Connect with us

Eveniment

Pensia de urmaș. Detaliul pe care nu îl cunosc toți cei interesați

Publicat

Publicitate

În Legea pensiilor scrie că soțul supraviețuitor poate beneficia de pensia de urmaș la decesul unuia dintre cei doi parteneri de viață, dacă este îndeplinită condiția duratei minime a căsătoriei, care este de cel puțin 10 ani, informează dcnews.ro.

Atenție însă că decizia Curții Constituționale a României stabilește că, pentru îndeplinirea acestei condiții, nu pot fi luați în calcul și anii de concubinaj la stabilirea dreptului la pensia de urmaș.

Dar ce este, de fapt, pensia de urmaș? Potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, această formă de venit ”se cuvine copiilor și soțului supraviețuitor, dacă susținătorul decedat era pensionar sau îndeplinea condițiile pentru obținerea unei pensii”.

Condiția de bază pentru ca soțul supraviețuitor să aibă dreptul la pensie de urmaș pe toată durata vieții, la împlinirea vârstei standard de pensionare, în cazul decesului partenerului, este ca durata căsătoriei să fi fost de cel puțin 15 ani.

Totuși, soțul supraviețuitor are dreptul la pensia de urmaș și în cazul în care durata căsătoriei a fost mai mică de 15 ani, dar de cel puțin zece ani. 

În aceste situații, adică în cazul căsătoriilor cu durata între zece și 15 ani, valoarea pensiei de urmaș cuvenită soțului supraviețuitor se diminuează cu 0,5% pentru fiecare lună, respectiv cu 6,0% pentru fiecare an de căsătorie în minus.

Publicitate

În plus, soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș, indiferent de vârstă, pe perioada în care este invalid de gradul I sau II, dacă durata căsătoriei a fost de cel puțin un an.

De asemenea, soțul supraviețuitor are dreptul la pensie de urmaș, indiferent de vârstă și de durata căsătoriei, dacă decesul soțului susținător s-a produs ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale și dacă nu realizează venituri lunare din salarii sau dacă acestea sunt mai mici de 35% din câștigul salarial mediu brut.

În cazul în care nu este îndeplinită condiția duratei minime a căsătoriei, soțul supraviețuitor beneficiază de pensie de urmaș pe o perioadă de șase luni de la data decesului, dacă în această perioadă nu realizează venituri salariale sau dacă acestea sunt mai mici de 35% din câștigul salarial mediu brut.

Pensia de urmaș se stabilește, după caz, fie din pensia pentru limită de vârstă aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul susținătorul decedat, fie din pensia de invaliditate gradul I, în cazul în care decesul susținătorului a survenit înaintea îndeplinirii condițiilor pentru obținerea pensiei pentru limită de vârstă.

După cum notează, în context, publicația Avocatnet, conform Legii pensiilor, valoarea pensiei de urmaș se stabilește procentual din punctajul mediu anual realizat de susținător, aferent uneia dintre pensiile de mai sus, în funcție de numărul urmașilor îndreptățiți, astfel:

– 50% – pentru un singur urmaș;

– 75% – pentru doi urmași;

– 100% – pentru trei sau mai mulți urmași.

În cazul modificării numărului de urmași, pensia se recalculează luând în calcul regulile de mai sus. Pe de altă parte, copiii au dreptul la pensie de urmaș până la vârsta de 16 ani, dacă își continuă studiile într-o formă de învățământ organizată potrivit legii, până la terminarea acestora, fără a depăși vârsta de 26 de ani sau pe toată durata invalidității de orice grad, dacă aceasta s-a ivit în perioada în care se aflau în una dintre situațiile amintite.

Sursa: dcnews.ro

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

OFICIAL Burse școlare 2025-2026. Regulile și criteriile de acordare au intrat în vigoare. Diriginții propun, comisia de burse cu până la 11 membri stabilește cine primește bursă

Publicat

Publicitate

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor, scrie EDUPEDU.

HG 732 Burse 2025 2026 EdupeduDescarcă fișier

În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Publicitate

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

președinte — director/director adjunct;
membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
secretar — secretar-șef/secretar/informatician.
Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor.
În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

președinte — director/director adjunct;
membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
secretar — secretar-șef/secretar/informatician.
Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Regulile pentru bursele școlare din anul școlar 2025-2026, aprobate prin Hotărârea nr. 732/2025 au fost publicate în Monitorul Oficial. Față de anul trecut, apar mai multe schimbări importante, printre care reducerea tipurilor de burse, tăierea la 15% a procentului de elevi din fiecare clasă eligibili pentru bursa de merit, coborârea la media 9 pentru aceste burse de merit și introducerea unor condiții mai restrictive pentru acordarea lor.

În 2024-2025 existau patru tipuri de burse: de merit, de reziliență, sociale, tehnologice și de performanță. Noul act normativ prevede doar trei: burse de merit, sociale și tehnologice. Bursele de performanță dispar, la fel și cele de reziliență.

Cuantumurile burselor rămân la nivelul de anul trecut: 450 lei lunar pentru bursa de merit și 300 lei pentru bursele sociale și tehnologice. Autoritățile locale pot suplimenta aceste sume din bugetele proprii, conform documentului.

Bursele de merit se acordă doar pentru maximum 15% dintre elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, care trebuie să aibă media anuală de minimum 9,00 și media 10 la purtare. Elevii de clasa a V-a vor fi eligibili pe baza rezultatelor din primele două intervale de cursuri, iar cei de clasa a IX-a pe baza mediei de admitere sau a rezultatelor la olimpiade.

Bursele sociale se vor acorda pe criterii de venit – familii cu venituri sub 50% din salariul minim net pe economie – și pe criterii medicale sau sociale, pentru elevii orfani, cei aflați în protecție specială, cei cu dizabilități sau boli cronice, respectiv pentru cazurile speciale precum afecțiuni oncologice sau beneficiari de venit minim de incluziune. Elevii trebuie să fi promovat toate disciplinele și să aibă media 10 la purtare.

Ministerul Educației a introdus și o condiție comună pentru toate bursele: ele nu se mai acordă elevilor care acumulează mai mult de 10 absențe nemotivate pe lună. Pentru vacanța de vară, bursele sociale nu se plătesc elevilor care rămân corigenți la mai mult de o disciplină sau care au peste 20 de absențe nemotivate, la fel ca până acum.

În fiecare unitate de învățământ se va constitui o Comisie de management al burselor, iar listele cu beneficiari trebuie transmise până la 20 octombrie.

Comisia de management al burselor, care primește de la secretariatul unității de învățământ propunerile înaintate de către profesorul diriginte, verifică și analizează documentele depuse și stabilește lista elevilor beneficiari.

Componența Comisiei de management al burselor este următoarea:

  • președinte — director/director adjunct;
  • membri — 3-9 profesori pentru învățământul primar/profesori diriginți;
  • secretar — secretar-șef/secretar/informatician.

Plățile se vor face lunar, până pe 20 ale lunii pentru luna anterioară, iar prima plată va fi pe 20 noiembrie.

Articol în curs de actualizare

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșaniul intră pe harta badmintonului național: Prima ediție a Cupei „Daniel Hriscu”, un succes cu aproape 100 de participanți din toată țara

Publicat

Publicitate

Timp de trei zile, Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” din Botoșani este gazda unui eveniment sportiv de excepție: prima ediție a Cupei de Badminton „Daniel Hriscu”, un turneu organizat în memoria regretatului antrenor botoșănean care a format generații de sportivi și a promovat valorile fair-play-ului.

Competiția, care se desfășoară în perioada 5-7 septembrie, reunește aproape 100 de participanți din întreaga țară, de la sportivi amatori până la jucători cu experiență în competiții oficiale. Categoriile de concurs au inclus Open A, B, C și Kids U11, U13, cu probe individuale și de dublu: MS, WS, MD, WD, XD. Taxa de participare a fost de 120 RON pentru trei probe, cu mențiunea că fiecare jucător a avut dreptul să aleagă o singură categorie de dificultate.

Momentul culminant al turneului va fi ziua de duminică, 7 septembrie, când se dispută finalele. Atmosfera a fost încă de la primele partide de astăzi cu adevărat electrizantă, iar entuziasmul copiilor din Botoșani care au avut ocazia să joace „acasă”, în fața propriilor suporteri, a demonstrat că orașul are potențialul de a deveni un punct important pe harta badmintonului național.

„Astăzi este despre sport, despre sănătate, energie și bucuria de a fi activ la orice vârstă!  Badmintonul botoșănean adună oameni pasionați, prietenoși și dornici de mișcare. Alătură-te și tu competiției de badminton organizată în memoria marelui antrenor Daniel Hriscu la Sala Polivalentă „Elisabeta Lipă” și descoperă badmintonul – un sport care apropie generațiile!”, au transmis organizatorii.

Evenimentul este organizat de Asociația MOL-Sport Botoșani, cu sprijinul mai multor parteneri locali și naționali: CS Botoșani, Direcția Județeană pentru Sport, Primăria Municipiului Botoșani, AquaPark & Sports Cornișa, Vornskaya, ANVI, Decorio, Pico Lab și alții.

„Prin astfel de competiții, Botoșaniul face pași concreți spre a deveni gazdă a turneelor de campionat național. Este un început promițător, cu bătaie lungă. Ne dorim ca acest turneu să devină o tradiție, dar mai ales o rampă de lansare pentru tinerii sportivi din zonă”, a adăugat antrenorul Andrei Molie, unul dintre organizatorii competiției.

Publicitate

Cupa de Badminton „Daniel Hriscu” nu este doar o competiție sportivă, ci și un act de recunoștință față de un om care a însemnat enorm pentru sportul botoșănean. Emoția, spiritul de echipă și energia pozitivă a participanților transformă acest debut într-un eveniment memorabil.

Citeste mai mult

Eveniment

Se oprește apa pe mai multe străzi din Botoșani, pe 8 septembrie! Nova Apaserv anunță lucrări

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează utilizatorii că, urmare a investițiilor desfășurate în cadrul proiectului ,,Reabilitare și modernizare strada Popăuți, municipiul Botoșani, beneficiar Municipiul Botoșani, este necesară sistarea furnizării apei potabile pentru executarea lucrărilor de relocare hidranți de incendiu.

Astfel, în data de 08 septembrie 2025, în intervalul orar 0830 – 1600, va fi întreruptă furnizarea apei potabile pe următoarele străzi Popăuți, Panduri, Hatman Arbore (parțial), Stegari, Aleea Luizoaia, Aleea Dimitrie Cantemir, Aleea Ioan Missir și Aleea Grigore Ghica.

„Rugăm consumatorii afectați să-și constituie rezerve de apă necesare pentru consum și uz casnic pe durata întreruperii.

Vă mulțumim pentru înțelegere!”, a transmis conducerea Nova Apaserv Botoșani.

Citeste mai mult

Eveniment

Romario Benzar și-a reziliat contractul cu FC Botoșani

Publicat

Publicitate

Clubul de fotbal FC Botoșani a încetat, de comun acord, relațiile contractuale cu jucătorul Romario Benzar, a anunțat gruparea, vineri, pe pagina sa de Facebook.

Venit la FC Botoșani în vara anului 2023, fundașul dreapta născut pe 26 martie 1992 a strâns în cele trei sezoane în care a îmbrăcat tricoul ‘roș-alb-albastru’ 37 de partide, trecându-și în cont și 6 asisst-uri.

Fostul internațional și-a început cariera la FC Viitorul Constanța, după care a mai jucat la FCSB, Lecce, Perugia, Farul Constanța și UTA.

Benzar a adunat 19 selecții la echipa națională.

AGERPRES

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending