Connect with us
Publicitate

Economie

Peste 150.000 de români vor primi banii înapoi de la facturile la energie. Care este motivul

Publicat

Publicitate

Peste 150.000 de clienți vor primi facturi de regularizare la energie electrică cu minus, pentru că au redus consumul la electricitate în 2022, a anunţat vicepreședintele ANRE, Zoltan Nagy-Bege.

Mai mult, numărul românilor cu facturi pe minus la energie electrică ar putea creşte, ajungând chiar la 200.000.

„Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021.

Publicitate

Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000.

Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum”, a declarat Zoltan Nagy-Bege, potrivit antena3.ro

Ce trebuie să facă românii ca să primească banii înapoi de la facturi

Legislația adoptată anul trecut referitoare la plafonarea prețurilor pentru clienții finali spune că, în februarie 2023, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați.

Publicitate

Acești români vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus.

Legislația de plafonare a stabilit plafoane maxime de preț pentru tranșe de consum dar aplicate la consumul anului precedent.

Furnizorul stornează practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. Rezultă în final o diferență – o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.

Publicitate

Suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor.

Noile reguli ANRE pentru facturile de energie electrică

Tot din 1 aprilie 2023, se modifică facturile la energie electrică. Iată, mai jos, modelul nou şi regulile pe care trebuie să le ştie românii.

Potrivit ANRE, facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023, pentru toţi clienţii casnici, vor conţine câteva informații noi și importante.

Publicitate

„(…) în vederea actualizării legislaţiei secundare existente în raport cu modificările legislației primare aduse de Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, ANRE a elaborat şi supune consultării publice Proiectul de Ordin pentru aprobarea contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal, a condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal şi a modelului de factură aplicabil tuturor clienţilor casnici.

Principalele îmbunătăţiri aduse legislaţiei secundare prin Proiectul de Ordin se referă la modificarea:

  • – Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Condițiilor generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Modelului de factură aplicabil clienților casnici
  • – Prețului din oferta de serviciu universal care se aplică pe o perioada de minimum 3 luni.

Noile prevederi ale Condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice în regim de serviciul universal la clienții casnici au fost coroborate cu prevederile Regulamentului de furnizare a energiei electrice la clienţii finali (Regulament) și se referă în principal la:

  • – modul de comunicare a notificărilor/solicitărilor/comunicărilor din partea furnizorului către clientul casnic
  • – prețul de serviciu universal, facturare și condiții de plată
  • – răspunderea contractuală
  • – situațiile de încetare a contractului-cadru
  • – sistarea temporară a furnizării energiei electrice
  • – aplicarea taxelor și impozitelor
  • – drepturile și obligațiile clientului casnic și ale furnizorului
  • – situațiile de întrerupere a alimentării cu energie electrică și etapele care se parcurg în acest sens
  • – modul de constituire a garanțiilor financiare
  • – în cazul consumatorilor vulnerabili, eşalonarea la plată a facturii, la cerere, pe o perioadă de minimum 3 luni sau convenită de părţi
  • – obligația furnizorului să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.

Proiectul de Ordin prevede ca facturile emise pentru consumul de energie electrică înregistrat începând cu data de 1 aprilie 2023 pentru toţi clienţii casnici să respecte Modelul din Anexa 3, care conține informațiile prevăzute în Regulament, respectiv informații din factură și informații din anexa la factură, cele mai importante fiind:

  • – numărul şi data emiterii facturii
  • – datele de identificare şi de contact ale furnizorului, inclusiv o linie telefonică de asistenţă pentru clienţi, adresă de e-mail şi un formular electronic online care să permită înregistrarea automată a solicitării
  • – modalitatea de transmitere a indexului autocitit
  • – intervalul de timp în care clientul poate transmite indexul autocitit, care nu poate fi mai mic de 5 zile
  • – numărul de telefon pus la dispoziţie de către OD (Operator de distribuţie) la care este racordat locul de consum la care clientul poate sesiza direct OD întreruperile în alimentarea cu energie electrică, precum şi alte probleme în alimentarea cu energie electrică
  • – data de încetare a contractului, dacă contractul este încheiat pe perioadă determinată
  • – perioada de facturare
  • – cantitatea de energie electrică facturată
  • – preţul final facturat exprimat în lei/kWh sau lei/MWh
  • – data scadentă a plăţii.
  • De asemenea, printre anexele obligatorii la contract propunem să se regăsească următoarele documente:
  • – Convenţia de consum încheiată de părţi
  • – Datele din anexele la contractul pentru prestarea serviciului de distribuție încheiat de furnizor cu operatorul reţelei electrice corespunzătoare locurilor de consum care fac obiectul contractului,
  • – Condiţiile generale de furnizare a energiei electrice în regim de serviciu universal
  • – Oferta pentru serviciul universal”, se arată în comunicatul ANRE.

Totodată, noul Regulament îl obligă pe furnizor să accepte eșalonarea plăților datorate, în cazul în care factura a fost emisă cu întârziere.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Zeci de botoșăneni și-au găsit de lucru la Bursa Generală  a Locurilor de Muncă organizată de AJOFM

Publicat

Publicitate

Din 665 care au participat la Bursa Generală  a Locurilor de Muncă, 135 au fost selectate pentru a participa la interviuri în perioada următoare și 74 au fost selectate în vederea angajării.

Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Botoşani a organizat astăzi 17.05.2024 “Bursa Generală a Locurilor de Muncă”,  una dintre cele mai importante acţiuni implementate  la nivel judeţean  pentru persoane aflate în căutarea unui loc de muncă  şi agenţi economici.

 

Publicitate

Au participat la acest eveniment, un număr total de 40 agenți economici care au pus la dispoziție 471 locuri de muncă vacante pecum și reprezentanţi ai Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă”Nicolae Iorga”,Centrul Militar Judeţean, Inspectoratul Judeţean de Poliţie şi Inspectoratul Judeţean de Jandarmi ”General de brigadă Tudor Luchian”care au care au oferit sprijin și informații persoanelor care doresc să urmeze o carieră în aceste structuri .

 

Din numărul total de 665 participanţi : 500 au fost persoane în căutarea unui loc de muncă, 120 tineri viitori absolvenţi din clasele terminale şi 45 tineri instituţionalizaţi în centrele de plasament .

Publicitate

 

Dialogul direct dintre cerere și ofertă pe piața muncii a avut ca rezultat :

  • selectarea în vederea ocupării unui număr total de 135 persoane;
  • selectarea în vederea angajării a unui număr total de 74 persoane .

 

Publicitate

Considerăm că obiectivul principal al aceste acțiuni și-a atins scopul în sensul că s-a facilitat contactul direct dintre angajatori și viitorii angajați, dialog soldat cu selecții pentru angajare şi participare la probe de lucru precum și facilitarea unui canal de comunicare între reprezentanții instituțiile publice de aparare și ordine publică care să conducă la stabilirea unui traseu educațional și profesional pentru viitorii absolvenţi.

 

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Lucian Trufin își prezintă soluțiile pentru Sănătate. Candidatul PSD pentru Consiliul Județean: „Vom  construi 3 spitale noi în județ”

Publicat

Publicitate

Am promis că nu mă voi angaja în dispute politice ca alți candidați și că voi prezenta soluțiile mele pentru județul Botoșani. Pentru sănătate am în vedere să finalizez toate programele de investiții obținute de doamna președinte Doina Federovici și să realizez cele trei mari noi proiecte pentru construirea a trei spitale noi: Pediatrie și Psihiatrie de la Spitalul Județean și Spitalul de la Săveni. Este vorba de investiții de peste 175 de milioane de euro. Domnul ministru Rafila m-a asigurat de tot sprijinul Ministerului Sănătății pentru construcția celor trei noi unități sanitare din județul nostru”, a declarat Lucian Trufin candidatul PSD pentru Președinția Consiliului Județean Botoșani.

Studiile de fezabilitate pentru cele trei corpuri noi de spital, Pediatrie, Psihiatrie și Săveni au fost realizate, la fel și indicatorii tehnico-economici au fost aprobați, se lucrează la scrierea cererii de finanțare și scoaterea la licitație a realizării proiectului tehnic și execuției.

M-aș bucura ca și Botoșaniul în perioada imediat următoare să beneficieze de fondurile consistente pe care România le va primi de la Banca Europeană de Investiții pentru cele trei construcții noi. Mă refer la Secția de Psihiatrie, Secția de Pediatrie, pentru că ingrijirea copiilor reprezintă o prioritate, și nu în ultimul rând noul Spital de la Săveni, să beneficieze de aceste investiții pentru că dezvoltarea serviciilor medicale de asistență spitalicească este răspunsul corect pe care putem să-l dăm pentru cetățeni”, a declarat ministrul Sănătății Alexandru Rafila.

Publicitate

Programul de investiții în sistemul de sănătate botoșănean pe care l-a început Doina Federovici în ultimii 3 ani și jumătate este cel mai mare din 1990 până astăzi și e vorba de modernizări și dotări cu echipamente de ultimă generație de radiologie, Computer Tomograf, mamograf digital, incubatoare pentru nou născuți și multe altele, deschiderea de noi substații de ambulanță la Lunca și Ripiceni, a heliportului medical din municipiul Botoșani, modernizarea Unității de Primiri Urgențe și ambulatoriilor de specialitate de la Maternitate și Pediatrie.

Toate investițiile realizate în ultimii ani în sistemul de sănătate din județul Botoșani, dar și cele aflate în execuție, cât și cele care urmează să intre la finanțare trebuie obligatoriu continuate. De aceea, județul nostru are nevoie de un președinte al Consiliului Județean cu experiență în administrația publică, iar Lucian Trufin are această expertiză de 20 de ani în administrația locală și centrală. Este păcat de banii europeni pe care i-am obținut deja și cei care urmează să fie alocați pentru modernizarea sistemului de sănătate și construcția de unități medicale noi să fie pierduți sau implementarea proiectelor să fie întîrziată de lipsa de experiență în administrație”, a subliniat Doina Federovici.

Comandat de Partidul Social Democrat – Organizația Județeană Botoșani, Realizat de SC Direct Research SRL, Cod Unic de Identificare mandatar financiar coordonator 21240002.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Pompieri botoșăneni pe podium la etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2024

Publicat

Publicitate

Patru subofițeri din cadrul Inspectoratului pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani sunt printre cei mai buni dintre pompierii militari din România, la atletism, cros și săritură în lungime.

Plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi, plutonier adjutant Constantin Anușcă, plutonier adjutant Adrian Ciobanu, plutonier adjutant Cristina Mihai, sergent major Andrei Baltag, soldat Andrei Roman, soldat Răzvan Amariei și soldat Eusebiu Dutcovschi au participat, în ultimele trei zile, la etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2024.

Patru dintre ei au reușit să urce pe podium la probele „săritură în lungime cu elan”, „viteză pe 100 metri” și „cros 2000 de metri”.

Publicitate

Plutonier adjutant Cristina Mihai, singura femeie pompier din Botoșani înscrisă în concurs, a participat la proba „cros pe 2000 de metri”, obținând locul III.

La proba „viteză pe 100 de metri”, plutonier adjutant Doru Dutcovschi și sergent major Andrei Baltag s-au dovedit a fi cei mai rapizi dintre toți concurenții la categoriile lor de vârstă, respectiv peste 45 de ani și până la 35 de ani. La aceeași probă, soldat Eusebiu Dutcovschi a obținut locul III, la categoria de vârstă până la 35 de ani.

Plutonier adjutant șef Doru Dutcovschi și-a adăugat în palmares o nouă medalie: bronz la „săritură în lungime cu elan”, la categoria de vârstă peste 45 de ani.

Publicitate

Etapa națională a Concursului de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” – ediția 2024 s-a desfășurat în municipiul Piatra-Neamț, pe Stadionul Ceahlăul și pe traseele de pe Cernegura din municipiul Piatra-Neamț. Organizată de Asociația Sportivă a Pompierilor din România (A.S.P.R.) și Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Petrodava” al Județului Neamț, competiția a reunit la start peste 80 de salvatori din 25 de județe.

Campionatul de Atletism și Cros „Cupa A.S.P.R.” se organizează anual, iar obiectivele principale ale competiției sportive sunt promovarea modului sănătos de viață, dezvoltarea aptitudinilor fizice și a spiritului de echipa.

Publicitate

Citeste mai mult

Administratie

MATERNA BOTOȘANI – Un program de succes al municipalității

Publicat

Publicitate

De la începutul acestui an, 121 de viitoare mame au solicitat să fie incluse în Programul MATERNA BOTOȘANI. Implementat la inițiativa primarului Cosmin Andrei și viceprimarilor Liviu Toma și Bogdan Buhăianu, acest program a fost bine primit de către familiile care se află într-un moment deosebit al vieții lor. Beneficiază de sprijinul financiar în cuantum de 2.000 de lei de persoană femeile însărcinate cu vârsta de peste 18 ani, care au domiciliul stabil în municipiul Botoșani.

Fondurile provin de la bugetul local și sunt asigurate în două tranșe. Viitoarele mame pot plăti analize medicale pentru monitorizarea sarcinii și tratamente medicamentoase. Prima tranșă de 1.000 de lei este asigurată după săptămâna a 10-a de sarcină, iar cea de a doua, după săptămâna a 24-a de sarcină.

Suntem mulțumiți că acest program este bine primit de viitoarele mămici. Prin intermediul MATERNA BOTOȘANI demonstrăm că suntem alături de botoșănencele care se pregătesc să aducă pe lume un copil, dar și de familiile lor”, a mai spus Liviu Toma.

Publicitate

Cererile se depun la Direcția de Asistență Socială

Viitoarele mame trebuie să depună o cerere Direcția de Asistență Socială a Municipiului Botoșani, de luni până joi, între orele 9:00 – 15:00. Sediul DAS se află pe strada Săvenilor, nr.12. Cererile pot fi depuse și în format electronic folosind:

  • adresa: asistenta_sociala_botosani@bt.e-adm.ro
  • platforma digitală ,,Up Comunitate” pusă la dispoziție de operatorul economic UP România-www.upromania.ro

Voucherele MATERNA sunt distribuite de către funcționarii Direcției de Asistență Socială Botoșani.

Publicitate

Pentru Programul MATERNA sunt necesare următoarele acte:

  1. cerere tip
  2. copie după cartea de identitate a solicitantei
  3. certificat fiscal eliberat de Direcția Impozite și Taxe Locale Botoșani care atestă că solicitanta nu are datorii la bugetul local
  4. adeverință eliberată de un medic ginecolog cu vârsta biometrică a sarcinii sau copie a ecografiei de confirmare a sarcinii incipiente
  5. la intrarea în săptămâna a 24-a de sarcină, este necesară o nouă adeverință de la medicul ginecolog vizând vârsta biometrică a sarcinii sau o copie a ecografiei morfologiei de sarcină trimestrul II.

Pentru a intra în etapa I a Programului MATERNA, viitoarele mame trebuie să să prezinte la Direcția de Asistență Socială documentele prevăzute la litera a) – d), în perioada cuprinsă între a 10-a și a 23-a săptămână de sarcină. Beneficiarele admise în etapa I trebuie să depună documentele prevăzute la litera e), în perioada cuprinsă între a 24-a și a 30-a săptămână de sarcină, pentru a primi banii aferenți etapei a II-a.

Proiect votat în iunie 2023

Publicitate

În ședința din 30 iunie 2023, consilierii municipali au votat Proiectul de hotărâre vizând acordarea unui sprijin financiar femeilor însărcinate din municipiul Botoșani pentru achitarea medicamentelor și serviciilor medicale și aprobarea Regulamentului de acordare a acestor beneficii de asistență socială, sub formă de vouchere în cuantum de 2000 de lei în scopul creșterii natalității și susținerii familiilor.

Programul MATERNA BOTOȘANI a fost demarat la data de 1 iulie 2023. În perioada 1 iulie – 31 decembrie 2023, Direcția de Asistență Socială Botoșani a primit 222 de cereri, valoarea totală a voucherelor acordate fiind de 313.000 de lei.

 

Publicitate

 

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending