Connect with us

Economie

Peste 150.000 de români vor primi banii înapoi de la facturile la energie. Care este motivul

Publicat

Publicitate

Peste 150.000 de clienți vor primi facturi de regularizare la energie electrică cu minus, pentru că au redus consumul la electricitate în 2022, a anunţat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Mai mult, numărul românilor cu facturi pe minus la energie electrică ar putea creşte, ajungând chiar la 200.000.

„Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021.

Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000.

Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, potrivit antena3.ro

Ce trebuie să facă românii ca să primească banii înapoi de la facturi

Legislația adoptată anul trecut referitoare la plafonarea prețurilor pentru clienții finali spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați.

Publicitate

Acești români vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus.

Legislația de plafonare a stabilit plafoane maxime de preț pentru tranșe de consum dar aplicate la consumul anului precedent.

Furnizorul stornează practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. Rezultă în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.

Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

Noile reguli ANRE pentru facturile de energie electrică

Tot din 1 aprilie 2023, se modifică facturile la energie electrică. Iată, mai jos, modelul nou şi regulile pe care trebuie să le ştie românii.

Potrivit ANRE, facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, pentru toţi clienţii casnici, vor conţine câteva informații noi și importante.

„(…) în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislației primare aduse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.

Principalele îmbunătăţiri aduse legislaţiei secundare prin Proiectul de Ordin se referă la modificarea:

  • – Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Modelului de factură aplicabil clienților casnici
  • – Prețului din oferta de serviciu universal care se aplică pe o perioada de minimum 3 luni.

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • – modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • – prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • – răspunderea contractuală
  • – situațiile de încetare a contractului-cadru
  • – sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • – aplicarea taxelor și impozitelor
  • – drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • – situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • – modul de constituire a garanțiilor financiare
  • – în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • – obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Proiectul de Ordin prevede ca facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să respecte Modelul din Anexa 3, care conține informațiile prevăzute în Regulament, respectiv informații din factură și informații din anexa la factură, cele mai importante fiind:

  • – numărul şi data emiterii facturii
  • – datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • – modalitatea de transmitere a indexului autocitit
  • – intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • – numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • – data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • – perioada de facturare
  • – cantitatea de energie electrică facturată
  • – preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • – data scadentă a plăţii.
  • De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente:
  • – Convenţia de consum încheiată de părţi
  • – Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,
  • – Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Oferta pentru serviciul universal”, se arată în comunicatul ANRE.

Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Statul interzice cumulul pensiei cu salariul. Bolojan: Cei pensionați ar trebui să elibereze locul

Publicat

Publicitate

Cumulul pensiei cu salariul la stat va fi interzis: Premierul Ilie Bolojan va propune interzicerea acestui lucru în sectorul public: „Este mai corect și moral ca cel care pleacă să fie un om care deja beneficiază de o pensie”, scrie alba24.ro.

Premierul Ilie Bolojan a anunțat luni, într-o declarație acordată postului B1 TV, că Guvernul analizează posibilitatea interzicerii cumulului pensiei cu salariul în sectorul public.

Interzicerea cumulului pensiei cu salariul la stat ar viza aproximativ 10.000 de persoane aflate în această situație, în contextul unui val anticipat de reduceri de personal în instituțiile de stat.

„Cred că, în condițiile în care, în anumite instituții, se vor face reduceri de personal – și acest lucru îl văd ca inevitabil în perioada următoare – ar fi cel puțin mai corect, din punct de vedere moral, ca cel care pleacă să fie un om care deja beneficiază de o pensie, ca urmare a pensionării anticipate, în locul unui tânăr care ar putea să rămână acolo”, a declarat Bolojan.

Premierul a subliniat că măsura se dorește a fi una echitabilă și responsabilă din punct de vedere social, urmând să fie supusă unei analize juridice riguroase pentru a respecta deciziile Curții Constituționale.

„Trebuie să ne asigurăm că astfel de măsuri rămân în picioare. Dacă le facem și apoi sunt anulate, pierdem credibilitatea”, a avertizat șeful Guvernului.

Publicitate

Bolojan a insistat că nu va face anunțuri de fațadă și că fiecare decizie va fi fundamentată și aplicată până la capăt.

În opinia sa, eliminarea cumulului pensie–salariu ar fi parte dintr-un pachet mai amplu de reforme destinate reducerii cheltuielilor bugetare, eliminării risipei și relansării economiei prin măsuri de bună guvernare, descentralizare și atragere de fonduri europene.

„Dacă vom menține acest ritm și stabilitatea politică, abia de anul viitor vor începe să se vadă efectele și vom putea vorbi despre ieșirea din perioada dificilă”, a adăugat premierul.

Declarațiile vin în contextul în care Guvernul este presat de necesitatea optimizării cheltuielilor publice și a implementării unor reforme structurale pentru redresarea economică.

Citeste mai mult

Eveniment

Principalele măsuri privind reforma sistemului sanitar, în beneficiul pacientului

Publicat

Publicitate

Crearea unei platforme online, pe care orice pacient să-și poată face o programare, extinderea programului în ambulatoriul de specialitate din spitalele publice până la ora 20:00, dar și prelungirea duratei valabilității cardului de sănătate cu 10 ani – se numără printre măsurile privind reforma sistemului sanitar.

Guvernul amintește marți, pe pagina de Facebook, principalele măsuri privind reforma sistemului sanitar în beneficiul pacientului:

* Va fi creată o platformă online, pe care orice pacient să-și poată face o programare. Spitalele și clinicile care au sisteme de programări vor fi interoperabile cu acest sistem.

* Pacientul va fi informat, printr-un mesaj, sms sau e-mail, despre serviciul medical de care a beneficiat – de la medicină de familie, ambulatoriu de specialitate, spital, dispozitiv medical, farmacie – și decontul de care a beneficiat.

* Programul în ambulatoriul de specialitate, din spitalele publice, va fi extins până la ora 20:00 pentru ca pacienții să aibă acces la investigații precum EKG sau ecografie, de exemplu.

* Mai mulți pacienți vor fi tratați în unitatea sanitară unde se prezintă, fără a mai fi transferați în alte unități sanitare pentru tratament. Va crește și numărul de intervenții, de diagnosticare și de tratament efectuat în ambulatoriul de specialitate.

Publicitate

* În zonele slab deservite medical sau izolate, medicul din ambulatoriul de specialitate va putea să-și deschidă cabinete cu fracțiuni de normă și va fi introdus un program de mobilitate, astfel încât medicii specialiști să ofere servicii în unități sanitare unde există deficit.

* Pacienții cu boli acute vor avea acces la investigațiile medicale paraclinice de laborator, analize medicale și imagistică medicală și aceste afecțiuni le vor putea fi monitorizate o dată pe an. La pacienții oncologici investigațiile de tip monitor vor rămâne în cuantum nelimitat, indiferent de bugetul alocat investigațiilor paraclinice.

* Accesul la rezultatul analizelor de laborator, al investigațiilor imagistice va fi mai ușor. Imaginile obținute prin investigația CT sau RMN vor fi, obligatoriu, oferite medicului prescriptor și pacientului. Furnizorul de servicii paraclinice va trebui să ofere pacientului rezultatul investigațiilor paraclinice în maximum trei zile.

* Pacienții cu afecțiuni grave vor avea acces la cele mai noi medicamente, care pot să trateze sau să oprească o anumită boală. Se va facilita accesul medicamentelor pe piața din România și pe lista medicamentelor compensate și gratuite, în special a medicamentelor generice, într-o perioadă de timp comparativă cu media europeană.

* Durata valabilității cardului de sănătate se prelungește cu 10 ani.

* Va fi ajustată până la eliminare coplata pentru serviciile medicale, spitalicești în unitățile private decontate cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate – programe de screening, programe de diagnostic, programe de tratament pentru pacienții cronici sau pentru cei cu patologii grele, inclusiv oncologie. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

CNAS pregătește notificări prin SMS și e-mail pentru a informa pacienții despre serviciile medicale de care au beneficiat

Publicat

Publicitate

Pacienții vor primi notificări prin SMS sau e-mail cu privire la serviciile medicale de care au beneficiat. Anunțul a fost făcut de președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Horațiu Moldovan, în cadrul prezentării măsurilor din noua reformă a sistemului de sănătate, scrie alba24.ro.

Șeful CNAS spune că relația medic-pacient are nevoie de o resetare.

”E nevoie de creșterea încrederii sau, mai bine zis, de redobândirea încrederii pacientului în sistemul sanitar. În același timp, este nevoie de recâștigarea prestigiului profesional al medicului.

(…) Astăzi, pacientul pleacă de multe ori din cabinetul medicului de familie într-o direcție care nu întotdeauna este foarte clară, nu întotdeauna știe unde și cui să se adreseze pentru a putea beneficia de un diagnostic și de tratamentul cel mai potrivit” a declarat Moldovan.

Sistem centralizat de programări în spitale. Detalii pentru pacienți

Reprezentantul CNAS a precizat că, împreună cu Ministerul Sănătății va fi introdusă o platformă online, un sistem centralizat de programări ale pacientului în sistemul de asigurări sociale de sănătate.

Publicitate

”Astfel (…) un pacient, dacă dorește să facă o anumită investigație, într-un anumit oraș, poate să vizualizeze foarte simplu acest lucru și chiar să-și facă o programare. Bineînțeles, știm că foarte multe spitale și clinici au sistemele de programări. Le vom face astfel încât acestea să fie interoperabile cu sistemul pe care îl creăm”, a precizat Moldovan.

Înștiințări prin SMS sau e-mail

Prin acest sistem, pacienții vor fi informați despre serviciile medicale de care au beneficiat.

”(…) în momentul în care un pacient beneficiază de un serviciu medical, la orice nivel – de la medicină de familie, ambulatoriu de specialitate, spital, dispozitiv medical, farmacie ş.a.m.d – va primi un mesaj, un sms sau un e-mail, în care este informat că i s-a realizat serviciul respectiv.

Desigur, va exista şi posibilitatea transmiterii unei informaţii suplimentare, precum decontul de care a beneficiat și, de asemenea, anumite mecanisme de feedback care pot să fie implementate”, spune Moldovan.

Contractele medicilor în mediul spitalicesc

Șeful CNAS spune că medicii vor avea doar cel mult două contracte în mediul spitalicesc.

”Sunt situații în sistemul de sănătate public și privat în care un medic, în momentul de față, se regăsește în trei contracte în mediul spitalicesc; vom reduce numărul de contracte de la trei la două.

În ceea ce privește standardizarea unor proceduri medicale, ne îndreptăm atenția asupra standardizării unor proceduri în spitalizare de zi, lucru pe care l-am făcut cu peste 120 de diagnostice și proceduri terapeutice. Vom continua, împreună cu comisiile de specialitate ale Ministerului Sănătății, aceste standardizări, astfel încât să eficientizăm utilizarea banului public”, precizează Moldovan.

Spitalele vor trebui să raporteze costurile reale

Acesta a mai anunțat ”limitarea contractării în spitalizare continuă, cel puțin pe parcursul anului următor, cu mici excepții precum este paliația, unde se știe că avem nevoie de un număr mare de paturi în momentul de față”.

A amintit că în ceea ce privește costurile reale ale spitalizărilor continue, se folosește sistemul DRG, ” care nu reflectă întotdeauna sau nu reflectă mai deloc nu neapărat complexitatea cazurilor ci costurile aferente complexității cazurilor”.

Moldovan mai spune că, începând cu anul următor, ”toate spitalele din România, publice și private, vor fi obligate să raporteze costurile reale. Astfel încât, după primul an de raportare, vom fi în situația în care să știm exact cât costă o apendicită, cât costă o hernie. Astfel, vom putea să regândim în anii care urmează finanțarea spitalelor din perspectiva costurilor reale pe care le implică”.

Decontarea spitalizărilor

În ceea ce privește limitarea temporală și decontarea spitalizărilor de zi, ”în momentul de față există o normă de două ore care se aplică unui pacient care beneficiază de spitalizare de zi, la fel cum există o normă care se aplică unui pacient, mă rog, medicului care efectuează consultații în ambulatoriul de specialitate de 15 minute. Vrem să urmărim foarte bine că acest lucru se respectă în spitalele publice din România, pe parcursul unei spitalizări de maxim 12 ore pe zi.

În ceea ce privește suma contractată de care beneficiază astăzi spitalele din România, fie că vorbim de spitalele publice, fie că vorbim de spitalele private, o să ținem cont în acea formulă de calcul de rata de utilizare a paturilor, de indicele de case-mix, de acel coeficient de complexitate, dar, de asemenea, vom ține cont și de istoricul internărilor pe care unitatea sanitară le-a avut”, mai spune șeful CNAS.

Toți indicatorii de management sau performanță, de la nivel de manager de spital până la medic, vor fi raportați obligatoriu caselor de asigurări de sănătate.

O nouă metodologie privind medicamentele
În ceea ce privește medicamentele, se pregătește o nouă metodologie de evaluare și de stabilire a prețului de decontare și de rambursare.

”Dorim, practic, să facilităm, să grăbim accesul medicamentelor pe piața din România și implicit pe lista medicamentelor compensate și gratuite în special a medicamentelor generice.

(…) am propus un nou mecanism, un mecanism hibrid între cost-volum și cost-volum-rezultat, astfel încât să putem să cuantificăm și pentru contractele sau pentru o parte din contractele cost-volum să putem să cuantificăm și un beneficiu clinic al pacientului, astfel încât să putem să introducem mai mulți pacienți în cadrul acestor mecanisme de finanțare și implicit de rambursare și de decontare a medicamentelor”.

Șeful CNAS spune că sunt o serie de medicamente foarte ieftine care sunt pe listele de medicamente compensate sau gratuite.

”(…) dacă le-am trece, o parte dintre ele care sunt foarte, foarte ieftine și nu înseamnă un efort semnificativ din perspectiva pacientului, pot să fie trecute pe nivele inferioare de rambursare, lăsând loc medicamentelor mai scumpe, inovativelor sau genericelor scumpe pe aceste liste, medicamente care astăzi nu se regăsesc pe lista medicamentelor compensate și gratuite.

De asemenea, există în România un mecanism încetățenit, la care apelează din nefericire pacienții cu afecțiuni grave, care nu pot să beneficieze, conform legislației în vigoare, de ultimele medicamente, cele mai noi medicamente, care pot să trateze sau să stopeze o anumită boală și apelează la decizii ale instanțelor, care de cele mai multe ori sunt la nivel de ordonanțe prezidențiale”, menționează Moldovan.

Acesta a anunțat că se va reglementa ”astfel încât să dăm o șansă egală tuturor și celor care astăzi apelează la aceste mecanisme și pacienților care nu apelează la aceste mecanisme”.

Citeste mai mult

Eveniment

Accident la Suceava: Trei copii și trei adulți au ajuns la spital. A fost activat Planul roșu de intervenție

Publicat

Publicitate

Șase persoane, dintre care trei sunt minore, au fost transportate la spital în urma accidentului rutier produs, marți, pe drumul național DN 17, pe raza localității Șcheia din județul Suceava, au transmis reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU).

‘Toate cele șase persoane, conștiente și cooperante, dar cu diverse traumatisme, au fost transportate la Unitatea de Primiri Urgențe Suceava, pentru investigații suplimentare și tratament de specialitate’, au precizat oficialii ISU.
ORA 11.19 Suceava: Accident cu 10 persoane rănite pe DN 17; a fost activat Planul roșu de intervenție

Autoritățile din județul Suceava au activat Planul roșu de intervenție în urma unui accident rutier produs, marți, la ieșirea din localitatea Șcheia spre Gura Humorului, pe DN17, au transmis oficialii Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Suceava.

Potrivit acestora, în accident sunt implicate un autoturism și un microbuz, în care se aflau, în total, 10 persoane.

‘Pentru gestionarea optimă a evenimentului, a fost activat Planul roșu de intervenție, care presupune suplimentarea resurselor la fața locului în vederea optimizării misiunii de răspuns. La fața locului intervin pompierii militari, cu o autospecială pentru descarcerare, o ambulanță SMURD, o autospecială de transport victime multiple și o autospecială de stingere. În sprijin, au fost trimise și două echipaje ale Serviciului de Ambulanță Județean Suceava’, au precizat reprezentanții ISU.

Cele 10 persoane sunt conștiente și cooperante și sunt evaluate medical.

Publicitate

Centrul Infotrafic din Inspectoratul General al Poliției Române informează că pe DN 17 Suceava – Gura Humorului, la kilometrul 247, în zona localității Șcheia, județul Suceava, a avut loc un accident rutier între două autoturisme și o autoutilitară cu șapte locuri, ce transporta mai mulți minori. În urma coliziunii, trei copii și doi dintre șoferi au suferit leziuni, fiind în evaluare medicală la fața locului.

Circulația rutieră este întreruptă pe ambele sensuri pentru a permite intervenția echipajelor specializate. Se estimează reluarea normală a circulației după ora 12:00. AGERPRES

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending