Connect with us

Actualitate

Parchetul General: Tăierea posturilor vacante, efecte devastatoare. Se vor desființa unități teritoriale și structuri DIICOT

Publicat

Publicitate

Parchetul General a trimis vineri ministrului Justiţiei, Alina Gorghiu, o adresă prin care solicită ca intenţia Guvernului de a desfiinţa posturile vacante publice să nu se aplice instituţiilor din sistemul judiciar, deoarece această măsură va avea efecte „devastatoare” prin închiderea unităţilor din teritoriu, inclusiv structurile judeţene ale DIICOT, informează AGERPRES.

„În contextul apariţiei în spaţiul public a proiectului ordonanţei de urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, Biroul de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (PÎCCJ) este împuternicit să aducă la cunoştinţa publicului următoarele. PICCJ atrage atenţia că unele dispoziţii ale proiectului de act normativ menţionat pot genera disfuncţionalităţi majore în activitatea Parchetelor”, transmite Parchetul General, într-un comunicat de presă.

PICCJ arată că organizarea internă a instituţiilor din cadrul sistemului judiciar este reglementată prin legi şi ordonanţe de organizare şi funcţionare, cele mai importante dintre acestea fiind Legile nr. 303/2022 şi nr. 304/2022, a căror adoptare a constituit atât îndeplinirea unuia dintre jaloanele Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă, cât şi principalul argument pentru ridicarea MCV.

„În atare condiţii, dacă ordonanţa de urgenţă s-ar aplica instituţiilor din sistemul judiciar s-ar produce, implicit, schimbări esenţiale în organizarea internă a acestor instituţii, cu modificarea corelativă a legilor de organizare şi funcţionare a respectivelor instituţii, ceea ce ar produce grave perturbări în activitatea de urmărire penală. Orice intervenţie legislativă cu impact asupra activităţii Parchetelor trebuie realizată cu respectarea standardelor constituţionale vizând principiul fundamental al independenţei Justiţiei, evitând astfel destabilizarea sistemului judiciar în ansamblul său şi afectarea gravă a dreptului cetăţeanului de acces la Justiţie”, se explică în comunicat.

În opinia Ministerului Public, „anularea” posturilor vacante la Parchete ar crea premisele unui blocaj în activitatea judiciară, cunoscute fiind dificultăţile cu care acestea se confruntă (nenumărate parchete au posturi vacante şi/sau au înregistrat o încărcătură pe procuror peste media naţională).

În prezent, la nivelul Parchetelor sunt vacante 903 posturi de procuror, dintr-un total de 3.040 posturi, reprezentând 29,70%.

Publicitate

„În situaţia adoptării măsurilor preconizate, vor fi Parchete care vor fi desfiinţate de facto sau vor funcţiona cu unul sau doi procurori, fiind imposibilă asigurarea activităţii acestora cu respectarea tuturor exigenţelor impuse de statul de drept. După cum bine se cunoaşte, există unităţi de Parchet unde toate posturile de procuror sunt vacante, precum Parchetul de pe lângă Judecătoria Măcin sau Parchetul de pe lângă Judecătoria Însurăţei. În perioada imediat următoare şi alte unităţi de Parchet vor fi în situaţia de a nu mai avea niciun procuror în schemă. În cazul acestor Parchete, aplicarea dispoziţiilor ordonanţei de urgenţă ar echivala cu desfiinţarea de facto a acestor unităţi, aspect care ar duce la încălcarea dispoziţiilor art.100 alin.1 din Legea nr. 304/2004 care prevede că pe lângă fiecare instanţă să funcţioneze o unitate de Parchet”, a menţionat Parchetul General.

Totodată, sunt nenumărate unităţi de Parchet care funcţionează cu un singur procuror în schemă, precum Parchetul de pe lângă judecătoriile Moldova Nouă, Făget, Gheorghieni, Darabani, Dorohoi, Moreni, Pătârlagele, Râmnicu-Sărat, Mizil, Brezoi, Bălceşti, Carei, Adjud, Vânju Mare, Strehaia, Babadag, Târgu Lăpuş, Sighetu Marmaţiei, Zimnicea, Oneşti, Mediaş.

Inclusiv Parchete de pe lângă Tribunale, precum Parchetul de pe lângă Tribunalul Brăila şi Parchetul de pe lângă Tribunalul Bistriţa-Năsăud, care au în competenţă investigarea unor infracţiuni de o gravitate deosebită, precum cele de omor, evaziune fiscală, spălarea banilor şi infracţiuni de corupţie, funcţionează în acest moment cu un sigur procuror în schemă, iar perpetuarea acestei situaţii va determina imposibilitatea gestionării unor fenomene infracţionale grave.

În plus, un număr semnificativ de Parchete funcţionează cu mai puţin de jumătate din personalul aferent schemelor actuale – Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Galaţi, Parchetul de pe lângă Tribunalele Alba, Călăraşi, Ialomiţa, Constanţa, Tulcea, Mehedinţi, Olt, Galaţi, Brăila, Vrancea, Vaslui, Satu Mare, Arad, Caraş Severin.

„Un impact negativ asupra funcţionării sistemului judiciar va produce şi aplicarea dispoziţiilor art. VII din proiectul de act normativ, care prevăd desfiinţarea structurilor de Parchet organizate ca birouri. Sub acest aspect, trebuie arătat faptul că, la nivelul marilor unităţi de Parchet, funcţionează birouri dedicate combaterii infracţionalităţii sau coordonării activităţii de urmărire penală din anumite domenii de activitate clar delimitate, domenii care, în cazul desfiinţării acestor structuri organizatorice, ar rămâne neacoperite, ceea ce ar necesita un interval de timp greu de prognozat, precum şi eforturi logistice suplimentare pentru preluarea acestor atribuţii la nivelul structurilor ierarhic superioare. Aceasta întrucât, unul dintre principiile de bază ale funcţionării unităţilor de Parchet este, în prezent, specializarea procurorilor pe diferite sectoare de activitate, specializare care îşi găseşte reflectarea şi în organizarea internă corespunzătoare a acestor domenii de activitate”, a mai indicat Ministerul Public.

De asemenea, la nivelul structurilor specializate, cu precădere DIICOT, la nivelul majorităţii judeţelor funcţionează birouri teritoriale.

„Desfiinţarea structurilor de Parchet organizate ca birouri prevăzută de art.VII din proiectul de act normativ ar echivala cu defiinţarea de facto a structurilor teritoriale ale DIICOT din respectivele judeţe, cu consecinţe greu de estimat în ceea ce priveşte capacitatea de luptă împotriva criminalităţii organizate”, a atras atenţia PICCJ.

Aplicarea dispoziţiilor art. X alin. (1) din proiectul de act normativ care impun ca raportul funcţii de conducere – funcţii de execuţie să nu depăşească 10% ar presupune reducerea funcţiilor de conducere la nivelul Ministerului Public la cifra de 300, în condiţiile în care acesta este structurat în 240 de Parchete şi două direcţii specializate, fiecare cu organizarea sa internă şi trebuind să aibă minim un procuror cu funcţie de conducere pentru a putea funcţiona.

În atare condiţii, reducerea ponderii funcţiilor de conducere nu se poate realiza fără o reorganizare totală a structurii actuale a instanţelor şi corelativ a Ministerului Public. Conform comunicatului, spre exemplu, un număr de 105 dintr-un total de 176 de unităţi de Parchete de pe lângă judecătorii sunt catalogate drept unităţi mici sau foarte mici, cu o schemă de trei până la cinci procurori.

„Prin prisma tuturor acestor considerente, dată fiind situaţia concretă a Parchetelor şi pentru a evita producerea unor consecinţe devastatoare asupra activităţii instituţiilor din sistemul judiciar, în cursul zilei de astăzi, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a înaintat ministrului Justiţiei o adresă prin care solicită ca actul normativ preconizat a fi adoptat să nu fie aplicat instituţiilor din cadrul sistemului judiciar”, a anunţat PICCJ. AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompieri pentru o zi – peste 90 de copii din comuna Hilișeu-Horia au descoperit tainele meseriei de salvator

Publicat

Publicitate

Astăzi, comuna Hilișeu-Horia a fost cuprinsă de emoție, curiozitate și voie bună, odată cu desfășurarea unei noi ediții a „Taberei din pridvorul satului”, găzduită de Parohia „Sfântul Nicolae” din localitatea Iezer. Evenimentul a avut loc în baza protocolului de colaborare dintre Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Județului Botoșani, Arhiepiscopia Iașilor și Protopopiatul Dorohoi.

Cei peste 90 de copii și adolescenți prezenți au primit informații esențiale despre prevenirea incendiilor și comportamentul corect în situații de urgență. Pe înțelesul lor, pompierii le-au explicat:
▪️ să nu se joace cu chibrituri, brichete sau lumânări;
▪️ să nu umble la prize sau aparate electrice;
▪️ să evite urcarea în copaci din apropierea liniilor de înaltă tensiune;
▪️ să nu se joace în zona căilor ferate electrificate și să nu urce pe vagoane;
▪️ să se îndepărteze și să anunțe un adult dacă observă un cablu electric căzut sau un panou de electricitate deschis;
▪️ să nu atingă muniția rămasă neexplodată;
▪️ să meargă doar în locuri special amenajate pentru înot și să nu intre singuri în apă dacă nu știu să înoate.

Au fost prezentate și măsurile pe care trebuie să le respecte înainte, în timpul și după producerea unor evenimente precum incendii, cutremure sau inundații, precum și modul corect de acordare a primului ajutor.

Un moment de interes deosebit pentru adolescenți a fost prezentarea oportunităților de a urma o carieră în domeniul situațiilor de urgență. Pompierii le-au explicat pașii pe care trebuie să îi urmeze pentru a deveni ofițeri – prin Facultatea de Pompieri din cadrul Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” – sau subofițeri – prin Școala de Subofițeri de Pompieri și Protecție Civilă „Pavel Zăgănescu” Boldești.

La final, copiii au avut ocazia să descopere autospeciala de stingere cu apă și spumă, să afle rolul fiecărui accesoriu și să înțeleagă câtă pregătire, disciplină și curaj presupune munca unui salvator.

Această activitate a fost nu doar o lecție de siguranță, ci și o sursă de inspirație pentru cei care, poate, într-o zi, vor îmbrăca uniforma de pompier și vor deveni la rândul lor salvatori.

Publicitate

Citeste mai mult

Cultura

GALA de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk pentru copii și tineret

Publicat

Publicitate

Seri eminesciene: muzică, film, poezie şi arte plastice

 Gala de premiere a Festivalului-concurs de muzică folk va avea loc pe 10 august, începând cu ora 18:00, în amfiteatrul exterior de la Memorialul Ipotești.

Juriul va acorda următoarele premii:

– Trofeul Mihai Eminescu – marele premiu,

– pentru categoria de vârstă 15-30 ani și pentru categoria de vârstă 7-14 ani se vor acorda separat:

§ două premii I (individual şi grup),

Publicitate

§ două premii II (individual şi grup),

§ două premii III (individual şi grup),

§ două menţiuni (individual şi grup),

– premiul de popularitate.

Festivalul-concurs va fi precedat de o ediție specială Spoken Words pe versuri de Eminescu, susținut de copiii care au participat la atelierele organizate de Memorialul Ipotești pe toată perioada festivalului. Activitatea, coordonată de Cosmin Perța și Iulian Morar, va avea loc în amfitetraul „Laurențiu Ulici” începând cu ora 17:00.

Pe toată perioada festivalului, Memorialul Ipotești organizează o colectă publică pentru ajutorarea sinistraților de la Broșteni.

            Intrarea la orice activitate din programul, care poate fi consultat pe pagina Memorialului Ipotești, este liberă.

Citeste mai mult

Eveniment

Se oprește apa la Ștefănești și Săveni și în mai multe comune din județ. Anunțul Nova APASERV

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani informează consumatorii că, pentru remedierea unei avarii survenite pe conducta din material OL, cu diametrul de 500 mm, localizată în zona Stației de epurare a apei brute din localitatea Stânca-Costești, este necesară întreruperea furnizării apei potabile, astăzi, 09 august 2025, începând cu ora 09:00, pentru o perioadă estimată de 12 ore.

Vor fi afectați consumatorii din orașele Ștefănești și Săveni, respectiv din comunele: Adășeni, Albești, Avrămeni, Călărași, Coțușca, Dângeni, Dobârceni, Durnești, Drăgușeni, Hănești, Hlipiceni, Manoleasa, Mihălășeni, Românești, Răuseni, Santa Mare, Știubieni, Todireni, Trușești, Ungureni și Vlăsinești.

De asemenea, precizăm că umplerea și reechilibrarea sistemului vor fi realizate treptat și controlat, pentru a preveni apariția unor noi avarii. Ținând cont de configurația terenului din zonele de distribuție, reluarea furnizării apei potabile va fi resimțită în momente diferite de către utilizatori.

Citeste mai mult

Eveniment

Guvernul prelungește programul de vaccinare gratuită împotriva HPV până la vârsta de 26 de ani. Noi norme pentru prevenirea și controlul infecțiilor

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat un set de măsuri propuse de Ministerul Sănătății pentru sprijinirea pacienților și a personalului medical, printre care se numără și extinderea vaccinării gratuite împotriva HPV până la vârsta de 26 de ani.

Potrivit Ministerului Sănătății, una dintre principalele schimbări este crearea cadrului legal care permite accesul gratuit la vaccinul anti-HPV pentru tineri, inclusiv băieți, cu vârste cuprinse între 11 și 26 de ani. Vaccinarea va fi finanțată prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate, ceea ce va facilita un acces mai rapid și mai eficient la acest tratament preventiv.

„Mulțumesc colegilor din Comisia de Sănătate din Camera Deputaților pentru modificarea legislativă care a permis extinderea și creșterea accesului la vaccinarea anti-HPV”, a declarat ministrul Alexandru Rogobete.

În același timp, Executivul a aprobat patru categorii de norme esențiale pentru prevenirea și controlul infecțiilor asociate asistenței medicale:

  • reguli privind organizarea activităților de prevenire și limitare a infecțiilor în unitățile sanitare;

  • metodologia de raportare a infecțiilor asociate asistenței medicale;

    Publicitate
  • atribuții legate de accidentele de expunere la produse biologice pentru personalul sanitar;

  • proceduri pentru supravegherea infecțiilor și gestionarea accidentelor de expunere la produse biologice.

„Aceste măsuri sunt esențiale pentru îmbunătățirea calității serviciilor medicale și pentru protejarea pacienților și a personalului. Prin aceste schimbări, Ministerul Sănătății și Guvernul României fac pași importanți spre un sistem sanitar mai sigur, mai accesibil și mai eficient pentru toți cetățenii”, au subliniat reprezentanții ministerului.

sursa: alba24.ro

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending