Connect with us

Eveniment

Peste 30 de gospodării și case de pe raza localității Hilișeu-Horia au fost inundate după ce apele râului Jijia au ieșit din albie. Exercițiu ISU

Publicat

Publicitate

Un nou exercițiu de verificare a modului de gestionare a unei situații de urgență de către autoritățile locale, până la sosirea pompierilor militari, s-a desfășurat, astăzi, la Hilișeu-Horia. Potrivit scenariului, peste 30 de gospodării și case de pe raza localității Hilișeu-Horia au fost inundate după ce apele râului Jijia au ieșit din albie, în urma precipitațiilor abundente.

Specialiștii Centrului Operațional, Serviciului Pregătire pentru Intervenție și Reziliența Comunităților și Inspecției de Prevenire din cadrul ISU Botoșani au analizat felul în care Comitetul Local pentru Situații de Urgență (CLSU) Hilișeu-Horia a pus în aplicare planurile de intervenție și protecție a populației în caz de inundații. Aceștia au discutat despre modul de cunoaștere, organizare și desfășurare a activităților de avertizare, alarmare publică și evacuare a populației din zonele de risc.

Și cum cel mai bine se învață prin exercițiu, fiecare membru din cadrul CLSU Hilișeu-Horia a explicat ce are de făcut în cazul producerii unor inundații.

O parte dintre aceștia au fost implicați și în gestionarea situațiilor de urgență generate de inundațiile istorice din 2010, când 64 de case din localitatea Hilișeu-Horia au fost distruse după ce apele râului Jijia au ieșit din matcă, fiind afectate peste 300 de persoane. 35 dintre familii au locuit în tabăra de sinistrați, ridicată în localitate, aproape doi ani.

Activitatea s-a desfășurat în baza Planului de pregătire în situații de urgență pentru 2025, aprobat prin Ordin al Prefectului, fiind organizată în contextul sărbătoririi Săptămânii Protecției Civile din România.

 

Publicitate

Informare preventivă:

Reguli de comportare și acțiune la inundații:

1. Când inundațiile vă surprind acasă, dacă aveți timp, luați următoarele măsuri pentru protejarea bunurilor:

– aduceți în casă unele lucruri sau puneți-le culcate la pământ într-un loc sigur (mobilă de curte, unelte de grădina sau alte obiecte care se pot muta și care pot fi suflate de vânt sau luate de apă);

– blocați ferestrele, astfel încât acestea să nu fie sparte de vânt, de apă, de obiecte care plutesc, sau de aluviuni;

– evacuați animalele și bunurile de valoare în locuri de refugiu, dinainte cunoscute;

– încuiați ușile casei și ferestrele dupa ce inchideți apa, gazul și instalațiile electrice.

 

2. Dacă inundatia este iminentă, procedați astfel:

– mutați obiectele care se pot mișca în partea cea mai de sus a casei, deconectati aparatele electrice și, împreună cu întreaga familie, părăsiți locuința și deplasați-vă spre locul de refugiu dinainte stabilit (etaje superioare, acoperișuri, înălțimi sau alte locuri dominante) care nu pot fi acoperite de nivelul cotelor maxime ale apelor;

 

– în cazul în care sunteti surprins în afara locuinței (pe străzi, în școli, în parcuri, gări, autogări, magazine, alte locuri) este necesar să respectați cu strictețe comunicările primite și să vă îndreptați spre locurile de refugiu cele mai apropiate.

 

3. Dacă se ordonă evacuarea, respectați următoarele reguli:

– respectati ordinea de evacuare stabilită: copii, bătrâni, bolnavi din zonele cele mai periclitate;

– înainte de părăsirea locuinței întrerupeți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, energie electrică și închideti ferestrele;

– scoateți animalele din gospodărie (grajduri, adăposturi) și dirijați-le către locurile care oferă protecție;

– la părăsirea locuinței luați documentele personale, o rezervă de alimente, apă, trusă sanitară, un mijloc de iluminat, un aparat de radio, iar pe timp friguros și îmbrăcăminte mai groasă;

– după sosirea la locul de refugiu, comportați-vă calm, ocupaț locurile stabilite, protejați și supravegheați copiii, respectați măsurile stabilite.

 

4. La reîntoarcerea acasă respectați următoarele:

– nu intrați în locuință în cazul în care aceasta a fost avariată sau a devenit insalubră;

– nu atingeți firele electrice;

– nu consumați apa direct de la sursă, ci numai după ce a fost fiartă;

– consumați alimente numai după ce au fost curățate, fierte și, după caz, controlate de organele sanitare;

– nu folosiți instalațiile de alimentare cu apă, gaze, electricitate, fără aprobarea organelor de specialitate;

– acordați ajutor victimelor surprinse de inundații;

 

– executați lucrări de înlăturare a urmărilor inundației, degajarea malului, curățirea locuinței și mobilierului, dezinfectarea încăperilor, repararea avariilor.

 

Reguli și măsuri ce trebuie îndeplinite preventiv pentru diminuarea efectelor produse de inundatii:

* curățarea, adâncirea sau realizarea șanturilor de preluare a apelor pluviale;

* drenarea și asigurarea curgerii apei către șanturile de captare, astfel încât în gospodării aceasta să nu mai băltească;

* regularizarea unor pârâie, curățirea lor, a canalelor și tuburilor colectoare, a vâlcelelor pentru a asigura preluarea eventualilor torenți formați;

* crearea de bazine de rezervă pentru captarea viiturilor;

* deținatorilor de construcții situate pe direcția viiturilor de pe versanți li se recomandă realizarea unor canale de captare și dirijare a apei;

* curățarea pilonilor de susținere a podurilor, punților și podețelor de materialele aduse de viituri, pentru a se evita formarea unor adevărate baraje ce pot afecta împrejurimile sau chiar rezistența acestora;

* achiziționarea de saci pentru a putea fi umpluți cu nisip în scopul protejării împotriva pătrunderii apei sau a întăririi malurilor și digurilor;

* executarea unor lucrari de drenare a apei rezultate din precipitatii în zonele afectate de alunecări de teren pentru a împiedica pătrunderea acesteia prin crăpăturile formate în scopul prevenirii reactivării acestora;

* întreținerea unor lucrări de îmbunătățiri funciare, protejari de maluri și diguri;

* achizitionarea, la nivelul fiecarei localitati, a unor motopompe, acestea fiind necesare evacuarii apei din clădirile instituțiilor și populatiei din zone respective, pentru că în situații majore forțele Inspectoratului pentru Situații de Urgență nu sunt suficiente.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Modificări la reevaluarea permisului auto pentru persoanele cu handicap. Abuzuri semnalate și ce schimbări anunță ANPDPD

Publicat

Publicitate

În primele luni ale anului 2025, mii de persoane cu dizabilități au fost chemate la reevaluare, după intrarea în vigoare a Ordonanței de urgență nr. 5/2025. Pentru mulți, notificarea a venit cu teamă și confuzie: îmi pierd gradul de handicap? mi se taie indemnizația? îmi ia cineva permisul auto?Ordonanța a introdus posibilitatea reevaluării atunci când există suspiciuni justificate că situația medicală din certificat nu mai corespunde realității sau ridică incompatibilități, explică alba24.ro.

La Școala de Boli Rare pentru Jurnaliști, Monica Solomie, director în cadrul ANPDPD – Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, a explicat public ce a urmărit ordonanța, unde s-a greșit în aplicare și ce modificări se pregătesc, pentru a evita abuzurile semnalate.

Reevaluarea introdusă prin OUG 5/2025 a pornit de la o problemă reală, dar aplicarea defectuoasă a generat abuzuri, teamă și pierderi temporare de drepturi. ANPDPD recunoaște aceste derapaje și promite corecții legislative, pentru ca persoanele cu dizabilități să nu mai fie tratate ca suspecți, ci ca beneficiari ai unui sistem care ar trebui să îi protejeze.

Pentru cei afectați, informația corectă rămâne cea mai importantă formă de apărare.

Ce a vrut, de fapt, OUG 5/2025

Potrivit explicațiilor ANPDPD, OUG 5/2025 nu a avut ca scop sancționarea persoanelor cu dizabilități, ci clarificarea unor situații apărute în timp, în special cazuri în care existau două documente valabile simultan:

  • certificat de încadrare în grad de handicap pentru o afecțiune gravă,
  • permis de conducere auto, obținut legal, dar neactualizat după apariția dizabilității.
  • Important: Reevaluarea vizează încadrarea în grad de handicap, nu dreptul de a conduce.

Ce NU face comisia de handicap

Unul dintre cele mai importante mesaje transmise de reprezentanta ANPDPD este acesta:

Publicitate
  • Comisiile de evaluare NU decid dacă o persoană mai are voie să conducă.
  • Compatibilitatea cu statutul de șofer ține de evaluarea medicală specifică pentru permis, realizată în rețeaua autorizată de Poliția Rutieră.
  • Comisia de handicap verifică doar dacă încadrarea în grad este corectă, raportat la situația medicală actuală.
  • Confuzia dintre cele două proceduri a generat multe dintre problemele semnalate.

Ce abuzuri și aplicări greșite au fost raportate

La nivel național, ONG-urile și pacienții au semnalat situații grave, recunoscute și de ANPDPD:

  • chemări „la grămadă” la reevaluare, ale tuturor persoanelor cu certificat de handicap care figurau cu permis auto, indiferent dacă permisul
  • era expirat, nefolosit sau valabil doar pentru mașini adaptate;
  • suspendarea automată a indemnizației pe perioada reevaluării, deși procedura nu era finalizată;
  • cazuri în care comisii locale au depășit atribuțiile, făcând mențiuni privind incompatibilitatea cu statutul de șofer;
  • persoane nedeplasabile chemate la sediu, fără alternative reale de evaluare.

ANPDPD a admis că a existat o lipsă de comunicare și interpretări eronate la nivelul unor DGASPC-uri și comisii județene.

Ce spune ANPDPD: „Nu asta a fost intenția”

Monica Solomie a precizat clar că:

  • ordonanța nu urmărește retragerea drepturilor în masă;
  • multe cazuri au apărut din aplicarea defectuoasă a textului legal, nu din conținutul lui;
  • ANPDPD a transmis circulare și instrucțiuni către direcțiile județene pentru a limita abuzurile.

De asemenea, autoritatea a recunoscut că întreruperea beneficiilor pe perioada reevaluării a creat situații inumane, mai ales în cazuri grave sau paliative.

Ce schimbări se pregătesc

Un element-cheie anunțat public la eveniment:

Se lucrează la modificarea ordonanței, astfel încât:

  • beneficiile să nu mai fie suspendate pe perioada reevaluării;
  • întreruperea indemnizației să se facă doar dacă, la final, se constată neîncadrarea în grad de handicap;
  • procedura să fie mai scurtă și mai clară, cu evaluare medicală accelerată și evaluarea nevoilor făcută separat.
  • ANPDPD a subliniat că nu se dorește repetarea situației din 2025, când mii de persoane au fost puse pe drumuri inutil.

Cum se face reevaluarea, în practică

  • Primești notificare de la DGASPC.
  • Te prezinți la Serviciul de Evaluare Complexă, nu direct la comisie.
  • Se analizează documentele medicale + situația actuală.
  • Dosarul ajunge la Comisia de Evaluare, care decide menținerea, modificarea sau neîncadrarea.
  • Procedura durează, în medie, până la 60 de zile (termen recunoscut oficial).
  • Pentru persoanele nedeplasabile, ANPDPD spune că evaluarea la domiciliu trebuie aplicată, acolo unde situația o impune.

Ce trebuie să facă persoanele chemate la reevaluare

  • Nu ignora notificarea – lipsa prezentării poate duce la suspendarea drepturilor.
  • Cere clarificări scrise, dacă motivul reevaluării nu este explicit.
  • Pregătește documente medicale actualizate, relevante pentru afecțiunea din certificat.
  • Dacă ești nedeplasabil, solicită evaluare la domiciliu.
  • Nu renunța automat la permis: reevaluarea handicapului ≠ anularea permisului.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: ,, Școala altfel” petrecută alături de pompierii botoșăneni

Publicat

Publicitate

O nouă zi de „școală altfel”, petrecută alături de pompieri

 

Programul „Școala altfel” continuă, în această săptămână, în mai multe instituții de învățământ din județ, iar cadrele didactice și elevii își doresc să se întâlnească cu pompierii pentru a învăța cum să-și protejeze viața.

Astăzi, în activitățile de informare și educare preventivă, care s-au derulat la Școala Gimnazială nr. 1 Cândești și Școala Gimnazială „Academician Alexandru Zub” Vârfu Câmpului, au fost angrenați peste 300 de elevi, cadre didactice și personal auxiliar.

Pornind de la exemple concrete, pompierii le-au vorbit copiilor despre comportamente aparent inofensive, dar care pot implica riscuri majore, oferindu-le totodată recomandări pentru a fi în siguranță. Printre acestea se numără:

– nu vă jucați cu chibrituri, brichete și nu aprindeţi lumânări;

Publicitate

– nu vă cățărați în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– nu vă jucați în zona căilor ferate electrificate și nu vă urcați pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face un selfie;

– dacă vedeți un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, îndepărtați-vă și chemați un adult să vadă despre ce este vorba.

Totodată, elevilor le-a fost explicat modul corect de comportare în situația în care o persoană are nevoie de ajutor medical, precum și în cazul producerii unui incendiu, fiind implicați și în exerciții practice de evacuare.

Activitățile au avut ca scop familiarizarea copiilor cu pașii corecți de urmat în cazul izbucnirii unui incendiu: anunțarea imediată a unui adult, păstrarea calmului, părăsirea clădirii sub supravegherea cadrelor didactice, urmarea căilor de evacuare marcate, fără a se întoarce după bunuri personale, viața având prioritate.

Odată ajunși în curtea școlii, elevii s-au deplasat către locurile de adunare stabilite, unde cadrele didactice au efectuat prezența.

Evacuarea s-a desfășurat în mod organizat, demonstrând că elevii și cadrele didactice cunosc și pot aplica procedurile necesare pentru a acționa eficient în situații de urgență.

Activitățile de informare și educare preventivă au fost organizate în baza Protocolului de colaborare încheiat între ISU Botoșani și unitățile de învățământ implicate.

Informații suplimentare privind modul de comportare în situații de urgență pot fi accesate pe portalul fiipregatit.ro sau prin intermediul aplicației DSU, disponibilă gratuit în Google Play Store și App Store.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Gest de solidaritate pentru preșcolarii din grupa „Fluturașii”, Todireni, datorită Asociației „Nectarie și prietenii”

Publicat

Publicitate

Un moment emoționant a fost trăit de preșcolarii din grupa mixtă „Fluturașii”, a Liceului Tehnologic Todireni, care au beneficiat de o acțiune caritabilă organizată cu sprijinul Asociației „Nectarie și prietenii”. Copiii au primit ghetuțe și dulciuri, daruri strânse prin implicarea comunității și oferite cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Activitatea s-a desfășurat sub coordonarea profesorului pentru învățământ preșcolar  Elena Liliana Brașoveanu, care a facilitat desfășurarea acestei inițiative menite să aducă sprijin și zâmbete celor mici. Distribuirea darurilor a fost posibilă și datorită implicării  Florentinei Melinte și Alexandrei Gîtman, care au contribuit la buna organizare a evenimentului.

Pentru copii, întâlnirea cu „Moș Crăciun” a fost un moment deosebit emoționant, iar entuziasmul debordant se reflectă în fotografiile trimise redacției

Reprezentanții școlii adresează mulțumiri Asociației „Nectarie și prietenii” pentru sprijinul oferit și pentru implicarea constantă în acțiuni cu impact social, care aduc bucurie în viețile copiilor din Todireni.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Permis doar pe telefon: Cetățean prins la volan fără drept de conducere, la Frontiera Stânca

Publicat

Publicitate

Poliţiştii de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca efectuează cercetări în privința unui cetățean R. Moldova, care a fost depistat conducând un autovehicul, deşi nu avea acest drept.

 

În data de 16 decembrie a.c., în jurul orei 01.40, un echipaj format din polițiști de frontieră din cadrul Sectorului Poliției de Frontieră Stânca-ITPF Iași a oprit pentru control în localitatea Stânca un autoturism înmatriculat în R. Moldova, condus de un bărbat, în vârstă de 25 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, bărbatul a declarat că nu are asupra sa permisul de conducere, însă a prezentat o fotografie pe telefon cu un permis de conducere similar celor emise de autoritățile din R. Moldova, cu datele sale de identificare și fotografia sa.

În urma verificărilor efectuate în bazele de date specifice, colegii noștri au constatat că bărbatul nu figurează ca fiind posesor al unui permis valabil.

În cauză, poliţiştii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârşirii infracţiunii de conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană care nu posedă permis de conducere, la finalizare urmând a fi dispuse măsurile legale care se impun.

Publicitate

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending