Connect with us

Eveniment

Planul Național de Redresare și Reziliență al României așteaptă proiectele botoșănenilor

Publicat

Publicitate
A început apelul pentru depunerea proiectelor în PNRR. Documentația completă se gasește la: https://mdlpa.ro/pages/pnrr
PLANUL NAȚIONAL DE REDRESARE ȘI REZILIENȚĂ
COMPONENTA C5 – VALUL RENOVĂRII
AXA 1 – SCHEMA DE GRANTURI PENTRU EFICIENȚĂ ENERGETICĂ ȘI REZILIENȚĂ ÎN CLĂDIRI rezidențiale multifamiliale

OBIECTIVUL SPECIFIC, AXA DE INVESTIȚII

Obiectivul specific: Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, respectiv renovarea integrată a clădirilor rezidențiale multifamiliale (eficiență energetică și consolidare seismică); renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor publice, respectiv renovarea integrată a clădirilor publice (eficiență energetică și consolidare seismică).

AXA DE INVESTIȚII 1: SCHEMA DE GRANTURI PENTRU EFICIENȚĂ ENERGETICĂ ȘI REZILIENȚĂ ÎN CLĂDIRI REZIDENȚIALE MULTIFAMILIALE

Operațiunea A.3 – Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale
…………………

ACTIVITĂȚILE SPRIJINITE ÎN CADRUL AXEI DE INVESTIȚII/OPERAȚIUNII

Prin intermediul acestei operaţiuni vor fi sprijinite activități/acțiuni specifice realizării de investiții pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor rezidențiale multifamiliale, respectiv:
  • Lucrări de reabilitare termică a elementelor de anvelopă a clădirii;
  • Lucrări de reabilitare termică a sistemului de încălzire/a sistemului de furnizare a apei calde de consum;
  • Instalarea unor sisteme alternative de producere a energiei electrice și/sau termice pentru consum propriu; utilizarea surselor regenerabile de energie;
  • Lucrări de instalare/reabilitare/modernizare a sistemelor de climatizare și/sau ventilare mecanică pentru asigurarea calităţii aerului interior;
  • Lucrări de reabilitare/ modernizare a instalațiilor de iluminat în clădiri;
  • Sisteme de management energetic integrat pentru clădiri;
  • Sisteme inteligente de umbrire pentru sezonul cald;
  • Modernizarea sistemelor tehnice ale clădirilor, inclusiv în vederea pregătirii clădirilor pentru soluții inteligente;
  • Lucrări pentru echiparea cu stații de încărcare pentru mașini electrice, conform prevederilor Legii nr. 372/2005 privind performanța energetică a clădirilor, republicată[1];
  • Alte tipuri de lucrări;
  • Instalare de stații de încărcare rapidă pentru vehicule electrice aferente clădirilor (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare/stație
…………………………..

FINANŢAREA ACORDATĂ ÎN CADRUL APELURILOR DE PROIECTE

Rata de finanțare acordată prin PNRR este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectului fără TVA.
În cazul proiectelor depuse în cadrul PNRR, valoarea TVA aferentă cheltuielilor eligibile se va restitui beneficiarului de la bugetul de stat, din bugetul coordonatorului de reforme și/sau investiții pentru Componenta 5 – Valul Renovării – MDLPA, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

ALOCAREA APELULUI DE PROIECTE

Alocarea financiară acordată prin PNRR pentru lucrările de creștere a eficienței energetice din cadrul Operațiunii A.3 – Renovarea energetică moderată sau aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale este de 670.000.000 Euro
I. Apelul de proiecte de renovare energetică moderată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, titlu apel: PNRR/2022/C5/1/A.3.1/1
Județ : BOTOȘANI
Valoare eligibilă PNRR renovare moderată
(euro) : 11.959.933
Valoare suplimentară cf. OUG 124/2021* (euro): 3.587.980
Valoare cumulată PNRR+sume OUG 124/2021: 15.547.913
Valoare totală eligibilă** (euro): 14.770.517
……………………..
II. Apelul de proiecte de renovare energetică aprofundată a clădirilor rezidențiale multifamiliale, titlu apel: PNRR/2022/C5/1/A.3.2/1
Județ: BOTOȘANI
Valoare eligibilă PNRR renovare moderată
(euro): 1.328.881
Valoare suplimentară cf. OUG 124/2021* (euro): 398.664
Valoare cumulată PNRR+sume OUG 124/2021: 1.727.546
Valoare totală eligibilă** (euro): 1.641.169
………………………….

SOLICITANȚII DE FINANȚARE ELIGIBILI ÎN CADRUL APELULUI DE PROIECTE

Beneficiarii proiectelor depuse în cadrul apelului de proiecte pot fi:
  • Unitățile Administrativ Teritoriale, inclusiv sectoarele Municipiului București – UAT comună, oraș, Municipiul București și subdiviziunile administrativ-teritoriale ale acestuia (sectoarele Municipiului Bucureşti),
Asociaţia/Asociațiile de proprietari va/vor pune la dispoziţia Solicitantului Hotărârea/Hotărârile Adunării Generale a Asociaţiei/lor de Proprietari, prin care se aprobă solicitarea finanțarii prin PNRR, în condițiile prezentului ghid.
  • Hotărârea Adunării Generale a Asociaţiei de Proprietari trebuie să conţină următoarele informaţii minime:
1) aprobarea intervenţiilor/măsurilor de creştere a eficienţei energetice,
2) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (obligatoriu minim 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente);
3) numărul apartamentelor ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările care presupun intervenţii în interiorul apartamentelor (reprezintă obligatoriu 100% din totalul apartamentelor pentru care soluţia tehnică prevede intervenții în interiorul apartamentelor);
4) numărul apartamentelor cu destinaţie locuinţă aflate în proprietatea persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, precum și numărul apartamentelor cu destinaţie de spaţii comerciale sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea persoanelor fizice, a persoanelor juridice, a Solicitantului sau a autorităţilor şi instituţiilor publice, ai căror proprietari sunt de acord cu lucrările de intervenţii propuse (reprezintă obligatoriu 100% din totalul spaţiilor/apartamentelor încadrate în aceste categorii).
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, este necesar acordul proprietarilor de apartamente, în proporția prevăzută la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, cu raportare la numărul proprietarilor de apartamente aferenți fiecărei asociații de proprietari.
În cazul în care în cadrul unei asociații de proprietari sunt incluse mai multe blocuri și doar unul din acestea face obiectul proiectului, adoptarea Hotărârilor AGAP se va putea lua cu acordul scris al majorității proprietarilor blocului obiect al proiectului, membrii ai asociației de proprietari, fiind aspecte care îi vizează direct, pe bază de tabel nominal, cu condiția ca acest lucru să fi fost prevăzut în statutul asociației de proprietari respective.
Dacă blocul a fost construit cu spaţii comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință la parter, iar proprietarii acestor spatii nu sunt de acord cu lucrările de intervenţie prevăzute prin proiect, se poate realiza proiectul fără spaţiile comerciale de la parter. Astfel, în cadrul Hotărârii AGAP, la punctele 3), 4) din prezentul paragraf, toate apartamentele situate la parterul blocului nu vor fi luate în considerare.
În situația în care există la parter spații comerciale/spații cu altă destinație decât cea de locuință, dar blocul nu a fost construit cu astfel de spații, acestea vor fi tratate ca și spațiile comerciale aflate la nivelele superioare/etaje.
Totodată, Asociaţia/iile de proprietari va/vor prezenta la Solicitant un tabel cu toţi proprietariidin bloc, din care să rezulte obligatoriu acordul din partea a 2/3 din totalul proprietarilor de apartamente privind solicitarea finanțării în cadrul PNRR, şi pentru lucrările de intervenţie propuse prin documentația tehnico-economică.
De asemenea, din tabel trebuie să rezulte acordul a 100% din proprietarii apartamentelor/spaţiilor care se încadreaza în situaţiile prevăzute la punctele 3) si 4) din paragraful anterior al prezentei sectiuni.
În cazul în care într-un bloc sunt mai multe scări sau tronsoane cu mai multe Asociaţii de proprietari, se va întocmi un tabel centralizator al proprietarilor la nivel de bloc.

…………………

CARE ESTE SPECIFICUL PROIECTELOR CE POT FI DEPUSE ÎN CADRUL APELULUI DE PROIECTE?

Solicitantul care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
Prin prezentul apel de proiecte este sprijinită realizarea de investiții pentru creşterea eficienţei energetice a clădirilor[2] rezidențiale multifamiliale (blocuri de locuințe) din mediul rural și urban.
O cerere de finanțare poate include un număr maxim de 10 clădiri rezidențiale multifamiliale (blocuri), fiecare dintre acestea constituind o „componentă” în cadrul proiectului.
Un Solicitant care se încadrează în condiţiile de eligibilitate prevăzute în prezentul ghid poate depune mai multe cereri de finanţare, conform regulilor detaliate în cadrul acestui ghid.
Prin prezentul apel de proiecte nu se finanțează:
  • blocurile de locuinţe expertizate tehnic şi încadrate în clasa I și II de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, la care nu s-au executat sau se află în curs de execuţie lucrări de intervenţie pentru creşterea nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei existente.
  • blocurile de locuinţe cu destinaţie spaţiu de locuit aflate exclusiv în proprietatea unui
  • investițiile privind înlocuirea cazanului din centrala termică proprie a clădirii
Perioada de construire – clădirea este construită (are lucrările finalizate din punct de vedere fizic) înainte de anul 2000
Pentru a fi eligibilă, o clădire trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții: să nu fie încadrată în clasa I de risc seismic sau în clasa II de risc seismic și – dacă e cazul – să aibă finalizate lucrările de consolidare antiseismică la data depunerii proiectului.
  • Intervențiile propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului anual specific de energie finală pentru încălzire de cel puțin 50% față de consumul anual specific de energie pentru încălzire înainte de renovarea fiecărei clădiri (cu excepția clădirilor clasate sau în curs de clasare ca monumente și a clădirilor cu valoare arhitecturală deosebită stabilite prin documentațiile de urbanism, clădirilor din zone construite protejate aprobate conform legii)
  • (după caz) Intervențiile de creștere a eficienței energetice propuse pentru clădire conduc la o reducere a consumului de energie primară și a emisiilor de CO2, situată în intervalul 30% – 60% pentru proiectele de renovare energetică moderată, respectiv peste 60% pentru proiectele de renovare energetică aprofundată, în comparație cu starea de pre-renovare
Prin proiect se propune instalarea a câte o stație de încărcare pentru vehiculele electrice (cu putere peste 22kW), cu două puncte de încărcare per stație, la fiecare 4.000 m2 arie desfășurată renovată, dar nu mai puțin de o stație de încărcare de acest tip per proiect.
MDLPA.RO
www.mdlpa.ro

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Săveni, în prim-planul campaniei „Ziua Armatei României în școli”: Elevii descoperă mândria de a purta uniforma militară

Publicat

Publicitate

Campania națională „Ziua Armatei României în școli” a debutat oficial și în județul Botoșani, odată cu activitățile organizate de Biroul informare-recrutare al Centrului Militar Județean Botoșani.

Evenimentul, ajuns la ediția a XIII-a, are ca scop promovarea valorilor și a oportunităților carierei militare în rândul tinerilor și se desfășoară în mai multe unități de învățământ din județ.

Elevii botoșăneni, față în față cu viața de militar

Prima zi a campaniei a avut loc la Școala Gimnazială nr. 1 Săveni și la Liceul Tehnologic Plopenii Mari, unde reprezentanții Centrului Militar Județean Botoșani au prezentat elevilor detalii despre învățământul militar liceal și despre etapele unei cariere în uniformă.

Atmosfera a fost una deschisă și prietenoasă, elevii având ocazia să interacționeze direct cu tineri care studiază deja în licee militare. Aceștia au împărtășit din propria experiență – despre disciplina, spiritul de echipă, responsabilitatea și mândria de a face parte din familia militară.

„Ne-am bucurat să îi avem alături pe elevii instituțiilor de învățământ militar liceal, care le-au vorbit colegilor lor despre viața în uniformă și despre valorile care definesc Armata României”, au transmis reprezentanții Centrului Militar Județean Botoșani.

Publicitate

Reprezentanții instituției au mulțumit cadrelor didactice pentru primirea călduroasă și deschiderea cu care au primit echipa armatei în mijlocul elevilor.

Campania va continua și în alte unități de învățământ din județ, urmând să aducă mai aproape de tineri mesajul respectului, al disciplinei și al devotamentului față de țară – valori care definesc profesia militară.

„Scopul acestor întâlniri este de a-i ajuta pe elevi să cunoască mai bine oportunitățile oferite de sistemul militar de învățământ și să descopere ce înseamnă să fii parte din Armata României”, au precizat organizatorii.

Campania „Ziua Armatei României în școli” este organizată anual, în preajma Zilei Armatei României – 25 octombrie, și are ca obiectiv promovarea profesiei militare, a educației în spiritul patriotismului și a respectului față de instituțiile de apărare ale statului.

Citeste mai mult

Eveniment

Dispariție la Dorohoi: Un tânăr de 36 de ani a fost dat în urmărire după ce nu a revenit acasă

Publicat

Publicitate

Polițiștii din Dorohoi, județul Botoșani, desfășoară activități de căutare pentru găsirea unui bărbat de 36 de ani, care a plecat de la domiciliu și nu a mai revenit.

Potrivit informațiilor transmise de Inspectoratul de Poliție Județean (IPJ) Botoșani, la data de 20 octombrie 2025, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Dorohoi au fost sesizați cu privire la dispariția lui Florea Andrei-Valentin, domiciliat în municipiul Dorohoi.

Din primele verificări, s-a stabilit că bărbatul a plecat voluntar de la locuință și nu a mai revenit, iar familia nu a reușit să ia legătura cu acesta până în prezent.

Semnalmentele persoanei dispărute

Conform datelor oferite de poliție, Florea Andrei-Valentin are următoarele semnalmente:

Vârstă: 36 de ani
Înălțime: aproximativ 1,70 m
Greutate: circa 90 kg
Păr: șaten
Ochi: căprui

Publicitate

La momentul dispariției, poliția nu a precizat cum era îmbrăcat, însă orice informație despre locul unde s-ar putea afla este esențială pentru anchetă.

Autoritățile fac apel la cetățenii care pot oferi detalii despre bărbatul dispărut să contacteze cea mai apropiată unitate de poliție sau să sune de urgență la 112.

„Rugăm persoanele care pot furniza informații ce pot conduce la depistarea bărbatului să anunțe imediat Poliția Municipiului Dorohoi sau să apeleze numărul unic de urgență 112”, au transmis reprezentanții IPJ Botoșani.

Cazurile de dispariții voluntare în rândul adulților sunt tratate cu prioritate de autorități, iar fiecare sesizare declanșează proceduri de căutare la nivel județean și național. Polițiștii verifică locurile frecventate de persoana dispărută, contactează rudele și prietenii apropiați și colaborează cu alte structuri pentru localizare.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani, tras pe linie moartă: Trenurile spre Suceava suspendate din cauza datoriilor CFR Călători

Publicat

Publicitate

Circulația mai multor trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA va fi suspendată, începând de marți, ca urmare a neachitării la termen a unor sume restante de peste 100 milioane de lei, aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale, a anunțat CFR SA.

„Compania Națională de Căi Ferate ‘CFR’ SA, în calitate de manager al infrastructurii feroviare naționale, informează publicul că, începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01, se suspendă temporar circulația unui număr de trenuri operate de Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători ‘CFR Călători’ SA, ca urmare a neachitării la termen a sumelor restante aferente achitării Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), conform obligațiilor contractuale. La această dată, sumele restante aferente achitării TUI-ului se ridică la 100.203.237,65 lei”, se menționează în comunicat.

Potrivit CFR SA, trenurile Regio suspendate începând cu 21 octombrie 2025 sunt: R 5431, R 5432: Bacău – Suceava Nord și retur; R 5539, R 5540: Pașcani – Suceava Nord și retur; R 5568, R 5570: Botoșani – Suceava Nord și retur; R 7035, R 7038 (din 25.10.2025): București Nord – Urziceni și retur; R 8003: București Obor – Fetești; R 8005: București Obor – Constanța; R 5106, R 5107: Mărășești – Buzău și retur; R 5071, R 5072: Brazi – Buzău și retur; R 3030: Brașov – București Nord; R 3029: București Nord Gr. B – Brașov; R 3115, R 3116, R 3117, R 3118: Timișoara Nord – Oradea și retur; R 3126, R 3129: Gurahonț – Arad și retur; R 3127, R 3128: Arad – Brad și retur; R 4105, R 4106: Bistrița Nord – Cluj Napoca și retur; R 5002, R 5003, R 5016, R 5017: Buzău – București Nord și retur; R 4331, R 4338: Oradea – Halmeu și retur.

Totodată, alte trenuri Regio care vor fi suspendate sunt: R 4332: Satu Mare – Oradea; R 4401, R 4402, R 4405, R 4406: Satu Mare – Halmeu și retur; R 4502: Siculeni – Brașov; R 4533, R 4536: Târgu Mureș – Războieni și retur; R 2441, R 2443: Târgu Mureș – Sibiu și retur; R 2445, R 2447: Teiuș – Târgu Mureș și retur; R 2560, R 2561: Mediaș – Sibiu și retur; R 2563: Sibiu – Sighișoara; R 2564: Beia Hm – Sibiu; R 2567, R 2568: Sibiu – Sighișoara și retur.

Conform CFR SA, trenurile InterRegio (IR) suspendate începând cu 7 noiembrie 2025, până la noi dispoziții, sunt: IR 1634 și IR 1633: Brașov – București Nord și retur; IR 1661 și IR 1662: București Nord – Iași și retur; IR 1571 și IR 1574: București Nord – Galați și retur; IR 1599 și IR 1590: București Nord – Drobeta Turnu Severin și retur; IR 1531: Timișoara Nord – Baia Mare; IR 1530: Baia Mare – Timișoara Nord (anulat din 8 noiembrie 2025); IR 1532: Satu Mare – Timișoara Nord; IR 1533: Timișoara Nord – Satu Mare (anulat din 10.11.2025); IR 1537 și IR 1539: Timișoara Nord – Oradea și retur; IR 1743 și IR 1744: Arad – Oradea și retur și IR 1745 și IR 1746: Târgu Mureș – Cluj Napoca și retur.

CFR SA subliniază că aceste măsuri au caracter temporar, urmând ca circulația trenurilor să fie reluată imediat ce restanțele vor fi achitate integral. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

ANPIS, campanie de control la nivel național. Se verifică eligibilitatea pentru alocațiile de plasament și indemnizații de sprijin

Publicat

Publicitate

O nouă campanie tematică de control este derulată de Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS). În perioada octombrie 2025 – noiembrie 2025, ANPIS desfășoară o campanie tematică de control privind verificarea respectării prevederilor art. 55 alin. (2) și (3) din Legea nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, cu modificările și completările ulterioare.

În conformitate cu prevederile legale menționate anterior, tinerii care își continuă studiile pot beneficia, la cerere, de protecție specială până la finalizarea acestora, dar nu mai târziu de împlinirea vârstei de 26 de ani.

De asemenea, tinerii care nu își continuă studiile, care nu se pot întoarce în familie și se află în risc de excludere socială, pot solicita acordarea unei forme de protecție specială pe o perioadă de până la doi ani, în vederea sprijinirii integrării lor sociale. Acest drept încetează în situația în care tânărul refuză sau pierde, din motive imputabile lui, cel puțin de două ori, un loc de muncă ori o locuință oferită.

Campania tematică de control se desfășoară la nivel național, în baza Planului de control al Inspecției Sociale, aprobat pentru anul 2025 și are ca obiectiv principal, verificarea respectării criteriilor de eligibilitate pentru:

  • acordarea alocației de plasament;
  • acordarea indemnizației lunare de sprijin pentru tinerii care au împlinit 18 ani și beneficiază de prelungirea măsurii de protecție specială, în condițiile legii.

Activitățile de control din cadrul campaniei se vor centra pe două paliere:

  • La nivelul direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului (DGASPC), se va verifica îndeplinirea condițiilor legale privind prelungirea măsurii de protecție specială.
  • La nivelul agențiilor teritoriale, se va urmări respectarea condițiilor de eligibilitate pentru acordarea alocației de plasament și a indemnizației lunare de sprijin.

La finalul campaniei, ANPIS va elabora, pe baza rapoartelor transmise de la nivel județean, un Raport tematic național, care va include constatările, concluziile și măsurile dispuse în urma verificărilor efectuate.

Publicitate

Prin această acțiune, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) își reafirmă angajamentul de a asigura respectarea drepturilor copiilor și tinerilor aflați în sistemul de protecție specială, precum și utilizarea corectă și responsabilă a fondurilor publice destinate acestora.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending