Connect with us

Eveniment

Opinii. Cătălin Silegeanu: Rolul autorităților este să ajute cetățenii, nu să își umple conturile din amenzi

Publicat

Publicitate

Comunicat. Opinii, de Cătălin Silegeanu:

O problemă care trenează de prea multă vreme în municipiul Botoșani este lipsa locurilor de parcare, iar noile reglementări intrate în vigoare se vor solda cu noi amenzi în rândul cetățenilor. În ciuda promisiunilor electorale, administrația nu reușește să ajungă din urmă creșterea semnificativă a numărului de autoturisme, motiv pentru care licitațiile organizate se încheie cu sume usturătoare pentru unii șoferi. Primăria obține venituri din administrarea parcărilor cu plată, însă aceste sume nu au fost niciodată comunicate public și nici nu se regăsesc în peisajul urban.

În Botoșani, singurele parcări supraetajate au fost ridicate de companii private. Cea mai mare aparține  firmei cu capital belgian care deține Shopping Center-ul și a fost construită într-un an și jumătate.  Proprietarul a investit peste 3 milioane de euro pentru a oferi 600 de locuri de parcare botoșănenilor veniți la cumpărături. Spre comparație, Primăria a amenajat în ultimii doi ani mai puțin de 200 de locuri de parcare și întoarce aceeași foaie de trei ori până identifică spații oportune. Proiectul privind înființarea unei parcări supraetajate pe Bulevardul Eminescu este trecut sub tăcere. În Oradea, Craiova și Pitești se valorifică fiecare colț de stradă, fără a pomeni despre soluțiile implementate în Cluj, Timișoara, Iași sau Sectorul 5 din București.

Municipalitatea din Botoșani nu s-a preocupat de elaborarea unei politici coerente de parcare, pornind de la un studiu complex al transportului urban și al ariei metropolitane. Nici viitorul nu se arată mai optimist. Planul de Mobilitate Urbană Durabile (PMUD) valabil până în 2023 tratează superficial problema parcărilor, despre care abia pomenește, cu toate că recunoaște inexistența unui sistem integrat de management al traficului și multitudinea de deficiențe de gestionare a domeniului public. Planurile de transformare a garajelor în parcări cu spații verzi sunt controversate și nu se vor concretiza în viitorul apropiat. Între timp, intențiile propovăduite în campania electorală privind înființarea unor parcări subterane și supraterane par blocate în spațiul ideatic, iar comisia de sistematizare a traficului se întrunește o dată la câteva luni, mai mult forțată de împrejurări. Pentru a crește gradul de confort și siguranță în trafic, dimensiuni componente ale calității vieții, este nevoie de creșterea capacității administrative.

Interesant este că Primăria nu a publicat vreodată situația veniturilor încasate din gestionarea parcărilor cu plată, un indicator al relevanței investițiilor derulate în acest sector. Nu se cunoaște nici gradul de ocupare a locurilor amenajate, o caracteristică definitorie pentru alegerea spațiului destinat. Banii pe care municipalitatea îi încasează din taxele de parcare și amenzi ar trebui să se regăsească în condițiile de trafic.

Șoferii s-au obișnuit cu trecerile de pietoni amplasate anapoda, intersecțiile greșit proiectate și subdimensionările problematice, însă nu mai pot tolera insuficiența locurilor de parcare. Modificările Codului rutier proaspăt intrate în vigoare îngreunează povara de pe umerii deținătorilor de autovehicule, care se pot trezi cu bunurile ridicate dacă staționează pe trotuare, indiferent de circumstanțele atenuante. Poliția Locală a împărțit mii de amenzi pentru nerespectarea regulamentelor de circulație, însă de bun simț este ca autoritatea să creeze mai întâi condițiile minime pentru aplicarea normelor. O altă nedreptate este îndurată de proprietarii de autoutilitare și vehicule mari, care se chinuie să obțină un loc de parcare în oraș și adesea eșuează, în timp ce privilegiații pot concesiona pe strada Vârnav locuri lipite de marcaje pietonale. Regulile nu sunt aceleași pentru toți.

