Connect with us

Economie

Plafonarea prețurilor RCA: Lista cu tarifele practicate de asigurători

Publicat

Publicitate

Ministerul Finanţelor a lansat în dezbatere, pe site-ul propriu, proiectul de Hotărâre care vizează limitarea temporară, pentru şase luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA.

„Ca urmare a ieşirii recente din piaţa asigurărilor RCA a asigurătorului cu cea mai mare cotă de piaţă, asigurător în portofoliul căruia se aflau cea mai mare parte a asiguraţilor, a fost generată o evoluţie ascendentă accelerată a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA. Aceasta a condus la încadrarea unui număr ridicat de asiguraţi RCA în categoria asiguratului cu risc ridicat.

Prima medie anualizată (prime brute subscrise/unităţi anuale de expunere), la nivelul pieţei fără a include Societatea de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA, a înregistrat o creştere în anul 2021.

Dacă în primul semestru din 2021 prima medie anualizată a fost de 578 de lei, în trimestrul 3, după retragerea autorizaţiei Societăţii de Asigurare – Reasigurare City Insurance SA a fost de 725 de lei, aceasta a ajuns în trimestrul 4 să fie de 1.050 de lei (…).

Având în vedere cele prezentate, o soluţie pentru remedierea stării de fapt o poate constitui limitarea temporară, pentru 6 luni, a tarifelor de primă practicate de către asigurătorii RCA”, se menţionează în Nota de fundamentare a proiectului.

Limitarea tarifului maximal
Potrivit iniţiatorilor proiectului, întrucât există diferenţe între puterea de cumpărare a persoanelor fizice şi cea a persoanelor juridice, impactul pe care celelalte creşteri de preţ înregistrate la nivelul economiei naţionale îl au asupra bugetului persoanelor fizice, cât faptul că frecvenţa daunei înregistrată pe categoria de risc a persoanelor fizice este considerabil mai scăzută decât cea înregistrată pentru persoanele juridice, este justificată o diferenţiere a modului de calcul al tarifului maximal.

Publicitate

Astfel, pentru persoanele fizice, limitarea tariful maximal este justificată prin plafonarea la nivelul tarifului de referinţă publicat de către ASF.

Pentru persoanele juridice, limitarea la tariful utilizat la încheierea contractelor RCA prin intermediul mecanismului asiguratului cu risc ridicat, adică tariful de referinţă publicat de către ASF înmulţit cu factorul N.

„Totodată, în această situaţie asiguraţii nu vor mai fi nevoiţi să apeleze la acest mecanism şi îşi vor putea alege asigurătorul RCA fără întârziere”, se subliniază în Nota de fundamentare.

Tarifele de primă maxime, stabilite pentru clasa bonus/malus B0
Tarifele de primă maxime sunt stabilite pentru clasa de bonus/malus B0. În funcţie de istoricul de daună al asiguratului, societăţile de asigurare RCA vor aplica clasa de bonus/malus în care se încadrează acesta, conform prevederilor legale. În prezent, 98,5 % dintre asiguraţi se află în clase de bonus şi 1,5% în clase de malus.

LISTA tarifelor de primă RCA maxime
Conform anexei proiectului, tarifele de primă maxime vor fi cuprinse, pentru persoane fizice, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri:

între 762 lei şi 1.286 lei, pentru capacitate cilindrică mai mică sau egală cu 1.200 cmc
între 780 şi 1.335 lei pentru o capacitate de 1.201-1.400 cmc
între 913 – 1.553 lei pentru 1401-1600 cmc
între 1.039 – 1.710 lei pentru 1.601 – 1.800 cmc
între 1.119 şi 1.853 lei pentru o capacitate de 1.801-2.000 cmc
între 1.569 – 2.545 lei pentru 2.001-2.500 cmc
între 2.261 – 3.551 lei pentru o capacitate mai mare de 2.500 cmc.

În cazul motocicletelor, motoscuterelor, ATV, tarifele vor fi de 113 lei pentru o capacitate mai mică de 50 cmc şi 479 lei pentru capacitate de peste 50 cmc

 

Tarifele pentru persoane juridice și transport marfă
Pentru persoane juridice, prima brută variază, pentru autoturisme, autoturisme de teren, autovehicule mixte cu masa maximă autorizată mai mică de 3,5 tone şi maximum 9 locuri, în funcţie de capacitatea cilindrică, între 1.412 lei şi 2.017 lei.

În ceea ce priveşte transportul de marfă, primele brute sunt cuprinse, în funcţie de tonaj, între 2.169 lei şi 10.253 lei.

 

„Această soluţie temporară vine în sprijinul tuturor categoriilor de asiguraţi, va asigura o dispersie a riscurilor la nivelul pieţei de asigurări şi poate contribui la o mai bună funcţionare a acesteia până la momentul la care portofoliul de asiguraţi ai Societăţii de Asigurare-Reasigurare City Insurance SA este absorbit în piaţă. Având în vedere faptul că situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei aşa cum acestea sunt stipulate în prevederile art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. În acest caz, Guvernul poate interveni şi limita concurenţa pentru o perioadă de timp limitată prin limitarea preţurilor astfel încât împrejurările care determină situaţia de criză să fie depăşită”, se mai arată în documentul citat.

Tarife plafonate șase luni
Tarifele de primă maxime adoptate prin această hotărâre se vor aplica de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA pe o perioadă de 6 luni de la intrarea în vigoare a actului normativ. Societăţile de asigurare care practică RCA vor aplica pe această perioadă tarifele de primă notificate anterior datei de intrare în vigoare a prezentei hotărâri, fără însă a depăşi tarifele de primă maxime prevăzute în prezenta hotărâre.

„Supravegherea practicării tarifelor de primă maxime de către societăţile de asigurare care practică RCA se exercită de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, pe perioada de 6 luni stabilită conform art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr.21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare. Depăşirea nivelului maxim al tarifelor de primă prevăzut în anexă de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA constituie contravenţie. Contravenţiile se constată de către persoanele cu atribuţii privind supravegherea şi controlul din cadrul ASF, iar aplicarea sancţiunilor contravenţionale se realizează de către Consiliul ASF”, precizează sursa citată.

Proiectul de HG prevede că depăşirea nivelului maxim al tarifului de primă prevăzut de către societăţile de asigurare RCA constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei. În afara sancţiunii contravenţionale, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul ASF poate aplica şi sancţiunile contravenţionale complementare.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Lotul României a obținut cinci medalii la Olimpiada Europeană de Geografie

Publicat

Publicitate

Lotul României a obținut două medalii de aur, una de argint și două de bronz la Olimpiada Europeană de Geografie desfășurată la Vilnius, Lituania, a anunțat, vineri, Ministerul Educației și Cercetării.

Lotul de juniori a fost format din elevii Alessio Andrei Nenu de la Școala Gimnazială ‘Prof Nicolae Simache’ din Ploiești, care a obținut medalie de aur și locul I ca punctaj, Ștefan Negescu-Lucov, de la Școala Gimnazială nr 179, București, care a obținut medalie de aur, Ana-Maria Apătean, de la Colegiul Național ‘Sfântul Sava’, București, medalie de bronz, Tudor Toma, Liceul Internațional de Informatică, București.

Lotul de seniori a fost format din Ionuț Merăuță, de la Colegiul Național ‘Unirea’, Focșani, care a obținut medalie de argint, Sebastian Buțu, Colegiul Național ‘Iancu de Hunedoara’ din Hunedoara, medalie de bronz, Iustin Tode, Colegiul Național ‘Costache Negruzzi’ din Iași, Andrei Cristian Bunea, Colegiul Național ‘Gheorghe Munteanu-Murgoci’ din Brăila.

Profesori coordonatori ai loturilor au fost Mihaela Florina Alexandru de la Ministerul Educației și Cercetării și Mihaela Cornelia Fișcutean de la Colegiul Național Iași. AGERPRES

Citeste mai mult

Economie

Cardul de energie. Când vor fi distribuite voucherele pentru plata facturilor și care sunt condițiile. Ce spune ministrul Energiei

Publicat

Publicitate

Cardul de energie. Consumatorii vulnerabili vor putea primi carduri de ajutor pentru plata facturilor la energie începând cu luna august 2025, a declarat ministrul Energiei, Bogdan Ivan, la Digi24.

Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei. Tichetele se vor folosi doar pentru plata facturilor la energia electrică.

„Pentru o parte dintre oamenii care acum ne urmăresc, vor crește, poate chiar se vor dubla (n.r. facturile la energie). De exemplu, ca să fie foarte transparent, în clipa în care acum 4 ani, statul român, după aceea liberalizare haotică și o spun așa la modul foarte plastic, ca să înțeleagă fiecare om, dacă astăzi la piață vine cineva și are roșii la 5 lei, la 7 lei, la 10 lei și vine altcineva cu roșii la 20 lei, ăla e prețul la care o să vândă și cel cu care produce rușii la 5 lei, 7 lei, 10 lei. Cam asta s-a întâmplat atunci. Acum 4 ani și jumătate.

Statul, ca să nu pună o presiune și mai mare pe societate și mediul economic a decis ca diferența pentru consumatorii care consumă puțin să acopere din bugetul de stat. Ce a însemnat asta? A însemnat undeva la 6 miliarde de euro, 30 de miliarde de lei, efortul total al statului. Și acea măsură presupunea ca și pentru Ion Țiriac, și pentru un mall, și pentru bătrânul care are pensie 1.500 lei, statul plătea aceeași compensație și el avea același cost la energia electrică. De această dată schema n-a putut să mai continue.

A fost o decizie luată acum foarte mult timp, pentru că venea procesul de infringement din partea Comisiei Europene și în scurt, în câteva zile, după ce am preluat mandatul împreună cu ministrul Muncii, am găsit o formulă prin care, pentru acei oameni pentru care poate aproape se dubla factura, de la 30-40 lei, cineva care consuma 60-65 KW, în medie pe lună, la 80-90 lei”, a precizat ministrul, la Digi24.

Cardul de energie: cum se pot obține

Bogdan Ivan a explicat care sunt criteriile și cum vor putea oamenii care se încadrează să aplice pentru a primi cardul de ajutor pentru plata facturilor la energie.

Publicitate

„Prin măsura pe care am luat-o, și anume acele vouchere care să acopere aproximativ jumătate din costul facturilor, începând cu luna iulie 2025 până în martie 2026, e deja o măsură luată. Oamenii vor putea să se înscrie sau ei, sau cineva din familie, sau funcționarul de la primăria de care aparțin, sau la oficiul poștal de care aparțin, să depună datele acolo.

Automat va fi un o validare în mai multe baze de date de la ANAF, de la Ministerul Muncii pentru a vedea că acei oameni nu au venituri care să depășească 1.950 lei, pentru persoanele singure, și 1.780 lei pentru persoanele care, per persoană, pentru familiile cu mai mult de doi membri.

Și atunci automat, prin Poșta Română, vor primi acest card cu care vor putea să-și achite aproximativ 40-50% din facturile de energie”, a explicat Ivan.

Voucherele se acordă la cererea beneficiarului, iar solicitarea se depune online, printr-o aplicație – EPIDS – care va fi dezvoltată și administrată tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență. De asemenea, solicitarea se poate face și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal sau al primăriilor unde beneficiarul ajutorului declară locul de consum.

Practic, cel care solicită ajutorul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primărie, iar aceste instituții au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

Cei care beneficiază de venitul minim de incluziune nu trebuie să completeze  respectiva solicitare, informațiile necesare înregistrării în aplicație vor fi centralizate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), iar informațiile privind furnizorul de energie electrică vor fi furnizate de către primăria care acordă respectivul venit minim de incluziune.

Sprijinul acordat este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, inclusiv obligații de întreținere.

ANPIS va utiliza serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.

Criterii pentru obținerea cardului de energie

Potrivit proiectului aprobat de Guvern, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie, următoarele categorii de persoane și familii:

  • a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
  • b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei;

Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:

  • a) persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
  • b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
  • c) persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

Veniturile luate în calcul sunt următoarele:

  • venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
  • venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
  • venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
  • venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
  • venituri din activități independente;
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
  • venituri din salarii și asimilate salariilor;
  • venituri din cedarea folosinței bunurilor;
  • venituri din investiții;
  • venituri din premii și jocuri de noroc;
  • venituri din alte surse

Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent

Destinatarul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.

În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite în termen de maximum 15 zile de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.

Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum.

Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:

  • numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
  • perioada de valabilitate a sprijinului;
  • numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;
  • cod de bare/ cod QR;
  • informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO Transporturi de marfă, sub lupa poliției: Amenzi de peste 14.000 lei și un vehicul imobilizat pentru nerespectarea timpilor de odihnă

Publicat

Publicitate

Polițiștii rutieri au desfășurat, astăzi, 4 iulie 2025, o acțiune pentru verificarea legalității transportului de marfă, urmărind atât respectarea prevederilor legale în domeniu, cât și creșterea siguranței în trafic.

Astfel, au fost verificați conducătorii auto care efectuează transporturi rutiere de marfă, fiind verificate documentele acestora, starea tehnică a vehiculelor și respectarea timpilor de conducere, pauză și odihnă.

În cadrul activităților, a fost depistat un tânăr, de 33 de ani, din județul Ialomița, în timp ce conducea un ansamblu de vehicule pe DJ208C. În urma verificărilor efectuate, polițiștii au constatat mai multe abateri de la legislația specifică, printre care conducerea fără utilizarea cardului de tahograf (care înregistrează timpii de conducere și odihnă) și depășirea duratei maxime de conducere continuă.

Acesta a fost sancționat contravențional, cu amendă în valoare totală de 7.500 de lei, iar ca măsură complementară s-a dispus imobilizarea vehiculului pentru 9 ore, în scopul respectării perioadei de odihnă obligatorii.

În total, au fost verificați peste 30 de conducători auto, iar în urma neregulilor constatate fost aplicate 11 sancțiuni contravenționale, în cuantum de peste 14.000 de lei.

Reamintim faptul că respectarea legislației privind transportul de marfă nu este doar o obligație legală, ci și un factor important pentru siguranța rutieră. Conducătorii auto care nu respectă timpii de odihnă pot reprezenta un real pericol în trafic, din cauza oboselii acumulate și a diminuării capacității de reacție.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Sume importante de bani descoperite la percheziții în dosarul privind emiterea de acte de identitate românești false

Publicat

Publicitate

Procurorii au descoperit și ridicat 76.150 de euro și 27.000 de lei în urma perchezițiilor domiciliare în dosarul privind obținerea de documente de identitate românești false pentru persoane din Federația Rusă, Ucraina și Republica Moldova.

‘Din probatoriul administrat în cauză a reieșit faptul că patru funcționari publici sprijineau persoane născute în Federația Rusă, Ucraina și Republica Moldova să obțină documente de identitate românești neconforme cu realitatea. Astfel, beneficiarii erau luați în spațiu contra unor sume de bani, aproximativ 100 euro de persoană, în imobile improprii locuirii sau în imobile care în realitate nu există’, informează IGPF.

În acest dosar, doi funcționari din cadrul unui serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor au fost reținuți pentru 24 de ore, iar pentru alți doi a fost dispusă măsura preventivă a controlului judiciar.

‘Ca urmare a activităților judiciare desfășurate de către polițiștii de frontieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției de Frontieră Române (IGPF), într-un dosar penal privind fals informatic în formă continuată, precum și a celor 93 de percheziții domiciliare derulate joi pe raza județului Suceava, procurorul de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție a dispus punerea în mișcare a acțiunii penale și luarea de măsuri preventive față de patru inculpați, funcționari în cadrul unui serviciu public comunitar local de evidență a persoanelor’, arată sursa citată.

Potrivit sursei citate, au fost identificate cereri de eliberare a documentelor în alb, necompletate cu datele solicitantului, dar care aveau înscrise datele și semnătura găzduitorului și care aveau anexate toate documentele suport necesare.

Totodată, au fost situații în care proprietarii nu aveau cunoștință despre existența cetățenilor terți aflați în spațiu la adresa imobilelor pe care le dețin.

Publicitate

Ancheta vizează destructurarea unei rețele care, prin intermediul unor funcționari din cadrul unui serviciu de evidența populației și al unei primării, a obținut documente de identitate românești neconforme cu realitatea, în ceea ce privește domiciliul pentru persoane născute în Rusia, Ucraina, Moldova și alte țări din fosta URSS.

‘În cursul anilor 2023 – 2024, pe raza unui serviciu de evidență a populației și-au stabilit domiciliul în mod fictiv peste 1.700 de persoane născute în Federația Rusă, Ucraina, Republica Moldova sau alte state’, precizează un comunicat al IGPF.

Marți, polițiștii de frontieră, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, au efectuat alte peste 200 de percheziții în acest caz. AGERPRES

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending