Connect with us
Publicitate

Eveniment

Orice persoană cu studii superioare poate preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Noua lege a Educației

Publicat

Publicitate

O excepție din proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, notează alba24.ro.

Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), scrie edupedu.ro.

Traseul va fi mult mai ușor pentru candidatul care nu are formarea inițială și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultate de specialitate, potrivit sursei citate.

Publicitate

Art. 127 din proiectul de lege:

  • (1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • (2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.”

Aceasta a mai spus că „cei care nu au formare inițială cu DPDD-uri, masterat didactic, dar au studii superioare, doresc să se facă profesori, vor putea face acest lucru prin această stagiatură.”

Publicitate

Formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Etapele pentru viitorii profesori, ca să poată preda

În proiect se precizează că, indiferent de formare, cei care vor să fie profesori vor trece printr-un mentorat, timp în care vor fi încadrați cu jumătate de normă și vor fi plătiți cu salariul mediu net pe economie, apoi va urma licențierea.

Pentru a deveni profesori, absolvenții de învățământ superior sunt în continuare obligați “să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii”, după cum apare în proiectul amintit anterior.

Publicitate

O noutate prevăzută la acest capitol permite ca, în loc de master didactic, cei care nu au absolvit formarea inițială să susțină un examen la Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD).

Programe noi de formare inițială pentru profesori

În proiectul legii Educației în învățământul preuniversitar, au fost introduse programe noi de formare inițială pentru profesori.

  • a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional;
  • b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare;
  • c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”;
  • d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională.

După obținerea masterului didactic, pe baza acestor acorduri-cadru, unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială încheie contracte de colaborare cu durata de 1 – 4 ani, pentru stabilirea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a stagiilor practice. Stagiul durează un an.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul căreia cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă:

  • a) raportul de evaluare a stagiului practic;
  • b) examen scris.

Certificarea calității de cadru didactic cu drept de practică se obține în urma promovării examenului de licențiere pentru cariera didactică.

„Examenul naţional de licențiere în cariera didactică este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

  • a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ, și a portofoliului profesional personal,  realizată de DJIP/DMBIP și de Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
  • b) etapa a II-a – examinarea scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte, realizată la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an şcolar.

Stagiarii care promovează examenul de licențiere în cariera didactică dobândesc titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Formarea inițială a cadrelor didactice – procedura actuală

Potrivit art. 236 alin (1) din Legea Educației Naționale 1/2011, formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

  • a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
  • b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.

(3) Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.”

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

(P) Florin Gavril (PSD) către Valeriu Iftime: „I-ați făcut o funcție specială fiului, la fel cum PNL a vrut să facă o lege specială pentru Iohannis”

Publicat

Publicitate

Candidatul PSD Botoșani la Camera Deputaților, Florin Gavril, îi cere noului președinte al Consiliului Județean, Valeriu Iftime, să îl retragă pe fiul său din poziția de conducere a Camerei de Comerț Botoșani și să renunțe la funcția de președinte de onoare al organizației.

 

Social-democratul susține că decizia lui Iftime de „a lăsa moștenire” conducerea Camerei de Comerț Botoșani este o sfidare la adresa tinerilor botoșăneni care muncesc din greu pentru a-și asigura un viitor mai bun.

Publicitate

 

V-ați început mandatul cu un act de NEPOTISM! Ați creat o funcție nouă la Camera de Comerț Botoșani, special pentru fiul dumneavoastră. Asta se numește NEPOTISM! I-ați făcut o funcție specială fiului, la fel cum PNL a vrut să facă o lege specială pentru Iohannis sau un amendament pentru pensia specială a lui Nicolae Ciucă”, a declarat Florin Gavril.

 

Publicitate

Social-democratul consideră că schimbările făcute de Valeriu Iftime în conducerea Camerei de Comerț arată „intenția sa clară” de a continua să facă afaceri prin interpuși, ceea ce intră în conflict de interese cu poziția de președinte al Consiliului Județean.

 

Aceste mișcări, prin care domnul Iftime și-a asigurat controlul în continuare la Camera de Comerț, prin intermediul fiului său, ne arată că nu vrea să renunțe la titlu de „rege al achizițiilor publice” și la afacerile cu bani publici care i-au adus miliarde de euro în conturile firmelor sale. Subliniez, miliarde de EURO, nu lei! Asta explică de ce domnul Iftime a refuzat să răspundă la solicitarea noastră de a prezenta afacerile cu bani publici pe care le-a făcut anterior și cine sunt persoanele care controlează acum firmele sale”, a precizat Florin Gavril.

Publicitate

 

Potrivit informațiilor apărute în presa botoșăneană, în urma unor decizii luate cu puțin înainte ca Valeriu Iftime să-și preia mandatul de președinte al Consiliului Județean, la nivelul consiliului de conducere al Camerei de Comerț Botoșani s-a creat o nouă funcție, de vicepreședinte, în care a fost numit Vlad Iftime, fiul celui care a condus instituția. Acesta a preluat prerogativele de președinte de la tatăl său, care a preluat funcția de președinte de onoare, după ce a devenit oficial președintele Consiliului Județean.

 

https://www.facebook.com/share/r/xPJH1phrzxVymuTL/

 

CMF11240017

Citeste mai mult

Eveniment

Este lege! Victimele unei tentative de omor sau membrii de familie ai unor persoane care au fost ucise au dreptul la compensaţii

Publicat

Publicitate

Victimele unei tentative de omor sau membrii de familie ai unor persoane care au fost ucise au dreptul la asistenţă juridică gratuită şi la compensaţii financiare, arată legea promulgată luni de preşedintele Klaus Iohannis.

Este vorba de actul normativ care modifică şi completează Legea 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii şi protecţiei victimelor infracţiunilor.

Victimele au dreptul de a fi informate, în cazul în care inculpatul va fi privat de libertate, respectiv condamnat la o pedeapsă privativă de libertate, cu privire la punerea în libertate în orice mod sau evadarea acestuia, conform Codului de procedură penală.

Publicitate

Potrivit actului normativ, victimele agresiunilor sexuale beneficiază, de asemenea, de asistenţă juridică gratuită.

Asistenţa juridică gratuită se acordă persoanelor asupra cărora a fost săvârşită o tentativă de omor, omor calificat, o infracţiune de vătămare corporală, o infracţiune intenţionată care a avut ca urmare vătămarea corporală a victimei, o infracţiune de rele tratamente aplicate minorului, o infracţiune de violenţă în familie, lipsire de libertate, viol, viol săvârşit asupra unui minor, agresiune sexuală, agresiune sexuală săvârşită asupra unui minor, determinare sau înlesnire a întreţinerii de acte sexuale sau de natură sexuală între minori, corupere sexuală a minorilor, racolare a minorilor în scopuri sexuale şi de hărţuire sexuală, pornografie infantilă.

De această asistenţă beneficiază şi membrii de familie ai persoanelor decedate prin săvârşirea infracţiunilor de omor, omor calificat, precum şi a infracţiunilor intenţionate care au avut ca urmare moartea persoanei.

Publicitate

Asistenţa juridică gratuită se acordă fiecărei victime pe tot parcursul procesului şi în faza de executare silită a hotărârii privind despăgubirile civile acordate acesteia, în limita unei sume echivalente cu cinci salarii de bază minime brute pe ţară, stabilite pentru anul în care victima a formulat cererea de asistenţă juridică gratuită.

În cazul în care complexitatea cauzei a crescut ca urmare a unor împrejurări care nu erau previzibile la momentul formulării primei cereri de asistenţă juridică gratuită ori de la data acordării asistenţei juridice gratuite s-a scurs mai mult de un an, iar procesul penal nu s-a încheiat, victima poate formula o nouă cerere pentru acordarea asistenţei juridice gratuite, fără ca prin cumularea sumelor obţinute să se poată depăşi dublul limitei prevăzute.

Fondurile necesare pentru acordarea asistenţei juridice gratuite se asigură din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Justiţiei. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Accident la Copălău! Două mașini s-au ciocnit, iar cele trei persoane implicate au scăpat doar cu o sperietură zdravănă

Publicat

Publicitate

Un accident rutier a avut loc, în urmă cu puțin timp, în localitatea Cotu. În eveniment au fost implicate două mașini, în care erau trei persoane.

La fața locului au ajuns, în cel mai scurt timp, pompierii din cadrul Punctului de Lucru Flămânzi, cu o autospecială de stingere și modul de descarcerare.

Aceștia au constatat faptul că toate persoanele erau ieșite din autovehicule.

Publicitate

Din fericire, nimeni nu a avut nevoie de îngrijiri medicale.

Pompierii au acționat pentru înlăturarea pericolului de incendiu.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Eveniment emoționant la Biserica din Stănești! Protopopul Petru Fercal l-a instalat pe noul paroh, pr. Petru Eduard Filip

Publicat

Publicitate

Duminică, 3 noiembrie, în Parohia „Sfântul Mare Mucenic Dimitrieˮ Stănești, comuna Lunca, județul Botoșani , Protopopiatul Botoșani, părintele protopop Petru Fercal l-a instalat pe noul părinte paroh Petru Eduard Filip, care a fost hirotonit preot chiar de Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iași, la Mitropolie, pe data de 14 octombrie.

Părintele protoiereu, părintele inspector Răzvan-Petru Aonofriesei-Puiu, fostul paroh părintele Mihail Istrate, dar și alți preoți veniți de la Iași sau din împrejurimi au săvârșit Sfânta Liturghie la care au participat locuitorii satului. După săvârșirea slujbei, părintele Petru Fercal a dat citire Deciziei de numire a noului preot, îndemnându-l să slujească cu dragoste și responsabilitate și să dea dovadă de jertfelnicie și ascultare pe tot parcursul misiunii, față de Înaltpreasfințitul Părinte Mitropolit Teofan, față de Centrul Eparhial, să colaboreze cu preoții din parohiile învecinate și cu autoritățile locale.

„Să fiți uniți! Orice aveți pe suflet, veniți și vorbiți cu părintele. Destăinuiți-vă, spovediți-vă, cu toată încrederea, fără să vă îndoiți și atunci, dacă veți fi în comuniune și în frățietate, Dumnezeu vă va binecuvânta! La Dumnezeu toate sunt cu putință. Numai așa veți deveni cetățeni ai Raiului, prin ascultare, prin bunătate, prin smerenie, prin săvârșirea faptelor bune. Dăm slavă lui Dumnezeu pentru harul care coboară asupra acestui loc, pentru toate realizările făcute și care trebuiesc continuate și,iată, cei doi preoți vor continua să colaboreze și pe viitor, să se ajute reciproc și să continue această lucrare frumoasă începută, cu sprijinul domnului primar, al consilierilor și al dumneavoastră, al creștinilor și în felul acesta, aici va fi mereu o flacără care arde, o candelă aprinsă care cu blândețea ei, cu căldura ei, cu nădejdea ei, va duce mai departe existența acestei localități. De noi depinde totul , să știți! Să rămânem în pace, în liniște și în binecuvântare”, a spus părintele protopop în cuvântul său.
Noul părintele paroh este căsătorit cu Roxana-Lăcrămioara Filip, fiind binecuvântați de Dumnezeu cu patru copii.
https://www.youtube.com/watch?v=yMaKM79daVg

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending