Connect with us

Actualitate

O femeie 40 de ani, din Botoșani, salvează cărți vechi și le transformă în opere de artă prin tehnici inedite

Publicat

Publicitate

O botoșăneancă de 40 de ani salvează cărți vechi și le transformă în opere de artă prin tehnici inedite. Meșteșugul recondiționării cărților, izvorât din plăcerea pentru lectură l-a învățat în Italia, acolo unde a petrecut mai bine de două decenii, scrie ADEVĂRUL.

Fiecare carte are sufletul ei și merită apreciată și îngrijită. Cel puțin asta cred Cristina Palaghia, o botoșăneancă de 40 de ani, îndrăgostită de lectură dar și de carte, în sine. După ce a muncit două decenii în Italia, având diferite job-uri, Cristina s-a dedicat unei pasiuni inedite, sculptura în filele de carte. A luat zeci de cărți aproape distruse, aruncate la gunoi, și le-a salvat, transformându-le în adevărate opere de artă.

Un hobby neobișnuit învățat prin telefon

Cristina Palaghia a plecat, din Botoșani în Italia acum 20 de ani, din cauza greutăților financiare. Anul acesta s-a întors acasă, de dorul meleagurilor natale. ”Am plecat în Italia imediat ce am terminat liceul pentru că, așa ca mulți alții, nu am avut posibilități financiare de a merge mai departe. O vreme am trăit cu speranța de a mă întoarce în scurt timp să-mi reiau studiile. Nu a fost așa, din păcate. Am continuat studiile puțin mai târziu. Dorul de casă m-a făcut să mă întorc . Familia din țară nu mai este, dar aici este casa mea. În Italia am avut mai multe slujbe iar anul acesta am decis să mă întorc definitiv acasă”, spune Cristina Apalaghiei. În anii de muncă în Italia, în timpul liber, Cristina Palaghia se dedica cititului, hobby-ul său din copilărie. Citea în metrou, în toate mijloacele de transport, care o ducea la muncă și înapoi acasă. Dragostea ei pentru cărți s-a concretizat într-un alt hobby inedit, pe care l-a descoperit în urma unei aniversări, relatează ADEVĂRUL..

Cristina Palaghia FOTO Cristina Palaghia
Cristina Palaghia FOTO Cristina Palaghia

„A fost un cadou dăruit pentru un băiețel pe care eu l-am crescut în Italia. Era o carte care avea imprimată pe marginile filelor, așa în partea opusă cotorului, chipurile noastre, a meu și al lui.  Când a văzut această carte băiețelul de șapte ani a început să plângă și a spus că așa ceva nu a mai văzut. Așa că am fost impresionată ș totodată atrasă de așa ceva, mai ales că iubeam mult cărțile, mai ales cele cu coperți spectaculoase, pagini de un anumit fel.”, spune botoșăneanca.

S-a interesat și a aflat că este vorba despre sculptură în file de carte, o artă de care nu mai auzise.  A găsit un grup condus de o româncă stabilită în Italia și a luat cursuri prin telefon, în timpul liber. „Nu am avut un tutorial, doar prin telefon cu Andreea Maurici care a creat acest grup. Făceam asta doar în timpul liber. De un an și două luni fac asta”, adaugă Cristina Palaghia.

Salvatoarea cărților condamnate la moarte

Cristina Palaghia a prins foarte repede meșteșugul, parcă ar fi fost făcută pentru asta, mărturisește botoșăneanca. Iar totul se trage de la pasiunea pentru carte. Așa că s-a decis să salveze cărțile distruse și abandonate. În mare parte găsite pe la târgurile de antichități și talciocuri. Indiferent de starea cărții, Cristina Palaghia îi reface corperțile, îi curăță filele și în cele din urmă o transformă într-o adevărată operă de artă, sculptându-i cu multă grijă marginile filelor pentru a crea efecte uimitoare, inclusiv tridimensionale. Iar cartea, în acest fel, spune Cristina Palaghia, capătă o nouă viață dar și o dublă utilizare. „Salvez cărțile care sunt aruncate, cărțile distruse. După anumite modele prind din nou viață. Cărțile sunt reparate, mai ales coperțile și mai apoi sculptate. Efectul se observă atunci când cartea este închisă, dar ea poate fi citită dar și utilizată ca ornament în bibliotecă.  Nu stric nimic din carte, din contră o înfrumusețez”, spune Cristina Palaghia.

Publicitate
IMG 20240626 WA0012 jpg

Botoșăneanca spune că a reușit să recondiționeze peste 70 de cărți, fie aruncate, fie găsite pe la talciocuri.  Mai mult decât atât, fiindcă s-a întors în România ar dori să caute o soluție pentru a ajunge în școli la acele ore de artă plastică. Își dorește să-i învețe pe copii cum să recondiționeze cărți și în acest fel să prindă drag de lectură. ”Vreau să încerc să facă cunoscută această artă. Aș vrea la acele  ore de lucru manual sau arte plastice, să învăț copiii să refacă volumele deteriorate, să învețe că o carte nu se aruncă. Sunt atât de multe lucruri interesante acolo. Un întreg univers. Când eram în Italia, în metrou în tren, citeam cărți. Digital nu-i văd sensul. Totată lumea este pe telefon.”, adaugă botoșăneanca.

O tehnică care cere răbdare și precizie incredibilă

Propriu-zis, pe marginea filelor, prin câteva tehnici învățate, dar care necesită mult antrenament, precizie, răbdare și mai ales pasiune, botoșăneanca reușește să facă chipuri, obiecte, numere, orice își dorește. Este o adevărată magie. ”O sculptură în carte este rezultatul plierii foilor și dă naștere la o imagine, un număr, un portret. Sunt mai multe metode. Începutul, pentru cei care vor să învețe, este plierea. După un model se măsoară fiecare pagină apoi începi să îndoi. Mai este tehnica ”cut and fold”, adică tăiat și îndoit. Dar și tehnica ”strip”. Prin ”strip”, fiecare pagină este măsurată, pe o anumită bandă vine îndoită și lipită pe fiecare pagină a cărții. Necesită multă precizie și răbdare. Dacă am greșit un milimetru, dacă am tăiat mai mult sau mai puțin, finalul nu este cel dorit. Imaginea finală a cărții este pe marginea filelor cărții. Sunt și imagini tridimensionale”, spune Cristina Palaghia. O carte obișnuită prin metoda ”strip” poate fi sculptată în cinci ore, iar la altele voluminoase, precum cele de 400 de pagini, procesul poate dura și cinci zile.

Sursa: ADEVĂRUL.

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein, propusă de UE. Care este motivul și care va fi taxa pe fiecare achiziție

Publicat

Publicitate

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein, dar și de pe alte platforme similare din China, propusă de UE. Ar fi vorba de o sumă de doi euro pentru coletul primit acasă și de 50 de cenți pentru coletele trimise în depozite. Taxa ar aduce venituri de aproape 9 miliarde de dolari bugetului european, arată un calcul raportat la nivelul acestui tip de comerț, scrie alba24.ro

Uniunea Europeană a propus o taxă fixă de doi euro pentru fiecare dintre miliardele de colete mici trimise direct la domiciliile oamenilor, care provin în prezent în mare parte de la companiile online din China, relatează BBC, citat de G4Media.

Concret, noua pe coletele mici de pe Temu, Shein și alți retaileri din China presupune că pachetele cu o valoare mai mică de 150 de euro nu vor mai fi scutite de taxe vamale.

Piețele online, inclusiv giganții chinezi Temu și Shein, vor fi așteptate să plătească această taxă, a declarat comisarul european pentru comerț, Maros Sefcovic.

Taxa de doi euro se va aplica pachetelor trimise direct consumatorilor, în timp ce coletele trimise către depozite vor fi impozitate la o rată mai mică, de 0,50 euro.

Anul trecut, 4,6 miliarde de astfel de colete au intrat în UE, peste 90% provenind din China.

Publicitate

Un asemenea volum a generat o sarcină uriașă pentru personalul vamal al UE, a spus Sefcovic. El a argumentat că acest lucru a creat dificultăți în asigurarea siguranței și standardelor produselor care intră în blocul comunitar.

Taxa propusă ar „compensa costurile”, a declarat el în fața Parlamentului European. Bruxelles speră, de asemenea, ca o parte din veniturile generate să contribuie la bugetul UE.

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein

Demersul UE vine în contextul impunerii de noi tarife de către SUA asupra produselor chineze, în timpul administrației președintelui Donald Trump – inclusiv o taxă pe coletele mici.

UE încearcă să se protejeze în condițiile în care existau temeri că giganții chinezi ai comerțului electronic ar putea inunda piața europeană cu produse ieftine, deoarece bunurile care erau inițial destinate SUA ar trebui redirecționate către alte piețe.

Shein și Temu au declarat anterior că vor coopera cu autoritățile de reglementare și cu standardele de protecție a consumatorilor.

Temu susține că are 92 de milioane de utilizatori în UE, în timp ce Shein afirmă că are peste 130 de milioane.

Taxă pe coletele mici de pe Temu și Shein

Temu și Shein sunt platforme online de comerț electronic de origine chineză, specializate în produse la prețuri reduse — Temu oferă o gamă largă de articole, de la gadgeturi la decorațiuni, iar Shein este axat în principal pe modă și accesorii.

Europenii cumpără de pe Temu și Shein în principal datorită prețurilor foarte mici, varietății mari de produse, ofertelor frecvente și livrării internaționale gratuite, chiar dacă uneori există îngrijorări legate de calitate, sustenabilitate și condițiile de muncă din lanțul de aprovizionare.

Citeste mai mult

Cultura

MOMENTUL DE CULTURĂ. CU GEORGICĂ MANOLE (353)

Publicat

Publicitate

O rubrică realizată de profesor Georgică Manole, scriitor, epigramist

 

EMINESCU  PEDAGOG ( VI )

 

După o evidențiere a activismului eminescian în domeniul școlii din  articolul „Instrucție și educație” și din raportul asupra manualului lui Creangă, Toma Chiricuță se oprește și la raportul de inspecție pe care poetul l-a făcut la Școala de Fete nr. 1 din Roman, directoare fiind  doamna Z. Livescu.  În acest raport, Eminescu folosește, la un moment dat, construcția „metoda mecanică și moartă a învățământului”, care ne relevă un Eminescu didactician: „D-na Z. Livescu (recte Lewicki), după cum spune, e absolventă a Școalei Centrale din Iași și a depus până acum două concursuri.  D-sa e de doisprezece ani institutoare și prin uz lung și-a apropiat metoda mecanică și moartă a învățământului și în această direcție nici nu este lipsită de oarecare succes, pe care însă cu trei eleve nu l-am putut constata cu siguranță. D-sa aparține unei generații scolastice bine determinate, bogate în cuvinte și sterpe de idei.  Prin urmare întrebuințarea de cuvinte neuzitate sau al căror înțeles nu-l cunoaște pe deplin, înlocuiește la D-sa, ca și la multe altele, extrema sărăcie de cugetări.”

Raportul pune în evidență un Eminescu foarte critic privind predarea în școala condusă de doamna Livescu, susținând teoria sa privind dezavantajele metodelor mecanice: 1. „În privința gramaticei (care s-a predat după Stilescu) copilele știu numai  numele definițiunii, nu au însă cunoștința vie și concretă a părților cuvântului”; 2. „Scrierea e în toată școala neglijată”; 3. „Caligrafia, o noțiune cunoscută numai teoreticește”; 4. „Gramatica există ca un fel de schematism de cuvinte, a căror întrebuințare reală îi lipsește copiilor”; 5. În istoria Românilor cronologia nu se știe exact și intuițiunea vremilor trecute li e dată elevelor (din nefericire chiar după cărțile didactice) cu puncte de vedere foarte moderne”; 6. „În geografie memorarea e la locul ei, elevele stau bine, căci recitarea de numiri e partea tare a școalei”.  Finalul raportului este edificator cu privire la ideile pedagogice ale lui Eminescu: „Rugându-vă să considerați că învățământul mecanic este cel general în școalele noastre, de vreme ce lipsa de cunoștințe pedagogice e asemenea generală, sunt de părere că într-o dezvoltare normală a învățământului pedagogic o asemenea directoare nici ar fi cu putință și nici ar trebui suferită”.  Toma Chiricuță  a studiat un alt raport al lui Eminescu, realizat în urma unei inspecții la Școala de Fete din Vaslui unde directoarea Sion aplica aceleași metode  mecanice.  Nu același lucru a spus-o despre Școala de Băieți din Vaslui (condusă de domnul Hrisoscoleu) sau despre ”Pensionatul Normal de Domnișoare” al doamnei Humpel, unde a descoperit că se aplica metoda intuitivă.  Eminescu dezvoltă avantajele acestei metode în articolul „Metoda intuitivă în educație”, pe care o consideră „metoda cea mai priincioasă, după care să se dea școlarilor învățătura cuvenită”: „Cu toții știm astăzi ce înseamnă  metoda intuitivă, însă la noi sunt foarte puțini, care s-o știe aplica bine și încă mai puține sunt școlile în care această metodă a devenit familiară și folositoare într-adevăr”.

Publicitate

Revenind la articolul „Cultură și educație”, Toma Chiricuță constată că Eminescu face o distincție clară între „instrucție” și „educație”: „În urma vorbei multe, a regulamentelor și pararegulamentelor, avem două direcții în practică și amândouă greșite, anume sau un respect extrem, în fond însă fals, sau o familiaritate peste margini. Efectul direcției dintâi este fățărnicia, efectul celei din urmă lipsa de caracter și nesupunerea”.

 Pornind de la aceste considerente ale lui Eminescu, concluzionează Toma Chiricuță: „Rezultă din acestea că Eminescu înțelege prin educație ceea ce înțelegea Herbart prin „Zucht” și „Umgang”, sau ceea ce am definit noi: Disciplină și Contact Acestea formează caracterul, prin ele se impresionează inima, cu ele se dirijează voința și se clădește personalitatea”.   Eminescu vrea să spună că personalitatea unui elev se clădește  prin contactul cu personalitatea educatorului. Gândirea pedagogică a lui Eminescu  se rezumă la: 1) „prin fapte și măsuri pedagogice, nu prin cuvinte moralizatoare”; 2) „educația prin acțiune și nu prin simple vorbe”; 3.) „învățământ prin intuiție, educație prin acțiune”; 4) „o școală care disciplinează prin fapte, nu prin simple vorbe”.  Toma Chiricuță mai vede un alt aspect evident: Eminescu  contribuie  și la istoria pedagogiei românești. (VA URMA)

 

Citeste mai mult

Eveniment

FOTO&VIDEO Tradiție, emoție și mândrie locală: Micii meșteșugari din Vorona, premiați de Sfinții Constantin și Elena. „Ați dovedit respect față de tradițiile noastre populare”

Publicat

Publicitate

Miercuri, într-o zi cu profundă încărcătură spirituală, de sărbătoarea Sfinților Împărați Constantin și Elena, comuna Vorona a trăit un moment deosebit de emoționant. În inima comunității, pe esplanada Centrului de Informare Turistică, copiii Voronei, cei mai talentați, cei mai migăloși, cei care duc mai departe o artă veche de veacuri, au fost în centrul unei sărbători care a adunat în jurul lor profesori, părinți, oficialități și iubitori ai tradiției.

Evenimentul a marcat finalul Atelierului de Încondeiat Ouă Pascale, desfășurat pe parcursul a două luni și devenit deja un veritabil simbol al comunei Vorona. Organizat de Primărie, în parteneriat cu Parohia Vorona Centru, Liceul Tehnologic Vorona, Centrul de Informare Turistică și Căminul Cultural, atelierul a fost coordonat cu pasiune și răbdare de meșterul popular Elena Alexa, păstrătoare a unei arte delicate și profund românești.

Sub cerul de primăvară și în miros de flori înflorite, copiii, îmbrăcați în costume tradiționale cusute cu suflet, au primit recunoașterea, pe rând pe scenă, în aplauzele celor prezenți. Fiecare a primit o diplomă, însă dincolo de hârtia oficială, fiecare copil a primit și recunoașterea unei comunități întregi, mândră de rădăcinile și continuitatea sa.

Cei care au impresionat prin măiestrie au fost răsplătiți și cu premii în bani, iar ouăle încondeiate, unele cu adevărat impresionante prin detalii, simboluri și cromatică, au fost expuse spre admirația tuturor. Emoția părinților, zâmbetele copiilor, aplauzele și privirile calde ale bunicilor au umplut spațiul de o bucurie greu de spus în cuvinte.

Primarul Sergiu Marian Dascălu, gazda evenimentului, a vorbit cu mândrie despre potențialul artistic al tinerilor și despre importanța păstrării și promovării tradițiilor locale. „Astfel de momente ne reamintesc cine suntem, ce valori avem și ce comori ascundem în sufletele copiilor noștri”, a spus edilul.

„Cu toții meritați pentru efortul pe care l-ați depus și pentru achizițiile pe care le-ați dobândit. Felicitări organizatorilor: Primăriei, liceului, parohiei, căminului cultural, centrului de informare turistică”, a spus părintele Andrei Anușca înainte de a anunța premiul cel mare.

Publicitate

Pentru efortul de promovare și conservare a tradițiilor din zona Moldovei, primarul Sergiu Dascălu a acordat diplomă de excelență părintelui Andrei Anușca. De asemeni, edilul comunei recompensat munca cadrelor didactice care s-au implicat în acest proiect de suflet, printre cei care au primit diplomă de escenț fiind directorul Liceului Vorona, prof. Ligia Marica și consilierului educativ Daniela Ciobanu, de la aceași unitate de învățământ.

„Suntem astăzi la capătul acestui atelier de încondeiere. După câteva săptămâni, unii ați participat destul de conștiincioși, la fiecare atelier și prin acest lucru ați dovedit respect față de tradițiile noastre populare. Ouăle încondeiate nu reprezintă azi doar simple obiecte decorative, ci sunt simboluri ale identității noastre naționale, fiind expuse în marele muzee sau târguri populare. Ați dovedit prin tot ceea ce ați făcut că vreți să duceți mai departe această artă, care reprezintă o punte între trecut și viitor, între tradiție și spiritualitate, între creativitate și meșteșug. Felicitări tutror copiilor pentru premiile obținute, mulțumiri Primăriei Vorona, Centrului de Informare Turistică, Parohiei din centrul comunei. Sperăm la anul să avem mai mulți participanți și mai implicați”, a spus directorul Ligia Marica.

Ramona Pancu, reprezentantul Centrului de Informare Turistică Vorona, a primit de asemenea diplomă de excelență. Nu în ultimul rând, toți cei implicați în acest proiect și-au arătat recunoștința față de meșterul popular Elena Alexa, cheia succesului acestui proiect. Voroneanca păstrătoare de tradiții a primit distincția cu smerenie și emoție.

Oul încondeiat în Vorona a devenit un adevărat brand local prezentat la nivel național, într-o gală a comunelor, unde Vorona a fost desemnată pentru a cincea oară consecutiv sat cultural al României. La Vorona, tradiția nu este doar trecut, este viitorul dus mai departe de mâini mici, dar pricepute, care învață să încondeieze nu doar ouă, ci și iubirea de neam, răbdarea, liniștea și frumusețea lucrului bine făcut.

 

Citeste mai mult

Eveniment

Atelierele de creație „Simbol și meșteșug în încondeierea ouălor”, la Botoșani

Publicat

Publicitate

Muzeul Județean Botoșani, Secția de Artă Plastică – Etnografie – Științele Naturii, în colaborare cu Liceul Tehnologic Bucecea, organizează atelierele de creație intitulate ‘Simbol și meșteșug în încondeierea ouălor’.

Aflat la a șaptea ediție, proiectul valorifică încondeierea ouălor, practicată în lumea satelor în perioada cuprinsă între Învierea Domnului și Înălțare. Urmărind atât dezvoltarea abilităților artistice ale participanților, cât și transmiterea noțiunilor teoretice referitoare la simbolistica decorului și la tehnica de lucru, atelierele se vor derula cu ajutorul unui grup de elevi de la Liceul Tehnologic Bucecea, pricepuți în arta închistririi ouălor, grup coordonat de prof. Maria Ursulean.

Activitatea va avea loc în data de 22 mai 2025, începând cu orele 12.00, la Muzeul de Etnografie Botoșani, Bulevardul Mihai Eminescu, nr. 50.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending