroport).

Pentru orice fel de informații legate de cazarea cetățenilor ucraineni, donații, solicitări de sprijin, pot fi apelate non-stop următoarele numere de telefon : 0756192737, 0756131398 și 0756055591”, au mai adăugat polițiștii de la Botoșani.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Publicitate

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Primarul comunei Coșula, Mircia Acatrinei, s-a stins din viață. Conducea această comună din 2004

Publicat

Publicitate

Primarul comunei Coșula, Mircia Acatrinei, care a condus această comună timp de cinci mandate, în perioada 2004-2024, a încetat astăzi din viață mai puțin de o lună de zile după ce a fost confirmat prin vot ca primar al acestei comune.

Liderii Consiliului Județean Botoșani au transmis deja condoleanțe familiei și au transmis îndurerați că sunt alături de întreaga comunitate de la Coșula.

“Comuna Coșula este mai săracă, de astăzi! A pierdut un OM destoinic, un bun gospodar, care ani de zile și-a servit comunitatea cu demnitate, cu toată priceperea și cu toate resursele!

Am sperat, ne-am rugat pentru însănătoșirea sa, dar moartea a fost mai puternică și ni l-a smuls dintre noi. De acum înainte nu-l vom mai vedea decât prin fereastra amintirilor pe domnul primar Mircia Acatrinei. Nu ne rămâne decât să îl păstrăm în inimile noastre tot restul vieții.

Binecuvântată să-i fie odihna veșnică! Fie ca sufletul său, plin de o bunătate infinită, să-și găsească pacea veșnică, iar Părintele Ceresc să îl odihnească în pace între cei bineplăcuți Lui.

A fost viceprimarul comunei Copălău aproape două mandate până în anul 2003 când, în urma eforturilor susținute, a reușit să reînființeze prin lege comuna Coșula.

Publicitate

Primar al comunei Coșula timp de cinci mandate, în perioada 2004-2024, domnul Mircia Acatrinei a căutat necontenit să îmbunătățească viața comunității, dovedind în toată activitatea sa perseverență, consecvență și profesionalism. În cele cinci mandate a avut o atitudine onestă și verticală în relația cu cetățenii, depunând toate eforturile omenești pentru atragerea de investiții și dezvoltarea comunei. În iunie a câștigat un nou mandat de primar, însă… Omul Mircia Acatrinei s-a stins, rămân faptele și realizările domniei sale în memoria colectivă.

Mircia Acatrinei nu a fost doar primarul comunei Coșula, ci a fost unul dintre liderii social-democrați care și-a câștigat încrederea comunității datorită felului în care a știut să pună interesul oamenilor înainte de orice. A fost un prieten și un coleg bun, înzestrat cu calm, consecvență și dăruire. În toată activitatea sa a lăsat o puternică amprentă asupra tuturor celor care l-au întâlnit, fiind considerat un exemplu de determinare.

Profund îndurerați, suntem alături de familia îndoliată! Acum, în aceste clipe de adâncă tristețe, este foarte greu să găsim cuvintele, pentru că nimic nu mai poate mângâia sufletele familiei greu încercate. Transmitem pe această cale sincere condoleanțe și sperăm din tot sufletul ca prezența și sentimentele de compasiune ale rudelor, prietenilor și tuturor celor care le sunt alături în aceste clipe grele, să le aducă alinare și mângâiere.

Publicitate

Vom păstra cu gratitudine și respect amintirea neîntinată în conștiința și sufletele noastre. Nu te vom uita niciodată, domnule primar!

Dumnezeu să-l ierte și să-i primească sufletul în grădina Sa!

Doamne, odihnește-l în pace pe domnul primar!”, a transmis președintele Consiliului Județean Botoșani, Doina Federovici.

Citeste mai mult

Eveniment

Medicii legiști NU sunt de acord cu ordonanța privind testarea drug-test a șoferilor: Duce la abuzuri și încălcarea unor drepturi constituționale

Publicat

Publicitate

Medicii legiști susțin că nu sunt de acord cu ordonanța privind testarea drug-test a șoferilor iar Consiliul superior de medicină legală (CSML) a transmis duminică un punct de vedere referitor la OUG nr. 84/2024 privind testarea șoferilor de către polițiști.

Legiștii spun că nu sunt de acord cu o serie de prevederi și susțin că ordonanța creează obligații în sarcina personalului medical care nu sunt prevăzute în curricula de pregătire profesională, relatează alba24.ro.

De asemenea, medicii spun că nu sunt stabilite explicit situațiile în care polițistul poate (fără a fi obligat) să solicite testarea, ceea ce poate duce la abuzuri.

În ceea ce priveşte ideea de a organiza centre de testare în cadrul MAI, legiştii afirmă că ar dura ani de zile, investiții de zeci de milioane de euro și angajări masive.

CMSL a transmis într-un comunicat că realizarea de analize toxicologice în laboratoare ale MAI ar genera neîncredere la nivel social în rezultatele obţinute, deoarece aceeaşi entitate care verifică şoferii în trafic va face atât analiza probelor, cât şi confirmarea rezultatelor.

Medicii legiști nu sunt de acord cu ordonanța privind testarea drug-test a șoferilor

„Consiliul superior de medicină legală, luând act de intrarea în vigoare a Ordonanței 84/2024 pentru modificarea și completarea unor acte normative în scopul creșterii siguranței rutiere, care modifică Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, de al cărei conținut nu a fost oficial informat și nici nu i s-a solicitat un punct oficial de vedere, nu este de acord cu o serie de prevederi apte de a duce atingere prestigiului instituției medico-legale, al sistemului de probațiune judiciară dar și al unor drepturi fundamentale, constituționale, astfel încât consideră necesar să facă public următoarele precizări:

Publicitate

Referitor la punctul 7 prin care se modifică Art. 22 prin introducerea de opt noi alineate, alin. (8^1)-(8^8):

  1. Alineatul 8^1 impune obligativitatea medicului, indiferent de specialitate, de a constata „că o persoană, titulară a unui permis de conducere, aflată în evidența sau îngrijirea sa, prezintă simptome ce pot afecta capacitățile psihologice necesare pentru a conduce autovehicule, tractoare agricole sau forestiere ori tramvaie, este obligat să emită bilet de trimitere, în care se menționează simptomele constatate, către o unitate psihologică autorizată de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.”, fapt ce creează o obligație, în sarcina personalului medical, care nu este prevăzută în curricula de pregătire profesională a oricărui medic. Dacă se dorește introducerea obligativității unei evaluări psihologice în vederea obținerii/redobândirii carnetului auto (ceea din punctul nostru de vedere nu este necesar, având în vedere faptul că fișa de aptitudini auto conține deja o examinare psihiatrică), acest lucru se poate face fără a implica medicii, indiferent de specialitate.
  2. Precizăm că medicii, din majoritatea specialităților medicale, nu au competența de a evalua capacitățile psihologice de a conduce autovehicule, acesta putând fi, cel mult, atributul psihologilor, al medicilor psihiatri, care au competența de a evalua capacitatea psihică a unei persoane, sau al comisiilor medico-legale psihiatrice, care au atribuții în stabilirea prezenței competenței psihice și a discernământului.
  3. În opinia noastră, acest punct trebuie eliminat sau modificat în sensul celor de mai sus.

Referitor la punctul 11, prin care se modifică Art. 38:

  1. alineatul 1 prevede obligativitatea conducătorilor autovehiculelor de a se supune testării în vederea consumului de substanțe psihoactive ori a concentrației de alcool în aerul expirat, la solicitarea polițistului rutier
  2. alineatul 2 prevede situațiile în care polițistul rutier este obligat să solicite conducătorilor autovehiculelor testarea; cu toate acestea, din analiza textului legislativ reiese faptul că polițistul poate solicita testarea și în alte situații, doar că acestea nu sunt obligatorii. Această posibilitate poate duce la abuzuri, nefiind stabilite explicit situațiile în care polițistul poate (fără a fi obligat) să solicite testarea;
  3. Față de cele de mai sus, considerăm că se impune precizarea tuturor situațiilor în care va fi realizată testarea”, au precizat medicii legiști, într-un comunicat.

CSML: Realizarea testărilor de toxicologie în afara sistemului medico-legal este improprie probațiunii judiciare

„Referitor la punctul 16, prin care se modifică Art. 88 alin. (2^1):

Publicitate

1. realizarea testărilor de toxicologie în afara sistemului medico-legal, în vederea stabilirii prezenței substanțelor psihoactive la conducătorii auto este IMPROPRIE probațiunii judiciare, pe următoarele considerente:

  • testările toxicologice în afara sistemului medico-legal se pretează la emiterea unor buletine de analiză care sunt în pericol să nu aibă întotdeauna girul obiectivității, principiu de bază al activității medico-legale, ceea ce deschide poarta echivocului în probațiunea judiciară;
  • este mai utilă concentrarea pe creșterea capacității de analiză toxicologică în cadrul rețelei medico-legale, astfel încât să nu se deschidă această cutie a Pandorei a probațiunii judiciare;
  • în momentul de față există mai multe instituții de medicină legală care pot realiza analize toxicologice în vederea stabilirii prezenței substanțelor psihoactive la persoana în viață, infrastructura necesară (care este în curs de modernizare), personal de specialitate și mai ales metodologii de lucru care să permită o valoare probatorie în justiție a acestor analize. Menționăm că analizele toxicologice la care facem referire sunt cele cantitative (care detectează atât substanța activă, cât și metaboliții acesteia, inclusiv concentrațiile lor), și nu calitative (care detectează doar substanța). Determinările cantitative sunt cele care pot fi utilizate, ulterior, pentru identificarea consecințelor clinice ale consumului de substanțe psihoactive, inclusiv asupra capacității de a conduce autovehicule. Determinările calitative, în condițiile în care testele au valori cut-off extrem de mici, pot identifica substanțe aflate în cantități infinitezimale, care nu sunt utile pentru evidențierea stării de influență și (nu rareori) pot da reacții pozitive în situații în care nu a existat efectiv un consum de substanțe psihoactive. Trebuie menționat că, datorită sensibilității extrem de mari a probelor analitice actuale, pot fi detectate substanțe psihoactive la niveluri mult sub cele care pot duce la efecte clinice, putând fi detectate inclusiv substanțe care apar în corp prin mecanism pasiv (de exemplu, inhalarea de fum de marijuana de la o altă persoană, care consumă substanța respectivă poate pozitiva un test rapid sau un test pe sânge pentru cannabis/metaboliți). Unele substanțe psihoactive pot fi prezente în cantități extrem de mici în alimente, aici exemplul clasic fiind macul, care conține cantități infinitezimale de opiacee, fără niciun efect clinic, dar care pot duce la pozitivarea testelor toxicologice. Multe medicamente uzuale conțin substanțe care pot duce la pozitivarea unor teste toxicologice, fără ca ele să fie în concentrații apte de a duce la o afectare a capacității de conducere autovehicule. De exemplu, codeina, utilizată ca antitusiv în cantități reduse, va da reacții pozitive la opiacee. Cantitatea utilizată ca antitusiv NU are efecte asupra capacității de a conduce autovehicule. Utilizarea prospectului medical pentru a evalua prezența unor substanțe psihoactive NU este o metodă fezabilă de identificare a substanțelor care pot fi identificate prin testări toxicologice, deoarece acesta nu conține informații cu privire la remanența în organism a substanțelor active farmacologic, aceasta fiind mult mai mare decât durata de timp cât medicamentele respective au efecte clinice. De exemplu, dacă o substanță X are efecte clinice 4 ore (valoare trecută în prospect), este posibil să dea rezultate pozitive la examenul toxicologic la 8, 16, 24, sau chiar 48 de ore (funcție de sensibilitatea aparatului de analiză), lucru care NU este precizat în prospect. Analizele calitative sunt ieftine, rapide și disponibile la nivelul majorității instituțiilor medico-legale și medicale. Analizele cantitative sunt însă cele care pot avea valoare probatorie în justiție. Acestea sunt mai scumpe, necesită echipamente complexe și sunt mai puțin rapide, ele fiind disponibile, în momentul de față, doar în câteva instituții medico-legale.
  • Institutul Naţional de Medicină legală Mina Minovici Bucureşti, Institutul de Medicină legală laşi, Institutul de Medicină legală Timişoara au echipamente funcţionale încă din 2004, provenind din programul Phare derulat în perioada 2004-2007, care a fost implementat sub coordonarea Ministerului Sănătăţii, program prin care au fost create în România capacităţi instituţionale funcţionale de detecţie medico-legală a substanţelor toxicologice. Atât dotările specifice cu mentenanţa necesară, cât şi resursele umane înalt calificate există şi se află în folosire permanentă, acoperind solicitările analitice la nivel naţional, întârzierile de moment generate de explozia numărului de cazuri fiind în curs de rezolvare, prin achiziții de echipamente de înaltă performanță, specializarea personalului și prin posibilitatea de redistribuire a cazurilor atunci când la nivelul de competență al unei instituții medico-legale este excedată capacitatea analitică;
  • în prezent, un număr tot mai mare de instituţii medico-legale (institute și servicii medico-legale) pot răspunde la toate solicitările făcute de către organele abilitate și, având în vedere susţinerea din partea Ministerului Sănătăţii cu privire la dotarea cu aparatură înalt performantă, investigaţiile toxicologice vor fi finalizate în termen de câteva zile;
  • propunerea legislativă ignoră demersurile avansate, realizate de MS împreună cu reţeaua de medicină legală, de dotare cu echipamente performante de toxicologie a reţelei de medicină legală, prin fonduri de la Banca Mondială, ceea ce face ca laboratoarele nou constituite să nu facă altceva decât să dubleze investițiile, fără o justificare pertinentă a cheltuielilor statului;
  • realizarea de analize toxicologice calitative în laboratoare din spitale sau ale MAI va duce ca în acest domeniu specific reglementat să existe două categorii de buletine de analize toxicologice: unele cu valori cantitative provenind din instituțiile medico-legale și altele cu valori calitative provenind din alte laboratoare. Trebuie menționat că existența doar a unor buletine de analiză calitativă va împiedica calea de atac legală a solicitării prezenței stării conducătorului auto de a se afla sub influenta substanțelor psihoactive la momentul opririi în trafic de a se realiza o expertiză medico-legală toxicologică, prevăzută de legislația specifică medico-legală care se pot efectua numai pe baza unor buletinele de analiză cantitative;
  • realizarea de analize toxicologice în laboratoare ale MAI va genera neîncredere la nivel social în rezultatele obţinute, deoarece aceeaşi entitate care verifică şoferii în trafic va face atât analiza probelor, cât şi confirmarea rezultatelor;
  • propunerea legislativă nu a făcut niciun fel de analiză de impact financiar pe termen lung – pentru realizarea de analize în afara sistemului medico-legal trebuie pregătit personal de specialitate, necesită achiziţii extrem de costisitoare de echipamente, dar şi de kituri/reactivi, ale căror costuri, în sistemul medico-legal, sunt parţial suportate şi din alte surse de finanţare;
  • proiectul nu ia în considerare recomandările forurilor mondiale de toxicologie, care vizează crearea de centre unitare, regionale ideal, cele care asigura metoda, reproductibilitate şi calitate, dar şi flux continuu de analiză şi implicit şi costuri mai limitate – recomandare exact contrară prevederilor acestui proiect care induce o fărâmiţare a reţelei de toxicologie expertale în zeci/sute de laboratoare, făcând extrem de greu de atins şi menţinut dezideratele de mai sus, inclusiv trasabilitatea şi respectarea prevederilor art. 188 CPP şi ale art.190 alin. (11).
  • proiectul nu face vorbire despre necesitatea unităţii metodologice de analiză şi implementarea de metode de analiză similare în toate aceste laboratoare, indiferent de forma lor de organizare/administrare, cu stabilirea valorilor de referinţă toxicologică similare, aspect extrem de dificil/imposibil de asigurat, care, în absenţa sa, va genera rezultate toxicologice neunitare, cu variabilitatea inacceptabilă interlaboratoare. Prin urmare, rezultatele vor fi extrem de contestate şi contestabile, fapt ce va duce la o încărcătură şi mai mare pe sistemul de toxicologie, dar şi costuri mult mai mari, inclusiv prin dificultăţi în realizarea expertizelor toxicologice.
  • precizăm că laboratoarele de toxicologie medico-legală din cadrul instituţiilor de medicină legală îndeplinesc standardele conforme cu cerinţele SR EN ISO 9001 :2015 având domeniul de certificare: expertize, examinări, constatări, examene de laborator şi alte lucrări medico-legale asupra persoanelor în viaţă, cadavrelor, produselor biologice şi ale corpurilor delicte, precum şi efectuarea de expertize medico-legale psihiatrice şi de cercetare a filiaţiei, instituţiile fiind auditate în scop de supraveghere anual, iar la interval de 3 ani sunt auditate pentru recertificare”, a transmis Consiliul superior de medicină legală în comunicat.

Medicii legiști nu sunt de acord cu ordonanța privind testarea drug-test a șoferilor. Cum trebuie stabilită „starea de influență”

„2. Într-un context mai larg, Consiliul superior de medicină legală consideră că este necesară o reevaluare a modului în care este evaluată și interpretată din punct de vedere legislativ și juridic „starea de influență” și efectele sale asupra condusului și a conducătorilor de autovehicule, care să plece de la următoarele principii generale:

  • starea de influență NU trebuie stabilită strict pe baza prezenței unei/unor substanțe psihoactive în corpul persoanei, substante ce pot fi active, inactive, metabolizate complet sau parțial prin metaboliți activi sau inactivi, etc.), ci pe baza unor valori cantitative cut-off, valori sub care este dovedit prin studii științifice unanim acceptate că ele NU au niciun efect clinic asupra capacității unei persoane de a conduce autovehicule;
  • starea de influență trebuie stabilită pe baza unei examinări medico-legale, care să ia în considerare statutul clinic al persoanei la momentul opririi în trafic (sau cât mai aproape de acest moment) și valorile efective identificate la examenul toxicologic;
  • în absența unei confirmări, în sânge, a prezenței unei substanțe psihoactive, în doze care pot avea efecte clinice, conducătorul de autovehicul nu ar trebui să fie considerat a fi sub influența acestora, iar carnetul nu ar trebui retras decât, eventual, pe o perioadă limitată (12-24 ore), o reevaluare trebuind să fie făcută apoi după”, au explicat medicii legiști.

CSML, despre problema laboratoarelor de determinare medico-legală a substanțelor psihotrope

„La momentul actual, nu există la nivel național alte laboratoare de determinare medico-legală a substanțelor psihotrope, ca urmare, nu se poate vorbi anticipativ de o posibilă apariție a acestora.

Ca urmare, nu se poate accepta alocarea răspunderii unor astfel de analize pe baza unor viitoare (necunoscute încă) criterii de acreditare și de asemenea este imposibil de a anticipa un preț al acestor prestații.

Având în vedere modul de creare a rețelei de toxicologie medico-legală, apreciem că pentru laboratoarele IGPR ar fi nevoie de ani de zile și zeci de milioane de euro, de angajări masive, achiziții de echipamente cu toate implicațiile ulterioare (licitații, contestații) poate chiar construirea unor clădiri noi pentru a se atinge stadiul actual al rețelei de toxicologie medico-legală.

Nu în ultimul rând, având în vedere faptul că analizele toxicologice se fac în cadrul instituțiilor medico-legale, care țin de Ministerul Sănătății, orice discuții referitoare la achizițiile de echipamente ar trebuie realizate împreună cu Ministerul Sănătății și Consiliul superior de medicină legală”, se mai precizează în comunicatul CSML.

Citeste mai mult

Eveniment

Românii vor beneficia GRATUIT de servicii pentru terapia DURERII. Legea a fost publicată deja în Monitorul Oficial

Publicat

Publicitate

Pacienții din România vor beneficia gratuit de servicii de terapie a durerii. Începând cu luna octombrie, românii vor putea accesa servicii medicale pentru terapia durerii în cazul în care simptomele nu se ameliorează. Aceste servicii includ diagnosticare, tratament și monitorizarea pacienților cu dureri acute sau cronice.

Legea 208/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății a fost publicată în Monitorul Oficial joi, 4 iulie.

Legea introduce un nou drept al pacientului asigurat în sistemul medical de stat, respectiv acela de a primi servicii medicale pentru terapia durerii.

Potrivit documentului citat, durerea este definită drept experiența senzorială și emoțională neplăcută asociată sau semănând a fi asociată cu o leziune tisulară reală sau potențială.

Serviciile medicale pentru terapia durerii reprezintă ansamblul de servicii medicale de diagnosticare, tratament și monitorizare a pacienților de toate vârstele, copii sau adulți, cu dureri acute sau cronice, având ca scop îmbunătățirea calității vieții acestora prin controlul sau înlăturarea durerii.

Potrivit noii legi, pacienții asigurați au dreptul la servicii medicale pentru vindecarea bolii, pentru prevenirea complicațiilor ei, pentru recuperarea după boală și pentru terapia durerii.

Publicitate

În cazul asiguraților care beneficiază de serviciile medicale pentru terapia durerii, managementul durerii se realizează în cadrul medicinei bazate pe dovezi, în mod integrat și interdisciplinar, pe baza ghidurilor de practică medicală, protocoalelor naționale de practică medicală, protocoalelor operaționale de practică medicală sau a protocoalelor terapeutice, respectiv în cadrul medicinei personalizate.

Citeste mai mult

Eveniment

Rezultatele tragerilor la LOTO de duminică, 7 iulie 2024

Publicat

Publicitate

LOTERIA ROMÂNĂ a continuat, duminică, 7 iulie 2024, seria extragerilor Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 și Super Noroc.

Numerele extrase, 7 iulie 2024:

Loto 6 din 49: 27, 10, 24, 1, 35, 17

Loto 5 din 40: 2, 28, 19, 35, 31, 14

Noroc: 1, 9, 4, 3, 9, 7, 0

Noroc Plus: 6, 5, 4, 6, 4, 8

Publicitate

SuperNoroc:  3, 1, 2, 4, 1, 0

Joker: 8, 39, 40, 12, 20 (+2)

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending