Connect with us

Eveniment

OPINII. Cătălin Silegeanu: „Momentul istoric” pe care îl elogiază primarul Cosmin Andrei îi reflectă incapacitatea managerială

Publicat

Publicitate

Dezafectarea infrastructurii de tramvai din municipiul Botoșani este unul dintre cele mai mari paradoxuri administrative românești. „Momentul istoric” pe care îl elogiază cu mândrie primarul Cosmin Andrei, vizând lucrările demarate pe strada Primăverii, reprezintă o decizie neinspirată din toate punctele de vedere și reflectă incapacitatea managerială a acestuia.

Înainte de toate, este într-adevăr o chestiune „istorică” renunțarea la o finanțare de 180 de milioane de lei, din fonduri europene, pentru reabilitarea căilor de rulare, în condițiile în care Primăria s-a angajat ireversibil să achiziționeze nouă tramvaie moderne, printr-o procedură centralizată de Ministerul Dezvoltării. Denunțarea contractului respectiv antrenează consecințe devastatoare pentru toate primăriile participante la achiziția comună, care ar fi obligate să suporte corecțiile financiare imputate și să returneze sumele cheltuite în baza proiectului. Prin urmare, în municipiul Botoșani vor fi aduse noi mijloace de transport, a căror soartă este deja pecetluită prin desființarea infrastructurii specifice. Primăria nu a comunicat vreo soluție clară pentru ca tramvaiele respective să nu devină o risipă de bani, condamnate să ruginească în curtea companiei Eltrans.

Este incredibilă relaxarea cu care edilul-șef al orașului anunță că întoarce spatele unei sume fabuloase pe care o oferă Uniunea Europeană, cunoscând implicațiile acestei decizii. Se apără vorbind despre achiziția a nouă autobuze electrice, deși intenția se află doar la nivel de proiect depus spre finanțare. Nu există nicio garanție că va fi implementat cu succes. Iar până ca respectivul obiectiv să fie îndeplinit, locuitorii municipiului Botoșani vor circula cu autobuze diesel, extrem de costisitoare și poluante.

Primăria plătește rate de circa 165.000 de lei pentru leasing-ul operațional, cost la care se adaugă cel puțin 80.000 de lei pentru combustibil. Așadar, cheltuielile se ridică la un sfert de milion de lei, în fiecare lună, doar pentru operarea autobuzelor. În plus, contractul prevede o limită de kilometri, estimând că acestea vor parcurge 50.000 de kilometri într-un an. În realitate, autovehiculele se deplasează mai bine de 180.000 de kilometri, anual, adică de patru ori mai mult decât s-a anticipat la încheierea contractului de leasing. Iar ce-i în plus se plătește cu 2,5 lei pe kilometru. Cu alte cuvinte, botoșănenii plătesc circulația cu autobuzul în regim de taxi. Primăria acumulează deja datorii, iar furnizorul va decide, cel mai probabil, să-și ia autobuzele înapoi.

Pe scurt, există mari probleme legate de transportul public în municipiul Botoșani. Niciun argument nu poate scuza lipsa de viziune a primarului, care angajează cu bună știință o mulțime de riscuri pe banii și nervii contribuabililor. Nu mai pomenesc despre inoportunitatea perioadei alese pentru demararea lucrărilor de dezafectare, care vor cauza adevărate convulsii în trafic când va începe noul an școlar. Nu mai pomenesc despre faptul că, prin această decizie, municipiul Botoșani se exclude din rândul puținelor orașe din țară care se bucură de astfel de posibilități. Tramvaiele au rolul de asigura coloana vertebrală a unui oraș, au o capacitate de găzduire net superioară autobuzelor, sunt mult mai practice din punct de vedere al fluidizării traficului, sunt mai rezistente și sustenabile, iar costul de operare per călător este mult mai mic.

Însă comparația, imaginea de ansamblu, riscurile și datele concrete ale problemei nu au valoare în ochii unui edil setat să repete obsesiv „este prea mare cofinanțarea, este prea târziu”. Dacă primarul ar fi avut capacitate managerială și interes real pentru binele comunității, din momentul în care a preluat conducerea ar fi găsit soluții să implementeze acest proiect major, botoșănenii s-ar fi bucurat de transport propriu, sigur și de calitate la finele anului 2023. Însă „momentul istoric” pe care l-a preferat Cosmin Andrei nu face decât să arunce municipiul Botoșani într-un joc a cărui miză este încă necunoscută. O ruletă pe bani publici.

Publicitate

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Accident la Ungureni: O mașină a intrat într-o căruță. Un bărbat de 43 de ani a ajuns la spital

Publicat

Publicitate

Un bărbat în vârstă de 43 de ani a fost transportat la spital, în această după-amiază, în urma unui accident rutier produs pe Drumul Național 29, în localitatea Ungureni. În coliziune au fost implicate un autoturism și un atelaj hipo.

La locul evenimentului au intervenit pompierii din cadrul Stației Săveni, cu o autospecială de stingere dotată cu modul de descarcerare, precum și două echipaje ale Serviciului Județean de Ambulanță Botoșani.

Potrivit primelor informații, salvatorii au constatat că niciuna dintre persoanele implicate nu era încarcerată. Unul dintre bărbații aflați în căruță a suferit răni și a fost preluat de echipajul medical, fiind transportat la spital pentru îngrijiri de specialitate.

Pompierii au acționat ulterior pentru înlăturarea pericolului de incendiu, întrucât în urma impactului exista risc de scurgeri de combustibil.

Reprezentanții Inspectoratului pentru Situații de Urgență Botoșani atrag atenția conducătorilor auto să circule cu prudență și să respecte regulile de circulație, pentru a evita producerea unor evenimente similare.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Se alege praful din turismul românesc: Numărul voucherelor de vacanță s-a redus cu 85% față de 2024

Publicat

Publicitate

Numărul tichetelor de vacanță emise în luna septembrie a acestui an a fost mai mic cu aproape 85% față de aceeași perioadă din 2024, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere cu 39%, arată datele centralizate de un tur-operator pe baza informațiilor furnizate de Ministerul Finanțelor.

Această diminuare a valorii și volumului voucherelor de vacanță afectează unul dintre puținele instrumente directe de sprijin pentru turismul intern, atrage atenția tur-operatorul, într-un comunicat remis vineri AGERPRES.

‘Deși voucherele de vacanță continuă să fie utilizate și în septembrie, datele arată o scădere semnificativă față de anul precedent. Comparativ cu aceeași lună din 2024, numărul tichetelor de vacanță emise a fost mai mic cu aproape 85%, iar cel al tichetelor decontate a înregistrat o reducere de 39% (…) Consecințele se resimt în întreaga industrie a ospitalității, care se confruntă cu presiuni suplimentare și cu o scădere a atractivității pieței locale, încurajând astfel migrarea turiștilor către destinații externe sau forme de turism nefiscalizate din România’, se menționează în comunicatul Bibi Touroperator.

Informațiile furnizate de Ministerul Finanțelor relevă că, în primele nouă luni ale anului 2025, s-au emis cu aproape 70% mai puține vouchere decât în perioada similară din 2024, iar numărul celor decontate a scăzut cu 31%.

‘Diferența dintre ritmul de scădere al voucherelor emise și al celor decontate se explică prin faptul că, în circulație, mai există încă vouchere emise în 2024, în valoare de 1.600 lei. Acestea contribuie temporar la menținerea unui nivel mai ridicat al decontărilor. Odată cu epuizarea acestor tichete, vor rămâne în circulație doar cele emise în acest an, în valoare de 800 lei, al căror volum este, de asemenea, în scădere. Avertismentele formulate anterior de către specialiștii în turism s-au confirmat: deciziile guvernamentale au avut un impact negativ asupra turismului intern, vizibil încă din prima lună de vară’, spune tur-operatorul.

Potrivit sursei citate, reducerea valorii voucherelor de vacanță, creșterea TVA și scăderea puterii de cumpărare au contribuit la deteriorarea progresivă a situației, cu efecte accentuate pentru 2026.

Publicitate

‘Este esențial ca Guvernul să intervină rapid și să stimuleze mecanismele economice. Măsurile de austeritate în sectorul public nu trebuie confundate cu o frânare generală a economiei. În lipsa unor acțiuni corective, riscul declanșării unei spirale recesioniste crește, cu consecințe directe: creșterea șomajului și închiderea unui număr tot mai mare de afaceri. Așteptăm decizia fermă ca TVA nu va crește și mai mult de la 1 ianuarie, ceea ce ar pune definitiv pe butuci turismul. Și mai așteptăm o indexare a valorii voucherelor de vacanță, așa cum s-a anunțat pentru indexarea tichetelor de masă de la 40 la 50 lei/zi’, a declarat Adrian Voican, vicepreședinte al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România (ANAT) și președinte al Bibi Group4travel.

Bibi Touroperator, membru Bibi Group4Travel, este unul dintre cei mai importanți tur-operatori pe piața locală de turism, specializat pentru România, cu o cifră de afaceri a grupului de peste 13 milioane euro. Compania a implementat, în premieră, în România, conceptul ‘Înscrieri Timpurii’.

Citeste mai mult

Educație

Ziua porților deschise la Liceul „Ștefan D. Luchian” din Ștefănești: Lucrările de modernizare, aproape finalizate

Publicat

Publicitate

Lucrările de reabilitare și modernizare a Liceului „Ștefan D. Luchian” din orașul Ștefănești se apropie de final, iar administrația locală a anunțat organizarea unui eveniment special dedicat comunității. Primarul Florin Buțura a invitat locuitorii orașului să participe, astăzi, la Ziua Porților Deschise, programată să înceapă la ora 12:00.

„Bună dimineața cu cele mai bune gânduri și o invitație! Lucrările de reabilitare și modernizare a liceului sunt aproape gata, iar toți cei interesați sunt așteptați să vadă cum arată interiorul școlii, sălile de clasă și investițiile realizate”, a transmis primarul Florin Buțura.

Evenimentul oferă șansa localnicilor, părinților și elevilor să descopere noile spații modernizate, dotările educaționale și îmbunătățirile aduse unității de învățământ, în cadrul unui proiect amplu de reabilitare susținut de administrația locală.

Potrivit edilului, elevii și profesorii își vor relua cursurile în noile săli imediat după încheierea minivacanței, într-un mediu modern, luminos și adaptat cerințelor actuale ale procesului educațional.

Citeste mai mult

Economie

Românii pot investi din nou în titlurile Fidelis: Dobânzi de până la 7,95% la emisiunile în lei

Publicat

Publicitate

Ministerul Finanțelor va lansa, săptămâna viitoare, o nouă ediție a titlurilor de stat FIDELIS, cea de-a zecea din acest an, destinată exclusiv persoanelor fizice. Prin această emisiune, românii vor putea investi direct în obligațiuni emise de stat, o formă sigură și avantajoasă de economisire. Titlurile de stat FIDELIS sunt garanții ale statului român, fiind considerate printre cele mai sigure instrumente de investiție disponibile pe piața locală.

Acest lucru, după ce Ministerul Finanțelor (MF) a anunțat vineri, o nouă ediție Fidelis, cu dobânzi de până la 7,95% pentru titlurile în lei, respectiv de până la 6,3% la cele în euro, ce se va desfășura în perioada 7-14 noiembrie, relatează agerpres.ro.

Persoanele fizice rezidente și nerezidente, cu vârsta peste 18 ani, pot subscrie în titlurile de stat Fidelis denominate în lei și în euro prin intermediul băncilor partenere: BT Capital Partners&Banca Transilvania, Banca Comercială Română, BRD – Groupe Societe Generale, UniCredit Bank și TradeVille în parteneriat cu Libra Bank.

Potrivit unui comunicat de presă, transmis vineri AGERPRES, aceasta este cea de-a 10-a ediție Fidelis din 2025 și, totodată, a 20-a de la debutul campaniei ‘România are sânge de rocker, acum și de investitor’, realizată împreună cu ‘Morning Glory cu Răzvan Exarhu’, Rock FM, prin care donatorii de sânge primesc cea mai bună dobândă la titlurile de stat.

Cei care vor să-și investească economiile în Programul Fidelis, ediția din octombrie, vor beneficia de dobânzi atractive și neimpozabile. Astfel, pentru titlurile de stat în lei, dobânzile sunt de 6,95%, cu scadența la doi ani, 7,35%, cu scadența la 4 ani și de 7,7%, cu scadența la șase ani. Totodată, pentru titlurile în euro, dobânzile sunt de 3,9%, cu scadența la trei ani, 5%, cu scadența la cinci ani și de 6,3%, cu scadența la 10 ani.

În acest sens, Ministerul Finanțelor anunță tranșe speciale în lei și în euro pentru donatorii de sânge. Tranșa specială de titluri de stat Fidelis, emise în lei, cu scadență la doi ani, dedicată tuturor celor care fac dovada donării de sânge începând cu 1 iunie 2025, va avea o dobândă de 7,95%.

Publicitate

‘Donatorii-investitori se bucură de un prag minim de subscriere redus de la 5.000 de lei la 500 lei, în limita unui plafon maxim de 100.000 lei’, se precizează în comunicat.

Totodată, persoanele care investesc în titlurile de stat Fidelis se bucură de facilități, precum: posibilitatea de a vinde titlurile înainte de maturitate, primind dobândă aferentă perioadei de deținere în funcție de prețul primit pe bursă; veniturile obținute din deținerea titlurilor sunt neimpozabile și flexibilitate în administrarea și diversificarea portofoliului.

‘Cifrele celor 9 ediții din 2025 dovedesc interesul crescut al românilor pentru modalitatea de economisire propusă de Ministerul Finanțelor: suma totală investită este de peste 18,32 miliarde de lei; 190.258 ordine de subscriere; 29.885 donatori – investitori și peste 1,720 miliarde de lei, suma totală investită de donatori-investitori.’, precizează ministerul de resort.

Valoarea nominală a unui titlu de stat Fidelis este de 100 de lei – pentru emisiunea în lei, și de 100 de euro – pentru emisiunea în euro, iar pragul minim de subscriere este de 5.000 de lei, respectiv 1.000 de euro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending