Connect with us

Actualitate

Parchetul General: Tăierea posturilor vacante, efecte devastatoare. Se vor desființa unități teritoriale și structuri DIICOT

Publicat

Publicitate

Parchetul General a trimis vineri ministrului Justiţiei, Alina Gorghiu, o adresă prin care solicită ca intenţia Guvernului de a desfiinţa posturile vacante publice să nu se aplice instituţiilor din sistemul judiciar, deoarece această măsură va avea efecte „devastatoare” prin închiderea unităţilor din teritoriu, inclusiv structurile judeţene ale DIICOT, informează AGERPRES.

„În contextul apariţiei în spaţiul public a proiectului ordonanţei de urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, Biroul de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) este împuternicit să aducă la cunoştinţa publicului următoarele. PICCJ atrage atenţia că unele dispoziţii ale proiectului de act normativ menţionat pot genera disfuncţionalităţi majore în activitatea Parchetelor”, transmite Parchetul General, într-un comunicat de presă.

PICCJ arată că organizarea internă a instituţiilor din cadrul sistemului judiciar este reglementată prin legi şi ordonanţe de organizare şi funcţionare, cele mai importante dintre acestea fiind Legile nr. 303/2022 şi nr. 304/2022, a căror adoptare a constituit atât îndeplinirea unuia dintre jaloanele Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât şi principalul argument pentru ridicarea MCV.

„În atare condiţii, dacă ordonanţa de urgenţă s-ar aplica instituţiilor din sistemul judiciar s-ar produce, implicit, schimbări esenţiale în organizarea internă a acestor instituţii, cu modificarea corelativă a legilor de organizare şi funcţionare a respectivelor instituţii, ceea ce ar produce grave perturbări în activitatea de urmărire penală. Orice intervenţie legislativă cu impact asupra activităţii Parchetelor trebuie realizată cu respectarea standardelor constituţionale vizând principiul fundamental al independenţei Justiţiei, evitând astfel destabilizarea sistemului judiciar în ansamblul său şi afectarea gravă a dreptului cetăţeanului de acces la Justiţie”, se explică în comunicat.

În opinia Ministerului Public, „anularea” posturilor vacante la Parchete ar crea premisele unui blocaj în activitatea judiciară, cunoscute fiind dificultăţile cu care acestea se confruntă (nenumărate parchete au posturi vacante şi/sau au înregistrat o încărcătură pe procuror peste media naţională).

În prezent, la nivelul Parchetelor sunt vacante 903 posturi de procuror, dintr-un total de 3.040 posturi, reprezentând 29,70%.

Publicitate

„În situaţia adoptării măsurilor preconizate, vor fi Parchete care vor fi desfiinţate de facto sau vor funcţiona cu unul sau doi procurori, fiind imposibilă asigurarea activităţii acestora cu respectarea tuturor exigenţelor impuse de statul de drept. După cum bine se cunoaşte, există unităţi de Parchet unde toate posturile de procuror sunt vacante, precum Parchetul de pe lângă Judecătoria Măcin sau Parchetul de pe lângă Judecătoria Însurăţei. În perioada imediat următoare şi alte unităţi de Parchet vor fi în situaţia de a nu mai avea niciun procuror în schemă. În cazul acestor Parchete, aplicarea dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă ar echivala cu desfiinţarea de facto a acestor unităţi, aspect care ar duce la încălcarea dispoziţiilor art.100 alin.1 din Legea nr. 304/2004 care prevede că pe lângă fiecare instanţă să funcţioneze o unitate de Parchet”, a menţionat Parchetul General.

Totodată, sunt nenumărate unităţi de Parchet care funcţionează cu un singur procuror în schemă, precum Parchetul de pe lângă judecătoriile Moldova Nouă, Făget, Gheorghieni, Darabani, Dorohoi, Moreni, Pătârlagele, Râmnicu-Sărat, Mizil, Brezoi, Bălceşti, Carei, Adjud, Vânju Mare, Strehaia, Babadag, Târgu Lăpuş, Sighetu Marmaţiei, Zimnicea, Oneşti, Mediaş.

Inclusiv Parchete de pe lângă Tribunale, precum Parchetul de pe lângă Tribunalul Brăila şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Bistriţa-Năsăud, care au în competenţă investigarea unor infracţiuni de o gravitate deosebită, precum cele de omor, evaziune fiscală, spălarea banilor şi infracţiuni de corupţie, funcţionează în acest moment cu un sigur procuror în schemă, iar perpetuarea acestei situaţii va determina imposibilitatea gestionării unor fenomene infracţionale grave.

În plus, un număr semnificativ de Parchete funcţionează cu mai puţin de jumătate din personalul aferent schemelor actuale – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, Parchetul de pe lângă Tribunalele Alba, Călăraşi, Ialomiţa, Constanţa, Tulcea, Mehedinţi, Olt, Galaţi, Brăila, Vrancea, Vaslui, Satu Mare, Arad, Caraş Severin.

„Un impact negativ asupra funcţionării sistemului judiciar va produce şi aplicarea dispoziţiilor art. VII din proiectul de act normativ, care prevăd desfiinţarea structurilor de Parchet organizate ca birouri. Sub acest aspect, trebuie arătat faptul că, la nivelul marilor unităţi de Parchet, funcţionează birouri dedicate combaterii infracţionalităţii sau coordonării activităţii de urmărire penală din anumite domenii de activitate clar delimitate, domenii care, în cazul desfiinţării acestor structuri organizatorice, ar rămâne neacoperite, ceea ce ar necesita un interval de timp greu de prognozat, precum şi eforturi logistice suplimentare pentru preluarea acestor atribuţii la nivelul structurilor ierarhic superioare. Aceasta întrucât, unul dintre principiile de bază ale funcţionării unităţilor de Parchet este, în prezent, specializarea procurorilor pe diferite sectoare de activitate, specializare care îşi găseşte reflectarea şi în organizarea internă corespunzătoare a acestor domenii de activitate”, a mai indicat Ministerul Public.

De asemenea, la nivelul structurilor specializate, cu precădere DIICOT, la nivelul majorităţii judeţelor funcţionează birouri teritoriale.

„Desfiinţarea structurilor de Parchet organizate ca birouri prevăzută de art.VII din proiectul de act normativ ar echivala cu defiinţarea de facto a structurilor teritoriale ale DIICOT din respectivele judeţe, cu consecinţe greu de estimat în ceea ce priveşte capacitatea de luptă împotriva criminalităţii organizate”, a atras atenţia PICCJ.

Aplicarea dispoziţiilor art. X alin. (1) din proiectul de act normativ care impun ca raportul funcţii de conducere – funcţii de execuţie să nu depăşească 10% ar presupune reducerea funcţiilor de conducere la nivelul Ministerului Public la cifra de 300, în condiţiile în care acesta este structurat în 240 de Parchete şi două direcţii specializate, fiecare cu organizarea sa internă şi trebuind să aibă minim un procuror cu funcţie de conducere pentru a putea funcţiona.

În atare condiţii, reducerea ponderii funcţiilor de conducere nu se poate realiza fără o reorganizare totală a structurii actuale a instanţelor şi corelativ a Ministerului Public. Conform comunicatului, spre exemplu, un număr de 105 dintr-un total de 176 de unităţi de Parchete de pe lângă judecătorii sunt catalogate drept unităţi mici sau foarte mici, cu o schemă de trei până la cinci procurori.

„Prin prisma tuturor acestor considerente, dată fiind situaţia concretă a Parchetelor şi pentru a evita producerea unor consecinţe devastatoare asupra activităţii instituţiilor din sistemul judiciar, în cursul zilei de astăzi, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a înaintat ministrului Justiţiei o adresă prin care solicită ca actul normativ preconizat a fi adoptat să nu fie aplicat instituţiilor din cadrul sistemului judiciar”, a anunţat PICCJ. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Botoșani, pe primul loc în țară la valoarea medie a alocațiilor pentru copii

Publicat

Publicitate

În luna august 2025, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) a raportat o valoare totală de 1,15 miliarde de lei pentru plata alocațiilor de stat destinate copiilor. De acest sprijin au beneficiat peste 3,44 milioane de copii din întreaga țară, suma medie înregistrată la nivel național fiind de 336,56 lei.

Datele oficiale arată însă că județul Botoșani se află în fruntea clasamentului național, cu cea mai ridicată sumă medie acordată pe beneficiar – 344,57 lei. Pe locurile următoare se află Caraș-Severin (344,08 lei) și Sălaj (341,24 lei).

În ceea ce privește numărul de beneficiari, județele mari continuă să domine statisticile: Bucureștiul are peste 355.000 de copii care primesc alocație, urmat de Iași, Suceava, Constanța, Cluj și Bacău. La polul opus, cei mai puțini beneficiari sunt înregistrați în Tulcea, Caraș-Severin, Mehedinți și Covasna.

Faptul că Botoșaniul se află pe primul loc la media sumelor plătite pentru alocații reflectă atât numărul mare de copii beneficiari din județ, cât și structura lor de vârstă.

Alocația de stat pentru copii rămâne unul dintre cele mai importante ajutoare sociale cu caracter universal din România, fiind acordată tuturor copiilor până la vârsta de 18 ani, precum și tinerilor care își continuă studiile liceale sau profesionale.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Plata pensiilor prin Poșta Română, de 10 ori mai scumpă decât costul cu comisioanele bancare. Explicațiile ministrului Muncii

Publicat

Publicitate

Plata pensiilor prin Poșta Română, de 10 ori mai scumpă decât costul cu comisioanele bancare, spune ministrul Muncii, Florin Manole, relatează alba24.ro

Ministrul a discutat la Prima TV și despre preferințele sale în materie de plăți și bacșișuri, dar și despre impactul economic al tranzițiilor către plățile digitale în sistemul de pensii, scrie Mediafax.

Întrebat dacă lasă bacșiș de obicei, Manole a răspuns că mai lasă atunci când merge la cafenea.

Referitor la modalitatea de plată a bacșișului, cash sau cu cardul, ministrul a explicat că „depinde cum plătesc”, exemplificând:

„Acum venind spre dumneavoastră, mi-am dat seama că nu mai am niciun leu în portofel cash, așa că dacă o să mă duc de aici să îmi iau o cafea, o să-l las cu cardul”.

Manole a subliniat că tema plăților cu cardul versus cash „este extrem de importantă pentru mine atunci când plătim beneficiile de la Ministerul Muncii”.

Publicitate

El și-a exprimat dorința de a plăti „cât mai mult pe card, fără să obligăm pe nimeni să opteze pentru varianta card”.

Plata pensiilor prin Poșta Română, mai scumpă

Ministrul a dezvăluit o anomalie costisitoare: „Astăzi, când vorbim, plătim de 10 ori mai mulți bani Poștei Române decât comisioanele bancare în legătură cu pensiile”.

Ministrul a explicat că „pentru plata pe card a pensiilor, dai Enter și s-a rezolvat. Pentru poștă trebuie să meargă cineva, un om, până pe vârful dealului, până în toate colțurile României”.

Întrebat câți pensionari primesc cash în prezent, Manole a răspuns că distribuția este „cam jumătate-jumătate”, adică „2,3 milioane primesc cash”, cifre care „se schimbă în fiecare zi”.

Referitor la disponibilitatea fondurilor, întrebat dacă mai sunt bani de pensii și salarii până la sfârșitul anului, ministrul a răspuns: „Întotdeauna au fost, întotdeauna vor fi”, explicând că rectificările bugetare sunt „parte din activitatea guvernamentală normală”.

Citeste mai mult

Eveniment

Modern Calor începe furnizarea agentului termic pentru încălzire în municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

În contextul temperaturilor tot mai scăzute anunțate pentru zilele următoare, în special pe timpul nopții, S.C. MODERN CALOR S.A. informează abonații că va începe, de miercuri, 1 octombrie 2025, furnizarea energiei termice pentru încălzire în locuințele din municipiul Botoșani.

Furnizarea agentului termic pentru încălzire se va realiza etapizat, pe puncte termice, pentru a evita supraîncărcarea rețelei și pentru a asigura atât eficiența, cât și echilibrul energetic la nivelul întregului municipiu.

Adresăm tuturor abonaților și asociațiilor de proprietari rugămintea de a deschide vanele de branșament și de a permite încărcarea instalațiilor interioare în condiții de siguranță. Locatarii care au lucrări în desfășurare la instalațiile proprii sunt rugați să finalizeze cât mai urgent intervențiile pentru a evita disconfortul atât pentru ei, cât și pentru vecini.

Reamintim că, potrivit art. 30, alin. (4) din Legea nr. 325/2006, debranșarea instalațiilor interioare de încălzire și/sau apă caldă dintr-un condominiu nu este permisă pe durata sezonului de încălzire.

Dispeceratul și echipele de intervenție Modern Calor sunt pregătite să răspundă prompt sesizărilor din teren. Orice problemă privind furnizarea agentului termic poate fi raportată la numerele de telefon: 0231.535.340, 0231.515.159, 0231.537.100, sau prin e-mail la: office@moderncalor.ro, relatii.clienti@moderncalor.ro.

Vă mulțumim pentru colaborare și vă asigurăm că depunem eforturi constante pentru a îmbunătăți calitatea serviciilor oferite, astfel încât noul sezon de încălzire să aducă siguranță și confort în locuințele dumneavoastră.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Zi de sărbătoare la Parohia „Sfântul Mare Mucenic Pantelimon”, Bașeu, Hudești

Publicat

Publicitate

Sâmbătă, 27 septembrie 2025, credincioșii Parohiei „Sfântul Mare Mucenic Pantelimon” din Bașeu Hudești, Protopopiatul Darabani, au trăit bucuria sfințirii casei parohiale, după ani de osteneală și jertfelnicie.

Slujba a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop Vicar al Arhiepiscopiei Iașilor, înconjurat de un sobor de preoți și diaconi. Atmosfera de rugăciune și de sărbătoare a adunat în jurul sfântului locaș numeroși credincioși, veniți să se împărtășească din binecuvântarea momentului.

Lucrările de reparație, începute în anul 2023, au fost rodul râvnei și al purtării de grijă a Părintelui Paroh Ioan Pușcașu, sprijinit de familia sa, de epitropul Mihai Hrițcu, precum și de membrii consiliului și comitetului Parohial. Îndrumarea părintească a părintelui protopop Costică Pînzariu a fost, de asemenea, un sprijin constant pe tot parcursul lucrărilor.

Lucrul înfăptuit a fost posibil prin ajutorul oferit de Arhiepiscopia Iașilor, de Primăria și Consiliul Local al Comunei Hudești, dar mai ales prin jertfelnicia enoriașilor și a binefăcătorilor din afara parohiei. Fiecare contribuție, mică sau mare, a devenit piatră vie în zidirea acestei lucrări spre slava lui Dumnezeu.

Pentru toate binefacerile revărsate, întreaga comunitate aduce slavă lui Dumnezeu, Cel în Treime lăudat: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

   

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending