Connect with us

Actualitate

Pe chituci: Economia românească va trece, în următorii ani, printr-un amplu proces de RESTRUCTURARE

Publicat

Publicitate

Economia românească va trece, în următorii ani, printr-un amplu proces de restructurare, pe fondul provocărilor generate de schimbările tehnologice, de criza forţei de muncă şi de modificările fiscale, avertizează experţii de la Sierra Quadrant, într-o analiză privind perspectivele mediului de business românesc, relatează agerpres.ro

„Fără o planificare strategică, fără o restructurare a operaţiunilor şi fără un leadership capabil să anticipeze evoluţiile pieţei, multe dintre companiile româneşti, mai ales din sectorul IMM-urilor, riscă să dispară (…) Economia, lumea în care trăim, nu mai seamănă deloc cu ce se întâmpla acum 20-30 de ani. Nivelul de impredictibilitate, de incertitudine, a crescut foarte mult, iar planurile de business nu mai pot urmări o evoluţie liniară. A trecut vremea când puteai să îţi faci planuri pe 4-5 ani, mizând pe creşterea economică, pe avansul consumului, pe stabilitatea unei legislaţii fiscale”, susţin autorii cercetării, într-un comunicat.

În noua realitate economică, volatilitatea a devenit cuvântul de ordine, iar perspectivele trebuie să în calcul o mulţime de factori, de la ritmul tot mai alert de inovare, la AI şi schimbarea obiceiurilor de consum, precizează sursa citată.

Potrivit experţilor de la Sierra Quadrant, economia românească riscă să piardă semnificativ la capitolul competitivitate, să devină practic irelevantă în perspectiva următorilor ani, dacă nu îşi va restructura operaţiunile şi nu va adopta planuri de planificare strategică, soluţii menite să anticipeze riscurile şi să exploateze avantajele oferite de AI, de inovaţie şi cercetare.

„2024 este un an de standby pentru majoritatea firmelor româneşti. Este un an de respiro după 4 ani de crize multiple, de inflaţie, de probleme logistice. Este un an de acalmie în care, pe fondul stabilităţii oferite de cadrul electoral nu numai în România ci la nivel global, nu vom asista la modificări semnificative de ordin fiscal, decizii majore care să impacteze business-ul, nu vom avea surprize. Însă din 2025, lucrurile vor arăta cu totul altfel”, a afirmat Ovidiu Neacşu, partener coordonator Sierra Quadrant, în comunicat.

Conform companiei specializată în restructurarea business-urilor, 2025 va aduce un nou ciclu de probleme economice, de la cele de ordin fiscal, la cele structurale care ţin de relevanţa business-urilor, de concurenţă şi de evoluţia economică în general.

Publicitate

„Criza datoriilor la nivel global se adânceşte pe zi ce trece, iar soluţiile sunt cele deja cunoscute. Creşteri de taxe, reduceri de cheltuieli bugetare, cu efectele directe în economie. Pentru România, perspectivele indică o amplificare a provocărilor de natură fiscală (creşteri de taxe) şi o accentuare a problemelor mai ales din industriile asociate consumului (scăderi de producţie şi vânzări, accentuarea blocajului financiar etc.). Necesara restructurare a aparatului public, reducerea cheltuielilor statului pe fondul deficitului semnificativ, noua lege a salarizării şi inflaţia vor pune o presiune semnificativă pe consum, pe ramurile productive ale economiei”, arată analiza.

În aceste condiţii, spun experţii, firmele româneşti trebuie să îşi pregătească cu mare atenţie planurile de business pentru orizontul 2025-2027 în condiţiile în care perspectivele nu sunt deloc pozitive.

„Producţia industrială continuă să scadă, creşterea economică este una firavă, de numai 0,1% în T1, iar inflaţia continuă să afecteze performanţa economiei. Asistăm deja, aşa cum estimam, la un val semnificativ de închideri de firme în primul trimestru, probabil vor fi mai multe insolvenţe decât în anii trecuţi – în special efecte ale creşterilor de taxe din acest an”, afirmă Ovidiu Neacşu.

Sierra Quadrant estima, la finele anului trecut, că în 2024, vom vedea peste 150.000 de firme cu probleme în economie, iar datele anunţate de Registrul Comerţului, după primul trimestru, vin să confirme această predicţie.

Anul trecut, spre comparaţie, peste 133.000 de firme au intrat în dificultate. Conform sursei citate, 16.335 de companii şi-au suspendat activitatea, 39.031 au fost dizolvate, 71.241 au fost radiate, iar 6.650 au intrat în insolvenţă.

Potrivit specialiştilor, companiile cu cele mai mari probleme, în momentul de faţă, sunt cele din comerţ, agricultură, industrie şi construcţii, acolo unde creşterea taxelor, scăderea puterii de cumpărare şi limitarea creditării au creat multiple probleme.

„Printre firmele care şi-au închis porţile, în prima parte a anului, cele mai multe sunt aşa numitele firme zombie, cu capitaluri negative, incapabile să facă faţă provocărilor din prezent. Probabil numărul lor va creşte semnificativ în următoarea perioadă. Pentru restul, şansa continuării activităţii este dată de necesara restructurare a operaţiunilor, de adaptarea ofertei de produse şi servicii la noua realitate, de adoptarea unor planuri de planificare strategică”, susţin autorii cercetării.

Potrivit experţilor, în prezent, din păcate, multe dintre firmele româneşti ajung să apeleze la procedurile de restructurare, de la concordatul preventiv la acordul de restructurare, mult prea târziu, când deja au mari probleme financiare, de funcţionare a business-ului.

„Din păcate, la noi se înţelege greşit, de mulţi antreprenori, rolul procedurilor de restructurare. Restructurarea operaţiunilor nu înseamnă doar să îi ajuţi să îşi reducă datoriile, să îşi rezolve problemele de finanţare. Firmele au nevoie de un program de planificare strategică, de o evaluare completă a business-ului – cine sunt clienţii, cum arată piaţa, care sunt competitorii, dacă au posibilităţi de inovare. Altfel, în absenţa unei strategii pe termen mediu şi lung, multe dintre firme ajung, după câţiva ani, în aceeaşi situaţie în care s-au aflat şi în momentul în care au fost restructurate”, arată analiza.

Statisticile procedurilor de insolvenţă arată că, în foarte multe cazuri, managementul este principalul vinovat pentru situaţia economică dificilă în care se află companiile. Mai mult chiar, în cele mai multe situaţii, managementul nu este schimbat chiar dacă compania ajunge în situaţii de criză.

Potrivit analiştilor, cel puţin în 2025, pentru multe companii, mai ales din zona IMM-urilor, marea provocare o va reprezenta continuitatea business-ului.

„Leadershipul unei companii trebuie să capete noi valori, să manifeste un nivel ridicat de alertă, de agilitate, să construiască modele de business capabile să anticipeze provocările şi oportunităţile din viitor, să genereze planuri de planificare strategică – elemente care, din păcate, lipsesc din multe dintre companiile din România. Ne confruntăm, din păcate, cu o criză majoră de leadership, fapt care riscă să influenţeze competitivitatea economică în orizontul următorilor ani”, afirmă experţii.

Cu o experienţă de peste 25 de ani în mediul de business românesc, Sierra Quadrant este una dintre cele mai importante companii specializate în lucrări de administrare şi lichidare complexe, cu un ridicat grad de dificultate, caracterizate prin patrimoniu mare şi diversificat, prin multitudinea problemelor legale care trebuie soluţionate, concomitent cu procedura de insolvenţă: bilanţ de mediu, substanţe periculoase în proprietate, servituţi neclare şi litigii legate de patrimoniu, etc.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Un nou caz de pestă porcină africană, la un mistreț găsit mort la Dersca, a băgat autoritățile în ședință

Publicat

Publicitate

Miercuri, a avut loc ședința Centrului Local de Combatere a Bolilor (CLCB), dedicată analizei situației privind evoluția pestei porcine africane la nivel județean, în contextul confirmării unui nou caz de pestă porcină africană la un mistreț găsit mort în data de 02.04.2025, în zona Pădurea Dersca, localitatea Dersca.

În cadrul întâlnirii, Direcția Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (DSVSA) a prezentat date actualizate referitoare la focarele confirmate și zonele afectate. Ca urmare a acestei situații, a fost transmis și aprobat un Plan de Măsuri detaliat, actualizat la data de 07.04.2025. Zona infectată, stabilită pe o rază de 8 km față de focarul identificat, cuprinde următoarele localități: Șendriceni și Pădureni (UAT Șendriceni), Loturi Enescu (UAT Dorohoi), municipiul Dorohoi, Hilișeu-Horia, Hilișeu-Crișan, Hilișeu-Cloșca și Corjăuți (UAT Hilișeu-Horia), Pomârla și Hulubești (UAT Pomârla), Dersca (UAT Dersca), Vițcani (UAT Cândești), Lozna și Străteni (UAT Lozna), precum și localități din Ucraina (în total 14 localități din 7 UAT).

Ținând cont de aceste aspecte, a fost aprobat un plan detaliat de măsuri și recomandări pentru limitarea răspândirii virusului. Aceste măsuri includ: efectuarea imediată a dezinfecției zonelor afectate, intensificarea controalelor atât în trafic, cât și în piețele agroalimentare, precum și monitorizarea atentă a zonelor cu potențial ridicat de risc.

Totodată, se face apel la populație să semnaleze urgent medicului veterinar și autorităților competente orice simptom ce ar putea indica apariția bolii, astfel încât intervenția echipelor DSVSA să fie promptă și eficientă.

Având în vedere apropierea sărbătorilor pascale, prefectul județului Botoșani, Dan Nechifor, solicită atât comercianților cât și populației să manifeste maximă responsabilitate, să respecte recomandările autorităților sanitar-veterinare și să evite achiziționarea de animale sau produse din surse neautorizate. Scopul acestor măsuri este de a proteja sănătatea publică și de a preveni răspândirea pestei porcine africane pe teritoriul județului.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane. Condiții

Publicat

Publicitate

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane. Angajatorii care încadrează victime ale violenței domestice sau ale traficului de persoane vor primi de la stat o subvenție lunară de 2.250 lei pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii vulnerabile, scrie alba24.ro. Măsura este prevăzută într-o lege publicată miercuri, 8 aprilie, în Monitorul Oficial, care aduce modificări importante sistemului de stimulare a ocupării forței de muncă. 

Legea 45/2025 pentru modificarea și completarea Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă a fost publicată miercuri, 8 aprilie, în Monitorul Oficial.

Printre beneficiarii prevederilor Legii 76/2002 au fost introduse și persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă, care nu au putut ocupa loc de muncă și sunt victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție emis potrivit dispozițiilor Legii nr. 217/2003 pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, ori ale traficului de persoane, astfel cum sunt definite potrivit Legii nr. 678/2001 privind prevenirea și combaterea traficului de persoane.

 

Servicii gratuite de formare profesională

De asemenea vor beneficia, în mod gratuit, de servicii de formare profesională, persoanele care:

  • au devenit șomeri,
  • nu au putut ocupa loc de muncă după absolvirea unei instituții de învățământ,
  • au obținut statutul de refugiat sau beneficiază de altă formă de protecție internațională,
  • nu au putut ocupa loc de muncă și sunt victime ale violenței domestice protejate prin ordin de protecție, ori ale traficului de persoane,
  • desfășoară activități în mediul rural și nu realizează venituri lunare sau realizează venituri mai mici decât valoarea indicatorului social de referință în vigoare și care sunt înregistrate la agențiile pentru ocuparea forței de muncă.

Firmele vor primi o subvenție lunară dacă angajează victime ale violenței domestice și traficului de persoane

Angajatorii care încadrează în muncă, pe perioadă nedeterminată, șomeri în vârstă de peste 45 de ani, șomeri care sunt părinți unici susținători ai familiilor monoparentale, șomeri
de lungă durată, tineri NEET sau persoane care sunt victime ale violenței domestice ori ale traficului de persoane, primesc lunar, pe o perioadă de 12 luni, pentru fiecare persoană angajată din aceste categorii, o sumă în cuantum de 2.250 lei.

Publicitate

De asemenea, angajatorii au obligația menținerii raporturilor de muncă sau de serviciu cel puțin 18 luni.

Facilitățile se vor acorda angajatorilor în situația în care persoanele din categoriile prevăzute de lege sunt înregistrate ca șomeri în evidența agențiilor pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii, Guvernul, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și a Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă, va modifica Hotărârea Guvernului nr. 174/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru șomaj și stimularea ocupării forței de muncă, cu modificările și completările ulterioare.

Citeste mai mult

Eveniment

Vouchere sociale 2025. În ce luni intră banii pe cardurile de alimente. Nu se fac plăți de Paște

Publicat

Publicitate

Românii care beneficiază de ajutor din partea statului pentru alimente și mese calde trebuie să știe că, în 2025, cardurile sociale vor fi alimentate doar de două ori pe an, și nu la două luni, cum s-a întâmplat în anii anteriori.

Potrivit noului calendar anunțat de autorități în cadrul programului „Sprijin pentru România”, primele sume vor fi virate în iunie 2025, iar a doua tranșă va fi acordată în decembrie. Fiecare încărcare va fi în valoare de 125 de lei, ceea ce înseamnă că, pe întreg anul, beneficiarii vor primi 250 de lei – o sumă considerabil mai mică față de anii anteriori.

Citeste mai mult

Eveniment

„Târg cu gust din Botoșani” – 11-13 aprilie, în Piața Revoluției. Oferta producătorilor locali

Publicat

Publicitate

Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Botoșani are plăcerea de a anunța organizarea evenimentului „Târg cu gust din Botoșani”, ce se va desfășura în perioada 11-13 aprilie 2025, în Piața Revoluției (parcarea din fața Palatului Administrativ). Deschiderea oficială a târgului va avea loc vineri, 11 aprilie, la ora 10:00.

Timp de trei zile, botoșănenii și vizitatorii vor avea ocazia să descopere și să se bucure de cele mai gustoase produse locale și tradiționale, într-un cadru plin de savoare, culoare și voie bună.

Oferta târgului cuprinde:

  • Legume de sezon direct de la producători locali;
  • Produse lactate, inclusiv renumitul Cașcaval de Săveni;
  • Vinuri locale și artizanale;
  • Plăcinte, cozonaci, pască – perfecte pentru masa de Paște;
  • Produse apicole, dulcețuri și delicatese din trandafir;
  • Produse din carne de la cele mai apreciate carmangerii locale;
  • Conserve din pește, ouă ecologice, sucuri naturale din cătină și aronia;
  • Produse nealimentare precum articole de peisagistică, tincturi și produse cosmetice naturale;
  • Produse realizate de meșteșugari locali, care pun în valoare tradiția și talentul autentic botoșănean.

Pe toată durata târgului, vizitatorii vor putea participa la concursuri cu premii, constând în coșuri cu produse alimentare oferite de expozanți. În plus, fiecare zi va fi animată de momente artistice, menite să aducă un plus de farmec atmosferei.

„Târg cu gust din Botoșani” este organizat de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Botoșani, Centrul Județean pentru Conservarea Culturii Tradiționale, Consiliul Județean Botoșani, Direcția pentru Agricultură Județeană Botoșani, Instituția Prefectului – Județul Botoșani, Primăria Municipiului Botoșani, Școala Populară de Arte „George Enescu” și Studio Mobilli SRL.

Evenimentul este susținut de Grupul de firme: Binape, Formens, Banca Transilvania și Prodalcom SA.

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending