Connect with us

Eveniment

Orice persoană cu studii superioare poate preda în școli, fără module de pregătire sau masterat didactic. Noua lege a Educației

Publicat

Publicitate

O excepție din proiectul Legii învățământului preuniversitar prevede că orice persoană cu studii superioare ar putea să devină cadru didactic, chiar dacă nu a urmat programele de formare psihopedagogică sau nu are masteratul didactic, notează alba24.ro.

Aceștia ar urma să susțină o probă de verificare a cunoștințelor pedagogice, probă organizată de CNFDCD (Centrul Național de Formare si Dezvoltare in Cariera Didactică), scrie edupedu.ro.

Traseul va fi mult mai ușor pentru candidatul care nu are formarea inițială și pregătire în domeniu, decât pentru cei care se pregătesc pentru asta prin modulele psihopedagogice, masterat didactic sau facultate de specialitate, potrivit sursei citate.

Art. 127 din proiectul de lege:

  • (1) Studenţii şi absolvenţii de învăţământ superior care optează pentru cariera didactică au obligaţia să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.
  • (2) Prin excepție, pot opta pentru cariera didactică și absolvenți ai învățământului superior care nu au parcurs formarea inițială prevăzută la alin.(1), sub condiția susținerii și promovării unei probe suplimentare de examinare a cunoștințelor teoretice de pedagogie pentru debutul în stagiatura didactică, organizat de CNFDCD la nivelul structurilor teritoriale.

Ioana Lazăr, secretarul general al Ministerului Educației, a declarat într-un interviu pentru Edupedu.ro că „în momentul în care cariera didactică nu este ofertantă pentru absolvenții de top, atunci nu poți să ai pretenția ca aduci în sistemul de învățământ preuniversitar cei mai buni profesori. În momentul în care salariile vor crește și debutantul va avea un salariu suficient ca să-i permită să își întemeieze o familie, să facă un credit, să pornească în viață, eu sunt convinsă că acea carieră didactică va deveni ofertantă pentru cei mai buni absolvenți.”

Aceasta a mai spus că „cei care nu au formare inițială cu DPDD-uri, masterat didactic, dar au studii superioare, doresc să se facă profesori, vor putea face acest lucru prin această stagiatură.”

Publicitate

Formarea inițială a profesorilor se face în România prin urmarea unui modul psihopedagogic în timpul facultății, la care poate participa orice student, indiferent dacă termină cu media 5 la disciplina pe care vrea ca el însuși la să o predea în preuniversitar.

Etapele pentru viitorii profesori, ca să poată preda

În proiect se precizează că, indiferent de formare, cei care vor să fie profesori vor trece printr-un mentorat, timp în care vor fi încadrați cu jumătate de normă și vor fi plătiți cu salariul mediu net pe economie, apoi va urma licențierea.

Pentru a deveni profesori, absolvenții de învățământ superior sunt în continuare obligați “să absolve cursurile unui masterat didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii”, după cum apare în proiectul amintit anterior.

O noutate prevăzută la acest capitol permite ca, în loc de master didactic, cei care nu au absolvit formarea inițială să susțină un examen la Centrul Național pentru Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică (CNFDCD).

Programe noi de formare inițială pentru profesori

În proiectul legii Educației în învățământul preuniversitar, au fost introduse programe noi de formare inițială pentru profesori.

  • a) module dedicate activității didactice în învățământul profesional;
  • b) module dedicate evaluării, respectiv proiectare, realizare, interpretare, utilizare și revizuire, concomitent cu includerea în componenta de practică a competențelor în evaluare;
  • c) un modul care să faciliteze formarea competențelor elevilor aferente disciplinei “Educație pentru viață”;
  • d) un modul pedagogic de alfabetizare funcțională.

După obținerea masterului didactic, pe baza acestor acorduri-cadru, unităţile/instituţiile de învăţământ care asigură formarea iniţială încheie contracte de colaborare cu durata de 1 – 4 ani, pentru stabilirea condiţiilor de organizare şi desfăşurare a stagiilor practice. Stagiul durează un an.

Debutul în profesie se realizează după parcurgerea stagiaturii didactice, la finalul căreia cadrul didactic stagiar susține examenul de licențiere pentru cariera didactică, ce cuprinde două componente de evaluare sumativă:

  • a) raportul de evaluare a stagiului practic;
  • b) examen scris.

Certificarea calității de cadru didactic cu drept de practică se obține în urma promovării examenului de licențiere pentru cariera didactică.

„Examenul naţional de licențiere în cariera didactică este organizat de Ministerul Educaţiei, conform unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului educaţiei şi constă în:

  • a) etapa I, eliminatorie – analiza raportului de evaluare a stagiului practic, care cuprinde date privind activitatea profesională la nivelul unităţii de învăţământ, și a portofoliului profesional personal,  realizată de DJIP/DMBIP și de Corpul de mentorat și licențiere în cariera didactică;
  • b) etapa a II-a – examinarea scrisă, pe baza unei tematici şi a unei bibliografii aprobate de Ministerul Educaţiei, pentru fiecare specialitate în parte, realizată la finalizarea stagiaturii didactice cu durata de un an şcolar.

Stagiarii care promovează examenul de licențiere în cariera didactică dobândesc titlul de cadru didactic cu drept de practică în învăţământul preuniversitar.”

Formarea inițială a cadrelor didactice – procedura actuală

Potrivit art. 236 alin (1) din Legea Educației Naționale 1/2011, formarea inițială pentru ocuparea funcțiilor didactice din învățământul preuniversitar cuprinde:

  • a) formarea inițială, teoretică, în specialitate, realizată prin universități, în cadrul unor programe acreditate potrivit legii;
  • b) finalizarea masterului didactic cu durata de 2 ani sau pregătirea în cadrul programelor de formare psihopedagogică de nivel I și II realizată prin departamentele de specialitate din cadrul instituțiilor de învățământ superior;
  • c) stagiul practic cu durata de un an școlar, realizat într-o unitate de învățământ, de regulă sub coordonarea unui profesor mentor.

(2) Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.

(3) Pentru a obține altă specializare, absolvenții studiilor de licență pot urma un modul de minimum 90 de credite transferabile care atestă obținerea de competențe de predare a unei discipline din domeniul fundamental aferent domeniului de specializare înscris pe diploma de licență. Acest modul poate fi urmat în paralel cu masterul didactic sau după finalizarea acestuia.”

Art. 238 din Legea Educației Naționale 1/2011:

„(1) Studenții și absolvenții de învățământ superior care optează pentru profesiunea didactică au obligația să absolve cursurile unui master didactic cu durata de 2 ani ori programele de formare psihopedagogică de nivel I, respectiv II, acreditate conform legii.

(1^1) Programele de formare psihopedagogică de nivel I și II pot fi urmate pe parcursul studiilor universitare de licență, respectiv master sau în regim postuniversitar.

(1^2) Programele de formare psihopedagogică pentru funcțiile didactice de educator-puericultor, educatoare, învățător, antrenor și maistru-instructor se aprobă de Ministerul Educației și Cercetării și se desfășoară în liceele cu profil pedagogic. Pentru absolvenții liceelor pedagogice și colegiilor universitare de institutori se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I.

(1^3) Absolvenților care au finalizat cu diplomă de licență/absolvire studii universitare de lungă sau scurtă durată până în anul 2005 li se consideră îndeplinită condiția de formare psihopedagogică de nivel I și II, dacă prin foaia matricolă fac dovada parcurgerii disciplinelor: psihologie școlară, pedagogie, metodica predării specialității și practică pedagogică la specialitatea înscrisă pe diploma de licență/absolvire.”

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Actualitate

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap! Sancțiuni pentru directorii școlilor care nu respectă regulile.

Publicat

Publicitate

Telefoanele, interzise la ore: Ministerul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că directorii în școlile cărora nu sunt respectate regulile legate de telefoane în timpul orelor vor fi sancționați. „Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat”, a precizat acesta, citat de Edupedu.

Regulamentul care a intrat în vigoare pentru anul școlar curent, 2024-2025 permite folosirea mobilelor la ore, însă doar cu aprobarea profesorului.

 Ce mai este interzis

”Dacă profesorul nu dorește, eu nu pot să protejez împotriva dorinței lui, ca să-i fie mai bine.

Tot ce pot să fac este să creez un cadru legal astfel încât profesorul să poată să facă un act educațional de calitate” a spus ministrul.

„Când voi mai vedea astfel de cazuri, cum am văzut în ultimele săptămâni, directorul de școală va trebui sancționat, pentru că se întâmplă astfel de lucruri într-o școală, în condițiile în care legea nu permite și interzice, de fapt, aceste practici”, a adăugat Daniel David.

Publicitate

Ministerul Educației a cerut joi, 20 februarie, tuturor inspectorilor școlari și directorilor, să verifice dacă sunt respectate regulile legate de telefoane în școli.

Telefoanele, interzise la ore. Trebuie puse în dulap

Elevilor le este interzis:

  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul examenelor, olimpiadelor și concursurilor școlare (excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale / CES autorizați să le folosească)
  • să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.

Pe tot parcursul programului școlar, telefoanele mobile ale elevilor sunt depuse într-un spațiu sigur, special amenajat în fiecare sală de clasă, la care are acces profesorul diriginte sau directorul unității de învățământ.

Sursa: alba24.ro

Citeste mai mult

Eveniment

Ce meci! FC Botoșani – Universitatea Craiova 2-2: Botoșănenii egalează în minutul 90+3, prin Pavlovic

Publicat

Publicitate

FC Botoșani și Universitatea Craiova au terminat la egalitate, scor 2-2, într-un meci din etapa a 28-a din Superliga României. Partida a fost una plină de momente intense, iar FC Botoșani a reușit să salveze un punct în ultima secundă a jocului, când Pavlovic a marcat golul de 2-2 în prelungiri.

FC Botoșani a deschis scorul în prima repriză după ce Popescu scoate cu piciorul lovitura de cap a lui Miron, dar respinge mingea exact la Lopez, care îndeplinește o simplă formalitate de la marginea careului mic. Imediat după, craiovenii au parte de o execuție spectaculoasă a lui Safira, care a înscris cu o semi-foarfecă din apropierea porții gazdelor.

Repriza secundă a fost dominată de Craiova, care a reușit să preia conducerea printr-un gol al lui Baiaram, la capătul unei faze în care Safira a oferit o pasă decisivă. Cu toate acestea, FC Botoșani nu a cedat și a reușit să egaleze în ultima fază a meciului, Pavlovic fiind cel care a adus calmul pe stadionul din Moldova.

În urma acestui rezultat, Universitatea Craiova rămâne pe locul 3 în clasament, în timp ce FC Botoșani și-a păstrat punctele acasă într-un meci de mare luptă.

Citeste mai mult

Eveniment

Părohia Dămideni, Săveni, care l-a pierdut de timpuriu pe părintele Andrei Berbeci, la doar 37 de ani, are un nou paroh

Publicat

Publicitate

În sâmbăta moșilor de iarnă, la Catedrala Mitropolitană din Iași, Sfânta Liturghie a fost oficiată de Preasfințitul Părinte Nichifor Botoșăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iașilor. La eveniment au participat numeroși credincioși, veniți să-și pomenească înaintașii și să se roage pentru odihna sufletelor celor adormiți.

Slujba a început in dimineața zilei de sâmbătă̆, cu oficierea Sfintei Liturghii, urmată̆ de parastasul pentru cei adormiți.

În predica rostită în cadrul Sfintei Liturghii, Preasfinția Să a subliniat importanța pregătirii sufletești pentru Sfintele Paști și a comuniunii veșnice dintre cei vii și cei adormiți:

Începând cu această sâmbătă̆, intram într-o perioadă de pregătire pentru întâmpinarea sărbătorilor Sfintelor Paști. Este o perioadă de pregătire în care toți cei ce suntem uniți în Biserica Domnului, prin post și rugăciune, ne rugăm deopotrivă pentru noi înșine, pentru a înțelege și a primi puterea de a face voia lui Dumnezeu, dar și pentru cei ce au adormit întru Domnul.

Postul Mare începe, iată, cu această slujbă de pomenire a celor adormiți, înțelegând că suntem uniți și rămânem uniți în veșnicie cu cei pe care i-am iubit, cu cei ce ne-au făcut bine, dar și cu cei ce, poate, ne-au rănit în această lume. Rămânem uniți și avem datoria de a duce mai departe această comuniune, spre a o curați și spre a o face deplină înaintea Domnului. Rămânem uniți pentru ca, împreună, să ne putem bucura de slava lui Dumnezeu.

În cadrul slujbei, ierarhul a săvârșit și două hirotonii, subliniind astfel importanța continuității slujirii preoțești în viața Bisericii. După Vohodul Mare, diaconul Sebastian Constantin Chifan a primit Taina Preoției pe seama Parohiei Damideni, Protopopiatul Săveni, județul Botoșani, iar după cântarea Axionului, teologul Ștefan Popescu a fost hirotonit întru diacon, urmând ca, în perioada următoare, să fie hirotonit preot și numit paroh pe seama Parohiei Iacobeni, Vlădeni, județul Iași.

Publicitate

La finalul Sfintei Liturghii, părintele asist. dr. Gheorghe Mihalache, cadru didactic la catedra de Misiologie Ortodoxă a Facultății de Teologie Ortodoxă din Iași, a primit hirotesia întru duhovnic.

sursa: Doxologia

Citeste mai mult

Eveniment

Se anunță încă o noapte geroasă. Pompierii botoșăneni avertizează din nou: Verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare

Publicat

Publicitate
Se anunță încă o noapte cu temperaturi negative, iar mijloacele de încălzire vor fi utilizate la capacitate maximă în toate gospodăriile.
❗Grija față de modul în care acestea sunt exploatate este foarte importantă ❗️
Pentru a preveni incendiile, respectați următoarele recomandări:
✔verificați sobele, canalele şi coşurile de evacuare a fumului;
✔nu folosiţi alte materiale combustibile în afară de cele pentru care a fost destinată soba şi evitaţi supraîncărcarea acesteia;
✔ nu puneți în apropierea sobei sau pe aceasta materiale combustibile;
✔ stingeţi focul din sobă înainte de a părăsi locuinţa;
✔ nu adormiţi cu soba aprinsă;
✔ verificaţi integritatea aparatelor şi a mijloacelor de încălzire electrice;
✔ decuplaţi aparatele de încălzire electrice înainte de a părăsi locuinţa sau de a adormi;
✔ nu lăsaţi copiii nesupravegheaţi, cu soba aprinsă ori cu aparatele de încălzire electrice în funcţiune.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending