Connect with us

Eveniment

Orice persoană cu studii superioare poate preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Noua lege a Educației

Publicat

Publicitate

O excepție din proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, notează alba24.ro.

Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), scrie edupedu.ro.

Traseul va fi mult mai ușor pentru candidatul care nu are formarea inițială și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultate de specialitate, potrivit sursei citate.

Art. 127 din proiectul de lege:

  • (1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • (2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.”

Aceasta a mai spus că „cei care nu au formare inițială cu DPDD-uri, masterat didactic, dar au studii superioare, doresc să se facă profesori, vor putea face acest lucru prin această stagiatură.”

Publicitate

Formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Etapele pentru viitorii profesori, ca să poată preda

În proiect se precizează că, indiferent de formare, cei care vor să fie profesori vor trece printr-un mentorat, timp în care vor fi încadrați cu jumătate de normă și vor fi plătiți cu salariul mediu net pe economie, apoi va urma licențierea.

Pentru a deveni profesori, absolvenții de învățământ superior sunt în continuare obligați “să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii”, după cum apare în proiectul amintit anterior.

O noutate prevăzută la acest capitol permite ca, în loc de master didactic, cei care nu au absolvit formarea inițială să susțină un examen la Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD).

Programe noi de formare inițială pentru profesori

În proiectul legii Educației în învățământul preuniversitar, au fost introduse programe noi de formare inițială pentru profesori.

  • a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional;
  • b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare;
  • c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”;
  • d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională.

După obținerea masterului didactic, pe baza acestor acorduri-cadru, unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială încheie contracte de colaborare cu durata de 1 – 4 ani, pentru stabilirea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a stagiilor practice. Stagiul durează un an.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul căreia cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă:

  • a) raportul de evaluare a stagiului practic;
  • b) examen scris.

Certificarea calității de cadru didactic cu drept de practică se obține în urma promovării examenului de licențiere pentru cariera didactică.

„Examenul naţional de licențiere în cariera didactică este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

  • a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ, și a portofoliului profesional personal,  realizată de DJIP/DMBIP și de Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
  • b) etapa a II-a – examinarea scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte, realizată la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an şcolar.

Stagiarii care promovează examenul de licențiere în cariera didactică dobândesc titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Formarea inițială a cadrelor didactice – procedura actuală

Potrivit art. 236 alin (1) din Legea Educației Naționale 1/2011, formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

  • a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
  • b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.

(3) Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.”

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

AFM a ANULAT sesiunea la Rabla pentru tractoare. Sistemul s-a blocat și nu este exclus un atac cibernetic

Publicat

Publicitate

AFM anulează sesiunea de înscriere în programul Rabla pentru tractoare, dedicat persoanelor fizice

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a decis anularea sesiunii de înscriere din cadrul programului Rabla pentru tractoare, destinat producătorilor agricoli – persoane fizice. Decizia a fost luată din cauza unor probleme tehnice apărute în procesul de depunere a cererilor de finanțare, scrie alba.ro.

”Având în vedere problemele tehnice apărute în cadrul sesiunii de depunere a cererilor de finanțare pentru Programul Rabla pentru Tractoare, care a debutat astăzi la ora 10:00, generate de suprasolicitarea aplicației informatice, am decis anularea acestei sesiuni.

Deși aplicația a permis înregistrarea cererilor într-un interval extrem de scurt, pe parcursul procesului de înscriere au fost înregistrate sincope și blocaje care au afectat funcționarea optimă.

În acest context, pentru a asigura corectitudinea și echitatea accesului la finanțare, AFM va relua sesiunea de depunere la o dată ce va fi comunicată ulterior”, a precizat, în comunicat, președintele AFM, Florin Bănică, potrivit Agerpres.

Potrivit sursei citate, măsura de anulare a programului a fost determinată de un trafic extrem de ridicat înregistrat pe platforma informatică aferentă, iar în prezent se desfășoară o analiză tehnică detaliată pentru identificarea cauzelor care au dus la blocarea sistemului, nefiind exclusă posibilitatea existenței unui atac cibernetic.

Publicitate

Înscrierile vor fi reluate după efectuarea verificărilor și rezolvarea deficiențelor aplicației informatice, la o dată care va fi stabilită și comunicată ulterior, a menționat AFM.

Citeste mai mult

Eveniment

Va fi sistată furnizarea apei potabile în comuna Ungureni și satele aparținătoare. Anunțul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate

S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani aduce la cunoștința utilizatorilor că, începând cu data de 14 mai 2025, ora 18:00, și până în data de 15 mai 2025, ora 08:00, va fi sistată furnizarea apei potabile în comuna Ungureni și satele aparținătoare: Ungureni, Sapoveni, Epureni, Vicoleni, Borzești, Plopenii Mari, Plopenii Mici și Durnești.

Această măsură este necesară întrucât lucrările programate anterior nu au putut fi realizate din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile, fiind reprogramate pentru perioada menționată. Aceste lucrări vizează inspecția rezervoarelor de apă, în vederea identificării eventualelor necesități de reabilitare și întreținere tehnică, realizate de o firmă specializată. Cu această ocazie, se va efectua și dezinfectarea rezervoarelor, conform normelor sanitare în vigoare.

În vederea evitării eventualelor efecte negative cauzate de lipsa apei, S.C. Nova Apaserv S.A. Botoșani recomandă utilizatorilor afectaţi să-şi creeze minime rezerve pentru perioada de întrerupere.

Citeste mai mult

Eveniment

Analize pentru diagnosticul precoce al insuficienței cardiace asimptomatice la pacienții cu diabet zaharat, în premieră la Spitalul de Urgență Suceava

Publicat

Publicitate

Spitalul Clinic Județean de Urgență (SCJU) ‘Sf. Ioan ce Nou’ din Suceava va efectua, în această săptămână, în premieră, o analiză care permite diagnosticul precoce al insuficienței cardiace (IC) asimptomatice la pacienții cu diabet zaharat, potrivit unui comunicat de presă transmis, luni, de unitatea medicală.

Potrivit acestora, analizele sunt gratuite, iar rezultatele sunt cunoscute în regim de urgență, într-un termen de maxim 15 minute.

‘Cu ajutorul analizorului de determinare a markerilor imunologici în regim de urgență, cu rezultat în maxim 15 minute, care se află în dotarea Ambulatoriului se poate doza un biomarker de referință – NT-proBNP (N-terminal prohormon al peptidei natriuretice de tip B), care s-a dovedit a fi un instrument valoros în detectarea disfuncției cardiace chiar și în stadiile incipiente, adesea asimptomatice. Nivelurile crescute de NT-proBNP reflectă stresul hemodinamic asupra inimii și pot apărea înainte de manifestările clinice evidente ale insuficienței cardiace’, susține coordonatorul Centrului Antidiabetic Suceava, Claudiu Cobuz, medic primar șef Secție diabet zaharat, nutriție și boli metabolice.

Acesta susține, de asemenea, că pacienții cu diabet zaharat prezintă un risc de 2-5 ori mai mare de a dezvolta insuficiență cardiacă față de populația generală, chiar și în absența hipertensiunii arteriale sau a bolii coronariene.

‘Conceptul de cardiomiopatie diabetică- disfuncția miocardică independentă de ischemie sau hipertensiune – a fost descris încă din anii ’70 și subliniază necesitatea unui screening proactiv. În stadiile incipiente ale IC, simptomele precum dispneea de efort, fatigabilitatea sau edemele pot fi absente sau atribuite altor comorbidități. Astfel, utilizarea unui marker biologic precum NT-proBNP poate semnala precoce afectarea cardiacă și poate ghida investigații suplimentare (ecocardiografie, test de efort). Studiile clinice au arătat că NT-proBNP are o sensibilitate și specificitate ridicate în diagnosticul IC, inclusiv la pacienții cu DZ’, explică Claudiu Cobuz.

Cu sprijinul conducerii Spitalului Clinic Județean de Urgență Suceava, utilizarea in premieră regională în cadrul unui centru antidiabetic, în mod gratuit, a acestui biomarker de insuficiență cardiacă indică preocuparea continuă pentru a crește calitatea serviciilor medicale pentru pacienții cu diabet zaharat atât în ceea ce privește diagnosticul precoce a patologiei cardiovasculare cât și necesitatea monitorizării complicațiilor cronice specifice. AGERPRES

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania vine la hramul de vară al Mănăstirii Coșula, sărbătorit pe 16 mai. Credincioșii din toată Moldova sunt așteptați la un eveniment

Publicat

Publicitate

Pe 16 mai, Mănăstirea Coșula din județul Botoșani își deschide larg porțile pentru a celebra hramul de vară în cinstea Sfântului Cuvios Sila, ale cărui moaște se află în incinta așezământului monahal. Sute de credincioși din întreaga regiune a Moldovei sunt așteptați să participe la manifestările religioase dedicate acestui sfânt cuvios, cunoscut pentru darurile sale de rugăciune și povățuire duhovnicească.

Ceremoniile religioase vor debuta joi, 15 mai, la ora 18:00, cu slujba de Vecernie și Utrenie, iar vineri, 16 mai, începând cu ora 08:00, se vor oficia Ceasurile, Acatistul, Sfânta Liturghie și o agapă frățească.

„Cu bucurie, noi, viețuitorii Sfintei Mănăstiri Coșula, vă invităm la hramul de vară al mănăstirii noastre, închinat Sfântului Cuvios Sila. Să-l rugăm să ne lumineze sufletele prin rugăciunile lui și să ne călăuzească pe calea mântuirii”, a transmis arhimandritul Calinic Chervase, starețul Mănăstirii Coșula.

Programul slujbelor: 

„Cu ajutorul lui Dumnezeu, Mănăstirea Coșula se pregătește să îmbrace veșminte de sărbătoare pentru a sărbători Hramul de vară – “Sfântul Cuvios Sila”, ale cărui Sfinte Moaște se află în Mănăstire.
📌📌📌La bucuria acestui praznic, se adaugă și bucuria de a-i avea în mijlocul nostru pe Preasfințitul Părinte Nectarie de Bogdania, Epicop vicar al Arhiepiscopiei Chișinăului, care va sluji atât la slujba Privegherii din ajun, cât și în ziua hramului la Dumnezeiasca Liturghie și la slujba Parastasului, împreună cu soborul de preoți și diaconi, înconjurați de credincioșii ce vor fi prezenți pentru a-I aduce mulțumire lui Dumnezeu și recunoștință sfîntului Sila.
Vă invităm să luați parte, împreună cu noi, după următorul program:
#Joi , 15 mai 2025
Ora 18:00 – Slujba Privegherii în cinstea Sfinților Cuvioși Sila Paisie și Natan.
#Vineri, 16 mai 2025
Ora 8:00 – Acatistul Sf. Sila, Paisie și Natan
Ora 9:00 – Sfânta Liturghie arhierească”, se arată într-un comunicat remis redacției.

Sfântul Cuvios Sila

Sfântul Cuvios Sila s-a născut în anul 1697 în ținutul Botoșanilor, din părinți ortodocși, Ion și Ioana. A intrat ca frate începător la Schitul Orășeni (com. Cristești, jud. Botoșani), fiind foarte tânăr, de unde, în anul 1714, la vârsta de 17 ani, a venit la Sihăstria Putnei, unde a fost primit și apoi călugărit de starețul Teodosie. După trecerea acestuia la cele veșnice, starețul Dosoftei, noul părinte duhovnicesc al schitului, a rânduit să fie hirotonit diacon și preot, iar la scurt timp să fie tuns în schima mare.

Publicitate

Un monument istoric cu rădăcini adânci în istoria spirituală și culturală a Moldovei

Situată la 20 de kilometri sud-est de municipiul Botoșani, Mănăstirea Coșula a fost întemeiată în anul 1535 de marele vistiernic Mateiaș Coșolvei, sfetnic al domnitorului Petru Rareș. Ansamblul arhitectural, reprezentativ pentru stilul feudal moldovenesc, este inclus pe lista monumentelor istorice și are o semnificație aparte în patrimoniul spiritual al regiunii.

După reînființarea sa în anul 1991, mănăstirea a cunoscut o amplă revitalizare. Începând cu 2022, a devenit un punct de atracție turistică major în județul Botoșani, odată cu finalizarea unui proiect de restaurare în valoare de 15 milioane de lei din fonduri europene. Din aceste fonduri au fost restaurate clădirile existente și s-a amenajat un muzeu în fosta casă egumenească, unde cel mai vechi exponat este o Sfântă Evanghelie din 1731.

Un alt proiect, în valoare de 2,89 milioane de lei, finanțat de Compania Națională de Investiții, a permis construirea unor spații moderne de cazare pentru pelerini și chilii pentru călugări, precum și un paraclis folosit în sezonul rece.

În perioada sa de glorie, între secolele XVII-XVIII, Mănăstirea Coșula a fost unul dintre cele mai importante centre monahale din lumea ortodoxă, cu peste 1.000 de călugări. Aici a fost tradusă pentru prima dată în limba română lucrarea istoricului Herodot. Din patrimoniul de odinioară s-au păstrat puține obiecte, multe dispărând în perioada regimului comunist, când mănăstirea a fost abandonată, iar o parte a bisericii „Sfântul Nicolae” a fost transformată în depozit de cartofi.

Biserica mănăstirii adăpostește fresce vechi de aproape 500 de ani, cu o valoare artistică remarcabilă. Restauratorii au descoperit o culoare unică, denumită „galben de Coșula”, iar stilul pictural amintește de marile mănăstiri din Bucovina, precum Sucevița, Voroneț sau Arbore.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending