Connect with us

Actualitate

Noutăți pentru șoferi! Ce se schimbă la numerele de înmatriculare ale autovehiculelor. Modificări la Codul Rutier

Publicat

Publicitate

Vineri au fost aprobate în ședința de vineri modificări ale Codului Rutier care se referă la modalitatea de înmatriculare a autovehiculelor, la numere de înregistrare pentru cele aflate în competența primăriilor și la modalitatea de eliberare a permisului de conducere internațional (PIC), relatează alba24.ro.

În ceea ce privește interdicții la înmatricularea autovehiculelor, se stabilesc următoarele reguli.

Situații în care nu se poate înmatricula un autovehicul

În actualul Cod Rutier, în ceea ce privește interdicția înmatriculării autovehiculelor și a remorcilor se impune întrunirea, în mod cumulativ, a următoarelor condiții:

  • autovehiculele şi remorcile să fie reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate
  • autovehiculele şi remorcile să fie date în urmărire de Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Astfel, această interdicție de înmatriculare nu se aplică și vehiculelor care se află doar în una dintre situațiile expuse.

Se propune ca interdicția să fie aplicată și doar dacă mașinile sunt doar furate sau doar date în urmărire.

”Având în vedere faptul că o mare parte a vehiculelor reclamate ca fiind furate provin din afara României, acestea nu sunt și nu ar putea fi date în urmărire de Inspectoratul General al Poliţiei Române, ceea ce ar putea conduce la concluzia că interdicția de înmatriculare nu este aplicabilă și vehiculelor date în urmărire la nivel internațional de către autoritățile competente ale altor state.

Publicitate

Pe de altă parte, unităţile teritoriale aflate în subordinea Inspectoratului General al Poliţiei Române, Direcţia generală de poliţie a municipiului Bucureşti şi inspectoratele judeţene de poliţie pot introduce mențiuni cu privire la vehiculele reclamate ca fiind furate sau cele date în urmărire, nu doar Inspectoratul General al Poliției Române”, se motivează în nota de fundamentare a proiectului.

Modificarea din Codul Rutier:

La articolul 21, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:

„(2) Autovehiculele şi remorcile reclamate ca fiind furate în România sau în străinătate, precum și cele date în urmărire de către structurile Poliţiei Române ori de către autoritățile altor state, nu se înmatriculează.”

Cum se verifică autovehiculul înainte de înmatriculare

Potrivit sursei citate, în vederea înmatriculării unui vehicul, autoritatea de înmatriculare efectuează verificări cu privire la starea acestuia prin intermediul canalelor de comunicare stabilite la nivel național, european sau internațional.

Respectivele canale de comunicare pot fi reprezentate fie de registre constituite în baza unor tratate internaționale în care se găsesc date cu privire la vehiculele înmatriculate la nivelul statelor semnatare, fie de o corespondență punctuală purtată cu statul de proveniență al vehiculului.

Fără a se limita la acestea, verificările efectuate cu ocazia înmatriculării unui vehicul se realizează în Sistemul informatic național de semnalări, Sistemul informatic Shengen, Sistemul european de informaţii privind vehiculele şi permisele de conducere.

Înmatricularea nu poate fi realizată decât dacă în urma verificărilor respective nu rezultă mențiuni cu privire la furtul sau darea în urmărire a vehiculului respectiv.

Modificarea numerelor galbene

Numerele de înregistrare pentru mopede, mașini și utilaje utilizate în construcții, agricultură etc. sau tramvaie, troleibuze vor fi modificate.

Acestea vor conține, în locul denumirii localității, un indicativ, format din cifre, stabilit în cuprinsul ordinului ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 19 din Codul Rutier.

Codul Rutier prevede că ”numărul de înregistrare al vehiculelor înregistrate la consiliile locale se compune din denumirea localităţii şi denumirea abreviată a judeţului, scrise cu litere cu caractere latine majuscule, precum şi dintr-un număr de ordine, format din cifre arabe.”

În actuala reglementare, numărul de înregistrare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, denumirea completă a localității pe raza căreia este înregistrat vehiculul.

Se constată că utilizarea unor abrevieri ale denumirilor localităților pe a căror rază sunt înregistrate vehiculele supuse acestei operațiuni, ca urmare a imposibilității înscrierii denumirii complete a acestora în cuprinsul plăcilor cu numere de înregistrare, este de natură a îngreuna identificarea în trafic a vehiculelor înregistrate, se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Vehiculele înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București, anterior intrării în vigoare a modificărilor Codului Rutier, pot circula pe drumurile publice până la radierea lor, potrivit legii.

Numerele de înmatriculare ale mașinilor de la MAI, MApN, SRI

Pentru mașinile înregistrate la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Protecție și Pază şi, după caz, la Serviciul Român de Informaţii, în numerele de înmatriculare va fi introdusă abrevierea instituției.

Modificările din Codul Rutier

Articolul 22 se modifică și va avea următorul cuprins:

„Art. 22 – La înregistrare, vehiculelor li se atribuie plăcuţe cu un singur număr de înregistrare, care trebuie să aibă:

  • a) fondul reflectorizant de culoare galbenă, iar literele şi cifrele, în relief, de culoare neagră, pentru vehiculele înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București;
  • b) fondul reflectorizant de culoare albă, iar literele şi cifrele, în relief, de culoare neagră, pentru autovehiculele care se înregistrează la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Protecție și Pază sau, după caz, la Serviciul Român de Informaţii.”

3. Articolul 25 se modifică și va avea următorul cuprins:

„(1) Numărul de înregistrare al vehiculelor înregistrate la nivelul primarilor comunelor, ai orașelor, ai municipiilor și ai sectoarelor municipiului București se compune din indicativul localităţii, format din cifre arabe, indicativul judeţului sau al municipiului București, scris cu litere cu caractere latine majuscule, precum şi dintr-un număr de ordine, format din cifre arabe.

2) Numărul de înregistrare al autovehiculelor înregistrate la Ministerul Apărării Naționale, Ministerul Afacerilor Interne, Serviciul de Protecție și Pază şi, după caz, la Serviciul Român de Informaţii se compune din abrevierea denumirii instituţiei, scrisă cu litere cu caractere latine majuscule, precum şi dintr-un număr de ordine, format din cifre arabe.

(3) Indicativele localităților, prevăzute la alin. (1), se stabilesc prin ordinul ministrului afacerilor interne prevăzut la art. 19 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.”

Permisul de conducere internațional

Permisul de conducere internațional (PIC) este un document solicitat conducătorilor auto în statele cu care nu există acorduri/convenții internaționale de recunoaștere a permiselor de conducere naționale.

Concret, PIC reprezintă o traducere legalizată a permisului național în 7 limbi de circulație internațională.

Potrivit art. 41 pct. 1 lit. c) din Convenția asupra circulației rutiere, încheiată la Viena la 8 noiembrie 1968, cu modificările și completările ulterioare, „Părțile contractante recunosc orice permis internațional (…), cu condiția ca permisele să fie încă valabile și ca acestea să fi fost eliberate de o altă parte contractantă sau de o altă subdiviziune a acesteia sau de o asociație autorizată în acest scop de către o astfel de o altă parte contractantă sau de una dintre subdiviziunile sale (…)”.

În prezent PIC este emis doar de către Automobil Club Român (ACR).

Se stabilesc condițiile emiterii de către Direcția generală permise de conducere și înmatriculări a permisului de conducere internațional (PIC).

Modificările din Codul Rutier:

După articolul 45, se introduce un nou capitol, Capitolul III1, alcătuit din articolele 451-453, cu următorul cuprins:

„Capitolul III1 – Eliberarea permisului de conducere internațional de către Direcția generală permise de conducere și înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne Art. 451 – Prevederile prezentului capitol stabilesc condițiile emiterii permisului de conducere internațional de către Direcția generală permise de conducere și înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Art. 452 – (1) Direcția generală permise de conducere și înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne poate elibera permise de conducere internaționale numai persoanelor care posedă un permis de conducere românesc aflat în termen de valabilitate administrativă și al căror drept de conducere nu este suspendat sau anulat.

(2) Verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute la alin. (1) se realizează de către Direcția generală permise de conducere și înmatriculări din cadrul Ministerului Afacerilor Interne prin consultarea Registrului național de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate.

(3) Permisul de conducere internațional este valabil până la expirarea valabilității administrative a permisului de conducere românesc, dar nu mai mult de trei ani de la data emiterii acestuia.

Art. 453 – Forma, conţinutul și procedura emiterii permisului de conducere internațional se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Rochii de mireasă și accesorii de lux, dar fără acte: Captură inedită a polițiștilor de frontieră botoșăneni

Publicat

Publicitate

Polițiști de frontieră botoșăneni au descoperit într-un autoturism, în urma unui control efectuat în trafic, mai multe rochii de mireasă precum și accesorii pentru care conducătorul auto nu deținea documente legale de proveniență.

În data de 10 iulie a.c., în jurul orei 11.00, pe timpul desfăşurării unei misiuni specifice de supraveghere în zona de competenţă, un echipaj al poliţiei de frontieră din cadrul Sectorului Poliţiei de Frontieră Dorohoi–ITPF Iași, aflat în exercitarea atribuţiilor de serviciu, pe raza localității Dersca, a oprit pentru control un autoturism înmatriculat în Ucraina, condus de către un bărbat, cetățean ucrainean, în vârstă de 46 de ani.

Cu ocazia efectuării controlului, în mijlocul de transport au fost descoperite 17 rochii de lux (de mireasă și de ocazie) precum și diverse accesorii pentru rochii și evenimente. Colegii noștri au solicitat prezența unui echipaj din cadrul Direcției Regionale Vamale Iași, care a constatat că cetățeanul nu deținea documente pentru produsele respective.
Conform prevederilor legale, persoana au fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de 8.000 de lei, iar bunurile, în valoare totală de aproximativ 23.000 de lei au fost ridicate în vederea confiscării.

Citeste mai mult

Eveniment

Poliția intensifică controalele pe un drum din Flămânzi se întâmplă frecvent accidente: 45 de permise de conducere reținute într-o singură zi

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din cadrul Serviciului Rutier Botoșani au desfășurat o acțiune punctuală pe drumul județean DJ282 B, într-o zonă cu risc ridicat de producere a accidentelor rutiere, produse pe fondul vitezei excesive.

În cadrul acțiunii, au fost depistați 45 de conducători auto care au depășit viteza legală, fiindu-le reținute permisele de conducere.

Scopul acestor activități este creșterea siguranței rutiere și reducerea numărului de accidente grave. Viteza excesivă rămâne una dintre principalele cauze generatoare de accidente cu urmări tragice.

Acțiunile vor continua și în perioada următoare, cu accent pe sancționarea abaterilor grave și comportamentelor care pun în pericol viața participanților la trafic.

Circulați cu prudență și respectați limitele legale de viteză!

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

CALENDAR ORTODOX 2025: Cinstirea Sfintei Icoane Prodromița de la Muntele Athos

Publicat

Publicitate

Icoana Maicii Domnului Prodromiţa (adică Înaintemergătoarea) este o icoană făcătoare de minuni „nefăcută de mână omenească”, din tezaurul Schitului românesc Sfântul Ioan Botezătorul – Prodromu de la Sfântul Muntele Athos, supranumit Grădina Maicii Domnului.

Este cea mai importantă icoană a comunității românești de la Muntele Athos, pentru că sunt puține icoane nefăcute de mână omenească în toată lumea ortodoxă. Istoria acestei icoane începe în anul 1863, în timpul lucrărilor de construire ale Schitului Prodromu de la Muntele Athos, când cuvioșii ctitori Nifon şi Nectarie căutau un iconar care să zugrăvească pe lemn o icoană a Maicii Domnului cu totul deosebită, aşa cum aveau toate mănăstirile de la Sfântul Munte. În plus, ei cereau condiții stricte pentru cel care se va angaja la executarea lucrării, precum curăția trupească şi sufletească, spovedania la duhovnic, post şi rugăciune către Preasfânta Născătoare de Dumnezeu pe toată durata lucrării.

Cu ajutorul lui Dumnezeu, cuvioșii Nifon şi Nectarie îl găsesc pe iconarul Iordache Nicolau din Iași, om bătrân și credincios, care se supune cu evlavie rânduielilor celor doi călugări și, în anul 1863, se apucă de lucru. Iconarul a început lucrarea la Mănăstirea Bucium din Iași, care era pe atunci metoc al Schitului Prodromu, iar în câtva timp a ter¬mi¬nat de pictat veşmin-tele şi ce¬lelalte părți ale icoanei, lăsând ca Sfin¬te¬le Feţe (cea a Maicii Domnului şi cea a Pruncului Iisus), să le picteze la sfârșit, după cum este tehnica picturii tradiționale de icoane. După ce a terminat de zugrăvit cum s-a pri¬ce¬put mai bi¬ne veșmintele şi fondul icoanei, a început a lucra la Sfintele Feţe silindu-se cu toată priceperea, însă în mod inexplicabil sfintele feţe ale Fecioarei Maria şi Pruncului Iisus din brațele ei nu puteau fi zugrăvite, iar icoana a rămas nedesăvârșită.

Deși era un pictor cu experiență, speriat și mâhnit că poate şi-a uitat meșteșugul, bătrânul iconar a acoperit icoana, a încuiat atelierul şi a amânat lucrul pentru a doua zi. În dimineața următoare însă, a descoperit icoana desăvârșit pictată, cu fețele luminoase şi pline de dumnezeiesc har, fără să înțeleagă însă cum se petrecuse această minune. Dimensiunile icoanei sunt de 100 / 70 cm. Chipul Maicii Domnului și al Pruncului Iisus au culoarea galbenă, nuanța de galben a grâului. Există mărturii că Sfintele Fețe se schimbă, uneori întunecându-se, alteori luminându-se.

O alta caracteristică este aceea că icoana, cercetată la microscop, nu prezintă urme de pensulă, acest lucru întărind credința că Sfintele Fețe au fost pictate miraculos de mână nepământească. Se spune că portretele zugrăvite pe icoană sunt identice cu portretele reale ale Fecioarei și Pruncului Iisus așa cum au fost consemnate de martorii oculari contemporani.

De-a lungul vremii au fost făcute câteva copii, dintre care unele au rămas în Sfântul Munte, iar altele au fost trimise în România, toate fiind făcătoare de minuni.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Primăriile vor putea decide în viitor dacă în oraș sunt necesare jocuri de noroc. Se vrea descentralizarea ONJN

Publicat

Publicitate

Premierul României, Ilie Bolojan, a făcut vineri 11 iulie, o serie de declarații referitoare la viitoarele reforme administrative. Este vorba despre o serie de măsuri fiscale care vor fi parte din cel de al doilea pachet propus de Guvern, scrie alba24.ro

Una dintre temele importante ale pachetului de măsuri este reformarea administrației locale. Față de acest subiect Ilie Bolojan a vorbit despre reduceri de personal în administrația locală, dar și noi puteri pe care acestea trebuie să le primească.

Un subiect legat de reforma administrației locale este descentralizarea Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc. Mai exact, momentan, ONJN este singurul organism care poate oferi licențe pentru amplasarea unui local care are jocuri de noroc.

Din acest motiv, guvernul condus de Bolojan vrea descentralizarea ONJN. Asta ar însemna că pe viitor administrația locală va putea decide dacă va aproba apariția unui local de jocuri de noroc sau nu. Mai exact, aceștia vor putea decide dacă pe o stradă sunt necesare jocuri de noroc sau nu.

Administrația locală va putea hotârî dacă localurile cu jocuri de noroc să se afle doar pe o stradă spre exemplu, sau doar într-o zonă a orașului.

”Vom veni cu o prevedere care va descentraliza autorizarea jocurile de noroc: Primăria poate să autorizeze o zonă, o stradă sau un cartier sau Mamaia de exemplu în municipiul Constanța, unde pe baza unei taxe speciale primăria poate să stabilească intensitatea.

Primăriile vor hotărî dacă au nevoie de jocuri de noroc și câte. Astăzi, orașele noastre sunt invadate de aceste jocuri de noroc”, a declarat Ilie Bolojan.

Publicitate

Momentan acesta este doar o prevedere propusă de Ilie Bolojan.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending