O nouă directivă europeană care vizează regulile privind circulația pe drumurilor publice pentru autovehiculele conduse de șoferii începători și acordarea permiselor de conducere, va trebui introdusă după aprobare în legislația țărilor europene, inclusiv în România, scrie alba24.ro.
Documentul prevede modificarea Codului Rutier prin introducerea unor noi reguli pentru șoferii începători și vârstnici și introducerea unor noi categorii pentru permisele de conducere.
Astfel potrivit documentului șoferii începători nu vor mai putea conduce cu peste 90 de kilometri pe oră și nici noaptea. Măsura vizează inclusiv circulația pe autostradă, unde începătorii nu vor putea rula cu o viteză mai mare de 90 km/h.
În noua directivă este prevăzută și o interdicție de a conduce pe timp de noapte pentru noii șoferi. După perioada de probă, care la noi în țară este de un an, toți șoferii începători vor trebui să susțină din nou examenul de conducere.
”Țările membre pot stabili reguli speciale pentru șoferii începători pentru a restricționa conducerea pe timp de noapte, de la miezul nopții până la 6 dimineața”, se arată în proiectul UE.
Aceste directive se vor aplica obligatoriu și în România când vor fi adoptate la nivelul Uniunii Europene.
Valabilitatea permiselor pentru unele categorii, redusă la 5 ani
”Pentru a asigura drepturi uniforme pe tot cuprinsul Uniunii, ținând seama și de aspectele legate de siguranța rutieră, permisele de conducere din categoriile AM, A1, A2, A, B1 și B ar trebui să aibă o valabilitate administrativă de 15 ani, în timp ce categoriile C, CE, C1, C1E, D, DE, D1 și D1E au o valabilitate administrativă de cinci ani.
Statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a defini o perioadă mai scurtă în cazuri excepționale, astfel cum sunt definite în prezenta directivă
O nouă categorie de permis pentru mașini mai grele de 1800 kg
De asemenea, UE intenționează să introducă un nou permis de conducere de categoria B+
Limita de greutate pentru permisul de conducere normal B va fi redusă drastic, de la 3.500 la 1.800 de kilograme. Oricine dorește să conducă vehicule mai grele va avea nevoie, în viitor, de un permis de conducere B+. De asemenea, limita de vârsta va fi de 21 de ani.
Astfel, se ia în calcul și introducerea unei categorii de permis „B+”. Șoferii care au această categorie de permis vor putea să conducă mașini mai grele de 1,8 tone – unde de regulă se regăsesc SUV-urile sau unele mașini electrice.
Totodată, este planificată o vârstă minimă uniformă pentru eliberarea permiselor auto. Acest lucru este menit să asigure că normele mai stricte pentru șoferii începători pot fi implementate mai ușor în Uniunea Europeană.
Ce prevede Codul Rutier pentru șoferii începători
Codul Rutier românesc prevede deja că șoferii începători trebuie să circule cu viteză mai mică cu 20 km/h, în primul an de la obținerea permisului, față de limita maxim admisă pentru categoria de autovehicule respectivă. De asemenea, aceștia nu au voie să conducă mașini în regim taxi.
Cum sunt motivate noile reguli din Directiva UE
Măsura vine în contextul în care Comisia Europeană a propus noi ținte intermediare de reducere cu 50 % a numărului de decese cauzate de accidentele rutiere în perioada 2020-2030, precum și de reducere cu 50 % a numărului de vătămări corporale grave în aceeași perioadă.
Inițiativa se bazează pe Directiva 2006/126/CE, care vizează îmbunătățirea siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații prin:
- introducerea unui model unic de permis de conducere al Uniunii Europene, obligatoriu pentru toți conducătorii auto începând cu 2033, cu scopul de a asigura o mai bună protecție împotriva fraudei și a falsificării;
- clasificarea permiselor de conducere în funcție de tipurile de vehicule și de vârstele minime de la care pot fi conduse acestea;
- reînnoirea administrativă obligatorie a tuturor permiselor de conducere noi o dată la 10 ani;
- simplificarea sarcinii administrative a conducătorilor auto care își schimbă reședința într-un alt stat membru;
- aplicarea unor norme minime comune privind aptitudinile, cunoștințele, aptitudinile fizice și mintale ale conducătorilor auto;
- accesul progresiv la motociclete puternice, în funcție de vârsta minimă și de experiența anterioară de conducere a unor motociclete mai puțin puternice
- crearea unei rețele pentru schimbul de informații privind permisele de conducere între autoritățile naționale
Noua propunere de directivă privind permisele de conducere se bazează pe obiectivele de îmbunătățire a siguranței rutiere și facilitarea liberei circulații, dar răspunde, de asemenea, necesității de a crește durabilitatea și de a intensifica transformarea digitală a transportului rutier.