Connect with us

Actualitate

Plafonarea prețurilor la RCA: Consiliul Concurenței cere o limitare la costul reparațiilor auto

Publicat

Publicitate

Consiliul Concurenţei avizează proiectul de Hotărâre de Guvern privind plafonarea preţurilor, singura recomandare fiind să existe o limitare şi la costul reparaţiilor, relatează alba24.ro

Informația a fost transmisă de preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, potrivit Agerpres.

„O să dăm avizul în această după-amiază şi vom spune în esenţă ceea ce am şi declarat public până acum: că suntem de acord în principiu cu plafonarea, că se justifică, dat fiind şocul ăsta în piaţă cu o companie cu 30% cotă de piaţă, deci aproape unul din trei şoferi va trebui să schimbe compania la care are poliţa de asigurare. Şi atunci are sens să venim cu o măsură de plafonare pe câteva luni”, a spus Chiriţoiu.

El a subliniat că este bine că se plafonează nu numai preţul la poliţa RCA, ci şi elementele de cost care duc la acel preţ, dar că ar trebui să existe o limitare şi la costul reparaţiilor.

„Este bine că nu plafonăm numai rezultatul final, poliţa RCA, ci şi elementele de cost care duc la preţul acela, pentru că nu poţi să plafonezi numai rezultatul, fără să te uiţi la componentele acelui rezultat.

Da, e bine că avem o limitare stabilită la comisioanele pe care le au brokerii, avem o limitare la costul maşinii de înlocuire, la chiria pe zi pentru maşina de înlocuire.

Publicitate

Dar, pe aceeaşi logică, ar trebui să avem o limitare şi la costul reparaţiilor, atât la piese cât şi la manoperă. Aceasta e singura noastră recomandare.

Deci, avizăm acest această Hotărâre de Guvern de plafonare, dar avem recomandarea s-o extindă, să includă şi costul reparaţiilor”, a explicat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Acesta a subliniat că scopul plafonării este acela de a linişti lucrurile, de a trece panica şi companiile să îşi poată face calcule.

„Deci tocmai asta este ideea: plafonăm acum ca să n-avem acum o explozie de preţuri şi aşteptarea este ca, în câteva luni, lucrurile se aşeze, să se calmeze şi atunci când se termină perioada de plafonare să n-avem o explozie a preţului”, a punctat Chiriţoiu.

Întrebat dacă ar fi putut Consiliul Concurenţei să intervină, astfel încât companiile de asigurări să nu ajungă la cote de piaţă mari, de 30-40%, Bogdan Chiriţoiu a precizat că legea nu permite instituţiei să pună limite şi este bine că nu permite aşa ceva.

„Ar fi straniu să vină statul, prin Consiliul Concurenţei, să-i spună unui client ‘Nu ai voie să cumperi produsul pe care îl vrei tu.

Ţie îţi place produsul ăla, dar eu îţi spun că firma are destui clienţi şi nu are voie să aibă mai mulţi’.

Aşa ceva nu există nicăieri în Europa, pentru că este absurd. Într-adevăr, nu lăsăm firmele foarte mari, care au cote de piaţă de 30-40%, să cumpere alte firme ca să devină şi mai mari.

Dar dacă un client vrea să lucreze cu o anumită firmă, nu avem cum să îl oprim. Aceste firme sunt atractive pentru că au preţuri mici.

Preţul mic, în sine, nu este un lucru rău. Este rău doar dacă este atât de mic încât compania nu mai face faţă riscurilor pe care şi le-a asumat.

Insolvenţele sunt legate, în principal, de capitalul de care dispun firmele, astfel încât să acopere riscurile pe care şi le asumă”, a explicat preşedintele autorităţii de concurenţă.

El a menţionat că ceea ce s-a întâmplat în cazul City Insurance a fost determinat de faptul că avea preţuri foarte mici, ca să atragă clienţi, după care nu îşi plătea datoriile către parteneri (service-uri etc.) pentru că nu avea banii necesari.

„Acesta este rolul reglementatorului: să verifice dacă companiile au suficient capital”, a punctat Chiriţoiu.

Tarifele la RCA: ce prețuri vor practica asiguratorii

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.

„Prezenta hotărâre stabileşte tarifele de primă maxime pentru asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţelor persoane prin accidente de vehicule şi de tramvaie, denumită în continuare asigurare RCA, ce urmează a fi aplicate de către societăţile de asigurare care practică asigurarea RCA, denumite în continuare asigurători RCA (…).

Tarifele de primă maxime prevăzute la alin. (1) se stabilesc la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 1 martie 2022 şi sunt valabile pentru o perioadă de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri”, se menţionează în proiect.

Documentul prevede că, în situaţia în care tarifele de primă practicate de către asigurătorii RCA la data de 1 martie 2022 sunt mai mari decât cele practicate la data de 1 martie 2023, asigurătorii RCA aplică cel mai mic tarif de primă dintre cele două.

Tarifele de primă maxime se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a HG.

În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România.

Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Perioada maximă pentru care se pot acorda despăgubirile este de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie de către poliţie sau a documentului de intrare în reparaţie eliberat de către asigurătorul RCA, după caz, relatează https://alba24.ro/plafonarea-preturilor-la-rca-consiliul-concurentei-cere-o-limitare-la-costul-reparatiilor-auto-precizarile-lui-bogdan-chiritoiu-970564.html.

Prin excepţie, perioada maximă poate fi prelungită numai cu aprobarea prealabilă a asigurătorului RCA.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de daună totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire.

În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Proiectul ANPC referitor la afișarea adaosului comercial la raft încalcă legislația și principiile în materie de concurență (organizații)

Publicat

Publicitate

Inițiativa Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) de informare a consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat în raport cu prețul de achiziție este o măsură contrară acțiunilor pe care Comisia Europeană intenționează să le întreprindă pentru a crea condiții de concurență echitabile între comercianții UE și cei non-UE, susțin reprezentanții a zece organizații profesionale, într-o poziție comună publicată vineri.

Potrivit unui comunicat al Confederației Patronale Concordia, transmis AGERPRES, documentul de poziție față de Ordinul președintelui ANPC, publicat în consultare publică la data de 18 martie 2025, este co-semnat de: AmCham, Romanian Business Leaders, CCIFER, AHK, Consiliul Investitorilor Străini, British-Romanian Chamber of Commerce, Netherlands – Romanian Chamber of Commerce, Camera de Comerț Italiană pentru România și Belgian Luxemburg Romanian Moldovan Chamber of Commerce.

Proiectul de Ordin al președintelui ANPC privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu prețul de achiziție, publicat în consultare publică la data de 18 martie 2025, ar urma să instituie obligații în sarcina operatorilor economici de a afișa adaosul comercial practicat pentru fiecare produs comercializat, în raport cu prețul de achiziție, precum și prețul de import, respectiv prețul primului distribuitor.

‘Modificarea propusă încalcă principiul pieței libere și al secretului comercial. Legislația actuală, atât la nivel european, cât și național, menține un echilibru între informarea consumatorului și protejarea concurenței. În concret, Măsura Preconizată ar conduce la încălcarea art. 8 din Legea concurenței nr. 21/1996 (Legea concurenței), prin care sunt interzise orice acțiuni sau inacțiuni ale autorităților și instituțiilor administrative care restrâng, împiedică sau denaturează concurența, prin limitarea libertății comerțului sau autonomiei întreprinderilor, respectiv stabilirea de condiții discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor. În cazul de față, interferează cu formarea prețurilor și strategiile comerciale ale operatorilor economici și poate astfel să conducă la denaturarea concurenței prin transparentizarea excesivă a unor informații sensibile comercial’, sunt de părere semnatarii documentului de poziție.

În viziunea acestora, proiectul depășește sfera de atribuții a ANPC și, în plus, nu reprezintă un instrument necesar pentru a proteja drepturile și interesele legitime ale consumatorului, dimpotrivă, ‘va conduce la efecte restrictive asupra concurenței, în detrimentul consumatorilor’.

‘Inițiativa ANPC de emitere a Măsurii Preconizată este contrară acțiunilor pe care Comisia Europeană intenționează să le întreprindă pentru a crea condiții de concurență echitabile între comercianții UE și cei non-UE (eliminarea scutirilor de taxe vamale pentru achiziții non-UE sub o anumită sumă, coordonarea autorităților de supraveghere a pieței pentru aplicarea legislației UE în mod unitar entităților non-UE). Prin comparație cu comercianții și platformele online non-UE, comercianții și platformele online vizate de Proiect aplică deja proceduri pentru a asigura o informare clară și corectă a consumatorilor și pentru a bloca introducerea pe piață a unor produse nesigure sau neconforme cu legislația UE. Directiva 2011/83, transpusă în legislația națională prin OUG 34/2014 stabilește obligații clare de informare a consumatorilor în comerțul online, armonizate la nivel european. În egală măsură, comercianții și platformele UE sunt supuse unor reguli clare de protejare a consumatorilor, în temeiul Regulamentului 2022/2065 privind o piață unică pentru serviciile digitale (‘Regulamentul DSA’) și Regulamentului 2023/988 (‘Regulamentul GPSRg)’, subliniază sursa citată.

Publicitate

Totodată, măsura preconizată riscă să aibă un impact asupra modului de etichetare a produselor în sarcina revânzătorilor, asupra amenajării spațiului la raft, precum și să genereze probleme logistice majore, de ținere a evidenței/comunicării adaosurilor pe lanțul de achiziție, a prețurilor de import și/sau a prețurilor primului distribuitor, după caz, toate având un posibil efect direct asupra prețurilor de revânzare.

‘Credem că măsura preconizată ar reprezenta un comportament intruziv nedorit al statului față de mediul de afaceri, ar crea un climat investițional ostil în anumite sectoare ale economiei într-un context geopolitic oricum complicat, și, ca atare, reiterăm solicitarea noastră de a respinge în integralitate proiectul (…)’, se menționează în comunicatul Concordia. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

MApN sesizează acțiuni de dezinformare privind așa-zise exerciții de mobilizare: Nu am luat în calcul serviciul militar obligato

Publicat

Publicitate

Ministerul Apărării Naționale (MApN) semnalează, pe platforma Inforadar, o serie de dezinformări apărute în spațiul public care reiau narațiunile unor presupuse demersuri pe care autoritățile statului român le-ar face pentru mobilizarea rezerviștilor sau pentru pregătirea populației pentru apărare, în contextul războiului din Ucraina.

‘Ambele subiecte supuse atenției reprezintă încercări de manipulare a populației, fără niciun temei legal și fără legătură cu o situație reală’, precizează ministerul român.

Prima dintre aceste dezinformări semnalează ‘chemarea la instruire militară de urgență a tinerilor cu cetățenie română între 18 și 35 de ani (sic!) de pe tot teritoriul României, începând cu 3 aprilie 2025’.

‘Reamintim că executarea serviciului obligatoriu în calitate de militar în termen și militar cu termen redus a fost suspendată pe timp de pace în România, începând cu data de 1 ianuarie 2007, așa cum prevede Legea 395/2005 privind suspendarea pe timp de pace a serviciului militar obligatoriu și trecerea la serviciul militar pe bază de voluntariat’, punctează MApN.

Ministerul Apărării Naționale amintește că a comunicat în repetate rânduri că nu a luat în calcul, în niciun moment, revenirea la serviciul militar obligatoriu, ci are în vedere exclusiv soluții de recrutare a rezerviștilor pe bază de voluntariat.

Cea de-a doua dezinformare anunță așa-zise ‘exerciții de mobilizare aflate în pregătire’, bazate pe un articol de presă care face referire la un exercițiu de mobilizare pregătit de Armata Națională a Republicii Moldova, și nu de autoritățile din România, cum arată autorii materialului publicat de platforma unimedia.info de la Chișinău.

Publicitate

În acest sens, MApN precizează că execută, conform atribuțiilor funcționale, exerciții de acest gen și în țara noastră, de regulă, de două-trei ori anual, activități care sunt anunțate din timp în spațiul public. Ultima astfel de acțiune de instruire a avut loc în perioada 14 – 18 octombrie 2024, în județele Buzău și Ialomița (Exercițiul MOBEX BZ-IL-24). Și pentru anul 2025 sunt planificate, spre finalul primului semestru, exerciții de acest gen, care vor fi comunicate public.

‘Este de așteptat ca astfel de dezinformări să fie semnalate și în continuare, pe diferite platforme de comunicare digitală’, mai arată ministerul. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

„Regula fermoarului” ar putea ajunge lege. Doi parlamentari au depus o propunere de modificare a Codului Rutier

Publicat

Publicitate

”Regula fermoarului”, o cutumă din trafic, ar putea ajunge lege. Parlamentarii USR Mihai Botez și Aurel Oprinoiu au depus o propunere de modificare a Codului rutier în sensul introducerii „regulii fermoarului” în circulația pe drumurile publice, scrie alba24.ro.

Măsura, dacă va fi implementată, va duce la fluidizarea traficului și va preveni producerea accidentelor, arată USR.

„În țările civilizate se numește regula fermoarului și are rolul de a fluidiza traficul.

În România funcționează acum mai mult ca o regulă de bun simț, informală, dar cred că, dacă o vom introduce în lege și dacă o popularizăm, ne va face viața mai ușoară în trafic”, declară deputatul USR Mihai Botez.

„Regula fermoarului”, predată la cursurile de conducere defensivă, presupune ca, în situațiile în care două benzi se îngustează într-una singură, din cauza unor lucrări, accidente, obstacole sau, pur și simplu, se îngustează drumul, vehiculele de pe fiecare bandă să treacă alternativ, ca într-un fermoar.

„Regula fermoarului” este o soluție simplă și eficientă, deja implementată în legislația rutieră din Germania, Austria, Elveția, Olanda, Slovacia, transmit reprezentanții formațiunii.

Publicitate

Ce este regula fermoarului?

Regula fermoarului este o tehnică de circulație rutieră care permite o îmbinare ordonată și eficientă a vehiculelor atunci când două benzi de circulație se reduc la una singură.

Conform acestei reguli, șoferii de pe banda care se termină trebuie să avanseze până la punctul de îngustare, iar cei de pe banda continuă trebuie să permită intercalarea alternativă a vehiculelor – ca „dinții unui fermoar”.

Avantajele aplicării regulii fermoarului

  • Reduce blocajele în trafic și crește fluența circulației.
  • Evită aglomerația prematură prin utilizarea eficientă a ambelor benzi până la punctul de îngustare.
  • Diminuează agresivitatea în trafic, deoarece fiecare șofer știe că va avea rândul său să intre pe banda liberă.

În ce țări este aplicată în codul rutier?

Regula fermoarului este obligatorie sau recomandată în mai multe țări europene, printre care:

  • Germania – Este prevăzută clar în legislația rutieră și șoferii sunt obligați să o respecte.
  • Austria – Aplicarea este obligatorie în situații de îngustare a drumului.
  • Elveția – Regula este parte din codul rutier și nerespectarea poate duce la amenzi.
  • Belgia – Obligatorie din 2014, șoferii sunt instruiți să aplice această metodă.
  • Olanda – Este recomandată și inclusă în regulile de circulație.
  • Cehia, Slovacia, Ungaria – Este aplicată ca regulă oficială pentru evitarea blocajelor.

Citeste mai mult

Eveniment

Marșul pentru viață, sub lupa jandarmilor botoșăneni

Publicat

Publicitate

În acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani va asigura ordinea și siguranța publică la manifestările cu caracter religios organizate în mai multe localități, în cooperare cu efective de poliție și poliție locală.

Duminică, 30 martie, între orele 14.00 – 16.00, jandarmii vor acționa pentru siguranța participanților la ,,Marșul pentru Viață”, organizat de Protopopiatul Botoșani în parteneriat cu Asociația Tineretului Ortodox Român – Filiala Botoșani, pe traseul Biserica Buna Vestire – str. Octav Onicescu – Blvd. Mihai Eminescu – Pietonalul Unirii – str. Cuza Vodă – str. Marchian – Blvd. George Enescu – Biserica Sfânta Treime.

În aceeași zi, jandarmii vor fi alături de cetățenii prezenți la ,,Marșul pentru Viață” desfășurat în municipiul Dorohoi, începând cu ora 12.00, precum și la evenimentele cu aceeași denumire din orașele Darabani, Săveni și Ștefănești.

Sâmbătă, efectivele de jandarmerie vor lua măsurile necesare pentru ca meciul de fotbal de Liga a III-a, disputat de echipele Gloria Ultra – CSM Bacău la Baza Sportivă 1 Mai din municipiul Dorohoi, de la ora 15.00, să se desfășoare în condiții de siguranță pentru participanți și în spiritul fair-play-ului sportiv.

Tot sâmbătă, jandarmii vor acționa pentru prevenirea faptelor antisociale în zona Casei de Cultură a Sindicatelor din municipiul Botoșani, cu ocazia desfășurării Concursul Național de Dans ,,Tărâmul Dansului”.

Având în vederea că deplasarea coloanelor la marșurile religioase se va efectua și pe partea carosabilă, polițiștii rutieri vor lua măsurile necesare pentru fluidizarea traficului rutier și pietonal, în vederea prevenirii unor incidente nedorite.

Publicitate

Recomandăm conducătorilor auto să acorde atenția cuvenită participanților la aceste marșuri și să reducă viteza de deplasare până la limita evitării oricărui pericol, participanților să respecte măsurile stabilite de organizatori și indicațiile forțelor de ordine, iar în cazul sesizării unor fapte antisociale să solicite sprijinul acestora în mod direct, în cel mai scurt timp.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending