Connect with us

Actualitate

Peste 6.000 de angajați din școli n-au primit cardurile de carieră didactică/carieră profesională sau n-au fost încărcate

Publicat

Publicitate
Peste 6.000 de angajați din școli și grădinițe fie nu au primit cardurile de carieră didactică/carieră profesională, fie nu au fost încărcate, potrivit unei informări a sindicatelor din Învățământ, document consultat de Edupedu.ro. Conform surselor Edupedu.ro, marți, 6 august, în cadrul ședinței Comisiei de Dialog Social de la Ministerul Educației a fost adusă în discuție și situația angajaților care n-au primit aceste carduri.

„Situația celor peste 6.000 de angajați (personal didactic, didactic auxiliar și administrativ) care fie nu au primit cardurile de carieră didactică/carieră profesională, fie le-au primit dar nu au fost încărcate. Ministerul Educației și-a luat angajamentul că va face demersurile necesare pentru ca aceste persoane să beneficieze de aceste sume, urmând ca împreună cu Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene să găsească o soluție legislativă pentru prelungirea termenului de emitere/cheltuire a banilor”, se arată în informarea sindicatelor din Învățământ.

  • Documentul consultat de Edupedu.ro este semnat de Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), și Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.

În aprilie, Edupedu.ro a scris că peste 20.000 de date greșite (persoane omise sau încadrate greșit, nume și CNP-uri greșite) au fost corectate în privința profesorilor și angajaților din școli care trebuie să beneficieze de prima didactică și de cea profesională, după cum se arată într-o informare a Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI).

Ordonanța de urgență nr. 58 din 12 iunie 2023 este cea care stabilește că profesorii care au fost în activitate în anul școlar 2022-2023 primesc în luna octombrie 2023 primele de carieră didactică de 1.500 de lei.

Modalitatea în care se face decontarea primelor de carieră didactică a fost publicată în Monitorul Oficial. Vezi aici ce documente justificative trebuie să aducă profesorii la școală.

Pentru justificarea celor 450 de lei din prima de carieră didactică, profesorii nu trebuie să mai facă un referat, ci doar o declarație pe propria răspundere privind corelarea dintre produsul/serviciul achiziționat și „nevoia didactică individuală specifică”, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial.

Pentru prima de cariera didactică sunt eligibile cheltuieli precum achiziția de laptopuri, tablete, telefoane inteligente, ceasuri inteligente și orice alte dispozitive care pot fi folosite în procesul educațional, a declarat pentru Edupedu.ro ministrul investițiilor și proiectelor europene Adrian Câciu.

Publicitate
Ce sunt primele de carieră didactică

Prima de carieră didactică „are drept scop susținerea cadrelor didactice în eforturile acestora pentru îmbunătățirea continuă a competențelor educaționale și obținerea de performanțe școlare/universitare în procesul educațional.”

Art. 3 – „(3) Prima de carieră didactică are o valoare nominală de 1.500 lei net care se decontează din fonduri externe nerambursabile pentru următoarele categorii principale de cheltuieli:

a) cheltuieli privind cursurile de pregătire profesională, precum și alte categorii de cheltuieli asimilate acestora;

b) cheltuieli pentru echipamente IT;

c) cheltuieli privind cărți de specialitate, precum și alte categorii de cheltuieli asimilate acestora;

d) un procent de până la 30% din valoarea nominală a primei de carieră didactică pentru acoperirea de nevoi didactice individuale specifice ale cadrelor didactice.

(4) Prima de carieră didactică se acordă într-o singură tranșă, respectiv în luna octombrie 2023 și va putea fi utilizată în anul școlar 2023—2024.

Cine primește cardul de carieră profesională

Ordonanța de urgență nr. 58 din 12 iunie 2023 prevede că personalul nedidactic care a fost în activitate în anul școlar 2022-2023 va primi în luna octombrie prima de carieră profesională de 500 de lei.

Ordonanța de urgență nr. 58 din 2023 a fost modificată prin înlocuirea structurii „personal nedidactic” cu „personal administrativ”. În nota de fundamentare apare că „neadoptarea adoptării acului normativ va genera consecințe negative care pot declanșa stări conflictuale și tensionate la nivelul personalului administrativ din sistemul de învățământ de stat preuniversitar și universitar.”

Personalul administrativ include paznici, mecanici, îngrijitori, fochiști, administratori, secretari, contabili.

Într-o listă cu întrebări și răspunsuri, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a transmis că suma de 500 de lei poate fi folosită pentru o singură categorie de cheltuieli: „autoritatea contractantă confirmă faptul că întreaga sumă de 500 lei poate fi folosită pentru o singură categorie de cheltuieli, nexistând condiționarea urmării unui curs de pregătire profesională.”

În invitația de participare pentru operatorii economici, MIPE informează că în anul școlar 2023-2024 sunt 64.000 de persoane din categoria personal administrativ care vor beneficia de aceste carduri.

Ce sunt primele de carieră profesională

Prima de carieră profesională, „asigurată pentru sprijinul personalului administrativ, are drept scop susținerea participării la cursuri de pregătire profesională, dar și pentru acoperirea unor nevoi didactice individuale.”

Articolul 4 – (1) Personalul administrativ din învățământul preuniversitar aflat în activitate în anul școlar 2022-2023, precum și personalul administrativ din învățământul universitar aflat în activitate în anul universitar 2022-2023 beneficiază de o primă de carieră profesională pe suport electronic, în limita unui plafon anual de 500 lei net/an școlar/universitar, suportată din Programul Educație și Ocupare 2021-2027, în limita bugetului disponibil pentru această categorie de măsură și în conformitate cu regulile de eligibilitate ale programului operațional.

(1^1) Prima de carieră profesională se acordă pe suport electronic potrivit procedurii de acordare prevăzute la art. 7-9, 11 și 13.

(1^2) Prima de carieră profesională se acordă într-o singură tranșă, respectiv în luna octombrie 2023, și va putea fi utilizată în anul școlar 2023-2024.

(2) Cheltuielile privind cursurile de pregătire profesională se suportă din fonduri externe nerambursabile alocate prin Programul Educație și Ocupare și pentru următorii ani școlari/universitari, în perioada anilor școlari/universitari 2023/2024 până în anul școlar/universitar 2026/2027, în conformitate cu obiectivele Programului Educație și Ocupare 2021-2027 și în limita fondurilor disponibile cu această destinație.

(3) Ministerul Educației stabilește prin act administrativ tipologia și necesarul de cursuri de pregătire profesională pentru personalul administrativ pentru fiecare an școlar/universitar pe care le comunică Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene, precum și alte categorii de cheltuieli care sunt necesare pentru a susține activitatea didactică, inclusiv kituri de pregătire profesională.”

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Când au loc alegerile prezidențiale, în 2025? S-a decis data la care românii vor merge din nou la vot

Publicat

Publicitate

În ședința de Guvern de sâmbătă, 28 decembrie, stabilirea calendarului pentru alegeri a fost una dintre urgențele guvernului proaspăt instalat. Iată care este data la care românii vor merge din nou la vot, scrie cancan.ro.

Primul tur al alegerilor prezidențiale din 2025 va fi organizat pe 23 martie, urmând ca al doilea tur să aibă loc pe data de 6 aprilie 2025, notează Digi24. Reamintim că alegerile prezidențiale din 2024 vor fi repetate în 2025 după decizia Curții Constituționale a României (CCR) de anulare a primului tur de la finalul lunii noiembrie 2024.

În acest moment, există mai multe date luată în calcul pentru alegerile prezidențiale din 2025. În ședința de vineri, 27 decembrie, la prima reuniune a noului guvern condus de Marcel Ciolacu, deputații au avut mai multe date puse pe masa discuțiilor. Pentru a respecta calendarul electoral, executivul trebuie să stabilească data alegerilor cu 75 de zile înainte, iar asta înseamnă că primul tur ar putea avea loc în a doua jumătate a lunii martie.

Citeste mai mult

Eveniment

Angajații care au copii vor plăti taxe pe muncă mai mici cu până la 5%. Pachet demografic pentru familii în programul de guverna

Publicat

Publicitate

Angajații care au copii vor plăti taxe pe muncă mai mici cu până la 5%, prevede programul de guvernare al Coaliției. Concret, povara fiscală pe muncă va scădea de la 42% la 37%, scrie alba24.ro

Documentul nu prevede deocamdată un mecanism prin care se va realiza acest lucru, însă cel mai probabil se va face printr-o lege suplimentară.

”Reducerea taxelor și impozitelor pe muncă. Reducerea graduală a poverii fiscale pe muncă cu până la 5 puncte procentuale, în cazul salariilor mici și al familiilor cu copii”, prevede programul de guvernare al Coaliției.

Documentul mai conține și un ”pachet demografic de sprijin pentru familiile cu copii”. Acesta cuprinde, pe lângă prevederea legată de taxe pe muncă mai mici pentru muncă în cazul părinților angajați:

  • Facilități concrete pentru achiziționarea locuințelor, inclusiv programe de subvenționare și garanții pentru credite;
  • Credite avantajoase cu sprijin pentru dobânzi, care să ofere familiilor acces la resurse financiare necesare pentru un trai decent;
  • Construirea a 100.000 de locuințe sociale în următorii ani, pentru a asigura soluții accesibile de locuire, sprijinind în mod special familiile tinere și cele cu copii, contribuind astfel la revitalizarea demografică;
  • Construirea de creșe va continua, pentru a sprijini familiile tinere și a oferi condiții moderne pentru îngrijirea copiilor.

Citeste mai mult

Eveniment

Voucherele de vacanţă rămân în vigoare, cu condiţia ca, din 1.600 lei, jumătate să fie contribuţia salariatului

Publicat

Publicitate

Voucherele de vacantă rămân în vigoare, cu condiţia ca, din 1.600 lei, jumătate să fie contribuţia salariatului, acestea fiind opţionale, a declarat sâmbătă preşedintele Cartel Alfa, Bogdan Hossu, la Palatul Victoria, după întâlnirea dintre sindicate, patronate şi premierul Marcel Ciolacu despre măsurile fiscale propuse prin „ordonanţa trenuleţ”.

„Datorită şi intervenţiei patronatului s-a decis că voucherele de vacantă rămân în vigoare, cu condiţia ca din 1.600 lei să existe o contribuţie din salariul propriu, a salariatului, pentru a obţine voucherul de 1.600, adică jumătate, 800 de lei. Este opţională obţinerea voucherului de vacanţă. Dacă dai 800 lei vei beneficia de voucher, nu dai 800 de lei, nu beneficiezi de acest lucru. Vrei voucherul de 1.600 de lei, trebuie să contribui cu 800 de lei”, a menţionat Bogdan Hossu.

La rândul său, Gabriel Predica, vicepreşedintele Federaţiei „Solidaritatea Sanitară” a subliniat că Guvernul va subvenţiona cu cel mult 800 de lei voucherele de vacanţă, însă nu au fost oferite detalii din perspectivă fiscală.

„Guvernul propune următorul lucru: el va subvenţiona cu cel mult 800 de lei, aşa este formulat articolul. Nu au ştiut să răspundă, totuşi, ce se va întâmpla din perspectivă fiscală. La momentul actual aceste vouchere de vacanţă sunt supuse impozitului pe venit, respectiv CASS”, a precizat Gabriel Predica.

În 20 decembrie, patronatele şi sindicatele din turism au transmis că protestează faţă de o posibilă eliminare a voucherelor de vacanţă din bugetul statului pe anul 2025, afirmând că această măsură va avea consecinţe catastrofale asupra sectorului, dar şi asupra altor industrii conexe şi „ar arunca România înapoi cu 20 de ani”.

Eliminarea voucherelor de vacanţă va afecta „grav” balanţa valutară, miliarde de euro vor lua drumul Greciei, Turciei, Bulgariei în loc să rămână în ţară, avertizau reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), într-un comunicat transmis AGERPRES.

Publicitate

Potrivit ANAT, sindicatele anticipează revoltele angajaţilor care vor fi lipsiţi atât de prime, creşteri salariale, cât şi de concedii. Totodată, această măsură va avea consecinţe catastrofale pentru sector şi un impact negativ pentru industriile conexe.

Astfel, veniturile din turism, un sector vital pentru economia românească, vor scădea cu 30-40%, iar mii de români – în special cei cu venituri modeste – nu vor mai avea acces la vacanţe, tratamente de recuperare sau odihnă, în condiţiile în care aproape 16% dintre angajaţii din sectorul public au beneficiat pentru prima dată în viaţa lor de o vacanţă datorită acestor vouchere, precizat reprezentanţii ANAT.

Aceştia mai susţin că, prin eliminarea voucherelor de vacanţă, se va pierde încrederea investitorilor privaţi, care vor fi forţaţi să îşi reducă activitatea sau să îşi închidă afacerile, contribuind astfel la creşterea şomajului.

ANAT preciza că acest protest la care s-au alăturat patronatele, federaţiile, alianţele, asociaţiile din turism precum şi sindicatele este un ultim semnal de alarmă către Guvern: „Nu vă atingeţi de voucherele de vacanţă! Tăiaţi risipa şi ineficienţa publică. Dar nu omorâţi găina care dă ouă de aur. Nu omorâţi economia şi nici turismul românesc!”.

Pe de altă parte, Federaţia Industriei Hoteliere din România (FIHR) a lansat recent un apel către Guvernul României în ceea ce priveşte impactul „devastator” asupra industriei turismului pe care îl vor avea măsurile fiscale propuse prin „ordonanţa trenuleţ”, fără a fi însoţite de politici publice de compensare a impactului negativ şi dezvoltare a turismului de incoming şi susţinere a investiţiilor în domeniu.

FIHR a solicitat adoptarea de urgenţă a unor măsuri precum alocarea unui buget anual de promovare a României ca destinaţie turistică în cuantum de 10% din sumele economisite din eliminarea voucherelor de vacanţă (cu un impact semnificativ de până la 30% din piaţă), pentru a înlocui deficitul de turism intern creat şi pentru atragerea de turişti străini, ducând, astfel, şi la o diminuare a deficitului comercial din domeniu, actualizarea legislaţiei care să permită realizarea de bugete multianuale, fără de care în fiecare an participarea la evenimentele de început de an (târguri internaţionale sau alte manifestări sunt puse sub semnul întrebării şi, de multe ori, anulate), precum şi OPANT nr.65/ 2013, inclusiv clasificarea apartamentelor şi standardele ocupaţionale şi digitalizarea raportărilor – crearea de platforme pentru raportarea datelor, monitorizarea circulaţiei turistice, statistici, colectarea rapoartelor de la platformele online, respectiv evidenţierea aportului în PIB. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Scutire la plata CASS pentru elevii și studenții care lucrează în timpul studiilor. Măsură în programul de guvernare

Publicat

Publicitate

Scutire la plata CASS: Elevii și studenții care lucrează în timpul studiilor nu vor mai fi taxați în ceea ce privește contribuția de asigurări sociale de sănătate. Măsura apare în programul de guvernare al Coaliției PSD – PNL – UDMR. Programul de Guvernare a devenit lege odată cu acordarea votului de încredere Guvernului Ciolacu 2, de către Parlamentul României, scrie Edupedu.ro.

Documentul a fost publicat recent pe site-ul Guvernului și prevede ”zero contribuție la asigurarea de sănătate CASS pentru elevii și studenții care ocupă un loc de muncă/internship în timpul studiilor de licență și masterat”.

Scutire la plata CASS pentru elevii și studenții care lucrează: de această măsură sunt vizați tinerii cu o vârsta mai mică de 26 de ani.

Banii nu rămân la angajați, dar măsura ar putea constitui un stimulent pentru angajator, care ar putea fi convins să angajeze mai mulți tineri.

De asemenea, documentul mai prevede și scutirea de CASS și opțiune la plata la CAS pentru pensionarii care au stagiul complet de cotizare contributiv și se angajează pe un loc de muncă.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending