Connect with us

Eveniment

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză

Publicat

Publicitate

Piaţa de hrană pentru animale de companie este imună la criză. Românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar aleg mărci scumpe pentru câinele sau pisica din locuinţă, relatează romania24.ro.

Piaţa de hrană pentru animale de companie şi alte produse des­­ti­nate lor pare imună la cri­za eco­nomică ce se profilează la orizont în condiţiile în care retailerii de specialitate continuă dezvoltarea, ba chiar într-un ritm alert, iar când vine vorba de comportamentul de consum al clienţilor, românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar nu pentru prietenii necuvântători, scrie ZF.

„Interesant de subliniat este faptul că fenomenul de downtrading ia amploare: în tot mai multe categorii observăm că shop­pe­rii se orientează către produse mai ieftine pentru a-şi ţine cheltuielile gospo­dă­riei sub control, în con­textul creşterii preţurilor. Acest fenomen a putut fi ob­servat încă din ultimul trimestru al anului 2021. Cu toate acestea, încă există premiumizare în anu­mite cate­gorii, precum cafea boabe şi cafea măci­nată, iaurt, deserturi pe bază de lapte, pet food (hrană pentru animalele de com­pa­nie), specialităţi de brânză“, explica recent Diana Scăunaşu, consumer panel director în cadrul GfK România.

Românii au 4,4 milioane de pisici şi aproape la fel de mulţi câini (4,2 milioane), dar doar 290.000 de păsări şi 90.000 de peşti. Astfel, aproape jumătate din­tre gospodării­le din România au un câine, o pisică sau ambele animale, cea mai mare pondere din Europa. Totuşi, această ponde­re se explică prin faptul că în România multe dintre gospodăriile din mediul rural au la curte un câine sau o pisică, iar ele sunt contorizate chiar dacă aceste animale nu sunt neapărat văzute de proprietarii lor drept unele de companie în adevăratul sens al cuvântului. Totuşi, este evident că „moda“ animalelor de companie este de actualitate şi în România în ultimii ani, după modelul mai „vechi“ din Occident. Plus că, atât în Ro­mânia, cât şi în alte ţări din Europa şi chiar lume, în pandemie, tendinţa achiziţiei sau adopţiei de prieteni necuvântători a fost mai vizibilă ca oricând.

 

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet

 

Publicitate

Timpul îndelungat petrecut la interior precum şi regulile de distanţare socială im­puse de autorităţi i-au determinat pe oa­meni să adopte sau să cumpere un animal de companie, fie el câine, pisică, hamster sau altă vietate. Fie doar pentru că aveau nevoie de companie, fie că aveau nevoie de o scuză în plus pentru a ieşi din casă (când existau reguli în acest sens), oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet, însă trendul exista deja într-o lume tot mai grăbită şi mai singură. Astfel, piaţa de hrană pentru animale de companie şi de alte produse adiacente a sărit în 2020 pentru prima dată pragul de 3 mld. lei, după un ga­lop de circa 23% în primul an de pandemie.

Această piaţă se afla deja pe un trend as­cendent de mai mulţi ani, trend ce s-a men­ţinut şi în 2021, când vânzările totale – hrană şi alte bunuri – au sărit de 3,6 mld. lei, con­form estimărilor anterioare ale compa­niei de cercetare de piaţă Euromonitor. Mai exact, în perioada 2015-2021 vânzările de profil aproape s-au triplat, conform aceleiaşi surse.

Chiar şi în acest an, marcat de inflaţie şi de creşteri de dobânzi, vânzările vor rămâne pe plus, dar avântul va fi susţinut de scumpiri în bună parte.

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România

„În 2022, creşterea în valoare a acestei pieţe va fi mult mai mare decât cea în volum – pe toate categoriile de articole – şi asta din cauza inflaţiei. Totuşi, chiar şi în volum, ea va creşte pentru că în România tot mai mulţi oameni vor face tranziţia de la mâncare gătită şi resturi oferite animalelor, la mâncare specializată“, conform analiştilor Euromonitor.

Ţinând cont de aceste evoluţii, şi jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România. Retailerul Animax, liderul pieţei de profil, a deschis două magazine recent şi anunţă alte şase inaugurări până la finalul anului.

„Mai mult, nu ne vom opri nici în 2023, vom continua expansiunea la nivel naţional“, spune Ioana Sociaciu, head of retail în cadrul Animax România.

Reţeaua de pet-shop-uri numără 116 unităţi pe plan local, cu afaceri de peste 50 mil. euro anul trecut. Pentru 2022 compania vizează o creştere de 15% a businessului.

Animax este o afacere fondată de antreprenorul Cristian Ludovic Pop în urmă cu aproape 25 de ani, iniţial el mizând pe distribuţie, iar apoi pe retail. În 2018, fondul de investiţii Rohatyn a preluat afacerea în schimbul sumei de 20 mil. euro, conform datelor de la acea vreme. În vara anului trecut, business a trecut în mâinile altui fond care a preluat Animax într-o tranzacţie regională.

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri

Aceasta nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri. Grupul german Fressnap Group a intrat recent în România şi anunţă că vede potenţial pentru 100 de magazine. Intrarea lor s-a făcut şi prin achiziţia unităţilor Super Zoo din România.

Pe lângă jucătorii mari, pe această piaţă mai activează şi multe magazine „de cartier“ afaceri independente ce pot avea doar componentă de retail sau şi servicii veterinare. Totodată, hrana pentru animale de companie, dar şi alte produse destinate lor se vând şi în hipermarketuri sau supermarketuri, dar şi în comerţul tradiţional.

„Mars, Nestle şi mărcile private domină clar piaţa de hrană pentru animale în comerţul modern sau tradiţional. În comerţul modern, mărcile private sunt lider“, conform Euromonitor. În magazinele de specialitate însă, domină brandurile de nişă, unele dintre ele mai scumpe. MEDIAFAX

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Acordul administrației locale, obligatoriu pentru operatorii de jocuri de noroc. Legea, adoptată tacit la Senat

Publicat

Publicitate

Plenul Senatului a adoptat o propunere legislativă prin care se stabilește obligativitatea acordului autorităților administrației publice locale pentru operatorii de jocuri de noroc care demarează o activitate economică, scrie alba24.ro.

Nota de adoptare tacită a propunerii legislative, pentru care termenul de dezbatere și vot s-a împlinit pe 1 septembrie, a fost prezentată de președintele Senatului, Mircea Abrudean, care a condus ședința de luni a plenului, scrie Agerpres.

Propunerea legislativă pentru modificarea art. 15 din OUG 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc a fost inițiată de un grup de parlamentari PNL.

„Licența de organizare și autorizația de exploatare a jocurilor de noroc permit operatorului economic care le-a obținut să desfășoare activitatea pe întregul teritoriu al României.

Exercitarea activității pe raza unei localități este supusă acordului autorităților administrației publice locale sau ale sectoarelor municipiului București, după caz, cu respectarea regulamentelor proprii ale acestora și a planurilor de urbanism”, prevede art. 15 alin. 8 din actul normativ modificat și completat.

Acordul de funcționare primit de operator este actul administrativ cu caracter individual care se emite în condițiile OG 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, mai stipulează proiectul.

Publicitate

Potrivit expunerii de motive, „lipsa aprobării unor activități economice de către operatorul cu autorizație de exploatare a jocurilor de noroc creează un regim juridic discriminatoriu”.

„Practic, autoritățile administrației publice locale nu pot avea niciun drept de veto la opțiunile operatorului economic, fiind astfel înfrânt și principiul constituțional al autonomiei locale susțin inițiatorii în expunerea de motive”, argumentează inițiatorii propunerii legislative în expunerea de motive.

Propunerea legislativă va fi dezbătută de Camera Deputaților, for decizional în acest caz.

Citeste mai mult

Educație

Vacanțelor elevilor din anul școlar 2025-2026: Care sunt perioadele cu zile libere. Calendar

Publicat

Publicitate

An școlar 2025-2026: elevii vor avea, în noul an școlar, patru perioade de vacanță, plus cea de vară. Prima vacanță va fi în octombrie. Școala a început în 8 septembrie, iar anul școlar are 36 de săptămâni de cursuri, relatează alba24.ro.

La început de an școlar, elevii vor avea 7 săptămâni de cursuri, după care intră în vacanță. Vor avea liber o săptămână, în perioada 25 octombrie, 2 noiembrie.

Apoi vor urma alte șapte săptămâni de cursuri și vacanța sărbătorilor de iarnă. Elevii și profesorii vor avea liber și în 1 Decembrie, de Ziua Națională, care pică într-o zi de luni.

Vacanța de iarnă este în perioada 20 decembrie 2025 – 7 ianuarie 2026, două săptămâni și jumătate. În anul următor, elevii reiau cursurile în 8 ianuarie (joia).

Următoarea vacanță va fi cea ”de schi”, în februarie. Perioada este decisă la nivel județean, de inspectorate. În Alba, aceasta va fi de o săptămână, între 23 februarie și 1 martie.

Vacanța de primăvară (de Paște), pentru elevi și profesori, va fi de o săptămână și două zile, în perioada 4-14 aprilie (inclusiv weekendurile 4-5 aprilie și 11-12 aprilie). În anul 2026, Paștele Catolic va fi în 5 aprilie, iar cel Ortodox în 12 aprilie.

Publicitate

Vacanța mare (de vară) va începe în 20 iunie. Elevii de clasa a XII-a termină cursurile în 5 iunie 2026, iar cei de clasa a VIII-a, în 12 iunie 2026.

An școlar 2025-2026. Calendar cursuri și vacanțe

  • cursuri: de luni, 8 septembrie 2025, până vineri, 24 octombrie 2025
  • vacanță: de sâmbătă, 25 octombrie 2025, până duminică, 2 noiembrie 2025
  • cursuri: de luni, 3 noiembrie 2025, până vineri, 19 decembrie 2025
  • vacanța de iarnă: de sâmbătă, 20 decembrie, 2025 până miercuri, 7 ianuarie 2026
  • cursuri: de joi, 8 ianuarie 2026, până vineri, 6 februarie 2026 sau vineri, 13 februarie 2026 / vineri, 20 februarie 2026, după caz, la decizia inspectoratelor școlare
  • vacanța de schi: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare în perioada 9 februarie – 1 martie 2026
    • În Alba, vacanța de schi va fi în perioada 23 februarie – 1 martie

  • cursuri: de luni, 16 februarie 2026, respectiv luni, 23 februarie 2026, sau luni, 2 martie 2026, la decizia inspectoratelor școlare până vineri, 3 aprilie 2026
  • vacanța de primăvară: de sâmbătă, 4 aprilie 2026, până marți, 14 aprilie 2026
  • cursuri: miercuri, 15 aprilie 2026, până vineri, 19 iunie 2026
  • vacanța de vară: de sâmbătă, 20 iunie 2026, până duminică, 6 septembrie 2026.

An școlar 2025-2026. Școala altfel și Săptămâna verde

Vor fi organizate și în acest an activități în Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde”.

Acestea vor fi planificate de școli, în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026. Se aleg intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare.

Vor fi alese diferit perioadele pentru Școala altfel și Săptămâna verde, astfel încât să nu se suprapună.

Citeste mai mult

Economie

Carduri de energie 2025: Ghid complet pentru ajutorul de la stat de 50 de lei pe lună privind achitarea facturilor la energie

Publicat

Publicitate

Carduri de energie 2025: ajutorul oferit de stat, în valoare de 50 de lei, pentru categorii de persoane vulnerabile, poate fi obținut o singură dată pe lună, pentru plata facturilor la energie, scrie alba24.ro.

Dintre cei 2,1 milioane de beneficiari estimați de autorități, mai puțin de un sfert s-au înscris, deocamdată, pentru obținerea sprijinului de stat. Procedura a fost anunțată de minister. Aplicația informatică destinată acordării voucherelor de plată a facturilor la energie (EPIDS) este funcțională din 20 august.

Chiar dacă înregistrarea în aplicație este o condiție obligatorie, persoanele pot completa și cereri scrise, la sediile primăriilor sau la poștă, în localitatea în care solicitantul are punctul de consum. După completarea cererii tipărite, reprezentanții acestor instituții îi vor înregistra în aplicație pe cei care solicită ajutorul financiar.

Pentru facturile din lunile iulie și august, ajutorul trebuie cerut până cel târziu în 27 septembrie. După această dată, se pot depune cereri doar pentru luna curentă.

Carduri de energie 2025. Cine poate primi 50 de lei pe lună

Cardurile de energie se acordă pentru:

  • persoanele singure cu venit net lunar de până la 1.940 lei
  • familiile cu venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei.

Beneficiarii venitului minim de incluziune sunt introduși automat în sistem. Nu este necesar ca aceștia să depună cerere.

Publicitate

Solicitanții trebuie să aibă domiciliul în România sau să poată dovedi că locuiesc legal în țară.

Carduri de energie 2025. Cum se depune cererea

Cererea pentru ajutorul de stat de 50 de lei pe lună se depune:

  • prin înregistrare în platforma/aplicația ePIDS (Ministerul Muncii), AICI, de către titular sau o persoană desemnată de acesta

sau

  • la oficiul poștal, unde beneficiarul primește o cerere tipărită (formular) și o completează

sau

  • la primăria din localitatea unde este locul de consum/domiciliul, se completează cerere tipărită

Cererea se depune/înregistrează o singură dată, pentru perioada până la 31 martie 2026. Platforma verifică lunar dacă sunt îndeplinite condițiile. Dacă solicitantul își schimbă adresa sau componența familiei se modifică, acesta trebuie să depună o nouă cerere cu datele actualizate.

Odată cu înscrierea în platforma online/aplicație, datele sunt verificate automat și cererea este validată sau invalidată, în funcție de încadrarea în condițiile de acordare a ajutorului.

Platforma poate fi accesată de pe orice dispozitiv conectat la internet: laptop, calculator, telefon mobil, tabletă. Nu este necesară descărcarea aplicației.

Carduri de energie 2025. Ce sunt și cum pot fi folosite

După ce beneficiarul a depus/înregistrat cererea și aceasta a fost validată (a îndeplinit condițiile), primește un tichet în valoare de 50 de lei pe lună. Poate primi tichetul online (în platforma electronică EPIDS, pe adresa epids.mmuncii.ro).

Banii sunt se dau în numerar și nu se virează în cont bancar.

Cu acest tichet, cu factura la energie și cu buletinul, beneficiarul merge la poștă și plătește factura. Tichetele acoperă doar o parte din valoarea facturii.

Indiferent dacă solicitarea a fost înregistrată direct de beneficiar în aplicație sau de un reprezentant al primăriei/poștei pentru acesta, tichetele se acordă astfel:

  • pentru cereri înregistrate în aplicație până în 27 septembrie – ajutorul se acordă pentru lunile iulie și august (100 lei în total)
  • pentru cereri înregistrate în aplicație în perioada 28 –30 septembrie 2025, sprijinul se acordă pentru facturi din luna septembrie 2025. Nu nu se mai acordă pentru lunile iulie și august 2025. Tichetul electronic de energie va fi încărcat în luna octombrie
  • pentru cereri introduse în aplicația EPIDS începând cu luna octombrie 2025, sprijinul se acordă exclusiv din luna depunerii solicitării

Tichetul poate fi folosit doar pentru plata facturii la energie, potrivit Ministerului Muncii. Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, chiar dacă solicitantul nu este titularul contractului de energie.

Tichetul de energie poate fi utilizat în termen de 12 luni de la ultima încărcare, iar soldul poate fi folosit oricând până la data de 31 martie 2026.

Nu poate fi transferat altei persoane, nu poate fi vândut sau utilizat pentru altă adresă.

Carduri de energie 2025. Cât timp sunt valabile

Cardurile de energie sunt valabile până în 31 martie 2026. Adică sumele se acordă lunar, pe baza cererilor înregistrate, până la data menționată.

Pentru informații suplimentare și asistență, cetățenii au la dispoziție numărul de Call-center 021.93.09 al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială sau adresa de e-mail sprijinenergie@mmanpis.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Casa lui George Enescu din Dorohoi intră în reabilitare: Proiect finanțat prin Timbrul Monumentelor Istorice

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani anunță semnarea, în calitate de Beneficiar, a contractului de servicii având drept obiect elaborarea documentației tehnico-economice (fazele DALI, DTAC, DTOE, PTE) pentru realizarea obiectivului de investiții „Reabilitare Muzeul Memorial „George Enescu” și Anexă”, cu Asocierea S.C. Acicad New Expert S.R.L. – S.C. Via Pro It Consulting S.R. în calitate de Prestator.

Demersul are loc în contextul finanțării nerambursabile accesate de Muzeul Județean Botoșani prin Timbrul Monumentelor Istorice coordonat de Institutul Național al Patrimoniului, parte a subprogramului „Case memoriale”/„Elaborarea documentațiilor tehnico-economice pentru intervenții asupra monumentelor istorice”.

Imobilul vizat de linia de finanțare avută în vedere este Casa Costache Enescu, care găzduiește în prezent Muzeul Memorial „George Enescu” din Dorohoi (Strada George Enescu, nr. 81). Monument istoric (cod LMI BT-II-m-B-01974) reprezentativ pentru patrimoniul local și regional, casa a fost construită în 1860, fiind achiziționată de către Costache Enescu, tatăl muzicianului George Enescu, în 1910, anul în care familia Enescu s-a mutat din satul Liveni în orașul Dorohoi. Aici, lui George Enescu i s-au amenajat două încăperi, în care marele muzician va locui și va crea în perioadele șederilor sale la Dorohoi. Având în vedere semnificația majoră a monumentului pentru biografia artistului, clădirea principală va traversa ample reparații între 1954-1957, la finalul cărora va fi inclusă în circuitul turistic național.

Astăzi, Muzeul Memorial „George Enescu” din Dorohoi constituie un reper esențial pentru arealul cultural botoșănean, încorporând o colecție de peste 1.200 de piese de valoare patrimonială substanțială, inclusiv o suită de obiecte personale care au aparținut compozitorului (costumul de concerte, bagheta, două viori, cufărul de călătorie sau pianul).

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending