Connect with us

Eveniment

O primă variantă a textului de lege privind interzicerea centralelor de apartament este gata pentru dezbatere

Publicat

Publicitate

Poluarea este mult mai mică și are loc la o înălțime mult mai mare la zeci de metri cu un tiraj forțat, iar dispersia este mult mai bună este argumentul cu care, săptămâna viitoare, ministrul Mediului, Tanczos Barna, a prezenta o primă variantă a textului de lege.

„Centralele de apartament existente nu pot fi afectate de nici o reglementare legală și nici retroactiv nu se mai poate face mai nimic sau este foarte greu să revenim la sisteme centralizate acolo unde toți s-au debranșat și fiecare apartament are propria centrală”, a spus ministrul Mediului.

„Eu cred că schimbarea va fi lină și îngrijorările nu sunt fundamentate pentru că sunt foarte multe blocuri unde se folosesc aceste tehnologii de centrală la comun la nivel de scară sau bloc”, a explicat Tanczos Barna.

„Ele oferă exact aceeași flexibilitate la nivel de apartament. Oferă exact același confort: atât temperatura, cât și perioada pot fi setate în apartament ca și cum ai avea o centrală individuală, doar că nu este la tine în casă și este la nivel de bloc.

Poluarea este mult mai mică, poluare are loc la o înălțime mult mai mare la zeci de metri cu un tiraj forțat, iar dispersia este mult mai bună; la nivelul solului, unde circulăm, nu va genera aceeași poluare și intrăm în rândul statelor civilizate unde lucrurile sunt organizate”, a adăugat ministrul Mediului.

La case, rămân centralele individuale

Publicitate

„În cazul unei case individuale, acolo se va merge în continuare pe centrale individuale”, a spus Tanczos Barna.

„Săptămâna viitoare o să prezentăm o variantă de text de lege coaliției în următoarea ședință a coaliției și dacă acest lucru se susține și la nivelul coaliției, putem să intrăm pe un circuit de avizare. În primăvară.

Nu va exista retroactivitate nu se va aplica pentru proiectele care sunt deja în dezvoltare – care au fost începute, care au deja certificatul de urbanism emis”, a spus ministrul Mediului la Europa FM.

„Eu mă bucur nespus de mult că sunt orașe care deja gândesc la fel ca ministerul – Clujul, Brașovul. În aceste orașe sunt decizii luate de municipalitate fără să fie obligatorie, stabilită prin lege.

Săptămâna trecută, domnul primar Boc m-a anunțat că în Consiliul Municipal s-a luat această decizie și toate construcțiile care au mai mult de șase apartamente are obligația de a monta centrală comună”, a afirmat Tanczos Barna.

Avantaje și dezavantaje: centrală de bloc vs centrală de apartament
Măsura este motivată prin nevoia de a avea ”un aer mai curat” și trebuie văzut care sunt avantajele și dezavantajele centralelor de bloc vs centrale de apartament.

Cu toată această nevoie, măsurile nu vizează marii poluatori din România, singura țară care mai permite existența în mijlocul orașelor a unor fabrici care elimină în atmosferă substanțe chimice, în timp ce senzorii de măsurare sunt defecți cu lunile.

De asemenea, de menționat este și că multe orașe din România au renunțat de mult timp la încălzirea centralizată.

Comparația este simplă: orașe precum Bucureștiul și Timișoara au sisteme de încălzire nefuncționale, generatoare de costuri uriașe, iar oamenii nu au căldură și nici apă caldă.

Pe de altă parte, în orașe precum Alba Iulia, unde sistemul centralizat a fost desființat acum mulți ani, nu există asemenea probleme.
În teorie, un sistem de încălzire centralizat ar trebui să fie mai ieftin pentru utilizatori, din cauză că energia termică utilizată se împarte între mai multe apartamente.

Cu toate acestea, autoritățile nu au arătat nici un calcul de eficiență, înainte de a anunța public măsura.

De asemenea, un sistem centralizat este mai ieftin de întreținut (dacă nu cumva are nevoie de un fochist angajat), iar cheltuielile legate de eventualele reparații se împart între locatari.

Pe de altă parte, centrala de apartament este mult mai confortabilă și permite un control mai bun al costurilor.

Căldura poate fi pornită doar la orele la care este nevoie, iar apa caldă nu este o problemă. De asemenea, cine deține o asemenea centrală nu este condiționat de plata utilităților de către ceilalți vecini.

Ce se întâmplă cu centralele termice de apartament din blocurile vechi
În blocurile vechi, unde sunt montate centrale termice individuale, nu s-a pus problema interzicerii acestora, a mai decalart Tanczos Barna:

„Legea centralelor de apartament vizează doar blocurile noi, acolo unde se construiesc acum apartamente, și există varianta instalării unei centrale la nivel de scară. În blocurile vechi, unde sunt montate centrale, nu s-a pus problema interzicerii”.

Ministrul Mediului a avansat încă de luna trecută ideea interzicerii centralelor de apartament în blocurile noi, el spunând atunci că atât ministerul, cât și administrațiile locale și cetățenii „trebuie să facă eforturi pentru un aer mai curat”.

Totuși, în spațiul public a apărut discuția legată de faptul că proprietarii centralelor de apartament riscă să aibă parte de o taxă pe centrală în câţiva ani cu sume importante.

Taxa despre care se discută neoficial este de aproximativ 150-200 de euro pe an pentru o centrală individuală, dar suma ar putea fi adaptată pentru fiecare țară, prin legislația națională, la fel cum se întâmplă la taxele pentru autoturisme.

Prețul la locuințe va crește

Dezvoltatorii imobiliari afirmă că circa 90% dintre blocurile nou construite au în acest moment centrale de apartament, iar instalarea unei centrale de bloc crește cu circa 60% prețul față de instalarea centralelor de apartament.

Construirea unor centrale de cvartal, în cogenerare, pentru ansamblurile rezidențiale mari, ar crește prețul pe apartament cu circa 10.000 de euro, mai susțin dezvoltatorii imobiliari.

 

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Apa şi canalizarea se scumpesc de la 1 ianuarie 2026 în Botoşani. Anunţul Nova Apaserv

Publicat

Publicitate
S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile şi tarifele Ia serviciile de apă şi canalizare-epurare, începând cu data de la 1 ianuarie 2026
Operatorul regional S.C. NOVA APASERV S.A. Botoşani ajustează preţurile pentru apă potabilă şi tariful la canalizare-epurare pentru întreaga arie de operare, începând cu data de 01 ianuarie 2026, aprobate de către Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice(A.N.R.S.C), prin Decizia nr. 164 din 10.12.2025.
Raţiunea necesităţii de ajustare a preţurilor şi tarifelor rezidă din nevoia respectării Planului anual de evoluţie a tarifelor şi a formulei de ajustare şi presupune ajustări tarifare ale preţurilor şi tarifelor în fiecare an, cel mai târziu la data de 01 ianuarie , atât în termeni reali, cât şi cu inflaţia, în conformitate cu Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri 2024-2028 pe o perioadă de reglementare economică de 5 ani, pentru investiţiile în infrastructura de apă şi apă uzată dezvoltate de operatorul regional S.C.NOVA APASERV S.A. Botoşani, avizată de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.) prin Avizul conform nr. 1353 din data de 15.03.2024 şi aprobată prin Hotărârea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară AQUA Botoşani nr. 199/22.04.2024.
Factorii care au influenţat ajustarea preţurilor şi tarifelor sunt:
– Inflaţia pentru perioada octombrie 2024-octombrie 2025 reflectată prin indicele preţurilor de consum de 109,76%, ceea ce înseamnă o creştere de 9,76% a preţurilor de consum;
– Creşterile anuale în termeni reali prevăzute în Planului anual de evoluţie a tarifelor din Strategia tarifară, respectiv pentru anul 2026 sunt de 2,46% pentru apa potabilă produsă, transportată şi distribuită, pentru canalizare-epurare este de 0,28%, iar pentru apa redistribuită este de 2,23%.
Noua structură tarifară va modifica preţurile şi tariful la serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare astfel:
> preţulapei potabile produsă, transportată şi distribuită se va modifica de la 8,41 lei/mc Iară T.V.A la 9,53 lei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 13,33%;
> tarifulde canalizare-epurare se va modifica de la 6,20 Iei/mc iară T.V.A Ia 6,87 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 10,81%»;
> preţulapei potabilă produsă şi transportată în vederea redistribuirii se va modifica de Ia 3,89 lei/mc iară T.V.A la 4,39 Iei/mc iară T.V.A, ceea ce înseamnă o majorare cu 12,90%;
Astfel, tariful total pentru 1 mc de apă potabilă şi apă uzată va ajunge de la 16,22 Iei/mc cu TVA Ia 18,21 lei/mc cu TVA, reprezentând o majorare de 12,27%.
Strategia de tarifare aferentă Planului de afaceri are drept scop asigurarea resurselor necesare pentru dezvoltarea de către operatori a programelor de investiţii multianuale de întreţinere, reabilitare, extindere şi modernizare a sistemelor de apă şi de canalizare existente, precum şi înfiinţarea de noi sisteme, astfel încât toate comunităţile din aria de operare sa beneficieze de servicii moderne şi sigure.
O altă obligaţie legală este ca din preţuri şi tarife să se constituie Fondul de întreţinere, înlocuire şi Dezvoltare (IID) – fond care este principala sursă proprie a operatorilor pentru realizarea investiţiilor în infrastructura de apă şi apă uzată.
Menţinerea acestor servicii în contextul economic marcat de inflaţie presupune şi ajutări periodice ale preţurilor şi tarifelor.
Strategia tarifară constituie şi condiţie obligatorie pentru finanţarea proiectelor de investiţii în infrastructura de apă realizate din fonduri nerambursabile.
Menţionăm faptul că strategia de tarifare aferentă planului de afaceri se stabileşte prin raportare la rata de suportabilitate a populaţiei pe întreaga perioadă de reglementare economică, pornind de la preţurile şi tarifele iniţiale şi realizând o prognoză a evoluţiei acestora, atât în termeni reali, cât şi în raport cu rata inflaţiei, pe baza cheltuielilor de operare şi întreţinere, a cheltuielilor cu redevenţa, a amortismentelor aferente capitalului imobilizat în active corporale şi necorporale, a cheltuielilor pentru protecţia mediului, a cheltuielilor financiare asociate creditelor contractate, a cheltuielilor derivând din contractul de delegare a gestiunii, precum şi a unei cote de profit rezonabil, care, conform prevederilor legale, va fi réinvestit în reţelele de apă şi de canalizare.
Preţurile/tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă şi canalizare practicate de la 01 ianuarie 2026 de S.C.NOVA AP A SERV S.A. Botoşani, vor fi următoarele:
Preţ/TarifPreţ/TarifPreţ/Tarif
unic pentru toateT.V.Aunic pentru toateunic pentru
categoriile11%categoriiletoate
de utilizatoride utilizatoricategoriile
(exclusiv T. V.A.)(cu T.V.A.)de
utilizatori (cu T.V.A.)
lei/mclei/mclei/mclei/litru
Apă         potabilă        produsă, 9,53 1,05 10,58 0,01050
transportată şi distribuită, pentru
întreaga arie de operare
Canalizare-epurare          pentru 6,87 0,76 7,63 0,00763
întreaga arie de operare
Apă     potabilă     produsă     şi 4,39 0,48 4,87 0,00487
transportată        în       vederea
redistribuirii,   pentru   întreaga
Notă: Conform legislaţiei fiscale în vigoare, cota de T.V’.A aplicabilă pentru serviciile de alimentare cu apă şi de canalizare-epurare este de 11%.
S.F.C.T./G.A./3 ex
S.C. NOVA APASERV S.A. – 710030 Bulevardul Eminescu 34 Botoşani România „We’re more than water”
Preţurile tarifele sunt valabile pentru toate localităţile în care S.C. NOVA APASERV S.A.

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferi verificați în timpul unei acțiuni a polițiștilor la Săveni

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Săveni împreună cu cei din cadrul Secției de Poliție Rurală nr. 9 Vlăsinești au desfășurat, luni, activități specifice pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine și siguranță publică și creșterea gradului de siguranță rutieră, pe raza localităților Săveni și Vlăsinești.

 

În cadrul activităților desfășurate, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au verificat 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate au fost aplicate 7 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 3.000 lei.

 

Totodată, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Dintre sancțiuni, 6 au fost aplicate pentru nerespectarea prevederilor OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice

Citeste mai mult

Eveniment

Acțiune a polițiștilor la Darabani. Ce au vizat oamenii legii

Publicat

Publicitate

Luni, polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani și Secției de Poliție Rurală nr. 7 Darabani au organizat o acțiune pentru verificarea respectării obligațiilor impuse prin ordinele de protecție și verificarea respectării legislației privind circulația pe drumurile publice, pe raza localității Darabani și a comunelor limitrofe.

 

În cadrul activităților desfășurate, au fost legitimate aproximativ 30 de persoane și au fost oprite pentru control, 20 de autovehicule, iar în urma neregulilor constatate de către polițiști au fost aplicate 13 sancțiuni contravenționale în valoare de peste 10.000 lei.

 

În același context, ca măsură complementară, a fost reținut un permis de conducere și retras un certificat de înmatriculare.

 

Publicitate

Totodată, au fost efectuate 6 testări în vederea depistării conducătorilor auto aflați sub influența alcoolului.

Citeste mai mult

Eveniment

O casă din Dumeni s-a aprins, seara trecută. Cauza este des întâlnită. Pompierii fac din nou apel

Publicat

Publicitate

O casă din localitatea Dumeni a fost în pericol, seara trecută, după ce funinginea depusă pe pereții interiori ai coșului de fum s-a aprins.

Pompierii militari de la Detașamentul Dorohoi au intervenit rapid și au stins flăcările înainte ca acestea să se extindă.

Cauza probabilă de producere a incendiului a fost stabilită ca fiind coș de fum necurățat de funingine.

Vă reamintim faptul că în sezonul rece multe dintre incendii se produc din cauza coșurilor de fum defecte, necurățate de funingine sau neprotejate termic față de materialele combustibile din structura acoperișului.

Verificaţi coşurile de evacuare a fumului, pentru ca acestea să nu prezinte fisuri care să permită scânteilor să incendieze materialele combustibile ale planșeului sau acoperișului (grinzi, astereală etc.).

Curățați periodic coșurile de fum pentru eliminarea depunerilor de funingine care se pot aprinde sau pot obtura canalele de evacuare.

Publicitate

Tencuiți şi văruiți partea din pod a coşului de fum, în scopul sesizării imediate a fisurilor (căldura sau scânteile care ies prin fisurile unui coş de fum deteriorat constituie surse de aprindere, dacă în zona lor există elemente de construcţie sau structuri din lemn).

Îngroșați zidăria coşului la trecerea prin planşee, lăsând un spaţiu între această zidărie şi elementele combustibile ale planşeului.

Păstrați distanţa dintre faţa exterioară a coşurilor şi elementele combustibile ale acoperişului.

În continuare, pompierii militari rămân mobilizați, 24 de ore din 24, pentru gestionarea operativă a situaţiilor de urgenţă şi acordarea primului ajutor medical specializat persoanelor aflate în dificultate.

Evenimentele înregistrate la nivel județean rămân în atenția Centrului Operațional, pentru dispunerea imediată a măsurilor menite să asigure optimizarea misiunilor de răspuns orientate spre salvarea de vieți.

Informații despre modul de comportare în cazul producerii unor situații de urgență pot fi obținute prin accesarea platformei naționale de pregătire în situații de urgență https://fiipregatit.ro.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending