Connect with us

Actualitate

Opt din zece români returnează ambalajele cu simbol SGR. Jumătate sunt motivați de recuperarea garanției plătite

Publicat

Publicitate

Opt din zece români (82%) returnează toate ambalajele cu simbol SGR, procent în creștere cu 12% comparativ cu iunie 2024 (70%), iar 51% sunt motivați în principal de recuperarea garanției plătite, conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research.

În ceea ce privește frecvența cu care românii returnează ambalajele cu garanție, 34% le aduc la punctele de colectare o dată pe săptămână, 32% de 2-3 ori pe săptămână, iar 18% o dată pe lună.

În plus, rezultatele studiului arată că ambalajele de plastic cu garanție sunt cele mai frecvent returnate de către români (72%), urmate de ambalajele de sticlă (60%) și de cele din metal (51%). În funcție de gen, bărbații obișnuiesc să returneze, într-o măsură semnificativ mai mare decât femeile, toate tipurile de ambalaje la punctele de colectare.

Referitor la motivația principală care stă la baza obiceiului de a returna ambalajele cu simbol SGR, se poate observa o creștere semnificativă de la 39% (iunie 2024), la 51% (martie 2025) în rândul celor care declară că recuperarea banilor plătiți pe garanție reprezintă principalul imbold. Bărbații (55% comparativ cu 47% în cazul femeilor) și persoanele mature cu vârste cuprinse între 45-55 ani (57% vs. 51% total eșantion) se diferențiază prin faptul că acordă o importanță semnificativ mai mare recuperării garanției de la achiziție.

Totodată, 36% dintre români și-au schimbat obiceiurile de cumpărare a băuturilor ca urmare a implementării SGR. În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu își vor modifica comportamentul de cumpărare și consum al băuturilor îmbuteliate odată cu implementarea Sistemului de Garanție-Returnare.

În prezent, procentul celor care declară că nu și-au schimbat obiceiurile rămâne asemănător cu cel de anul trecut (59%), datele indicând că românii s-au adaptat rapid și mai bine decât se așteptau la noul sistem de gestionare a deșeurilor.

Publicitate

Cu toate acestea, 36% dintre români observă schimbări ale modului în care cumpără băuturi îmbuteliate odată cu implementarea SGR. Astfel, 16% aleg ambalaje mai mari, pentru a plăti de mai puține ori garanția, în timp ce 10% cumpără mai rar, iar 10% aleg produse mai ieftine la raft.

‘Rezultatele studiului arată o adaptare rapidă a românilor la Sistemul de Garanție-Returnare, cu un procent în creștere al celor care returnează toate ambalajele, motivați în principal de recuperarea garanției plătite. Totodată, 36% dintre români spun că și-au modificat comportamentul de cumpărare ca urmare a implementării SGR. În acest context, studiile de tip Customer Decision Journey pot fi un instrument valoros pentru brandurile care vor să înțeleagă mai bine cum influențează aceste schimbări criteriile și deciziile de achiziție ale consumatorilor,’ a declarat Marius Luican, director general Reveal Marketing Research.

Doar 47% dintre români se declară multumiți sau foarte mulțumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare. Astfel că, în viziunea românilor principalele soluții identificate pentru îmbunătățirea acestuia sunt creșterea numărului de puncte de returnare (48%), valoarea mai mare a garanției (27%) și campaniile de informare și educație (21%).

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online în perioada 17-25 martie 2025 pe un eșantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, din mediul urban și rural, utilizatori de internet. Mărimea eșantionului a fost de 1.011 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.

AGERPRES

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început seria concertelor-lecție pentru elevi

Publicat

Publicitate

Orchestra Populară „Rapsozii Botoșanilor-Ioan Cobâlă” a început din data de 18 noiembrie 2025, seria concertelor-lecție pentru elevi, activitate prin care se doreşte nu doar una de promovare a folclorului, ci şi de descoperire și încurajare a tinerelor talente.

„Ne dorim ca aceste concerte lecție să ajungă în aproape toate instituțiile de învățământ din județul Botoșani pentru a aduce mai aproape de elevi și cadre didactice frumusețea cântecului tradițional românesc.

Prin muzică dorim să transmitem interesul tinerei generații pentru valorile autentice, pentru tradiții și pentru identitatea culturală care ne definesc ca popor și să transformăm spațiul educațional într-un loc de întâlnire dintre trecut și prezent, unde cântecul tradițional devine o lecție vie de cultură și istorie.

Elevii au ocazia să descopere emoția autentică a muzicii populare, să înțeleagă importanța păstrării tradițiilor.

Prin prezența noastră în școli și licee ne dorim să contribuim la formarea gustului artistic al tinerilor și la cultivarea respectului pentru patrimoniul cultural local”, a precizat managerul Dan Doboș.

Acest demers reprezintă nu doar o serie de concerte ci și o invitație adresată elevilor de a descoperi, de a învăța și de a duce mai departe moștenirea culturală.

Publicitate

În cadrul acestor concerte-lecție evoluează soliștii vocali și instrumentiști ai orchestrei : Alina Huțu, Constantin Petrescu, Loredana Călin, Alexandru Todirel Marin ( clarinet ), Oleg Sacaliuc ( vioară ), Petru Oloieru ( Țambal ) și Ionuț Scripcariu ( trompetă ). Dirijor – Ion Oloieru.

Programul concertelor-lecție :

  Bucecea – 18.11.2025 Sulita – 20.11.2025

  Corni – 21.11.2025 Sarafineşti – 21.11.2025

  Orăşeni Deal – 28.11.2025 Trusesti – 12.12.2025

  Nicşeni – 15.12.2025 Coțușca – 16.12.2025

  Pomârla – 17.12.2025 Dorohoi – 18.12.2025

Dorim să mulțumim conducerii Consiliului Județean Botoșani pentru sprijinul oferit în organizarea acestor concerte-lecție, realizate în colaborare cu autoritățile locale și unitățile școlare din județ”, spune managerul Dan Doboș.

Citeste mai mult

Eveniment

Apa şi canalizarea se scumpesc de la 1 ianuarie 2026 în Botoşani. Anunţul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate
S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile şi tarifele Ia serviciile de apă şi canalizare-epurare, începând cu data de la 1 ianuarie 2026
Operatorul regional S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile pentru apă potabilă şi tariful la canalizare-epurare pentru întreaga arie de operare, începând cu data de 01 ianuarie 2026, aprobate de către Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice(A.N.R.S.C), prin Decizia nr. 164 din 10.12.2025.
Raţiunea necesităţii de ajustare a preţurilor şi tarifelor rezidă din nevoia respectării Planului anual de evoluţie a tarifelor şi a formulei de ajustare şi presupune ajustări tarifare ale preţurilor şi tarifelor în fiecare an, cel mai târziu la data de 01 ianuarie , atât în termeni reali, cât şi cu inflaţia, în conformitate cu Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri 2024-2028 pe o perioadă de reglementare economică de 5 ani, pentru investiţiile în infrastructura de apă şi apă uzată dezvoltate de operatorul regional S.C.NOVA APASERV S.A. Botoşani, avizată de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.) prin Avizul conform nr. 1353 din data de 15.03.2024 şi aprobată prin Hotărârea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară AQUA Botoşani nr. 199/22.04.2024.
Factorii care au influenţat ajustarea preţurilor şi tarifelor sunt:
– Inflaţia pentru perioada octombrie 2024-octombrie 2025 reflectată prin indicele preţurilor de consum de 109,76%, ceea ce înseamnă o creştere de 9,76% a preţurilor de consum;
– Creşterile anuale în termeni reali prevăzute în Planului anual de evoluţie a tarifelor din Strategia tarifară, respectiv pentru anul 2026 sunt de 2,46% pentru apa potabilă produsă, transportată şi distribuită, pentru canalizare-epurare este de 0,28%, iar pentru apa redistribuită este de 2,23%.
Noua structură tarifară va modifica preţurile şi tariful la serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare astfel:
> preţulapei potabile produsă, transportată şi distribuită se va modifica de la 8,41 lei/mc Iară T.V.A la 9,53 lei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 13,33%;
> tarifulde canalizare-epurare se va modifica de la 6,20 Iei/mc iară T.V.A Ia 6,87 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 10,81%»;
> preţulapei potabilă produsă şi transportată în vederea redistribuirii se va modifica de Ia 3,89 lei/mc iară T.V.A la 4,39 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 12,90%;
Astfel, tariful total pentru 1 mc de apă potabilă şi apă uzată va ajunge de la 16,22 Iei/mc cu TVA Ia 18,21 lei/mc cu TVA, reprezentând o majorare de 12,27%.
Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri are drept scop asigurarea resurselor necesare pentru dezvoltarea de către operatori a programelor de investiţii multianuale de întreţinere, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de apă şi de canalizare existente, precum şi înfiinţarea de noi sisteme, astfel încât toate comunităţile din aria de operare sa beneficieze de servicii moderne şi sigure.
O altă obligaţie legală este ca din preţuri şi tarife să se constituie Fondul de întreţinere, înlocuire şi Dezvoltare (IID) – fond care este principala sursă proprie a operatorilor pentru realizarea investiţiilor în infrastructura de apă şi apă uzată.
Menţinerea acestor servicii în contextul economic marcat de inflaţie presupune şi ajutări periodice ale preţurilor şi tarifelor.
Strategia tarifară constituie şi condiţie obligatorie pentru finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructura de apă realizate din fonduri nerambursabile.
Menţionăm faptul că strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se stabileşte prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare economică, pornind de la preţurile şi tarifele iniţiale şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi în raport cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a cheltuielilor pentru protecţia mediului, a cheltuielilor financiare asociate creditelor contractate, a cheltuielilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabil, care, conform prevederilor legale, va fi réinvestit în reţelele de apă şi de canalizare.
Preţurile/tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă şi canalizare practicate de la 01 ianuarie 2026 de S.C.NOVA AP A SERV S.A. Botoşani, vor fi următoarele:
Preţ/TarifPreţ/TarifPreţ/Tarif
unic pentru toateT.V.Aunic pentru toateunic pentru
categoriile11%categoriiletoate
de utilizatoride utilizatoricategoriile
(exclusiv T. V.A.)(cu T.V.A.)de
utilizatori (cu T.V.A.)
lei/mclei/mclei/mclei/litru
Apă         potabilă        produsă, 9,53 1,05 10,58 0,01050
transportată şi distribuită, pentru
întreaga arie de operare
Canalizare-epurare          pentru 6,87 0,76 7,63 0,00763
întreaga arie de operare
Apă     potabilă     produsă     şi 4,39 0,48 4,87 0,00487
transportată        în       vederea
redistribuirii,   pentru   întreaga
Notă: Conform legislaţiei fiscale în vigoare, cota de T.V’.A aplicabilă pentru serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare este de 11%.
S.F.C.T./G.A./3 ex
S.C. NOVA APASERV S.A. – 710030 Bulevardul Eminescu 34 Botoşani România „We’re more than water”
Preţurile tarifele sunt valabile pentru toate localităţile în care S.C. NOVA APASERV S.A.

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferi verificați în timpul unei acțiuni a polițiștilor la Săveni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni împreună cu cei din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au desfășurat, luni, activități specifice pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică și creșterea gradului de siguranță rutieră, pe raza localităților Săveni și Vlăsinești.

 

În cadrul activităților desfășurate, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au verificat 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 7 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 3.000 lei.

 

Totodată, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Dintre sancțiuni, 6 au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor la Darabani. Ce au vizat oamenii legii

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani și Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani au organizat o acțiune pentru verificarea respectării obligațiilor impuse prin ordinele de protecție și verificarea respectării legislației privind circulația pe drumurile publice, pe raza localității Darabani și a comunelor limitrofe.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost legitimate aproximativ 30 de persoane și au fost oprite pentru control, 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate de către polițiști au fost aplicate 13 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 10.000 lei.

 

În același context, ca măsură complementară, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Totodată, au fost efectuate 6 testări în vederea depistării conducătorilor auto aflați sub influența alcoolului.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending