Connect with us

Eveniment

Opinii. Cătălin Silegeanu: Rolul autorităților este să ajute cetățenii, nu să își umple conturile din amenzi

Publicat

Publicitate

Comunicat. Opinii, de Cătălin Silegeanu:

O problemă care trenează de prea multă vreme în municipiul Botoșani este lipsa locurilor de parcare, iar noile reglementări intrate în vigoare se vor solda cu noi amenzi în rândul cetățenilor. În ciuda promisiunilor electorale, administrația nu reușește să ajungă din urmă creșterea semnificativă a numărului de autoturisme, motiv pentru care licitațiile organizate se încheie cu sume usturătoare pentru unii șoferi. Primăria obține venituri din administrarea parcărilor cu plată, însă aceste sume nu au fost niciodată comunicate public și nici nu se regăsesc în peisajul urban.

În Botoșani, singurele parcări supraetajate au fost ridicate de companii private. Cea mai mare aparține  firmei cu capital belgian care deține Shopping Center-ul și a fost construită într-un an și jumătate.  Proprietarul a investit peste 3 milioane de euro pentru a oferi 600 de locuri de parcare botoșănenilor veniți la cumpărături. Spre comparație, Primăria a amenajat în ultimii doi ani mai puțin de 200 de locuri de parcare și întoarce aceeași foaie de trei ori până identifică spații oportune. Proiectul privind înființarea unei parcări supraetajate pe Bulevardul Eminescu este trecut sub tăcere. În Oradea, Craiova și Pitești se valorifică fiecare colț de stradă, fără a pomeni despre soluțiile implementate în Cluj, Timișoara, Iași sau Sectorul 5 din București.

Municipalitatea din Botoșani nu s-a preocupat de elaborarea unei politici coerente de parcare, pornind de la un studiu complex al transportului urban și al ariei metropolitane. Nici viitorul nu se arată mai optimist. Planul de Mobilitate Urbană Durabile (PMUD) valabil până în 2023 tratează superficial problema parcărilor, despre care abia pomenește, cu toate că recunoaște inexistența unui sistem integrat de management al traficului și multitudinea de deficiențe de gestionare a domeniului public. Planurile de transformare a garajelor în parcări cu spații verzi sunt controversate și nu se vor concretiza în viitorul apropiat. Între timp, intențiile propovăduite în campania electorală privind înființarea unor parcări subterane și supraterane par blocate în spațiul ideatic, iar comisia de sistematizare a traficului se întrunește o dată la câteva luni, mai mult forțată de împrejurări. Pentru a crește gradul de confort și siguranță în trafic, dimensiuni componente ale calității vieții, este nevoie de creșterea capacității administrative.

Interesant este că Primăria nu a publicat vreodată situația veniturilor încasate din gestionarea parcărilor cu plată, un indicator al relevanței investițiilor derulate în acest sector. Nu se cunoaște nici gradul de ocupare a locurilor amenajate, o caracteristică definitorie pentru alegerea spațiului destinat. Banii pe care municipalitatea îi încasează din taxele de parcare și amenzi ar trebui să se regăsească în condițiile de trafic.

Șoferii s-au obișnuit cu trecerile de pietoni amplasate anapoda, intersecțiile greșit proiectate și subdimensionările problematice, însă nu mai pot tolera insuficiența locurilor de parcare. Modificările Codului rutier proaspăt intrate în vigoare îngreunează povara de pe umerii deținătorilor de autovehicule, care se pot trezi cu bunurile ridicate dacă staționează pe trotuare, indiferent de circumstanțele atenuante. Poliția Locală a împărțit mii de amenzi pentru nerespectarea regulamentelor de circulație, însă de bun simț este ca autoritatea să creeze mai întâi condițiile minime pentru aplicarea normelor. O altă nedreptate este îndurată de proprietarii de autoutilitare și vehicule mari, care se chinuie să obțină un loc de parcare în oraș și adesea eșuează, în timp ce privilegiații pot concesiona pe strada Vârnav locuri lipite de marcaje pietonale. Regulile nu sunt aceleași pentru toți.

Publicitate

Gestionarea parcărilor urbane se poate face doar cu resurse umane alocate și dedicate, în structuri separate și bine definite. Este nevoie de investiții masive în construirea unor parcări moderne, relevante în contextul aglomerării, de crearea unor spații noi pe străzile cu sens unic, de digitalizare sistematică și sporirea controlului plăților. Autoritățile publice ar putea coopera cu investitorii privați în administrarea parcărilor existente. Soluții există, dar fără viziune și voință nu se pot produce îmbunătățiri. Rolul autorităților este să ajute cetățenii, nu să își umple conturile din amenzi pentru care o parte din culpă li se cuvine. Atitudinea municipalității sugerează însă contrariul.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Administratie

Munți de gunoaie pe toate drumurile: Peste 100 de sancțiuni aplicate de Garda de Mediu Botoșani comunelor din județ

Publicat

Publicitate

Comisarii Gărzii de Mediu Botoșani au aplicat peste 100 de sancțiuni în perioada 14 iulie – 12 septembrie 2025 după ce au desfășurat o amplă acțiune de inspecție și control la toate cele 78 de unități administrativ-teritoriale (UAT) din județ. Scopul verificărilor a fost evaluarea modului în care autoritățile locale gestionează deșeurile și respectă obligațiile legale privind colectarea separată și reciclarea.

Ce au urmărit inspectorii

După cum au transmis responsabilii Gărzii de Mediul Botoșani, controalele au vizat mai multe aspecte esențiale pentru protecția mediului, printre care:

  • implementarea sistemelor de colectare separată de către ADI și UAT-uri și dotarea corespunzătoare a punctelor de colectare;

  • respectarea programelor de colectare separată pentru hârtie, metal, plastic și sticlă;

  • atingerea țintelor de reutilizare și reciclare stabilite pentru anul 2024;

  • transportul deșeurilor colectate separat fără a fi amestecate;

    Publicitate
  • gestionarea deșeurilor periculoase generate în gospodării;

  • trasabilitatea deșeurilor de la generator la valorificare sau eliminare;

  • verificarea amplasamentelor fostelor depozite rurale închise în 2009 și a zonelor unde au fost semnalate abandonări de deșeuri.

Rezultatele controalelor

Toate UAT-urile din județ au beneficiat de servicii de salubrizare și au contracte încheiate cu operatori specializați. Cu toate acestea, niciun UAT nu a reușit să îndeplinească ținta de reutilizare și reciclare pentru anul 2024 în ceea ce privește deșeurile de hârtie, metal, plastic și sticlă.

În cadrul Sistemului Integrat de Management al Deșeurilor din județul Botoșani au fost stabilite cinci zone de delegare a serviciului public de colectare și transport, operate de patru firme de salubrizare. Fiecare zonă are puncte de precolectare dotate cu eurocontainere și pubele, însă platformele nu sunt echipate complet pentru toate tipurile de deșeuri reciclabile.

Situația pe zone

  • Zona I Transfer Dorohoi – operată de SC Fritehnic SRL, cu 466 puncte de precolectare și aproape 2.000 eurocontainere;

  • Zona II Transfer Săveni – SC Ritmic Com SRL, cu 182 puncte de precolectare și 853 eurocontainere;

  • Zona III Transfer Ștefănești – SC Diasil Service SRL, cu 111 puncte de precolectare și 490 eurocontainere;

  • Zona IV Transfer Botoșani – SC Urban Serv SRL, cu 489 puncte de precolectare și peste 3.600 eurocontainere;

  • Zona V Transfer Flămânzi – SC Fritehnic SRL, cu 73 puncte de precolectare și 424 eurocontainere.

De asemenea, au fost distribuiți către UAT-uri 18.600 saci albaștri și 58.620 saci galbeni pentru colectarea deșeurilor reciclabile, iar unele localități au optat pentru sistemul „din poartă în poartă”. Printre acestea se numără municipiile Botoșani și Dorohoi, orașul Flămânzi și mai multe comune din jur.

Sancțiuni aplicate

În urma verificărilor, 60 de UAT-uri au fost sancționate, fiind aplicate în total 109 sancțiuni:

  • 55 de avertismente;

  • 54 de amenzi, în valoare totală de 2.240.000 lei.

Cele mai frecvente nereguli constatate au fost: depozitarea deșeurilor în afara spațiilor special amenajate, lipsa colectării separate, gestionarea necorespunzătoare a deșeurilor periculoase și lipsa hotărârilor de consiliu local privind reglementarea gestionării deșeurilor.

Cea mai mică amendă aplicată a fost de 20.000 lei, iar cea mai mare a ajuns la 100.000 lei. Există însă și UAT-uri care nu au primit nicio sancțiune, printre care: Botoșani, Blândești, Broscăuți, Corni, Cristinești, Hănești, Pomârla, Răchiți sau Vârfu Câmpului.

Concluzii: Nerespectarea regulilor atrage și sancțiuni financiare consistente

Reprezentanții Gărzii de Mediu Botoșani atrag atenția că protecția mediului este un obiectiv de interes public major, iar responsabilitatea revine atât autorităților, cât și cetățenilor. Nerespectarea regulilor de colectare separată și reciclare nu doar că afectează mediul, dar atrage și sancțiuni financiare consistente.

Citeste mai mult

Eveniment

Codul galben de vânt puternic la Botoșani: Rafale de peste 50 km/h până diseară la ora 20.00

Publicat

Publicitate

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis duminică, 14 septembrie 2025, o atenționare cod galben de vânt puternic, valabilă în intervalul 10:00 – 20:00. Printre județele vizate se află și Botoșaniul, unde rafalele pot atinge viteze de 50 – 70 km/h.

Pe lângă Botoșani, avertizarea vizează și județele Caraș-Severin, Timiș, Arad, zonele joase din Suceava și Neamț, precum și partea vestică a Carpaților Meridionali, cu porțiuni din Hunedoara, Alba, Sibiu, Vâlcea și Gorj.

La munte, la altitudini mari, de peste 1700 de metri, meteorologii avertizează că intensitatea vântului va crește, putând depăși chiar 90 – 100 km/h.

În județul Botoșani, vântul se va resimți mai ales în prima parte a zilei, cu intensificări temporare ce pot ajunge la pragul de 70 km/h. În restul regiunii, rafalele vor fi mai slabe și nu vor crea probleme majore.

Meteorologii menționează că și în sudul, estul și centrul țării vor apărea intensificări ale vântului, dar acestea vor fi mai reduse, cu viteze de 40 – 45 km/h, pe intervale scurte.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Țigări ascunse în piese de lego și produse contrafăcute de peste 43.000 de lei, descoperite la Botoșani de polițiștii de frontieră

Publicat

Publicitate

Captură inedită a polițiștilor de frontieră botoșăneni. În urma unei acțiuni desfășurate în zona de competență, aceștia au descoperit parfumuri, articole vestimentare și țigarete susceptibile a fi contrafăcute, evaluate la peste 43.000 de lei. Totodată, o cantitate impresionantă de produse cosmetice a fost ridicată și predată organelor vamale.

Incidentul a avut loc pe 11 septembrie, în jurul orei 20:00, în localitatea de frontieră Pomârla. O patrulă a Serviciului Teritorial al Poliţiei de Frontieră Botoșani a oprit pentru control două microbuze cu remorcă, înmatriculate în Ucraina.

În primul microbuz, polițiștii au găsit 80 de parfumuri și mai multe articole de îmbrăcăminte, toate purtând însemnele unor mărci consacrate, dar susceptibile a fi contrafăcute. Surpriza a venit însă la descoperirea unor țigarete ascunse într-un mod cu totul inedit: fiecare pachet fusese disimulat în interiorul unor piese de lego. Bunurile, estimate la 43.000 de lei, au fost ridicate, iar pe numele șoferului a fost întocmit dosar penal pentru punerea în circulație a produselor contrafăcute.

Al doilea microbuz transporta 4.590 de sticle cu ojă gel, lămpi UV, accesorii pentru pile electrice, seruri și creme cosmetice. Întreaga încărcătură a fost predată Direcției Regionale Vamale Iași, iar ambii șoferi au fost sancționați contravențional cu câte 8.000 de lei.

Autoritățile atrag atenția asupra fenomenului tot mai diversificat al introducerii pe piață a produselor contrafăcute, subliniind riscurile pe care acestea le pot reprezenta pentru consumatori.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

De ce a fost liniște ieri pe cerul județelor din Moldova. Dronă interceptată de Forțele Aeriene Române în spațiul aerian național

Publicat

Publicitate

Liniștea neobișnuită din toată ziua de ieri de pe cerul Moldovei, unde doar câteva avioane au traversat regiunea de Nord-Est, unele zboruri fiind chiar anulate pe aeroporturi, pare să fi avut o explicație serioasă.

Sâmbătă seara, o dronă a fost interceptată în spațiul aerian național de către Forțele Aeriene Române. Ministerul Apărării Naționale (MApN) a transmis primele precizări legate de incident.

O dronă a fost interceptată sâmbătă seara, de către Forțele Aeriene Române, în spațiul aerian național. Ministerul Apărării Naționale (MApN) a făcut precizări.

”Două aeronave de luptă F-16 din Baza 86 Aeriană Fetești au decolat sâmbătă, 13 septembrie, la ora 18:05, pentru monitorizarea situației aeriene la granița cu Ucraina, ca urmare a unor atacuri aeriene rusești asupra infrastructurii ucrainene de la Dunăre.

La ora 18:23, aeronavele F-16 au detectat o dronă în spațiul aerian național, pe care au urmărit-o până la aproximativ 20 km sud-vest de Chilia Veche, unde a dispărut de pe radar.

Drona nu a evoluat deasupra zonelor locuite și nu a reprezentat un pericol iminent pentru securitatea populației.

Publicitate

În momentul emiterii comunicatului, situația este monitorizată de sistemele radar ale MApN și de aeronavele aflate în aer.

Echipe de specialiști sunt pregătite să înceapă căutarea posibilelor resturi ale vehiculului aerian” – precizări oficiale MApN.

Precizările ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu

Ministrul Apărării, Ionuț Moșteanu a făcut precizări despre acțiunea forțelor aeriene.

Despre dronă, acesta spune că nu a fost doborâtă.

„Nu a fost doborâtă, nu. Radarele au interceptat-o și au văzut-o venind spre spațiul nostru aerian. Avioanele s-au ridicat și au văzut-o au fost foarte aproape să o dea jos. Drona zburând foarte jos la un moment dat a plecat în Ucraina. Astea sunt informațiile pe care le avem la acest moment”, a spus Moșteanu, sâmbătă, la Antena 3 CNN, potrivit Mediafax.

Oficialul a mai declarat că la misiunea de sâmbătă au fost implicate și avioane germane pentru monitorizarea situației: „ Practic le-au înlocuit în spațiu aerian pentru că avioanele au o perioadă de zbor limitată și în momentul în care F-16-le s-a apropiat de terminarea acestei perioade s-au ridicat Eurofightererele aliaților germani”.

Întrebat despre procedurile privind Legea 73/2025 care permite doborârea dronelor ce intră în spațiul aerian, ministrul Apărării a declarat: „ Procedurile urmează să fie trecute prin CSAT. Am luat toate aprobările în aceste luni de vară. Sunt legate cu procedurile de intervenție în cazul aeronavelor cu pilot. În acest moment, pentru angajarea împotriva aeronavelor cu pilot, funcționăm, practic, pe legea veche unde ministru trebuie să dea aprobare pentru angajarea. Și eu am tot timpul un telefon asupra mea cu o aplicație, dacă nu sunt eu,, pe comandă, în jos, are altcineva această posibilitate de a da aprobare”.

„Așteptăm raportul final și îl vom avea în orele care urmează, din partea celor care au fost direct implicate în acest lucru care vine, mâine vor fi survoluri cu elicoptere în zona aceea pentru a vedea dacă există urme sau dacă ar fi căzut, dar toate informațiile în momentul ăsta sunt că drona a ieșit în spațiul aerian ucrainean”, a încheiat Moșteanu.

Context

MApN amintește că Legea nr. 73 din 2025 oferă cadrul legal pentru doborârea dronelor și a vehiculelor aeriene care pătrund neautorizat în spațiul aerian național, în condițiile prevăzute la art 18:

„Măsurile prevăzute la art. 11 sunt dispuse în raport cu nivelul amenințării, în limitele dreptului internațional aplicabil, după ce au fost luate în considerare toate circumstanțele specifice ale evenimentului și ținând cont de prioritatea protejării vieții persoanelor, ultima soluție posibilă dispusă fiind nimicirea aeronavei care utilizează neautorizat spațiul aerian național.”

IGSU a emis RO-Alert

La ora 18.12, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a transmis un mesaj RO-Alert pentru zona de nord a județului Tulcea. Cetățenii erau informați că există posibilitatea căderii unor obiecte din spațiul aerian și au fost îndemnați să adopte măsuri de protecție.

Durata estimată a alarmei aeriene a fost de aproximativ 90 de minute.

În jurul orei 20.00, a fost emis un nou mesaj RO-Alert pentru aceeași zonă din Tulcea. Alerta a încetat la ora 21.00.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending