Connect with us

Eveniment

Parlamentul vrea să schimbe regulile din SENSUL GIRATORIU. Un proiect propune eliminarea ideii de intersecție din sens giratoriu

Publicat

Publicitate

Codul rutier ar putea fi schimbat după ce mai mulți parlamentari vor o modificare privind clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu, relatează alba24, care a consultat documentul și a extras cele mai importante modificări ale regulilor de circulație în sensul giratoriu. 

Mai exact, potrivit unui proiect înregistrat miercuri la Senat, sensul giratoriu ar urma să fie definit drept un drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie, care se intersectează succesiv cu drumuri secundare pe partea dreaptă.

Astfel, din noua definiție a sensului giratoriu va fi eliminată ideea de intersecție. În prezent, Codul rutier include în categoria intersecțiilor cu circulație dirijată și intersecțiile în care circulația se desfășoară în sens giratoriu.

O propunere legislativă în acest sens, pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere în 12 octombrie. Inițiatorii proiectul sunt mai mult parlamentari de la USR.

„Prevederile legale incidente în materia sensului giratoriu sunt lipsite de claritatea necesară unor norme legislative, fiind susceptibile de numeroase interpretări, aspect care a generat o practică neunitară a sancţiunilor contravenţionale aplicate.

Astfel, nu puţine au fost cazurile, apărute chiar în spaţiul public, în care participanţi la trafic au fost sancţionaţi contravenţional pentru încălcarea regulilor de circulaţie într-un sens giratoriu, iar instanţele de judecată, soluţionând plângerea contravenţională, au anulat procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei ca nelegal şi nemeteinic, oferind o altă interpretare dispoziţiilor legale incidente”, explică inițiatorii, în expunerea de motive.

Publicitate

O nouă definiție a sensului giratoriu

Potrivit parlamentarilor, Codul rutier actual nu reglementează şi situaţia în care în sensul giratoriu sunt mai multe benzi de circulaţie, iar prevederile legislative din prezent pot produce confuzie şi erori prin greşita definire a sensului giratoriu ca fiind o intersecţie.

„Sensul giratoriu nu poate fi considerat a fi o intersecţie, pentru că înăuntrul sensului giratoriu există elemente comune care se intersectează, doar între drumurile secundare şi drumul principal reprezentat de sensul giratoriu.

Acest drum principal cu sens unic şi traiectorie giratorie are mai multe intersecţii succesive cu drumuri secundare pe partea dreaptă.

Dacă am considera că sensul giratoriu în sine este o intersecţie, ar trebui să contrazicem matematica, care este o ştiinţă logică şi exactă.

De altfel, analizând un sens giratoriu aflat pe o singură arteră rutieră, nu putem spune că acea arteră se intersectează cu ea însăşi.

(…)

Astfel, considerăm că este greşită interpretarea [bazată pe faptul că sensul giratoriu este o intersecţie] potrivit căreia art. 57 alin. [4] prevede faptul că vehiculele care circulă deja în sensul giratoriu au prioritate nu doar faţă de vehiculele care intenţionează să intre în sensul giratoriu, ci şi în cadrul sensului giratoriu faţă de vehiculele care au intrat ulterior lor în sensul giratoriu; potrivit acestei interpretări greşite a art. 57 alin. [4], prioritatea în cadrul sensului giratoriu se stabileşte în funcţie de momentul pătrunderii, adică au prioritate inclusiv în cadrul sensului giratoriu vehiculele care au intrat primele, faţă de vehiculele care au pătruns ulterior”, susțin parlamentarii, în expunerea de motive.

Clarificarea regulilor de circulație în sensul giratoriu

Propunerea legislativă înregistrată la Senat modifică alineatul (4) al articolului 57 din OUG 195/2002 astfel:

„(4) În intersecţiile cu sensul giratoriu, semnalizate ca atare, vehiculele care circulă în interiorul acestuia au prioritate faţă de cele care urmează să pătrundă în sensul giratoriu. În interiorul sensului giratoriu se aplică dispoziţiile art. 54”.

Mai exact, la circulația în sensul giratoriu se vor introduce obligațiile existente în prezent la schimbarea benzilor de circulație.

Astfel, șoferii care execută o manevră de schimbare a direcției de mers, de ieșire dintr-un rând de vehicule staționate sau de intrare într-un asemenea rând, de trecere pe o altă bandă de circulație sau de virare spre dreapta ori spre stânga sau care urmează să efectueze o întoarcere ori să meargă cu spatele sunt obligați să semnalizeze din timp și să se asigure că o pot face fără să perturbe circulația sau să pună în pericol siguranța celorlalți participanți la trafic.

De asemenea, aceștia trebuie să semnalizeze schimbarea direcției de mers pe întreaga durată a manevrei.

„Aşa cum am arătat, sensul giratoriu este un drum principal cu sens unic, în curbă la stânga, care se intersectează cu drumuri secundare succesive pe partea dreaptă, astfel încât din punctul nostru de vedere, linia discontinuă este un marcaj de separare a benzilor (şi nu un marcaj de ghidare care se foloseşte în intersecţii), fiind longitudinală, adică de-a lungul drumului principal reprezentat de sensul giratoriu şi curbă, întrucât drumul principal reprezentat de sensul giratoriu este circular.

Din punctul nostru de vedere, particularitatea în cazul sensului giratoriu este că sensul unic de deplasare este giratoriu, astfel că de fiecare dată când un conducător auto intenţionează să părăsească sensul giratoriu, acesta trebuie să schimbe direcţia de mers prin viraj la dreapta.

Aşadar, orice părăsire a sensului giratoriu presupune în mod necesar schimbarea direcţiei de deplasare.

Deci, participantul la trafic care efectuează manevra de schimbare a direcţiei de mers la părăsirea sensului giratoriu, trebuie să se asigure corespunzător şi să efectueze această manevră fără să perturbe circulaţia sau să pună în pericol siguranţa celorlalţi participanţi la trafic, respectând prevederile art. 54 din OUG 195/2002”, precizează parlamentarii, în expunerea de motive.

Concret, în cazului unui sens giratoriu cu mai multe benzi, participantul la trafic încadrat pe banda a doua, care doreşte să părăsească sensul giratoriu la a doua ieşire, va trebui să acorde prioritate vehiculelor încadrate pe banda întâi, deoarece aceste autovehicule se deplasează în cadrul sensului giratoriu.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

sursa: senat.ro

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Taxă pe Transfăgărășan: Variantă luată în calcul pentru șoferii care vor să ajungă la Bâlea Lac. Motivul

Publicat

Publicitate

Șoferii care vor să ajungă la Bâlea Lac ar putea fi taxați. Varianta ar fi luată în calcul pentru reducerea aglomerației de pe Transfăgărășan. Deși nu a fost deocamdată depusă la autorități, propunerea este susținută de o asociație de turism și de un reprezentant al Muzeului Astra din Sibiu, scrie alba24.ro.

Problema coloanelor de mașini ce se întind pe kilometri întregi, vara, pe Transfăgărășan, a comerțului stradal neorganizat sau urșilor atrași de gunoaie a pus în discuție varianta taxării accesului spre Bâlea Lac.

” Problema din zona Bâlea Lac este o problemă legată de sistematizare și acces (…). O resistematizare a zone Bâlea Lac necesită niște fonduri importante. Fiind vorba despre un drum național, aflat în proprietatea statului, trebuie studiate care sunt pârghiile legale pentru a impune o astfel de taxă”, a declarat președintele Asociației Juețene de Turism Sibiu, pentru turnulsfatului.ro.

Acesta spune că ”trebuie văzute toate aspectele” privind oportunitatea introducerii unei astfel de taxe.

Taxă pe Transfăgărășan. Condiții

Tot pentru sursa citată, Ciprian Ștefan, director al Muzeului Astra din Sibiu și fost consilier al ministrului Culturii spune că turismul actual de masă de la Bâlea Lac trebuie ”reașezat”.

Potrivit acestuia, ” acolo este un haotism urban care trebuie reperat. Tot noi trebuie să educăm, pentru că reguli sunt”. Directorul precizează că discuția trebuie purtată cu mai multe autorități, pentru că este zonă protejată.

”Da, ar putea fi o taxă, așa cum se practică peste tot”, mai spune acesta.

Publicitate

Banii colectați dintr-o astfel de taxă ar putea fi folosiți pentru amenajarea de parcări și organizarea unui turism autentic și sustenabil pe Transfăgărășan și la Bâlea Lac.

Transfăgărășan are 151 km și traversează nord-sud Munții Făgăraș, de la Cârțișoara (Sibiu) la Bascov (Argeș). Lacul Bâlea se află la altitudinea de 2042 metri. Alături de Transalpina (cel mai înalt punct 2145 metri), face parte din seria celor mai spectaculoase drumuri montane din România.

Citeste mai mult

Eveniment

România introduce Sistemul de înregistrare Intrare/ieșire la frontieră, din luna octombrie. Cum va funcționa

Publicat

Publicitate

România introduce Sistemul de înregistrare intrare/ieșire la frontieră, din 12 octombrie. Sistemul va fi aplicat alături de celelalte state membre ale Uniunii Europene, scrie alba24.ro. Sistemul de Intrare/Ieșire (EES), este un instrument modern de control la frontiera externă a Spațiului Schengen, transmite Poliția de Frontieră.

Cum funcționează sistemul

EES este un sistem electronic care înregistrează data și locul de intrare și de ieșire a cetățenilor țărilor terțe admiși pentru șederi pe termen scurt – inclusiv cetățenii Republicii Moldova.

Acesta înregistrează și datele alfanumerice și biometrice (imagine facială și patru amprente digitale) ale acestora.

De asemenea, calculează durata de ședere autorizată, potrivit sursei citate.

”Sistemul nu restrânge drepturile de călătorie existente, ci oferă un mecanism mai rapid și mai sigur de verificare, înlocuind treptat ștampilarea documentelor de călătorie”, precizează Poliția de Frontieră.

Publicitate
Potrivit instituției, obiectivul implementării acestui sistem este ”asigurarea unui control la frontieră mai sigur, mai rapid și mai eficient, care să reducă timpii de așteptare și să contribuie la o mai bună protejare a granițelor Uniunii Europene”.

Cum se va aplica sistemul

EES va fi pus în funcțiune progresiv, începând cu 12 octombrie 2025. România va utiliza sistemul etapizat, inițial în puncte de trecere selectate.

Apoi, acesta va fi extins treptat, până la implementarea deplină la întreaga frontieră externă, într-un termen de maximum 170 de zile calendaristice.

Pe durata perioadei de progresivitate, documentele de călătorie ale persoanelor vizate vor continua să fie ștampilate la intrare și la ieșire. Ștampilarea manuală va înceta odată cu operaționalizarea completă a sistemului.

Cum se va desfășura controlul la frontieră în cadrul EES

Atunci când cetățeanul unui stat terț efectuează controlul de frontieră, prezintă pașaportul și, dacă este cazul, alte documente necesare (de exemplu, permis de ședere sau permis de mic trafic). Polițistul de frontieră este îndreptățit să verifice scopul și durata călătoriei, precum și dovada mijloacelor de subzistență.

La prima intrare după operaționalizarea sistemului EES, se vor colecta datele biometrice – fotografia facială și patru amprente – pentru a crea un dosar individual. La călătoriile următoare, verificarea la frontieră se va efectua pe baza datelor biometrice deja înregistrate, ceea ce va scurta timpul de așteptare comparativ cu prima înregistrare în sistem.

În situația în care sunt îndeplinite toate condițiile legale, intrarea în țară va fi permisă și înregistrată electronic, iar polițistul de frontieră va informa persoana despre durata autorizată a șederii. Dacă, dimpotrivă, condițiile nu sunt îndeplinite, refuzul intrării este înregistrat în sistem și, de asemenea, comunicat persoanei, mai transmite Poliția de Frontieră.

Cine este vizat și care sunt excepțiile

EES se aplică cetățenilor statelor terțe (care nu fac parte din Uniunea Europeană, cu excepțiile precizate de regulament) care sunt admiși pentru o ședere pe termen scurt (max. 90 zile în oricare 180 zile), inclusiv cetățenilor Republicii Moldova, precum și cetățenilor terți care sunt membri ai familiei unui cetățean al Uniunii și nu dețin un permis de ședere.

Copiii sub 12 ani și persoanele pentru care prelevarea amprentelor este fizic imposibilă sunt exceptate de la amprentare.

Cetățenii țărilor terțe care dețin un document de ședere sau o viză de lungă ședere eliberată de un stat membru al UE, precum și membrii de familie ai cetățenilor UE care dețin un permis de ședere, nu intră sub incidența EES.

Protecția datelor

Datele sunt stocate în sistem pentru o perioadă de 3 ani (sau 5 ani în cazul refuzului intrării ori al depășirii perioadei legale de ședere), cu respectarea strictă a legislației europene privind protecția datelor. Persoanele vizate au dreptul de acces, rectificare și ștergere a datelor conform cadrului legal.

Informații utile pentru călători

Pentru a evita întârzierile în procesul de control la trecerea frontierei, persoanele care beneficiază de excepții de la implementarea în sistemul EES sunt rugate să prezinte, încă de la momentul controlului, documentele justificative care atestă acest statut.

Pe durata implementării progresive a EES, serviciul web de verificare a duratei șederii nu va fi disponibil. Calcularea automată a perioadei de ședere va fi funcțională după operaționalizarea completă a sistemului.

Citeste mai mult

Eveniment

Vești proaste pentru românii cu credite, din octombrie. Cu cât vor crește ratele

Publicat

Publicitate

Vești proaste pentru românii cu credite, începând cu luna octombrie. Ratele calculate în funcție de IRCC vor crește. Este vorba despre indicele în funcție de care sunt calculate creditele începând cu luna mai 2019, scrie alba24.ro.

Indicele de Referință pentru Creditele Consumatorilor (IRCC) va crește, de la 1 octombrie 2025, la 6,06%, potrivit analizelor financiare. Acum este la nivelul de 5,55%.

Asta înseamnă creșterea ratelor la credite pentru circa 500.000 de români, care au ratele legate de IRCC.

De exemplu, pentru un credit de 400.000 de lei pe 30 de ani, rata lunară va urca de la 2.865 lei la 3.007 lei, notează gândul.ro.

Indicele de Referință pentru Creditele Consumatorilor (IRCC) este calculat trimestrial pe baza tranzacțiilor efective dintre bănci. Acesta reflectă media dobânzilor reale practicate în piață.

Banca Națională a României a menținut deocamdată dobânda-cheie la 6,5%, după ce aceasta a crescut semnificativ în ultimii ani.

Publicitate

Instituția nu ia în calcul o scădere de dobânzilor în acest moment, având în vedere nivelul inflației, 9,9% în prezent și care ar putea crește, potrivit antena3.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Sprijin de la stat pentru mamele care doresc să se reintegreze pe piața muncii. Care este suma propusă

Publicat

Publicitate

Sprijin de la stat pentru mamele care doresc să se reintegreze pe piața muncii. Ministrul Muncii, Florin Manole, a prezentat, luni, detaliile unui program de sprijin, parte din pachetul de măsuri pentru relansarea economică propus de Ministerul Muncii, scrie alba24.ro.

Măsura principală a programului constă în acordarea unei subvenții lunare de 2.250 lei pe o perioadă de 12 luni.

„Pentru aceste mame, mame singure și nu numai, avem în vedere acordarea unei subvenții lunare de 2.250 lei pe o perioadă de 12 luni cu condiția ca raportul de muncă să continue cel puțin încă 18 luni după expirarea acestei facilități”, a explicat ministrul.

Sprijin de la stat pentru mamele care doresc să se reintegreze pe piața muncii. Condiții

Programul se adresează în special mamelor cu mai mulți copii care doresc să se întoarcă la muncă, răspunzând astfel unei provocări demografice majore.

„Îmbătrânirea populației este o preocupare peste tot în lume și atunci Partidul Social Democrat consideră de cuvință să încurajeze cât de mult se poate cu toate resursele disponibile inclusiv mamele cu mai mulți copii care vor să se întoarcă în piața muncii”, a precizat Manole.

Pe lângă subvenția lunară, programul include facilități complementare. „Pentru că această temă a sprijinirii mamelor cu mai mulți copii este extrem de importantă, propunem în plus față de subvenția despre care v-am spus și completarea acesteia cu o facilitate și anume cu scutirea de la plata contribuției asigurătorii pentru muncă, acces la programe de formare profesională pentru reîncadrare și sprijin financiar pentru acoperirea costurilor de îngrijire a copiilor de vârstă mică 0-6 ani”, a detaliat ministrul.

Programul va beneficia 5.000 de mame și va fi finanțat din multiple surse.

Publicitate

Ministrul a subliniat că aceste măsuri reprezintă investiții, nu cheltuieli. „Aș vrea să subliniez că aceste măsuri, având ca prim obiectiv mai multe locuri de muncă și mai mulți angajați în economie, înseamnă din primul moment nu cheltuieli, chiar dacă este vorba de fonduri europene, nici măcar atunci când este vorba de fonduri europene, ci înseamnă un beneficiu pentru economie din primul moment”, a spus Manole.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending