Connect with us
Publicitate

Eveniment

Obiceiuri de Anul Nou păstrate în satele românești. Ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, dracii, bunghierii

Publicat

Publicitate

Ceremonialul de înnoire simbolică a timpului calendaristic în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie este numit îngropatul Anului sau, mai recent, Revelion.

Personificare a Soarelui, Anul este numit An Vechi înainte de miezul nopţii de Revelion şi An Nou după miezul nopţii.

Divinitatea Anului se naşte, creşte, îmbătrâneşte şi moare împreună cu timpul calendaristic pentru a renaşte după 365 de zile, respectiv 366 de zile în anii bisecţi.

Sfinții din Calendarul popular

Sfinţii Calendarului popular, metamorfoze ale Anului, sunt mai tineri sau mai bătrâni, după şansa avută de aceştia la împărţirea sărbătorilor:

  • Sânvăsâi, celebrat în prima zi a Anului, este un tânăr chefliu care stă călare pe butoi, iubeşte şi petrece;
  • Dragobete (24 februarie), fiul Dochiei, reprezintă zeul dragostei pe plaiurile carpatice;
  • Sângiorzul (23 aprilie),
  • Sântoaderul sunt tineri călări pe cai;
  • Sântilie (20 iulie)
  • Sâmedru (26 octombrie) sunt maturi.

După ei urmează generaţia sfinţilor-moşi: Moş Andrei (30 noiembrie), Moş Nicolae (6 decembrie), Moş Ajun (24 decembrie) şi Moş Crăciun (25 decembrie).

Întoarcerea simbolică a timpului în această noapte este asimilată cu moartea divinităţii adorate, iar reluarea numărării zilelor, cu renaşterea acesteia, se arată în volumul ”Cartea de Crăciun” de Sorin Lavric, Editura Humanitas, 1997.

Publicitate

În satele româneşti, cete de flăcăi se pregătesc pentru ”urat”, respectând datinile şi obiceiurile din timpul sărbătorilor de iarnă. În ajunul Noului An, pe înserat, îşi fac apariţia ”mascaţii”.

În satele bucovinene se obişnuieşte ca mascaţii să umble în ceată, care reuneşte personaje mascate: ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii, bunghierii etc.

Publicitate

După lăsarea serii, ceata cea mare se fărâmiţează, iar grupurile rezultate încep să meargă din casă în casă, până la răsăritul soarelui, atunci când Anul Nou îşi intră în drepturi.

Umblatul cu Capra ţine, de regulă, de la Crăciun până la Anul Nou

Măştile care evocă la Vicleim personaje biblice sunt înlocuite aici de masca unui singur animal, al cărui nume variază de la o regiune la alta: cerb în Hunedoara, capră sau ţurcă în Moldova şi Ardeal, boriţă (de la bour) în Transilvania de sud. În Muntenia şi Oltenia, capra este denumită ”brezaia” (din cauza înfăţişării pestriţe a măştii), şi obiceiul se practică mai ales de Anul Nou.

Capra se alcătuieşte dintr-un lemn scurt, cioplit în formă de cap de capră, care se înveleşte cu hârtie roşie, peste care se pune o altă hârtie, neagră, mărunt tăiată şi încreţită, sau se lipeşte o piele subţire cu păr pe ea.

Obiceiul umblatului cu Ursul este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii.

Masca este condusă de un ”Ursar”, însoţită de muzicanţi şi urmată, adesea, de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul ”puiului de urs”).

În răpăitul tobelor sau pe melodia fluierului, şi ajutată de un ciomag, masca mormăie şi imită paşii legănaţi şi sacadaţi ai ursului, izbind puternic pământul cu tălpile. Semnificaţia este purificarea şi fertilizarea solului în noul an.

De Anul Nou, un loc aparte îl ocupă colindatul şi cetele de colindători care, după ce fac urări de sănătate, belşug, bucurie etc., primesc în dar colaci, vin, cârnaţi şi uneori bani.

Strigatul peste sat este ceremonialul nocturn al cetelor de feciori pentru judecarea publică a celor care au încălcat regulile comunităţii. Cocoţaţi pe dealuri, movile, copaci sau acoperişuri, ei ”biciuiesc” prin versuri fetele bătrâne, flăcăii tomnatici, femeile care fac farmece şi descântece, leneşii, hoţii sau beţivii.

Acest dialog este aşteptat de întreaga comunitate, încheindu-se cu formula ”Cele rele să se spele, cele bune să se adune!”. Pentru curăţarea relelor şi alungarea spiritelor rele, obiceiul este însoţit de aprinderea focurilor, precizează cartea amintită.

În prima zi a noului an, de Sfântul Vasile, se crede că cerurile se deschid, că rugăciunile sunt ascultate şi că animalele vorbesc cu glas omenesc.

Obiceiuri de Anul Nou: Plugușorul și Sorcova

Tot atunci se merge cu Pluguşorul şi cu Sorcova, obiceiuri ce invocă prosperitatea şi belşugul pentru gospodăria celui care primeşte colindătorii. Se spune că aceia care nu primesc cetele de colindători vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce vine.

În ajunul Anului Nou, în Moldova, cete de flăcăi şi de bărbaţi de curând însuraţi merg cu Plugul.

Străvechi obicei agrar derivat dintr-o practică primitivă, trecut printr-un rit de fertilitate, Pluguşorul a ajuns o urare obişnuită de recolte bogate în anul care abia începe.

Textul este în excelenţă o naraţie privind muncile agricole, recurgând la elemente fabuloase. Începe cu aratul, fiind urmat de semănat, îngrijirea plantelor, recoltat şi adusul boabelor în hambare.

Pluguşorul este întotdeauna însoţit de strigături, pocnete de bici şi sunete de clopoţei, dar plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu timpul de un plug miniatural, mai uşor de purtat, sau de buhaiul care imită mugetul boilor. La sate, Pluguşorul este însă extrem de complex, iar alaiurile care merg din casă în casă duc cu ele chiar un plug.

Semănatul este un obicei agrar, structurat după modelul colindelor şi practicat de copii în dimineaţa zilei de Anul Nou, după încheierea Pluguşorului.

Colindătorii purtând traiste de gât încărcate cu seminţe de grâu, secară, orz, ovăz, mai rar cu porumb, intră în case, aruncă boabe cu mâna, imitând semănatul pe ogor, şi urează gazdelor sănătate şi roade bogate.

Ei sunt răsplătiţi cu mere, colaci sau bani. După plecarea lor, gospodinele adună seminţele şi le duc în grajdul vitelor, pentru a fi sănătoase peste an.

Sorcova – bucuria copiilor

Un alt obicei de Anul Nou, umblatul cu Sorcova reprezintă bucuria copiilor, care poartă o crenguţă înmugurită de copac sau o sorcovă confecţionată dintr-un băţ în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie colorată.

Numele de sorcovă vine de la cuvântul bulgar ”surov” (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un arbore.

Înclinată de mai multe ori în direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrată cu capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui vizat.

Textul urării, care aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mişcării sorcovei. (AGERPRES)

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

A fost prilej nou de tristețe. Parastas la nouă zile de la plecarea în veșnicie a îndrăgitului duhovnic Ioan Alupoaiei

Publicat

Publicitate

Au trecut nouă zile de când vestea că îndrăgitul duhovnic Ioan Alupoaiei, parohul Bisericii Izvorul Tămăduirii din municipiul Botoșani, a părăsit această lume a căzut ca trăsnetul pentru comunitate. Acum, lucrurile par să intre pe făgașul firesc, oamenii s-au întors la stresul cotidian, iar anunțul potrivit căruia se caută preot nou a fost deja publicat. Însă pentru familie și cei apropiați, care au făcut parastasul de  nouă zile, dar și pentru fiii săi duhovnicești, a fost prilej nou de tristețe și lacrimi. După tradiția veche și generală a Bisericii Ortodoxe, se face pomenire la nouă zile pentru ca răposatul să se învrednicească de părtășia cu cele nouă cete îngerești sau cele nouă cete ale sfinților, și în amintirea Ceasului al nouălea, când Domnul, înainte de a muri pe cruce, a făgăduit tâlharului Raiul.

Părintele Ioan Alupoaiei, un preot cuminte și curat ca un sfânt, i-a îndreptat pe cei căzuți, pe cei în deznădejde i-a mângâiat, pe cei slabi i-a încurajat, pe cei aflaţi pe calea cea bună i-a întărit, pe cei bogaţi i-a învăţat milostenia, pe cei în nevoi i-a învăţat răbdarea. Pe toți i-a strâns ca într-un mănunchi la Sfânta Liturghie în sfânta biserică, îndemnându-i să se împărtășească cât mai des. Era atât de prietenos în relație cu lumea încât dădea impresia că se cunoștea cu toți, deși pe mulți dintre ei îi vedea pentru prima dată.

Părintele a zidit doar o biserică, nu a pus doar cărămidă peste cărămidă, ci a pus suflete peste suflete, inimi peste inimi, lacrimi peste lacrimi și lasă în urmă biserică de zid atât de frumoasă și o biserică vie, a credincioșilor, de care se va îngriji și după moarte din postura de rugător la Tronul împărătesc.

„ASTAZI se implinesc 9 ZILE de cand PR. IOAN, un preot, un duhovnic, un fiu, un sot, un tata si un frate minunat, dupa multe incercari, s-a mutat la ceruri, unde ” nu este durere, nici intristare, nici suspin, ci viata fara de sfarsit”.
Sa nu-l uitam, ci sa ne rugam pentru sufletul parintelui Ioan si pentru mangaierea familiei sale, asa cum si dansul s-a rugat de sute de ori pentru noi si pentru cei dragi noua, aflati in suferinta!
Sa-i pastram vie amintirea si sa-i urmam exemplu!
Sa ne straduim sa fim cat mai buni si cat mai placuti inaintea lui Dumnezeu!
Viata aceasta este scurta si trecatoare, dar faptele bune vor merge cu noi si dincolo de moarte!
Sa nu-i uitam predicile si invataturile despre Imparatia lui Dumnezeu!
Tot timpul si-a dus crucea cu rabdare, credinta si nadejde in Dumnezeu!
A avut multe incercari in viata, dar cu toate acestea i-a incurajat si mangaiat mereu pe cei de langa el, aflati in suferinta si s-a rugat cu credinta si cu dragoste pentru noi toti!
Vesnica lui pomenire!”, a scris pe pagina de socializare preoteasa Ana MAria Macuc, fina de cununie a părintelui Ioan Alupoaiei.
Începând de marți, până la împlinirea a 40 de zile, în fiecare zi se oficiază sfânta liturghie în biserica ctitorită de părintele Ioan ALupoaie.

Citeste mai mult

Eveniment

Remiză spectaculoasă între FC Botoşani şi Gloria Buzău (3-3), în Superligă

Publicat

Publicitate

FC Botoşani şi Gloria Buzău au terminat la egalitate, 3-3 (0-1), vineri seara, la Botoşani, într-o remiză spectaculoasă din etapa a 10-a a Superligii de fotbal.

Oaspeţii au deschis scorul prin Constantin Budescu (40), cu un şut din marginea stângă a terenului, care l-a păcălit pe portarul Eduard Pap.

FC Botoşani a egalat prin Jaly Mouaddib (69), care a beneficiat de respingerea greşită a lui Dragoş Albu şi a marcat cu un şut la colţul scurt. La scurt timp, gazdele au trecut în avantaj, angolezul Aldair Ferreira surprinzându-l pe portarul Davis Lazar cu un şut din cercul de la centrul terenului (74).

Gloria a egalat prin autogolul lui Patricio Matricardi (80), care a deviat în propria poartă mingea centrată de Budescu din lovitură liberă.

Echipa antrenată de Liviu Ciobotariu a trecut din nou în avantaj prin golul din voleu al lui Hervin Ongenda (89), care a profitat de o minge respinsă greşit de Grigore Turda.

Alexandru Işfan (90+1) a închis tabela cu un şut din marginea careului.

Publicitate

Oaspeţii au avut o bară, prin Budescu (4), din corner.

Gloria este la a doua remiză consecutivă, ambele cu Eugen Neagoe pe banca tehnică.

FC Botoşani venea după trei eşecuri consecutive.

Publicitate

AFC Botoşani – Gloria Buzău 3-3 (0-1), Stadion Municipal – Botoşani
Au marcat: Jaly Mouaddib (69), Aldair Ferreira (74), Hervin Ongenda (89), respectiv Constantin Budescu (40), Patricio Matricardi (autogol, 80), Alexandru Işfan (90+1).
Arbitru: Radu Petrescu; arbitri asistenţi: Radu Adrian Ghinguleac, Ionuţ Traian Neacşu; al patrulea oficial: Andrei Antonie (toţi din Bucureşti)
Arbitru video: Cătălin Popa (Piteşti); arbitru asistent video: Ovidiu Artene (Vaslui)
Observatori: Cristian Nica (Ploieşti) – CCA, Marin Barbu (Bixad/Satu Mare) – LPF
AGERPRES (AS-editor: Mihai Ţenea, editor online: Gabriela Badea)

 

* Sursa foto: Fotbal Club Botoșani / Facebook.com

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Credincioșii din Ungureni vor avea parte de o slujbă arhierească, săptămâna viitoare. PS Nichifor va sfinți casa socială, lumânărarul şi altarul de vară

Publicat

Publicitate

A mai rămas o săptămână până când credincioșii din Ungureni vor avea parte de o slujbă arhierească. În Parohia „Sfinţii Voievozi” – Ungureni, Protopopiatul Săveni, judeţul Botoşani, Preasfinţitul Părinte Nichifor Botoşăneanul va săvârşi Sfânta Liturghie şi va sfinţi casa socială, lumânărarul şi altarul de vară amenajate în cadrul complexului parohial.

„Înainte de a se demola biserica din lemn, la Ungureni a început construcţia locaşului de biserică cu ziduri din cărămidă, pe temelie de piatră, cu cheltuiala fraţilor Iordache şi Alexandru Isăcescu, din anul 1885. această biserică, cu hramul Sf. Voievozi Mihail şi Gavril, s-a sfinţit în 1895 la 28 mai, preot fiind Dimitrie Misiu din 1892[19], pr. Lazăr Dănilă din 1923, când satele Ungureni, Ciulieni, Sapoveni şi Vicoleni făceau parte din Parohia Epureni, apoi pr. Gh. Vâlcu, din aprilie 1941, pr. Neculai Lazăr, pr. Constantin Ştefan, pr. Toader Hanchievici iar din 1989 pr. Ilie Drochioi”,  se .arată în monografia comunei Ungureni

Citeste mai mult

Eveniment

Patru cercuri pastorale vor avea loc, duminică, în Protopopiatul Botoşani. „Uitarea și indiferența, boli ale societății actuale”

Publicat

Publicitate

În această zi, în Protopopiatul Botoşani vor avea loc întâlnirile a patru cercuri pastorale:

– Biserica Parohiei Cucuteni va găzdui întâlnirea Cercului pastoral-misionar „Sfântul Nicolae” Trușești, în cadrul căreia părintele Marcel Terciu va susține conferința cu tema: Sfinții doctori fără de arginți, propovăduitori ai mântuirii;

– Biserica Parohiei „Sfânta Treime” Tudora va găzdui întâlnirea Cercului pastoral-misionar „Vovidenia” Vorona, în cadrul căreia părintele Vasile Cocoreanu va susține conferința cu tema: Sfinții Tămăduitori fără de arginți;

– Biserica Parohiei „Sfinţii Arhangheli” Draxini va găzdui întâlnirea Cercului pastoral-misionar „Sfinţii Ioan Iacob Hozevitul” Cristești, în cadrul căreia părintele Ovidiu Lungu va susține conferința cu tema: Sfinți tămăduitori în istoria Bisericii;

– Parohia Blândești va găzdui întâlnirea Cercului pastoral-misionar „Nașterea Maicii Domnului” Sulița, în cadrul căreia părintele Mihai Apătăchioaie va susține conferința cu tema: Uitarea și indiferența, boli ale societății actuale.

Publicitate
Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending