Connect with us

Actualitate

O lume pe cale să moară. Drama comunelor care dispar din cauza sărăciei

Publicat

Publicitate

Lumea rurală din nordul extrem al României, este pe cale de dispariție. Satele prea îmbătrânite, golite de tineri, cu tot mai puțini copii care se nasc anual și mult prea multă sărăcie. În județul Botoșani sunt nu mai puțin de 13 comune care au ajuns să aibă mai puțin de 2.000 de locuitori, scrie Adevărul.

Sunt pline de case dărăpănate cu lacăt pe ușă în care nimeni nu mai vine să locuiască. Școlile au tot mai puțini elevi iar tinerii sunt o raritate. Cea mai gravă situație este în comuna Adășeni, acolo unde au mai rămas doar 1.300 de suflete, dintre care majoritatea bătrâni.

Este o dramă socială și demografică tot mai pregnantă, cu oameni în vârstă tot mai bolnavi, singuri și fără niciun ajutor, ducându-și ultima parte a vieții pe ulițe înfundate de noroi, în sărăcie și condiții precare de viață. Este o lume sătească care, mai ales la Adășeni, s-a prăbușit ireversibil în ultimii 30 de ani fără ca nimeni să intervină în vreun fel.

Comuna în care se nasc 6 copii pe an
Adășeniul este comună mică, cu doar două sate, în apropiere de Avrămeni, la peste 50 de kilometri de municipiul Botoșani. Ca să ajungi la Adășeni urmezi un drum singuratic prin mijlocul unui câmp gol, aproape părăsit. În satul principal, Adășeni, a mai rămas un nucleu de case locuite, în rest multă liniște, lacăte la uși și locuințe dărăpănate de care nu se mai ocupă nimeni.

De altfel, satul poate fi parcurs de la un capăt la celălalt în maxim 15 minute, de mers pe jos. În afară de drumurile principale, asfaltate, multe ulițe se cufundă încă în noroaie, iar aducțiunile cu utilitățile merg greu, ca pentru o comunitate mică și parcă fără speranță. Specialiștii în asistență socială de la Primărie recunosc că Adășeniul, la fel ca multe comune mici, este o lume pe cale de dispariție.

„Riscă foarte mult să dispară cu totul. Ca multe alte comune. Se vede că este același procent de plecare a populației, mult mai mare decât în anii anteriori. Rămân bătrânii și o să le fie foarte greu fără tineret care să-i ajute”, mărturisește referentul pe probleme sociale, Relu Rusu, de la Primăria Adășeni.

Publicitate

De fapt același referent arată o realitate crudă, a cele mai mici comune din județul Botoșani. Se nasc tot mai puțini copii, iar procentul vârstnicilor, majoritatea trecuți deja de 70 de ani, a ajuns să ridică până la 70% din populație. O situație aproape fără precedent în nordul Moldovei.

„Deja se nasc foarte puțini, avem câteva dosare pe anul acesta, cu nașteri. Nu sunt semne că se va ridica tineret prea mult. Din contră. O să predomine în continuare bătrânii, adică peste 70% la sută”, spune Relu Rusu. Sunt maxim 6 nașteri pe an iar cimitirul satului este plin.

Tot mai bătrâni și mai săraci
Moș Leonte are 75 de ani. Ține minte că înainte satele erau pline de copii. Rememorează cu nostalgie cum mergea, tânăr fiind, cu vecinii la muncile câmpului. Acum satul este tot mai pustiu. Iar bătrânii tot mai săraci și mai bolnavi.

„Ne ducem toți, unul câte unul. Înainte ulița era plină. Dar să vezi ce era la câmp. Și pe vremea CAP-ului. După aceea, tot mai puțini, tot mai puțini. Am rămas mulți bătrâni. Și mai ales fără ajutor, de la cei tineri. Sunt mulți bolnavi dar spitalele sunt departe și trăiesc și ei câte le-o da Dumnezeu”, mărturisește bătrânul.

De altfel, comuna nu are nici măcar medic de familie. Nici comuna vecină. Singurul spital la care pot apela pentru consulturi de specialitate este Spitalul Județean Botoșani, la 50 de kilometri. Iar majoritatea sunt pensionari de CAP, cu 1.000 de lei pe lună.

„Este greu să-ți cumperi medicamente. Că toți sunt bolnavi. Și mai mergi când găsești pe cineva cu mașina să plătești și ajungi, la oraș, la spital. Dar de câte ori apuci să mergi. Te stingi aici. Măcar să aibă cine să-ți pună lumânarea. Este greu să te mai întreții, să-ți mai gătești”, mărturisește o săteancă în vârstă.

„La ce să mai vină înapoi”
Acest fenomen este cauzat de plecarea masivă a tinerilor în străinătate. Îmbătrânirea este de fapt, o părăsire a satelor de către cei în putere. Iar ceea ce i-a alungat de acasă este sărăcia.

În ultimele trei decenii nimeni nu a făcut nimic pentru a îmbunătăți viața oamenilor din zonele rurale, iar tinerii sătui de agricultura de subzistență, de lipsa de viitor și mai ales de lipsa de condiții civilizate de trai a ales să plece imediat ce s-au deschis porțile Europei.

Majoritatea nici nu se vor mai întoarce. Și-au făcut deja un viitor în țările occidentale. Situația este recunoscută până și de autoritățile locale care mărturisesc că tinerii nu au pentru ce să mai vină înapoi la Adășeni.

„Tinerii au plecat, asta este problema de fapt. Toți care pleacă nu au pentru ce să se întoarcă. Nu au serviciu și este greu”, spune Dumitru Dresleucă, viceprimarul din Adășeni. Localnicii spun că nici nu îndrăznesc să le mai ceară copiilor să revină în sărăcie.

„Am doi copii în Germania și o fată la Brașov. Ce să facă aici? Nu este nimic în sat. La ce să-i chem? Industrie nu-i, loc de muncă nu-i. La ce, la pământ? Până și acela îi dat la asociație că nu are cine-l lucra”, spune un sătean.

„Îi greu și cu apa. S-a pus canalizare dar nu s-a dat drumul. Tinerii nu au niciun viitor aici. Cum termină cu școala pleacă în străinătate. Și nu se mai întorc. Rămân în Franța, Belgia, Germania. Am nepoți, au copii, trăiesc de 15 ani acolo. Nici nu se mai gândesc. Sărăcia îi forțează să plece. Ai un copil la școală, cu ce-l ții. Nu trebuie să pleci la muncă, acolo unde găsești și unde ești plătit?”, adaugă un alt sătean.

Fără tineri și automat fără viitor, aceste comune se sting încet dar sigur, cu o mână de bătrâni bolnavi și săraci, mai notează Adevărul.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Educație

FOTO&VIDEO: Micuții din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, de la Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, au sărbătorit 100 de zile de școală

Publicat

Publicitate

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală.

Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui even…

La Liceul Tehnologic ,, Ștefan cel Mare și Sfânt” , Vorona, Botoșani, cei mai mici dintre cei mici, elevii din clasa pregătitoare step by step ,,Raze de lumină”, au sărbătorit 100 de zile de școală. Cei douăzeci și trei de pitici, împreună cu doamnele învățătoare, Gabriela Ivancov și Șchiopu Mariana, au pregătit cu migală și bucurie multe lucruri interesante: poezii, cântece, colecții cu cate o sută se obiecte, unele mai interesante decât celelalte, dar și foarte multe fotografii din cele o sută de zile de școală. Copiii au fost recompensați cu diplome și cărți, iar Mickey , prietenul lor, i-a îndulcit cu un tort delicios. Au fost alături de copii și domnii directori, prof. Ligia Marica și prof. Lupu Daniel, care au sprijinit buna desfășurare a acestui eveniment. Părinții au dat dovadă de foarte multă responsabilitate, implicându-se în pregătirea tuturor activităților.

O sută de zile de școală reprezintă doar un pas în lumea minunată a cunoașterii. Vor urma nenumărate zile de școală , iar ,,razele de lumină ” se vor înțelepți din ce in ce mai mult, pentru a deveni oamenii mari de mâine.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Bilete şi abonamente cu reducere de 90% pentru studenți, prin aplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători

Publicat

Publicitate

Studenţii îşi pot cumpăra online, de miercuri, bilete şi abonamente cu reducere de 90% prinplicaţia disponibilă pe site-ul CFR Călători, scrie alba24.ro. De astăzi, 5 martie 2025, CFR Călători pune la dispoziția studenților posibilitatea cumpărării online de bilete și abonamente cu reducere 90% prin aplicația disponibilă pe site www.cfrcalatori.ro sau descărcabilă pe dispozitive mobile (smartphone, tabletă etc.), precum și de la automatele de vânzare kiosk din stațiile de cale ferată.

Biletele și abonamentele cu reducere de 90% se emit pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care studentul este înmatriculat, în condițiile prevăzute la art. XXIX alin. (1) a OUG nr. 156/2024, pe baza ID student, eliberat pentru confirmarea calității de student și a rutei pentru care beneficiază de reducere.

Pentru obținerea ID student este necesar ca studenții să se prezinte o singură dată la orice casă de bilete în timpul programului de lucru, cu actul de identitate și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

În tren, studenții vor prezenta legitimația de călătorie cu reducere (bilet, abonament) și legitimaţia de student pentru reducere la transport.

Mai multe detalii sunt disponibile pe site www.cfrcalatori.ro la secțiunea Trafic intern/ Facilități/ Reduceri pentru studenți sau de la personalul nostru de la casele de bilete din stațiile de cale ferată și de la agențiile de voiaj, a precizat miercuri seară, CFR Călători.

Informații despre circulația trenurilor:

Publicitate
  • la telefon 0219521 – INFO CFR (trafic intern).
  • la numerele de telefon din stațiile CFR publicate pe www.cfrcalatori.ro la secțiunea INFORMAȚII TELEFONICE – https://www.cfrcalatori.ro/informatii-telefonice/
    în aplicația TRENUL MEU (https://bilete.cfrcalatori.ro/ro-RO/Itineraries), se introduce numărul exact al trenului în căsuţa indicată şi click pe Informații tren. Se obțin informaţii în timp real despre opriri, întârzieri, minutele de staţionare în următoarea gară şi timpul estimat de sosire.
  • pe site-ul companiei www.cfr.ro sunt funcționale și actualizate permanent camerele web din gările București Nord, Aeroport Henri Coandă, Timișoara, Craiova, Brașov, Iași, Cluj Napoca și Constanța care indică ora de sosire/de plecare a trenurilor.
  • pe site-ul www.cfrcalatori.ro la Mers tren trafic intern.
  • de la personalul nostru din staţii.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (331)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

TERMENI, CONCEPTE, SINTAGME…

 

BONUS  PASTOR: Model epic propus de criticul şi istoricul literar Dan Mănucă în „Lectură şi interpretare” şi care reprezintă „o propunere autohtonă, întemeiată pe argumente specifice, propunere făcută în epoca atât de dramatică de după înfrângerea paşoptismului. De fapt ar reprezenta ceea ce a mai rămas şi ceea ce s-a transformat din specificul nostru”;

DOUĂMIISMUL  CA  MOMENT  SINGULAR:  În revista „Apostrof” nr. 1 din 2017,  Emanuel Modoc  are un punct de vedere: „Douămiismul reprezintă, în contemporaneitate, un moment singular: nu există, în momentul de faţă, nici un raport de antagonism generaţional cu acesta.  Douămiismul – fie că a fost emulat în proiect de căutare a propriei individualităţi, fie că a fost de-a dreptul reiterat în imediat următoarea paradigmă de creaţie – nu a existat nici un moment în care acesta să fie contestat din raţiuni de legitimitate estetică. Chiar dacă poezia aşa-numită „postdouămiistă” (termen pe care nu l-aş recomanda tocmai pentru că douămiismul este considerat, pe bună dreptate, ultima generaţie de creaţie din literatura română) este deosebit de activă şi proteică, glisând între acalmie meditativă, nerv post-avangardist, nou ruralism şi postumanism deopotrivă, aceasta şi-a îmbrăţişat precursorii  imediaţi, găsind în ei modele de referinţă pentru raportarea la realităţile sociale ale spaţiului autohton postcomunist.  În acest context, reciclările neoexpresioniste sau biografist-minimaliste din producţiile apărute în acest deceniu au dat măsura influenţei generaţiei douămii în aceeaşi măsură în care au făcut-o  şi despărţirile faţă de milenarism (şi aici mă refer nu la o  detaşare violentă faţă de precursori, cât la prezenţa vădită a exerciţiului mimetic „de probă”, prin care poezia ultimilor cinci-şase ani şi-a dobândit o oarecare autonomie” ;

Publicitate

BUTADA  MEDIULUI  ACADEMIC:  Am găsit-o preluată, în „Dilema veche” nr. 681 din 9-15 martie 2017,  de prorectorul Universităţii Bucureşti,  Liviu Papadima: „Noi suntem plătiţi pentru ce predăm şi promovaţi pentru ce cercetăm”;

OBSERVAŢIA  LUI  BELU  ZILBER:  „La noi comunismul este o combinaţie de stalinism şi Caragiale”;

ADÂNCIMEA  ARTISTICĂ  SUSKIND:  Vine de la Patrik Suskind care, într-o povestire din tinereţe, pune problema ADÂNCIMII  ARTISTICE. Povestirea  se găseşte prezentată de Ioana Pavelescu într-un eseu din „România literară” nr. 25 din 1998: „O tânără pictoriţă de talent citeşte într-o cronică a unui critic de artă că pânzele ei n-ar avea adâncime. Iniţial nu dă nici o importanţă acuzei, pe care de altfel n-o înţelege dar, cum rezerva se va repeta, pictoriţa încearcă să afle ce înseamnă adâncime. Studiază cu atenţie pânzele unor artişti celebri, vizitează expoziţii, încearcă să picteze altfel de cât o face până atunci, dar nimic nu-i mai reuşeşte. Un bărbat care o place fuge de ea când pictoriţa îi mărturiseşte că n-are adâncime. Tânăra intră într-o criză de creaţie din care nu va mai ieşi. Începe să bea, renunţă la pictură după ce a mânjit nenumărate pânze şi în final se sinucide aruncându-se de pe o clădire de zece etaje. Criticul care schimbase, inconştient, destinul pictoriţei va deplânge moartea unei tinere „promisiuni”, descoperind acum adâncimea în pânzele rămase în atelier”. Conceptul se atribuie artiştilor care tot caută „…un secret al operei de artă şi care îi va rămâne pentru totdeauna neînţeles, depărtat, necunoscut. Nu are acces la el  pentru că îl vrea explicit, tradus în termeni concreţi, de reţetă”;

LEGILE  DISCURSULUI  DIARISTIC: 

  1. a) Legea Eugen Simion: „să fie fragmentar, intermitent, adică să aibă confesiuni fără legătură una cu cealaltă”;
  2. b) Legea Maurice Blanchot (a calendarităţii): „să se respecte calendarul”;
  3. c) Legea simultaneităţii: „timpul trăirii” să fie sincronizat cu „timpul mărturisirii”, altfel devine memorialistică”;
  4. d) Legea Roland Barthes (a sincerităţii): „sinceritatea diaristului trebuie să fie o exigenţă”;
  5. e) Legea relaţiei autor – narator – personaj: „să fie una şi aceeaşi persoană”;

 

REGULA DE AUR A UNUI ROMAN:  Am întâlnit-o enunţată de Mihai Zamfir în „România literară nr. 5 din 2020:  „Or, o regulă de aur rareori aplicată mi se pare a fi aceea că respectivul alter ego din roman nu trebuie niciodată exaltat şi dat ca exemplu. Cu cât el va fi un martor mai şters şi eventual mai „negativ”, cu atât romanul va ieşi mai bun”;

CAMPIONATUL MONDIAL DE MINCIUNI:  Există aşa ceva şi se ţine anual, la 15 noiembrie, în staţiunea turistică Wasdale din Marea Britanie. În „Adevărul” din 17 XI 2003 se spune: „Organizarea concursului a fost inspirată de povestirile lordului Will Roston, proprietar al hanului Bridge, care susţine că are în ograda sa un vultur năzdrăvan, mare cât o casă. El nu pierdea niciun prilej în care să nu spună că vulturul lui poate anihila orice duşman cât ai clipi, că poate trece cu uşurinţă peste toate clădirile din sat, ba chiar că are darul vorbirii”. Politicienii şi avocaţii nu sunt acceptaţi în concurs.

 

VISUL LUI HENRIC AL IV-LEA:  A fost prefigurat acum 400 şi ceva de ani: „Visul meu este ca fiecare francez să aibă, duminica, o găină în oală”.

 

 

IMORALITATEA MORALEI PARŢIALE:  Observaţia aparţine cunoscutului scriitor şi ziarist Cristian Tudor Popescu (CTP) şi am întâlnit-o în „Adevărul” din 28 noiembrie 2003 în formularea: „MORALA PARŢIALĂ POATE NAŞTE ORICÂND IMORALITATE”. Ea a fost făcută atunci când, referindu-se la CNSAS, Andrei Pleşu, membru în comisia amintită, a ţinut să precizeze: „nu suntem vidanjori morali ai societăţii”. De aceea, continuă CTP, „de la bun început, fiinţarea CNSAS este moralmente ilogică. Sancţionăm măciuca şi accesoriile ei, cât priveşte pe cei care o ţineau în mână, nu e treaba nostră”. Adică, CNSAS sancţionează securitatea (măciuca) şi nu şi comunismul (cel care ţinea măciuca în mână).

 

 

 

ŢARA LUI GUFI:  Ţară inventată de dramaturgul Matei Vişniec în piesa sa cu acelaşi nume. Alex Ştefănescu, în „România literară” nr. 46 din 2003, descrie astfel această „ţară”: „….este una a orbilor, condusă de un văzător, Gufi, în preajma căruia se află un chior, Lulu, cu statut de clovn. Supuşii au fost obligaţi de suveran să nu vadă, acesta având intenţia pretins nobilă de a-i feri de deziluzii. Pentru a constrânge populaţia ţării la orbire, Gufi a desfiinţat culorile, acoperind printre altele picturile murale din palat cu o tencuială pământie”.

 

 

 

 

Citeste mai mult

Eveniment

Expoziția „Arta… la feminin”, ediția a VI-a, la Galeriile de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani găzduiește, în perioada 8-29 martie 2025, în spațiul in, Galeriilor de Artă „Ștefan Luchian” Botoșani, expoziția națională ,,Arta… la feminin”. Invitata de onoare a evenimentului este artista Marinela Măntescu Isac, membru U.A.P.R. București.

Expoziția, ajunsă la cea de-a VI-a ediție, este organizată de Societatea Culturală ,,Expo-Art” Botoșani și este dedicată doamnelor artei românești contemporane. Evenimentul are rolul de a aduce pe simeze cele mai recente lucrări de artă vizuală semnate de artiste din diverse școli și generații din întreg arealul românesc, dar și de a valorifica expozițional patrimoniul valoros deținut de instituția muzeală botoșăneană.

Din 2020, de la debutul evenimentului, fiecare ediție a fost dedicată unei artiste ale cărei lucrări se regăsesc în pinacoteca botoșăneană. Ediția din acest an este dedicată artistei Ligia Macovei (1916-1998), cunoscută pictoriță și graficiană, care s-a afirmat pe scena graficii românești cu desenele realizate pentru ilustrarea liricii eminesciene. A avut o contribuție însemnată și la ilustrarea versurilor lui Tudor Arghezi, cele mai reprezentative creații de acest fel figurând în volumul „Poeziiˮ (Editura Minerva, 1970).

Artista a expus la numeroase saloane naţionale, dar şi la Bienala de la Veneţia din 1956. De-a lungul carierei, a avut expoziții personale la: Roma, Galleria Penelope (1962); Teheran, Galeria de Artă Negar (1964), cu aproximativ 80 de lucrări de pictură în ulei, guașă și desene în tuș; Viena, Künstlerhaus (1965); Tunis, Galeria I Information (1975). A participat și la numeroase expoziţii de grup organizate în străinătate.

Ligia Macovei a fost conferenţiar la Institutul de Arte Plastice din Bucureşti, iar în 1958 a îndeplinit funcţia de delegat permanent al Republicii Populare România pe lângă UNESCO (Paris), fiind numită şi comisar al pavilionului românesc la cea de-a XXIX-a Bienală de la Veneţia. În 1964, a primit o menţiune specială la târgul de Carte de la Leipzig, pentru volumul ilustrat ,,Poeziiˮ, de Mihai Eminescu.

Pe simeze, alături de lucrări semnate de Ligia Macovei, vor fi expuse peste 90 de opere realizate în diverse tehnici: pictură, grafică, tehnică mixtă, dar și artă decorativă, artă textilă și fotografie, cu o tematică ce cuprinde toate genurile, de la arta figurativă (portret, peisaj, natură statică, compoziții) la arta abstractă. Lista artistelor participante va completa ulterior afișul.

Publicitate

În cadrul vernisajului, care va avea loc sâmbătă, 8 martie 2025, ora 11.30, cei prezenți vor putea audia un minirecital de vioară, susținut de Alesia Șchiopu și Maria Roman, eleve la Liceul de Artă ,,Ștefan Luchianˮ din Botoșani. Curatorii evenimentului: Ana Coșereanu și Liviu Șoptelea.

Intrarea la vernisaj și în perioada vizitării expoziției este gratuită.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending