Connect with us

Economie

NOILE obligații pentru munca part-time. Ce trebuie să facă angajații și angajatorii, ce bani li se rețin. EXEMPLE de calcul

Publicat

Publicitate

Nemulțumire pe piața muncii. Persoanele care au contracte part-time vor fi obligate să depună la fiecare angajator o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că realizează venituri din salarii sau asimilate salariilor în baza a două sau mai multe contracte individuale de muncă, iar baza lunară de calcul cumulată aferentă acestora este cel puţin egală cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată.  

Măsura a stârnit nemulțumire pe piața muncii. Dincolo de birocrație, situația devine aberantă în cazul în care o persoană realizează venituri mai mici decât contribuțiile pe salariul minim, situație în care va trebui să mai aducă bani de acasă.

Guvernul nu a reușit să explice suficient această situație, deși a pus proiectul în dezbatere.

Nici un ministru nu a explicat concret cum poate plăti la stat un angajat part-time, o sumă mai mare decât cea încasată pentru muncă și nici logica din spatele acestei măsuri.

Contractele part time: detalii legate de aplicarea noilor prevederi

Potrivit proiectului, declaraţia pe propria răspundere nu se depune la angajatorul unde salariatul realizează un venit brut lunar cel puţin egal cu salariul minim brut pe ţară, ci doar acolo unde realizează venituri sub acest prag.

Publicitate

Asta prevede un proiect de ordin pus în dezbatere de Ministerul Finanţelor, prin care se aprobă normele de aplicare a taxării muncii part-time la fel ca pentru munca cu normă întreagă.

Declaraţia pe propria răspundere se depune lunar, până la data de 5 a lunii următoare celei pentru care se constituie drepturile salariale.

Fiecare angajator va trebui să elibereze salariatului, la cerere, un document din care să rezulte nivelul bazei lunare de calcul al contribuţiei de asigurări sociale şi al contribuţiei de asigurări sociale de sănătate aferentă veniturilor realizate din salarii şi asimilate salariilor.

În cazul în care salariaţii nu depun declaraţia pe propria răspundere, fiecare angajator stabileşte contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate la nivelul salariului minim brut pe ţară corespunzător numărului zilelor lucrătoare din lună în care contractul a fost activ, dacă baza de calcul aferentă venitului realizat, determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii se situează sub nivelul salariului lunar minim brut pe ţară garantat în plată.

Contribuţiile de asigurări sociale şi de sănătate se stabilesc, începând din august, la nivelul contribuţiilor aferente salariului minim pentru salariaţii care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor sub acest nivel, potrivit Agerpres.

Costuri mai mari pentru angajat și pentru angajator

Astfel, în acest caz, salariatul datorează contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate la nivelul venitului realizat, iar în situaţia în care cuantumul contribuţiilor datorate de acesta este mai mic decât cele datorate la nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată, în vigoare în luna pentru care se datorează contribuţiile, diferenţa se suportă de angajator/plătitor de venit sau persoanele asimilate acestora.

„Pentru salariaţii ale căror câştiguri lunare brute, cumulate, realizate din două sau mai multe contracte individuale de muncă cu normă întreagă sau cu timp parţial, sunt cel puţin egale cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată, potrivit prevederilor art. 146 alin. (5^7) lit. e) şi art. 168 alin. (6^1) din Codul fiscal, persoanele fizice sau juridice care au calitatea de angajatori/plătitori de venit sau sunt asimilate acestora, calculează, reţin şi plătesc contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate la o bază de calcul determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii„, se menţionează în document.

Primul exemplu

În textul proiectului de ordin sunt menţionate patru exemple privind aplicarea prevederilor art. 146 alin. (5^7) lit. e) şi art. 168 alin. (6^1) din Codul fiscal.

Astfel, în primul exemplu, o persoană fizică încheie un contract individual de muncă cu normă întreagă cu societatea A şi un contract cu timp parţial cu societatea B, iar contractele sunt active toată luna.

„Pentru activitatea desfăşurată la angajatorul A, persoana fizică realizează un venit brut lunar de 2.550 lei, iar la angajatorul B, un venit brut lunar de 400 lei.

Baza lunară de calcul cumulată, determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii este de 2.950 lei (2.550 lei + 400 lei), iar nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată este de 2.550 lei.

Prin compararea bazei lunare de calcul cumulată, în valoare de 2.950 lei, cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată de 2.550 lei, rezultă că baza lunară de calcul cumulată din cele două contracte individuale de muncă este mai mare decât salariul minim brut pe ţară garantat în plată”, se menţionează în primul exemplu.

În acest caz, persoana fizică depune declaraţia pe propria răspundere numai la angajatorul B, întrucât la angajatorul A baza lunară de calcul a contribuţiilor datorate de acesta este egală cu salariul minim brut pe ţară garantat în plată (2.550 lei).

„La fiecare angajator, salariatul datorează contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate la nivelul bazei lunare de calcul determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii, respectiv la angajatorul A la 2.550 lei, iar la angajatorul B la 400 lei”, conform explicaţiilor de la primul exemplu.

Al doilea exemplu

În al doilea exemplu, o persoană fizică încheie începând cu data de 1 septembrie 2022 trei contracte individuale de muncă cu timp parţial, cu societăţile A, B şi C, contractele fiind active întreaga lună.

Astfel, pentru activitatea desfăşurată, salariatul realizează următorul venit brut în lună: de la angajatorul A suma de 800 lei, de la angajatorul B suma de 900 lei, iar de la angajatorul C suma de 1.000 lei.

„Baza lunară de calcul cumulată, determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii este de 2.700 lei (800 lei + 900 lei + 1.000 lei), iar nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată este de 2.550 lei.

Prin compararea bazei lunare de calcul cumulată, în valoare de 2.700 lei, cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată de 2.550 lei rezultă că baza lunară de calcul cumulată este peste nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată”, arată al doilea exemplu.

În acest caz, salariatul depune declaraţia pe propria răspundere la fiecare angajator.

Astfel, salariatul datorează, la fiecare angajator, contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate, la nivelul bazei lunare de calcul determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii.

Al treielea exemplu

În al treilea exemplu, o persoană fizică încheie un contract individual de muncă cu normă întreagă cu societatea A şi un contract cu timp parţial cu societatea B.

„În cursul lunii septembrie 2022, persoana fizică lucrează 10 zile, restul de 12 zile lucrătoare din lună, contractele individuale de muncă sunt suspendate, potrivit legii.

Salariatul primeşte, pentru cele 10 zile lucrate, de la angajatorul A un venit brut de 1.250 lei, iar de la angajatorul B un venit brut de 1.000 lei.

Baza lunară de calcul cumulată, determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii aferentă zilelor lucrate este de 2.250 lei (1.250 lei + 1.000 lei), iar nivelul salariului minim brut garantat în plată aferent zilelor lucrate în care contractele au fost active este de 1.159 lei (2.550 lei: 22 zile lucrătoare în lună x 10 zile lucrate)”, se menţionează la al treilea exemplu.

Conform sursei citate, prin compararea bazei lunare de calcul cumulată, în valoare de 2.250 lei, cu nivelul salariului minim brut garantat în plată aferent zilelor lucrate rezultă că baza lunară de calcul cumulată este mai mare decât nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată aferent zilelor lucrate în care contractele au fost active (1.159 lei).

În acest caz, persoana fizică depune declaraţia pe propria răspundere la angajatorul B.

Astfel, ambii angajatori stabilesc şi reţin contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate la nivelul bazei lunare de calcul determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii, respectiv la 1.250 lei, în cazul angajatorului A, şi la 1.000 lei, în cazul angajatorului B.

Al patrulea exemplu

La al patrulea exemplu menţionat, o persoană fizică încheie începând cu data de 1 august 2022 un contract individual de muncă cu timp parţial (4 ore/zi) cu societatea A şi un alt contract individual de muncă cu timp parţial (4 ore/zi) cu o societatea B care desfăşoară activităţi în sectorul agricol şi în industria alimentară, iar ambele contracte sunt active întreaga lună.

Astfel, pentru activitatea desfăşurată, salariatul realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, astfel: de la angajatorul A suma de 1.100 lei, iar de la angajatorul B suma de 1.500 lei.

„Prin compararea bazei lunare de calcul cumulată, în valoare de 2.600 lei (1.100 lei + 1.500 lei), cu nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată (2.550 lei) rezultă baza lunară de calcul cumulată este peste nivelul salariului minim brut pe ţară garantat în plată.

În acest caz, salariatul depune la fiecare angajator declaraţia pe propria răspundere.

Astfel, fiecare angajator reţine şi plăteşte, contribuţia de asigurări sociale şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate, la nivelul bazei lunare de calcul determinată potrivit regulilor specifice fiecărei contribuţii.

 Urmăriți știrile Botosani24.ro și pe Google News

Urmăriți Botosani24.ro și pe Google News



Dacă ți-a plăcut articolul și vrei să fii la curent cu ce scriem:


ȘTIREA TA - Dacă ești martorul unor evenimente deosebite, fotografiază, filmează și trimite-le la Botosani24 prin Facebook, WhatsApp, sau prin formularul online.


Eveniment

Începând din iulie, vor fi acordate vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la energie electrică. Cine este eligibil. Condițiile de acordare

Publicat

Publicitate

Guvernul a aprobat vineri, prin ordonanță de urgență, acordarea unor vouchere electronice pentru plata energiei electrice, în valoare de 50 de lei pe lună. Măsura se adresează consumatorilor vulnerabili și va fi aplicată în perioada 1 iulie 2025 – 31 martie 2026, ca formă de sprijin social, scrie alba24.ro.

Voucherele se acordă pentru persoanele singure cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei și pentru familiile cu un venit net lunar/membru de familie de maximum 1.784 lei.

Tichetele se folosesc doar pentru plata facturilor la energia electrică.

Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent

Voucherele se acordă la cererea beneficiarului, iar solicitarea se depune online, printr-o aplicație – EPIDS – care va fi dezvoltată și administrată tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență. De asemenea, solicitarea se poate face și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal sau al primăriilor unde beneficiarul ajutorului declară locul de consum. Practic, cel care solicită ajutorul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primărie, iar aceste instituții au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

Cei care beneficiază de venitul minim de incluziune nu trebuie să completeze  respectiva solicitare, informațiile necesare înregistrării în aplicație vor fi centralizate de către Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS), iar informațiile privind furnizorul de energie electrică vor fi furnizate de către primăria care acordă respectivul venit minim de incluziune.

Publicitate

Sprijinul acordat este asimilat prestațiilor sociale, nu se consideră venit și nu se ia în calcul la stabilirea altor drepturi și obligații, inclusiv obligații de întreținere.

ANPIS va utiliza serviciul de call-center existent, unde solicitanții pot depune petiții și solicitări de clarificare pe toată durata de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de unde pot obține informații privind procesul de înregistrare a solicitărilor de sprijin.

Criterii de încadrare în categoria consumatorului afectat de sărăcie energetică

Potrivit proiectului, beneficiază de sprijin sub forma tichetului electronic de energie, următoarele categorii de persoane și familii:

  • a) persoana singură cu un venit net lunar de maximum 1.940 lei;
  • b) familiile cu un venit net lunar/membru de maximum 1.784 lei;

Nu beneficiază de acordarea sprijinului material:

  • a) persoanele care la data solicitării sprijinului nu au domiciliul în România sau care nu fac dovada că locuiesc în România, potrivit legii;
  • b) persoanele care nu au un act de identitate valabil;
  • c) persoanele care execută pedepse privative de libertate ori beneficiază de servicii sociale în regim rezidențial organizate ca structuri publice sau private.

Veniturile luate în calcul sunt următoarele:

  • venituri din pensii acordate în sistemul public de pensii;
  • venituri din pensii acordate în sistemele neintegrate sistemului public de pensii;
  • venituri din drepturi acordate în baza legilor cu caracter special, plătite de casele teritoriale de pensii și casele de pensii sectoriale;
  • venituri din indemnizația socială pentru pensionari;
  • venituri din activități independente;
  • venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
  • venituri din salarii și asimilate salariilor;
  • venituri din cedarea folosinței bunurilor;
  • venituri din investiții;
  • venituri din premii și jocuri de noroc;
  • venituri din alte surse.

Acordarea sprijinului în valoare de 50 de lei lunar pentru plata facturilor la energie

Sprijinul este în valoare de 50 lei și se acordă la solicitarea persoanei singure sau a unui membru major al familiei. Solicitarea se depune online, în aplicația EPIDS.

Aplicația urmează să fie dezvoltată și administrată din punct de vedere tehnic de către STS, în termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență, conform cerințelor operaționale propuse de ANPIS și aprobate de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale (MMFTSS).

Sprijinul se acordă pentru un singur loc de consum, indiferent dacă solicitantul este sau nu este titular al contractului de furnizare de energie electrică, iar membrii familiei declarați de solicitant nu se regăsesc la alt loc de consum.

Solicitarea va putea fi depusă și prin intermediul reprezentanților oficiului poștal, ori a autorităților administrației publice locale unde acesta declară locul de consum în solicitare, care au obligația de a asigura suportul logistic și de personal calificat necesar pentru acordarea de asistență solicitanților în vederea completării formularului de solicitare a sprijinului și încărcării formularelor/documentelor de solicitare a sprijinului în aplicația EPIDS.

Prin excepție, pentru beneficiarii categoriilor de ajutoare financiare care compun venitul minim de incluziune, nu este necesară completarea unei solicitări în acest scop. Informațiile necesare înregistrării în aplicația EPIDS se centralizează de către ANPIS.

În cazul solicitărilor depuse, solicitantul completează datele necesare în formularul de solicitare tipărit, pe care îl depune la oficiul poștal, sau, după caz, la primăriile unde acesta declară locul de consum. Oficiile poștale și autoritățile administrației publice locale au obligația de a înregistra solicitarea primită în format letric și de a introduce datele în aplicația EPIDS în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data depunerii acesteia de către solicitant.

Sprijinul se utilizează pentru plata facturilor de energie electrică aferente locului de consum declarat eligibil.

Plata se efectuează prin serviciul de mandat poștal, exclusiv pentru facturile care conțin POD-ul validat prin intermediul aplicației EPIDS.

Vouchere de 50 de lei pe lună pentru plata facturilor la curent

Destinatarul primește tichetul electronic de energie, în format electronic, la adresa de e-mail furnizată în cerere, în momentul validării îndeplinirii condițiilor de acordare a sprijinului, în aplicația EPIDS. Tichetul electronic poate fi printat de către beneficiar sau de către entitatea care a completat solicitarea pentru solicitantul în cauză.

În situația în care solicitantul a optat pentru emiterea tichetului electronic de energie în format fizic, acesta se transmite în termen de maximum 15 zile de la validarea solicitării în aplicația EPIDS.

Pentru fiecare loc de consum se emite un singur tichet electronic de energie care are rol de informare asupra existenței dreptului la sprijin și a valorii disponibile în contul de mandat poștal aferent locului de consum.

Tichetul electronic de energie are înscrise următoarele mențiuni:

  • numele, emitentului, respectiv datele sale de identificare;
  • perioada de valabilitate a sprijinului;
  • numele și prenumele destinatarului și adresa locului de consum;
  • cod de bare/ cod QR;
  • informații privind numărul de telefon ce poate fi apelat în scopul obținerii de informații privind utilizarea tichetelor electronice de energie, precum și pentru transmiterea de sesizări.

Citeste mai mult

Eveniment

Botoșani: Filtru al Poliției Rutiere pentru siguranța în trafic. Amenzi pe capete

Publicat

Publicitate

Polițiștii din cadrul Serviciului Rutier, împreună cu cei ai subunităților de profil au desfășurat, vineri, o acțiune pentru combaterea nerespectării dispozițiilor în vigoare privind regimul legal de viteză pe raza întregului județ.

În  urma neregulilor constatate, au fost aplicate peste 60 de sancțiuni contravenționale, în valoare de aproximativ 32.000 de lei. Totodată au fost reținute, în vederea suspendării dreptului de a conduce 6 permise de conducere.

 

Recomandăm conducătorilor auto să respecte regimul legal de viteză aplicabil pe tronsonul de drum pe care circulă, să adapteze în permanență viteza la condițiile meteorologice, să circule cu prudență și să respecte semnalele polițiștilor rutieri.

Pietonilor le recomandăm să respecte regulile de circulație aplicabile lor : aceștia trebuie să traverseze strada pe marcajul pietonal, prin dreptul indicatoarelor ”Trecere pentru pietoni”, iar acolo unde sunt instalate semafoare, numai la culoarea verde a acestora, să evite să pună conducătorii de autovehicule în situația de a frâna brusc pentru a le acorda prioritate și să constituie prin comportamentul lor un exemplu pozitiv pentru cei mici.

Publicitate
Citeste mai mult

Eveniment

Haiduc de Darabani. Un bărbat de 34 de ani s-a ales cu dosar penal

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din Darabani au oprit pentru control, pe strada Aerodromului, din orașul Darabani, un autovehicul condus de un bărbat de 34 de ani, din același oraș.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că bărbatul nu posedă permis de conducere pentru nici o categorie de autovehicule, iar polița R.C.A. a autovehiculului este expirată.

Bărbatul a fost sancționat contravențional cu amendă în valoare de 4.025 de lei, cercetările fiind continuate sub aspectul comiterii infracțiunii de conducerea unui vehicul fără permis de conducere.

Citeste mai mult

Eveniment

Un scuterist din Vlăsinești s-a dat în spectacol în fața polițiștilor. Isprava unui bărbat de 33 de ani

Publicat

Publicitate

Vineri, polițiștii din Vlăsinești au oprit pentru control, pe raza comunei Vlăsinești, județul Botoșani, un moped, condus de un bărbat, de 33 de ani, din aceeași comună.

În urma verificărilor efectuate s-a stabilit faptul că bărbatul nu posedă permis de conducere pentru nici o categorie de autovehicule, iar mopedul nu este înmatriculat.

Întrucât acesta emana halenă alcoolică a fost testat cu aparatul etilotest, valoarea rezultată fiind de 1,08 mg/l alcool pur în aerul expirat. Ulterior, acesta a refuzat prelevarea de mostre biologice de sânge în vederea stabilirii alcoolemiei.

Cercetările sunt continuate sub aspectul comiterii infracțiunilor de conducerea unui vehicul fără permis de conducere, punerea în circulație a unui vehicul neînmatriculat și refuzul sau sustragerea de la prelevarea de mostre biologice.

Citeste mai mult
Publicitate
Publicitate

Știri Romania24.ro

Publicitate

Trending