Connect with us

Economie

Peste 150.000 de români vor primi banii înapoi de la facturile la energie. Care este motivul

Publicat

Publicitate

Peste 150.000 de clienți vor primi facturi de regularizare la energie electrică cu minus, pentru că au redus consumul la electricitate în 2022, a anunţat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Mai mult, numărul românilor cu facturi pe minus la energie electrică ar putea creşte, ajungând chiar la 200.000.

„Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021.

Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000.

Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, potrivit antena3.ro

Ce trebuie să facă românii ca să primească banii înapoi de la facturi

Legislația adoptată anul trecut referitoare la plafonarea prețurilor pentru clienții finali spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați.

Publicitate

Acești români vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus.

Legislația de plafonare a stabilit plafoane maxime de preț pentru tranșe de consum dar aplicate la consumul anului precedent.

Furnizorul stornează practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. Rezultă în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.

Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

Noile reguli ANRE pentru facturile de energie electrică

Tot din 1 aprilie 2023, se modifică facturile la energie electrică. Iată, mai jos, modelul nou şi regulile pe care trebuie să le ştie românii.

Potrivit ANRE, facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, pentru toţi clienţii casnici, vor conţine câteva informații noi și importante.

„(…) în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislației primare aduse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.

Principalele îmbunătăţiri aduse legislaţiei secundare prin Proiectul de Ordin se referă la modificarea:

  • – Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Modelului de factură aplicabil clienților casnici
  • – Prețului din oferta de serviciu universal care se aplică pe o perioada de minimum 3 luni.

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • – modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • – prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • – răspunderea contractuală
  • – situațiile de încetare a contractului-cadru
  • – sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • – aplicarea taxelor și impozitelor
  • – drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • – situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • – modul de constituire a garanțiilor financiare
  • – în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • – obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Proiectul de Ordin prevede ca facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să respecte Modelul din Anexa 3, care conține informațiile prevăzute în Regulament, respectiv informații din factură și informații din anexa la factură, cele mai importante fiind:

  • – numărul şi data emiterii facturii
  • – datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • – modalitatea de transmitere a indexului autocitit
  • – intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • – numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • – data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • – perioada de facturare
  • – cantitatea de energie electrică facturată
  • – preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • – data scadentă a plăţii.
  • De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente:
  • – Convenţia de consum încheiată de părţi
  • – Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,
  • – Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Oferta pentru serviciul universal”, se arată în comunicatul ANRE.

Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Economie

Românii susțin reducerea cheltuielilor statului, dar se opun ferm majorării taxelor pentru firme și reducerii investițiilor-sondaj INSCOP Research

Publicat

Publicitate

Un sondaj realizat de INSCOP Research în perioada 26-30 mai 2025, în cadrul Barometrului Informat.ro, dezvăluie opiniile românilor privind soluțiile de reducere a deficitului bugetar. Realizat lunar la comanda platformei de știri Informat.ro, în parteneriat cu Strategic Thinking Group, sondajul își propune să stimuleze dezbaterile publice pe teme esențiale, aducând în prim-plan vocea cetățenilor.

Datele au fost colectate prin interviuri telefonice (CATI), pe un eșantion de 1.150 de persoane, reprezentativ pentru populația neinstituționalizată a României (18 ani și peste). Eroarea maximă admisă este de ±2,9%, la un grad de încredere de 95%.

Potrivit directorului INSCOP Research, Remus Ștefureac, sprijinul pentru măsurile de reducere a deficitului variază în funcție de impactul perceput asupra veniturilor și economiei. Reducerea cheltuielilor de funcționare a statului (altele decât cele cu angajații) este cea mai acceptată soluție, cu 77,1% dintre respondenți total sau parțial de acord (58,4% total de acord, 18,8% oarecum de acord). Aceasta este susținută în special de votanții PNL și USR (aproximativ 90%), dar și de peste 65% dintre votanții PSD și AUR, bărbați, persoane cu educație superioară, locuitori din București și urbanul mare, precum și angajați la stat.

Reducerea personalului din sectorul bugetar întrunește acordul a 67,3% dintre respondenți (46,7% total de acord, 20,7% oarecum de acord), fiind susținută mai ales de votanții PNL și USR (aproximativ 80%), dar și de 68% dintre votanții PSD și 63% dintre cei ai AUR, bărbați, persoane cu educație superioară, locuitori din urbanul mare și angajați la privat.

Reducerea salariilor în sectorul bugetar este mai puțin populară, cu doar 48,4% acord (29,9% total de acord, 18,5% oarecum de acord). Susțin această măsură în special votanții USR și AUR, bărbații și persoanele între 30-44 de ani, în timp ce tinerii sub 30 de ani și angajații la stat se opun ferm.

Reducerea investițiilor este cea mai nepopulară soluție, cu doar 26,8% acord (15,4% total de acord, 11,5% oarecum de acord) și 54,5% total împotrivă. Susținerea este mai mare în rândul votanților AUR, persoanelor cu educație primară și locuitorilor din rural, dar opoziția este puternică în rândul votanților PNL, USR, PSD, persoanelor cu educație superioară și angajaților la privat.

Publicitate

Creșterea taxelor pentru firme este respinsă de 70% dintre respondenți, cu doar 25,4% acord (12,4% total de acord, 13% oarecum de acord). Opoziția este generalizată, fiind percepută ca o frână economică și o sursă de scădere a veniturilor și creștere a prețurilor.

Barometrul Informat.ro – INSCOP Research contribuie la consolidarea democrației prin sondaje științifice care reflectă opinia publicului. Rezultatele subliniază preferința românilor pentru eficientizarea cheltuielilor statului, dar și reticența față de măsuri care ar putea afecta dezvoltarea economică sau veniturile personale.

Detalii complete sunt disponibile pe informat.ro, iar prezentarea grafică a datelor poate fi consultată aici.

Citeste mai mult

Eveniment

Localitățile Curtești, Hudum și o parte din Mănăstirea Doamnei au rămas fără apă pentru două zile

Publicat

Publicitate

Din cauza unei defecțiuni tehnice majore apărute la grupul de pompare care alimentează  rezervoarele din comuna Curtești, județul Botoșani, S.C. Nova Apaserv S.A. a fost nevoită să sisteze furnizarea apei potabile începând de astăzi, 07 iunie 2025.

Sunt afectați consumatorii din localitățile: Curtești, Hudum și o parte din Mănăstirea Doamnei.

Echipele noastre de intervențieale Nova Apaserv sunt deja pe teren și lucrează pentru remedierea cât mai urgentă a avariei. Durata estimată a întreruperii este de 48 de ore, în prima fază, în funcție de complexitatea intervenției tehnice.

Citeste mai mult

Eveniment

MAE: Atenționare de călătorie! Restricții de trafic în Bulgaria

Publicat

Publicitate

Ministerul Afacerilor Externe informează cetățenii români care se află, tranzitează sau intenționează să călătorească în Bulgaria că, duminică, vor fi organizate acțiuni de protest în mai multe orașe din această țară.

În acest context, circulația rutieră pe drumurile naționale ar putea să înregistreze perturbări temporare, se arată într-un comunicat al MAE, transmis sâmbătă AGERPRES.

MAE le recomandă conducătorilor auto să se informeze din timp cu privire la condițiile de trafic și să respecte cu strictețe dispozițiile autorităților de ordine.

Cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Sofia: +35929712858 și +35929733510, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate și preluate de operatorii Call Center în regim de permanență.

De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu caracter de urgență au la dispoziție telefonul de urgență al Ambasadei României în Republica Bulgaria: +359879440758. AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Medic UPU: ,,Cei doi copii prezintă patologii respiratorii, au inhalat praf. Niciun copil nu a fost prins sub dărâmături”

Publicat

Publicitate

După incidentul nefericit de la un spațiu de joacă din municipiul Botoșani, doi din cei 13 copii au fost duși cu ambulanța la spital. Medicii au venit cu precizări.

„La spatiul de joacă a căzut tavanul la sfârșitul unei petreceri pentru copii. Nu a fost prins nici un copil sub dărâmături. Doi copii de 5 și 10 ani au fost duși de SJA la pediatrie, ei având patologie respiratorie și au inhalat praf” , a declarat Ramona Guraliuc, medic primar coordonator UPU-SMURD.

Amintim că pompierii botoșăneni au fost solicitați să intervină la un spațiu de joacă din municipiul Botoșani, acolo unde o parte din tavanul fals s-a prăbușit.

La fața locului s-au deplasat, în cel mai scurt timp, trei echipaje din cadrul Detașamentului de Pompieri Botoșani, cu o autospecială de stingere, una de descarcerare și ambulanța de terapie intensivă mobilă SMURD, trei ambulanțe SAJ, jandarmi și poliție. Aceștia au constatat faptul că toate cele 18 persoane care se aflau în interior, în momentul producerii evenimentului, erau ieșite din clădire. Este vorba de 13 copii și cinci adulți.
Toți au fost evaluați din punct de vedere medical. Doi copii, de 10 respectiv 5 ani, au fost transportați la spital pentru îngrijiri medicale de specialitate.

Pompierii intervin în continuare pentru verificarea spațiilor și înlăturarea efectelor.

 

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending