Connect with us

Actualitate

Olimpiade 2025: care vor fi premiile pentru elevii olimpici și ce sume vor fi alocate pentru cazare și masă. Propuneri

Publicat

Publicitate

Ministerul Educației clarifică, printr-un proiect pus în consultare publică, modalitatea de acordare a premiilor și de acoperire a cheltuielilor cu transport, masă și cazare pentru elevi și profesori la olimpiade, scrie alba24.ro.

Cuantumul acordat pentru cazarea și masa elevilor și a profesorilor însoțitori la competițiile școlare organizate în țară ste de până la 200 de lei/zi/elev sau profesor însoțitor. Aceeași sumă este și pentru activitatea de pregătire și selecționare a loturilor, potrivit proiectului.

Până acum, pentru celelalte concursuri școlare cu etape naționale, suma era de 100 lei, potrivit edupedu.ro

Olimpiade 2025: premiile pentru elevi olimpici

Prin proiect se propune actualizarea premiilor pentru elevii care obțin medalii la competițiile internaționale. Pentru elevii care obțin rezultate la etapele naționale, premiile rămân la fel.

Elevii care au participat individual și au obținut premii la competițiile școlare beneficiază de stimulente financiare, după cum urmează:

Publicitate

a) la etapa națională se acordă de către M.E., din fondurile alocate inspectoratului școlar organizator al acestei etape a competițiilor:

  • – premiul I 1.000 de lei
  • – premiul II 700 de lei
  • – premiul III 500 de lei
  • – menţiune 300 de lei

b) la etapa internaţională a competiţiilor şcolare, categoria I, desfăşurate la nivel mondial, se acordă de către ME

  • – premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut 20.000 de lei
  • – premiul I/medalie de aur 15.000 de lei
  • – premiul II/medalie de argint 12.500 de lei
  • – premiul III/medalie de bronz 10.000 de lei
  • – mențiune 6.000 de lei

c) la etapa internațională a competițiilor școlare, categoria a II-a, desfășurate la nivel european sau regional, se acordă de către M.E. stimulente în valoare de:

  • – premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut 10000 de lei;
  • – premiul I/medalie de aur 7.500 de lei;
  • – premiul II/medalie de argint 6.000 de lei;
  • – premiul III/medalie de bronz 5.000 de lei;
  • – mențiune 3.000 de lei;

Olimpiade 2025: premiile pentru profesori

Profesorii care au pregătit elevii de la alin (1) beneficiază de stimulente financiare, după cum urmează:

  • a) profesorul care l-a pregătit pe elevul premiat la competițiile școlare internaționale categoria I și, respectiv a II-a, primește un stimulent financiar egal cu cel acordat elevului;
  • b) dacă elevul premiat a fost pregătit de mai mulți profesori, valoarea stimulentului financiar echivalent cu cel acordat elevului se împarte în mod egal la numărul profesorilor care l-au pregătit;
  • c) dacă elevul obține mai multe distincții pentru aceeași disciplină școlară, profesorului pregătitor i se acordă un singur stimulent financiar echivalent cu distincția cea mai mare obținută de către elev;
  • d) dacă elevul care a obținut mai multe distincții pentru aceeași disciplină școlară, a fost pregătit de mai mulți profesori, valoarea stimulentului financiar echivalent cu distincția cea mai mare obținută de către elev se împarte în mod egal la numărul profesorilor care l-au pregătit pe elev;
  • e) dacă un profesor a pregătit mai mulți elevi care au obținut distincții la competițiile școlare internaționale, acesta primește un singur stimulent financiar cu valoare egală cu cea a stimulentului financiar acordat pentru cea mai mare distincție obținută de elevii săi.

Pentru unitatea de învățământ frecventată de elevul premiat/elevii premiați la competițiile școlare internaționale categoria I și, respectiv, a II-a, se acordă aceleași stimulente obținute de elevul său/elevii săi, care se vor utiliza pentru dotări destinate, cu prioritate, disciplinei/disciplinelor corespunzătoare obținerii performanței școlare.

În cazul în care dintr-o unitate de învățământ sunt premiați mai mulți elevi care au obținut distincții la competițiile școlare prevăzute la art. 2, cuantumul stimulentului financiar acordat unității de învățământ se calculează ca sumă a tuturor premiilor primite de elevii premiați.

Olimpiade 2025: premiile pentru echipe de elevi

Echipajele/formațiile de elevi care au obținut premii la competițiile școlare beneficiază de stimulente financiare, după cum urmează:

a) pentru echipele/formațiile cu un număr de peste 20 elevi, la etapa națională se acordă de către M.E. din fondurile alocate inspectoratului școlar organizator

  • – premiul I 200 lei/elev
  • – premiul II 150 lei/elev
  • – premiul III 100 lei/elev

b) pentru echipele/formațiile cu un număr cuprins între 10 și 20 elevi, la etapa națională se acordă de către M.E., din fondurile alocate inspectoratului școlar organizator:

  • – premiul I 300 lei/elev
  • – premiul II 250 lei/elev
  • – premiul III 200 lei/elev

c) pentru echipele/formațiile cu un număr mai mic de 10 elevi, la etapa națională se acordă de către M.E., din fondurile alocate inspectoratului școlar organizator:

  • – premiul I 400 lei/elev
  • – premiul II 350 lei/elev
  • – premiul III 300 lei/elev

d) pentru echipe/formații, la etapa internaţională a competiţiilor şcolare, categoria I, desfăşurate la nivel mondial, se acordă de către ME:

  • – premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut 8.000 lei/elev;
  • – premiul I/medalie de aur 6.000 lei/elev;
  • – premiul II/medalie de argint 4.800 lei/elev;
  • – premiul III/medalie de bronz 3.000 lei/elev;
  • – mențiune 2.400 lei/elev;

e) pentru echipe/formații, la etapa internațională a competițiilor școlare, categoria a II-a, desfășurate la nivel european sau regional, se acordă de către M.E. stimulente în valoare de:

  • – premiul I/medalie de aur cu punctaj absolut 4.000 de lei;
  • – premiul I/medalie de aur 3.000 de lei;
  • – premiul II/medalie de argint 2.400 de lei;
  • – premiul III/medalie de bronz 1.500 de lei;
  • – mențiune 1.200 de lei.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

„Combate poluarea cu plastic!”, tema Zilei Mondiale a Mediului 2025

Publicat

Publicitate

ANMAP –jud. Botoşani organizează, în această perioadă, o campanie de conștientizare și informare dedicată sărbătoririi, pe 5 iunie 2025, a Zilei Mondiale a Mediului.

Tema aleasă în acest an de Programul Națiunilor Unite pentru Mediu: „Combate poluarea cu plastic!” atrage atenția asupra pericolului repezentat de poluarea mediului cu deșeuri din plastic și îndeamnă la acțiuni comune.

Poluarea cu plastic este scăpată de sub control. Susținută de producția și consumul nesustenabil, creșterea gradului de poluare cu plastic a creat o problemă gravă la nivel global, punând în pericol sănătatea populației și bunăstarea economică și socială.

Programul de activităţi stabilit pentru campania de informare Zilele Mediului 2025 a debutat cu acțiunile dedicate marcării Zilei internaționale a biodiversității, pe 22 mai 2025, și continuă, în aceste zile, cu activități educative specifice desfășurate în colaborare cu unităţile de învăţământ şi instituţii partenere, și anume: întâlniri pe teme de mediu în şcoli, expoziţii de desene, dezbateri de specialitate, activități practice etc.

 

“Deși utilizarea plasticului a adus beneficii umanității, de la economisirea energiei la conservarea resurselor, totuși, poluarea cu plastic amenintă atât planeta, cât și sănătatea oamenilor. De decenii,poluarea cu plastic a pătruns în fiecare colt al planetei, contaminând apa potabilă, mâncarea și aerul pe care îl respirăm.Ziua Mondială a Mediului mobilizează comunitățile pentru a implementa soluții pentru a combate poluarea cu plastic. Schimbarea are loc cu ajutorul nostru. Este necesar să regândim proiectarea, fabricarea, utilizarea și reutilizarea plasticului.” au declarat reprezentanții instituției.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

5 iunie – Ziua Învățătorului

Publicat

Publicitate

Ziua învățătorului, instituită prin Legea nr. 289/2007, este sărbătorită, anual, la data de 5 iunie, ziua nașterii marelui pedagog Gheorghe Lazăr.

Un proiect legislativ privind instituirea Zilei Învățătorului a fost depus de mai mulți deputați și senatori, în mai 2007. ‘Ziua Învățătorului se dorește a fi un bun prilej de reflecție asupra școlii și slujitorilor ei, o oportunitate pentru a ne manifesta recunoștința față de dascăli, în special a ‘fondatorului învățământului în limba națională în Țara Românească’ – Gheorghe Lazăr, care s-a născut la data de 5 iunie’, se arată în expunerea de motive, conform https://www.cdep.ro/. Senatul a adoptat proiectul de lege la 20 iunie 2007 și Camera Deputaților, la 9 octombrie 2007.

Legea nr. 289/2007 privind instituirea zilei de 5 iunie ca Ziua Învățătorului a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 749 din 5 noiembrie 2007. Potrivit legii, Ziua Învățătorului este sărbătorită în toate unitățile de învățământ de stat, particulare și confesionale din sistemul românesc. De asemenea, se precizează că Ministerul Educației și alte instituții pot acorda premii, distincții, medalii și titluri onorifice cadrelor didactice și elevilor, pentru merite deosebite.

Ziua Învățătorului este zi nelucrătoare pentru personalul din învățământ, începând din 2024, fiind introdusă în Contractul Colectiv de Muncă Unic la Nivel de Sector de Activitate Învățământ Preuniversitar, semnat în 2023, potrivit https://www.portalinvatamant.ro/ și https://www.edupedu.ro/.

***

Gheorghe Lazăr (n. 5 iunie 1779, după alte surse, 9 ianuarie 1782 – m. 17 sept. 1823) – pedagog, teolog, traducător și inginer – este considerat fondatorul învățământului în limba română din Țara Românească. A înființat, în București, în 1818, prima școală cu predare în limba română.

Publicitate

Și-a început educația la școala primară din Avrig, localitatea natală, apoi, a urmat liceul piarist din Cluj (1798-1805). În 1802 a învățat la liceul catolic din Sibiu, iar în 1805 – la Cluj. Studiile variate – limbi străine, teologie, drept, filosofie, științe – au pus bazele viitoarei pregătiri enciclopedice a lui Gheorghe Lazăr. A obținut o bursă și a devenit student la Viena. Aici a audiat cursuri de teologie, filosofie, drept, pedagogie, literatură, matematică, inginerie, științe militare, medicină, fiind influențat de curentul iluminist, potrivit lucrării ‘Dicționarul literaturii române de la origini până la 1900’ (București, Editura Academiei, 1979).

În 1811 era profesor la Seminarul Episcopiei Ortodoxe din Sibiu. După o serie de ostilități din partea autorităților și, mai ales, din partea episcopului Vasile Moga, Gheorghe Lazăr a plecat la Brașov. În continuare a avut de suferit, încercările de a-și tipări lucrările traduse, în 1814-1815, fiind supuse eșecului. Arhidiacon din 1814, a candidat în 1815 la scaunul episcopal de la Arad, dar a fost înlăturat de un contracandidat susținut de mitropolitul Stratimirovci. În cele din urmă, Lazăr a fost destituit din profesorat. A trecut munții, în 1816, și s-a stabilit în București, unde a predat în particular.

Pentru a-și putea duce la capăt planul de înființare a primei școli naționale de nivel superior în limba română, cărturarul ardelean trebuia mai întâi să se facă cunoscut, să își demonstreze competența în chestiuni școlare și să obțină sprijinul boierilor-efori din București, dar și al altor cărturari români, potrivit lucrării ‘Cultură națională și spirit european (1818-1864)’ (Nicolae Isar, Editura Universității din București, 2004).

Anafora boierilor-efori, semnată la data de 6 martie 1818, a reprezentat actul de întemeiere al primei școli naționale românești. Între semnatarii acesteia, pe lângă mitropolitul Nectarie, se numărau Constantin Bălăceanu, Iordache Golescu, Grigore Dimitrie Ghica.

Cererea boierilor-efori a fost aprobată la 24 martie 1818, de domnul Ioan Caragea (1812-1818), care a consfințit deschiderea în august a primei școli superioare românești, în localul de la ‘Sf. Sava’. La început, elevii săi erau băieți de mici meseriași, târgoveți și dascăli, pentru că fiii de boieri frecventau în continuare școala grecească.

Școala și-a început activitatea în august 1818, fiind inaugurată prin lansarea cunoscutei ‘Înștiințări’ aparținând lui Gheorghe Lazăr, în care acesta a expus un adevărat proiect de organizare a învățământului românesc în patru trepte (‘tagme’) de învățături.

În procesul de predare, Gheorghe Lazăr a fost frecvent ajutat de Eufrosin Poteca, Petrache Poenaru, Simion Marcovici, Ioan Pandele și, din 1819, de fostul său elev Ion Heliade-Rădulescu. El însuși a predat matematica și filosofia în prelegeri destinate elevilor, dar și în prelegeri publice, prin care urmărea nu numai educația culturală a auditoriului, ci și o educație patriotică și națională.

Vasta acțiune didactică includea și pregătirea viitorilor profesori români, cerință reflectată în decizia Eforiei Școalelor de a trimite, în 1820, la studii în străinătate, la Pisa și la Paris, pe Eufrosin Poteca, Costache Moroiu, Simion Marcovici și pe Ioan Pandele.

Principala operă a lui Gheorghe Lazăr o constituie faptele sale culturale și activitatea sa pedagogică, bazată pe ideea iluministă potrivit căreia răspândirea culturii și științei în limba poporului va pune capăt înapoierii sociale și asupririi naționale. Școala de la ‘Sf. Sava’ a dat roade în plan național prin pregătirea generației pașoptiste.

Ideile lui s-au reflectat cel mai bine în cele două discursuri extrașcolare, singurele cunoscute, în ‘Cuvânt al lui G. Lazăr, la înscăunarea mitropolitului Dionisie’ (1819), o înscăunare care punea capăt unui lung șir de mitropoliți greci, sau în cel dedicat înscăunării domnului Grigore Dimitrie Ghica la 30 iulie 1822, după revoluția condusă de Tudor Vladimirescu. AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO: Masterclass „Prin Patrimoniul Muzical, la pas”: Muzică bizantină și orientală la Iași. Printre participanți sunt și botoșăneni

Publicat

Publicitate

În perioada 2–6 iunie, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” din Iași găzduiește un eveniment de excepție dedicat pasionaților de muzică: masterclass-ul intitulat „Prin Patrimoniul Muzical, la pas – O incursiune teoretică și practică în sisteme muzicale orientale”. Activitatea este organizată în parteneriat cu Asociația pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann” și Mitropolia Moldovei și Bucovinei și se desfășoară zilnic, între orele 12:00–15:00, în Sala „Eduard Caudella” a Casei Balș.

Masterclass-ul este susținut de muzicologul dr. Constantin Răileanu, fondator și lider al Ansamblului de Muzică Veche „Anton Pann”, apreciat pentru contribuțiile sale semnificative în cercetarea și valorificarea muzicii de tradiție orientală.

Participanții au oportunitatea de a explora teme precum teoria muzicii modale, stiluri orientale – bizantin, turcesc, arab și persan –, clasificarea modurilor, structurile ritmice și melodice, ornamentația, agogica, precum și practici interpretative și compoziționale caracteristice acestor tradiții.

Evenimentul se adresează studenților, cadrelor didactice, muzicienilor și tuturor celor interesați de patrimoniul muzical estic, oferind un prilej rar de dialog cu un specialist de marcă în domeniu.

Constantin Răileanu a vorbit despre cum a luat naștere acest masterclass, subliniind importanța proiectului „Prin patrimoniu muzical la pas”, structurat în două componente esențiale:

Proiectul „Prin patrimoniu muzical la pas” are două componente. Una este teoretic-educativă, oarecum materializată sub forma unui masterclass, iar a doua componentă este una artistică, concertistică. În cea educativă, am venit cu intenția de a oferi celor interesați – în special muzicienilor, cunoscători ai unui limbaj muzical de specialitate, dar și publicului larg – o acomodare cu o realitate muzicală anterioară anului 1900, și anume tezaurul muzical de sorginte orientală, care cuprinde, pe de o parte, repertoriul bizantin, iar pe de altă parte, repertoriul de lume – muzica de lume –, care utilizează, de altfel, expresii și terminologie orientală.

Publicitate

Proiectul a fost gândit și inițiat din convingerea că mulți dintre interpreții de astăzi nu se pot apropia de muzica veche românească din cauza necunoașterii unei metode de lucru care să le permită o interpretare corectă a acestui repertoriu. Prin urmare, am decis ca, în decurs de patru zile, să explic o variantă redusă de acompaniament instrumental, care să le permită să înțeleagă o partitură, să poată interpreta o astfel de partitură și să o facă cât mai corect posibil.

Totodată, în cadrul masterclass-ului au fost prezenți și câte un reprezentant al cântăreților bisericești din cele 13 protopopiate ale Arhiepiscopiei Iașilor, în contextul misiunii Centrului de Formare Continuă al Arhiepiscopiei, prin programul Formare cântăreț bisericesc.

Mai multe detalii despre acest demers ne-au fost oferite de arhidiaconul Ciprian Rusu, directorul programului Formare cântăreț bisericesc:

Suntem încântați și onorați că am reușit să pecetluim această primă întâlnire a responsabililor cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor prin intermediul acestui curs de înaltă ținută academică. În cadrul Centrului de formare continuă, ne dorim să creăm o echipă de lucru care să contribuie la creșterea nivelului profesional al psaltului, la conștientizarea responsabilității și a misiunii pe care acesta o are în comunitate și, bineînțeles, la consolidarea statutului său.

După cum spunea domnul Răileanu în cadrul cursului, psaltul ar trebui să fie un intelectual al comunității – nu doar cântăreț, ci și profesor, dirijor, catehet –, având un statut nobil. Îi mulțumim domnului Răileanu atât pentru informațiile teoretice de mare valoare, cât și pentru soluțiile oferite în fața provocărilor cu care se va confrunta echipa de responsabili cu cântăreții bisericești din Arhiepiscopia Iașilor.

Constantin Răileanu are studii de licență în teologie (2001) și muzică (2006 și 2007). În anul 2014 a absolvit studiile doctorale în cadrul Universității Naționale de Muzică din București, cu teza „Paradigme sistemico-diastematice în muzica bizantină” – o analiză a sistemelor intonationale orientale. În prezent este doctorand al Universității „Aristotel” din Tesalonic, cu teza „Analogion and Icon” – o analiză semiotică si fenomenologică a relatiei sunet-semn-culoare. Este coordonatorul Ansamblului „Anton Pann” (din 2003), iar din anul 2006 este președintele Asociației pentru Cultură și Tradiție „Anton Pann”. Din anul 1998 este coordonatorul Grupului Vocal de Muzică Bzantină „Anton Pann”. Începând cu anul 2007 este membru al Universității Naționale de Muzică București, Facultatea de Compoziţie, Muzicologie şi Pedagogie Muzicală, Departamentul de Studii Masterale, Specializarea Muzică bizantină. A publicat mai multe studii și articole tematice și a înregistrat mai multe CD-uri cu muzică veche românească.

Citeste mai mult

Eveniment

VIDEO Peste 450 de percheziții au loc joi în toată țara. Procurorii și polițiștii vizează infracțiuni economice și regimul armelor

Publicat

Publicitate

Peste 450 de percheziții au loc joi în toată țara. Procurorii și polițiștii vizează infracțiuni economice și regimul armelor, arată un comunicat al Poliției Române, scrie alba24.ro.

Astfel, astăzi, 5 iunie, polițiștii, sub supravegherea procurorilor de caz, efectuează 455 de percheziții domiciliare, în cadrul unor acțiuni operative, pentru tragerea la răspundere a persoanelor implicate în comiterea de fapte penale și protejarea comunității de activitățile ilegale.

Activitățile sunt efectuate în cadrul unor dosare penale în care se fac cercetări pentru săvârșirea infracțiunilor de înșelăciune, fals în înscrisuri sub semnătură privată, evaziune fiscală, uz de fals, obținere ilegală de fonduri, abuz în serviciu, fals intelectual, la regimul drepturilor de autor, contrabandă, fals informatic, prevăzute de Codul fiscal, contrafacere și spălarea banilor.

De asemenea, sunt investigate fapte de furt calificat, delapidare, privind regimul deșeurilor, distrugere, camătă, tăinuire, la Codul Silvic și nerespectarea regimului armelor și al munițiilor.

Acțiunile urmăresc documentarea activității infracționale a persoanelor cercetate, recuperarea prejudiciilor și indisponibilizarea bunurilor obținute din săvârșirea de infracțiuni sau deținute ilegal.

Persoanele depistate vor fi conduse la audieri, în vederea luării măsurilor legale în fiecare cauză.

Publicitate

Activitățile de astăzi se desfășoară în contextul măsurilor luate la nivelul Poliției Române, pentru combaterea infracționalității de orice fel.

Pe parcursul zilei, în funcție de evoluția anchetei în fiecare caz, Poliția Română va oferi informațiile ce pot fi făcute publice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending