Connect with us

Eveniment

Planul Național de Redresare și Reziliență al României așteaptă proiectele botoșănenilor

Publicat

Publicitate
A început apelul pentru depunerea proiectelor în PNRR. Documentația completă se gasește la: https://mdlpa.ro/pages/pnrr
PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ
COMPONENTA C5 – VALUL RENOVĂRII
AXA 1 – SCHEMA DE GRANTURI PENTRU EFICIENȚĂ ENERGETICĂ ȘI REZILIENȚĂ ÎN CLĂDIRI rezidențiale multifamiliale

OBIECTIVUL SPECIFIC, AXA DE INVESTIȚII

Obiectivul specific: Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, respectiv renovarea integrată a clădirilor rezidențiale multifamiliale (eficiență energetică și consolidare seismică); renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor publice, respectiv renovarea integrată a clădirilor publice (eficiență energetică și consolidare seismică).

AXA DE INVESTIȚII 1: SCHEMA DE GRANTURI PENTRU EFICIENȚĂ ENERGETICĂ ȘI REZILIENȚĂ ÎN CLĂDIRI REZIDENȚIALE MULTIFAMILIALE

Operațiunea A.3 – Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale
…………………

ACTIVITĂȚILE SPRIJINITE ÎN CADRUL AXEI DE INVESTIȚII/OPERAȚIUNII

Prin intermediul acestei operaţiuni vor fi sprijinite activități/acțiuni specifice realizării de investiții pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor rezidențiale multifamiliale, respectiv:
  • Lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;
  • Lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum;
  • Instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie;
  • Lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare și/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior;
  • Lucrări de reabilitare/ modernizare a instalațiilor de iluminat în clădiri;
  • Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri;
  • Sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald;
  • Modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente;
  • Lucrări pentru echiparea cu stații de încărcare pentru mașini electrice, conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor, republicată[1];
  • Alte tipuri de lucrări;
  • Instalare de stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice aferente clădirilor (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare/stație
…………………………..

FINANŢAREA ACORDATĂ ÎN CADRUL APELURILOR DE PROIECTE

Rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului fără TVA.
În cazul proiectelor depuse în cadrul PNRR, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile se va restitui beneficiarului de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta 5 – Valul Renovării – MDLPA, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

ALOCAREA APELULUI DE PROIECTE

Alocarea financiară acordată prin PNRR pentru lucrările de creștere a eficienței energetice din cadrul Operațiunii A.3 – Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale este de 670.000.000 Euro
I. Apelul de proiecte de renovare energetică moderată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, titlu apel: PNRR/2022/C5/1/A.3.1/1
Județ : BOTOȘANI
Valoare eligibilă PNRR renovare moderată
(euro) : 11.959.933
Valoare suplimentară cf. OUG 124/2021* (euro): 3.587.980
Valoare cumulată PNRR+sume OUG 124/2021: 15.547.913
Valoare totală eligibilă** (euro): 14.770.517
……………………..
II. Apelul de proiecte de renovare energetică aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, titlu apel: PNRR/2022/C5/1/A.3.2/1
Județ: BOTOȘANI
Valoare eligibilă PNRR renovare moderată
(euro): 1.328.881
Valoare suplimentară cf. OUG 124/2021* (euro): 398.664
Valoare cumulată PNRR+sume OUG 124/2021: 1.727.546
Valoare totală eligibilă** (euro): 1.641.169
………………………….

SOLICITANȚII DE FINANȚARE ELIGIBILI ÎN CADRUL APELULUI DE PROIECTE

Beneficiarii proiectelor depuse în cadrul apelului de proiecte pot fi:
  • Unitățile Administrativ Teritoriale, inclusiv sectoarele Municipiului București – UAT comună, oraș, Municipiul București și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestuia (sectoarele Municipiului Bucureşti),
Asociaţia/Asociațiile de proprietari va/vor pune la dispoziţia Solicitantului Hotărârea/Hotărârile Adunării Generale a Asociaţiei/lor de Proprietari, prin care se aprobă solicitarea finanțarii prin PNRR, în condițiile prezentului ghid.
  • Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari trebuie să conţină următoarele informaţii minime:
1) aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice,
2) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente);
3) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor (reprezintă obligatoriu 100% din totalul apartamentelor pentru care soluţia tehnică prevede intervenții în interiorul apartamentelor);
4) numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, precum și numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (reprezintă obligatoriu 100% din totalul spaţiilor/apartamentelor încadrate în aceste categorii).
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, este necesar acordul proprietarilor de apartamente, în proporția prevăzută la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, cu raportare la numărul proprietarilor de apartamente aferenți fiecărei asociații de proprietari.
În cazul în care în cadrul unei asociații de proprietari sunt incluse mai multe blocuri și doar unul din acestea face obiectul proiectului, adoptarea Hotărârilor AGAP se va putea lua cu acordul scris al majorității proprietarilor blocului obiect al proiectului, membrii ai asociației de proprietari, fiind aspecte care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal, cu condiția ca acest lucru să fi fost prevăzut în statutul asociației de proprietari respective.
Dacă blocul a fost construit cu spaţii comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu lucrările de intervenţie prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spaţiile comerciale de la parter. Astfel, în cadrul Hotărârii AGAP, la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, toate apartamentele situate la parterul blocului nu vor fi luate în considerare.
În situația în care există la parter spații comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință, dar blocul nu a fost construit cu astfel de spații, acestea vor fi tratate ca și spațiile comerciale aflate la nivelele superioare/etaje.
Totodată, Asociaţia/iile de proprietari va/vor prezenta la Solicitant un tabel cu toţi proprietariidin bloc, din care să rezulte obligatoriu acordul din partea a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanțării în cadrul PNRR, şi pentru lucrările de intervenţie propuse prin documentația tehnico-economică.
De asemenea, din tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spaţiilor care se încadreaza în situaţiile prevăzute la punctele 3) si 4) din paragraful anterior al prezentei sectiuni.
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, se va întocmi un tabel centralizator al proprietarilor la nivel de bloc.

…………………

CARE ESTE SPECIFICUL PROIECTELOR CE POT FI DEPUSE ÎN CADRUL APELULUI DE PROIECTE?

Solicitantul care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
Prin prezentul apel de proiecte este sprijinită realizarea de investiții pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor[2] rezidențiale multifamiliale (blocuri de locuințe) din mediul rural și urban.
O cerere de finanțare poate include un număr maxim de 10 clădiri rezidențiale multifamiliale (blocuri), fiecare dintre acestea constituind o „componentă” în cadrul proiectului.
Un Solicitant care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
Prin prezentul apel de proiecte nu se finanțează:
  • blocurile de locuinţe expertizate tehnic şi încadrate în clasa I și II de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, la care nu s-au executat sau se află în curs de execuţie lucrări de intervenţie pentru creşterea nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei existente.
  • blocurile de locuinţe cu destinaţie spaţiu de locuit aflate exclusiv în proprietatea unui
  • investițiile privind înlocuirea cazanului din centrala termică proprie a clădirii
Perioada de construire – clădirea este construită (are lucrările finalizate din punct de vedere fizic) înainte de anul 2000
Pentru a fi eligibilă, o clădire trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să nu fie încadrată în clasa I de risc seismic sau în clasa II de risc seismic și – dacă e cazul – să aibă finalizate lucrările de consolidare antiseismică la data depunerii proiectului.
  • Intervențiile propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire de cel puțin 50% față de consumul anual specific de energie pentru încălzire înainte de renovarea fiecărei clădiri (cu excepția clădirilor clasate sau în curs de clasare ca monumente și a clădirilor cu valoare arhitecturală deosebită stabilite prin documentațiile de urbanism, clădirilor din zone construite protejate aprobate conform legii)
  • (după caz) Intervențiile de creștere a eficienței energetice propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului de energie primară și a emisiilor de CO2, situată în intervalul 30% – 60% pentru proiectele de renovare energetică moderată, respectiv peste 60% pentru proiectele de renovare energetică aprofundată, în comparație cu starea de pre-renovare
Prin proiect se propune instalarea a câte o stație de încărcare pentru vehiculele electrice (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare per stație, la fiecare 4.000 m2 arie desfășurată renovată, dar nu mai puțin de o stație de încărcare de acest tip per proiect.
MDLPA.RO
www.mdlpa.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

PSD Botoșani: Sprijinim investițiile pentru apă pentru animale, dar fondurile trebuie alocate corect, în funcție de nevoile reale și NU pe prieteniile și afinitățile președintelui CJ, Valeriu Iftime

Publicat

Publicitate

Grupul consilierilor județeni PSD Botoșani a transmis într-un comunicat de presă că își exprimă sprijinul ferm pentru investițiile destinate asigurării apei pentru adăpatul animalelor, însă subliniază că aceste proiecte trebuie să fie în concordanță cu realitățile din teren și cu nevoile reale ale comunităților locale.

Poziția noastră cu privire la proiectul de hotărâre privind alocarea a 3,9 milioane de lei din fondul de rezervă al Consiliului Județean Botoșani – pentru alimentarea cu apă, instalarea de surse de energie regenerabilă și amenajarea de drumuri de exploatație agricolă – este una clară: astfel de decizii trebuie fundamentate pe date obiective, consultări reale cu autoritățile locale și o distribuție echitabilă a resurselor publice.

Nu putem accepta ca fondurile publice să fie împărțite arbitrar sau pe criterii politice, în timp ce localități cu nevoi urgente, clare și documentate rămân fără niciun sprijin. Într-un județ în care resursele sunt limitate, responsabilitatea față de cetățeni și respectul pentru interesul public trebuie să fie prioritare.

Din păcate, modul în care președintele Consiliului Județean Botoșani, domnul Valeriu Iftime, a gestionat aceste alocări nu respectă aceste principii. Distribuirea sumelor pare mai degrabă influențată de prietenii și afinitățile politice, decât de o analiză reală și riguroasă a necesităților din teritoriu.

Este inacceptabil ca localități precum comuna Manoleasa, cu un necesar zilnic de apă de 273 de metri cubi – cel mai mare din județ – să nu primească niciun leu, în timp ce alte localități, precum Concești (29 mc/zi), Broscăuți (34 mc/zi) sau Brăești (57 mc/zi), sunt avantajate în mod clar. De asemenea, orașul Darabani, cu un necesar de 150 mc/zi, a primit o alocare generoasă de 700.000 de lei în prima variantă a proiectului, în timp ce alte comunități cu nevoi similare sau mai mari au fost ignorate.

Reamintim că fondurile alocate județului Botoșani prin Legea bugetului de stat nu sunt ale președintelui CJ și nu pot fi distribuite după criterii personale. Aceste sume aparțin botoșănenilor și trebuie direcționate acolo unde nevoile sunt reale, urgente și bine fundamentate.

Publicitate

În acest sens, consilierii județeni PSD au propus un amendament pentru reașezarea sumelor alocate, în funcție de consumul real de apă necesar pentru adăpatul animalelor. Am propus, astfel, diminuarea alocării pentru orașul Darabani cu 200.000 de lei și alocări suplimentare pentru comunele Manoleasa (273 mc/zi), Ungureni (240 mc/zi) și Știubien (239 mc/zi) – toate cu un necesar zilnic de peste 200 mc – și pentru Avrămeni (168 mc/zi), localitate în care chiar domnul președinte al CJ recunoștea, în campania electorală, existența unor probleme grave cu apa.

Grupul consilierilor județeni PSD nu este o mașină de vot pentru președintele Valeriu Iftime. Consilierii PSD sunt deschiși dialogului și analizei unei noi alocări, bazate pe criterii clare, transparente și reale. Suntem pregătiți să votăm un proiect revizuit, conform cu nevoile comunităților botoșănene, într-o ședință extraordinară care poate fi convocată de îndată de către președintele Consiliului Județean.

Citeste mai mult

Eveniment

Electrica Furnizare scade prețul la energie pentru clienții casnici din 1 iulie. Cum vor arăta facturile

Publicat

Publicitate

Electrica Furnizare a anunțat noile tarife valabile în oferta „Stabil 30” pentru consumatorii casnici, aplicabile de la 1 iulie, când schema de plafonare a prețurilor va înceta, relatează alba24.ro.

Prețul energiei active va fi de 0,782 lei/kWh (cu tariful de transport inclus). La acesta se vor adăuga tarifele reglementate și taxele specifice fiecărei zone de distribuție, astfel că prețul final facturat va varia între 1,43 și 1,51 lei/kWh.

Compania precizează că oferta este destinată clienților casnici care își doresc un preț fix pe o perioadă determinată, într-un context în care piața de energie revine la mecanismele concurențiale obișnuite.Prețul este fix și garantat până la 31 decembrie 2025, notează economica.net.

Pentru clienții Electrica Furnizare din zonele deservite de Distribuție Energie Electrica Romania (DEER), prețurile finale sunt de circa 1,50 lei/ kWh. La un consum mediu de 120 kWh lunar, factura va fi de aproximativ 150 de lei, potrivit estimării prezentate de companie.

În oferta din luna mai, prețul era de 0,842 lei/kWh pentru energia activă. Acum este mai mic cu 6 bani.

Luni, 30 iunie, este ultima zi în care se mai aplică prețurile plafonate, în funcție de consum (0,68 sau 0,80 sau 1,3 lei/kWh). Din iulie, intră în vigoare prețurile din contractul inițial sau cele ce vor încheiate pe noile oferte.

Publicitate

Guvernul a aprobat, în ședința de vineri, prin ordonanță de urgență, acordarea de tichete electronice de energie, în valoare de 50 de lei lunar, pentru consumatorii vulnerabili. Această măsură de protecție socială se aplică în perioada  1 iulie 2025 – 31 martie 2026. Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei.

Citeste mai mult

Eveniment

Un nou COD GALBEN de vânt a fost emis pentru județul Botoșani. Este valabil până la ora 21:00

Publicat

Publicitate

Meteorologii au emis un cod galben de intensificări ale vântului, valabil astăzi, între orele 11:00 – 21:00, în județul Botoșani. În acest interval, vântul va sufla cu viteze de 50-70 km/h.

În aceste condiții, ISU Botoșani a transmis că echipajele de pompieri de la toate subunitățile din județ sunt pregătite să intervină, în cel mai scurt timp, în sprijinul cetățenilor.

Pentru a preveni situațiile de urgență, ISU Botoșani recomandă cetățenilor respectarea următoarelor măsuri:

✔ fiți prudenți atunci când vă aflați pe stradă și evitați deplasarea în zone cu panouri publicitare, copaci sau stâlpi de electricitate care ar putea fi doborâți;

✔ nu treceți prin dreptul clădirilor aflate în construcție sau care prezintă elemente arhitectonice ce pot fi smulse de vânt și nu vă adăpostiți aproape de construcții improvizate;

✔ parcați autoturismele la distanță sigură față de copaci sau stâlpi de electricitate;

Publicitate

✔ îndepărtați copacii sau ramurile uscate care, pe timpul unei furtuni, ar putea cădea şi provoca victime sau pagube materiale;

✔ nu atingeți firele căzute la pământ.

„Reamintim faptul că, în condiții de vânt puternic, folosirea focului deschis în gospodării este foarte periculoasă, fiind interzisă. Vântul poate propaga focul, într-un timp foarte scurt, la locuințe, anexe gospodărești, păduri, rețele de electricitate etc”, a transmis purtătorul de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoşani, Dorina Lupu.

Pentru a preveni incendiile, nu trebuie aruncate resturi de țigară sau bețe de chibrit aproape de căpițele de fân sau de locurile în care sunt depozitate furaje, lemne de foc, substanțe inflamabile sau alte materiale combustibile și nici pe terenuri cu vegetație uscată.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, județul cu cea mai mare sumă medie plătită pentru alocațiile copiilor în luna mai 2025: 342,56 lei pe beneficiar

Publicat

Publicitate

Județul Botoșani se află pe primul loc în țară la valoarea medie a alocațiilor de stat pentru copii achitate în luna mai 2025, cu o sumă de 342,56 lei pe beneficiar, potrivit datelor centralizate de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS).

La nivel național, valoarea totală a alocațiilor plătite în mai a fost de 1,213 miliarde de lei, suma medie pe beneficiar fiind de 334,88 lei. Au beneficiat de acest sprijin peste 3,6 milioane de copii din întreaga țară.

Cele mai mari sume medii plătite după Botoșani au fost în județele Caraș-Severin (342,26 lei) și Sălaj (339,16 lei). Pe de altă parte, cei mai mulți beneficiari s-au înregistrat în București (369.870 copii), Iași (203.429), Suceava (138.507), Constanța (127.052), Cluj (126.000) și Bacău (122.975).

Alocația de stat are caracter universal și se acordă tuturor copiilor cu vârsta de până la 18 ani, dar și tinerilor majori care continuă studiile liceale sau profesionale până la finalizarea acestora.

Oficialii ANPIS subliniază că acest sprijin financiar rămâne una dintre principalele măsuri de sprijinire a familiilor cu copii, contribuind la reducerea inegalităților și la susținerea educației în rândul tinerilor.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending