Connect with us

Eveniment

O primă variantă a textului de lege privind interzicerea centralelor de apartament este gata pentru dezbatere

Publicat

Publicitate

Poluarea este mult mai mică și are loc la o înălțime mult mai mare la zeci de metri cu un tiraj forțat, iar dispersia este mult mai bună este argumentul cu care, săptămâna viitoare, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a prezenta o primă variantă a textului de lege.

„Centralele de apartament existente nu pot fi afectate de nici o reglementare legală și nici retroactiv nu se mai poate face mai nimic sau este foarte greu să revenim la sisteme centralizate acolo unde toți s-au debranșat și fiecare apartament are propria centrală”, a spus ministrul Mediului.

„Eu cred că schimbarea va fi lină și îngrijorările nu sunt fundamentate pentru că sunt foarte multe blocuri unde se folosesc aceste tehnologii de centrală la comun la nivel de scară sau bloc”, a explicat Tanczos Barna.

„Ele oferă exact aceeași flexibilitate la nivel de apartament. Oferă exact același confort: atât temperatura, cât și perioada pot fi setate în apartament ca și cum ai avea o centrală individuală, doar că nu este la tine în casă și este la nivel de bloc.

Poluarea este mult mai mică, poluare are loc la o înălțime mult mai mare la zeci de metri cu un tiraj forțat, iar dispersia este mult mai bună; la nivelul solului, unde circulăm, nu va genera aceeași poluare și intrăm în rândul statelor civilizate unde lucrurile sunt organizate”, a adăugat ministrul Mediului.

La case, rămân centralele individuale

Publicitate

„În cazul unei case individuale, acolo se va merge în continuare pe centrale individuale”, a spus Tanczos Barna.

„Săptămâna viitoare o să prezentăm o variantă de text de lege coaliției în următoarea ședință a coaliției și dacă acest lucru se susține și la nivelul coaliției, putem să intrăm pe un circuit de avizare. În primăvară.

Nu va exista retroactivitate nu se va aplica pentru proiectele care sunt deja în dezvoltare – care au fost începute, care au deja certificatul de urbanism emis”, a spus ministrul Mediului la Europa FM.

„Eu mă bucur nespus de mult că sunt orașe care deja gândesc la fel ca ministerul – Clujul, Brașovul. În aceste orașe sunt decizii luate de municipalitate fără să fie obligatorie, stabilită prin lege.

Săptămâna trecută, domnul primar Boc m-a anunțat că în Consiliul Municipal s-a luat această decizie și toate construcțiile care au mai mult de șase apartamente are obligația de a monta centrală comună”, a afirmat Tanczos Barna.

Avantaje și dezavantaje: centrală de bloc vs centrală de apartament
Măsura este motivată prin nevoia de a avea ”un aer mai curat” și trebuie văzut care sunt avantajele și dezavantajele centralelor de bloc vs centrale de apartament.

Cu toată această nevoie, măsurile nu vizează marii poluatori din România, singura țară care mai permite existența în mijlocul orașelor a unor fabrici care elimină în atmosferă substanțe chimice, în timp ce senzorii de măsurare sunt defecți cu lunile.

De asemenea, de menționat este și că multe orașe din România au renunțat de mult timp la încălzirea centralizată.

Comparația este simplă: orașe precum Bucureștiul și Timișoara au sisteme de încălzire nefuncționale, generatoare de costuri uriașe, iar oamenii nu au căldură și nici apă caldă.

Pe de altă parte, în orașe precum Alba Iulia, unde sistemul centralizat a fost desființat acum mulți ani, nu există asemenea probleme.
În teorie, un sistem de încălzire centralizat ar trebui să fie mai ieftin pentru utilizatori, din cauză că energia termică utilizată se împarte între mai multe apartamente.

Cu toate acestea, autoritățile nu au arătat nici un calcul de eficiență, înainte de a anunța public măsura.

De asemenea, un sistem centralizat este mai ieftin de întreținut (dacă nu cumva are nevoie de un fochist angajat), iar cheltuielile legate de eventualele reparații se împart între locatari.

Pe de altă parte, centrala de apartament este mult mai confortabilă și permite un control mai bun al costurilor.

Căldura poate fi pornită doar la orele la care este nevoie, iar apa caldă nu este o problemă. De asemenea, cine deține o asemenea centrală nu este condiționat de plata utilităților de către ceilalți vecini.

Ce se întâmplă cu centralele termice de apartament din blocurile vechi
În blocurile vechi, unde sunt montate centrale termice individuale, nu s-a pus problema interzicerii acestora, a mai decalart Tanczos Barna:

„Legea centralelor de apartament vizează doar blocurile noi, acolo unde se construiesc acum apartamente, și există varianta instalării unei centrale la nivel de scară. În blocurile vechi, unde sunt montate centrale, nu s-a pus problema interzicerii”.

Ministrul Mediului a avansat încă de luna trecută ideea interzicerii centralelor de apartament în blocurile noi, el spunând atunci că atât ministerul, cât și administrațiile locale și cetățenii „trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat”.

Totuși, în spațiul public a apărut discuția legată de faptul că proprietarii centralelor de apartament riscă să aibă parte de o taxă pe centrală în câţiva ani cu sume importante.

Taxa despre care se discută neoficial este de aproximativ 150-200 de euro pe an pentru o centrală individuală, dar suma ar putea fi adaptată pentru fiecare țară, prin legislația națională, la fel cum se întâmplă la taxele pentru autoturisme.

Prețul la locuințe va crește

Dezvoltatorii imobiliari afirmă că circa 90% dintre blocurile nou construite au în acest moment centrale de apartament, iar instalarea unei centrale de bloc crește cu circa 60% prețul față de instalarea centralelor de apartament.

Construirea unor centrale de cvartal, în cogenerare, pentru ansamblurile rezidențiale mari, ar crește prețul pe apartament cu circa 10.000 de euro, mai susțin dezvoltatorii imobiliari.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Incendiu violent la Mileanca: Un garaj cu tot cu autoturismul din interior și uneltele agricole a fost distrus de flăcări

Publicat

Publicitate

Un incendiu puternic a izbucnit, în această după-amiază, într-o gospodărie din localitatea Mileanca. Flăcările au cuprins un garaj în care se aflau un autoturism, mai multe bunuri și unelte electrice. Din fericire, nu s-au înregistrat victime, însă pagubele materiale sunt considerabile.

La fața locului au intervenit pompierii militari din cadrul Punctului de Lucru Darabani și Detașamentului Dorohoi, sprijiniți de Serviciile Voluntare pentru Situații de Urgență Darabani și Mileanca. Trei autospeciale de stingere au fost mobilizate pentru a limita extinderea incendiului.

La sosirea echipajelor, garajul ardea în totalitate. Pompierii au acționat rapid pentru a împiedica propagarea flăcărilor către casă și celelalte construcții din curte. În urma incendiului au ars garajul, autoturismul aflat în interior, două drujbe, două motoare electrice, o pompă electrică și patru roți auto.

Cauza probabilă a izbucnirii incendiului este un scurtcircuit la instalația electrică a autoturismului.

Pentru a preveni incendiile auto, ISU Botoșani recomandă respectarea următoarelor măsuri:

✔ verificaţi instalaţia electrică;

Publicitate

✔ asiguraţi-vă că echipamentele de iluminat electric nu sunt defecte sau neizolate;

✔ verificaţi dacă apar eventuale scurgeri de carburanți sau lubrifianți;

✔ nu faceți improvizații la instalația electrică;

✔ verificați perioada de valabilitate a stingătorului din autovehicul.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea vieții.

Citeste mai mult

Eveniment

Antifrauda rămâne organizată pe structuri regionale. OUG aprobat de Guvern

Publicat

Publicitate

Guvernul a decis, printr-o ordonanță de urgență adoptată luni, ca Direcția Generală Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF să-și păstreze actuala structură, cu sedii doar la nivel regional. Astfel, se renunță la planurile de înființare a unor structuri antifraudă județene, care ar fi trebuit să devină operaționale începând cu 1 iulie 2025.

Potrivit unui comunicat transmis de Guvern, măsura a fost luată pentru a păstra o viziune unitară în analiza riscurilor și pentru a evita costuri suplimentare legate de funcționarea unor noi sedii județene și angajarea de personal nou.

Tot prin această ordonanță, a fost amânată până la 1 octombrie 2025 obligativitatea folosirii sistemului RO e-Factura de către institutele culturale străine care activează în România și de agricultorii persoane fizice aflați în regim special. Autoritățile spun că aceste categorii nu pot, în prezent, respecta cerințele tehnice ale sistemului.

Decizia face parte din obiectivele guvernării 2025–2028, care include reorganizarea ANAF pentru a crește eficiența și veniturile bugetare, dar fără a genera cheltuieli administrative suplimentare.

Citeste mai mult

Eveniment

Scădere de 22% a înmatriculărilor de autoturisme noi în România, în primele șase luni

Publicat

Publicitate

Înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 22% în primele șase luni ale acestui an, până la un volum de 64.339 de unități, față de aceeași perioadă a anului trecut, arată datele preliminare publicate, marți, de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

Conform statisticii provenite de la Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI), în luna iunie înmatriculările de autoturisme noi sunt în scădere cu 50,1% față de iunie 2024, ajungând la un volum de 10.522 unități.

Totodată, autoturismele pur electrice înregistrează o scădere de 54,3% față de iunie 2024, realizând o cotă de piață de 4,1%.

În iunie, în topul mărcilor auto, pe primele trei poziții se clasează Dacia – cu 2.744 de unități înmatriculate, Toyota (969) și Skoda (938). Pe locurile următoare se află: Volkswagen (721 de unități), Renault (580), Hyundai (544), Ford (472), Mercedes-Benz (467), BMW (368) și Peugeot (309).

APIA este o organizație non-profit, o entitate reprezentativă în industria auto din România, înființată în anul 1994, membră a Organizației Mondiale a Constructorilor de Automobile – OICA, din 1996.

Asociația profesională a dezvoltat CarS, unica platformă online de analiză dinamică a pieței auto din România.

Publicitate

AGERPRES

Citeste mai mult

Eveniment

Noul sistem AI de diagnosticare medicală este de 4 ori mai eficient decât medicii în cazul afecțiunilor complexe

Publicat

Publicitate

Microsoft susține că noul său sistem AI pentru diagnosticare medicală este de patru ori mai eficient decât medicii în identificarea afecțiunilor complexe.

Instrumentul de inteligență artificială a fost denumit “Orchestratorul de diagnostic Microsoft AI” (MAI-DxO).

A fost creat de o echipă coordonată de Mustafa

Suleyman, unul din fondatorii DeepMind, acum deținută de Google.

Sistemul se bazează pe un “orchestrator” – care creează și coordonează grupuri virtuale cu cinci agenți AI, fiecare cu rol distinct, care emit ipoteze și aleg teste de diagnostic.

Cei cinci interacționează și “dezbat” astfel încât să ajungă la cel mai probabil diagnostic. Ulterior, explică pas cu pas raționamentul din spatele deciziei, pentru ca medicii umani să poată valida diagnosticul.

Publicitate

Pentru a-i fi testată performanța, sistemul a fost pus să rezolve 304 cazuri clinice publicate în revista New England Journal of Medicine, cu unele dintre cele mai complexe scenarii din practica medicală.

În acest fel, cercetătorii au reușit să determine dacă sistemul este capabil să stabilească diagnostice chiar și pentru cazurile severe și să transmită pas cu pas modul în care a ajuns la o concluzie.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending