Connect with us
Publicitate

Actualitate

Noile TARIFE de referință RCA au fost publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Sunt cu rol orientativ șase luni

Publicat

Publicitate

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a publicat tarifele de referință RCA la nivelul lunii iulie 2024. Aceste tarife sunt cu rol orientativ pentru următoarele șase luni și sunt calculate pentru clasa B0, pe 12 luni.

Din datele publicate de ASF reiese că tarifele de referință RCA sunt mai mari pentru șoferii care au mașini înmatriculate în București sau Ilfov, scrie alba24.ro.

Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat noile TARIFE de referință RCA

Bucureştiul are una dintre cele mai mari frecvenţe ale daunelor auto din Europa, de 6,2%. Anunțul a fost făcut, marţi, de către Sorin Mititelu, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi coordonator al Sectorului Asigurări-Reasigurări.

„Frecvenţa daunelor diferă la un oraş la altul. În Bucureşti, aceasta este de 6,2%, una dintre cele mai mari din Europa. De exemplu, în Praga este de 4% şi doar Belgrad este undeva la 5%.

Când ai o frecvenţă atât de mare a daunelor, e normal să ai o primă de risc mai mare. Fiecare şofer este parte dintr-un grup, pentru că altfel nu se pot acoperi primele de risc.

Soluţia de scădere a preţului asigurărilor auto este Bonus Malus. A merge pe ideea că nu am avut şi sigur nu o să am un eveniment în trafic, este total greşită. Cifrele oferă o situaţie obiectivă a situaţiei.

Publicitate

Aceste valori sunt testate din punct de vedere al semnificaţiei statistice. Pentru persoane fizice, cel mai mare segment ar fi cel al vehiculelor cu putere cuprinsă între 51 şi 75 Kw”, a spus Mititelu, potrivit Agerpres.

Tarifele de referință RCA. Noi criterii de risc

Potrivit raportului ASF, noile tarife de referință RCA au fost stabilite de către firma KPMG. Au fost luați în calcul ultimii 5 ani de eveniment anteriori datei de referință, în speță perioada 1 ianuarie 2019 – 31 decembrie 2023.

Au fost introduse noi criterii de risc: puterea motorului (KW) în loc de capacitatea cilindrică a motorului (cmc); zona geografică;

Publicitate

Segmentele de tarif au fost construite ținând cont de următoarele caracteristici referitoare la:

– persoana asigurată: tipul asiguratului (persoană fizică sau persoană juridică), vârsta asiguratului (pentru persoane fizice)
– caracteristicile vehiculului: puterea motorului (KW), numărul de locuri pe scaune, capacitatea motorului (CMC), puterea motorului (CP), masa maximă admisă (Kg)
– zona geografică (grupe de județe)

”Puterea motorului (KW) reprezintă un factor de risc mai relevant decât capacitatea cilindrică (CMC), având în vedere și caracteristicile constructive ale motoarelor moderne (motoare cu capacitate cilindrică mică pot dezvolta puteri mari)”, se arată în raportul ASF/KPMG.

Tarifele de referință RCA. Scumpirea polițelor

În București-Ilfov, șoferii cu vârste mai mici sau egale cu 30 de ani care conduc mașini în care puterea motorului este de 151-200 kw vor avea un tarif de referință la RCA de 4.739 de lei. Acesta este cu 28% mai mare decât tariful mediu practicat de asigurători în primul trimestru din acest an (3.416 de lei), potrivit hotnews.ro.

Mititelu a precizat că factorii care au determinat creşterea tarifelor RCA au avut în vedere în primul rând faptul că, „înainte de plafonare, rata combinată era subunitară, deci asigurătorii erau pe pierdere din RCA”.

„Acest tarif de referinţă nu are rolul de a stabili un preţ în piaţă. O evoluţie de plus-minus 3% arată de fapt o stabilitate în piaţa RCA, cel puţin pe segmentul autoturismelor. Preţurile în Bucureşti sunt mai mici decât tariful de referinţă, în comparaţie cu cel din alte oraşe”, a menţionat vicepreşedintele ASF, potrivit Agerpres.

În țară, cea mai mare scădere este la șoferii cu vârste între 31-40 de ani, care au mașini cu putere de peste 300 KW. Noul tarif de referință RCA este de 1.714 lei, cu 53% mai mic decât tariful mediu de 2.616 lei (cel din primul trimestru).

Noile tarife de referință RCA publicate de ASF

tarife rca

rca

tarife rca

Tarife RCA plafonate până în septembrie 2024

Tarifele RCA sunt plafonate până în 30 septembrie 2024, prin decizie de Guvern.

Plafonarea tarifelor RCA a fost stabilită din aprilie 2023 (prin HG 298/2023), la nivelul din februarie 2023. Apoi, măsura a fost prelungită cu trei luni. În decembrie 2023, prin HG 1326/2023 s-a permis indexarea primelor de asigurare practicate de către asigurătorii RCA la data de 28 februarie 2023, cu un procent de maximum 6,8% pentru o perioadă de 3 luni.

În martie 2024, prin HG 262/2024 măsura a fost prelungită până în 30 iunie.

Ministerul Finanţelor precizează că tarifele de primă maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de primă care au fost practicate de către fiecare asigurător RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% şi sunt valabile pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a proiectului de act normativ. Totodată, tarifele se aplică în cazul contractelor RCA încheiate după data intrării în vigoare a propunerii de prelungire.

De asemenea, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima netă de cheltuieli de distribuţie pentru o perioadă de 3 luni de la data intrării în vigoare a hotărârii.

Calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi costul mediu practicat de reprezentanţele rent-a-car ce oferă servicii de închiriere de autoturisme fără conducător auto şi se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

Tarife RCA. Ghid pentru asigurători

Vicepreședintele ASF a anunțat că un ghid cu recomandări bazate pe principii şi bune practici în piaţa de asigurări va fi lansat de Autoritatea de Supraveghere Financiară cel mai probabil la începutul lunii octombrie.

„Tariful de referinţă este un instrument ce ajută la a estima nişte tarife şi un trend. Pe când în ghid mergem la a face recomandări în baza unor principii şi bune practici în piaţa de asigurări. Putem face o recomandare în privinţa cauzei sau faptului ce a condus la acel rezultat (…) şi acela este legat de principiul de segmentare. Cel mai probabil, acest ghid va fi transmis spre consultare părţilor implicate, în cursul lunii august.

Sperăm ca, până la final de septembrie – început de octombrie să-l avem aprobat. Va fi vorba despre recomandări, după care întreb de ce ai făcut altfel şi trebuie să explice”, a spus Mititelu.

Tarife RCA. Noua lege

Acesta a menţionat că acest tip de ghiduri ar urma să îi ajute pe şoferi şi se trece într-o altă direcţie, „cea a transparenţei, respectiv posibilitatea de informare în faza prealabilă, anterioară încheierii unei asigurări”.

„Se ştie, din păcate, faptul că asemenea informaţii la unii asiguratori sunt disponibile pe site-ul lor şi că au simulatoare la dispoziţie şi poţi afla care este cotaţia pe care o oferă ei înainte de o eventuală negociere comercială. De asemenea, sunt companii care au o listă cu preţurile practicate pe diverse segmente, dar nu este o situaţie generală şi, prin urmare, aici, la capitolul transparenţă, într-adevăr, avem de făcut o corecţie la o normă de aplicare a Legii RCA. Normă care va suporta o modificare şi o îmbunătăţire pe care vrem să o facem odată cu încorporarea şi a celorlalte modificări ce vin din amendarea Legii RCA, ce se află în proces decizional în Parlament.

Deci, în momentul de faţă, transparenţa nu este chiar un punct forte şi necesită ceva îmbunătăţire. În prezent, cea mai mare parte a beneficiarilor de asigurări încearcă să obţină aceste informaţii prin apelarea la un intermediar de asigurări care are acces la sistemele asiguratorului şi pot obţine în mod direct diverse oferte. Este o variantă care rezolvă în parte problema”, a explicat oficialul ASF.

Noile tarife RCA. Mașini asigurate

Din numărul total de vehicule din parcul naţional auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un număr de 7.486.349 de vehicule.

Cazurile prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, în perioada 1 ianuarie – 2 iunie 2024, sunt în număr de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat către asigurători.

Sursa foto ilustrativ: Arhiva

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

În ce situație poţi să scapi de amendă dacă ai uitat să plăteşti rovinieta. Explicația reprezentanților CNAIR

Publicat

Publicitate

Reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) au oferit un răspuns la întrebarea „Poți să scapi de amendă dacă faci rovinieta în aceeași zi?”.Taxa de drum (rovinieta) este obligatorie pentru toate vehiculele care circulă pe anumite drumuri din România. Rovinieta trebuie achitată de cei care circulă pe un drum național, european, expres sau pe autostradă. Proprietarul unei mașini care circulă, pe aceste sectoare de drum, fără rovinietă valabilă riscă să fie amendat. Sancțiunea este cuprinsă între 250 și 500 de lei. Poate ajunge și la 4.500 de lei, pentru camioanele de mare tonaj, scrie Adevărul.

În schimb, nu se aplică în cazul celor care folosesc drumurile locale sau județene. Valabilitatea rovinietei poate fi verificată online, pe site-ul CNAIR sau la orice benzinărie la care se poate plăti taxa de drum.

Șoferii nu sunt, însă, sancționați de fiecare dată când sunt prinși că circulă fără rovinietă. Conform legii, amenda se aplică o singură dată, din momentul în care a fost surprins de camerele CNAIR și până când îi este adusă la cunoștință abaterea.

Șoferii pot fi sancționați de CCNAIR imediat ce rovinieta a expirat, dacă circulă pe un drum unde e obligatorie achitarea acestei taxe de drum. CNAIR a făcut, însă, o derogare pentru anumiți conducători auto.

Dacă șoferul își va cumpăra rovinietă în ziua în care a fost înregistrat de camerele CNAIR că a circulat pe un drum unde e obligatorie achitarea acestei taxe, nu va fi sancționat. Este o derogare făcută pentru acești șoferi, de bună credință, care poate au omis să-și ia rovinieta. Sau poate nu au avut în drumul lor de unde să o cumpere. Deci, practic, dacă ești înregistrat de cameră la ora 08:00 că ai circulat fără rovinietă, dar tu achiți taxa de drum la ora 19:00, nu vei fi amendat”, a explicat  purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, pentru Promotor.

Indiferent de ora la care cumperi rovinieta, aceasta este valabilă din ziua pentru care se solicită eliberarea ei. Astfel, nu se va ține cont de ora de eliberare, ci doar de data la care își începe valabilitatea.

Publicitate

Costurile rovinietei în 2024

Prețurile rovinietei variază în funcție de tipul vehiculului și durata de valabilitate, de la 24 de ore la 365 de zile. Iată tarifele pentru 2024:

– Autoturisme: 1 zi – 2,5 euro; 10 zile – 3,3 euro; 30 zile – 5,3 euro; 60 zile – 8,4 euro; 12 luni – 28 euro;

– Vehicule de transport marfă până la 3,5 tone: 1 zi – 8,6 euro; 10 zile – 11,5 euro; 30 zile – 18,2 euro; 60 zile – 28,8 euro; 12 luni – 96 euro;

Publicitate

– Vehicule de transport marfă peste 3,5 tone: 1 zi – 4 euro; 10 zile – 16 euro; 30 zile – 32 euro; 12 luni – 320 euro;

– Vehicule de transport marfă peste 7,5 tone: 1 zi – 7 euro; 10 zile – 28 euro; 30 zile – 56 euro; 12 luni – 560 euro;

– Vehicule de transport marfă peste 12 tone, cu cel puțin 3 axe: 1 zi – 9 euro; 7 zile – 36 euro; 30 zile – 72 euro; 12 luni – 720 euro;

– Vehicule de transport marfă peste 12 tone, cu cel puțin 4 axe: 1 zi – 11 euro; 7 zile – 55 euro; 30 zile – 121 euro; 12 luni – 1.210 euro.

Citeste mai mult

Educație

Sărăcia duce la abandon școlar. Lipsa pachețelului de hrană, a unor rechizite și uniforme îi pot face victime ale bullyingului pe copiii nevoiași

Publicat

Publicitate

Un fapt știut pe care îl confirmă și ultimul studiu realizat de Asociația Salvați Copiii. Un sfert dintre copiii români de vârsta liceului au abandonat studiile, în anul școlar 2022-2023, relatează tvrinfo.ro.

Roxana are 36 de ani și are șase copii și doi nepoți. Trăiesc cu toții din salariul soțului. Neajunsurile de zi cu zi au determinat-o de mai multe ori să nu îi mai trimită pe copii la școală.

Roxana, 36 de ani, mama a șase copii: Au fost momente când au spus că nu mai merg la școală pentru că nu au pachet sau ceva. Că nu merg la școală. Le era rușine, poate că alții aveau și ei nu.

Liliana Bibac, specialist în Educație: Putem spune că principala cauză este sărăcia din rândul copiilor și familiilor din grupurile vulnerabile. O altă cauză este bullying-ul din școli. Copiii, dacă nu se prezintă la școală cu uniforme, rechizite scumpe la fel ca ale colegilor, pot fi victime ale bullying-ului. O altă cauză este legată de perpetuarea unei concepții greșite, și anume că școala nu e importantă, se merge foarte mult în comunitățile vulnerabile pe ideea că lasă că nici eu nu am avut școală și tot m-am descurcat.

Potrivit studiului făcut de Asociația Salvați Copiii, elevii aflaţi în situaţii socio-economice dificile renunţă la şcoală în număr tot mai mare, înainte de a-şi finaliza liceul sau chiar gimnaziul. Un sfert dintre tinerii cu vârste de liceu nu erau înscrişi în sistemul de învăţământ, iar 16% dintre elevii de gimnaziu erau în afara şcolii în anul şcolar 2022-2023. Cei mai afectaţi sunt copiii din mediul rural, unde rata abandonului şcolar este de câteva ori mai mare decât în marile oraşe.

Discrepanţele asociate mediului de locuire sunt uriaşe. Rata de părăsire timpurie a şcolii este de 3,3% în marile oraşe, de 14,3% în oraşele mici şi suburbii şi de 27,5% în mediul rural.

Gabriela Alexandrescu, președinte Asociația Salvați Copiii: Cred că, în primul rând, nu s-au alocat fonduri suficiente pentru educație. Alocarea financiară ar fi permis extinderea spațiilor școlilor, ar permite extinderea programului școlar astfel încât să fie armonizat cu programul de lucru al părinților, astfel încât copiii să aibă asigurată o masă caldă, să poată să își facă lecțiile la școală, sub supravegherea prodesorilor.

Publicitate

Analizele mai arată că părinţii din mediul urban plătesc cu 30-40% mai mult pentru pregătirea suplimentară a copiilor, prin meditaţii sau program şcolar prelungit, sume pe care foarte puţini părinţi din mediul rural şi le permit.

Citeste mai mult

Eveniment

Jandarmii au găsit droguri asupra unei fete de 15 ani și a prietenului său de 20 de ani, pe o stradă din municipiul Botoșani

Publicat

Publicitate

Ieri după-amiază, în jurul orei 16.30, un echipaj de jandarmerie aflat în executarea unei misiuni de menținere a ordinii și siguranței publice, a depistat, în zona străzii Marchian din municipiul Botoșani, un bărbat de 20 de ani și o fată de 15 ani care aveau asupra lor câteva bile din folie de plastic, ce conțineau substanțe vegetale de culoare brun-verzuie, cu miros înțepător.

Având în vedere că exista suspiciunea apartenenței acestora la categoria substanțelor cu efect psihoactiv, cei doi au fost conduși la sediul Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani pentru efectuarea de verificări.

Jandarmii au ridicat în vederea expertizării substanțele vegetale găsite și au întocmit acte de sesizare a organelor de urmărire penală sub aspectul săvârșirii infracțiunii de deținere de droguri de risc pentru consum propriu, fără drept, faptă pedepsită cu închisoare de la trei luni la doi ani sau cu amendă, conform prevederilor Legii nr.143/2000 privind prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri.

Conform aceluiași act normativ, în cazul deținerii de droguri de mare risc pentru consum propriu, fără drept, pedeapsa se majorează si constă în închisoare de la șase luni la trei ani, la fel ca și pentru îndemnul la consumul ilicit de droguri de mare risc, prin orice mijloace.

Efectivele operative ale Inspectoratului de Jandarmi Județean Botoșani au zilnic în atenție, pe timpul misiunilor executate pentru siguranța cetățenilor, prevenirea și combaterea traficului și consumului ilicit de droguri, sens în care cooperează permanent cu Serviciul Judeţean de Combatere a Criminalității Organizate Botoșani, către care sunt înaintate actele procedurale întocmite, în vederea continuării cercetărilor.

Publicitate

Citeste mai mult

Eveniment

Șoferii pot obține despăgubiri în cazul în care mașina lor a suferit avarii din cauza stării părții carosabile. Ce spune legea

Publicat

Publicitate

Întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale și altor elemente de infrastructură rutieră este responsabilitatea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Nu mulți dintre șoferi știu că pot obține despăgubiri în cazul în care mașina lor a suferit avarii din cauza stării părții carosabile. Acestea sunt prevăzute în legislația în vigoare, scrie alba24.ro.

Compania este de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

Potrivit Codului Civil, cel care cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită, săvârşită cu vinovăţie, este obligat să îl repare, scrie legalbadger.org.

Prin urmare, CNAIR poate să răspundă pentru prejudiciile cauzate unei persoane cu ocazia producerii unui eveniment rutier.

Legislația în vigoare prevede că printre obligațiile CNAIR se află

asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei public

Publicitate

Întreţinerea, repararea, administrarea şi exploatarea autostrăzilor, drumurilor expres, drumurilor naţionale și altor elemente de infrastructură rutieră este responsabilitatea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).

Compania este de interes strategic naţional cât timp statul este acţionar majoritar, care se organizează şi funcţionează sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului.

Potrivit Codului Civil, cel care cauzează altuia un prejudiciu printr-o faptă ilicită, săvârşită cu vinovăţie, este obligat să îl repare, scrie legalbadger.org.

Publicitate

Prin urmare, CNAIR poate să răspundă pentru prejudiciile cauzate unei persoane cu ocazia producerii unui eveniment rutier.

Legislația în vigoare prevede că printre obligațiile CNAIR se află

asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei pe autostrăzi şi drumuri naţionale deschise circulaţiei publice

semnalizarea și menținerea în stare tehnică coresponzătoare a drumurilor

De asemenea, administratorul drumului public, antreprenorul sau executantul lucrărilor, conform competenţelor ce îi revin, cu avizul poliţiei rutiere, este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje pe drumurile publice, conform standardelor în vigoare, şi să le menţină în stare corespunzătoare.

Cazuri de mașini avariate din cauza drumului. Despăgubiri în instanță

Sursa citată prezintă exemple de cazuri în instanță în care au fost obținute despăgubiri.

Unul se referă la un accident în care o vulpe a intrat pe autostrada A2 Constanța-București, iar o mașină a fost avariată. S-a reținut lipsa indicatoarelor rutiere privind riscul ca animalele sălbatice să traverseze autostrada și lipsa gardurilor despărțitoare.

În alt caz, instanța a obligat Compania la plata sumei de 25.428,28 lei, după ce a fost estimate prejudiciul.

În măsura în care accidentul rutier produs din cauza neîntreținerii drumurilor publice s-a soldat cu vătămarea corporală a unei persoane, aceasta poate solicita și contravaloarea cheltuielilor efectuate în scopul revendicării:

”Prejudiciul cauzat constă în cheltuirea unor sume de bani pentru procurarea medicamentelor, pentru efectuarea unor tratamente medicale şi achiziționarea combustibilului în vederea efectuării unor deplasări în legătură directă cu situaţia medicală a persoanei vătămate. Aceste cheltuieli se ridică la suma de 2.285,74 lei după cum rezultă din înscrisurile depuse de persoana vătămată în faţa primei instanţe”, este alt exemplu.

Pe lângă daunele materiale, pot fi solicitate și daune morale, mai scrie sursa citată.

foto: arhivă, rol ilustrativ

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending