Ceremonialul de înnoire simbolică a timpului calendaristic în noaptea de 31 decembrie spre 1 ianuarie este numit îngropatul Anului sau, mai recent, Revelion.
Personificare a Soarelui, Anul este numit An Vechi înainte de miezul nopţii de Revelion şi An Nou după miezul nopţii.
Divinitatea Anului se naşte, creşte, îmbătrâneşte şi moare împreună cu timpul calendaristic pentru a renaşte după 365 de zile, respectiv 366 de zile în anii bisecţi.
Sfinții din Calendarul popular
Sfinţii Calendarului popular, metamorfoze ale Anului, sunt mai tineri sau mai bătrâni, după şansa avută de aceştia la împărţirea sărbătorilor:
Sânvăsâi, celebrat în prima zi a Anului, este un tânăr chefliu care stă călare pe butoi, iubeşte şi petrece;
Dragobete (24 februarie), fiul Dochiei, reprezintă zeul dragostei pe plaiurile carpatice;
Sângiorzul (23 aprilie),
Sântoaderul sunt tineri călări pe cai;
Sântilie (20 iulie)
Sâmedru (26 octombrie) sunt maturi.
După ei urmează generaţia sfinţilor-moşi: Moş Andrei (30 noiembrie), Moş Nicolae (6 decembrie), Moş Ajun (24 decembrie) şi Moş Crăciun (25 decembrie).
Întoarcerea simbolică a timpului în această noapte este asimilată cu moartea divinităţii adorate, iar reluarea numărării zilelor, cu renaşterea acesteia, se arată în volumul ”Cartea de Crăciun” de Sorin Lavric, Editura Humanitas, 1997.
Publicitate
În satele româneşti, cete de flăcăi se pregătesc pentru ”urat”, respectând datinile şi obiceiurile din timpul sărbătorilor de iarnă. În ajunul Noului An, pe înserat, îşi fac apariţia ”mascaţii”.
În satele bucovinene se obişnuieşte ca mascaţii să umble în ceată, care reuneşte personaje mascate: ursul, capra, căiuţii, cerbii, urâţii, frumoşii, dracii, doctorii, ursarii, bunghierii etc.
După lăsarea serii, ceata cea mare se fărâmiţează, iar grupurile rezultate încep să meargă din casă în casă, până la răsăritul soarelui, atunci când Anul Nou îşi intră în drepturi.
Umblatul cu Capra ţine, de regulă, de la Crăciun până la Anul Nou
Măştile care evocă la Vicleim personaje biblice sunt înlocuite aici de masca unui singur animal, al cărui nume variază de la o regiune la alta: cerb în Hunedoara, capră sau ţurcă în Moldova şi Ardeal, boriţă (de la bour) în Transilvania de sud. În Muntenia şi Oltenia, capra este denumită ”brezaia” (din cauza înfăţişării pestriţe a măştii), şi obiceiul se practică mai ales de Anul Nou.
Capra se alcătuieşte dintr-un lemn scurt, cioplit în formă de cap de capră, care se înveleşte cu hârtie roşie, peste care se pune o altă hârtie, neagră, mărunt tăiată şi încreţită, sau se lipeşte o piele subţire cu păr pe ea.
Obiceiul umblatului cu Ursul este întâlnit doar în Moldova, de Anul Nou. Ursul este întruchipat de un flăcău purtând pe cap şi umeri blana unui animal, împodobită în dreptul urechilor cu ciucuri roşii.
Masca este condusă de un ”Ursar”, însoţită de muzicanţi şi urmată, adesea, de un întreg alai de personaje (printre care se poate afla un copil în rolul ”puiului de urs”).
În răpăitul tobelor sau pe melodia fluierului, şi ajutată de un ciomag, masca mormăie şi imită paşii legănaţi şi sacadaţi ai ursului, izbind puternic pământul cu tălpile. Semnificaţia este purificarea şi fertilizarea solului în noul an.
De Anul Nou, un loc aparte îl ocupă colindatul şi cetele de colindători care, după ce fac urări de sănătate, belşug, bucurie etc., primesc în dar colaci, vin, cârnaţi şi uneori bani.
Strigatul peste sat este ceremonialul nocturn al cetelor de feciori pentru judecarea publică a celor care au încălcat regulile comunităţii. Cocoţaţi pe dealuri, movile, copaci sau acoperişuri, ei ”biciuiesc” prin versuri fetele bătrâne, flăcăii tomnatici, femeile care fac farmece şi descântece, leneşii, hoţii sau beţivii.
Acest dialog este aşteptat de întreaga comunitate, încheindu-se cu formula ”Cele rele să se spele, cele bune să se adune!”. Pentru curăţarea relelor şi alungarea spiritelor rele, obiceiul este însoţit de aprinderea focurilor, precizează cartea amintită.
În prima zi a noului an, de Sfântul Vasile, se crede că cerurile se deschid, că rugăciunile sunt ascultate şi că animalele vorbesc cu glas omenesc.
Obiceiuri de Anul Nou: Plugușorul și Sorcova
Tot atunci se merge cu Pluguşorul şi cu Sorcova, obiceiuri ce invocă prosperitatea şi belşugul pentru gospodăria celui care primeşte colindătorii. Se spune că aceia care nu primesc cetele de colindători vor avea necazuri şi sărăcie în anul ce vine.
În ajunul Anului Nou, în Moldova, cete de flăcăi şi de bărbaţi de curând însuraţi merg cu Plugul.
Străvechi obicei agrar derivat dintr-o practică primitivă, trecut printr-un rit de fertilitate, Pluguşorul a ajuns o urare obişnuită de recolte bogate în anul care abia începe.
Textul este în excelenţă o naraţie privind muncile agricole, recurgând la elemente fabuloase. Începe cu aratul, fiind urmat de semănat, îngrijirea plantelor, recoltat şi adusul boabelor în hambare.
Pluguşorul este întotdeauna însoţit de strigături, pocnete de bici şi sunete de clopoţei, dar plugul adevărat, tras de boi, a fost înlocuit cu timpul de un plug miniatural, mai uşor de purtat, sau de buhaiul care imită mugetul boilor. La sate, Pluguşorul este însă extrem de complex, iar alaiurile care merg din casă în casă duc cu ele chiar un plug.
Semănatul este un obicei agrar, structurat după modelul colindelor şi practicat de copii în dimineaţa zilei de Anul Nou, după încheierea Pluguşorului.
Colindătorii purtând traiste de gât încărcate cu seminţe de grâu, secară, orz, ovăz, mai rar cu porumb, intră în case, aruncă boabe cu mâna, imitând semănatul pe ogor, şi urează gazdelor sănătate şi roade bogate.
Ei sunt răsplătiţi cu mere, colaci sau bani. După plecarea lor, gospodinele adună seminţele şi le duc în grajdul vitelor, pentru a fi sănătoase peste an.
Sorcova – bucuria copiilor
Un alt obicei de Anul Nou, umblatul cu Sorcova reprezintă bucuria copiilor, care poartă o crenguţă înmugurită de copac sau o sorcovă confecţionată dintr-un băţ în jurul căruia s-au împletit flori de hârtie colorată.
Numele de sorcovă vine de la cuvântul bulgar ”surov” (verde fraged), aluzie la ramura abia îmbobocită, ruptă odinioară dintr-un arbore.
Înclinată de mai multe ori în direcţia unei anumite persoane, sorcova joacă întrucâtva rolul unei baghete magice, înzestrată cu capacitatea de a transmite vigoare şi tinereţe celui vizat.
Textul urării, care aminteşte de o vrajă, nu face decât să întărească efectul mişcării sorcovei. (AGERPRES)
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Jandarmii botoșăneni au fost recompensați astăzi cu diplome de apreciere din partea Statului Major al Apărării, în semn de recunoaștere pentru implicarea voluntară în Ștafeta Veteranilor Invictus, ediția a XII-a.
Ceremonia s-a desfășurat la Garnizoana Botoșani, unde locotenent-colonelul Ovidiu Damian, comandantul unității, a înmânat diplomele participanților.
„Ștafeta Veteranilor Invictus” reprezintă un drum al recunoștinței și solidarității, desfășurat anual în semn de respect pentru eroii României. Evenimentul adună sportivi militari, voluntari și susținători care parcurg trasee simbolice pe teritoriul țării, ducând mai departe mesajul de curaj, unitate și respect față de sacrificiul militarilor români.
Prin participarea lor, jandarmii botoșăneni au transmis un mesaj puternic de sprijin pentru veterani și pentru valorile militare românești.
GO, INVICTUS! GO, GO, GO!
Închisoare pe viață pentru femicid. Ministerul Justiției propune schimbarea legislației, după o serie de crime petrecute în România, în ultima perioadă.
Ministerul Justiției a lansat în consultare publică un proiect de lege care prevede ca omorul comis pe motiv de gen — cunoscut sub denumirea de femicid — să poată fi sancționat cu închisoare pe viață.
Anunțul a fost făcut de ministrul Radu Marinescu, care a precizat că măsura urmărește înăsprirea pedepselor pentru violența extremă asupra femeilor și consolidarea protecției acordate victimelor.
Ministrul a reamintit că în Parlament se află deja o inițiativă similară, care propune introducerea distinctă a infracțiunii de femicid în Codul penal, transmite Rador.
Totuși, el a subliniat că România dispune, în prezent, de o legislație capabilă să prevină și să sancționeze aceste cazuri grave, dacă este aplicată corespunzător.
Închisoare pe viață pentru femicid: presiune după o serie de crime
Declarațiile vin în contextul unui nou caz de violență domestică soldat cu moartea unei tinere de 25 de ani din comuna Beciu, județul Teleorman.
Publicitate
Femeia, mamă a trei copii, fusese ucisă de soțul împotriva căruia exista un ordin de protecție. Ea depusese anterior mai multe plângeri pentru agresiune, răpire și viol.
Bărbatul a fost găsit ulterior de polițiști la locuința părinților săi, având răni la mâini și la gât.
Tragedia a reaprins dezbaterea publică privind eficiența măsurilor de protecție a victimelor violenței domestice și necesitatea unor pedepse mai aspre pentru agresori.
Un alt caz celebru este cel al criminalului Emil Gânj, care și-a ucis fosta parteneră și apoi a fugit. Este căutat în continuare de autorități, fără succes.
Duminică, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni au oprit pentru control, pe DJ 292, în localitatea Chișcăreni, un autoturism condus de un tânăr, de 28 de ani, din comuna Știubieni.
Întrucât emana halenă alcoolică, acesta a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 0,48 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a fost condus la o unitate spitalicească pentru recoltarea de probe biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.
Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducere sub influența alcoolului.
Duminică, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au organizat o acțiune pentru prevenirea și combaterea accidentelor rutiere care au drept cauză generatoare depășirea limitei legale de viteză.
În cadrul activității desfășurate au fost controlate aproximativ 40 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 31 de sancțiuni contravenționale, în valoare de peste 31.000 de lei.
Dintre sancțiuni, 19 au fost aplicate pentru nerespectarea regimului legal de viteză.
Publicitate
De asemenea, au fost reținute cinci permise de conducere, pentru viteză peste medie, conducere agresivă și neacordare de prioritate pietoni.