Connect with us

Eveniment

Peste o mie de persoane au suferit accidente de muncă în primul trimestru al acestui an. Care sunt domeniile cu risc major

Publicat

Publicitate

Conform datelor centralizate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale (MMSS), numărul persoanelor care au suferit accidente de muncă în primul trimestru a depășit o mie.

Mai concret, au fost 1.068 persoane implicate în accidente de muncă, cu 153 mai puţine comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2022, dintre care 4 şi-au pierdut viaţa.

Peste 1000 de persoane au suferit accidente de muncă în primul trimestru al acestui an. Numărul este mai mic față de perioada similară de anul trecut, însă au fost și accidente mortale.

Unde s-au produs cele mai multe accidente de muncă
Sectoarele economiei naţionale în care s-au produs cele mai multe accidente de muncă în trimestrul I 2023 au fost:

comerţ cu amănuntul, cu excepţia autovehiculelor şi motocicletelor (82 de accidentaţi, 7,7% din totalul accidentaţilor din economia naţională)
fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor şi semiremorcilor (57 de accidentaţi; 5,3% din total)
activităţi referitoare la sănătatea umană (45 de accidentaţi; 5% din total)
industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini, utilaje şi instalaţii (49 de accidentaţi; 4,6% din total)
industria alimentară (49 de accidentaţi; 4,6% din total).
Situația accidentelor mortale de muncă

Accidente de muncă mortale s-au produs în industria construcţiilor metalice şi a produselor din metal, exclusiv maşini, utilaje şi instalaţii, silvicultură şi exploatare forestieră, lucrări de geniu civil şi activitate nedeclarată.

Publicitate

Un număr mare de accidentaţi în muncă s-a înregistrat în Bucureşti – 221 accidentaţi (20,7% din totalul accidentaţilor pe ţară) şi în judeţele Braşov – 73 accidentaţi (6,8% din total), Timiş – 48 accidentaţi (4,5% din total), Maramureş şi Prahova – câte 45 accidentaţi, respectiv 4,2% din total.

Accidentaţii mortal în muncă s-au înregistrat în judeţele Alba, Bacău, Giurgiu şi Maramureş.

Cei mai mulți răniți, cu vârste între 40 și 50 de ani
Din punct de vedere al vârstei persoanelor accidentate, analiza accidentelor de muncă a evidenţiat faptul că persoanele cu vârsta cuprinsă între 50 şi 60 de ani deţin ponderea de 29,5%, urmate de persoanele cu vârsta cuprinsă între 40 şi 50 de ani, care au ponderea de 31,5% din totalul persoanelor accidentate pe primele 3 luni ale anului 2023.

În ceea ce priveşte vechimea la locul de muncă, 69,6%, adică 743 persoane din totalul accidentaţilor, sunt lucrători cu vechime de până la 5 ani, 18,4%, adică 197 persoane accidentate, au vechime la locul de muncă între 1-3 ani, iar cei din grupa de vechime 5-10 de ani, în număr de 145 persoane, reprezintă 13,6% din totalul accidentaţilor.

Cele mai riscante ocupații
Potrivit MMSS, ocupaţia cea mai frecvent întâlnită în rândul persoanelor accidentate în muncă este cea de manipulant mărfuri. Numărul lor este de 47, reprezentând 4,4% din totalul persoanelor accidentate.

Din totalul de 47 de accidentaţi, 91,5% sunt lucrători cu o vechime la locul de muncă de până la 5 ani.

A doua ocupaţie cu pondere mare pe economie (3,5% – 37 accidentaţi) este cea de lucrător comercial.

Din cei 37 accidentaţi, 89,2% au o vechime la locul de muncă de până la 5 ani.

O altă ocupaţie cu pondere mare pe economie (3,4% – 36 accidentaţi) este cea de muncitor necalificat la asamblarea, montarea pieselor.

Dintre cei 36 accidentaţi, 80,5% au o vechime la locul de muncă de până la 5 ani.

sursă: Agerpres

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

În memoria polițistei Beatrice-Andreea BRACĂU: „Ne-ai lăsat o lecție profundă despre cât de fragilă și scurtă este viața și cât de important este să prețuim fiecare clipă”

Publicat

Publicitate

Se împlinește un an de la tragicul accident care a curmat prematur viața Beatricei Bracău, un eveniment care a schimbat destine și a lăsat un gol adânc în sufletele celor care au cunoscut-o.

Colegă și profesionistă desăvârșită a lăsat în urmă nu doar amintiri frumoase, ci și o lecție despre fragilitatea vieții și importanța prețuirii fiecărei clipe. Deși timpul a trecut, durerea pierderii sale rămâne vie, transformându-se însă în respect și recunoștință pentru tot ceea ce a însemnat pentru comunitatea și colegii săi.

În numele întregului colectiv, colegii Beatricei îi aduc un omagiu sincer și transmit, totodată, compasiunea și respectul lor familiei îndurerate.

„Odihnește-te în pace, Beatrice,” se încheie mesajul colectiv al celor care i-au fost aproape, rămânând cu amintirea unei vieți dedicate oamenilor și profesiei.

„A trecut un an de când un viraj a curmat brusc o viață, a schimbat destine și a lăsat un gol imens în sufletele noastre. Timpul nu a vindecat durerea, ci a transformat golul în amintire, respect și recunoștință pentru o colegă caldă și un profesionist desăvârșit.

Am înțeles cu toții că misiunea ta este alta acum. Nouă ne-ai lăsat o lecție profundă despre cât de fragilă și scurtă este viața și cât de important este să prețuim fiecare clipă.

Publicitate

În numele întregului colectiv, îți aducem astăzi un omagiu sincer. Gândurile noastre se îndreaptă, de asemenea, către familia îndurerată, căreia îi transmitem respectul și întreaga noastră compasiune.

Odihnește-te în pace, Beatrice”.

Citeste mai mult

Eveniment

Amenzi de până la 5.000 de lei și oprirea lucrărilor pentru șantierele fără panou de identificare

Publicat

Publicitate

Beneficiarii autorizațiilor de construire care nu afișează panoul de identificare a investiției pe șantier ar putea fi sancționați cu amenzi cuprinse între 1.000 și 5.000 de lei, iar lucrările ar putea fi sistate, potrivit unei propuneri legislative aflate în dezbatere parlamentară, informează alba24.ro.

O propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, inițiată de mai mulți parlamentari de la USR, a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 16 decembrie.

Potrivit parlamentarilor, proiectul urmărește reglementarea expresă a faptei de neamplasare a panoului de identificare a investiției, în cazul șantierelor de construcții, prin calificarea acesteia ca o contravenție distinctă.

Ce reprezintă panoul de identificare

Panoul de identificare a investiţiei reprezintă un instrument care asigură transparenţa publică, oferind informaţii utile cetăţenilor, autorităţilor locale şi instituţiilor de control privind legalitatea şi caracteristicile proiectului în desfăşurare.

Potrivit art. 7, alin. (23^3) din Legea 50/1991, beneficiarul autorizațiilor de construire are obligația, printre altele, de a amplasa în șantier, la loc vizibil, panoul de identificare a investiției.

Într-o variantă anterioară a legii, aceasta prevedea o sancţiune contravenţională cuprinsă între 1.000 şi 2.000 lei pentru neafişarea panoului de identificare a investiţiei. În forma actuală, sancțiunea nu se mai regăsește. Autorităţile locale pot stabili, prin regulamente proprii adoptate în consiliul local, cuantumul amenzilor pentru această contravenție, însă aplicarea nu este unitară.

Publicitate

Potrivit Ordinului 63/1998 privind obligaţia afişării la loc vizibil a panoului de identificare a investiţiei, toate santierele de construcţii sunt obligate sa afiseze la loc vizibil, pe toată perioada lucrărilor, un panou de identificare.

„Neafișarea panoului de identificare se va sancționa cu sistarea imediată a lucrărilor”, mai prevede ordinul citat.

Amendă de până la 5.000 de lei și oprirea lucrărilor pentru șantierele fără panou de identificare

Inițiativa legislativă propune introducerea unei sancțiuni directe, constând într-o amendă cuprinsă între 1.000 și 5.000 de lei, proporțională cu gravitatea și impactul neconformității.

„În practică, lipsa afişării panoului de identificare rămâne o problemă frecventă, în special în cazul lucrărilor executate de persoane fizice, în zone periurbane sau rurale, unde capacitatea administrativă de control este limitată.

Fenomenul este prezent şi în zonele cu dezvoltare urbanistică accelerată, unde volumul mare de lucrări îngreunează monitorizarea eficientă.

În absenţa unei sancţiuni contravenţionale exprese în legislaţia naţională actuală, obligaţia afişării panoului este frecvent ignorată”, susțin inițiatorii proiectului, în expunerea de motive.

Oprirea lucrărilor pentru lipsa panoului de identificare

În situaţia în care se constată lipsa panoului de identificare, parlamentarii propun corelarea contravenției cu măsura de oprire a lucrărilor.

Mai exact, potrivit proiectului, odată cu aplicarea amenzii pentru contravenție, se dispune oprirea executării lucrărilor.

De asemenea, după caz, se vor lua măsurile de încadrare a lucrărilor în prevederile autorizaţiei sau de desfiinţare a lucrărilor executate fără autorizaţie ori cu nerespectarea prevederilor acesteia, într-un termen stabilit prin procesul-verbal de constatare a contravenţiei.

„Prin adoptarea inițiativei legislative se estimează o creştere semnificativă a gradului de respectare a obligaţiilor legale în domeniul construcţiilor, prin întărirea caracterului preventiv şi coercitiv al reglementărilor. De asemenea, clarificarea regimului sancţionator va contribui la unifomizarea aplicării legii la nivel naţional, reducând diferenţele între unităţile administrativ-teritoriale.

Această măsură va stimula transparenţa în procesul de autorizare şi execuţie a lucrărilor, consolidând încrederea cetăţenilor în actul administrativ. Totodată, va întări capacitatea de intervenţie a autorităţilor locale şi a structurilor de control, care vor dispune de instrumente mai clare pentru a sancționa abaterile de la lege”, mai explică inițiatorii proiectului, în expunerea de motive.

Citeste mai mult

Eveniment

Nu scăpăm de ceață! Atenție la condițiile de trafic! Meteorologii au prelungit avertizarea de COD GALBEN de ceață pentru judeţul Botoșani

Publicat

Publicitate

Nu scăpăm de ceață! Atenție la condițiile de trafic! Meteorologii au prelungit.

 

Codul galben de ceață pentru judeţul Botoșani până la ora 11:00.

Din această cauză, pe drumurile din județ se va reduce vizibilitatea sub 200 de metri, izolat sub 50 de metri.

În funcție de condițiile locale, se poate forma ghețuș sau chiciură.

Pentru evitarea producerii unor evenimente nedorite, conduceți prudent, reduceți viteza, folosiți sistemul de iluminare, măriți distanța dintre autovehicule, evitați orice manevră riscantă, iar dacă sunteți pietoni, fiți atenți la drum pentru a nu aluneca!

Publicitate

Pompierii militari sunt la datorie 24 de ore din 24, gata pentru a vă sprijini în situații de urgență.

Citeste mai mult

Eveniment

Rețea de corupție la examenele auto: Nouă persoane trimise în judecată, anchetă cu examinator infiltrat

Publicat

Publicitate

Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Suceava au dispus trimiterea în judecată a nouă inculpați – șase instructori auto și trei examinatori – într-un amplu dosar de corupție la examenele pentru obținerea permisului de conducere categoria B, scrie newsbucovina.ro.

Ancheta, desfășurată pe parcursul a aproximativ un an, a beneficiat de colaborarea unui examinator auto infiltrat, care a permis documentarea detaliată a mecanismelor infracționale.

Cercetările au evidențiat o implicare generalizată a unor examinatori din cadrul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCIV) Suceava și a unui număr mare de școli de șoferi și instructori auto. Fenomenul infracțional, cu rădăcini anterioare anului 2015 (deși unele cazuri au fost investigate anterior de DNA), implica facilitarea fraudării probei practice prin remiterea de sume de bani (de obicei 200-250 euro/candidat) direct sau prin intermediari, către examinatori.

Metode conspirate și „specializare” infracțională

Inculpații au folosit semnale codificate pentru identificarea candidaților „plătitori”: clipsuri colorate (albastru sau roz) pe dosare, mesaje cu afișare unică sau expresii precum „ai mei sunt la tine”, „fata e ok”. Probele au demonstrat o „specializare” a conduitei, cu intermediari stabili și preocupare constantă pentru sumele obținute ilicit de alți examinatori.

Colaboratorul autorizat – un examinator auto infiltrat – a fost esențial în conturarea modului de operare. Acesta a primit direct sumele de mită și a documentat legăturile dintre examinatori și instructori.

Publicitate

Inculpații și acuzațiile principale (detalii din rechizitoriu):

  • Un instructor auto: 3 infracțiuni de dare de mită și 8 de complicitate (ex.: remitere 8.900 lei pentru 3 candidați; 350 euro pentru alți 6; intermediere 500-600 euro).
  • Doi examinatori auto: Multiple fapte de dare de mită și complicitate (ex.: remitere 200-250 euro/candidat; intermediere sume de la instructori).
  • Alți cinci instructori: Dare de mită și complicitate (sume între 140 lire și mii de euro pentru promovarea candidaților).

Fenomenul era generalizat, cu „standarde” de 200-250 euro/candidat, creat în timp și cunoscut de toți implicați.

Dosarul a fost înaintat spre soluționare Tribunalului Suceava.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending