Guvernul a adoptat în ședința de joi, 25 ianuarie, o ordonanță pentru modificarea și completarea Ordonanței nr. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare și a tarifului de trecere pe rețeaua de drumuri naționale din România.
Conform noilor prevederi, rovinieta cu o valabilitate de 7 și 90 de zile pentru mașini și autoutilitare va fi eliminată, iar în locul acesteia vor fi introduse variantele de roviniete cu valabilitate de o zi, 10 zile, respectiv 60 de zile, relatează alba24.ro.
Prin acest act normativ se modifică unele prevederi referitoare la aplicarea tarifului de utilizare a rețelei de drumuri naţionale (rovinieta), pentru perioada cuprinsă până la 1 ianuarie 2026, transpunând în legislația națională prevederile Directivei (UE) 2022/362 a Parlamentului European și a Consiliului din 24 februarie 2022.
De asemenea, sunt corelate unele prevederi din O.G. nr. 15/2002 cu prevederile similare din Legea nr. 226/2023, astfel încât să se creeze un cadru legislativ unitar și complex în ceea ce privește exceptarea unor anumite categorii de vehicule de la obligația de plată a tarifului de utilizare și în ceea ce privește controlul valabilității rovinietei și a peajului în cazul utilizatorilor străini din statele membre UE, precum și în cazul vehiculelor înmatriculate în state non UE.
Astfel, pentru autoturismele mici si cele cu masa mai mică de 3,5 tone, va dispărea rovinieta cu valabilitate de 7 zile și cea de 90 de zile și va fi introdusă rovinieta cu valabilitate de o zi, cea cu valabilitate de 10 zile, respectiv cea cu valabilitate de 60 de zile .
Noi tarife și termene de valabilitate la rovinietă: cât va costa rovinieta
Publicitate
De exemplu, pentru un autoturism, taxa de rovinietă va fi de 2,5 euro pentru o zi, 5,3 euro pentru 30 de zile, respectiv 28 euro pentru un an, iar pentru un vehicul de transport marfă cu masa mai mică de 3,5 tone, taxa va fi de 8,6 euro pentru o zi, de 18,2 euro pentru 30 de zile, respectiv 96 euro, pentru un an.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa cuprinsă între 3,5 tone și 7,5 tone, taxa de rovinietă va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 de euro pentru 30 de zile, respectiv 320 euro pentru 12 luni.
Pentru vehiculele de transport marfă cu masa între 7,5 tone și 12 tone, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 euro pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru un an.
Pentru vehiculele de transport persoane cu peste 9 locuri dar maximum 23 de locuri, taxa va fi de 4 euro pentru o zi, de 32 euro pentru 30 de zile, respectiv 320 euro, pentru un an, iar pentru vehiculele transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune, taxa va fi de 7 euro pentru o zi, de 56 de euro pentru 30 de zile, respectiv de 560 euro pentru 12 luni.
Noi tarife și termene de valabilitate la rovinietă: excepții de la plata rovinietei
Vor fi exceptate de la obligația de plată a tarifului de utilizare vehiculele tip ambulanță deținute de autorităţi/ entităţi publice (nu și pentru cele private), vehiculele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, în cazul acestora fiind eliminata condiția de desfășurare a transportului numai pe raza teritorial- administrativă a unei localități şi pentru cele autorizate pentru efectuarea transportului şcolar.
Cum vor fi controlați șoferii
În ceea ce privește modalitatea de efectuare a controalelor de către personalul de specialitate C.N.A.I.R. – S.A, actul normativ reglementează că acesta se va face distinct pentru utilizatorii străini și pentru cei români, corelat cu faptul că responsabilitatea deținerii rovinietei valabile aparține după cum urmează:
– în cazul utilizatorilor străini, conducătorului auto.
– în cazul utilizatorilor români, responsabilitatea aparține deținătorului vehiculului, pentru stabilirea modalității de utilizare a camerelor video din punctele de trecere a frontierei sau din proximitatea acestora, respectiv pentru monitorizarea traficului rutier, dar și pentru reglementarea timpilor de așteptare pentru trecerea frontierei.
Controalele vor fi efectuate:
– în punctele de trecere a frontierei de stat, prin intermediul terminalelor de interogare, pentru utilizatorii străini;
– pe reţeaua de drumuri naţionale din România, pentru utilizatorii români, prin intermediul sistemelor de camere video, cu excepția camerelor video din punctele de trecere a frontierei și din proximitatea acestora.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Aproape 1.800 de elevi din județul Botoșani vor învăța în anul școlar următor în clase în care se desfășoară învățământ simultan, a informat inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) Botoșani, Bogdan Suruciuc.
Potrivit acestuia, deși numărul elevilor afectați de învățământul simultan este mare, este la jumătate în raport cu anul școlar 2024-2025, în care au fost aproape 3.400 de elevi care au învățat în aceeași clasă cu colegi de generație școlară diferită.
‘În anul școlar viitor rețeaua școlară a județului Botoșani va cunoaște un progres semnificativ prin reducerea considerabilă a numărului de clase în care se desfășoară învățământ simultan, de la 235 clase cu 3.397 de elevi, în anul școlar 2024-2025, la 123 clase și 1.797 de elevi în 2025-2026. Scăderea numărului de elevi care învață în regim simultan reprezintă o etapă esențială în direcția consolidării educației de calitate, astfel încât să fie asigurate condiții mai echilibrate și echitabile de învățare pentru fiecare elev, indiferent de mediul în care învață. Această reușită este rezultatul unei colaborări susținute și eficiente a Inspectoratului Școlar Județean Botoșani cu directorii unităților de învățământ și cu autoritățile locale, cărora le mulțumesc pe această cale’, a declarat, pentru AGERPRES, Bogdan Suruciuc.
Principalul motiv pentru care în școlile din Botoșani încă există învățământ simultan este lipsa unei infrastructuri de transport care să permită transferul elevilor către școlile mai mari. Șeful ISJ susține că, dacă numărul microbuzelor școlare va crește, acest tip de educație școlară va dispărea.
Un bărbat de 49 de ani, din comuna Curtești, a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul de conducere suspendat. Incidentul s-a petrecut pe 2 august 2025, pe raza municipiului Botoșani, în cadrul unui control de rutină efectuat de polițiștii Secției de Poliție Rurală nr. 1 și cei ai Biroului de Ordine Publică.
Verificările efectuate la fața locului au scos la iveală faptul că bărbatul nu mai avea dreptul legal de a conduce, permisul său fiind suspendat din luna iunie a acestui an.
Pe numele conducătorului auto a fost deschis un dosar penal, acesta fiind cercetat sub aspectul săvârșirii infracțiunii de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere
Polițiștii din cadrul Poliției Orașului Darabani, împreună cu cei de la Secția de Poliție Rurală Darabani, au desfășurat pe 2 august 2025 o acțiune de amploare pentru prevenirea faptelor antisociale și asigurarea unui climat de ordine publică și siguranță rutieră. Vizate au fost atât zona urbană, cât și localitățile limitrofe.
În cadrul raziei, polițiștii au legitimat aproximativ 40 de persoane și au oprit pentru control 30 de autovehicule. În urma neregulilor constatate, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare totală de peste 20.000 de lei.
De asemenea, au fost reținute 5 permise de conducere pentru abateri grave la regimul rutier.
Acțiunile de acest tip vor continua, spun reprezentanții IPJ Botoșani, fiind parte a unei strategii de prevenție menite să reducă riscurile în trafic și să descurajeze comportamentele ilegale.
Un tânăr de 31 de ani din comuna Hlipiceni a fost depistat de polițiști în timp ce conducea un autoturism, deși avea permisul suspendat. Incidentul s-a petrecut în dimineața zilei de 1 august 2025, pe raza localității Todireni, în urma unui control de rutină efectuat de echipajele Secției de Poliție Rurală nr. 3 Hlipiceni.
În urma verificărilor, oamenii legii au descoperit că bărbatul nu mai avea dreptul de a conduce vehicule pe drumurile publice, permisul fiindu-i suspendat din luna mai, după ce comisese o abatere gravă la regimul rutier.
Pe numele acestuia a fost deschis un dosar penal, iar cercetările continuă sub acuzația de „conducerea unui vehicul fără permis de conducere