Connect with us

Eveniment

OPINII. Cătălin Silegeanu: „Momentul istoric” pe care îl elogiază primarul Cosmin Andrei îi reflectă incapacitatea managerială

Publicat

Publicitate

Dezafectarea infrastructurii de tramvai din municipiul Botoșani este unul dintre cele mai mari paradoxuri administrative românești. „Momentul istoric” pe care îl elogiază cu mândrie primarul Cosmin Andrei, vizând lucrările demarate pe strada Primăverii, reprezintă o decizie neinspirată din toate punctele de vedere și reflectă incapacitatea managerială a acestuia.

Înainte de toate, este într-adevăr o chestiune „istorică” renunțarea la o finanțare de 180 de milioane de lei, din fonduri europene, pentru reabilitarea căilor de rulare, în condițiile în care Primăria s-a angajat ireversibil să achiziționeze nouă tramvaie moderne, printr-o procedură centralizată de Ministerul Dezvoltării. Denunțarea contractului respectiv antrenează consecințe devastatoare pentru toate primăriile participante la achiziția comună, care ar fi obligate să suporte corecțiile financiare imputate și să returneze sumele cheltuite în baza proiectului. Prin urmare, în municipiul Botoșani vor fi aduse noi mijloace de transport, a căror soartă este deja pecetluită prin desființarea infrastructurii specifice. Primăria nu a comunicat vreo soluție clară pentru ca tramvaiele respective să nu devină o risipă de bani, condamnate să ruginească în curtea companiei Eltrans.

Este incredibilă relaxarea cu care edilul-șef al orașului anunță că întoarce spatele unei sume fabuloase pe care o oferă Uniunea Europeană, cunoscând implicațiile acestei decizii. Se apără vorbind despre achiziția a nouă autobuze electrice, deși intenția se află doar la nivel de proiect depus spre finanțare. Nu există nicio garanție că va fi implementat cu succes. Iar până ca respectivul obiectiv să fie îndeplinit, locuitorii municipiului Botoșani vor circula cu autobuze diesel, extrem de costisitoare și poluante.

Primăria plătește rate de circa 165.000 de lei pentru leasing-ul operațional, cost la care se adaugă cel puțin 80.000 de lei pentru combustibil. Așadar, cheltuielile se ridică la un sfert de milion de lei, în fiecare lună, doar pentru operarea autobuzelor. În plus, contractul prevede o limită de kilometri, estimând că acestea vor parcurge 50.000 de kilometri într-un an. În realitate, autovehiculele se deplasează mai bine de 180.000 de kilometri, anual, adică de patru ori mai mult decât s-a anticipat la încheierea contractului de leasing. Iar ce-i în plus se plătește cu 2,5 lei pe kilometru. Cu alte cuvinte, botoșănenii plătesc circulația cu autobuzul în regim de taxi. Primăria acumulează deja datorii, iar furnizorul va decide, cel mai probabil, să-și ia autobuzele înapoi.

Pe scurt, există mari probleme legate de transportul public în municipiul Botoșani. Niciun argument nu poate scuza lipsa de viziune a primarului, care angajează cu bună știință o mulțime de riscuri pe banii și nervii contribuabililor. Nu mai pomenesc despre inoportunitatea perioadei alese pentru demararea lucrărilor de dezafectare, care vor cauza adevărate convulsii în trafic când va începe noul an școlar. Nu mai pomenesc despre faptul că, prin această decizie, municipiul Botoșani se exclude din rândul puținelor orașe din țară care se bucură de astfel de posibilități. Tramvaiele au rolul de asigura coloana vertebrală a unui oraș, au o capacitate de găzduire net superioară autobuzelor, sunt mult mai practice din punct de vedere al fluidizării traficului, sunt mai rezistente și sustenabile, iar costul de operare per călător este mult mai mic.

Însă comparația, imaginea de ansamblu, riscurile și datele concrete ale problemei nu au valoare în ochii unui edil setat să repete obsesiv „este prea mare cofinanțarea, este prea târziu”. Dacă primarul ar fi avut capacitate managerială și interes real pentru binele comunității, din momentul în care a preluat conducerea ar fi găsit soluții să implementeze acest proiect major, botoșănenii s-ar fi bucurat de transport propriu, sigur și de calitate la finele anului 2023. Însă „momentul istoric” pe care l-a preferat Cosmin Andrei nu face decât să arunce municipiul Botoșani într-un joc a cărui miză este încă necunoscută. O ruletă pe bani publici.

Publicitate

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Noi reguli pentru activitățile ”Școala altfel” și „Săptămâna verde” dedicate elevilor. Care sunt instrucțiunile ministerului

Publicat

Publicitate

Noi reguli pentru activitățile ”Școala altfel” și ”Săptămâna verde”. Ministerul a transmis un set de instrucțiuni pentru inspectorate și școli privind organizarea activităților pentru elevi, în cele două programe, informează alba24.ro.

Recomandările privind aceste activități sunt pentru aprofundarea și consolidarea cunoștințelor dobândite în cadrul disciplinelor de studiu. De asemenea, trebuie să contribuie la atingerea competențelor specifice prevăzute în programele școlare, notează edupedu.ro.

Ministerul propune două abordări pentru desfășurarea acestor săptămâni:

forma educațională clasică, care presupune continuarea procesului de învățare cu focalizarea conținuturilor pe temele menționate;

Aaordări nonformale, care promovează învățarea prin experiență și rezolvarea de probleme reale. Sunt încurajate atelierele practice, experimentele, proiectele interdisciplinare, vizitele de studiu și colaborările cu instituții, organizații sau specialiști din comunitate

Programul ”Școala altfel” – instrucțiuni

Publicitate

În programul educațional „Școala altfel”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline trebuie tratate cu extinderea și aplicabilitatea lor la viața cotidiană. Suplimentar, în programul educațional „Școala altfel” se vor aborda transversal teme legate de violență și consumul de droguri (și alte substanțe interzise), după instrucțiuni care vor fi prezentate la început de an școlar.

Acestea vor urmări mai ales implementarea eficientă a procedurii de management al cazurilor de violență școlară și al situațiilor corelate, inclusiv consumul de droguri/substanțe interzise, potrivit ministerului.

Programul ”Săptămâna verde”. Recomandări

În programul educațional „Săptămâna verde”, conținuturile educaționale specifice fiecărei discipline se vor relaționa cu cele 17 obiective de dezvoltare durabilă, cu accent pe cele relaționate direct de mediu.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat joi seară că aceste perioade nu ar trebui privite ca o pauză de la procesul educațional. Dimpotrivă, ar trebui considerate ca o oportunitate de a aborda disciplinele într-o altă logică, mai aplicată și legată de viața reală, inclusiv prin integrarea obiectivelor de dezvoltare durabilă în toate materiile, nu doar în biologie sau ecologie.

Programul naţional „Şcoala altfel” şi Programul „Săptămâna verde” se desfăşoară până în 30 mai 2025, în intervale de câte cinci zile consecutive lucrătoare. Planificarea este la decizia unităţii de învăţământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

În următorul an școlar, Programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se vor desfășura în perioada 8 septembrie 2025 – 3 aprilie 2026.

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO: Mașină în flăcări pe un drum din județul Botoșani

Publicat

Publicitate

Un autoturism a luat foc în această dimineață, în timp ce se deplasa pe un drum din localitatea Prelipca, comuna Văculești. Conducătorul auto a observat că iese fum de sub capotă, a oprit mașina, a coborât imediat și a sunat după ajutor la 112.

La caz s-au deplasat pompierii din cadrul Detașamentului Dorohoi, cu o autospecială de stingere cu apă și spumă. Aceștia au constatat faptul că mașina ardea în totalitate. Din fericire nu au fost persoane rănite. Cel mai probabil evenimentul s-a produs din cauza unei defecțiuni la compartimentul motor.

Pentru a preveni incendiile auto, recomandăm respectarea următoarelor măsuri:

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

✔ verificaţi instalaţia electrică;

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

Publicitate

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Nu uitați! Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult

Eveniment

Campania „Alcoolul, energizantele și țigările nu te fac mare”! Prima activitate s-a desfășurat, vineri seară, în debutul Zilelor municipiului Botoșani

Publicat

Publicitate

Din acest sfârșit de săptămână, Inspectoratul de Jandarmi Județean Botoșani a reluat campania de informare ,,Adolescență fără alcool, energizante și țigări!”, adresată atât personalului localurilor publice și vânzătorilor din unitățile comerciale, cât și tinerilor cu vârsta mai mică de 18 ani.

Prima activitate s-a desfășurat vineri seară, la debutul Zilelor municipiului Botoșani, iar campania va continua astăzi, la Târgul Regional de Zootehnie, Utilaje Agricole și Produse Traditionale organizat la Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Creșterea Ovinelor Popauți.

Ca și anul trecut, obiectivele urmărite în cadrul campaniei sunt prevenirea și combaterea vânzării/oferirii cu titlu gratuit de băuturi alcoolice, băuturi energizante sau produse din tutun către minori, precum și conștientizarea riscurilor consumului acestora de către minori asupra sănătății și dezvoltării fizice și psihice.
Activitățile de informare și de distribuire a pliantelor preventive vor fi organizate până la finalul lunii august, în zonele de competență ale structurilor operative ale inspectoratului, precum și la manifestările publice la care este permisă comercializarea băuturilor alcoolice, a energizantelor și țigărilor.

În conformitate cu prevederile Legii nr.61/1991 pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețuire socială, a ordinii și liniștii publice, în vederea verificării împlinirii vârstei de 18 ani a cumpărătorilor și consumatorilor care solicită vânzarea, respectiv servirea băuturilor alcoolice/energizante sau a produselor din tutun, membrii personalului localurilor publice și vânzătorii din unitățile comerciale au obligația de a solicita consultarea actelor de identitate ale acestora, iar în cazul neîndeplinirii acestei obligații, pot fi sancționați cu amendă de la 10000 de lei la 30000 de lei.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Obezitatea, recunoscută oficial ca boală cronică de OMS. Medicamentele ar putea fi compensate și în România

Publicat

Publicitate

Organizaţia Mondială a Sănătăţii se pregăteşte să susţină, pentru prima dată, folosirea medicamentelor de slăbit în tratarea obezităţii. Studii clinice recente arată că unele substanţe încetinesc digestia, dau senzaţia că eşti sătul mai mult timp şi pot reduce astfel greutatea cu până la 20%. Medicamentele ar putea fi compensate inclusiv în România, aflată în topul Uniunii Europene la numărul de adulţi şi copii supraponderali.

Patru din 10 români sunt obezi, iar 7 din 10, supraponderali. Estimările arată că peste cinci ani, numărul lor va creşte catastrofal. Primul pas este recunoaşterea obezităţii ca boală.

„Foarte mulţi oameni cu care am vorbit nu cred că obezitatea este o boală, nu se gândesc la asta ca la o boală cronică, se gândesc cel mult că este o problemă estetică”, a explicat Arya Sharma, profesor emerit de Medicină la Universitatea Alberta, Canada.

Organizaţia Mondială a Sănătăţii lucrează la un set de recomandări pentru prevenirea, îngrijirea şi tratarea obezităţii la copii, adolescenţi şi adulţi. Documentul va fi finalizat cel târziu în septembrie.

„Un medicament care are nişte studii în spate, care arată că este o soluţie pentru o astfel de afecţiune, pentru că obezitatea e o afecţiune. De multe ori ştiu că nu se pot rezolva doar printr-un stil de viaţă sănătos”, a explicat un farmacist.

România ar putea introduce compensarea medicamentelor

Publicitate

Tratamentul ar costa câteva mii de lei pe lună, iar unii pacienţi obezi ar trebui să ia medicamentele toată viaţa.

Obezitatea poate provoca boli letale, cu toate acestea puţini se duc la doctor când încep să crească în greutate. 

„Trebuie să treacă ani de zile până când pacientul să îşi facă curaj să discute cu medicul curant despre problema obezităţii. Şi de multe ori când se întâmplă acest lucru deja există complicaţii care sunt comorbidităţi din sfera cardiovasculară, din sfera metabolică sau chiar cancere”, potrivit prof. dr. Cătălina Poiană, preşedintele Colegiului Medicilor din România.

Peste un miliard de oameni suferă de obezitate la nivel mondial, iar 7 din 10 trăiesc în ţări cu venituri mici şi medii.

Sursa: observatornews.ro

 

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending