În cursul lunii mai, în domeniul relațiilor de muncă, au fost efectuate 67 controale. Au fost dispuse 110 măsuri pentru remedierea deficiențelor constatate, au fost aplicate 12 sancţiuni contravenționale, din care 4 avertismente și 8 amenzi în valoare de 24.300 lei.
Deficiențele constatate au vizat:
– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii după contractul individual de muncă;
– neplata orelor de muncă suplimentare;
– neacordarea repausului săptămânal de 48 de ore consecutive;
– lipsa evidenței timpului de muncă;
– neeliberarea de către angajatori a documentelor aferente încetării activității de către salariat (decizie de încetare, adeverință privind activitatea prestată, extras Revisal);
– neprezentarea evidenței privind timpul de muncă a lucrătorilor mobili/conducători auto;
– netransmiterea datelor în Registrul general de evidență a salariaților în termenele prevăzute în HG nr.905/2017.
Angajatorii sancționați contravențional au încălcat prevederi ale legislației muncii, referitoare la:
– nerespectarea prevederilor legale privind acordarea repausului săptămânal;
– încălcarea de către angajator a obligaţiei de a ţine la locul de muncă evidenţa orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidenţierea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
– neprezentarea, la solicitarea organelor de control, a evidenţelor privind timpul de muncă al lucrătorilor mobili/conducătorilor auto independenţi pentru o perioadă de 2 ani;
– netransmiterea în termenul prevazut în HG 905/2017 a datelor referitoare la încetarea contractului individual de muncă/la data luării la cunoştinţă a evenimentului ce a determinat, în condiţiile legii, încetarea contractului individual de muncă;
– netransmiterea Registrului electronic de evidenţă a zilierilor inspectoratului teritorial de muncă, zilnic, înainte de începerea activităţii, de către fiecare persoană care urmează să se afle într-un raport de muncă cu beneficiarul sau un împuternicit al acestuia;
– neeliberarea, la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, a un extras din registru, datat şi certificat pentru conformitate, sau o adeverinţă care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, astfel cum rezultă din registru şi din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitării;
– neeliberarea, la încetarea activităţii salariatului, a adeverinţei care să ateste activitatea desfăşurată de acesta, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă şi în specialitate, precum şi un extras din registru;
– netransmiterea în termenul prevăzut de HG 905/2017 a elementelor referitoare la modificarea următoarelor elemente: funcţia/ocupaţia, conform specificaţiei Clasificării ocupaţiilor din România (COR) sau altor acte normative; tipul contractului individual de muncă; durata contractului individual de muncă, respectiv nedeterminată/determinată; durata timpului de muncă şi repartizarea acestuia, în cazul contractelor individuale de muncă cu timp parţial;
– nepăstrarea la locul de muncă a unei copii a contractului individual de muncă pentru salariaţii care prestează activitate în acel loc.
De asemenea, în luna mai, Compartimentul Contracte Colective de Muncă şi Monitorizare Relaţii de Muncă a eliberat 314 de certificate/rapoarte cu informaţii extrase din baza de date gestionată de Inspecţia Muncii, 11 de parole pentru transmiterea on-line a registrului electronic al salariaţilor și un număr de 2 carnete de muncă aflate în gestiune şi neridicate de titulari în termenul legal.
Totodată, au fost preluate, la sediul inspectoratului de muncă, 117 de registre electronice de evidenţă a salariaţilor.
În domeniul securității și sănătății în muncă, în cursul lunii mai, s-au desfăşurat următoarele activităţi:
– au fost efectuate controale la un număr de 34 agenţi economici, din care au fost sancționați 24, au fost constatate 48 neconformităţi şi au fost dispuse 52 de măsuri, fiind aplicate 2 amenzi în valoare de 17.000 lei și 37 avertismente;
– Inspectoratului Teritorial de Muncă Botoșani i-au fost comunicate 6 evenimente de
către angajatori;
– 13 evenimente au fost cercetate de angajatori și avizate de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani;
– 1 eveniment a fost cercetat de Inspectoratul Teritorial de Muncă Botoșani și avizat de Inspecția Muncii;
– au fost înregistrate 13 persoane accidentate în accidente de muncă, toate cu incapacitate temporară de muncă și 2 persoane accidentate în accidente de muncă colective, ambele cu incapacitate temporară de muncă.
Cele mai des întâlnite deficienţe în cadrul acţiunilor de control au fost:
– necomunicarea evenimentelor;
– nepurtarea echipamentului individual de protecție;
– semnalizare de securitate și sănătate în muncă incompletă;
– nesupravegherea stării de sănătate a lucrătorilor pentru stabilirea aptitudinii în muncă.
Valoarea amenzilor aplicate de către ITM Botoşani, în luna mai, în domeniile de competență, este de 41.300 lei.