Cardurile de energie 2025, reglementate prin OUG 35/2025 încă din 30 iunie, vor fi acordate anumitor categorii de persoane ca sprijin pentru plata facturilor. Totuși, implementarea efectivă a măsurii depinde de finalizarea aplicației prin care beneficiarii se vor putea înscrie, scrie alba24.ro.
Prin ordonanța de urgență, Guvernul a aprobat acordarea de tichete electronice de energie, în valoare de 50 de lei lunar, pentru consumatorii vulnerabili. Măsura de protecție socială este valabilă în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026.
Beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie următoarele categorii de persoane și familii:
- persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei
- familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.
Sprijinul în valoare de 50 lei/lună se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru al familiei care este major.
Carduri de energie 2025: aplicația EPIDS
Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS, ce va fi dezvoltată de STS.
Tichetul electronic de energie se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar datele de identificare ale membrilor familiei declarați de solicitant nu se regăsesc înregistrate la alt loc de consum.
Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației. Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației. După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Carduri de energie 2025: stadiul dezvoltării aplicației STS
Aplicația informatică destinate acordării voucherelor de energie va fi operaționalizată înainte de termenul de 60 de zile stabilit prin legislație (1 septembrie – n.r.), a comunicat Serviciul de Telecomunicații Speciale, pentru Agerpres.
Potrivit sursei citate, EPIDS este dezvoltată sub forma unei aplicații web, care presupune accesarea unui link, fără a fi necesară descărcarea sau instalarea. Aplicația poate fi utilizată de pe orice dispozitiv cu browser – calculator, laptop, smartphone sau tabletă.
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a precizat că platform ar urma să fie operațională la jumătatea lunii august.
”Platforma ar trebui să fie gata până la jumătatea lunii august pentru ca oamenii să aibă timp să se înscrie în acea platformă”, a declarat Bogdan Ivan, pentru Digi24.
Actul normativ ce reglementează condițiile acordării mecanismului de sprijin financiar a fost aprobat în data de 30 iunie 2025, fiind stabilit termenul de 60 de zile pentru dezvoltarea sistemului informatic.
Carduri de energie 2025: Cum va funcționa aplicația
Solicitările de acordare a sprijinului se înregistrează începând cu data operaționalizării aplicației. Pentru a beneficia de sprijin începând cu luna iulie 2025, solicitanții au obligația de a se înscrie în aplicație în termen de 30 de zile de la data operaționalizării aplicației. După expirarea acestui termen, sprijinul se va acorda din luna depunerii solicitării în aplicația EPIDS, dacă sunt îndeplinite condițiile de acordare.
Potrivit STS, verificarea, validarea și stabilirea beneficiarilor de vouchere se realizează automat prin interogarea bazelor de date puse la dispoziție de autoritățile stabilite prin OUG 35/2025.
Cererile de obținere a voucherului vor putea fi depuse online de către titular sau un membru al familiei în aplicația EPIDS. De asemenea, solicitările vor putea fi depuse și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal ori al reprezentanților primăriilor unde solicitantul declară locul de consum.
Potrivit legislației, acordarea sprijinului financiar nu este condiționată de emiterea tichetului în format tipărit întrucât, prin automatizările realizate de aplicație, datele aferente beneficiarilor sunt preluate automat din aplicația EPIDS în sistemul electronic de plată a facturilor, subliniază reprezentanții STS.
Carduri de energie 2025: beneficiarii pot fi înscriși și la primării sau poștă
Ministrul Energiei, Bogdan Ivan, a făcut precizări despre înscrieri imediat după aprobarea ordonanței.
”Sunt eligibili cei care locuiesc singuri într-o gospodărie și au venituri de până la 1.950 lei. Dacă sunt mai multe persoane care locuiesc în aceeași gospodărie și au venituri de până la 1.780 lei, sunt eligibili pentru această schemă, pot să se înscrie în platformă imediat ce va fi terminată, într-un mod foarte simplu, doar cu datele personale, cu adresele de domiciliu și codul unic al clientului, care vine de la fiecare furnizor. Se poate înscrie direct persoana interesată, cineva din familie”, a menționat ministrul Energiei.
Persoanele eligibile pentru acordarea voucherelor de energie vor putea fi înscrise și la primării, dar și la oficiile poștale. Datele vor fi corelate cu cele de la instituțiile abilitate pentru a se stabili clar situația celor care solicită respectivul ajutor.
”Am creat și posibilitatea ca fiecare primărie să își înscrie toți oamenii din comunitate care ar fi beneficiarii acestei scheme și sunt persoane cu venituri foarte mici. Și, în același timp, oficiile poștale din România, dirigintele de la poștă și angajații Poștei vor putea să-i înscrie pe oameni. Apoi datele lor să fie corelate cu cele de la Ministerul de Finanțe, de la ANAF, de la AJPIS, tocmai pentru a stabili dacă eligibilitatea este clară în luna în care omul solicită acel ajutor.
Dacă, de exemplu, e cineva care se înscrie în august pentru luna iulie și se încadrează în schemă și va avea venituri mai mari în octombrie, automat sistemul va filtra persoanele care sunt eligibile și nu va primi în octombrie acei bani pe card”, a explicat Bogdan Ivan.
Potrivit acestuia, fiecare om va primi acasă, de la Poșta Română, cardul de energie pe care va putea să-l folosească în clipa în care plătește factura la energie.
Criterii pentru obținerea cardului de energie
Potrivit proiectului aprobat de Guvern, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie, următoarele categorii de persoane și familii:
- a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
- b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei;
Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:
- a) persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
- b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
- c) persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.
Veniturile luate în calcul sunt următoarele:
- venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
- venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
- venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
- venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
- venituri din activități independente;
- venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
- venituri din salarii și asimilate salariilor;
- venituri din cedarea folosinței bunurilor;
- venituri din investiții;
- venituri din premii și jocuri de noroc;
- venituri din alte surse
Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent
Destinatarul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.
În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite în termen de maximum 15 zile de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.
Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum.
Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:
- numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
- perioada de valabilitate a sprijinului;
- numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;
- cod de bare/ cod QR;
- informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.