Connect with us

Economie

Peste 150.000 de români vor primi banii înapoi de la facturile la energie. Care este motivul

Publicat

Publicitate

Peste 150.000 de clienți vor primi facturi de regularizare la energie electrică cu minus, pentru că au redus consumul la electricitate în 2022, a anunţat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Mai mult, numărul românilor cu facturi pe minus la energie electrică ar putea creşte, ajungând chiar la 200.000.

„Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021.

Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000.

Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, potrivit antena3.ro

Ce trebuie să facă românii ca să primească banii înapoi de la facturi

Legislația adoptată anul trecut referitoare la plafonarea prețurilor pentru clienții finali spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați.

Publicitate

Acești români vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus.

Legislația de plafonare a stabilit plafoane maxime de preț pentru tranșe de consum dar aplicate la consumul anului precedent.

Furnizorul stornează practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. Rezultă în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.

Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

Noile reguli ANRE pentru facturile de energie electrică

Tot din 1 aprilie 2023, se modifică facturile la energie electrică. Iată, mai jos, modelul nou şi regulile pe care trebuie să le ştie românii.

Potrivit ANRE, facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, pentru toţi clienţii casnici, vor conţine câteva informații noi și importante.

„(…) în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislației primare aduse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.

Principalele îmbunătăţiri aduse legislaţiei secundare prin Proiectul de Ordin se referă la modificarea:

  • – Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Modelului de factură aplicabil clienților casnici
  • – Prețului din oferta de serviciu universal care se aplică pe o perioada de minimum 3 luni.

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • – modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • – prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • – răspunderea contractuală
  • – situațiile de încetare a contractului-cadru
  • – sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • – aplicarea taxelor și impozitelor
  • – drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • – situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • – modul de constituire a garanțiilor financiare
  • – în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • – obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Proiectul de Ordin prevede ca facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să respecte Modelul din Anexa 3, care conține informațiile prevăzute în Regulament, respectiv informații din factură și informații din anexa la factură, cele mai importante fiind:

  • – numărul şi data emiterii facturii
  • – datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • – modalitatea de transmitere a indexului autocitit
  • – intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • – numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • – data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • – perioada de facturare
  • – cantitatea de energie electrică facturată
  • – preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • – data scadentă a plăţii.
  • De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente:
  • – Convenţia de consum încheiată de părţi
  • – Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,
  • – Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Oferta pentru serviciul universal”, se arată în comunicatul ANRE.

Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: 20 de ani de la înființarea IGSU: Zeci de copii în vizită la subunitățile de pompieri din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani a organizat ieri și astăzi, „Ziua Porţilor Deschise”, în contextul sărbătoririi a 20 de la înființarea Inspectoratului General pentru Situații de Urgență.

Astăzi, încă de la primele ore ale dimineții, curțile Detașamentului de Pompieri Dorohoi și Stației de Pompieri Săveni s-au umplut cu elevii Școlii Gimnaziale „Ioan Murariu” Cristinești, Școlii Gimnaziale nr.1 Știubieni și Școlii Gimnaziale nr.2 Negreni.

Autospecialele de stingere cu apă și spumă, autospeciala de lucru la înălțime, autospeciala de descarcerare și ambulanța SMURD, toate au fost studiate, îndeaproape, de vizitatori.

Aceștia au avut ocazia să vadă cum se folosește fiecare accesoriu, în parte. Copiii au urcat, pe rând, în autospecialele de intervenție și au aflat cum protejează servanţii pompieri pe timpul incendiilor cu ajutorul aparatului de respirat cu aer comprimat şi a căştii de protecţie.

Pompierii le-au prezentat sfaturi despre cum să prevină sau cum să se comporte într-o situație de urgență, fie că este vorba despre incendiu, inundație, cutremur sau chiar de descoperirea muniției rămase neexplodate, printre care amintim:

– să nu se joace cu chibriturile, brichetele sau obiectele pirotehnice și să nu aprindă lumânări;

Publicitate

– să nu imite lucrurile periculoase pe care le văd pe rețelele de socializare și să nu accepte provocările persoanelor necunoscute;

– să nu se cațăre în copacii aflați în apropierea liniilor de înaltă tensiune deoarece există pericol de electrocutare;

– să nu se joace în zona căilor ferate și să nu se urce pe vagoanele staționate, nici măcar pentru a face o fotografie;

– dacă văd un cablu electric căzut la pământ sau un panou de electricitate deschis, să se îndepărteze și să cheme un adult să vadă despre ce este vorba.

Mai multe informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro și aplicația de mobil DSU care poate fi descărcată gratuit din App Store și Google Play.

Citeste mai mult

Eveniment

Peste 3500 de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, la sfârșitul lunii noiembrie

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-noiembrie 2024, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 3.631 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 30 noiembrie 2024, 1.684 au peste 45 de ani,    492 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 157  au între 30 și 35 de ani, 348 au între 25 și  30 de ani, iar 950 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 1.298 sunt tineri NEETs.

Grupa de vârstă Total raportat
Total general 3.631
< 25 ani      950
Între 25 şi 30 ani    348
Între 30 şi 35 ani   157
Între 35 şi 45 ani      492
  Peste 45 ani   1.684

Numărul femeilor încadrate este de 1.612, iar al bărbaţilor de 2.019, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 44,40 %, respectiv de 55,60%.

În funcţie de rezidenţă, 1.624 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 2.007 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul  de  pregătire  al  persoanelor  pentru  care  a  fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (1.394), profesionale (871), gimnaziale (899),  postliceale (74) iar (265) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 30.11.2024,  un număr de 909 persoane fac  parte  din  categoria  celor    greu şi foarte greu           ocupabile .

Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 13.016 persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

Șofer beat, din Trușești, scos din trafic de polițiști

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier au oprit pentru control, pe drumul național D.N. 29D, în comuna Trușești, un autoturism condus de un bărbat, de 43 de ani, din comuna Trușești.

 

În urma testării cu aparatul etilotest, valoarea rezultată a fost de 0,51 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Un șofer beat criță, din Darabani, s-a dat în spectacol în fața polițiștilor

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției  Orașului Darabani au identificat, pe drumul public, din orașul Darabani, un autoturism, al cărui conducător auto, la vederea autospecialei de poliție a efectuat o depășire neregulamentară, apoi a oprit brusc într-o parcare.

 

În urma verificărilor efectuate, a fost stabilită identitatea conducătorului auto, în persoana unui tânăr, de 25 de ani, din comuna Hudești. Întrucât acesta emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 1, 09 mg/l alcool pur în aerul expirat.

 

Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge, în vederea stabilirii alcoolemiei.

 

Publicitate

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.

FOTO: arhivă

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending