Cu toate că și la începutul lunii polițiștii au atras atenția cu privire la pericolele înșelăciunilor în mediul on-line și cu prilejul cumpărăturilor de Sărbători de pe site-urile de specialitate, se constată în continuare numeroase situații în care cetățenii cad victime ale răufăcătorilor.
Realizarea cumpărăturilor on-line a devenit din ce în ce mai ușoară, tot mai mulți cumpărători orientându-se spre acest tip de comerț având în vedere timpul economisit prin rapiditatea tranzacțiilor chiar la distanțe mari.
Pentru toată lumea, acestă tendință aduce atât oportunități, provocări, dar totodată, reprezintă și un risc mai mare de fraude, cărora le pot cădea victime atât comercianții, cât și cumpărătorii.
Aproape zilnic, polițiștii sunt sesizați cu privire la înșelăciuni în mediul on line cu prilejul achiziționării unor bunuri. Bunurile comandate nu mai ajung, sau unde sunt de calitate îndoielnică și nu reprezintă produsul comandat. De cele mai multe ori aceste situații sunt generate și de superficialitatea cumpărătorilor sau vânzătorilor care nu respectă reguli minime de prevenire și siguranță.
Exemplificăm alăturat cu două noi situații înregistrate în cursul zilei precedente, când doi suceveni au suferit prejudicii în urma achiziționării unor produse sau transmițând date bancare confidențiale unor persoane necunoscute.
Marți, orele 14:00, Poliţia Municipiului Suceava a fost sesizată direct de către un bărbat din mun. Suceava, jud. Suceava, cu privire la faptul că la data de 27.11.2023 a comandat mai multe bunuri de pe un site și a primit altele în loc.
Echipa operativă din cadrul Biroului Investigații Criminale a stabilit că la data de 27.11.2023, soția reclamantului a comandat de pe site de vânzări trei rochii de damă. În data de 04.12.2023, coletul a fost expediat la domiciliu, fiind primit și achitat. Ulterior, la deschidere, soția reclamantului a constatat că în interior se aflau 3 tricouri în loc de 3 rochii. Așa cum comandase. Prejudiciul a fost estimat la suma de 225 de lei.
În cauză se efectuează cercetări sub aspectul comiterii infracțiunii de înșelăciune, faptă prev. și ped. de art. 244 alin. (1) din Codul Penal.
Tot la data de 05.12.2023, ora 16.00, Poliţia Municipiului Fălticeni a fost sesizată direct, prin plângere penală, de către un bărbat din com. Fântâna Mare, cu privire la faptul că i-a fost sustrasă suma de 9.000 de euro din contul său bancar.
S-a stabilit că bărbatul deține un cont bancar în euro la o unitate bancară. Atașat contului bancar are un card de debit pe care îl folosește la plățile uzuale.
În data de 05.12.2023, ora 14:22, bărbatul a primit un mesaj tip text, în care se preciza faptul că o plată in valoare de 410.22RON este în curs de procesare către o unitate de pariuri sportive. Pentru anularea platii bărbatului i-a fost indicat un număr de telefon care ar fi aparținut aparent unei unități bancare.
Întrucât nu avea nicio tranzacție realizată la vreo unitate de pariuri sportive, bărbatul a sunat la numărul de telefon la care se făcea referire în mesaj, ocazie cu care a răspuns un bărbat care s-a prezentat a fi angajat al băncii unde era deschis contul bancar. Acesta i-a solicitat persoanei vătămate datele înscrise pe cardul său de debit, respectiv numărul cardului, data de expirare și codul CVV, precum și ultimele 6 cifre ale CNP-ului, cu pretextul că are nevoie de aceste informații pentru a putea bloca tranzacția fictivă către agenția de pariuri sportive. După furnizarea datelor solicitate, din contul bancar al părții vătămate a fost sustrasă suma de 9.000 de euro.
În cauză s-a întocmit dosar penal pentru comiterea infracțiunilor de înșelăciune, faptă prev. și ped.de art. 244 alin. (1) din Codul Penal, acces ilegal la un sistem informatic, faptă prev. și ped. de art. 360 alin. (1) și alin. (3) din Codul Penal și efectuarea de operațiuni financiare în mod fraudulos, faptă prev. și ped. de art. 250 alin. (1) din Codul Penal.
Această perioadă este asociată cumpărăturilor de Sărbători și vine cu multe oferte în spațiul online, iar, pentru a vă bucura în siguranță de produsul dorit, polițiștii suceveni vă transmit o serie de recomandări:
Printre cele mai întâlnite fraude online sunt vânzările fictive, adică postarea de anunțuri de vânzare online. În acest mod, ulterior convingerii cumpărătorilor să transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai ajung la destinație, nefiind livrate.
Astfel, dacă efectuați cumpărături online, este recomandat să nu trimiteți banii în avans. Folosiți un serviciu cu plata ramburs (achitarea costurilor de către destinatar la momentul livrării bunului).
Înainte de a face achiziții online, verificați cu atenție sursa de comercializare. Cumpărați bunuri din surse sigure, folosind site-uri de comerț online pe care le cunoașteți sau pe care le-ați mai folosit și verificați recenziile comerciantului, înainte de a achiziționa produsul.
De asemenea, păstrați întotdeauna documentele referitoare la plățile pe care le-ați efectuat online.
Totodată, cumpărătorii pot primi pe email mesaje care par a fi trimise de societăți sau persoane de încredere, însă, în fapt, adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel încât să pară că sunt legitime.
Mare atenție la mail-urile care conțin link/link-uri. În conținutul email-urilor poate fi introdus unul sau mai multe link-uri spre o pagină falsă, iar în momentul în care se introduc date precum username și parolă, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai întâlnite ameninţări în mediul cibernetic).
Atunci când navigați pe internet de pe dispozitivul dumneavoastră, asiguraţi-vă că această conexiune este securizată prin HTTPS – pictograma unui lacăt arătând că pagina accesată este securizată.
Evitați să transmiteți prin telefon sau alte dispozitive informații referitoare la datele dumneavoastră bancare (numărul contului bancar, codul de securitate al cardului, PIN-ul cardului, parole de acces, seria sau IP-ul token-ului etc.), precum și date de identitate, cum ar fi: codul numeric personal, seria și numărul cărții de identitate.
Evitaţi operatorii economici care nu afișează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o simplă adresă de e-mail. Aveţi grijă dacă accesaţi o pagină web care conține greșeli gramaticale.
În momentul în care cumpărați bunuri de la persoane fizice, cereți documentele de proveniență ale acestora (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumpărat iniţial produsul de la magazin) şi certificatul de garanție emis de producător.
Pentru situaţia în care ar exista vreo problemă mai târziu, salvați sau tipăriți comanda dumneavoastră, precum şi clauzele şi condiţiile ce apar pe site la momentul cumpărării.