Connect with us

Eveniment

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză

Publicat

Publicitate

Piaţa de hrană pentru animale de companie este imună la criză. Românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar aleg mărci scumpe pentru câinele sau pisica din locuinţă, relatează romania24.ro.

Piaţa de hrană pentru animale de companie şi alte produse des­­ti­nate lor pare imună la cri­za eco­nomică ce se profilează la orizont în condiţiile în care retailerii de specialitate continuă dezvoltarea, ba chiar într-un ritm alert, iar când vine vorba de comportamentul de consum al clienţilor, românii îşi cumpără alimente mai ieftine pentru ei, dar nu pentru prietenii necuvântători, scrie ZF.

„Interesant de subliniat este faptul că fenomenul de downtrading ia amploare: în tot mai multe categorii observăm că shop­pe­rii se orientează către produse mai ieftine pentru a-şi ţine cheltuielile gospo­dă­riei sub control, în con­textul creşterii preţurilor. Acest fenomen a putut fi ob­servat încă din ultimul trimestru al anului 2021. Cu toate acestea, încă există premiumizare în anu­mite cate­gorii, precum cafea boabe şi cafea măci­nată, iaurt, deserturi pe bază de lapte, pet food (hrană pentru animalele de com­pa­nie), specialităţi de brânză“, explica recent Diana Scăunaşu, consumer panel director în cadrul GfK România.

Românii au 4,4 milioane de pisici şi aproape la fel de mulţi câini (4,2 milioane), dar doar 290.000 de păsări şi 90.000 de peşti. Astfel, aproape jumătate din­tre gospodării­le din România au un câine, o pisică sau ambele animale, cea mai mare pondere din Europa. Totuşi, această ponde­re se explică prin faptul că în România multe dintre gospodăriile din mediul rural au la curte un câine sau o pisică, iar ele sunt contorizate chiar dacă aceste animale nu sunt neapărat văzute de proprietarii lor drept unele de companie în adevăratul sens al cuvântului. Totuşi, este evident că „moda“ animalelor de companie este de actualitate şi în România în ultimii ani, după modelul mai „vechi“ din Occident. Plus că, atât în Ro­mânia, cât şi în alte ţări din Europa şi chiar lume, în pandemie, tendinţa achiziţiei sau adopţiei de prieteni necuvântători a fost mai vizibilă ca oricând.

 

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet

 

Publicitate

Timpul îndelungat petrecut la interior precum şi regulile de distanţare socială im­puse de autorităţi i-au determinat pe oa­meni să adopte sau să cumpere un animal de companie, fie el câine, pisică, hamster sau altă vietate. Fie doar pentru că aveau nevoie de companie, fie că aveau nevoie de o scuză în plus pentru a ieşi din casă (când existau reguli în acest sens), oamenii au decis în 2020 mai mult ca niciodată să aibă un pet, însă trendul exista deja într-o lume tot mai grăbită şi mai singură. Astfel, piaţa de hrană pentru animale de companie şi de alte produse adiacente a sărit în 2020 pentru prima dată pragul de 3 mld. lei, după un ga­lop de circa 23% în primul an de pandemie.

Această piaţă se afla deja pe un trend as­cendent de mai mulţi ani, trend ce s-a men­ţinut şi în 2021, când vânzările totale – hrană şi alte bunuri – au sărit de 3,6 mld. lei, con­form estimărilor anterioare ale compa­niei de cercetare de piaţă Euromonitor. Mai exact, în perioada 2015-2021 vânzările de profil aproape s-au triplat, conform aceleiaşi surse.

Chiar şi în acest an, marcat de inflaţie şi de creşteri de dobânzi, vânzările vor rămâne pe plus, dar avântul va fi susţinut de scumpiri în bună parte.

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România

„În 2022, creşterea în valoare a acestei pieţe va fi mult mai mare decât cea în volum – pe toate categoriile de articole – şi asta din cauza inflaţiei. Totuşi, chiar şi în volum, ea va creşte pentru că în România tot mai mulţi oameni vor face tranziţia de la mâncare gătită şi resturi oferite animalelor, la mâncare specializată“, conform analiştilor Euromonitor.

Ţinând cont de aceste evoluţii, şi jucătorii specializaţi au planuri mari pentru România. Retailerul Animax, liderul pieţei de profil, a deschis două magazine recent şi anunţă alte şase inaugurări până la finalul anului.

„Mai mult, nu ne vom opri nici în 2023, vom continua expansiunea la nivel naţional“, spune Ioana Sociaciu, head of retail în cadrul Animax România.

Reţeaua de pet-shop-uri numără 116 unităţi pe plan local, cu afaceri de peste 50 mil. euro anul trecut. Pentru 2022 compania vizează o creştere de 15% a businessului.

Animax este o afacere fondată de antreprenorul Cristian Ludovic Pop în urmă cu aproape 25 de ani, iniţial el mizând pe distribuţie, iar apoi pe retail. În 2018, fondul de investiţii Rohatyn a preluat afacerea în schimbul sumei de 20 mil. euro, conform datelor de la acea vreme. În vara anului trecut, business a trecut în mâinile altui fond care a preluat Animax într-o tranzacţie regională.

Piaţa de hrană pentru animale de companie, imună la criză: nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri

Aceasta nu este singurul deal din piaţa de pet-shop-uri. Grupul german Fressnap Group a intrat recent în România şi anunţă că vede potenţial pentru 100 de magazine. Intrarea lor s-a făcut şi prin achiziţia unităţilor Super Zoo din România.

Pe lângă jucătorii mari, pe această piaţă mai activează şi multe magazine „de cartier“ afaceri independente ce pot avea doar componentă de retail sau şi servicii veterinare. Totodată, hrana pentru animale de companie, dar şi alte produse destinate lor se vând şi în hipermarketuri sau supermarketuri, dar şi în comerţul tradiţional.

„Mars, Nestle şi mărcile private domină clar piaţa de hrană pentru animale în comerţul modern sau tradiţional. În comerţul modern, mărcile private sunt lider“, conform Euromonitor. În magazinele de specialitate însă, domină brandurile de nişă, unele dintre ele mai scumpe. MEDIAFAX

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când apele nu au granițe: România și Moldova se unesc pentru a proteja vieți. FLOODWALLS, un proiect strategic cu sprijin european

Publicat

Publicitate

Astăzi, 28 octombrie 2025, la Hotel Maria din municipiul Botoșani, a avut loc Conferința de deschidere a proiectului transfrontalier „Creșterea rezilienței comunității în zona transfrontalieră RO – MD – ROMD00183 – FLOODWALLS, un eveniment dedicat consolidării capacității de prevenție și reacție în fața riscului de inundații, în zona transfrontalieră România – Republica Moldova.

Un proiect strategic cu sprijin european
Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană, prin Instrumentul pentru Vecinătate, Dezvoltare și Cooperare Internațională (NDICI), în cadrul Programului Interreg NEXT România–Republica Moldova 2021–2027, și este implementat în perioada 11 iulie 2025 – 10 ianuarie 2027 de:
Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” Botoșani – lider de proiect
Direcția Situații Excepționale Bălți, Republica Moldova – partener
Buget total: 322.648,20 euro
Finanțare nerambursabilă: 290.383,37 euro

Obiectiv general:
Obiectivul general al proiectului vizează creșterea gradului de pregătire a populației din zona eligibilă în fața situațiilor de urgență, prin derularea unei campanii de conștientizare și organizarea de activități comune de informare, instruire și prevenție, cu accent pe riscul de inundații, pentru cetățenii de pe ambele părți ale frontierei.
Activitățile planificate includ:
– realizarea de materiale informative privind modul de comportare în caz de inundații, distribuite în comunitățile din zonă eligibilă;
– desfășurarea a opt activități de informare și educare preventivă, adresate autorităților și cetățenilor din județul Botoșani, România și Bălți, Republica Moldova, cu accent pe implicarea copiilor, tinerilor și persoanelor vulnerabile;
– creșterea nivelului de pregătire și consolidarea capacității operaționale în zona eligibilă prin achiziționarea de autovehicule moderne pentru munca preventivă și operativă, atât în România, cât și în Republica Moldova.

Inundațiile istorice – lecții dureroase care au fundamentat proiectul

În cadrul conferinței, reprezentanții ISU Botoșani și DSE Bălți au subliniat importanța unui efort comun în fața riscurilor naturale care nu cunosc granițe, aducând în atenția publicului evenimentele hidrologice majore care au afectat regiunea în ultimele decenii.
Botoșaniul este unul dintre cele mai expuse județe din România la riscul de inundații, fiind traversat de râuri importante precum Prut, Siret, Jijia, Sitna și Miletin, și ocupând locul al doilea în țară ca întindere a luciului de apă, după Tulcea.
În ultimele două decenii, județul a fost afectat de valuri repetate de inundații, cu consecințe dramatice. Cele mai severe au fost:
2008 – Inundații în Baranca și Rădăuți Prut:
– peste 500 de gospodării afectate;
– 2.344 persoane evacuate:
– pagube estimate la peste 15 milioane RON.

2010 – Inundații devastatoare în municipiul Dorohoi și comunele învecinate:
– peste 1.200 de gospodării afectate;
– 4.563 persoane evacuate;
– 7 persoane și-au pierdut viața.

Publicitate

2020 – inundații în 45 de UAT-uri:
– 73 de locuințe și obiective afectate;
– 59 de poduri avariate;
– peste 3.000 de hectare de teren arabil inundate.
Aceste evenimente au evidențiat vulnerabilitatea comunităților, necesitatea întreținerii infrastructurii hidrotehnice și importanța unei reacții rapide și coordonate. Mai presus de toate, au arătat că intervenția nu este suficientă – este esențială prevenția.

Prevenția începe cu educația
Un element central al proiectului este informarea și implicarea activă a populației. În cadrul conferinței, s-a anunțat lansarea unei campanii comune de educare în școli și comunități, cu obiectivul ambițios de a conștientiza și responsabiliza peste 500.000 de persoane din România și Republica Moldova în comportamente corecte în caz de inundații.
Se vor organiza:
– activități de informare și educare preventivă în școli din ambele țări;
– campanii de informare, conștientizare și responsabilizare în comunitățile din Botoșani, România, și Bălți, Republica Moldava;
– exerciții comune de evacuare și simulări.
„Nicio comunitate nu poate fi rezilientă fără cetățeni informați și implicați. Prevenția începe cu fiecare dintre noi”, a declarat colonel Dan Decebal Muraru, inspector șef al ISU Botoșani.

Cooperare transfrontalieră – cheia unui viitor sigur
Participanții la conferință au subliniat faptul că fenomenele meteorologice extreme nu respectă granițe administrative, iar soluțiile eficiente necesită coordonare transfrontalieră reală, sprijin reciproc și investiții comune.
„Inundațiile nu se opresc la frontieră. Proiectul Creșterea rezilienței comunității în zona transfrontalieră RO – MD – ROMD00183 – FLOODWALLS vine ca răspuns firesc la provocările comune ale regiunii și este un exemplu de solidaritate, responsabilitate și viziune pe termen lung”, a declarat locotenent – colonel Viorel Rotaru, șef adjunct al Direcției Situații Excepționale, municipiului Bălți.

Conferința de lansare a marcat debutul unui parteneriat activ și dinamic între instituțiile române și moldovene de prevenire și gestionare a situațiilor de urgență. Prin acțiuni concrete, investiții în pregătirea populației și colaborare instituțională, proiectul „Creșterea rezilienței comunității în zona transfrontalieră RO – MD – ROMD00183 – FLOODWALLS” își propune să reducă riscurile, să salveze vieți și să protejeze viitorul comunităților din zona transfrontalieră.

Citeste mai mult

Eveniment

Președintele ANRE: Prețul la energie are o tendință de scădere, deși cota de TVA a înregistrat o creștere

Publicat

Publicitate

Prețul la energia electrică are o tendință de scădere, deși cota de TVA a înregistrat o creștere, a afirmat, marți, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), George Niculescu.

‘Atât timp cât Guvernul României a luat decizia de a majora cota de TVA de la 19 la 21, această majorare de TVA va afecta toate cele trei componente ale energiei – termică, electrică și de gaze naturale. În ceea ce privește partea de energie electrică, deși vedem faptul că componenta de TVA a crescut de la 19 la 21, în comparatorul de prețuri pe care ANRE îl pune la dispoziția consumatorilor de energie electrică, vedem că ofertele furnizorilor au un trend de scădere, lucru care mă face să cred că apelurile publice pe care le-am făcut către furnizorii de energie din România, în momentul în care piața de energie s-a reliberalizat și schema de plafonare-compensare s-a oprit, dau efecte astăzi. Vedem că inclusiv furnizori cu capital majoritar de stat vin cu oferte de la 1,55 lei de bani pe kWh la oferte de aproximativ 1,30 lei de bani pe kWh, deci reduceri de 15% până la 20%. (…) Eu sper ca acest trend să continue. Sper că această competiție și ‘bătălie’ între furnizori pe portofolii de clienți să fie benefică, iar cei care urmează să beneficieze de aceste reguli și de această competiție să fie consumatorii de energie electrică din România’, a declarat președintele ANRE, la Palatul Parlamentului, unde a fost prezent la comisiile parlamentare reunite de resort.

Potrivit acestuia, se observă un fenomen de reducere a facturilor la energie electrică: ‘Prețul la energie are o tendință de scădere. Se traduce lucrul acesta în factura consumatorilor de energie, deși cota de TVA a înregistrat o creștere. Deci, vedem un fenomen de reducere a facturilor. În ceea ce privește cantitatea de energie pe care o exportăm la un preț mic versus cantitatea pe care o importăm la un preț mai mare, pe anumite intervale orare, să știți că lucrul acela nu se vede în factura consumatorilor casnici de energie, sunt lucruri care sunt reglate de o piață de energie, deci doar o anumită componentă de achiziții a furnizorilor’.

În prezent, a completat Niculescu, prin noile capacități de stocare care se pun în funcțiune, pe care ANRE le autorizează la înființare și le licențiază, și prin regulile stabilite de diminuare a tarifelor de distribuție pentru aceste capacități de stocări, fenomenul de export versus import de energie va fi unul și mai scăzut și cu un impact și mai mic în factura consumatorilor final de energie electrică.

‘Ce este important este că, atunci când vedem o ofertă de telefonie mobilă cu un preț mai mic, cu minute incluse sau cu roaming mai mult, la același preț sau la un preț mai mic, la fel să considerăm și furnizarea de energie electrică – să ne uităm după cel mai mic preț și să mergem să ne schimbăm furnizorul pe platforma pusă la dispoziție de ANRE în 24 de ore, fără costuri, în așa fel încât presiunea să se mute pe furnizorii de energie electrică, pentru că, așa cum am declarat începând cu 1 iulie, piața s-a schimbat, este piața consumatorilor’, a transmis președintele ANRE. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

START CAMPANIE: „Să nu-i fie frig!”. O mie de copii din Botoșani vor primi haine groase pentru iarnă

Publicat

Publicitate

Iarna se apropie, iar pentru mulți copii din județul Botoșani, frigul nu înseamnă doar zăpadă și colinde, ci zile grele petrecute fără haine călduroase. Pentru ei, visul de Crăciun este simplu: să poată merge la școală fără să tremure.

Pentru a le aduce căldură și bucurie, Asociația Grup Civic Botoșani a lansat prima ediție a campaniei umanitare „Să nu-i fie frig!”, o inițiativă prin care își propune să îmbrace 1.000 de copii din județ cu haine de iarnă, ghetuțe și căciulițe.

Campania se desfășoară în perioada 20 – 23 decembrie 2025, iar valoarea totală estimată a proiectului este de 350.000 de lei. Scopul acțiunii este ca niciun copil să nu fie nevoit să înfrunte frigul fără protecție, iar fiecare gest de solidaritate să se transforme într-un zâmbet și într-o amintire frumoasă de Crăciun.

„Ne dorim ca iarna aceasta să fie una a binelui. Fiecare contribuție, oricât de mică, poate însemna pentru un copil o haină caldă și un motiv să creadă în oameni”, transmit reprezentanții Asociației Grup Civic Botoșani.

Cei care doresc să se implice pot face donații în contul campaniei:
IBAN: RO03BTRL RON CRT 0530 1564 01 (Banca Transilvania)
Detalii și implicare: 0759 362 916 / 0757 369 356

Asociația face apel la botoșăneni, la firmele locale și la toți oamenii cu suflet mare să se alăture acestei cauze. Împreună, putem transforma frigul în căldură, iar iarna aceasta într-un timp al speranței și al faptelor bune.

Publicitate

„Să nu-i fie frig!” – pentru că niciun copil nu ar trebui să tremure de frig în drumul spre școală.

Citeste mai mult

Eveniment

Zeci de mii de închinători au trecut prin altarul Catedralei Naționale: Sunt așezate spre cinstire moaștele Sf. Ap. Andrei

Publicat

Publicitate

Până în prezent, peste 40.000 de persoane s-au închinat în altarul Catedralei Naționale, a anunțat marți Părintele Consilier Patriarhal Adrian Agachi, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române.

Conform unei tradiții specifice Bisericii Ortodoxe Române, după sfințirea unui lăcaș de rugăciune, toți credincioșii – bărbați și femei – au dezlegare să treacă și să se închine prin sfântul altar.

În acest scop, Catedrala Națională rămâne deschisă zi și noapte până vineri, 31 octombrie 2025.

Închinătorii au prilejul să cinstească și moaștele Sf. Ap. Andrei, Ocrotitorul României și al Catedralei Naționale.

Racla pentru acestea a fost sfințită cu puțin timp înainte de sfințirea picturii Catedralei și are forma sfântului lăcaș (până la cornișă).

Publicitate

Luni seară, timpul de așteptare ajunsese la 7 ore, conform Trinitas TV.

Cum vezi rândul pe harta interactivă

Credincioșii care trec prin altarul Catedralei Naționale se pot închina și la moaștele Sf. Ap. Andrei, Ocrotitorul României și al sfântului lăcaș. Foto: Agerpres / Cristian Nistor

Arhiepiscopia Bucureștilor a creat un link la care pot fi urmărite lungimea rândului și timpul de așteptare actualizate în timp real:

  • accesează linkul aici ținând telefonul culcat (pe orizontală);
  • scroll down;
  • vezi bulina roșie în care este reprezentat un pieton – ea arată unde se termină rândul;
  • click pe bulina roșie și va apărea timpul de așteptare din acel moment;
  • dacă ora de actualizare afișată lângă hartă nu e apropiată de momentul prezent (poate depinde de telefon și de calitatea semnalului de net primit), dă REFRESH la browserul de web sau intră din nou pe link și repetă pașii.
Rândul de închinători care așteptau să treacă prin altarul Catedralei Naționale luni, 27 octombrie 2025. Foto: Agerpres / Cristian Nistor

Echipele de voluntari ale Arhiepiscopiei Bucureștilor actualizează datele permanent.

Foto credit: Agerpres / Cristian Nistor

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending