Connect with us

Actualitate

Plafonarea prețurilor la energie electrică și gaz ar putea fi prelungită cu încă șase luni și după 1 aprilie 2025

Publicat

Publicitate

Plafonarea prețurilor la energie electrică și gaz ar putea fi extinsă. Ministrul Energiei, Sebastian Burduja, a declarat că aceasta este una dintre opțiunile analizate, iar o decizie finală urmează să fie luată până la 1 februarie, relatează alba24.ro. Schema de compensare și plafonare ar putea rămâne în vigoare și după 1 aprilie 2025, pentru o perioadă de trei sau șase luni.

”Considerăm că avem argumente pentru ca la proiectul de buget să fim cel puțin în situația bugetului adoptat pentru anul trecut. Dacă vă amintiți, Ministerul Energiei a primit un miliard de lei și Ministerul Muncii cam tot atât, ceea ce ar da un spațiu de respiro furnizorilor.

De ce este important? Pentru că unul dintre scenariile de lucru este păstrarea schemei de compensare-plafonare, așa cum este astăzi, pentru trei-șase luni. Având în vedere că situația în regiune este complicată, având în vedere creșterile de preț la gaz, mai ales pe piața internațională și având în vedere că vrem să îi protejăm pe clienții finali.

Vom lua decizia până la finalul lunii ianuarie. Ne vom reuni din nou în cadrul Comitetului interministerial și vom alege cea mai bună opțiune: păstrăm schema actuală exact așa cum e, țintim mai bine sprijinul pentru consumatorii vulnerabili și subvenționăm pe baza datelor socio-economice din fiecare gospodărie, și nu pe baza nivelului de consum, cum s-a mers până acum, sau optimizăm într-un alt fel schema de compensare-plafonare actuală. Asta înseamnă să renunțăm la unul dintre praguri sau să ajustăm un altul. Vom vedea. În orice caz, până la 1 februarie ar trebui să avem o decizie luată”, a spus Burduja, potrivit Agerpres.

Plafonarea prețurilor la energie electrică și gaz. Cât a plătit statul

Totodată, oficialul a menționat că, până la ora actuală, Ministerul Energiei a efectuat plăți către furnizori în valoare de 17 miliarde de lei. Ministerul Muncii a plătit deja circa 10 miliarde de lei.

”Până acum, Ministerul Energiei a făcut plăți de 17 miliarde de lei în cadrul acestei scheme. Și, din ceea ce știm, Ministerul Muncii, undeva la 10 miliarde de lei. Așa cum știți, noi compensăm pentru clienții non-casnici, mediul economic, iar Ministerul Muncii pentru clienții casnici.

Publicitate

Datoriile către furnizori, la această dată, nu sunt mari în raport cu cât au fost în trecut. Deci, la Ministerul Energiei 165 de milioane de lei, am avut și miliarde, dar sunt multe cereri în validare la ANRE. Lucrăm bine cu Autoritatea și sunt convins că, în cel mai scurt timp, trebuie găsite soluții, pentru că presiunea pe furnizori este mare.

Sunt și câteva spețe mai delicate. Nu vrem să se ajungă sub nicio formă în situația în care un furnizor, de exemplu, să nu poată să plătească distribuitorul și se trezește cu portofoliul de clienți aruncați în FUI (Furnizori de Ultimă Instanță, n.r.). Asta va genera efecte în lanț. Ne vom strădui să evităm un asemenea scenariu”, a afirmat ministrul Energiei, Sebastian Burduja.

Cât ar crește prețurile dacă se renunță la plafonare

Dacă plafonarea nu se va prelungi, vor fi facturi mai mari. De exemplu, la cel mai mic preț din piață care este 84 de bani pe kwh, factura ar urma să crească cu 23% pentru un consum de 100 de kwh.

La cel mai mare preț din piață, cel de 1,42 de lei pe kwh, factura s-ar dubla în cazul unui consum de 100 de kwh, potrivit antena3.ro.

Familiile cu venituri mici ar urma să fie ajutate de Guvern prin acordarea unor carduri de energie. Se va compensa o parte din facturi.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

VIDEO: Precizările premierului Ilie Bolojan despre creșterea impozitelor pentru persoane fizice și reforma din administrație

Publicat

Publicitate

Premierul Ilie Bolojan a făcut precizări, vineri, în conferință de presă, despre pachetul fiscal și reforma administrației publice. În ceea ce privește creșterea impozitului pe proprietăți la persoanele fizice, de anul viitor, acesta susține că măsura era necesară și explică motivele, scrie alba24.ro.

”Pachetul fiscal prevede din august o creștere a impozitului pe proprietăți la persoanele fizice, de la începutul anului viitor.

Această creștere era necesară pentru că aveam, raportat la puterea de cumpărare, cele mai mici impozite pe proprietate la persoanele fizice. Aveam o pondere în PIB mult mai mică față de UE. Toate aceste impozite sunt practic venituri pentru autoritățile locale, acolo unde ei locuiesc. Ele reprezintă contribuția fiecărui cetățean la ce se face în fiecare localitate. Peste tot se asfaltează, se introduc rețele de apă și gaz, se reabilitează școli, se lucrează la spitale.

Anul viitor, Guvernul nu va mai putea transfera sume pentru echilibrarea bugetară așa cum a făcut în anii trecuți, pentru că nu avem acești bani, sunt bani pe care îi împrumutăm cu dobânzi foarte mari. Pentru ca aceste lucrări să continue, banii încasați suplimentar sub forma acestor impozite ar trebui direcționați către cofinanțarea acestor lucrări”, a declarat Bolojan.

YouTube video

 

Publicitate

Pachetul fiscal

Declarațiile premierului:

”Pachetul al doilea a fost întârziat ca urmare a contestațiilor depuse la CCR și ca urmare a deciziei Curții de a declara articolul care se referă la testarea cu pantograful a angajaților de la ANAF, ca neconstituțional.

În parlament au fost scoase articolele declarate neconstituționale și nu s-a nicio altă modificare. Plecăm de la premisa că acest pachet va fi declarat constituțional.

Faptul că s-a dat un termen, data de 10 decembrie este un lucru bun. Pe de o parte, acest pachet stă la baza bugetului pe anul viitor. Pe de altă parte, adoptarea lui permite depunerea cererii de plată nr. 4 din PNRR, care este în valoare 2,62 miliarde de euro.

Impozitarea mașinilor

Jalonul privind taxarea poluării dă un discount de 20% la impozitarea pentru mașinile noi și penalizare de până la 20% pentru mașinile foarte vechi. Adoptarea acestui jalon e o condiție pentru depunerea cererii nr. 4. Prin urmare, imediat ce va fi declarat constituțional, vom depune această cerere. La finalul lunii februarie, România ar trebui să încaseze acest grant, astfel încât să se poată desfășura investițiile pe anul viitor.

În trimestrul al treilea, față de trimestrul III al anului trecut am încasat bugete mai mari. Deci ne-au crescut încasările cu aproape 10 miliarde lei atât pe componentele de impozit pe venit, cât și încasări din TVA (15%), accize (11%) iar contribuțiile pe Casa de sănătate cu 8,5%.

În luna octombrie de exemplu, comparat cu anul trecut, cheltuielile de la buget au scăzut cu peste 500 milioane. Față de 14,2 mld lei cheltuieli cu salarii în sector public, am ajuns la peste 13,6 miliarde.

Nu putem corecta acest deficit care va ajunge anul acesta la 8,4% decât prin măsuri de scădere a cheltuielilor, pentru a evita noi taxe și impozite.

Acest pachet fiscal, care ar trebui să intre în decembrie, va fi alături de pachetul pentru administrație baza bugetului pe anul viitor”.

Reforma din administrația publică

Am susținut adoptarea pachetului pentru administrație. El nu înseamnă doar reducerea unor cheltuieli de personal, ci creșterea capacității administrației locale de a avea o bună guvernare, descentralizare, creșterea autorității acestora în zona de urbanism, pentru disciplina în construcții, curățenie ș.a.

Nu trebuie să fugim de componenta de reducere de cheltuieli pe care o prevede acest pachet. Cred că adoptarea este necesară în perioada următoare, urmărind câteva principii de bază.

Analiza administrației arată că peste tot este loc de mai bine.

Acolo unde se dovedește că avem personal în plus, că avem oameni care nu performează, care sunt duși în spate de către alții și îi demotivează pe angajații din sectorul public, aceste posturi nu mai merită să fie finanțate din bugetele de stat, ele trebuie desființate.

Anul viitor, dacă anunțăm un buget și o țintă de buget, să avem garanția că la finalul anului că ne apropiem de acea țintă.

Dobânzile s-au redus în ultimele trei luni cu câteva puncte procentuale, le putem reduce și mai mult. Gradul nostru de îndatorare ne permite să ne împrumutăm la dobânzi mult mai mici. Însă creditorii noștri trebuie să vadă că suntem serioși, că avem grijă de bani, că nu-i risipim.

Reducerea de posturi în primării

Percepția că se vor reduce cu 10% toate salariile nu are nicio legătură cu realitatea.

Acolo unde, într-o primărie, se constată că numărul de angajați depășește norma care va fi stabilită, pot fi desființate posturile sau primăriile își pot verifica sporurile sau grilele de salarizare. Impozitele cetățenilor trebuie să plece spre investiții, nu spre salariile funcționarilor.

Exemplu minor de la guvern: Plăteam pe mașini la început de an 840 de milioane, chirii, pe lună. Am redus la jumătate numărul de mașini, am plătit jumătate din chirie și a fost anulat contractul de închiriere cu RA-APPS, s-a făcut un alt contract. Plătim doar la 10% față de cât plăteam la începutul anului. Nu s-a surpat cancelaria. Avem economie de 700 milioane lunar, la un singur capitol.

Sporuri pe fonduri europene

Alt exemplu, pe sporuri, pe fonduri europene. Accesarea fondurilor europene nu a fost un scop, ci scopul era să beneficieze de prevederile care-i premiau pe cei care accesau fonduri europene.

Nu a fost normal să nu accesăm finanțările pe PNRR, dar Ministerul Fondurilor Europene a luat sporuri care practic le-au dublat salariile în ultimii ani. Nu poți să-ți dublezi salariile dacă nu ai rezultate.

Departamentele care nu-și fac treaba, care nu accesează finanțări, să fie penalizate, să nu mai ia aceste sporuri.

Și-au luat mii de oameni sporurile la nivelul maxim.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO&FOTO: Părintele profesor Grigore Diaconu, sărbătorit la 77 de ani

Publicat

Publicitate

La sărbătoarea Intrării în Biserică a Maicii Domnului, atmosfera liturgică de la Biserica „Sfântul Gheorghe” din Botoșani a căpătat astăzi o notă aparte. Părintele profesor Grigore Diaconu, Cetățean de Onoare al municipiului, și-a aniversat ziua de naștere, fiind înconjurat de prețuirea credincioșilor.

Alături de el s-au aflat preoții Dumitru Mateciuc, parohul bisericii din inima orașului, pr. Aurel Chiroșcă, pr. Ștefan Holban și numeroși credincioși veniți să participe la slujbă, transformând această zi într-o bucurie deplină. La finalul slujbei, părintele a primit flori și o urare profundă izvorâtă din recunoștința creștinilor prezenți la slujbă. Vizibil emoționat, părintele Grigore Diaconu a mulțumit tuturor cu o binecuvântare și un scurt cuvânt.

Ajuns la 77 de ani de viață și 56 de ani de preoție, dintre care peste trei decenii cu „normă dublă”, părintele profesor Grigore Diaconu rămâne una dintre personalitățile marcante ale vieții bisericești și educaționale din Botoșani. Hirotonit la 8 noiembrie 1969 pentru Parohia Santa Mare, de vrednicul de pomenire Patriarh Iustin Moisescu, tânărul preot avea să înceapă aici prima etapă a misiunii sale pastorale, construind o casă parohială și restaurând bisericile din Santa Mare și Berza.

La 1 ianuarie 1978, Patriarhul Teoctist, pe atunci Mitropolit al Moldovei și Sucevei, îl numește protopop al Protopopiatului Botoșani. Timp de 12 ani, într-o perioadă grea, marcată de opreliștile regimului comunist, părintele Diaconu a coordonat construcția a 14 biserici, 25 de case parohiale, două case de oaspeți la Mănăstirea Vorona, precum și numeroase lucrări de restaurare și pictură la zeci de lăcașuri de cult.

Din 1990, a slujit ca paroh la Biserica „Sfânta Cuvioasă Parascheva”, continuându-și activitatea cu aceeași dăruire și rigoare.

În aprilie 1997, părintele Grigore Diaconu a preluat, prin concurs, conducerea Seminarului Teologic Liceal Ortodox „Sfântul Gheorghe”. Aici, timp de 17 ani, pune bazele unei instituții moderne, dezvoltând spațiile de învățământ, dotând laboratoarele și cantina, amenajând un paraclis și construind un nou corp de clădire cu sprijinul Băncii Mondiale.

Publicitate

Prin parteneriatele pe care le-a inițiat cu organizații și parohii din Germania și Olanda, seminarul a beneficiat de aparatură modernă și mobilier nou, care au contribuit la profesionalizarea actului educațional. Tot el a sprijinit numeroși elevi proveniți din familii modeste, mulți dintre aceștia devenind ulterior preoți, profesori sau specialiști în domenii importante.

Pentru întreaga sa activitate pastorală, educațională și social-filantropică, părintele Grigore Diaconu a primit anul trecut Titlul de Cetățean de Onoare al municipiului Botoșani. Iar recent, i-a fost conferit ordinul „Crucea Patriarhală”, cea mai înaltă distincție a Patriarhiei Române pentru clerici, ca semn al recunoașterii unei misiuni împlinite cu responsabilitate, credință și neobosit devotament.

„Cel mai important lucru este că am reușit să zidesc biserici în inimile credincioșilor”, mărturisea părintele, rezumând în aceste cuvinte o viață întreagă dedicată slujirii lui Dumnezeu și oamenilor.

Citeste mai mult

Economie

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Cine trebuie să o depună. OFICIAL

Publicat

Publicitate

ANAF introduce Declarația Unică precompletată începând cu veniturile aferente anului 2025. Agenția Națională de Administrare Fiscală a publicat, în această săptămână, în secțiunea Transparență decizională de pe www.anaf.ro, proiectul de ordin al președintelui instituției privind aprobarea procedurii de precompletare, verificare și transmitere a formularului 212 – „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”, scrie alba24.ro.

Proiectul stabilește modul de funcționare a procedurii pentru forma precompletată a Declarației Unice.

Potrivit proiectului, începând cu perioada de declarare a veniturilor aferente anului 2025, ANAF va pune la dispoziția contribuabililor Declarația Unică deja precompletată cu informațiile existente în bazele de date, inclusiv:

  • veniturile realizate;
  • impozitul pe venit datorat;
  • baza de calcul a contribuției de asigurări sociale (CAS) și a contribuției de asigurări sociale de sănătate (CASS);
  • cuantumul contribuțiilor datorate.

După preluarea informațiilor, contribuabilii vor trebui doar să verifice, să completeze dacă este cazul și să depună declarația.

Inițiativa se bazează pe prevederile art. III din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024, care introduce măsuri pentru digitalizarea proceselor fiscale.

Declarația Unică precompletată va fi disponibilă online, în format electronic, prin Spațiul Privat Virtual (SPV) și în format fizic, la cerere, pentru persoanele care nu sunt înrolate în SPV.

Publicitate

ANAF va pune datele la dispoziția contribuabililor, cel târziu până la 31 martie a anului următor celui în care au fost realizate veniturile, iar după verificare, declarația va trebui depusă până la data de 25 mai 2026.

ANAF introduce Declarația Unică precompletată: Cine trebuie să o depună

Obligația depunerii formularului 212 revine persoanelor fizice care obțin venituri din:

  • activități independente;
  • drepturi de proprietate intelectuală;
  • cedarea folosinței bunurilor;
  • investiții;
  • activități agricole, silvicultură și piscicultură.

Consultare publică până la 29 noiembrie

ANAF invită contribuabilii să transmită sugestii, observații sau propuneri privind proiectul de ordin în termen de 10 zile de la publicare, potrivit Legii nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, respectiv până la 29 noiembrie a.c.

Propunerile pot fi transmise:

  • prin e-mail, la presa@anaf.ro;
  • în format fizic, la sediul ANAF: str. Apolodor nr. 17, sector 5, București 050741, către Serviciul comunicare, relații publice și mass-media (mențiunea „Conform Legii nr. 52/2003”);
  • prin fax, la 021-319.98.57.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Educație pentru siguranță. Elevii au învățat să recunoască și să evite pericolele

Publicat

Publicitate

Creșterea gradului de siguranță în mediul școlar în raport cu diverse forme de manifestare a infracționalității reprezintă o prioritate națională.

Având în vedere prevederile Planului Național de Combatere a Violenței Școlare, precum și a Campaniei pentru creșterea gradului de conștientizare în ceea ce privește necesitatea asigurării unui climat optim de siguranță în mediul școlar de la nivelul unității de învățământ: ,,Tăcerea e tot violență. Vocea ta e soluția!”, în data de 21.11.2025 la școala noastră s-a desfășurat o activitate informativ-educativ în colaborare cu Inspectoratul de Poliție Județean Botoșani, Biroul Siguranță Școlară, având ca scop sensibilizarea elevilor și a cadrelor didactice cu privire la măsurile de protecție pe care le pot adopta pentru siguranța personală. La activitate au participat aproximativ 60 de elevi din ciclul primar alături de învățătorii de clase, director prof. Mihaela Chitic și Agent de poliție Deleanu Crina Ionela.

Tematicile abordate au fost următoarele:

– Prevenirea săvârșirii faptelor cu violență de către elevi;

– Prevenirea bullyingului și a cyberbullyingului;

– Cunoașterea prevederilor legale privind răspunderea penală a minorilor;

Publicitate

– Prevenirea portului fără drept de obiecte periculoase în incinta unităților de învățământ și consecințele legale ale acestor fapte;

Activitatea și-a propus formarea unui comportament responsabil și preventiv în diferite situații din viața de zi cu zi. Reprezentantul Poliției le-a prezentat copiilor, prin discuții și materiale adaptate vârstei, reguli esențiale de prevenire a violenței, comportamente sigure în mediul școlar și modalități de evitare a pericolelor. Am învățat altfel, am învățat pentru viață.

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending