Piaţa de hrană pentru animale de companie este imună la criză. Românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar aleg mărci scumpe pentru câinele sau pisica din locuinţă, relatează romania24.ro.
Piaţa de hrană pentru animale de companie şi alte produse destinate lor pare imună la criza economică ce se profilează la orizont în condiţiile în care retailerii de specialitate continuă dezvoltarea, ba chiar într-un ritm alert, iar când vine vorba de comportamentul de consum al clienţilor, românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar nu pentru prietenii necuvântători, scrie ZF.
„Interesant de subliniat este faptul că fenomenul de downtrading ia amploare: în tot mai multe categorii observăm că shopperii se orientează către produse mai ieftine pentru a-şi ţine cheltuielile gospodăriei sub control, în contextul creşterii preţurilor. Acest fenomen a putut fi observat încă din ultimul trimestru al anului 2021. Cu toate acestea, încă există premiumizare în anumite categorii, precum cafea boabe şi cafea măcinată, iaurt, deserturi pe bază de lapte, pet food (hrană pentru animalele de companie), specialităţi de brânză“, explica recent Diana Scăunaşu, consumer panel director în cadrul GfK România.
Românii au 4,4 milioane de pisici şi aproape la fel de mulţi câini (4,2 milioane), dar doar 290.000 de păsări şi 90.000 de peşti. Astfel, aproape jumătate dintre gospodăriile din România au un câine, o pisică sau ambele animale, cea mai mare pondere din Europa. Totuşi, această pondere se explică prin faptul că în România multe dintre gospodăriile din mediul rural au la curte un câine sau o pisică, iar ele sunt contorizate chiar dacă aceste animale nu sunt neapărat văzute de proprietarii lor drept unele de companie în adevăratul sens al cuvântului. Totuşi, este evident că „moda“ animalelor de companie este de actualitate şi în România în ultimii ani, după modelul mai „vechi“ din Occident. Plus că, atât în România, cât şi în alte ţări din Europa şi chiar lume, în pandemie, tendinţa achiziţiei sau adopţiei de prieteni necuvântători a fost mai vizibilă ca oricând.
Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet
Timpul îndelungat petrecut la interior precum şi regulile de distanţare socială impuse de autorităţi i-au determinat pe oameni să adopte sau să cumpere un animal de companie, fie el câine, pisică, hamster sau altă vietate. Fie doar pentru că aveau nevoie de companie, fie că aveau nevoie de o scuză în plus pentru a ieşi din casă (când existau reguli în acest sens), oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet, însă trendul exista deja într-o lume tot mai grăbită şi mai singură. Astfel, piaţa de hrană pentru animale de companie şi de alte produse adiacente a sărit în 2020 pentru prima dată pragul de 3 mld. lei, după un galop de circa 23% în primul an de pandemie.
Această piaţă se afla deja pe un trend ascendent de mai mulţi ani, trend ce s-a menţinut şi în 2021, când vânzările totale – hrană şi alte bunuri – au sărit de 3,6 mld. lei, conform estimărilor anterioare ale companiei de cercetare de piaţă Euromonitor. Mai exact, în perioada 2015-2021 vânzările de profil aproape s-au triplat, conform aceleiaşi surse.
Chiar şi în acest an, marcat de inflaţie şi de creşteri de dobânzi, vânzările vor rămâne pe plus, dar avântul va fi susţinut de scumpiri în bună parte.
Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România
„În 2022, creşterea în valoare a acestei pieţe va fi mult mai mare decât cea în volum – pe toate categoriile de articole – şi asta din cauza inflaţiei. Totuşi, chiar şi în volum, ea va creşte pentru că în România tot mai mulţi oameni vor face tranziţia de la mâncare gătită şi resturi oferite animalelor, la mâncare specializată“, conform analiştilor Euromonitor.
Ţinând cont de aceste evoluţii, şi jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România. Retailerul Animax, liderul pieţei de profil, a deschis două magazine recent şi anunţă alte şase inaugurări până la finalul anului.
„Mai mult, nu ne vom opri nici în 2023, vom continua expansiunea la nivel naţional“, spune Ioana Sociaciu, head of retail în cadrul Animax România.
Reţeaua de pet-shop-uri numără 116 unităţi pe plan local, cu afaceri de peste 50 mil. euro anul trecut. Pentru 2022 compania vizează o creştere de 15% a businessului.
Animax este o afacere fondată de antreprenorul Cristian Ludovic Pop în urmă cu aproape 25 de ani, iniţial el mizând pe distribuţie, iar apoi pe retail. În 2018, fondul de investiţii Rohatyn a preluat afacerea în schimbul sumei de 20 mil. euro, conform datelor de la acea vreme. În vara anului trecut, business a trecut în mâinile altui fond care a preluat Animax într-o tranzacţie regională.
Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri
Aceasta nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri. Grupul german Fressnap Group a intrat recent în România şi anunţă că vede potenţial pentru 100 de magazine. Intrarea lor s-a făcut şi prin achiziţia unităţilor Super Zoo din România.
Pe lângă jucătorii mari, pe această piaţă mai activează şi multe magazine „de cartier“ afaceri independente ce pot avea doar componentă de retail sau şi servicii veterinare. Totodată, hrana pentru animale de companie, dar şi alte produse destinate lor se vând şi în hipermarketuri sau supermarketuri, dar şi în comerţul tradiţional.
„Mars, Nestle şi mărcile private domină clar piaţa de hrană pentru animale în comerţul modern sau tradiţional. În comerţul modern, mărcile private sunt lider“, conform Euromonitor. În magazinele de specialitate însă, domină brandurile de nişă, unele dintre ele mai scumpe. MEDIAFAX
Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News