Publicitate

Gestionarea parcărilor urbane se poate face doar cu resurse umane alocate și dedicate, în structuri separate și bine definite. Este nevoie de investiții masive în construirea unor parcări moderne, relevante în contextul aglomerării, de crearea unor spații noi pe străzile cu sens unic, de digitalizare sistematică și sporirea controlului plăților. Autoritățile publice ar putea coopera cu investitorii privați în administrarea parcărilor existente. Soluții există, dar fără viziune și voință nu se pot produce îmbunătățiri. Rolul autorităților este să ajute cetățenii, nu să își umple conturile din amenzi pentru care o parte din culpă li se cuvine. Atitudinea municipalității sugerează însă contrariul.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Dialog viu între generații de filologi: Școala de vară de la Ipotești revine cu o nouă ediție dedicată cercetării literare

Publicat

Publicitate

Memorialul Ipotești găzduiește, în perioada 24–28 iunie 2025, cea de-a VII-a ediție a Școlii de vară pentru tinerii cercetători filologi, un eveniment devenit tradiție în peisajul academic românesc.

Dedicată masteranzilor și doctoranzilor pasionați de studiile literare, ediția din acest an propune tema „Studiile literare românești, în proiecte și proiecții”, cu accent pe cartografierea noilor direcții de cercetare promovate de noile generații.

Evenimentul este organizat de Memorialul Ipotești în parteneriat cu Centrul de Cercetare în Filologie Modernă și Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Timp de cinci zile, participanții vor fi implicați într-un dialog interdisciplinar, stimulat de prelegeri susținute de cercetători români și internaționali.

Conferința de deschidere va avea loc marți, 24 iunie, ora 17.00, și va fi susținută de dr. Iulian Costache (Universitatea din București). În fiecare dimineață vor urma conferințe tematice: dr. Jessica Andreoli (Universitatea din Torino) va vorbi despre transferul cultural româno-italian în secolul XX, dr. Marius Popa va analiza literatura română de expresie franceză, iar dr. Ștefan Firică va explora literatura migrației post-1990.

După-amiezile vor fi rezervate workshop-urilor de cercetare și sesiunilor de mentorat, unde tinerii filologi își vor putea expune propriile proiecte. Activitățile vor culmina pe 28 iunie cu o întâlnire din seria „Eminescu – personaj de roman”, având-o ca invitată pe scriitoarea Florina Ilis, autoarea romanului „Viețile paralele”.

Ediția din acest an, coordonată de prof. dr. Ioana Bican, promite să fie o platformă de reflecție critică, dar și de inspirație profesională pentru tinerii cercetători, în inima locului unde poezia lui Eminescu respiră și astăzi.

Publicitate

Citeste mai mult

Educație

Testarea națională pentru elevii clasei a VIII-a începe luni, 23 iunie 2025. La Botoșani sunt 52 de centre de examen

Publicat

Publicitate

Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a începe luni, 23 iunie 2025, iar la Botoșani sunt organizate nu mai puțin de 52 de centre de examen.

La nivelul județului Botoșani, sunt înscriși, pentru a susține examenul, 3501 absolvenți, din care 53 cu cerințe educaționale speciale și 2 absolvenți din seriile anterioare. Repartizarea în săli se va face în ordine alfabetică, pe centrul de examen.

Copiii vor primi, la prima probă, codurile care vor înlocui numele în momentul comunicării rezultatelor. Acestea vor fi publicate pe http://evaluare.edu.ro/.

Lucrările din alte județe vor fi corectate în Centrul zonal de evaluare de la Liceul „Dimitrie Negreanu” Botoșani, cu o subcomisie la Liceul „Regina Maria” Dorohoi, folosindu-se platforma de evaluare digitalizată care a fost dezvoltată astfel încât, în situația unor punctaje diferite la itemii de tip grilă, lucrarea să fie transmisă din nou către cei doi evaluatori inițiali pentru verificare și remedierea erorilor.

De asemenea, pentru o evaluare cât mai unitară, înainte de începerea evaluării, Ministerul Educației și Cercetării va organiza ședințe de instruire cu profesorii corectori din toată țara, atât la limba și literatura română, cât și la matematică.

„În preajma examenului de Evaluare Națională 2025, vreau să transmit tuturor absolvenților de cl. a VIII-a un mesaj de încredere și încurajare. Vă îndemn să priviți această etapă nu doar ca o simplă probă de cunoștințe, ci ca pe o oportunitate de a vă demonstra puterea de a transforma efortul și dedicarea voastră în rezultate concrete!

Publicitate

Nu uitați că succesul nu este definit exclusiv de nota de la examen, ci de întreaga voastră evoluție și de curajul de a continua să învățați. Vă îndemn să rămâneți concentrați, motivați și optimiști! Mult succes! „, a transmis inspectorul școlar general al județului Botoșani, prof. Bogdan Gheorghe SURUCIUC.

Citeste mai mult

Eveniment

Rețea inteligentă de gaze naturale în comuna Roma: Proiect de peste 7,5 milioane lei, scos la licitație

Publicat

Publicitate

Primăria comunei Roma din județul Botoșani, a lansat oficial procedura de achiziție publică pentru realizarea rețelei inteligente de distribuție a gazelor naturale, un proiect de infrastructură așteptat de locuitori de mai mulți ani.

Anunțul a fost publicat în platforma electronică de achiziții publice (SEAP), iar valoarea totală estimată a contractului se ridică la 7.576.285,11 lei.

Licitația vizează servicii complete de proiectare (faza Proiect Tehnic – PT și Detalii de Execuție – DDE), asistență tehnică din partea proiectantului, precum și execuția efectivă a lucrărilor de construcție.

Proiectul poartă denumirea: „Dezvoltarea rețelelor inteligente de distribuție a gazelor naturale în vederea creșterii nivelului de flexibilitate, siguranță, eficiență în operare, precum și de integrare a activităților de transport, distribuție și consum final în comuna Roma cu localitățile aparținătoare (Roma și Cotârgaci), județul Botoșani”.

Lucrările propuse constau în realizarea unei rețele moderne de distribuție pe o lungime totală de 15.823 metri, utilizând țeavă din polietilenă tip PE 100 SDR 11. Toate detaliile tehnice sunt disponibile în documentația de atribuire, inclusiv în Documentația Tehnică pentru Autorizarea Lucrărilor de Construcții (D.T.A.C.).

Operatorii economici interesați au la dispoziție 10 zile pentru a solicita clarificări înainte de data limită de depunere a ofertelor. Autoritatea contractantă a precizat că va răspunde la toate solicitările de clarificare cel târziu cu 6 zile înainte de termenul limită de depunere.

Publicitate

Prin această investiție, administrația locală urmărește modernizarea serviciilor publice de utilitate, reducerea consumului energetic și creșterea confortului cetățenilor. De asemenea, rețeaua inteligentă va permite o mai bună monitorizare și gestionare a fluxurilor de gaze, adaptată cerințelor actuale de eficiență și sustenabilitate.

„Proiectul se înscrie în strategia locală de dezvoltare durabilă și de atragere de fonduri europene și guvernamentale pentru modernizarea infrastructurii comunale”, a transmis primarul comunei Roma, Cosmin Cîșlariu.

Sursa foto ilustrativ: Arhiva Botoșani24.ro.

Citeste mai mult

Economie

Controale la importatorii de lemn din Botoșani: Lipsa sistemului „due diligence” a adus amenzi și termene de conformare

Publicat

Publicitate

Comisarii Gărzii de Mediu au efectuat, în județul Botoșani, trei acțiuni de inspecție și control care au vizat operatorii economici ce introduc pe piață lemn sau produse din lemn.

Verificările au fost realizate în baza unui control tematic planificat și au avut ca scop aplicarea noului Regulament (UE) nr. 995/2010 al Parlamentului European și al Consiliului (EUTR), care stabilește obligațiile operatorilor în ceea ce privește legalitatea și trasabilitatea lemnului.

Conform prevederilor regulamentului, este interzisă introducerea pe piață a lemnului recoltat ilegal sau a produselor derivate din acesta. Fiecare operator este obligat să implementeze un sistem „due diligence” – un set de proceduri menite să evalueze și să minimizeze riscurile de proveniență ilegală.

În urma controalelor, autoritățile au constatat că niciunul dintre operatorii botoșăneni verificați nu avea implementat sistemul „due diligence” prevăzut la articolul 6 din regulamentul european. Pentru toate neconformitățile, s-au stabilit măsuri de remediere, iar operatorii au primit un termen de maximum 60 de zile pentru a se conforma cerințelor legale.

Au fost aplicate două sancțiuni contravenționale: un avertisment și o amendă în valoare de 10.000 de lei.

Menționăm că Regulamentul (UE) nr. 995/2010 (EUTR) va rămâne aplicabil până la 31 decembrie 2027 pentru produsele obținute înainte de 29 iunie 2023 și introduse pe piață începând cu 30 decembrie 2024. Ulterior, acesta va fi înlocuit de noul Regulament (UE) 2023/1115 – cunoscut sub denumirea de EUDR (European Union Deforestation Regulation).

Publicitate

EUDR este o inițiativă a Uniunii Europene menită să oprească defrișările și degradarea pădurilor cauzate de activități economice, în special cele agricole, prin impunerea unor reguli stricte pentru produsele comercializate în spațiul comunitar.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending