Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.
Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie alba24.ro.
Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA
Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.
„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.
Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.
Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.
Publicitate
Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.
Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc
Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.
Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;
Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:
– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)
”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.
Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor
În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.
Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.
„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.
În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).
Noile tarife de referință RCA publicate de ASF
Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024
Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.
Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.
În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.
Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.
De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.
Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Tarife RCA. Ghid pentru asigurători
Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.
„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.
Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.
Tarife RCA. Noua lege
Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.
„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.
Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.
Noile tarife RCA. Mașini asigurate
Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.
Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.
ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a lansat licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului de autostradă Târgu Frumos – Târgu Neamț din Autostrada Unirii (A8), care are o lungime de 27 de kilometri. Valoarea proiectului, de aproximativ 6 miliarde de lei (fără TVA), este asigurată prin Programul Transport.
Pentru etapa de proiectare sunt alocate 10 luni, iar pentru cea de execuție a lucrărilor sunt alocate 36 de luni (46 de luni în total).
Pe traseul acestui nou tronson de autostradă vor fi construite: 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri și 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri.
“Vor fi construite două noduri rutiere, unul la Târgu Frumos, pe DN28B, și unul la Pașcani, pe DJ208, care vor asigura conexiuni suplimentare cu municipiul Botoșani. Acestea vor completa nodurile rutiere realizate prin sectorul din Autostrada A7, Pașcani – Suceava. Municipiul Botoșani va fi conectat la A7 prin Drumul Expres Botoșani – Suceava (la Salcea), DN29 (la Dumbrăveni), DJ208C (la Roșcani), DJ208I/DJ208 (la Dolhasca)”, a transmis senatorul PSD Doina Federovici.
Cel de-al treilea nod al tronsonului de autostradă Târgu Frumos – Târgu Neamț va fi realizat la Moțca, pe DN28A.
Ofertele pot fi depuse până pe 24 martie.
Publicitate
Senatorul PSD Doina Federovici, a mai adăugat că, de asemenea, a fost desemnat constructorul pentru cel mai greu sector din Autostrada Unirii – Lotul 2 din secțiunea montană: Pipirig – Leghin. Ca și sectorul Leghin – Târgu Neamț, acest lot va fi construit de o asociere condusă de firmele constructorului român Dorinel Umbrărescu.
Asocierea câștigătoare are la dispoziție un an pentru realizarea proiectului tehnic și 36 de luni pentru construirea propriu-zisă a celor 19,3 kilometri de autostradă. Este un sector greu, care necesită realizarea a 7 tuneluri, 46 de poduri, pasaje și viaducte, cel mai lung viaduct având o lungime de 428 de metri. Valoarea contractului se ridică la 2,7 miliarde de lei fără TVA.
Tot UMB va deschide, în luna februarie, primul șantier de pe Autostrada A8, pe sectorul II, Leghin – Târgu Neamț, după ce domnul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a semnat autorizația de construcție. Acest sector de 30 de kilometri va trebui finalizat în următorii doi ani.
Sectorul ardelean al Autostrăzii A8, Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, se află în proiectare, constructorul Nurol Insaat ve Ticaret urmând a începe și el în acest an lucrările de execuție.
Autostrada Unirii A8 va avea o lungime de peste 304 kilometri (de la Târgu Mureş la Ungheni) şi va asigura legătura cu Republica Moldova prin noul pod peste Prut de la Ungheni, care se află în etapa de proiectare, urmând a demara în acest an execuția, a mai adăugat sursa citată.
Aproape 900.000 de mașini Citroën și DS din toată Europa sunt chemate în service din cauza unor probleme tehnice. Sunt vizate defecte descoperite de experți.
Problemele sunt cauzate de airbag-uri defecte și sunt necesare reparații urgente.
Companiile franceze Stellantis- Citroën și DS Automobiles cheamă sute de mii de mașini în service pentru reparații, potrivit Mediafax. Primul lot de peste 100.000 de mașini din Franța, Italia, Spania și Portugalia a îndeplinit deja procedura.
La sfârșitul lunii ianuarie în service vor ajunge alte 98.000 de vehicule, dintre care 73.000 din Franța, au anunțat marți reprezentanții grupului Stellantis, potrivit Le Figaro. Ei au explicat că vehiculele sunt periculoase din cauza airbag-urilor defecte.
Campania va include numeroase mașini din Germania, Austria, Ungaria, Moldova, Elveția, Ucraina și Irlanda.
În următoarele săptămâni, vor fi rechemate mașini și din alte state. În total, vor ajunge în service peste 869.000 de vehicule, dintre care 400.000 în Franța.
Cine sunt copiii care abandonează școala? Ce provocări au ei și familiile lor și cum îi poate sprijini școala? Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar și cum ajută practic un asistent social? Ioana Câtea, Coordonator SOS Serviciul de Asistență Comunitară Brașov, Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București, și sociologul Claudia Petrescu răspund la aceste întrebări într-un interviu pentru Edupedu.ro și oferă exemplul programului Meniul Zilei de Mâine, prin care copii care părăsiseră anterior sistemul de învățământ au revenit pe băncile școlii și își continuă studiile, scrie EDUPEDU.
104 copii din familii vulnerabile, din comuna Vulcan, județul Brașov, aflați în risc de abandon școlar sau care au abandonat școala, sunt sprijiniți de SOS Satele Copiilor prin programul Meniul Zilei de Mâine, dezvoltat de Sphera Franchise Group și brandurile din portofoliul său (KFC, Pizza Hut și Taco Bell).
Intervențiile sunt personalizate pentru fiecare familie și includ acordarea de burse școlare, suport pentru renovarea spațiilor de locuit, sprijinirea părinților în găsirea unor surse stabile de venit, asigurarea unei alimentații adecvate, acces la servicii medicale și consiliere psihologică
Parteneriatul școală-familie-asistenți sociali, cheia succesului în prevenirea abandonului școlar
Interviu cu sociologul Claudia Petrescu
Rep.:Avem o rată de părăsire timpurie (abandon școlar) foarte mare. Dincolo de cifre, cine sunt copiii care abandonează școala?
Claudia Petrescu: Conform mai multor studii recente, inclusiv cele realizate de UNICEF în colaborare cu Institutul de Științe ale Educației și cercetări independente, de regulă, cei care abandonează școala sunt copiii din familii sau grupuri dezavantajate economic, copiii cu dizabilități, copiii din mediul rural și copiii romi. Trebuie precizat că, în cazul copiilor romi, nu etnia în sine este cauza abandonului, ci faptul că se află la intersecția mai multor dezavantaje – sărăcie, mediul familial, comunități marginale etc.
La aceștia se pot adăuga și copiii din familii care se confruntă cu violență, abuzuri, cei cu părinți plecați în străinătate, cei care au diverse adicții.
Practic, se poate spune că cei care abandonează sunt copiii care nu au mijloace materiale pentru a frecventa școala și se simt excluși, dar și cei care nu au sprijin pentru a își face temele și a putea înțelege conținutul predate, cei care au probleme emoționale sau prezintă dizabilități psihice sau fizice.
Rep.:În ce context social, economic și educațional trăiesc ei și familiile lor?
Claudia Petrescu: Cei mai mulți dintre cei care abandonează școala sunt din familii aflate în sărăcie sau risc de excluziune socială. De obicei, contextul economic în care trăiesc acești copii și familiile lor este unul caracterizat de insuficiența veniturilor pentru cheltuielile de bază, de lipsa unor bunuri de folosință îndelungată (ex. mașină de spălat, frigider), de șomajul părinților și/sau de implicarea copiilor în realizarea diverselor munci în gospodărie sau îngrijirea altor membri ai familiei.
Publicitate
În același timp, o parte dintre ei vin din familii disfuncționale – familii caracterizate de violență domestică, lipsa unui părinte sau a ambilor etc. În multe cazuri, acești copii provin din contexte educaționale în care valorizarea educației este scăzută, în condițiile în care părinții au un nivel redus de studii, fapt ce face dificilă acordarea de sprijin în realizarea temelor și înțelegerea conținuturilor predate.
În același timp, contextul social în care trăiesc acești copii prezintă provocări legate de locuirea precară (ex. aglomerarea locativă, lipsa utilităților, lipsa spațiilor de studiu), de suportul redus din partea familiei, uneori chiar de violență familială, de accesul deficitar la servicii sociale de suport.
Rep.:Ce provocări au copiii și familiile lor care duc, într-un final, la abandon școlar?
Claudia Petrescu:Principalele provocări sunt legate de lipsa resurselor materiale de bază care să le permită achiziționarea celor necesare pentru participarea școlară, cum ar fi îmbrăcăminte, încălțăminte, rechizite, hrană.
Pentru cei aflați la distanțe mai mari de unitățile de învățământ (în special cei din mediul rural), o provocare majoră o reprezintă lipsa resurselor materiale pentru navetă sau plata chiriei la căminele liceelor.
Lipsa sprijinului pentru realizarea temelor și înțelegerea conținutului predat este o altă provocare majoră care face ca acești copii să obțină rezultate școlare slabe și, în timp, să se simtă marginalizați și să abandoneze școala.
Stima de sine scăzută rezultată din capacitatea redusă de a obține rezultate școlare foarte bune este un alt factor care duce la abandonul școlar.
Rep.: Cum poate școala ajuta copiii și familiile?
Claudia Petrescu: Ajutorul din partea școlii trebuie să vină pe mai multe direcții. Cel mai important ajutor este oferit prin cadrele didactice care aplică principiile educației incluzive și reușesc să atragă și să mențină copiii din familii/ grupuri vulnerabile în școală. Ei sunt unii dintre cei mai importanți actori în integrarea acestor copii în risc de abandon în colectivul clasei și în școală.
În al doilea rând este componenta de suport material care în parte este oferit prin bursele socialeși oferirea de vouchere pentru rechizite sau achiziționarea acestora, decontarea costurilor navetei.
Apoi sunt utile programele de tip „Școală după școală”, care să ofere suport pentru realizarea temelor și o masă.
O a patra direcție este legată de suportul emoțional și consilierea vocațională care se face prin consilierii școlari și psihologi, dar care trebuie dezvoltată prin reducerea numărului de copii de care acest personal trebuie să se ocupe. Pentru copiii cu dizabilități, școala poate ajuta prin oferirea de programe și personal de sprijin.
O direcție de acțiune trebuie să vizeze cooperarea mai bună cu familia, realizată și prin educație parentală sau sesiuni de consiliere.
Și mai este nevoie de o cooperare mai bună a școlii cu ceilalți actori locali care oferă servicii pentru copii – medicii de familie sau unitățile medicale, direcțiile de asistență socială și organizațiile neguvernamentale.
Rep.: Care sunt principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile la nivel național?
Claudia Petrescu: Principalele bariere în comunicarea dintre școală și familiile vulnerabile sunt legate pe de o parte de capacitatea redusă a cadrelor didactice de a aplica principiile educației incluzive și de a înțelege că educația nu este doar pentru elite și nu vizează obținerea de rezultate școlare bune, ci dobândirea de competențe, iar pe de altă parte de nivelul de educație redus și valorizarea scăzută a educației de către familiile vulnerabile care face să fie dificilă comunicarea cu ele.
Interviu cu Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu, asistenți sociali SOS, Serviciul de Asistență Comunitară București
Rep.: Care sunt primele semne că un copil este în risc de abandon școlar?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: Primele semne că un copil se află în risc de abandon școlar pot fi :
absențele școlare nemotivate în mod repetat,
note scăzute,
semne de oboseală cronică (adoarme în bancă),
victimă a bullyingului din partea colegilor sau anumitor adulţi din cadrul şcolar,
semne care indică stare de depresie,
deprivare severă de resurse de bază care să îi ajute să meargă cu drag şi încrezător la şcoală: rechizitele școlare, articole vestimentare potrivite vârstei şi sezonului, încălțăminte potrivită, accesul la mijloacele de transport către şcoală,
uneori chiar interesul scăzut al părinților pentru educația școlară a copiilor, fapt ce descurajează sau îngreunează traseul educaţional al acestora.
Rep.:Ce face, practic, un asistent social pentru un copil aflat în risc de abandon școlar sau care a abandonat școala, pentru părinții săi și pentru comunitate?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:Atunci când observă semne care pot conduce la abandon şcolar, asistentul social evaluează situaţia într-un mod holistic și, în funcție de elementele identificate (context, istoric familial, factori cauzali, factori protectivi etc), stabilește un plan de intervenție. Intervenţia presupune o strânsă colaborare atât cu familia, cât şi cu şcoala sau cu alţi actori sociali din comunitate.
Dacă vorbim despre un copil care a abandonat școala și nu se poate înscrie la învățământul cu frecvență, asistentul social sprijină familia în procesul de înscriere a copilului în programul școlar A doua Șansă.
În cazul unui copil care este în abandon școlar, asistentul social oferă atât copilului, cât și adulților răspunzători de el consiliere privind importanța educației în viața copilului, organizează activități pentru creșterea motivației pentru învățare (cluburi de lectură, excursii tematice etc.), mediază relația dintre familie și școală, sprijină familia cu materiale necesare pentru reluarea studiilor (rechizite, îmbrăcăminte) și, în cazul în care există posibilitatea, se oferă burse școlare, prin care familia să poată asigura nevoile copilului legate de participarea școlară (rechizite şi materiale didactice, pachet pentru școală, transport etc).
Deoarece, pe lângă factorii din plan individual sau familial, în unele cazuri, o influență asupra participării școlare o are chiar mediul şcolar, asistentul social trebuie să urmărească şi aceste aspecte. Legătura dintre asistentul social şi cadrele didactice este una necesară şi extrem de benefică, astfel încât fiecărui copil să îi poată fi asigurat un cadru potrivit în sensul în care acesta să se simtă integrat, ascultat, înţeles şi sprijinit atunci când are nevoie.
Rep.: Cum construiți încrederea cu familiile care inițial sunt reticente la colaborare?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu: În activitatea unui asistent social, relația cu beneficiarul este unul dintre cele mai importante aspecte care poate asigura reușita unei intervenții. De aceea, în acest scop este acordat timp suficient, astfel încât familia să poată căpăta încredere în informațiile care vin dinspre asistentul social şi totodată în acesta, în calitate de specialist care poate oferi sprijin familiei.
Există situaţii în care la început familiile sunt mai reticente sau chiar se tem că asistentul social le va lua de fapt copiii. Şi, atunci, se întăreşte faptul că, prin serviciile noastre, dorim să îi sprijinim să îşi păstreze copiii alături şi să reuşească să îşi îmbunătăţească situaţia familială, să capete mai multe informaţii şi resurse astfel încât să îşi poată creşte şi îngriji copiii cât mai bine posibil.
În timp, observând că este tratată cu respect, empatie, cu răbdare, fără a fi blamată ori judecată pentru situaţia în care se află, dar totodată că se discută şi despre drepturi şi responsabilităţi, de ambele părţi, familia iniţial mai temătoare începe să capete încredere şi să colaboreze în direcţia de acţiune de comun acord stabilită.
Rep.: Ne puteți oferi câteva exemple despre cum poți vorbi cu un părinte?
Elisa Ștefan și Giuliana Negulescu:
– Cunoaşteţi situația școlară a copilului?
– Mergeți la şcoală pentru a vorbi cu profesorii acestuia? Cât de des?
– Sunteți mulțumit de rezultatele școlare ale copilului dumneavoastră?
– Vă asigurați că acesta își face temele și învață pentru a doua zi?
– De ce ați avea nevoie în acest moment pentru ca situația familiei dumneavoastră să se îmbunătățească?
În discuțiile cu părinții, asistentul social folosește un limbaj adaptat nivelului de înțelegere al acestora. Chiar dacă asistentul social impune anumite limite, pentru a nu se depăși relația profesională, discursul acestuia este bazat pe empatie și respect față de beneficiar folosind fraze precum:
Care este părerea dumneavoastră cu privire la situația X ?
Dumneavoastră cum credeți că putem rezolva situația X ?
Interviu cu Ioana Câtea, Coordonator SOS Satele Copiilor, Serviciul de Asistență Comunitară Brașov
Rep.: Din experiența organizației, care sunt elementele cheie pentru un parteneriat de succes între școală și familie?
Ioana Câtea:Comunicarea constantă și deschisă: organizarea de întâlniri periodice între profesori, părinți și asistenți sociali pentru a discuta despre progresul elevilor (cu accent pe sensibilizarea cadrelor didactice cu privire la atitudinea acestora raportată la nevoile familiilor vulnerabile/aflate în dificultate).
Sprijin personalizat: Identificarea nevoilor specifice ale fiecărei familii și implicarea asistenților sociali pentru a facilita accesul la resurse (consiliere, sprijin financiar etc.).
Implicarea părinților în educație: Crearea unor activități interactive (workshop-uri, ateliere, ședințe tematice, consiliere socială) care să ajute atât părinții, cât și copiii să înțeleagă importanța educației, inclusiv monitorizarea atentă și constantă a situației educaționale.
Rep.: Cum ați adaptat programul la nevoile specifice ale comunității din Vulcan?
Ioana Câtea: Prin integrarea realităților economice și sociale. Având în vedere rata șomajului și migrația economică, programul include sprijin pentru familiile defavorizate prin burse educaționale sau ajutoare materiale pentru rechizite/materiale educaționale, auxiliare/echipare corespunzătoare cu îmbrăcăminte și încălțăminte adecvate sezonului.
Facilitarea accesului la servicii de consiliere psihologică (prin contract de prestări servicii): Intervenții dedicate familiilor afectate de stres economic sau conflict pentru a asigura un mediu familial mai stabil.
Realizarea ședințelor de informare și consiliere socială privind importanța educației, a menținerii relațiilor de colaborare cu profesorii/școala.
Stimularea motivației școlare prin consiliere socială a copilului/tânărului prin organizarea de ateliere/cluburi de lectură.
Asigurarea resurselor necesare în vederea frecventării cursurilor școlare cu referire la achitarea contravalorii costului de transport (în situația tinerilor înscriși în cadrul programului remedial „A doua șansă”),
Facilitarea accesului la diferite oportunități de finanțare (meditații la diferite materii în funcție de nevoile identificate) pentru stimularea participării școlare și îmbunătățirea rezultatelor școlare.
Identificare și suport în accesarea serviciilor de tip „A doua șansă/frecvență redusă”, inclusiv în procesul de înscriere în sistemul de învățământ obligatoriu: grădiniță, școală primară și gimnazială, dar și în cel facultativ, după caz (ciclul liceal, unități de învățământ superior etc).
Românii au cumpărat mai multe mașini second hand în 2024. Înmatriculările de autoturisme rulate din import au crescut cu 11%. Și piața autovehiculelor noi a înregistrat o creștere, însă doar cu 5%, potrivit datelor centralizate de autovit.ro, scrie alba24.ro.
Piața mașinilor second-hand din import a cunoscut o revenire notabilă. S-a ajuns la un total de 344.486 de unități înmatriculate, față de 309.876 în 2023 și 325.062 în 2022, arată analiza DGCPI.
Cele mai bune rezultate s-au înregistrat în octombrie 2024, cu 34.449 de mașini înmatriculate. A fost o creștere de 15% față de aceeași lună a anului precedent. În ultimii trei ani, pe acest segment au fost aduse în țară aproximativ un milion de vehicule second-hand.
Reînmatriculările încheie anul 2024 cu o creștere de aproximativ 5%. A fost depășit pragul de 710.000 unități, cel mai mare volum de tranzacții cu mașini second-hand înregistrate pe plan intern în ultimii șase ani.
Luna cea mai activă a fost octombrie, cu 68.065 de unități, în timp ce iunie a înregistrat cel mai mic număr, cu doar 49.594 de reînmatriculări, potrivit sursei citate.
Piața auto în 2024. Segmentul mașinilor noi
Pe segmentul mașinilor noi, piața a crescut cu 5% față de anul precedent. Au fost peste 151.000 de unități înmatriculate în 2024, comparativ cu 144.000 în 2023.
Publicitate
Tendința ascendentă continuă pentru al treilea an consecutiv, marcând o creștere de aproximativ 25% comparativ cu 2021 și stabilind cel mai bun nivel de după 2019.
Cea mai bună lună de achiziție a fost iunie – 21.358 de unități, cu un plus de 62% în comparație cu aceeași perioadă din 2023. La polul opus, septembrie a fost cea mai slabă lună, cu doar 8.975 de unități.
Piața auto în 2024. Mărci preferate de români
Preferințele românilor în materie de mărci auto rămân constante, cu Volkswagen și BMW în topul clasamentului. Acestea s-au remarcat cu peste 33.000 de anunțuri fiecare (13% din total).
Mercedes-Benz se numără și în 2024 printre cele mai populare mărci puse la vânzare pe autovit.ro, înregistrând peste 25.000 de oferte (10%) Este urmat de Audi și Ford, cu peste 21.000 (9%) și respectiv 15.000 de oferte (6%) disponibile în platformă.
Din perspectiva vizualizărilor, BMW a dominat clasamentul cu peste 25 de milioane de accesări (16% din total). Următoarele poziții au fost deținute de Mercedes-Benz, Volkswagen și Audi, fiecare acumulând între 16 și 18 milioane de vizualizări. Skoda a reușit să atragă atenția utilizatorilor și completează top 5 cu peste 8 milioane de vizionări.
În ceea ce privește modelele specifice, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat și Skoda Octavia ocupă primele locuri în ofertele dealerilor, cu peste 7.000 de anunțuri fiecare (3% din total). BMW Seria 5 și Seria 3 s-au remarcat, la rândul lor, cu peste 6.000 de anunțuri fiecare. Acestea ocupă în același timp primele locuri la capitolul vizualizări (peste 10 milioane cumulat).
Volkswagen Golf a rămas în atenția utilizatorilor, cu peste 4 milioane de accesări, alături de Audi A4 și Skoda Octavia, fiecare înregistrând peste 3 milioane de vizualizări.
Evoluția segmentelor diesel și hybrid. Creșterea popularității SUV-urilor
SUV-urile au continuat să câștige teren și în 2024, reprezentând 37% din totalul anunțurilor de pe platformă, comparativ cu 34% în 2023.
În privința tipului de motorizare, oferta de autoturisme diesel a scăzut cu 4%, acestea menținându-și însă supremația, cu 63% din totalul anunțurilor. O creștere notabilă a fost înregistrată de modelele plug-in hybrid, care au avut un avans de 3% în numărul ofertelor și de 4% în vizualizări.
Piața auto în 2024. Prețuri și preferințe
Profilul cumpărătorului român în 2024 indică o preferință clară pentru mașinile fabricate în perioada 2019 – 2020. Acest segment generează 22% din totalul vizualizărilor și reprezintă 18% din ofertele dealerilor.
Din perspectiva prețurilor vehiculelor prezentate în platformă, cel mai mare interes a fost pentru autoturisme cuprinse între 10.000 și 25.000 de euro. Aceste categorii acumulează 41% din totalul accesărilor și 39% din cel al anunțurilor.