Connect with us

Economie

Patronii cântă, dansează și se premiază la petreceri, puterea de cumpărare a românilor este cu 51% sub media europeană

Publicat

Publicitate

Românii au o putere de cumpărare cu 51% sub media europeană, ceea ce o plasează pe locul 31 dintre cele 42 de ţări din Europa, reiese dintr-un studiu al GfK Purchasing Power Europe 2022, scrie Agerpres. Practic, în România puterea medie de cumpărare este de 8.017 euro pe cap de locuitor în acest an, mult mai mic decât orice apreciere a economiștilor, dar știut de românii care lucrează în străinătate.

Conform studiului, faţă de anul precedent, decalajul dintre judeţele cu putere mare de cumpărare şi cele cu putere mică de cumpărare s-a mărit şi mai mult în acest an. În top 10, Bucureştiul este în mod clar lider cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 15.482 euro.

„Aceasta înseamnă că locuitorii Capitalei au puterea de cumpărare cu peste 93% mai mare decât media naţională şi de 3,6 ori mai mare decât locuitorii judeţului Vaslui, judeţ unde se regăseşte cea mai mică putere de cumpărare în ceea ce priveşte cheltuielile şi economisirea. Aici, venitul net disponibil este de doar 4.728 euro, ceea ce reprezintă aproximativ 53% din media naţională”, se menţionează într-un comunicat al GfK.

Toate judeţele din top 10 au o putere de cumpărare pe cap de locuitor peste medie. Cu un potenţial de cheltuieli de 8.191 de euro pe locuitor, Prahova, pe locul zece, se apropie cel mai mult de media naţională, dar este încă cu 2,2% peste aceasta. Toate celelalte 32 de judeţe, care constituie mai mult de trei sferturi din toate judeţele, sunt sub media naţională.

Majoritatea judeţelor din top 10 sunt la fel ca anul precedent, doar cu câteva modificări în clasament. În 2022, Clujul a depăşit Timişul pentru a trece pe locul doi cu o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 11.643 de euro, în timp ce judeţele Argeş şi Arad şi-au schimbat locurile în şapte şi opt.

Potrivit studiului GfK, puterea medie de cumpărare pe cap de locuitor în Europa în 2022 este de 16.344 euro. Cu toate acestea, există diferenţe mari între cele 42 de ţări: Liechtenstein, Elveţia şi Luxemburg au o putere de cumpărare semnificativ mai mare decât restul Europei, în timp ce puterea de cumpărare în Kosovo, Moldova şi Ucraina este cea mai scăzută. Liechtensteinienii au un buget disponibil pentru cheltuieli şi economii de peste 43 de ori mai mare decât ucrainenii.

Publicitate

În 2022, europenii au la dispoziţie aproximativ 11,1 trilioane de euro de cheltuit pentru alimente, întreţinerea locuinţelor, servicii, costuri cu energia, pensii private, asigurări, vacanţe, mobilitate şi achiziţii de consum.

„Aceasta sumă corespunde unei puteri de cumpărare medii pe cap de locuitor de 16.344 euro, ceea ce reprezintă o creştere de 5,8 la sută faţă de anul precedent. Cu toate acestea, suma pe care consumatorii o au de fapt la dispoziţie pentru a cheltui şi a economisi variază foarte mult de la o ţară la alta şi, de asemenea, depinde de modul în care preţurile de consum au evoluat în 2022”, se mai arată în comunicat.

Ca şi în anii precedenţi, Liechtenstein se află în fruntea clasamentului puterii de cumpărare. Principatul are o putere de cumpărare pe cap de locuitor de 66.204 euro, ceea ce înseamnă că liechtensteinienii au o putere de cumpărare de aproape 4,1 ori mai mare decât europeanul mediu. Elveţia şi Luxemburg urmează pe locul doi şi al treilea. În timp ce puterea de cumpărare pe cap de locuitor a elveţienilor este de 41.758 euro – de aproape 2,6 ori mai mare decât media europeană – luxemburghezii au un potenţial de cheltuieli de 37.015 euro pe cap de locuitor. Aceasta este de aproape 2,3 ori mai mult decât media europeană.

Toate celelalte ţări din primele 10 (Norvegia, Islanda, Danemarca, Marea Britanie, Germania, Austria şi Irlanda) au o putere de cumpărare foarte mare pe cap de locuitor – cu cel puţin 47% mai mult decât media europeană.

În general, 16 din cele 42 de ţări chestionate sunt peste media europeană. Acest lucru este în contrast cu 26 de ţări a căror putere de cumpărare pe cap de locuitor este sub medie – inclusiv Spania, care cu 15.314 euro pe cap de locuitor este cel mai aproape de media europeană. Ucraina se află încă în coada clasamentului; din cauza războiului în desfăşurare, ucrainenii au la dispoziţie doar 1.540 de euro pe cap de locuitor, ceea ce reprezintă ceva mai mult de 9% din media europeană.

„Puterea de cumpărare a înregistrat deja o creştere moderată anul trecut şi se preconizează că va creşte din nou în acest an cu aproape 6% în medie în Europa. Totuşi, această creştere a puterii de cumpărare va compensa doar parţial creşterea bruscă a inflaţiei rezultată din pandemie şi războiul din Ucraina, care a atins valori cu două cifre în multe ţări europene. Împreună cu teama de creşterea preţurilor la energie şi incertitudinea cu privire la evoluţiile economice viitoare, oamenii sunt mai predispuşi să pună bani deoparte pe cât posibil şi să amâne orice plan pentru achiziţii mai mari”, a declarat Filip Vojtech, expert în domeniul soluţiilor de Geomarketing GfK.

Studiul „GfK Purchasing Power Europe 2022” este disponibil pentru 42 de ţări europene, cu detalii până la nivel de regiuni, municipalităţi şi coduri poştale, împreună cu date despre locuitori şi gospodării, precum şi hărţi digitale.

Puterea de cumpărare este o măsură a venitului disponibil după deducerea impozitelor şi a contribuţiilor caritabile şi include, de asemenea, orice beneficii primite de stat. Studiul indică nivelurile puterii de cumpărare pe persoană, pe an în euro şi ca indice. Puterea de cumpărare GfK se bazează pe venitul nominal disponibil al populaţiei, ceea ce înseamnă că valorile nu sunt ajustate cu inflaţia. Calculele sunt efectuate pe baza veniturilor şi câştigurilor raportate, a statisticilor privind beneficiile guvernamentale, precum şi a previziunilor economice furnizate de institutele economice.

Consumatorii folosesc puterea de cumpărare pentru a acoperi cheltuielile legate de alimentaţie, trai, servicii, energie, pensii private şi planuri de asigurări, precum şi alte cheltuieli, cum ar fi vacanţele, mobilitatea şi alte achiziţii de consum.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Cultura

Ziua Mondială a Poeziei la Memorialul Ipotești

Publicat

Publicitate

Pe 20-21 martie 2025, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu”, instituție din subordinea Consiliului Județean Botoșani, organizează, în parteneriat cu Editura Știința din Chișinău, o serie de activități cu prilejul Zilei Mondiale a Poeziei, la care vor participa poeți și editori din Chișinău (Gheorghe Prini, Mircea V. Ciobanu, Vasile Romanciuc), București (Domnica Drumea, Denisa Duran, Ionel Ciupureanu), Iași (Lucian Vasiliu, Mariana Stancu, Valeriu Stancu), Craiova (Ana Andrei, Nicolae Coande), Târgu Secuiesc (Victor Nicolae Ciobanu) și Botoșani (Mihai Babei, Cezar Florin Ciobîcă, Oana Hemen, Vasile Iftime, Marius Irimia, Stelorian Moroșanu, Mircea Oprea, Cristina Prisăcariu Șoptelea, Dan Sociu, Victor Teișanu, Nina Viciriuc).

Programul evenimentului cuprinde câteva grupaje de activități.

Întâlnirile Poeți la licee – pe 20-21 martie, vor avea loc lecturi de poezie și discuții la: Colegiul Economic „Octav Onicescu” Botoșani, Colegiul Național „Grigore Ghica” Dorohoi, Colegiul Național „Mihai Eminescu” Botoșani, Colegiul Tehnic „Gheorghe Asachi” Botoșani, Liceul „Dimitrie Cantemir” Darabani, Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani, Liceul „Regina Maria” Dorohoi, Liceul cu Program Sportiv Botoșani, Liceul Tehnologic „Alexandru Vlahuță” Șendriceni, Liceul Tehnologic „Ștefan cel Mare și Sfânt” Vorona.

Recitalul de poezie contemporană și muzică orientală Lumină intermediară – Dan Sociu și Victor Nicolae Ciobanuva avea loc pe 20 martie, la ora 18.00, la Wenge Bistro din Botoșani. Spectacolul va fi urmat de lecturi de poezie susținute de poeții invitați și discuți cu autorii.

Întâlnirea Poeți și editori – pe 21 martie, la ora 10.00, la Colegiul Național „A.T. Laurian” Botoșani, se va organiza discuția De la manuscris la carte. Poate fi poezia o afacere?

Speed dating literar este o activitate care se va desfășura pe 21 martie, începând cu ora 16.00, la Uvertura Mall Botoșani. Membrii Clubului de lectură Unde fugim de-acasă? (Școala Gimnazială Nr. 7 Botoșani), coord. Dana Carcea, și tinerii jurnaliști de la BUZZ Media Botoșani, coord. Ioana Cristina Matfeev, vor avea posibilitatea să-i intervieveze pe poeții și editorii invitați pentru a afla mai multe despre actul scrierii, dar și despre procesul editării unei cărți. Evenimentul se va încheia cu un recital de poezie.

Publicitate

Cu ocazia Zilei Mondiale a Poeziei, se va organiza campania Poezia e peste tot. Susținut de Teatrul „Mihai Eminescu” Botoșani, S.C. ELTRANS S.A. Botoşani, Wenghe Bistro, Society Restaurant, Belvedere Hotel – Restaurant, La strada, Léon, Uvertura Mall, Cafeneaua Artelor, Enjoy Pub, Galacsy, Soro Pizza, Kafeteque Bistro, Paul’s Pub, Papillon, Facefood, Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” va aduce poezia în cafenele și restaurante, la teatru, în transportul public, în spații publice, sub formă de flyere, colante, înregistrări audio.

Pe 20 martie, la Memorialul Ipotești va fi inaugurată cartea Versul meu preferat din Mihai Eminescu, în care toți vizitatorii vor putea scrie versurile eminesciene preferate.

Începând cu 21 martie, vizitatorii Memorialului Ipotești și a Lacului cu nuferi vor avea parte și de două expoziții stradale: „Eminescu. Cărți poștale ilustrate – Leonard Salmen” (pe aleea de la Lac) și „Poeme dedicate lui Eminescu (pe aleea cu trandafiri de la Memorial)

Programul detaliat al activităților poate fi văzut pe: http://www.eminescuipotesti.ro/ziuamondialaapoeziei21martie2025.htm

La toate activitățile organizate de Memorialul Ipotești cu prilejul Zilei Mondiale a Poeziei intrarea este liberă.

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Aproape 600 de persoane angajate prin intermediul AJOFM Botoșani, în perioada ianuarie-februarie 2025

Publicat

Publicitate

În perioada ianuarie-februarie 2025, au fost integrate pe piața muncii datorită măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă implementate de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Botoșani un număr total de 577 persoane.

Din totalul persoanelor ocupate până la data de 28 februarie 2025, 286 au peste 45 de ani,    88 au vârsta cuprinsă între 35 și 45 de ani, 26  au între 30 și 35 de ani, 43 au între 25 și  30 de ani, iar 134 sunt tineri sub 25 de ani. Din totalul persoanelor ocupate, 177 sunt tineri NEETs.

Grupa de vârstă Total raportat
Total general 577
< 25 ani     134
Între 25 şi 30 ani     43
Între 30 şi 35 ani   26
Între 35 şi 45 ani      88
  Peste 45 ani     286

Numărul femeilor încadrate este de 259, iar al bărbaţilor de 318, ponderea acestora în totalul persoanelor încadrate fiind de 44,89%, respectiv de 55,11 %.

În funcţie de rezidenţă, 285 persoane angajate în perioada de referinţă provin din mediul urban, iar 292 persoane sunt din mediul rural.

Nivelul  de  pregătire  al  persoanelor  pentru  care  a  fost identificat un loc de muncă arată că cele mai multe au studii liceale (197), profesionale (154), gimnaziale (149),  postliceale (12) iar (47) fiind cu studii universitare. Din totalul persoanelor încadrate prin intermediul AJOFM Botoșani la data de 28.02.2025,  un număr de 129 persoane fac  parte  din  categoria  celor    greu şi foarte greu           ocupabile .

Precizăm că încadrarea într-o categorie de ocupabilitate se realizează ca urmare a activităţii de profilare a persoanelor înregistrate în evidenţele AJOFM Botoşani.

Publicitate

În perioada de referință, numărul persoanelor care au beneficiat de asistenţă pentru înregistrarea în evidenţă ca persoane în căutare de loc de muncă, în vederea asigurării protecţiei sociale privind acordarea indemnizaţiei de şomaj sau cuprinderea în măsuri active, a fost de 1.748  persoane.

Citeste mai mult

Eveniment

Termenul final de primire cereri pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile

Publicat

Publicitate

Agenția de Plăți și Intervenție pentru Agricultură (APIA) Centrul Județean Botoșani reamintește potențialilor beneficiari că până la data de 21 martie 2025 inclusiv, se depun cererile de acordare a unui sprijin financiar de urgență în agricultură pentru sectorul de creștere a ovinelor/caprinelor, afectat de fenomene climatice nefavorabile.

Cererile se depun la Centrul Județean Botoșani /centrele locale. Reamintim că această schemă de sprijin financiar se aplică pe întreg teritoriul României și are în vedere compensarea producătorilor agricoli din sectorul creșterii ovinelor/caprinelor pentru pierderile economice ca urmare a fenomenului climatic nefavorabil, seceta pedologică din agricultură manifestată în perioada septembrie 2023 și august 2024.

Până la această dată, la APIA CJ Botoșani au depus cereri 200 de fermieri, reprezentând un procent de 90.50% din totalul potențialilor beneficiari.

Sprijinul financiar de urgență este în cuantum de 248 lei/cap de animal tineret femel ovin/caprin.

Plata sumelor reprezentând sprijinul de urgență se efectuează până la data de 30 aprilie 2025, cu posibilitatea efectuării plății și după această data, însă numai pentru conturile invalide și nu mai târziu de 30 iunie 2025.

Informațiile cu privire la beneficiarii acestei scheme de sprijin financiar, documentele care însoțesc cererile de acordare, condițiile de eligibilitate, informații cu privire la conturile necesare a fi deschise de către solicitanți și legislația aferentă se regăsesc pe site-ul Agenției: www.apia.org.ro .

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

2025: Anul Cultural Mihai Eminescu

Publicat

Publicitate

Este un moment semnificativ pentru cultura românească! Mihai Eminescu, cunoscut ca „Luceafărul poeziei românești”, a lăsat o moștenire literară de neprețuit. Declarația anului 2025 drept „Anul Cultural Mihai Eminescu” este o oportunitate excelentă de a-i celebra viața și opera. Este un prilej bun pentru a aprofunda și răspândi înțelegerea operei sale în rândul noilor generații, dar și pentru a reflecta asupra impactului său asupra identității culturale românești.

Anunțul a fost făcut de senatorul DOina Federovici, pe pagina de facebook.

„Anul Cultural Mihai Eminescu nu este doar o sărbătoare, ci și un prilej de reflecție asupra valorilor care ne definesc ca popor. Este momentul să ne reamintim că, așa cum Eminescu a transformat limba română într-un adevărat tezaur literar, și noi avem datoria de a păstra și de a promova cultura noastră, atât pe plan național, cât și internațional.
Această lege, printre inițiatorii căreia mă număr – alături de colegii parlamentari social-democrați de Botoșani, Marius Budăi și Elisabeta Lipă, și de ministrul Culturii, Natalia Intotero – oferă autorităților locale și instituțiilor de cultură posibilitatea de a organiza pe tot parcursul anului evenimente, acțiuni și manifestări dedicate celebrării operei lui Mihai Eminescu.
În 2025, ne unim pentru a redescoperi și a celebra moștenirea lăsată de Mihai Eminescu! De la tribuna Senatului, am reiterat invitația la adresa tuturor românilor de a veni la Botoșani și de a vizita locurile natale ale marelui poet, locul în care a copilărit și unde s-a inspirat pentru a scrie cele mai frumoase poezii ale literaturii române!
𝙅𝙪𝙙𝙚𝙩𝙪𝙡 𝘽𝙤𝙩𝙤𝙨𝙖𝙣𝙞 𝙢𝙚𝙧𝙞𝙩𝙖 𝙨𝙖 𝙛𝙞𝙚 𝙙𝙚𝙨𝙘𝙤𝙥𝙚𝙧𝙞𝙩 𝙨𝙞 𝙖𝙥𝙧𝙚𝙘𝙞𝙖𝙩!”, a scris Doina Federovici
_______ ______
Pe 15 ianuarie 1850, la Botoșani, se năștea Mihai Eminescu, cel care avea să devină sufletul poeziei românești și un simbol al identității noastre naționale. Cu versurile sale nemuritoare, Eminescu nu doar că a ridicat literatura română la rang de artă, ci a redefinit modul în care ne raportăm la frumusețea limbii noastre.
Poezia lui este ecoul dorului românesc, o punte între trecut, prezent și viitor, iar moștenirea sa culturală continuă să inspire generații întregi de literați. De la „Luceafărul” la „Scrisori” și „Odă în metru antic”, opera sa a rămas un reper fundamental al literaturii universale.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending