Connect with us

Eveniment

Orice persoană cu studii superioare poate preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Noua lege a Educației

Publicat

Publicitate

O excepție din proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, notează alba24.ro.

Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), scrie edupedu.ro.

Traseul va fi mult mai ușor pentru candidatul care nu are formarea inițială și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultate de specialitate, potrivit sursei citate.

Art. 127 din proiectul de lege:

  • (1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • (2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.”

Aceasta a mai spus că „cei care nu au formare inițială cu DPDD-uri, masterat didactic, dar au studii superioare, doresc să se facă profesori, vor putea face acest lucru prin această stagiatură.”

Publicitate

Formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Etapele pentru viitorii profesori, ca să poată preda

În proiect se precizează că, indiferent de formare, cei care vor să fie profesori vor trece printr-un mentorat, timp în care vor fi încadrați cu jumătate de normă și vor fi plătiți cu salariul mediu net pe economie, apoi va urma licențierea.

Pentru a deveni profesori, absolvenții de învățământ superior sunt în continuare obligați “să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii”, după cum apare în proiectul amintit anterior.

O noutate prevăzută la acest capitol permite ca, în loc de master didactic, cei care nu au absolvit formarea inițială să susțină un examen la Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD).

Programe noi de formare inițială pentru profesori

În proiectul legii Educației în învățământul preuniversitar, au fost introduse programe noi de formare inițială pentru profesori.

  • a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional;
  • b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare;
  • c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”;
  • d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională.

După obținerea masterului didactic, pe baza acestor acorduri-cadru, unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială încheie contracte de colaborare cu durata de 1 – 4 ani, pentru stabilirea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a stagiilor practice. Stagiul durează un an.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul căreia cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă:

  • a) raportul de evaluare a stagiului practic;
  • b) examen scris.

Certificarea calității de cadru didactic cu drept de practică se obține în urma promovării examenului de licențiere pentru cariera didactică.

„Examenul naţional de licențiere în cariera didactică este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

  • a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ, și a portofoliului profesional personal,  realizată de DJIP/DMBIP și de Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
  • b) etapa a II-a – examinarea scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte, realizată la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an şcolar.

Stagiarii care promovează examenul de licențiere în cariera didactică dobândesc titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Formarea inițială a cadrelor didactice – procedura actuală

Potrivit art. 236 alin (1) din Legea Educației Naționale 1/2011, formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

  • a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
  • b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.

(3) Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.”

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Spitalul de Urgență „Mavromati” Botoșani: Precizări privind modul de programare pentru consultații în Ambulatoriul Integrat, locația Marchian

Publicat

Publicitate

Consultatiile / alte servicii medicale în Ambulatoriul Integrat se acordă pacienților asigurați care au o recomandare – bilet de trimitere / bilet de externare și programare.

 

Pentru a beneficia de serviciile medicale oferite în Ambulatoriul Integrat pacientții se pot programa astfel:

 

Prin apel la numerele de telefon alocate fiecarei specialitati în intervalele orare stabilite și

afișate la punctele de informare din Ambulator, pe ușa fiecărui cabinet și la adresa: spital@spitalulmavromati.roProgramari telefonice cabinete ambulatoriu

Publicitate

În perioada cînd medicul este în concediu de odihnă nu se fac programari telefonice, acestea vor fi efectuate după reluarea activitatii la cabinet.

Pentru a nu crea timpi foarte mari de așteptare, vă rugăm să respectați orele de preluare a apelurilor afișate pentru fiecare specialitate. Este suficient un singur apel, dacă acesta nu poate fi preluat veți fi contactat de persoana responsabilă pentru efectuarea programării. Numărul mare de apeluri chiar și de la același număr de telefon poate genera omisiuni în gestionarea apelurilor nepreluate și reapelarea solicitanților

Dacă intervin modificări în programul medicului veți fi anuntati și vi se va face o nouă programare. Daca dumneavostra nu mai doriti consultatia pentru care ati fost programat vă rugăm să comunicati acest lucru în timp util pentru a nu bloca un loc la medicul respectiv. Pacienții care la data consultației sunt internati, indiferent de forma de internare, nu pot beneficia de consultație în Ambulator.

Rugăm pacienții cronici sau cei care primesc indicații de a reveni la control la un anumit interval de timp să solicite din timp aceasta programare.

După efectuarea programarii, sunteți informați despre documentele medicale necesare pentru a va prezenta la consult. Verificați valabilitatea biletului de trimitere și specialitatea pentru care este emis acesta înainte de a va prezenta la consultație.

 

 

On – line accesând spital@spitalulmavromati.ro, programare online Ambulatoriu.

 

Prin e-mail la adresa programari.cabinete.m@spitalulmavromati.ro

Pentru aceasta varianta de programare vă rugam sa furnizati un numar de telefon de contact pentru facilitarea comunicarii cu persoana desemnata pentru efectuarea programarii.

Citeste mai mult

Eveniment

Sindicatele din Educație îi cer președintelui să nu promulge legea asumată de Guvern în Parlament

Publicat

Publicitate

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ”Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală ”Alma Mater” îi solicită președintelui Nicușor Dan să nu promulge legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului de către Guvern.

Domnule Președinte, nu fiți părtaș la distrugerea învățământului românesc!

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație ‘SPIRU HARET’ și Federația Națională Sindicală ‘ALMA MATER’ îi solicită domnului Nicușor Daniel Dan – Președinte al României – să nu promulge Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare în forma asumată în fața Parlamentului României de către Guvern.

Măsurile în domeniul învățământului preuniversitar și superior stabilite de Executiv, dacă vor fi puse în practică, vor afecta grav atât angajații, cât și beneficiarii educației. În susținerea demersului nostru este și răspunsul pentru mass-media dat de Institutul de Științe ale Educației – singura instituție publică având ca atribuții cercetarea, dezvoltarea și inovarea în educație, pentru cunoașterea și înțelegerea contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educației, pe baza datelor de cercetare.

Acest răspuns arată exact ceea ce am susținut și noi:

– Actuala norma didactică de predare este la nivelul mediu al UE și nicidecum în mod diversionist ‘cea mai mică’, așa cum a afirmat public ministrul Educației, Daniel David, iar, prin majorarea normei didactice cu două ore, România se va plasa peste media înregistrată la nivel european;

Publicitate

– creșterea numărului de elevi la clasă va aduce deservicii atât actului didactic, cât și beneficiarilor primari ai educației.

– aglomerarea claselor va conduce la o scădere a rezultatelor elevilor, inclusiv la evaluările internaționale, așa cum rezultă și din studiile internaționale TIMSS și PIRLS.

Având în vedere cele prezentate mai sus, considerăm ca este obligatoriu ca Președintele României să retrimită Parmentului Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare și să solicite eliminarea articolelor care vor afecta grav sistemul educațional pe termen lung. Sperăm ca măcar acum, în al doisprezecelea ceas, măsurile contra educației să fie stopate.

Mâine, 25 iulie 2025, ora 11.00, o delegație a celor trei federații sindicale vor depune și un material în acest sens la Președintele României.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: A abandonat doi cățeluși într-un sac de rafie legat. Isprava unui bărbat din Ibănești

Publicat

Publicitate

Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au identificat un bărbat din comuna Ibănești care, la data de 20 iunie 2025, a abandonat doi cățeluși în extravilanul localității Șendriceni. Animalele au fost găsite într-un sac de rafie legat, lăsat pe marginea drumului.

Fapta a fost surprinsă de o cameră de supraveghere din zonă. Din fericire, un localnic i-a descoperit la timp, i-a salvat și ulterior i-a dat spre adopție.

Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă de 12.000 de lei, conform prevederilor Legii nr. 205/2004 privind protecția animalelor.

Polițiștii reamintesc cetățenilor că abandonarea animalelor reprezintă o faptă gravă, sancționabilă conform legii. Responsabilitatea față de animale înseamnă asigurarea unui mediu sigur, hrană adecvată și îngrijire medicală. De asemenea, este esențială sterilizarea și vaccinarea animalelor pentru prevenirea înmulțirii necontrolate și pentru protejarea sănătății publice.

Proprietarii câinilor periculoși sau agresivi trebuie să respecte reglementările stricte prevăzute de O.U.G. 55/2002 privind regimul de deținere al acestor animale.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Vandalism de proporții la Botoșani: Peste 60 de apartamente distruse în zona Cișmea

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Botoșani au fost sesizați, pe 23 iulie 2025, în jurul orei 17:00, că în zona Cișmea au fost distruse mai multe apartamente.

Polițiștii care s-au deplasat la fața locului au constatat că cele sesizate se confirmă, respectiv o parte dintre ușile de acces în apartamente ( peste 60), geamurile și pereții prezentau distrugeri.

A fost constituită echipă operativă care a efectuat cercetarea la fața locului pentru identificarea și ridicarea de probe în vederea stabilirii modului de comitere a faptelor, precum și pentru identificarea persoanelor care se fac responsabile de acestea.

Cercetările sunt în curs de desfășurare sub aspectul comiterii infracțiunii de distrugere, urmând ca la finalizarea acestora să se dispună măsuri legale.

În momentul în care vom avea date de interes privind măsurile dispuse că urmare a anchetei, le vom comunica în mod oficial.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending