Connect with us

Eveniment

Orice persoană cu studii superioare poate preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Noua lege a Educației

Publicat

Publicitate

O excepție din proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, notează alba24.ro.

Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), scrie edupedu.ro.

Traseul va fi mult mai ușor pentru candidatul care nu are formarea inițială și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultate de specialitate, potrivit sursei citate.

Art. 127 din proiectul de lege:

  • (1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • (2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.”

Aceasta a mai spus că „cei care nu au formare inițială cu DPDD-uri, masterat didactic, dar au studii superioare, doresc să se facă profesori, vor putea face acest lucru prin această stagiatură.”

Publicitate

Formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Etapele pentru viitorii profesori, ca să poată preda

În proiect se precizează că, indiferent de formare, cei care vor să fie profesori vor trece printr-un mentorat, timp în care vor fi încadrați cu jumătate de normă și vor fi plătiți cu salariul mediu net pe economie, apoi va urma licențierea.

Pentru a deveni profesori, absolvenții de învățământ superior sunt în continuare obligați “să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii”, după cum apare în proiectul amintit anterior.

O noutate prevăzută la acest capitol permite ca, în loc de master didactic, cei care nu au absolvit formarea inițială să susțină un examen la Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD).

Programe noi de formare inițială pentru profesori

În proiectul legii Educației în învățământul preuniversitar, au fost introduse programe noi de formare inițială pentru profesori.

  • a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional;
  • b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare;
  • c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”;
  • d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională.

După obținerea masterului didactic, pe baza acestor acorduri-cadru, unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială încheie contracte de colaborare cu durata de 1 – 4 ani, pentru stabilirea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a stagiilor practice. Stagiul durează un an.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul căreia cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă:

  • a) raportul de evaluare a stagiului practic;
  • b) examen scris.

Certificarea calității de cadru didactic cu drept de practică se obține în urma promovării examenului de licențiere pentru cariera didactică.

„Examenul naţional de licențiere în cariera didactică este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

  • a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ, și a portofoliului profesional personal,  realizată de DJIP/DMBIP și de Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
  • b) etapa a II-a – examinarea scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte, realizată la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an şcolar.

Stagiarii care promovează examenul de licențiere în cariera didactică dobândesc titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Formarea inițială a cadrelor didactice – procedura actuală

Potrivit art. 236 alin (1) din Legea Educației Naționale 1/2011, formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

  • a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
  • b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.

(3) Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.”

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

FOTO: Pompierii militari de la Stația Săveni, ajutoarele lui Moș Crăciun

Publicat

Publicitate

Încă de la primele ore ale dimineții au pornit la drum, cu mașinile încărcate de cadouri și cu dorința sinceră de a aduce bucurie acolo unde este cea mai mare nevoie. Însoțiți de Moș Crăciun, au ajuns la patru familii cu mulți copii din localitățile Vlăsinești, Crasnaleuca, Coțușca și Avram Iancu.

Pentru cei mici, intalnirea cu pompierii a însemnat emoție, zâmbete și surprize, iar pentru părinți, un semn ca nu sunt singuri.

Bucuria copiilor și emoția părinților au fost cea mai mare răsplată pentru salvatorii care, dincolo de misiunile operative, demonstrează constant că solidaritatea și empatia fac parte din valorile profesiei.

Astfel de gesturi nu sunt o premieră pentru pompierii din Saveni. De-a lungul timpului, aceștia s-au implicat în numeroase acțiuni caritabile, confirmând încă o dată că sunt alaturi de comunitate nu doar în situații de urgență, ci și în momentele în care sprijinul uman este cel mai important.

Prin aceasta inițiativă, pompierii militari de la Statia Saveni transmit un mesaj de speranță, generozitate și unitate, reamintind tuturor ca spiritul Craciunului înseamnă, înainte de toate, a dărui.

Acțiunea face parte din campania derulată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Nicolae Iorga” al Judeţului Botoşani, „Pompierii și copiii lor aduc speranța de Sărbătorile de Iarnă ”, un demers devenit deja tradiție, prin care cadrele militare, alături de familiile lor, se implică activ în sprijinirea comunităților mai puțin favorizate.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

„Start la mișcare!”: Lecții despre sănătate și stil de viață activ pentru cei mai mici elevi de la Liceul Pedagogic „Nicolae Iorga”

Publicat

Publicitate

Săptămâna „Școala Altfel” a venit cu activități educative interactive pentru elevii Liceul Pedagogic Nicolae Iorga, care au învățat, prin joc și experiențe directe, cât de important este un stil de viață sănătos încă de la cele mai fragede vârste.

În cadrul proiectului educativ „Start la mișcare!”, coordonat de profesorii pentru învățământ primar Diana Musteață și Lorena Alexa, elevii Clasei Pregătitoare C, Step-by-step, au participat timp de două zile la o serie de activități menite să le dezvolte obiceiuri corecte legate de sănătate, mișcare și alimentație echilibrată.

Prima activitate a fost dedicată igienei orale, copiii având ocazia să discute cu medicul stomatolog Andreea Boutiuc, care le-a explicat, pe înțelesul lor, de ce periajul corect și îngrijirea dinților sunt esențiale pentru o stare generală bună de sănătate.

Programul a continuat cu o vizită la FIT & FAN Gym, unde elevii au participat la un atelier interactiv susținut de psiho-nutriționistul Bella Ilie Dulgheru. Cei mici au aflat ce înseamnă alegerile alimentare sănătoase, au făcut mișcare și s-au bucurat de o gustare sănătoasă, pregătită special pentru ei.

Activitățile s-au încheiat la centrul de recuperare medicală Movivo, unde copiii au descoperit, într-un mod atractiv și adaptat vârstei lor, importanța mișcării. Momentul cel mai așteptat a fost testarea aparatului D-Wall, experiență care a stârnit entuziasm și curiozitate, transformând exercițiile fizice într-o activitate distractivă și motivantă.

Prin aceste activități, elevii au înțeles că sănătatea se construiește zi de zi, prin alegeri corecte, mișcare și implicare, punând astfel bazele unui stil de viață echilibrat încă din primii ani de școală.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Cătălin Silegeanu: Sediu nou promis de MAI pentru Serviciul Rutier din Botoșani, după presiuni parlamentare

Publicat

Publicitate

COMUNICAT DE PRESĂ

Sediu nou promis de MAI pentru Serviciul Rutier din Botoșani, după presiuni parlamentare

 

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a reacționat prompt la interpelarea depusă de senatorul Cătălin Silegeanu privind starea sediului în care funcționează Serviciul Rutier și Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase din cadrul IPJ Botoșani, anunțând că se află în derulare proceduri pentru identificarea unui nou spațiu.

 

Potrivit documentului transmis de MAI, starea clădirii în care funcționează cele două servicii, precum și limitările logistice semnalate justifică necesitatea unei relocări. Ministerul precizează că situația este analizată în colaborare cu autoritățile locale, iar soluția vizată este găsirea unui imobil care să asigure condițiile tehnice și operaționale specifice.

Publicitate

 

Interpelarea senatorului Silegeanu a pornit de la sesizările unor angajați ai IPJ Botoșani, care au descris spațiul actual drept impropriu desfășurării activităților curente, cu instalații depășite și zone degradate.

 

„Problema sediului Serviciului Rutier din Botoșani mi-a fost semnalată de mai mulți angajați care lucrează acolo zi de zi. Spațiul nu mai corespunde cerințelor de funcționare, iar faptul că în același imobil este organizat și Serviciul Arme, Explozivi și Substanțe Periculoase face situația și mai urgentă. MAI confirmă necesitatea schimbării sediului și a început procedurile pentru identificarea unui imobil nou, împreună cu autoritățile locale”, a afirmat senatorul Cătălin Silegeanu.

 

Acesta a precizat că va monitoriza întregul proces până la finalizarea relocării și la asigurarea unui spațiu care să permită funcționarea normală a celor două servicii. „Este un punct de plecare important, pentru că ambele servicii au nevoie de un spațiu care să le permită să-și facă treaba în condiții normale”, a punctat parlamentarul botoșănean.

 

Ministerul nu a indicat încă un termen estimativ pentru finalizarea procedurilor, însă răspunsul oficial plasează problema pe agenda instituțională, cu statut de prioritate.

Citeste mai mult

Educație

Dealurile și văile din Hănești, pline de colinde și bucurie: Copiii școlii „Teofil Vâlcu” au adus spiritul Crăciunului în toată comuna

Publicat

Publicitate

Dealurile și văile din Hănești au prins viață în acest final de săptămână, când sute de copii din școlile și grădinițele comunei au adus spiritul sărbătorilor de iarnă mai aproape de oamenii din comună. Cu chiote, colinde și multă voie bună, elevii au colindat profesorii, părinții și autoritățile locale, într-un adevărat tablou de Crăciun autentic.

Momentul culminant al evenimentului l-a reprezentat serbarea școlară de final de an, organizată în unitățile de învățământ din comună. Cu această ocazie, copiii au primit cadouri de la Moș Crăciun, daruri oferite prin grija primarului Costel Matei, împreună cu Primăria Hănești și Consiliul Local Hănești.

Directorul Școlii Gimnaziale „Teofil Vâlcu”, Marinela Vieriu, a subliniat importanța păstrării tradițiilor locale și a colaborării dintre școală și autorități.

„Ideea este că ne străduim să ducem tradiția mai departe. Mulțumiri reprezentanților Primăriei și Consiliului Local, prin intermediul cărora Moș Crăciun aduce bucurie în inimile tuturor copiilor din grădinițele și școlile din Hănești”, a explicat directorul Școlii Gimnaziale „Teofil Vâlcu”, Marinela Vieriu.

Tot din respect pentru tradiție, colindatul a continuat cu directorul școlii, urmat de reprezentanții Primăriei, într-un gest simbolic ce întărește legătura dintre instituțiile locale și comunitate. Atmosfera caldă, emoția copiilor și bucuria dăruită au transformat evenimentul într-o adevărată sărbătoare a comunei, cu imagini care vor rămâne mult timp în amintirea tuturor.

Iată și câteva imagini surprinse cu această ocazie:

Publicitate

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending