Connect with us

Eveniment

Peste 60.000 de pensionari vor putea beneficia în acest an de bilete de tratament balnear. Care sunt criteriile de acordare

Publicat

Publicitate

Peste 60.000 de pensionari sau asigurați ai sistemului public de pensii din țară vor putea beneficia în acest an de bilete de tratament balnear.

Pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri, 1 martie, se află o hotărâre privind acordarea biletelor de tratament balnear, pentru anul 2023. Documentul stabilește numărul biletelor de tratament balnear care se pot acorda în anul 2023, prin sistemul organizat și administrat de Casa Națională de Pensii Publice, precum şi modul de acordare, distribuire şi decontare a acestora.

Astfel, în unităţile aflate în proprietatea CNPP este asigurat un număr de maximum 60.420 de bilete de tratament balnear. Acestea sunt repartizate pe maximum 19 serii de trimitere.

Celor peste 60.000 de bilete li se adaugă, până la nivelul sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, biletele de tratament balnear contractate cu alte unități de profil. Numărul acestora se stabilește prin încheierea unor contracte subsecvente în baza acordurilor-cadru atribuite în anul 2023.

Potrivit legii, numărul biletelor de tratament balnear care se acordă gratuit categoriilor de persoane beneficiare ale prevederilor unor legi cu caracter reparatoriu se stabileşte prin aplicarea unei cote de maximum 15% din totalul numărului de bilete, rezultat în conformitate cu prevederile menționate anterior.

În anul 2023, fiecare solicitant îndreptăţit conform prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, poate beneficia
de un singur bilet de tratament balnear, acordat în condițiile prezentei hotărâri.

Publicitate

Distribuirea biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, prin casele teritoriale de pensii.

Decontarea costurilor biletelor de tratament balnear se face de către Casa Naţională de Pensii Publice, din fondurile aprobate prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023 nr. 369/2022, la capitolul „Asigurări și asistență socială”, titlul “Asistenţă socială”, articolul „Ajutoare sociale”, alineatul „Ajutoare sociale în natură”, către prestatorii de servicii, potrivit legii.

Criteriile în baza cărora se acordă bilete pentru tratament balnear, cu suportarea unei contribuții sau în mod gratuit

Potrivit legii, pot beneficia de tratament balnear persoanele care au calitatea de:

  • pensionar al sistemului public de pensii;
  • asigurat al sistemului public de pensii;
  • beneficiar al prevederilor unor legi speciale, care reglementează dreptul la bilet de tratament balnear prin sistemul public de pensii și care dovedesc existența unei afecțiuni medicale care să necesite tratament balenear.

Categoriile de persoane care pot beneficia de tratament balnear în mod gratuit sunt următoarele:

  • pensionari de invaliditate, în cadrul programului de recuperare întocmit de medicul expert al asigurărilor sociale
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza Decretului privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum şi celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, precum şi persoanele care au calitatea de luptător în rezistenţa anticomunistă, stabilită în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.214/1999
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza prevederilor Ordonanţei Guvernului nr.105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945, din motive etnice, aprobată prin Legea nr.189/2000
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum şi unele drepturi ale invalizilor şi văduvelor de război
  • persoane beneficiare de drepturi stabilite în baza Legii nr.49/1999 privind pensiile I.O.V.R.
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap
  • persoane care beneficiază de bilete de tratament balnear, cure balneoclimaterice potrivit art. 21 alin. (2), art. 22 și art. 24 din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, cărora li s-a stabilit de către medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul caselor teritoriale de pensii, program individual de recuperare sau li s-a emis o recomandare medicală de către medicul curant
  • persoane ale căror drepturi sunt stabilite prin HG 757/2008 pentru aprobarea acordării biletelor de tratament balnear, în mod gratuit, salariaților care lucrează în mediu radioactiv – zonele I și II de expunere la radiații, la prospectarea, explorarea, exploatarea, prepararea minereului de uraniu, precum și la conservarea și închiderea perimetrelor miniere

Ce acte sunt necesare pentru obţinerea unui bilet de tratament?

Pentru a se putea înscrie în vederea obţinerii unui bilet de tratament, potenţialul beneficiar depune la sediul casei teritoriale de pensii cererea tip,  urmând ca restul documentelor să fie ataşate la momentul eliberării biletului.

Documentele necesare la eliberarea biletului sunt detaliate în capitolul D din Criteriile de acordare a biletelor de tratament balnear prin sistemul organizat și administrat de CNPP, aprobate prin Ordinul Președintelui CNPP nr. 141/16.03.2021 și care este publicat pe site-ul CNPP pentru fiecare categorie de beneficiar.

De exemplu în cazul pensionarilor documentele necesare sunt:

  • cererea tip de acordare a biletului de tratament;
  • document de plată (după caz, talonul privind drepturile de pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii, în original sau copie care se va prezenta la momentul eliberării biletului);
  • declaraţie pe propria răspundere că nu realizează alte venituri din pensie din alte sisteme neintegrate sistemului public de pensii,cu excepţia persoanei care depune talonul privind plata acestor drepturi care se va prezenta la momentul eliberării biletului);
  • biletul de trimitere – formular cu regim special, unic pentru serviciile medicale de recuperare-reabilitare acordate de către societăţile de turism balnear şi de recuperare, eliberat de către medicul de familie sau medicul de specialitate, aflat în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate (copie, cu prezentarea actului original care se va prezenta la momentul eliberării biletului);

Cum pot fi anulate biletele de tratament?

Biletele eliberate pot fi anulate cu restituirea integrală a contribuţiei în următoarele situaţii:

a) atunci când titularul nu se poate prezenta în staţiunea înscrisă pe bilet la data începerii seriei;

b) atunci când din motive personale, se renunţă la bilet, cu anunţarea prealabilă a casei teritoriale de pensii;

c) în situaţia în care, titularul, deşi s-a prezentat în staţiune la data înscrisă pe bilet, nu a fost cazat, prezentând motivaţia scrisă a unităţii prestatoare de servicii balneare. Aceste cazuri se raportează, în scris, de către casele teritoriale de pensii, la CNPP.

Solicitarea de restituire a contribuţiei poate fi depusă în termenul general de prescripție de 3 ani de la data începerii seriei înscrisă în biletul de tratament.

Care este durata unui bilet de tratament balnear?

Durata sejurului unui bilet de tratament este de 16 zile, iar a tratamentului balnear este de 12 zile.

Care este ordinea în care se acordă biletele de tratament?

Ordinea de ierarhizare a cererilor prin care se solicită bilete de tratament balnear este dată de ordinea descrescătoare a punctajelor aferente fiecărei cereri. Punctajul aferent fiecărei cereri este obţinut prin însumarea punctajelor acordate pentru fiecare criteriu în parte raportat la numărul de criterii prevăzut pentru categoria respectivă.

Dacă, în urma calculării punctajului în aplicaţia SPA, mai multe cereri au acelaşi punctaj, ele se ordonează descrescător după punctajul primit conform numărului de bilete de care a beneficiat în ultimii 2 ani. Dacă, după această etapă mai multe cereri au acelaşi punctaj pentru criteriul 1, atunci ele se ordonează crescător după venit.

Dacă şi după parcurgerea acestor două etape se identifică cereri cu acelaşi punctaj final, atunci persoanele se ordonează după numărul cererii, având prioritate cererea cu numărul cel mai mic.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Modernizarea drumurilor naționale din județ: Încep licitațiile pentru studiile de fezabilitate

Publicat

Publicitate

Drumurile naționale din județul Botoșani necesită lucrări de modernizare, precum și adaptarea lor la noile valori de trafic și la condițiile de siguranță rutieră.

În acest context, în urma demersurilor realizate de echipa PSD Botoșani, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a scos la licitație realizarea studiilor de fezabilitate pentru modernizarea mai multor sectoare importante: DN29B, Cătămăști Deal – Dorohoi (25,3 km), DN29, Botoșani – Săveni (31,1 km) și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut (62,8 km).

Potrivit recensământului de trafic, DN29B, Botoșani – Dorohoi, este cel mai circulat sector de drum din județ și prezintă, în anumite zone, probleme generate de alunecări de teren. Acest sector a fost expertizat, iar studiul de fezabilitate necesar pentru obținerea finanțării pentru modernizare a fost scos la licitație. Firmele interesate pot depune oferte până pe 26 ianuarie.

La fel de important este sectorul DN29, Botoșani – Săveni, afectat și el de alunecări de teren. În acest caz, în cadrul procedurii de achiziție publică pentru studiul de fezabilitate au fost depuse 15 oferte, aflate acum în evaluare tehnică. Și DN24C, Bădărăi – Rădăuți-Prut, un sector strategic la granița cu Republica Moldova, se află în aceeași fază de evaluare, cu 17 oferte depuse.

Pentru DN29A, Vârfu Câmpului – Dorohoi, Documentația de Avizare a Lucrărilor de Intervenție a fost finalizată, iar indicatorii tehnico-economici au fost înaintați la CNAIR pentru începerea procesului de avizare.

„În timp ce unii confundă visele cu viziunile și desenează drumuri pe harta județului cu creioane colorate, noi chiar facem demersurile necesare pentru modernizarea drumurilor naționale din județ. Primul pas este realizarea documentațiilor tehnice, fără de care nu putem vorbi despre indicatorii tehnico-economici și, implicit, despre identificarea surselor de finanțare și bugetarea modernizării drumurilor. Botoșani are nevoie de drumuri bune, dar pentru aceasta sunt necesare acțiuni concrete și din partea conducerii județului, nu PR pe Facebook și TikTok”, a declarat senatorul Doina Federovici, președintele PSD Botoșani.

Publicitate

La rândul său, deputatul Marius Budăi a subliniat necesitatea finalizării cât mai rapide a acestor studii de fezabilitate. „Din păcate, sunt proceduri de durată, atât achizițiile publice, cât și realizarea propriu-zisă a documentațiilor, care trebuie apoi aprobate de CNAIR, Ministerul Transporturilor și ulterior de către Guvern. De aceea, ne dorim ca DRDP Iași să finalizeze cât mai repede aceste proceduri, pentru ca ulterior să le putem promova la finanțare. Dacă nu facem acești pași acum, se pierde timp important, care cu greu va putea fi recuperat. Noi, cei din echipa PSD, punem un accent deosebit pe dezvoltarea proiectelor de infrastructură din județ”, a conchis prim-vicepreședintele PSD Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Riscurile la care sunt expuse animalele atunci când în preajma lor se folosesc articole pirotehnice. Recomandările polițiștilor

Publicat

Publicitate

Polițiștii Compartimentului de Analiză și Prevenire a Criminalității din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Alba atrag atenția asupra riscurilor la care sunt expuse animalele atunci când, în preajma lor, se folosesc articole pirotehnice.

Zgomotele puternice le pot provoca animalelor, mai ales câinilor și pisicilor, reacții imprevizibile:

  • dezorientare,
  • probleme cardiace,
  • anxietate,
  • panică.

 

Polițiștii le recomandă cetățenilor să aibă grijă de animalele de companie și să le țină într-un spațiu sigur, pentru a se asigura că zgomotele nu mai sunt atât de intense, iar panica nu s-ar putea declanșa.

Mai mult, este recomandată identificarea animalului prin microcipare.

Dacă animalul se rătăcește, cresc șansele de a fi găsit mai repede. Siguranța necuvântătoarelor nu cade doar în sarcina celor care le dețin, ci și în sarcina comunității.

Publicitate

Vecinii trebuie să fie responsabili și să nu utilizeze articole pirotehnice.

Polițiștii reamintesc faptul că, din acest an, pot fi folosite doar articolele pirotehnice care nu pot răni pe nimeni. Articolele pirotehnice din categoriile P1 si T1, respectiv petardele, pocniturile și cele de scenă, sunt interzise publicului larg.

Artificiile de brad, bețișoarele bengale, pocniturile mici pentru petreceri sau granulele scânteietoare pot fi achiziționate de publicul larg.

Nerespectarea cadrului legislativ pune în pericol oameni, animale și bunuri materiale.

Siguranța tuturor presupune empatie, respect și un comportament responsabil.

Citeste mai mult

Economie

Dan Șlincu, APIA Botoșani: „Până în acest moment, 23.570 de fermieri botoșăneni si-au primit banii pentru subvenții”

Publicat

Publicitate

Începând cu 2 decembrie 2025, Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) a demarat autorizarea plăților finale ale subvențiilor pentru anul de cerere 2025.

În anul 2025, la Centrul județean APIA Botoșani și la centrele locale, s-au depus 25.600 de cereri, pentru o suprafață totală de aproximativ 295.000 hectare.

 

  ”De la începutul lunii decembrie, de când am început autorizarea la plata finală, au fost gestionate și date la plată de către funcționarii din centrele APIA un număr de 23570 dosare, din totalul de 25.600. Astfel, un numar de fermieri și-au primit banii pentru măsurile de spijin pe care le-au solicitat, suma totală virată in conturile acestora fiind de 42.600.000”, a transmis Dan Șlincu, director executiv APIA Botoșani.

                Prin Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură Botoșani și tinerii fermieri botoșăneni pot primi, dacă solicită și indeplinesc anumite conditii, Sprijinul Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri CIS-YF (Intervenţia PD-03).

  ”Pentru campania 2025 avem un număr de 663 de tineri fermieri care, pe lângă alte măsuri de sprijin acordate de APIA, au solicitat si sprijinul complementar pentru venit (PD-03) care se acordă acestora. Până în acest moment, colegii mei au reușit să autorizeze la plată finală un număr de 484 dosare depuse din cele 663 pe care le avem în lucru” a declarat Dan Șlincu.

Publicitate

 Subvenția pentru tinerii fermieri, prevăzută în cadrul Intervenției PD-03_Sprijin Complementar pentru Venit pentru Tinerii Fermieri_CIS-YF din Planul Strategic PAC 2023-2027, constă într-o plată anuală destinată fermierilor care îndeplinesc condițiile și se acordă pentru o perioadă de 5 ani consecutivi, începând din primul an de depunere a cererii. Cuantumul unitar planificat pentru anul 2025 fiind de 43,20 euro/ha.

 

                 ”Termenul de finalizare la plata finală pentru campania 2025 este 30 iunie 2026, dar dorim ca toți fermierii botoșăneni să primească banii pentru subvenții cu mult inainte de acest termen si cred că, până la finalul acestui an, majoritatea fermierilor botoșăneni vor avea banii pentru subvenții în conturi” a precizat Dan Șlincu.

 

             Plata subvențiilor din fonduri europene se efectuează în lei, la cursul de schimb valutar de 5,0806 lei/euro.

Citeste mai mult

Eveniment

ISU Botoșani: Atenție la afumători

Publicat

Publicitate

În perioada sărbătorilor de iarnă, cetăţenii desfăşoară o serie de activităţi în gospodării pentru pregătirea preparatelor din carne. Afumarea produselor specifice Crăciunului este una dintre activități, iar aceasta trebuie să se desfășoare în anumite condiții pentru a preveni incendiile.

Astfel, ISU Botoșani recomandă cetățenilor să aibă în vedere repectarea următoarelor reguli:

– afumătorile nu trebuie amplasate în apropierea clădirilor, a depozitelor de furaje, în magazii, şoproane etc. sau lângă materiale combustibile;

– se recomandă ca acestea să fie făcute din cărămidă şi materiale incombustibile;

– este interzisă folosirea afumătorilor improvizate în podurile clădirilor, prin scoaterea unor cărămizi din coş sau neridicarea zidăriei coşurilor deasupra acoperişului;

– afumătorile trebuie curățate, astfel încât să se evite scurgerea grăsimii de pe preparatele din carne în locurile fierbinți sau în contact cu sistemul de producere a fumului.

Publicitate

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending