Connect with us

Economie

Patronii cântă, dansează și se premiază la petreceri, puterea de cumpărare a românilor este cu 51% sub media europeană

Publicat

Publicitate

Românii au o putere de cumpărare cu 51% sub media europeană, ceea ce o plasează pe locul 31 dintre cele 42 de ţări din Europa, reiese dintr-un studiu al GfK Purchasing Power Europe 2022, scrie Agerpres. Practic, în România puterea medie de cumpărare este de 8.017 euro pe cap de locuitor în acest an, mult mai mic decât orice apreciere a economiștilor, dar știut de românii care lucrează în străinătate.

Conform studiului, faţă de anul precedent, decalajul dintre judeţele cu putere mare de cumpărare şi cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit şi mai mult în acest an. În top 10, Bucureştiul este în mod clar lider cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 15.482 euro.

„Aceasta înseamnă că locuitorii Capitalei au puterea de cumpărare cu peste 93% mai mare decât media naţională şi de 3,6 ori mai mare decât locuitorii judeţului Vaslui, judeţ unde se regăseşte cea mai mică putere de cumpărare în ceea ce priveşte cheltuielile şi economisirea. Aici, venitul net disponibil este de doar 4.728 euro, ceea ce reprezintă aproximativ 53% din media naţională”, se menţionează într-un comunicat al GfK.

Toate judeţele din top 10 au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie. Cu un potenţial de cheltuieli de 8.191 de euro pe locuitor, Prahova, pe locul zece, se apropie cel mai mult de media naţională, dar este încă cu 2,2% peste aceasta. Toate celelalte 32 de judeţe, care constituie mai mult de trei sferturi din toate judeţele, sunt sub media naţională.

Majoritatea judeţelor din top 10 sunt la fel ca anul precedent, doar cu câteva modificări în clasament. În 2022, Clujul a depăşit Timişul pentru a trece pe locul doi cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 11.643 de euro, în timp ce judeţele Argeş şi Arad şi-au schimbat locurile în şapte şi opt.

Potrivit studiului GfK, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în Europa în 2022 este de 16.344 euro. Cu toate acestea, există diferenţe mari între cele 42 de ţări: Liechtenstein, Elveţia şi Luxemburg au o putere de cumpărare semnificativ mai mare decât restul Europei, în timp ce puterea de cumpărare în Kosovo, Moldova şi Ucraina este cea mai scăzută. Liechtensteinienii au un buget disponibil pentru cheltuieli şi economii de peste 43 de ori mai mare decât ucrainenii.

Publicitate

În 2022, europenii au la dispoziţie aproximativ 11,1 trilioane de euro de cheltuit pentru alimente, întreţinerea locuinţelor, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurări, vacanţe, mobilitate şi achiziţii de consum.

„Aceasta sumă corespunde unei puteri de cumpărare medii pe cap de locuitor de 16.344 euro, ceea ce reprezintă o creştere de 5,8 la sută faţă de anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt la dispoziţie pentru a cheltui şi a economisi variază foarte mult de la o ţară la alta şi, de asemenea, depinde de modul în care preţurile de consum au evoluat în 2022”, se mai arată în comunicat.

Ca şi în anii precedenţi, Liechtenstein se află în fruntea clasamentului puterii de cumpărare. Principatul are o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 66.204 euro, ceea ce înseamnă că liechtensteinienii au o putere de cumpărare de aproape 4,1 ori mai mare decât europeanul mediu. Elveţia şi Luxemburg urmează pe locul doi şi al treilea. În timp ce puterea de cumpărare pe cap de locuitor a elveţienilor este de 41.758 euro – de aproape 2,6 ori mai mare decât media europeană – luxemburghezii au un potenţial de cheltuieli de 37.015 euro pe cap de locuitor. Aceasta este de aproape 2,3 ori mai mult decât media europeană.

Toate celelalte ţări din primele 10 (Norvegia, Islanda, Danemarca, Marea Britanie, Germania, Austria şi Irlanda) au o putere de cumpărare foarte mare pe cap de locuitor – cu cel puţin 47% mai mult decât media europeană.

În general, 16 din cele 42 de ţări chestionate sunt peste media europeană. Acest lucru este în contrast cu 26 de ţări a căror putere de cumpărare pe cap de locuitor este sub medie – inclusiv Spania, care cu 15.314 euro pe cap de locuitor este cel mai aproape de media europeană. Ucraina se află încă în coada clasamentului; din cauza războiului în desfăşurare, ucrainenii au la dispoziţie doar 1.540 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezintă ceva mai mult de 9% din media europeană.

„Puterea de cumpărare a înregistrat deja o creştere moderată anul trecut şi se preconizează că va creşte din nou în acest an cu aproape 6% în medie în Europa. Totuşi, această creştere a puterii de cumpărare va compensa doar parţial creşterea bruscă a inflaţiei rezultată din pandemie şi războiul din Ucraina, care a atins valori cu două cifre în multe ţări europene. Împreună cu teama de creşterea preţurilor la energie şi incertitudinea cu privire la evoluţiile economice viitoare, oamenii sunt mai predispuşi să pună bani deoparte pe cât posibil şi să amâne orice plan pentru achiziţii mai mari”, a declarat Filip Vojtech, expert în domeniul soluţiilor de Geomarketing GfK.

Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2022” este disponibil pentru 42 de ţări europene, cu detalii până la nivel de regiuni, municipalităţi şi coduri poştale, împreună cu date despre locuitori şi gospodării, precum şi hărţi digitale.

Puterea de cumpărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea impozitelor şi a contribuţiilor caritabile şi include, de asemenea, orice beneficii primite de stat. Studiul indică nivelurile puterii de cumpărare pe persoană, pe an în euro şi ca indice. Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populaţiei, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate cu inflaţia. Calculele sunt efectuate pe baza veniturilor şi câştigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum şi a previziunilor economice furnizate de institutele economice.

Consumatorii folosesc puterea de cumpărare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentaţie, trai, servicii, energie, pensii private şi planuri de asigurări, precum şi alte cheltuieli, cum ar fi vacanţele, mobilitatea şi alte achiziţii de consum.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Apa şi canalizarea se scumpesc de la 1 ianuarie 2026 în Botoşani. Anunţul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate
S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile şi tarifele Ia serviciile de apă şi canalizare-epurare, începând cu data de la 1 ianuarie 2026
Operatorul regional S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile pentru apă potabilă şi tariful la canalizare-epurare pentru întreaga arie de operare, începând cu data de 01 ianuarie 2026, aprobate de către Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice(A.N.R.S.C), prin Decizia nr. 164 din 10.12.2025.
Raţiunea necesităţii de ajustare a preţurilor şi tarifelor rezidă din nevoia respectării Planului anual de evoluţie a tarifelor şi a formulei de ajustare şi presupune ajustări tarifare ale preţurilor şi tarifelor în fiecare an, cel mai târziu la data de 01 ianuarie , atât în termeni reali, cât şi cu inflaţia, în conformitate cu Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri 2024-2028 pe o perioadă de reglementare economică de 5 ani, pentru investiţiile în infrastructura de apă şi apă uzată dezvoltate de operatorul regional S.C.NOVA APASERV S.A. Botoşani, avizată de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.) prin Avizul conform nr. 1353 din data de 15.03.2024 şi aprobată prin Hotărârea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară AQUA Botoşani nr. 199/22.04.2024.
Factorii care au influenţat ajustarea preţurilor şi tarifelor sunt:
– Inflaţia pentru perioada octombrie 2024-octombrie 2025 reflectată prin indicele preţurilor de consum de 109,76%, ceea ce înseamnă o creştere de 9,76% a preţurilor de consum;
– Creşterile anuale în termeni reali prevăzute în Planului anual de evoluţie a tarifelor din Strategia tarifară, respectiv pentru anul 2026 sunt de 2,46% pentru apa potabilă produsă, transportată şi distribuită, pentru canalizare-epurare este de 0,28%, iar pentru apa redistribuită este de 2,23%.
Noua structură tarifară va modifica preţurile şi tariful la serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare astfel:
> preţulapei potabile produsă, transportată şi distribuită se va modifica de la 8,41 lei/mc Iară T.V.A la 9,53 lei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 13,33%;
> tarifulde canalizare-epurare se va modifica de la 6,20 Iei/mc iară T.V.A Ia 6,87 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 10,81%»;
> preţulapei potabilă produsă şi transportată în vederea redistribuirii se va modifica de Ia 3,89 lei/mc iară T.V.A la 4,39 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 12,90%;
Astfel, tariful total pentru 1 mc de apă potabilă şi apă uzată va ajunge de la 16,22 Iei/mc cu TVA Ia 18,21 lei/mc cu TVA, reprezentând o majorare de 12,27%.
Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri are drept scop asigurarea resurselor necesare pentru dezvoltarea de către operatori a programelor de investiţii multianuale de întreţinere, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de apă şi de canalizare existente, precum şi înfiinţarea de noi sisteme, astfel încât toate comunităţile din aria de operare sa beneficieze de servicii moderne şi sigure.
O altă obligaţie legală este ca din preţuri şi tarife să se constituie Fondul de întreţinere, înlocuire şi Dezvoltare (IID) – fond care este principala sursă proprie a operatorilor pentru realizarea investiţiilor în infrastructura de apă şi apă uzată.
Menţinerea acestor servicii în contextul economic marcat de inflaţie presupune şi ajutări periodice ale preţurilor şi tarifelor.
Strategia tarifară constituie şi condiţie obligatorie pentru finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructura de apă realizate din fonduri nerambursabile.
Menţionăm faptul că strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se stabileşte prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare economică, pornind de la preţurile şi tarifele iniţiale şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi în raport cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a cheltuielilor pentru protecţia mediului, a cheltuielilor financiare asociate creditelor contractate, a cheltuielilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabil, care, conform prevederilor legale, va fi réinvestit în reţelele de apă şi de canalizare.
Preţurile/tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă şi canalizare practicate de la 01 ianuarie 2026 de S.C.NOVA AP A SERV S.A. Botoşani, vor fi următoarele:
Preţ/TarifPreţ/TarifPreţ/Tarif
unic pentru toateT.V.Aunic pentru toateunic pentru
categoriile11%categoriiletoate
de utilizatoride utilizatoricategoriile
(exclusiv T. V.A.)(cu T.V.A.)de
utilizatori (cu T.V.A.)
lei/mclei/mclei/mclei/litru
Apă         potabilă        produsă, 9,53 1,05 10,58 0,01050
transportată şi distribuită, pentru
întreaga arie de operare
Canalizare-epurare          pentru 6,87 0,76 7,63 0,00763
întreaga arie de operare
Apă     potabilă     produsă     şi 4,39 0,48 4,87 0,00487
transportată        în       vederea
redistribuirii,   pentru   întreaga
Notă: Conform legislaţiei fiscale în vigoare, cota de T.V’.A aplicabilă pentru serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare este de 11%.
S.F.C.T./G.A./3 ex
S.C. NOVA APASERV S.A. – 710030 Bulevardul Eminescu 34 Botoşani România „We’re more than water”
Preţurile tarifele sunt valabile pentru toate localităţile în care S.C. NOVA APASERV S.A.

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferi verificați în timpul unei acțiuni a polițiștilor la Săveni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni împreună cu cei din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au desfășurat, luni, activități specifice pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică și creșterea gradului de siguranță rutieră, pe raza localităților Săveni și Vlăsinești.

 

În cadrul activităților desfășurate, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au verificat 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 7 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 3.000 lei.

 

Totodată, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Dintre sancțiuni, 6 au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor la Darabani. Ce au vizat oamenii legii

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani și Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani au organizat o acțiune pentru verificarea respectării obligațiilor impuse prin ordinele de protecție și verificarea respectării legislației privind circulația pe drumurile publice, pe raza localității Darabani și a comunelor limitrofe.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost legitimate aproximativ 30 de persoane și au fost oprite pentru control, 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate de către polițiști au fost aplicate 13 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 10.000 lei.

 

În același context, ca măsură complementară, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Totodată, au fost efectuate 6 testări în vederea depistării conducătorilor auto aflați sub influența alcoolului.

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din Dumeni s-a aprins, seara trecută. Cauza este des întâlnită. Pompierii fac din nou apel

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Dumeni a fost în pericol, seara trecută, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

Pompierii militari de la Detașamentul Dorohoi au intervenit rapid și au stins flăcările înainte ca acestea să se extindă.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind coș de fum necurățat de funingine.

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Publicitate

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending